Nieuwstopic Meer Zoo

Al het nieuws over de Nederlandse dierentuinen.
Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door black-star »


Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14914
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Gorilla Gust »

Mooi nieuws, het zag er eerder immers minder positief uit voor deze dierentuin. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Gerald »

Drie dagen per week open is in ieder geval beter dan zes per jaar. Hierdoor krijgt de eigenaar ook meer kans op meer inkomsten en dus meer gelegenheid om zijn parkje te verbeteren/uitbreiden. Zal eens in de gaten houden wat de openingsdagen worden en proberen een bezoekje in te plannen.

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Harald »

black-star schreef:Meerzoo wordt een echte dierentuin

http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/79 ... dierentuin
even een kleine correctie op dit artikel.
Meerzoo gaat dan wel vaker open maar wordt (nog) geen officiele dierentuin.
om de regelgeving te omzeilen gaat meerzoo open met minder dan 10 soorten wilde dieren met aanvulling van productie en huisdieren.

voornamelijk veel reptielen en vogels zijn tijdens deze openstelling niet te zien.
6 dagen per jaar zal meerzoo geheel open zijn voor het publiek.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door black-star »

Harald schreef: voornamelijk veel reptielen en vogels zijn tijdens deze openstelling niet te zien.
6 dagen per jaar zal meerzoo geheel open zijn voor het publiek.
Ik heb geen idee hoe het er daar uit ziet.
Zitten al die 'overtollige' dieren in 1 gebouw of moeten ze hiervoor de dieren steeds gaan verplaatsen?

(met overtollige bedoel ik de dieren die niet bij die 10 zitten)

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Gerald »

black-star schreef:Ik heb geen idee hoe het er daar uit ziet.
Afbeelding

Zo dus. Heel erg klein. 80 x 27 meter (op het smalste gedeelte)

Fotoalbum: http://www.ter.nl/meerzoo/index.php?opt ... Itemid=210 (lijkt alleen in IE te werken, in Firefox en Chrome in ieder geval niet, althans niet bij mij)

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Harald »

black-star schreef:
Harald schreef: voornamelijk veel reptielen en vogels zijn tijdens deze openstelling niet te zien.
6 dagen per jaar zal meerzoo geheel open zijn voor het publiek.
Ik heb geen idee hoe het er daar uit ziet.
Zitten al die 'overtollige' dieren in 1 gebouw of moeten ze hiervoor de dieren steeds gaan verplaatsen?

(met overtollige bedoel ik de dieren die niet bij die 10 zitten)
zoals ik het begrepen heb zullen dieren die niet gezien mogen worden aan het zicht onttrokken worden.
terraria afgedekt, paden afgesloten e.d.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door black-star »

Afdekken is dan ook al voldoende?

Tja, de mazen in de wet...

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Harald »

black-star schreef:Afdekken is dan ook al voldoende?

Tja, de mazen in de wet...
tja, ze mogen niet voor het publiek toegankelijk zijn, dus ja dit zou voldoende moeten zijn.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door black-star »

En er is niemand die stiekem even het lapje optilt...

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Harald »

dat zou niet moeten kunnen anders zijn ze wél voor het publiek toegankelijk.
het geldt een beetje hetzelfde als bij ons. wij hebben nu wat dieren achter de schermen maar wel op het terrein. in princiepe kan bezoek een deur openen en de dieren achter de schermen zien. uiteraard staan wij er dan bij om dit te voorkomen.

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door black-star »

Harald schreef:
black-star schreef:Meerzoo wordt een echte dierentuin

http://www.omroepflevoland.nl/nieuws/79 ... dierentuin
even een kleine correctie op dit artikel.
Meerzoo gaat dan wel vaker open maar wordt (nog) geen officiele dierentuin.
om de regelgeving te omzeilen gaat meerzoo open met minder dan 10 soorten wilde dieren met aanvulling van productie en huisdieren.

voornamelijk veel reptielen en vogels zijn tijdens deze openstelling niet te zien.
6 dagen per jaar zal meerzoo geheel open zijn voor het publiek.
Dan is het nu wel een feit.
Dierentuin officieel vaker open
Dierenpark MeerZoo in Marknesse mag sinds dit weekeinde van de gemeente Noordoostpolder officieel vaker open. Het park is voortaan 's middags open op woensdag, zaterdag en zondag.
http://www.zie.nl/video//m1gz5jtfd7i1

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Harald »

black-star schreef:
Dan is het nu wel een feit.
Dierentuin officieel vaker open
Dierenpark MeerZoo in Marknesse mag sinds dit weekeinde van de gemeente Noordoostpolder officieel vaker open. Het park is voortaan 's middags open op woensdag, zaterdag en zondag.
http://www.zie.nl/video//m1gz5jtfd7i1
helaas niet.
ze gaan gedeeltelijk open, dus met minder dan 10 soorten wilde dieren.
er zouden tevens wel behoorlijk wat productiedieren te zien zijn.

nog geen officiële dierentuin dus

Gebruikersavatar
black-star
Laafsekikker Moderator
Laafsekikker Moderator
Berichten: 1842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:12
Favoriete dierentuin: te veel
Locatie: Thuis

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door black-star »

Maar ze zijn wel meer dagen open...

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Harald »

black-star schreef:Maar ze zijn wel meer dagen open...
als je minder dan 10 soorten hebt, mag je dus ook meer dan 6 dagen per jaar open.

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Gerald »

Harald schreef:
black-star schreef:Maar ze zijn wel meer dagen open...
als je minder dan 10 soorten hebt, mag je dus ook meer dan 6 dagen per jaar open.
Of om het beter te zeggen: als je jezelf een officiële dierentuin conform de wet mag noemen dien je tenminste 7 dagen per jaar voor het publiek open te zijn. Meer dagen open mag dus altijd ongeacht of je een dierentuin mag heten of niet.

Je mag jezelf geen dierentuin noemen indien je maximaal 10 (wilde) diersoorten hebt die bovendien niet onder de artikelen 4 en 5 van Flora en Faunawet vallen, of indien je een circus bent of een dierenwinkel hebt.

Om een dierentuin te zijn moet je dus over meer dan 10 wilde en levende diersoorten beschikken die permanent worden gehouden en die dus tenminste 7 dagen per jaar te bezichtigen zijn voor het publiek. Bovendien moet je beschikken over een door de minister van Landbouw en Visserij afgegeven vergunning. Uiteraard volgen nog een hele ris bepalingen waaraan je moet voldoen om uberhaupt voor een vergunning in aanmerking te kunnen komen. Te denken valt aan het bewaken van het soorteigen gedrag, de wijze van huisvesting, de verzorging, de administratieve kant van de zaak, etc.

Aldus het Dierentuinbesluit.

Gebruikersavatar
Harald
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 451
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:14

Re: Nieuwstopic Overige Nederlandse dierentuinen

Bericht door Harald »

ik moest het even twee keer lezen ;) maar het is correct

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Nieuwstopic Meer Zoo

Bericht door Gerald »

Nieuws? Inderdaad, een nieuwe voorstelling...

Het werd eens de hoogste tijd om Meer Zoo hier nader te introduceren. We hebben allemaal wel eens van dit kleine dierenparkje in de Noordoostpolder gehoord maar is hier nog nooit getoond. Gisteren was ik op bezoek bij mijn ouders en die wonen in de buurt van dit park en dus zijn wij eens gaan kijken. Nadat ik bij de jongedame in de ontvangstruimte de naam Laafse Kikkers had laten vallen en erbij vermeldde dat ik een verslagje op dit forum zou schrijven werden we vrij snel door de eigenaar dhr van het Meer opgezocht en kregen wij een rondleiding aangeboden waarbij ook enkele deuren open gingen die normaal voor het publiek gesloten blijven, tevens mochten we enkele verblijven bezoeken die alleen op de speciale open dagen te bezichtigen zijn. Daarover verderop meer.

Ik wil hierbij dhr van het Meer en zijn medewerkers bedanken voor de rondleiding en de mogelijkheid om ook achter de schermen enkele zaken te mogen zien.

Omdat ik best wel wat te vertellen heb zal ik dit in etappes doen. Ik begin met een algemeen overzicht en indruk en vervolgens zal ik de diverse verblijven en dieren tonen.

Afbeelding
Ingang met ontvangstruime, hagedissen en kinderspeelplaats

Diersoorten

Als ik de naambordjes goed genoteerd heb dan heeft Meer Zoo de volgende aantallen dieren:
Zoogdieren: 16
Vogels: 29
Reptielen: 15
Vissen: 3
De diverse soorten zal ik verderop behandelen

Afbeelding
Mooie duidelijke naambordjes


Algehele indruk

Het dierenpark is opgebouwd rondom een typische boerenschuur zoals je in Flevoland meer aantreft. Verder staan er nog diverse aanbouwsels. De buitenverblijven bestaan uit deels houten en deels metalen kooien. Voorts schuilen enkele zoogdieren in lage stenen bouwsels in een ruime buitenverblijf. Binnen is voor de reptielen op handige wijze gebruik gemaakt van oude caravans.

Afbeelding

Alles oogt netjes op enkele zaken na. Zo is de kinderspeelruimte binnen een beetje rommelig en staan er allerlei objecten zoals een stel deuren. Het gebruik van een paar caravans om dieren in te houden is weliswaar leuk bedacht maar persoonlijk zou ik toch kiezen voor een stel mooi opgebouwde verblijven met glazen ruiten. De buitenverblijven zien er allemaal goed uit, niets op aan te merken. Er is veel ruimte voor groen in de verblijven en bij sommige kooien is gebruik gemaakt van dubbel gaas om de vingertjes van de mensen en de snaveltjes van de vogels gescheiden te houden.

Omvang dierenpark

De plattegrond toont ons hoe het park is opgebouwd en de afmetingen van de tekening zijn circa 82 x 82 meter. De nummers zal ik verderop behandelen. De letters staan voor:
O = Ingang met ontvangstruimte
H = Hagedissen en andere reptielen
B = Binnenspeelplaats
Ter = Zie http://www.ter.nl
k = Keuken
P = Parkeerplaats

Afbeelding


Opening

Het park is nu nog deels opengesteld, d.w.z. dat je op gewone openingsdagen maar een deel van het park mag bekijken en alleen op de speciale open dagen kan je alles bekijken. De reden hiervan zit verscholen in allerlei burocratische regel- en wetgeving die waarschijnlijk alleen een ambtenaar kan uitleggen. Als je dierenverblijven aan alle normen voldoen wat is er dan op tegen om dit aan het publiek te tonen? Gewoon ondernemertje pesten dus.

Voor openingstijden zie http://www.meerzoo.nl


Conclusie


Tot mijn verrassing heeft dit parkje meer te bieden dan ik vooraf had bedacht. We hebben al met al zelfs twee uren rondgelopen. De verzorgde staat van de verblijven, de mooie inrichting daarvan en de diversiteit van de diersoorten maken dat je hier best nog wel een keertje terug wil komen. Natuurlijk zijn er wel wat minpunten maar die vind je in ieder dierenpark. Jammer van die vreemde zaak rondom het openstellen van het park, maar als dat eenmaal achter de rug is dan voorzie ik nog een mooie toekomst voor Meer Zoo.


De Keuken

Tot slot een onderdeel van een dierenpark die je niet vaak kan bezoeken: de keuken. Uiteraard moeten de dieren van voedsel worden voorzien en de bereiding hiervan vindt plaats in deze keuken. Wat ik wel handig vond is het gebruik van een stel oude diepvrieskisten die je links ziet staan. Deze worden namelijk helemaal niet als zodanig gebruikt maar zijn met houten schotten opgedeeld en in ieder vak zit dan een bepaalde soort droogvoer.

Afbeelding


Tot zover deel 1, in het volgende deel gaan we eindelijk eens rondlopen...

Afbeelding

TWit894

Re: Meer Zoo

Bericht door TWit894 »

Ben benieuwd naar het vervolg, ziet er leuk uit! :)

Harm

Re: Meer Zoo

Bericht door Harm »

Leuk verslag, ik ben zeer benieuwd naar het volgende deel!

Plaats reactie