Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 543
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Asbolus »

Apenarend schreef:
06 mar 2024, 20:59
Asbolus schreef:
06 mar 2024, 19:10
Dan moet je denk ik eerst afvragen of je een zwarte jaguar krijgt, een zwarte luipaard, of een zwarte panter. Want dan kan je de plaatsing sneller vinden.
Die eerste zou pas passende zijn als de tropenkas af is.
Wat is het verschil?

Servals zouden perfect bij de bongo's kunnen.
Luipaarden zijn afrikaans, panters aziatisch.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 595
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Asbolus schreef:
07 mar 2024, 16:25
Apenarend schreef:
06 mar 2024, 20:59
Asbolus schreef:
06 mar 2024, 19:10
Dan moet je denk ik eerst afvragen of je een zwarte jaguar krijgt, een zwarte luipaard, of een zwarte panter. Want dan kan je de plaatsing sneller vinden.
Die eerste zou pas passende zijn als de tropenkas af is.
Wat is het verschil?

Servals zouden perfect bij de bongo's kunnen.
Luipaarden zijn afrikaans, panters aziatisch.
Echt waar? Had ik nooit geweten. Ik dacht gewoon dat het twee namen waren voor alle Panthera pardus, leek me wel een beetje typisch voor de Nederlandse taal...
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 543
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Asbolus »

Mr. Gharial schreef:
07 mar 2024, 16:30
Asbolus schreef:
07 mar 2024, 16:25
Apenarend schreef:
06 mar 2024, 20:59
Asbolus schreef:
06 mar 2024, 19:10
Dan moet je denk ik eerst afvragen of je een zwarte jaguar krijgt, een zwarte luipaard, of een zwarte panter. Want dan kan je de plaatsing sneller vinden.
Die eerste zou pas passende zijn als de tropenkas af is.
Wat is het verschil?

Servals zouden perfect bij de bongo's kunnen.
Luipaarden zijn afrikaans, panters aziatisch.
Echt waar? Had ik nooit geweten. Ik dacht gewoon dat het twee namen waren voor alle Panthera pardus, leek me wel een beetje typisch voor de Nederlandse taal...
Nja als je kijkt: t is geen nevelluipaard of srilanka luipaard. Ook geen Jachtpanter. Qua termen zijn ze zo te onderscheiden. Genetisch zal het meer overlappend zijn, maar zo kan je soortjes wel sneller uit elkaar houden op afkomst.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Jarne »

Mr. Gharial schreef:
07 mar 2024, 16:30
Asbolus schreef:
07 mar 2024, 16:25
Apenarend schreef:
06 mar 2024, 20:59
Asbolus schreef:
06 mar 2024, 19:10
Dan moet je denk ik eerst afvragen of je een zwarte jaguar krijgt, een zwarte luipaard, of een zwarte panter. Want dan kan je de plaatsing sneller vinden.
Die eerste zou pas passende zijn als de tropenkas af is.
Wat is het verschil?

Servals zouden perfect bij de bongo's kunnen.
Luipaarden zijn afrikaans, panters aziatisch.
Echt waar? Had ik nooit geweten. Ik dacht gewoon dat het twee namen waren voor alle Panthera pardus, leek me wel een beetje typisch voor de Nederlandse taal...
Luipaard is de algemene naam, die dus ook prima bruikbaar is voor de Aziatische ondersoorten. En in de praktijk worden de 2 sowieso door elkaar gebruikt, zeker bij zwarte dieren hoor ik vaker panter gebruikt worden ongeacht de afkomst.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Asbolus schreef:
07 mar 2024, 17:50
Mr. Gharial schreef:
07 mar 2024, 16:30
Asbolus schreef:
07 mar 2024, 16:25
Apenarend schreef:
06 mar 2024, 20:59
Asbolus schreef:
06 mar 2024, 19:10
Dan moet je denk ik eerst afvragen of je een zwarte jaguar krijgt, een zwarte luipaard, of een zwarte panter. Want dan kan je de plaatsing sneller vinden.
Die eerste zou pas passende zijn als de tropenkas af is.
Wat is het verschil?

Servals zouden perfect bij de bongo's kunnen.
Luipaarden zijn afrikaans, panters aziatisch.
Echt waar? Had ik nooit geweten. Ik dacht gewoon dat het twee namen waren voor alle Panthera pardus, leek me wel een beetje typisch voor de Nederlandse taal...
Nja als je kijkt: t is geen nevelluipaard of srilanka luipaard. Ook geen Jachtpanter. Qua termen zijn ze zo te onderscheiden. Genetisch zal het meer overlappend zijn, maar zo kan je soortjes wel sneller uit elkaar houden op afkomst.
Maar het is wel een sneeuwluipaard en geen sneeuwpanter. En dan is er nog de Arabische luipaard, wat toch ook Azië is.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

daniel1109 schreef:
07 mar 2024, 19:02
Jarne schreef:
07 mar 2024, 18:56
Asbolus schreef:
07 mar 2024, 17:50
Mr. Gharial schreef:
07 mar 2024, 16:30
Asbolus schreef:
07 mar 2024, 16:25
Luipaarden zijn afrikaans, panters aziatisch.
Echt waar? Had ik nooit geweten. Ik dacht gewoon dat het twee namen waren voor alle Panthera pardus, leek me wel een beetje typisch voor de Nederlandse taal...
Nja als je kijkt: t is geen nevelluipaard of srilanka luipaard. Ook geen Jachtpanter. Qua termen zijn ze zo te onderscheiden. Genetisch zal het meer overlappend zijn, maar zo kan je soortjes wel sneller uit elkaar houden op afkomst.
Luipaard is de algemene naam, die dus ook prima bruikbaar is voor de Aziatische ondersoorten. En in de praktijk worden de 2 sowieso door elkaar gebruikt, zeker bij zwarte dieren hoor ik vaker panter gebruikt worden ongeacht de afkomst.
Maar het is wel een sneeuwluipaard en geen sneeuwpanter. En dan is er nog de Arabische luipaard, wat toch ook Azië is.
De regel dat "panter" alleen voor Aziatische dieren geldt en "luipaard" voor Afrikaanse bestaat wel degelijk, maar is in de praktijk nooit consequent toegepast. Over de geschiedenis van het Nederlans bekeken zijn de "panter" en "luipaard" vrijwel altijd als synoniemen in gebruik geweest: er zijn legio attestaties van Aziatische dieren die "luipaard" worden genoemd en vice versa. Het principe om een geografisch betekenisonderscheid te maken tussen de twee benamingen is iets dat pas vrij recent ontstaan lijkt te zijn, maar zeker niet algemeen gehanteerd wordt. Het wordt echter wel vermeld door een instantie als Van Dale.

Je ziet dat bij samengestelde namen soms één van de twee namen de voorkeur geniet, maar dat lijkt meer het gevolg te zijn van algemene conventies dan van dat geografische principe: "nevelluipaard" en "sri lankaluipaard" zijn inderdaad niet gebruikelijk, maar "sneeuwluipaard" en "amoerluipaard" zijn dat in mijn ervaring wel, naast de synoniemen "sneeuwpanter" en "amoerpanter". Andersom heeft iets als "jachtpanter" ooit wel degelijk bestaan: de naam werd tot in de jaren 1980 gehanteerd in publicaties van Artis.
Laatst gewijzigd door Zoozot op 07 mar 2024, 20:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Apenarend »

Asbolus schreef:
07 mar 2024, 16:25
Apenarend schreef:
06 mar 2024, 20:59
Asbolus schreef:
06 mar 2024, 19:10
Dan moet je denk ik eerst afvragen of je een zwarte jaguar krijgt, een zwarte luipaard, of een zwarte panter. Want dan kan je de plaatsing sneller vinden.
Die eerste zou pas passende zijn als de tropenkas af is.
Wat is het verschil?

Servals zouden perfect bij de bongo's kunnen.
Luipaarden zijn afrikaans, panters aziatisch.
Ik denk dat niet klopt, tenminste toch niet overal. Misschien in Nederland wel? Ik heb het alleszins nooit zelf zo 'regionaal' gebruikt.
Vriend Wiki zegt dan weer dat een zwarte panter = zwart luipaard of zwarte jaguar. Dat laatste wist ik dan weer ook niet. Maar misschien is het in het Engels wel courant om dat zowel voor luipaard of jaguar te gebruiken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
07 mar 2024, 19:35
Ik denk dat niet klopt, tenminste toch niet overal. Misschien in Nederland wel? Ik heb het alleszins nooit zelf zo 'regionaal' gebruikt.
Vriend Wiki zegt dan weer dat een zwarte panter = zwart luipaard of zwarte jaguar. Dat laatste wist ik dan weer ook niet. Maar misschien is het in het Engels wel courant om dat zowel voor luipaard of jaguar te gebruiken.
Dat is bij mijn weten een gevolg van een semantisch verschil tussen het Engels en het Nederlands. In het Engels is "panther" in gebruik als een algemene benaming voor soorten uit het geslacht Panthera, dus als het gaat om een "black panther" kan het zowel om een jaguar als om een luipaard ("leopard") gaan. In principe kan het begrip dus ook slaan op een melanistische leeuw of tijger, ook al is dat niet gebruikelijk. In het Nederlands wordt "panter" daarentegen primair gebruikt als een synoniem voor "luipaard", dus als er wordt gesproken over een "zwarte panter", valt ervan uit te gaan dat het specifiek gaat over een Panthera pardus, en niet om een zwarte jaguar.

Dat er voor het geografische onderscheid tussen "panter" en "luipaard" regionale verschillen bestaan tussen bijvoorbeeld Nederland en Vlaanderen is mogelijk, maar dat is moeilijk na te gaan. Ik merk wel dat er in de communicatie van de KMDA-tuinen tot op heden consequent wordt gesproken over "sneeuwluipaarden" en "amoerluipaarden", terwijl de meeste Nederlandse dierentuinen volgens mij "amoerpanters" gebruiken.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
07 mar 2024, 19:40
Apenarend schreef:
07 mar 2024, 19:35
Ik denk dat niet klopt, tenminste toch niet overal. Misschien in Nederland wel? Ik heb het alleszins nooit zelf zo 'regionaal' gebruikt.
Vriend Wiki zegt dan weer dat een zwarte panter = zwart luipaard of zwarte jaguar. Dat laatste wist ik dan weer ook niet. Maar misschien is het in het Engels wel courant om dat zowel voor luipaard of jaguar te gebruiken.
Dat is bij mijn weten een gevolg van een semantisch verschil tussen het Engels en het Nederlands. In het Engels is "panther" in gebruik als een algemene benaming voor soorten uit het geslacht Panthera, dus als het gaat om een "black panther" kan het zowel om een jaguar als om een luipaard ("leopard") gaan. In principe kan het begrip dus ook slaan op een melanistische leeuw of tijger, ook al is dat niet gebruikelijk. In het Nederlands wordt "panter" daarentegen primair gebruikt als een synoniem voor "luipaard", dus als er wordt gesproken over een "zwarte panter", valt ervan uit te gaan dat het specifiek gaat over een Panthera pardus, en niet om een zwarte jaguar.

Dat er voor het geografische onderscheid tussen "panter" en "luipaard" regionale verschillen bestaan tussen bijvoorbeeld Nederland en Vlaanderen is mogelijk, maar dat is moeilijk na te gaan. Ik merk wel dat er in de communicatie van de KMDA-tuinen tot op heden consequent wordt gesproken over "sneeuwluipaarden" en "amoerluipaarden", terwijl de meeste Nederlandse dierentuinen volgens mij "amoerpanters" gebruiken.
Dat is idd iets wat mij al langer opvalt. Zelf ken ik niemand in mijn omgeving die het woord 'panter' gebruikt, tenzij misschien in de generatie van mijn ouders (ik zou het eens moeten vragen). Ik zou haast denken dat het bij ons een verouderd woord is, dan wel een dat nooit courant is geweest. Terwijl het voor sommige leden hier net wel een courante term is, en dat zij dat zelfs gebruiken om het onderscheid te maken tussen een luipaard uit Afrika of Azië.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 543
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Asbolus »

Wat is taal toch grappig. Maar misschien niet echt meer Pairi Daiza gericht zo.
Ja de Sneeuwpanter/sneeuwluipaard is een uitzondering op de regel. haha
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
07 mar 2024, 20:33
Dat is idd iets wat mij al langer opvalt. Zelf ken ik niemand in mijn omgeving die het woord 'panter' gebruikt, tenzij misschien in de generatie van mijn ouders (ik zou het eens moeten vragen). Ik zou haast denken dat het bij ons een verouderd woord is, dan wel een dat nooit courant is geweest. Terwijl het voor sommige leden hier net wel een courante term is, en dat zij dat zelfs gebruiken om het onderscheid te maken tussen een luipaard uit Afrika of Azië.
Dat zou goed kunnen. Ik denk zelf dat het dan aannemelijker is dat "panter" in het zuiden van het Nederlands taalgebied simpelweg altijd minder courant is geweest. Zowel "luipaard" als "panter" (of variaties daarop) worden al sinds de middeleeuwen in zowel Noord- als Zuid-Nederlandse teksten geattesteerd, maar "luipaard" lijkt van oudsher de meest dominant gebruikte vorm geweest te zijn. "Panter" lijkt pas couranter gebruikt te worden vanaf de 17e eeuw, maar dat blijkt dan hoofdzakelijk uit Noord-Nederlandse attestaties.
Asbolus schreef:
07 mar 2024, 21:23
Wat is taal toch grappig. Maar misschien niet echt meer Pairi Daiza gericht zo.
Ja de Sneeuwpanter/sneeuwluipaard is een uitzondering op de regel. haha
Ik heb als student taal- en letterkunde ooit eens een werkstuk geschreven over historische zoogdierbenamingen in het Nederlands, dus ik kan er nog wel even over doorgaan. ;) Maar misschien is het goed om het topic weer terug naar Pairi Daiza te brengen. :D

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

De Pairi-Daiza monopoly is weer verkrijgbaar in de shop... dus wie nog wil... sla je kans. De oplage zou beperkt zijn.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jan 2022, 12:26
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door GANESHA »

Gorilla Gust schreef:
06 mar 2024, 21:34
Bedankt, die had ik nog gemist. Dat lijkt inderdaad wel officieel. Maar het is langs de andere kant ook Pairi Daiza. Voor hetzelfde geld moeten we nog een half jaar wachten op bepaalde nieuwigheden. Timing is altijd wel een dingetje geweest hier. ;)
Inderdaad, we wachten nog steeds op de slingerapen, keizertamarins en Gaurs :D
Maar dit jaar vieren ze een jubileumjaar...en dat zal Eric Domb niet zo maar laten voorbij gaan...

Dus ik veronderstel dat de zwarte panter(s), serval(s) en bongos wel officeel zijn, en dit seizoen aankomen.
Er komt alvast een verrassing in het aquarium (aangekondigd op één van de ruiten)

Ik wet een muntje op een méér spectaculaire aankomst : Indische neushoorns !

Op de facebook Daizen wordt met de aankomst van de hierboven aangemelde soorten, ook neushoorns verwacht en één van de nieuwe souvenirmunten is een indische neushoorn.

Het is al langer gekend dat het park graag deze prachtige soort wenst te ontvangen.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

GANESHA schreef:
11 mar 2024, 12:04
Gorilla Gust schreef:
06 mar 2024, 21:34
Bedankt, die had ik nog gemist. Dat lijkt inderdaad wel officieel. Maar het is langs de andere kant ook Pairi Daiza. Voor hetzelfde geld moeten we nog een half jaar wachten op bepaalde nieuwigheden. Timing is altijd wel een dingetje geweest hier. ;)
Inderdaad, we wachten nog steeds op de slingerapen, keizertamarins en Gaurs :D
Maar dit jaar vieren ze een jubileumjaar...en dat zal Eric Domb niet zo maar laten voorbij gaan...

Dus ik veronderstel dat de zwarte panter(s), serval(s) en bongos wel officeel zijn, en dit seizoen aankomen.
Er komt alvast een verrassing in het aquarium (aangekondigd op één van de ruiten)

Ik wet een muntje op een méér spectaculaire aankomst : Indische neushoorns !

Op de facebook Daizen wordt met de aankomst van de hierboven aangemelde soorten, ook neushoorns verwacht en één van de nieuwe souvenirmunten is een indische neushoorn.

Het is al langer gekend dat het park graag deze prachtige soort wenst te ontvangen.
Dat van de Indische neushoorns zou wel heel gaaf zijn. Benieuwd waar die gaan komen. Ik denk op het deel waar ze nu ook de Indische antilope hebben, al hoop ik dat eerlijk gezegd niet. Want dat zou betekenen dat ze alleen vanuit het treintje goed zichtbaar zijn (vanaf het platform bij de wasberen ga je het niet echt goed zien natuurlijk. Persoonlijk hoop ik dan eerder aan de voorkant van de tempel met de olifantenkudde voor vast op de grote vlakte

GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jan 2022, 12:26
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door GANESHA »

daniel1109 schreef:
11 mar 2024, 13:09
GANESHA schreef:
11 mar 2024, 12:04
Gorilla Gust schreef:
06 mar 2024, 21:34
Bedankt, die had ik nog gemist. Dat lijkt inderdaad wel officieel. Maar het is langs de andere kant ook Pairi Daiza. Voor hetzelfde geld moeten we nog een half jaar wachten op bepaalde nieuwigheden. Timing is altijd wel een dingetje geweest hier. ;)
Inderdaad, we wachten nog steeds op de slingerapen, keizertamarins en Gaurs :D
Maar dit jaar vieren ze een jubileumjaar...en dat zal Eric Domb niet zo maar laten voorbij gaan...

Dus ik veronderstel dat de zwarte panter(s), serval(s) en bongos wel officeel zijn, en dit seizoen aankomen.
Er komt alvast een verrassing in het aquarium (aangekondigd op één van de ruiten)

Ik wet een muntje op een méér spectaculaire aankomst : Indische neushoorns !

Op de facebook Daizen wordt met de aankomst van de hierboven aangemelde soorten, ook neushoorns verwacht en één van de nieuwe souvenirmunten is een indische neushoorn.

Het is al langer gekend dat het park graag deze prachtige soort wenst te ontvangen.
Dat van de Indische neushoorns zou wel heel gaaf zijn. Benieuwd waar die gaan komen. Ik denk op het deel waar ze nu ook de Indische antilope hebben, al hoop ik dat eerlijk gezegd niet. Want dat zou betekenen dat ze alleen vanuit het treintje goed zichtbaar zijn (vanaf het platform bij de wasberen ga je het niet echt goed zien natuurlijk. Persoonlijk hoop ik dan eerder aan de voorkant van de tempel met de olifantenkudde voor vast op de grote vlakte
Denk ook aan de linkerkant van de Ani-Tempel.
Zouden makkelijk zichtbaar zijn via een verlenging van de brug aan de olifantensavanne.
Het gebouw aan de achterkant van de Afrikaanse neushoorns, is misschien al voorzien voor de nachtverblijven.
Moest het waar zijn, zou het een fraaie Indische savanne worden.

En van één van de verzorgers venomen dat de Reuze-otters terug keren in de Sanctuary.

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 543
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Asbolus »

Boomkangoeroe schreef:
07 mar 2024, 08:56
Bouwupdate....

Gisteren terug een bezoekje gebracht aan het park,
terwijl er de voorbije weken weinig actititeit is verricht in het Japanse gedeelte is dit volledig veranderd,
een vijftiental mensen waren er druk in de weer allerlei taken uit te voeren om deze wereld te voltooien. Er werd her en der aangeplantzodat de wereld ook meteen mooi begint te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Waar de Japanse makaken zouden komen werd de achterwand voorzien van een soort patroon- tekening wat het juist zal worden is nog de vraag...
Dit ziende trouwens geeft mij wel de vraag hoe passend deze japanse wereld gaat zijn met de rest van het park waar alles groots uitgepakt is. De vulkaan/berg die ik op de eerste foto ziet, is nou niet direct een wowfactortje voor mij.
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Asbolus schreef:
11 mar 2024, 17:00
Boomkangoeroe schreef:
07 mar 2024, 08:56
Bouwupdate....

Gisteren terug een bezoekje gebracht aan het park,
terwijl er de voorbije weken weinig actititeit is verricht in het Japanse gedeelte is dit volledig veranderd,
een vijftiental mensen waren er druk in de weer allerlei taken uit te voeren om deze wereld te voltooien. Er werd her en der aangeplantzodat de wereld ook meteen mooi begint te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Waar de Japanse makaken zouden komen werd de achterwand voorzien van een soort patroon- tekening wat het juist zal worden is nog de vraag...
Dit ziende trouwens geeft mij wel de vraag hoe passend deze japanse wereld gaat zijn met de rest van het park waar alles groots uitgepakt is. De vulkaan/berg die ik op de eerste foto ziet, is nou niet direct een wowfactortje voor mij.
Zo op de foto's lijkt het niet hoog, maar als je er voor staat is dat wel anders. Die japanse boog is een meter of 4 hoog. Mt. Fuji zo rond de 2,5 meter hoog. Als je bij de witte tijgers op de trap staat (je staat dan recht tegenover de boog), dan nog komt de boog boven je uit

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2793
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

ik denk ook eerder dat dit de kleinste wereld is dat Pairi Daiza al heeft gebouwd en deze erg nietig zal lijken tegenover de rest, wel sluit deze mooi aan bij The Royaume of Ganesha en hier lijkt het echt om details te gaan ook veel dierenleven zullen we er niet in terug vinden net zoals een opmerkelijke keuze bvb om de siamangs er te huisvesten die eigenlijk gewoonweg niet in Japan voorkomen...

Gebruikersavatar
Asbolus
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 543
Lid geworden op: 04 jan 2022, 17:07
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Asbolus »

Nja een 2.5hoge pion van beton is nou niet echt 'wow'
Had deze dan weggelaten tbh. De boog is wel gaaf
Waar kan ik de [zeldzame soort] vinden?

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door ZooMan »

GANESHA schreef:
11 mar 2024, 14:06
daniel1109 schreef:
11 mar 2024, 13:09
GANESHA schreef:
11 mar 2024, 12:04
Gorilla Gust schreef:
06 mar 2024, 21:34
Bedankt, die had ik nog gemist. Dat lijkt inderdaad wel officieel. Maar het is langs de andere kant ook Pairi Daiza. Voor hetzelfde geld moeten we nog een half jaar wachten op bepaalde nieuwigheden. Timing is altijd wel een dingetje geweest hier. ;)
Inderdaad, we wachten nog steeds op de slingerapen, keizertamarins en Gaurs :D
Maar dit jaar vieren ze een jubileumjaar...en dat zal Eric Domb niet zo maar laten voorbij gaan...

Dus ik veronderstel dat de zwarte panter(s), serval(s) en bongos wel officeel zijn, en dit seizoen aankomen.
Er komt alvast een verrassing in het aquarium (aangekondigd op één van de ruiten)

Ik wet een muntje op een méér spectaculaire aankomst : Indische neushoorns !

Op de facebook Daizen wordt met de aankomst van de hierboven aangemelde soorten, ook neushoorns verwacht en één van de nieuwe souvenirmunten is een indische neushoorn.

Het is al langer gekend dat het park graag deze prachtige soort wenst te ontvangen.
Dat van de Indische neushoorns zou wel heel gaaf zijn. Benieuwd waar die gaan komen. Ik denk op het deel waar ze nu ook de Indische antilope hebben, al hoop ik dat eerlijk gezegd niet. Want dat zou betekenen dat ze alleen vanuit het treintje goed zichtbaar zijn (vanaf het platform bij de wasberen ga je het niet echt goed zien natuurlijk. Persoonlijk hoop ik dan eerder aan de voorkant van de tempel met de olifantenkudde voor vast op de grote vlakte
Denk ook aan de linkerkant van de Ani-Tempel.
Zouden makkelijk zichtbaar zijn via een verlenging van de brug aan de olifantensavanne.
Het gebouw aan de achterkant van de Afrikaanse neushoorns, is misschien al voorzien voor de nachtverblijven.
Moest het waar zijn, zou het een fraaie Indische savanne worden.
Is de ruimte waar in het verleden 'Het Bad van de Olifanten' doorging in The Kingdom of Ganesha ook geen optie? Ik bedoel dan niet alleen het bad zelf maar ook de aanpalende 'weide'. Deze staan momenteel, voor zover ik weet, toch te verloederen. Ik heb het even uitgerekend en ik kom uit op een oppervlakte van 1.500 m2 voor de 2 ruimtes samen (als de tribune van het olifantenbad ook opgeofferd wordt), hier moet dan nog de onderdoorgang onder het pad tussen beide plaatsen bijgerekend worden. Als het aanpalende pad (dat nu ook redelijk nutteloos is) opgeofferd wordt komt hier nog eens 430 m2 bij.
Aangezien deze hele ruimte dan nog eerst grondig verbouwd moet worden is dit waarschijnlijk niet de goedkoopste keuze maar het zou helemaal in het plaatje passen en deze nu leegstaande ruimte weer een nieuwe invulling geven.

Plaats reactie