Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2020, 12:04
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Michielsken »

daniel1109 schreef:
10 jan 2024, 16:26

Ik ben het volledig met je eens. Zo vind ik dat voor de Mersus Emergo hetzelfde geld als het aquarium. En het onderwaterzicht bij de Zeeleeuwen is al jaren kaal (die zal je misschien bedoelen met tunnel?). Of het stukje langs de sneeuwluipaarden naar de koepel mag wel wat mee gedaan worden.

Nieuwbouw vind ik dan ook nog prima. Als dit ter vervanving van het huidige zou zijn. Bijvoorbeeld het deel rondom de toren veranderen in een roofvogelgebied (gethematiseerd naar een oude kasteel ruïne o.i.d.), of bijvoorbeeld een nieuw aquarium.

Maar dat er meer aandacht naar het huidige park moet gaan is duidelijk.
De tunnel die inderdaad op dat onderwaterzicht bij de zeeleeuwen uit komt. Eigenlijk dat stuk bij het onderwaterzicht in zijn geheel inderdaad.
Mersus Emergo kan ik nog mee leven, vooral omdat daar die opvang zit en de collectie dus wisselend is.

In mijn ideale geval waarbij ze nog een goudslagader vinden slopen ze de Mersus Emergo en betrekken ze dit gebied bij Afrika. Met een mooie stal voor de giraffen zonder dat ze het pad over moeten. De reptielen kunnen ze dan in hun juiste zones zetten. De overige reptielen kunnen ze verplaatsen naar het (in mijn optimaal plan) omgebouwde Aquarium om toch de opvang verder te zetten. En de vissen kunnen ze dan een groot aquariumgebouw geven, aangrenzend aan het waterpark dat ze gaan bouwen. Dat kan voor mij gerust een second gate zijn, dat aquarium. Als je dan iets neerzet zoals Nausicaa dan hebben ze nog meer troeven in handen om zich als meerdaagse bestemming te promoten.

Maar alles van dit moet niet ten koste van de oude gebieden. Ok, door de nieuwe gebieden komt er meer volk, maar ze gaan alleen maar terug komen als ze ook een volwaardig product krijgen voor hun geld. En dat laatste is iets wat nu niet altijd het geval is.

Iedereen hier op dit forum kan meerdere foutjes en achterstallig onderhoud aanwijzen. Of simpele aanpassingen op het originele concept die de sfeer net iets minder maken (bv water dat niet meer stroomt in de tunnel tussen de Ijsbeergrot en de ruit voor de Siberische tijgers/ bassin in de Australische volière, extra olifantensavanne die onlogisch ligt tov Last Frontier/Land of the Cold, zicht op de airco-units van de pinguïns vanuit Indonesië, zicht op de backstage bij de ijsberen en bij de neushoorns vanuit de trein, ...

Ze kunnen nog wel wat laaghangend fruit plukken zonder veel moeite of aanpassingen. Laatst liep ik in het park rond en hoorde de muziek van Jurassic World. Op zich is dit prima muziek (ik vind het zelfs topmuziek), maar een park dat zich zo richt op een volledige immersie mag toch wel 'eigen' muziek hebben per zone. En zo is er wel een waslijst aan dingen die veel beter kunnen.

Daarom, ik hoop écht dat 2026 het jaar van de renovatie wordt.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 158
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Michielsken schreef:
10 jan 2024, 20:41
daniel1109 schreef:
10 jan 2024, 16:26

Ik ben het volledig met je eens. Zo vind ik dat voor de Mersus Emergo hetzelfde geld als het aquarium. En het onderwaterzicht bij de Zeeleeuwen is al jaren kaal (die zal je misschien bedoelen met tunnel?). Of het stukje langs de sneeuwluipaarden naar de koepel mag wel wat mee gedaan worden.

Nieuwbouw vind ik dan ook nog prima. Als dit ter vervanving van het huidige zou zijn. Bijvoorbeeld het deel rondom de toren veranderen in een roofvogelgebied (gethematiseerd naar een oude kasteel ruïne o.i.d.), of bijvoorbeeld een nieuw aquarium.

Maar dat er meer aandacht naar het huidige park moet gaan is duidelijk.
De tunnel die inderdaad op dat onderwaterzicht bij de zeeleeuwen uit komt. Eigenlijk dat stuk bij het onderwaterzicht in zijn geheel inderdaad.
Mersus Emergo kan ik nog mee leven, vooral omdat daar die opvang zit en de collectie dus wisselend is.

In mijn ideale geval waarbij ze nog een goudslagader vinden slopen ze de Mersus Emergo en betrekken ze dit gebied bij Afrika. Met een mooie stal voor de giraffen zonder dat ze het pad over moeten. De reptielen kunnen ze dan in hun juiste zones zetten. De overige reptielen kunnen ze verplaatsen naar het (in mijn optimaal plan) omgebouwde Aquarium om toch de opvang verder te zetten. En de vissen kunnen ze dan een groot aquariumgebouw geven, aangrenzend aan het waterpark dat ze gaan bouwen. Dat kan voor mij gerust een second gate zijn, dat aquarium. Als je dan iets neerzet zoals Nausicaa dan hebben ze nog meer troeven in handen om zich als meerdaagse bestemming te promoten.
De opvang in de Mersus Emergo kan ook ergens anders heen. Waarom niet een gloednieuw aquariumgebouw bouwen, waar dan ook de reptielen + opvang in kunnen. Huidig aquariumgebouw veranderen in een nachtdierenhuis. Ik vind nu met de Mersus Emergo dat het te snel te krap en te benauwd wordt als het wat drukker is. Geregeld zie je de mensen buiten al wachten om naar binnen te kunnen.

Ik zie die dan ook liever verdwijnen en dat dit bij Afrika getrokken wordt

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1585
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

daniel1109 schreef:
10 jan 2024, 20:54
Michielsken schreef:
10 jan 2024, 20:41
daniel1109 schreef:
10 jan 2024, 16:26
Ik ben het volledig met je eens. Zo vind ik dat voor de Mersus Emergo hetzelfde geld als het aquarium.
Mersus Emergo kan ik nog mee leven, vooral omdat daar die opvang zit en de collectie dus wisselend is.

In mijn ideale geval waarbij ze nog een goudslagader vinden slopen ze de Mersus Emergo en betrekken ze dit gebied bij Afrika. Met een mooie stal voor de giraffen zonder dat ze het pad over moeten. De reptielen kunnen ze dan in hun juiste zones zetten. De overige reptielen kunnen ze verplaatsen naar het (in mijn optimaal plan) omgebouwde Aquarium om toch de opvang verder te zetten. En de vissen kunnen ze dan een groot aquariumgebouw geven, aangrenzend aan het waterpark dat ze gaan bouwen. Dat kan voor mij gerust een second gate zijn, dat aquarium. Als je dan iets neerzet zoals Nausicaa dan hebben ze nog meer troeven in handen om zich als meerdaagse bestemming te promoten.
De opvang in de Mersus Emergo kan ook ergens anders heen. Waarom niet een gloednieuw aquariumgebouw bouwen, waar dan ook de reptielen + opvang in kunnen. Huidig aquariumgebouw veranderen in een nachtdierenhuis. Ik vind nu met de Mersus Emergo dat het te snel te krap en te benauwd wordt als het wat drukker is. Geregeld zie je de mensen buiten al wachten om naar binnen te kunnen.
Ik zie een mogelijkheid dat een deel van de oplossing voor de twee "bottlenecks" (Nautilus en Mersus Emergo) zal liggen in de nakende oplevering van de Sanctuary. Als ik het goed afgeleid heb uit de weinige gepubliceerde plannen, maken grote aquaria alvast een deel uit van de grote serre zoals die nu gebouwd wordt. In een ideaal scenario zou een groot deel van de bestaande aquariumcollectie daarnaartoe kunnen verhuizen, zodat er ademruimte vrijkomt om aan het huidige aquariumgebouw een (ver)nieuw(d)e invulling te geven. Voor de reptielen zou iets vergelijkbaars kunnen gebeuren, al valt het allemaal nog af te wachten.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2799
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Dat denk ik ook zoozot en naast de sanctuary komt er ook nog de blue oasis

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 273
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Met net iets minder dan een maand tot de heropening van het park is het leuk om alvast een blik te werpen op de boekingen. Hier en daar lijkt bij sommige mensen twijfel te zijn over de gecommuniceerde bezettingsgraad. En hoewel ik absoluut niet kan controleren of de cijfers kloppen, heb ik er wel vertrouwen in dat ze juist zijn.
Hoe het er nu voor staat:
- er kan geboekt worden vanaf 10 februari tot en met 12 mei
- er zijn op moment van schrijven nog maar op 8 dagen walrus kamers te boeken
- op alle dagen zijn de familiekamers bij de pinguïns volgeboekt. Wel zijn er nog tweepersoonskamers te boeken.
- op 16 dagen is geen enkel verblijf meer te boeken
- verder geen verassing dat de zaterdagen het beste lopen. Op zaterdagen waar er nog verblijven beschikbaar zijn, gaat het meestal nog maar om 1 type logement

Ik heb weliswaar het idee dat de boekingen iets minder rap lopen dan voorheen, maar ook uit deze cijfers blijkt weer dat de kamers als warme broodjes over de toonbank gaan.

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Michielsken schreef:
10 jan 2024, 00:14
Mooie cijfers voor Pairi Daiza.
Al hoop ik dat ze na de voltooiing van de serre een sabbatjaar inlassen qua nieuwbouwprojecten en de focus volledig op de huidige delen leggen.
Elke zone heeft wel zijn aandachtspunten, maar de meest precaire zijn voor mij:
* Oasis-serre aanpassen nadat de grote serre in gebruik genomen is
* Toren + zone rondom (samen met trap). Dringend nood aan overkoepelend geheel van visie/verhaal + meer dieren.
* Aquarium is niet meer voorzien op deze hoeveelheid bezoekers. De aquaria zelf zijn ook niet goed genoeg voor een park van dit niveau. Ook de naastgelegen bassins voor de zeehonden zijn gedateerd.
* Vele kleine decoraties (lantaarns Chineens gedeelte, muurschilderingen Afrikaans gedeelte, naambordjes van uit de tijd van Paradisio, WC's bovenaan in Indonesië) mogen grondig hersteld worden
* Roofvogeldorp mag volledig op de schop. Stond op 3/1 zelfs half (onderste gedeelte, bij de rivier) onder water door de hoge stand van de Dender (logisch gezien alle regen, maar toch een serieus pijnpunt). Past ook niet meer in de themadelen die het park nu hanteert. Hier zou ik ze graag zien investeren in een verhaal/sfeer rondom de oude abdij of een ridderorde waarbij de roofvogels /dieren een rol hebben. Samen gevoegd met de nieuwe toren kan dit heel sfeervol worden denk ik.
* Onderhoud aan Paaldorp, en niet enkel de betreedbare huizen.
* 'minderwaardige' afwerkingen her en der aanpakken tot in de puntjes. Bv. Vulkanen, waterval aan de bloementempel, waterval aan de savanne, eeuwig lek bij de rijstvelden, 'tunnel' naar The Padding Bear afwerken, tramstel bij de Izba nuttig gebruiken ipv opslagplaats (bv als zitplaats voor die 'bar' van daarnaast), wc's bij de oudste panda's zijn nog altijd die tijdelijke units, oude olifantenbadplaats en ontmoetingsveldje liggen er verlaten bij.
* Loopbrug weghalen, ook dit is niet meer voorzien voor de huidige parkcapaciteit en is ook gewoon lelijk.
* Gebied rond de brouwerij en treinstation zou ik een volwaardige Belle Epoque uitstraling geven. Een kleine kiosk en een 'dorpsfeest' met bijpassende eetkraampjes zouden dit gebiedje nog meer uitstraling geven.

En zo zijn er ontzettend veel dingen die aangepakt kunnen/mogen/moeten worden. Dit valt ook alleen maar op omdat ze doorheen het hele park een hoge standaard neerzetten, maar soms heb ik het gevoel dat ze vergeten dat ze al een prachtig park hebben en dat ze dat ook moeten onderhouden. Natuurlijk is het voor banken minder interessant om te investeren in onderhoud dan in nieuwe projecten, maar net die al bestaande prachtige delen zorgen er wel voor dat het park kan investeren. Dus ik hoop dat 2026 het jaar van de renovatie wordt.
Oasis :
Ik denk dat deze een totale andere invulling zal krijgen nadat de serre afgewerkt is, hopelijk wordt de serre aan de kleine panda's met de paradijsvogels dan ook volledig heringericht en volledig bij China getrokken.

De toren :
Deze wordt dit jaar volledig gerestaureerd, dus daar zijn we mee bezig. Hier moeten voor mij zeker geen dierenverblijven komen, maar aandacht aan het historische aspect van het park. Terug onder de toren door kunnen lopen zoals in de beginjaren, tot bij de graven van de graven, met een woordje uitleg van wie, eventueel zelfs met een 3d tekening hoe de er ooit uitzag, lijkt mij veel interessanter.

Aquarium:
Botst inderdaad op zijn limieten, maar ik denk dat we daar de eerste jaren weinig veranderingen gaan zien, mss dat de grotere exemplaren verhuizen naar de serre en dat er nieuwe indelingen komen van de aquaria, maar meer verwacht ik daar ook niet. Als je weet dat ze voor de bouw het dak van het kasteel eraf hebben moeten halen, en dat dit twee of drie jaar geleden is vernieuwd, dan vrees ik voor de zaak. Mss kunnen we wel werken met poortjes die tellen hoeveel binnen en buiten er gaan, om zo drukte binnen wat te milderen. Over de bassins van de zeeberen heb je zeker gelijk, die zijn erop achtergegaan tov hun vorig verblijf aan het paaldorp.

Paaldorp:
Kan inderdaad een opfrissing gebruiken. Het liefst zou ik dit eigenlijk en groot deel willen overnet zien zodat de pelikanen daar vrij kunnen rondvliegen ipv op dat binnenwater te ploeteren. Nu bij mijn laatste bezoek hadden ze het ganse park tot hun beschikking, want ze zate op de grote vijver rustig hun ding te doen.

China
Daar heb je 100 % gelijk, daar is heel wat achterstallig onderhoud, nu ze zijn ermee bezig. Regelmatig zie ik ze daar restauraties uitvoeren, schilderwerken, enz.... Dus dat pijnpunt wordt stillaan maar zeker aangepakt.

Roofvogeldorp.
Dit was inderdaad niet toegankelijk, wij waren er ook in die periode, maar ik denk dat ze daar weinig aan kunnen veranderen. De Dender loopt daar nu eenmaal, en gans het pad gaan ophogen, is denk ik niet zo eenvoudig, en laat ons eerlijk zijn, er is wel wat regen gevallen. Dus toch eerder uitzonderlijk. Ik denk en hoop als de kinderboerderij af is, dat het dorp bij de The last frontiere wordt getrokken, met nieuwe verblijven. Zo kan je als verblijfsgast via die uitbreiding tot aan de kinderboerderij gaan, de gasten van de kinderboerderij kunnen dan ook gebruik maken van de The last frontiere en The land of the cold, anders wordt het daar wel saai voor de verblijfsgasten enkel de kinderboerderij.

Gebied trein, brouwerij
Kan inderdaad mss iets aangenamer ingekleed worden, de brouwerij zou je eventueel mee kunnen trekken in het verhaal van de toren na restauratie en het monikenkerkhof. De molen en de trein, zou je inderdaad wat een Belle epoque signatuur kunnen geven, de sfeer oproepen van hun advertentiepanelen die nu in het park staan voor de trein aan te geven. Aan de molen een mooie overkapping men sierlijke geboren ijzeren elementen, ietwat serre achtig zoals de koninklijke serre's of de pavilioenen in de plantentuin.

De loopbruggen storen me niet zo erg, het probleem is soms dat de mensen zich niet houden aan de verkeersregels, de ene kant in de andere uit.

En de kleine details, het probleem zijn ook de mensen, neem nu de lantaarns aan de tempels, ik denk dat deze er nog maar een week of twee stonden de helft waren hun belletjes al kwijt, afgetrokken door mensen vermoed ik. De vulkanen de leidingen wat meer verbergen, maar dat is nog op meer plaatsen. Andere zaken zoals de airco's van de pinguingrot, deze kan je niet zo gemakkelijk gaan wegwerken. Die moeten vrij staan voor hun circulatie en afgifte van warmte, hetzelfde probleem ondervinden wij ook in tuinen met zwembad, meestal wordt dit achter een thuinhuis geplaats, maar hier bevindt zich deze grot nu eenmaal midden in een gebied, hetzelfde met de ijsberen en de walrussen, je komt nu eenmaal een stukje achter de schermen met de trein en niet alles kan weggewerkt worden. Hetzelfde hoor je ook bij bv de Efteling, als je in de slakken stapt van Laaf dat je de straat ziet, als je in de pagode gaat dat je de daken ziet die niet gethematiseerd zijn. Ik denk dat je hier als park de afweging maakt, is het de kost waard om te gaan thematiseren. Kijk bv naar de stallen van de olifanten, als je loopbrug opgaat om achter de muur te kijken, zie je ook achter de schermen, die achterkant is wel aangepakt, gewoon omdat je hier te voet gaat, het meer opvalt waarschijnlijk. De oude olifantenbadplaats, daar mag inderdaad wel iets mee gedaan worden. Bij laatste bezoek bedacht ik me of het niet mogelijk was op deze te overkappen, een glazen wand te plaatsen tot aan het hoogste stuk, de rest van de verhardingen weghalen, beplanting erin een een verblijf voor de gavialen. Misschien iets te simplistisch uitgedacht, maar ze zouden er wel ruimte hebben.

In elk geval er staat nog veel te gebeuren de komende jaren, en zoals steeds kunnen ze ons daar serieus verrassen. Hier zal het in elk geval niet op 10 februari zijn zoals voorzien, maar ten vroegste hopelijk eind april vanwege een medische ingreep. Dus ik kijk zeker uit naar de foto's en verslagen.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 158
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Volgens mij was het toch de bedoeling dat de Oasis naar een woestijn omgebouwd wordt? Daar wordt bij het inkomstplein (met de mini werelden) wel al op gehint.

En de pelikanen zitten niet meer in het paaldorp. Deze zwemmen nu vrij op het meer

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
13 jan 2024, 13:27
Volgens mij was het toch de bedoeling dat de Oasis naar een woestijn omgebouwd wordt? Daar wordt bij het inkomstplein (met de mini werelden) wel al op gehint.

En de pelikanen zitten niet meer in het paaldorp. Deze zwemmen nu vrij op het meer
Dat is wat ik ook aangaf, de pelikanen zitten op de grote vijver. Voor The last frontière er was zaten die regelmatig op die vijver. Een degelijk verblijf voor de pelikanen zou wel nt misstaan in Afrika. Eigenlijk hoop daar ook op voor de pelikanen in Australië, want laat ons eerlijk zijn in dat peuterbadje waar die in de winter inzitten is toch ook pd onwaardig.

Dat de Oasis een woestijnkas zou worden kan alleen maar toejuichen. Was me eigenlijk nog nt opgevallen dat daar naar gehint wordt .

Hopelijk krijgen we ooit ook nog een degelijk aquarium. Mss in het gebouw dat de hangende tuinen van Babylon moet gaan voorstellen.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 158
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

snoopy11 schreef:
13 jan 2024, 16:22
daniel1109 schreef:
13 jan 2024, 13:27
Volgens mij was het toch de bedoeling dat de Oasis naar een woestijn omgebouwd wordt? Daar wordt bij het inkomstplein (met de mini werelden) wel al op gehint.

En de pelikanen zitten niet meer in het paaldorp. Deze zwemmen nu vrij op het meer
Dat is wat ik ook aangaf, de pelikanen zitten op de grote vijver. Voor The last frontière er was zaten die regelmatig op die vijver. Een degelijk verblijf voor de pelikanen zou wel nt misstaan in Afrika. Eigenlijk hoop daar ook op voor de pelikanen in Australië, want laat ons eerlijk zijn in dat peuterbadje waar die in de winter inzitten is toch ook pd onwaardig.

Dat de Oasis een woestijnkas zou worden kan alleen maar toejuichen. Was me eigenlijk nog nt opgevallen dat daar naar gehint wordt .

Hopelijk krijgen we ooit ook nog een degelijk aquarium. Mss in het gebouw dat de hangende tuinen van Babylon moet gaan voorstellen.
Ik dacht dat je dat binnenwatertje van het paaldorp bedoelde ;). Maar dat overnetten van het paaldorp zou ik alleen maar toejuichen. Ook zou ik dat bijvoorbeeld bij de nijlpaarden wel willen zien (net als in Beauval).

Voor in Australië ben ik het zeker met je eens. De rest van het Australie gebied ook overnetten (inclusief water tot aan het spoor), Zodat de pelikanen vrij kunnen rondlopen/vliegen/zwemmen. Ik vind de huidige Australië volière trouwens ook aardig karig ingevuld

Er staat een wereld aangegeven als Blue Oasis, met als bordje de dromedaris, en die staat richting de Oasis gericht.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2799
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

snoopy11 schreef:
13 jan 2024, 11:13


In elk geval er staat nog veel te gebeuren de komende jaren, en zoals steeds kunnen ze ons daar serieus verrassen. Hier zal het in elk geval niet op 10 februari zijn zoals voorzien, maar ten vroegste hopelijk eind april vanwege een medische ingreep. Dus ik kijk zeker uit naar de foto's en verslagen.
Komt in orde Snoopy :vriendjes:

En wat de oasis serre betreft verwacht ik eerder een nieuwe serre ze zullen heus niet doorgaan met zo'n oudere accommodatie zo lijkt mij

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Boomkangoeroe schreef:
13 jan 2024, 22:04
snoopy11 schreef:
13 jan 2024, 11:13


In elk geval er staat nog veel te gebeuren de komende jaren, en zoals steeds kunnen ze ons daar serieus verrassen. Hier zal het in elk geval niet op 10 februari zijn zoals voorzien, maar ten vroegste hopelijk eind april vanwege een medische ingreep. Dus ik kijk zeker uit naar de foto's en verslagen.
Komt in orde Snoopy :vriendjes:

En wat de oasis serre betreft verwacht ik eerder een nieuwe serre ze zullen heus niet doorgaan met zo'n oudere accommodatie zo lijkt mij
Dat denk ik ook wel. De Oasis heeft zijn leeftijd en naar energie verbruik zeker nt de beste van de klas. In elk geval een mooie woestijnkas zoals Burgers maar dan nog iets groter zou zeker meerwaarde zijn.

Michielsken
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 12
Lid geworden op: 25 mei 2020, 12:04
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Michielsken »

Het hele stuk tegen die kant van de muur (Oasis, grote volière, verblijven rondom het ei, Tropenserre(tje) zijn gedateerd en sluiten nu niet aan bij hun respectievelijke themagebied. Maar die zijn voor mij deel van een herbestemming en niet deel van een renovatie. Sowieso moeten ze nog wel delen beter afstemmen met de nieuwe delen. Persoonlijk hoop ik ook nog altijd dat er veel meer vogelsoorten toegevoegd worden aan quasi alle nieuwe werelden...

Voor 2024 verwacht ik dat ze Japan en de kinderboerderij afwerken en verder bouwen aan the Sanctuary. En de nieuwe parking verder uitbouwen. Ik hoop wel dat ze bij alle projecten nog altijd een stap voorwaarts zetten op vlak van afwerking en comfort (zeker dieren, misschien bezoekers)

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Michielsken schreef:
14 jan 2024, 13:45
Het hele stuk tegen die kant van de muur (Oasis, grote volière, verblijven rondom het ei, Tropenserre(tje) zijn gedateerd en sluiten nu niet aan bij hun respectievelijke themagebied. Maar die zijn voor mij deel van een herbestemming en niet deel van een renovatie. Sowieso moeten ze nog wel delen beter afstemmen met de nieuwe delen. Persoonlijk hoop ik ook nog altijd dat er veel meer vogelsoorten toegevoegd worden aan quasi alle nieuwe werelden...
Een deel van dit gebied kan nog bij China getrokken worden, de panda's en de beren grenzen al aan de kathedraalvoliere en het serretje met de paradijsvogels ligt ook volledig in het themagebied China.

De volieres rond het ei zijn inderdaad ook aan vervanging toe, misschien worden die meegenomen als de toegang naar de nieuwe serre wordt aangelegd. Want ik vermoed dat we langs daar naar de serre gaan, of heb ik dat nu compleet verkeerd voor ogen.

Inderdaad wat vogelsoorten erbij, zeker in Afrika mis ik een degelijke voliere met roofvogels of een moerasvoliere. Net als in The last Frontiere, vandaar dat ik hoop dat het huidige roofvogeldorp verdwijnt. De vogels die hier nu nog wonen kunnen een nieuwe thuis krijgen in het juiste gedeelte en dan kan dit een mooie uitbreiding wordenvan The last frontiere. Het kan ook zijn dat ze hiermee wachten, totdat de capibara's en de tapirs naar de nieuwe serre kunnen verhuizen.

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3853
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Laafsekikker »

De Pairi Daiza Foundation vangt 682 verwaarloosde en in beslag genomen reptielen en amfibieën op in 2023 
De Pairi Daiza Foundation zet zich dagelijks in voor de bescherming en het behoud van diersoorten, met name reptielen en amfibieën, die in de steek worden gelaten door hun eigenaars of in beslag worden genomen door de autoriteiten. In 2023 kwamen er in de Refuge, het opvangcentrum van de Pairi Daiza Foundation, 8% minder dieren aan dan in het jaar ervoor. In 2022 werden er in de Mersus Emergo, de locatie van het opvangcentrum, 741 reptielen en amfibieën opgevangen. In 2023 is dit aantal gedaald tot 682.

Deze daling is hoopgevend maar Pascal Dortu, hoofd van het opvangcentrum van de Pairi Daiza Foundation, blijft voorzichtig: "Ook al zien we een lichte verbetering, het is nog te vroeg om te zeggen dat de houding verandert. De cijfers laten zien dat er minder roodwangschildpadden worden achtergelaten, maar we vrezen dat het aantal verwaarloosde dieren van andere soorten zou kunnen toenemen".

In 2023 vertrouwden de autoriteiten (Politie, Brandweer, Waalse Openbare Dienst voor Dierenwelzijn en CITES) de Pairi Daiza Foundation 95 in beslag genomen exemplaren toe. Na één van deze inbeslagnames nam het opvangcentrum 7 brilkaaimannen op, tegenover slechts één in 2022. Met niet minder dan 600 schildpadden die zich dit jaar (net als in 2022) bij de bassins van Mersus Emergo voegden bleef het aantal opgevangen dieren hetzelfde. Het aantal opgevangen hagedissen en slangen daalde dan weer naar respectievelijk 57 en 50 exemplaren (tegenover 67 en 75 in 2022). 

Pascal Dortu benadrukt de vaak precaire toestand van de opgevangen dieren: "Bij aankomst zijn de dieren vaak ziek en ondervoed. Vooral schildpadden hebben vaak misvormde schilden. Ik noem ze 'tomaten & sla' schildpadden, omdat hun eigenaars niet begrijpen dat ze een gevarieerde voeding (calcium, vezels, soms proteïne) en direct zonlicht nodig hebben."


Bezint eer ge begint?
De Pairi Daiza Foundation sensibiliseert voortdurend om deze dieren niet als huisdieren te beschouwen en ze niet aan te kopen zonder er vooraf goed over na te denken."Mensen vertellen ons steeds vaker dat ze dieren hebben "gevonden". Kunnen we hieruit afleiden dat er een nieuwe bewustwording aan het ontstaan is? Beginnen de mensen die deze dieren kopen te begrijpen dat dit niet het beste was?" vraagt Pascal Dortu zich af.

In tegenstelling tot vorig jaar wordt de energiecrisis niet meer zo vaak aangehaald als reden voor het in de steek laten van dieren. De financiële impact blijft echter niet te onderschatten. De hoge energiekosten voor verwarming en verlichting en het gespecialiseerde materiaal zoals terraria, lampen en verwarmingselementen die nodig zijn om het welzijn te garanderen van deze dieren, mogen niet worden onderschat.  Voor elk achtergelaten dier vraagt de Refuge daarom ook een bijdrage van €20 ten voordele van de Pairi Daiza Foundation. Hoewel deze bijdrage bescheiden is, helpt het om de leefomstandigheden van de opgevangen dieren te verbeteren. In 2023 konden met dit geld nieuwe terrariums worden gekocht voor het comfort van de baardagamen.

Oproep naar vrijwilligers
Het hele jaar door nodigt de Pairi Daiza Foundation vrijwilligers uit om deel te nemen aan natuurbeschermingsacties. Ze wil ook bezoekers bewust maken van projecten ter bescherming van diersoorten. Om meer over deze initiatieven te weten te komen surft u best naar de website van de De Pairi Daiza Foundation.



Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 273
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Soms kom je nog eens wat tegen. En zover ik weet is dit nog nergens genoemd...
In de schoolbrochure 2324 van Pairi Daiza, staat het volgende:
"Opening van de " THE ISLAND OF THE RISING SUN»,
de 9e Wereld van Pairi Daiza
In 2024 spreken we af in de Japanse wereld van het Park, in het gezelschap van de
siamangs, de wasbeerhonden, de Japanse makaken, de Sikaherten, etc."
Bron: https://www.pairidaiza.eu/sites/default ... _LIGHT.pdf

Mocht deze informatie dus kloppen dan krijgen de siamangs dus een plek in de Japanse wereld. Wat een vrij vreemde keuze is.
Tegelijkertijd lijkt het dus in ieder geval de soorten te bevestigen die door ons al langer verwacht werden.
Ik ben ook erg benieuwd of er dit seizoen al iets gaat gebeuren met de verblijven die leegkomen te staan door de interne verhuizingen.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 610
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Boots schreef:
20 jan 2024, 13:18
Mocht deze informatie dus kloppen dan krijgen de siamangs dus een plek in de Japanse wereld. Wat een vrij vreemde keuze is.
Volgens mij komt dit gewoon omdat er al een siamangeiland bij het nieuwe gebied is
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 273
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Mr. Gharial schreef:
20 jan 2024, 13:32
Boots schreef:
20 jan 2024, 13:18
Mocht deze informatie dus kloppen dan krijgen de siamangs dus een plek in de Japanse wereld. Wat een vrij vreemde keuze is.
Volgens mij komt dit gewoon omdat er al een siamangeiland bij het nieuwe gebied is
Van het oude siamangeiland is niks meer over, omdat dit meegenomen is in de nieuwe Japanse wereld. Er is ook onduidelijkheid of de siamangs nog wel aanwezig zijn in het park. Ze zitten of achter de schermen of ze zijn uit de collectie.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 610
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Boots schreef:
20 jan 2024, 13:55
Mr. Gharial schreef:
20 jan 2024, 13:32
Boots schreef:
20 jan 2024, 13:18
Mocht deze informatie dus kloppen dan krijgen de siamangs dus een plek in de Japanse wereld. Wat een vrij vreemde keuze is.
Volgens mij komt dit gewoon omdat er al een siamangeiland bij het nieuwe gebied is
Van het oude siamangeiland is niks meer over, omdat dit meegenomen is in de nieuwe Japanse wereld. Er is ook onduidelijkheid of de siamangs nog wel aanwezig zijn in het park. Ze zitten of achter de schermen of ze zijn uit de collectie.
Ah, sorry. In dat geval is het idd een beetje vreemde keus
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14947
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Pasgeboren olifanten, panda’s op de operatietafel en een zoo vol wilde patiënten... we kennen Tim Bouts vooral als de voormalige dierenarts van Pairi Daiza. Maar straks ook als auteur. :)

https://www.lannoo.be/nl/dagboek-van-een-dierenarts
Steeds weer onderweg enzo(o)!

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Boots schreef:
20 jan 2024, 13:18
Soms kom je nog eens wat tegen. En zover ik weet is dit nog nergens genoemd...
In de schoolbrochure 2324 van Pairi Daiza, staat het volgende:
"Opening van de " THE ISLAND OF THE RISING SUN»,
de 9e Wereld van Pairi Daiza
In 2024 spreken we af in de Japanse wereld van het Park, in het gezelschap van de
siamangs, de wasbeerhonden, de Japanse makaken, de Sikaherten, etc."
Bron: https://www.pairidaiza.eu/sites/default ... _LIGHT.pdf

Mocht deze informatie dus kloppen dan krijgen de siamangs dus een plek in de Japanse wereld. Wat een vrij vreemde keuze is.
Tegelijkertijd lijkt het dus in ieder geval de soorten te bevestigen die door ons al langer verwacht werden.
Ik ben ook erg benieuwd of er dit seizoen al iets gaat gebeuren met de verblijven die leegkomen te staan door de interne verhuizingen.
Ik vermoed dat het oude verblijf van de wasbeerhonden vlug een nieuwe soort zal huisvesten. Bij mijn laatste bezoek voor de wintersluiting waren de dieren niet te zien, en waren ze de bestaande inrichting aan het verbouwen/afbreken. Benieuwd wie we hier dan gaan mogen verwelkomen.

Voor de andere verblijven is het inderdaad ook afwachten wat er gaat veranderen. Benieuwd of de japanse makaken in hun nieuwe verblijf wel over een verwarmd bad kunnen genieten net zoals in hun natuurlijk leefgebied. Ik dacht dat dit ook bedoeling was in het huidige verblijf, maar zover ik weet zijn deze nooit in gebruik genomen.

Plaats reactie