Dierenpark Wissel/ Zodiac

Dierentuinen bestaan al langer dan vandaag, en sommige dierentuinen zijn ook reeds verdwenen. Over hen kan u hier meer lezen.
Indian rhino

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door Indian rhino »

Volgens omroep Gelderland is Dierenpark Wissel de kleinste dierentuin van Nederland. Een dierenpark met uitbreidingsplannen. (waar heb ik dit meer gehoord)

gelderland nieuws in dit filmpje van uitzending gemist zie en hoor je informatie over de plannen.

In dit artikel melden ze ook melding over de uitbreidingsplannen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door Gorilla Gust »

Is Wissel nu een dierenpark, of een dierentuin? We lezen dat alvast elders terug:
Dierentuin of dierenpark? topic: viewtopic.php?p=51207#p51207
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door Gorilla Gust »

Nog meer over de uitbreidingsplannen (inclusief de plannen die zijn ingediend) zien we hier terug in een reportage door TV-Gelderland.

Ze willen ondermeer extra dieren zoals kamelen en jachtluipaarden laten zien aan de bezoekers in het vergrote park (ze wensen van 2 naar 4ha te gaan). Deze uitbreiding is het antwoord op de te dure geplande verhuizing die men eerder had:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1rtbgT7VCSg[/youtube]
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gerald
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4573
Lid geworden op: 11 nov 2010, 15:07
Favoriete dierentuin: 1

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door Gerald »

Leuk! Ik hoop voor ze dat de gemeente niet moeilijk doet en dat ze de grond kunnen aankopen en mogen bouwen.

Het is een relatief eenvoudige uitbreiding dus dat moet te doen zijn. Hieronder even hoe het zit:
Groen omlijnd is het huidige park met bij de groene P de huidige parkeerplaats.
Rood omlijnd is het uitbreidingsgebied met de donkere vlakken de toekomstige parkeerplaatsen.
Een groot deel van de huidige parkeerplaats en een nieuw stuk zal dus ten goede komen aan de dieren.

Afbeelding

Indian rhino

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door Indian rhino »

Ik had begrepen dat de grond voor de uitbreiding al in eigendom is. Daarbij klopt jouw tekening niet helemaal heb ik het idee. Moet er eens goed voor gaan zitten. Mijn idee is dat tussen de Woestenbergweg en Weijerdweg een deel van het huidige parkeerterrein zijn. Daar tegen over bevind zich ook een deel van dierenpark de Wissel.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door Gorilla Gust »

De toekomst van het park aldus de Zoo-Consultants (Zodiac):

Enige jaren is het de intentie geweest om Dierenpark Wissel te verplaatsen naar buurtschap ‘Vemde’ in Epe. Het bleek echter niet mogelijk te zijn om de gronden voor de nieuwe ontsluitingswegen te verwerven en daarom heeft de realisatie van het nieuwe dierenpark geen doorgang kunnen vinden. Vervolgens is met de gemeente Epe in het najaar van 2013 afgesproken om Dierenpark Wissel op de bestaande locatie te herontwikkelen en uit te breiden.

In de onderstaande afbeelding zijn de uitbreidingsplannen van Dierenpark Wissel weergegeven. Op het noordoostelijke gedeelte van Dierenpark Wissel komt de bestemming wonen te liggen. Het lemureneiland, de speeltuin en het paviljoen verdwijnen van deze plek.

De uitbreiding van Dierenpark Wissel vindt met name plaats aan de zuidzijde van het park.
In het uitbreidingsgebied worden een aantal nieuwe spectaculaire habitats ontwikkeld, waar bijzondere diersoorten als cheeta’s, gibbons, kamelen, reuzenschildpadden, gazellen, wombats, ibissen en roofvogels hun plek krijgen.

Op dit moment worden gesprekken gevoerd met de gemeente Epe over de specifieke herontwikkelings- en uitbreidingsplannen. Om met deze ontwikkelingen van start te kunnen gaan, moet het bestemmingsplan worden gewijzigd. In de tussentijd wordt, daar waar mogelijk, het huidige park gerevitaliseerd.

Bron & meer op http://www.zooconsultants.nl/dierenpark ... iseerd.php
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door Boomkangoeroe »

Dierenpark Wissel sluit zen deuren maar waren er in dit park ook zeldzamere soorten of unieke soorten te vinden?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door Limburg vooruit »

Rode titi, Goodfellow boomkangoeroe, Gordelvari, Krabbenetende wasbeer, de laatste kongomangabey, Peruviaanse doodskopaap, Witsnuitneusbeer,...

Ze hadden best wel een mooie collectie. Ik begrijp de keuze tot sluiting niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Overgenomen worden door grote bedrijven is nooit positief, daar is het personeel niet meer dan een nummer, en dat is snel uitgegomd hé.
Met de bezoekersaantallen die wissel trok kan je makkelijk overleven, maar rijk word je er niet van.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door Gorilla Gust »

Waarom sluit Wissel? Officieel omdat de investering die het park nodig heeft niet rendabel zou zijn. Vooral de omvang en kwaliteit van de dierenverblijven zouden die investering nodig gehad hebben aldus Libema. In mijn ogen was een opwaardering inderdaad wel nodig als ze zouden blijven bestaan... Of dat nu niet of wel rendabel is op lange termijn is koffiedik kijken als je de exacte kosten niet weet.

Diverse kleine parken weten te overleven. Onmogelijk leek het me niet, maar wellicht was er op korte termijn weinig mogelijk? In grotere groepen is er wellicht minder tijd voor zulke evoluties, de inkomsten moeten immers gedeeld worden over alle parken.


En over het personeel... Het gaat om veertien vaste medewerkers en zo'n zes oproepkrachten die men nu moet proberen te herplaatsen. Hopelijk lukt dat, of kunnen ze mee verhuizen met de dieren (al lijkt me dat qua regio niet evident). http://www.destentor.nl/regio/epe/lib%C ... -1.4772613



Even in de marge aanhalen dat ook in dit topic (Zodiac) er gepraat werd over het einde van Wissel: viewtopic.php?f=87&t=4518&start=60
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door Hamerhaai »

Limburg vooruit schreef:Rode titi, Goodfellow boomkangoeroe, Gordelvari, Krabbenetende wasbeer, de laatste kongomangabey, Peruviaanse doodskopaap, Witsnuitneusbeer,...

Ze hadden best wel een mooie collectie. Ik begrijp de keuze tot sluiting niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Overgenomen worden door grote bedrijven is nooit positief, daar is het personeel niet meer dan een nummer, en dat is snel uitgegomd hé.
Met de bezoekersaantallen die wissel trok kan je makkelijk overleven, maar rijk word je er niet van.
Was er nog maar één mangabey?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7615
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door Limburg vooruit »

Hamerhaai schreef:
Limburg vooruit schreef:Rode titi, Goodfellow boomkangoeroe, Gordelvari, Krabbenetende wasbeer, de laatste kongomangabey, Peruviaanse doodskopaap, Witsnuitneusbeer,...

Ze hadden best wel een mooie collectie. Ik begrijp de keuze tot sluiting niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Overgenomen worden door grote bedrijven is nooit positief, daar is het personeel niet meer dan een nummer, en dat is snel uitgegomd hé.
Met de bezoekersaantallen die wissel trok kan je makkelijk overleven, maar rijk word je er niet van.
Was er nog maar één mangabey?
Ik dacht nog 1 dier ja, het kunnen er maximum 2 zijn. Met nog 1 vrouwtje in Rusland is deze soort trouwens gedoend om te verdwijnen in Europa.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Hamerhaai
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 sep 2011, 21:34
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door Hamerhaai »

Limburg vooruit schreef:
Hamerhaai schreef:
Limburg vooruit schreef:Rode titi, Goodfellow boomkangoeroe, Gordelvari, Krabbenetende wasbeer, de laatste kongomangabey, Peruviaanse doodskopaap, Witsnuitneusbeer,...

Ze hadden best wel een mooie collectie. Ik begrijp de keuze tot sluiting niet, maar dat zal wel aan mij liggen. Overgenomen worden door grote bedrijven is nooit positief, daar is het personeel niet meer dan een nummer, en dat is snel uitgegomd hé.
Met de bezoekersaantallen die wissel trok kan je makkelijk overleven, maar rijk word je er niet van.
Was er nog maar één mangabey?
Ik dacht nog 1 dier ja, het kunnen er maximum 2 zijn. Met nog 1 vrouwtje in Rusland is deze soort trouwens gedoend om te verdwijnen in Europa.
In mei heb ik er nog twee gezien.

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door aardvarkentje15 »

van de boomkangoeroe was er maar een.... :-(
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic dierenpark Wissel

Bericht door Gorilla Gust »

Altijd al winnen wonen in een voormalig dierenpark? Nu het doek over Zodiac Zoos gevallen is, en Wissel Zoo werd gesloten is ook het woonhuis welke op het terrein van de dierentuin stond ondertussen te koop aangeboden.

We ontdekken het op http://www.funda.nl/koop/epe/huis-49893 ... lenweg-17/
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie