Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

ZooMan schreef:
11 mar 2024, 20:18

Is de ruimte waar in het verleden 'Het Bad van de Olifanten' doorging in The Kingdom of Ganesha ook geen optie? Ik bedoel dan niet alleen het bad zelf maar ook de aanpalende 'weide'. Deze staan momenteel, voor zover ik weet, toch te verloederen. Ik heb het even uitgerekend en ik kom uit op een oppervlakte van 1.500 m2 voor de 2 ruimtes samen (als de tribune van het olifantenbad ook opgeofferd wordt), hier moet dan nog de onderdoorgang onder het pad tussen beide plaatsen bijgerekend worden. Als het aanpalende pad (dat nu ook redelijk nutteloos is) opgeofferd wordt komt hier nog eens 430 m2 bij.
Aangezien deze hele ruimte dan nog eerst grondig verbouwd moet worden is dit waarschijnlijk niet de goedkoopste keuze maar het zou helemaal in het plaatje passen en deze nu leegstaande ruimte weer een nieuwe invulling geven.
Ik denk dat deze ruimte te klein is. Er moet dan nog een binnen verblijf komen, en er van uitgaande dat ze een koppel willen houden zal het in 2 verblijven opgesplitst moeten worden. Dan is er nog ruimteverlies door barrières. Dan heb je per neushoorn misschien maar 700 of 800 m2 aan buitenverblijf.

Ik zou zelf toch gaan voor de voorkant van de tempel. Dat zijn al 2 verblijven. De bul(len) kunnen dan op het stuk naast het spoor staan (direct aan het binnen verblijf gelinkt. Afhankelijk van waar de familiekudde staat kunnen ze dan eventueel op 1 van de 2 grotere vlaktes lopen. 5 verblijven voor de olifanten lijkt mij toch ook wel overdreven

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 124
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

ZooMan schreef:
11 mar 2024, 20:18
GANESHA schreef:
11 mar 2024, 14:06
daniel1109 schreef:
11 mar 2024, 13:09
GANESHA schreef:
11 mar 2024, 12:04
Gorilla Gust schreef:
06 mar 2024, 21:34
Bedankt, die had ik nog gemist. Dat lijkt inderdaad wel officieel. Maar het is langs de andere kant ook Pairi Daiza. Voor hetzelfde geld moeten we nog een half jaar wachten op bepaalde nieuwigheden. Timing is altijd wel een dingetje geweest hier. ;)
Inderdaad, we wachten nog steeds op de slingerapen, keizertamarins en Gaurs :D
Maar dit jaar vieren ze een jubileumjaar...en dat zal Eric Domb niet zo maar laten voorbij gaan...

Dus ik veronderstel dat de zwarte panter(s), serval(s) en bongos wel officeel zijn, en dit seizoen aankomen.
Er komt alvast een verrassing in het aquarium (aangekondigd op één van de ruiten)

Ik wet een muntje op een méér spectaculaire aankomst : Indische neushoorns !

Op de facebook Daizen wordt met de aankomst van de hierboven aangemelde soorten, ook neushoorns verwacht en één van de nieuwe souvenirmunten is een indische neushoorn.

Het is al langer gekend dat het park graag deze prachtige soort wenst te ontvangen.
Dat van de Indische neushoorns zou wel heel gaaf zijn. Benieuwd waar die gaan komen. Ik denk op het deel waar ze nu ook de Indische antilope hebben, al hoop ik dat eerlijk gezegd niet. Want dat zou betekenen dat ze alleen vanuit het treintje goed zichtbaar zijn (vanaf het platform bij de wasberen ga je het niet echt goed zien natuurlijk. Persoonlijk hoop ik dan eerder aan de voorkant van de tempel met de olifantenkudde voor vast op de grote vlakte
Denk ook aan de linkerkant van de Ani-Tempel.
Zouden makkelijk zichtbaar zijn via een verlenging van de brug aan de olifantensavanne.
Het gebouw aan de achterkant van de Afrikaanse neushoorns, is misschien al voorzien voor de nachtverblijven.
Moest het waar zijn, zou het een fraaie Indische savanne worden.
Is de ruimte waar in het verleden 'Het Bad van de Olifanten' doorging in The Kingdom of Ganesha ook geen optie? Ik bedoel dan niet alleen het bad zelf maar ook de aanpalende 'weide'. Deze staan momenteel, voor zover ik weet, toch te verloederen. Ik heb het even uitgerekend en ik kom uit op een oppervlakte van 1.500 m2 voor de 2 ruimtes samen (als de tribune van het olifantenbad ook opgeofferd wordt), hier moet dan nog de onderdoorgang onder het pad tussen beide plaatsen bijgerekend worden. Als het aanpalende pad (dat nu ook redelijk nutteloos is) opgeofferd wordt komt hier nog eens 430 m2 bij.
Aangezien deze hele ruimte dan nog eerst grondig verbouwd moet worden is dit waarschijnlijk niet de goedkoopste keuze maar het zou helemaal in het plaatje passen en deze nu leegstaande ruimte weer een nieuwe invulling geven.
Op deze plek zou met mss wat lichte aanpassingen een verblijf kunnen gemaakt worden voor de gavialen. Alle verhardingen voor de tribune eruit of zelfs een deel van de tribune, hier kan dan beplanting komen. Het geheel overkappen met een serre constructie, en vooraan kant tribune glaspartijen. Ik denk dat dat nog best goed kan uitpakken, want vroeg of laat gaan deze dieren toch naar een groter verblijf moeten verhuizen.

Wat betreft de speculaas van de Indische neushoorn. Zou het niet gewoon kunnen dat er verwezen wordt in de communicatie naar de geboorte van een kalf bij de neushoorns, ipv naar een nieuwe diersoort. Ik weet uit voorgaande jaren dat geboortes soms ook als nieuw op het plannetje stonden vermeld. Soms gaan ze in pd nogal creatief om met hun pr, waar op zich niets mis mee is. Zo blijf je in de kijker en blijf je gasten lokken.

Japan ziet er voor mij toch ook veelbelovend uit. Wegens revalidatie heb ik het nog niet kunnen gaan bewonderen, maar ik denk dat ze het maximum eruit halen wat mogelijk is op deze plek. De berg Futji lijkt mss klein, maar naar mijn mening valt dit best wel nog mee. Mocht hij van dezelfde omvang zijn als de vulkanen, dat zou hij echt overheersend zijn in dit deel van het park, zeker tov Ganesha en zou hij bijna gans de ruimte van Japan gaan innemen. Op deze manier hebben ze toch wel een iconische herkenningspunt van Japan geïntrigeerd zonder dat het te overheersend wordt. En wie weet wat men met deze berg van plan is, want als ik me niet vergis is er aan de één kant een deuropening gemaakt. Hopelijk wordt het snel opgeleverd en kunnen we alles zelf gaan ontdekken.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door ZooMan »

daniel1109 schreef:
11 mar 2024, 20:43
ZooMan schreef:
11 mar 2024, 20:18

Is de ruimte waar in het verleden 'Het Bad van de Olifanten' doorging in The Kingdom of Ganesha ook geen optie? Ik bedoel dan niet alleen het bad zelf maar ook de aanpalende 'weide'. Deze staan momenteel, voor zover ik weet, toch te verloederen. Ik heb het even uitgerekend en ik kom uit op een oppervlakte van 1.500 m2 voor de 2 ruimtes samen (als de tribune van het olifantenbad ook opgeofferd wordt), hier moet dan nog de onderdoorgang onder het pad tussen beide plaatsen bijgerekend worden. Als het aanpalende pad (dat nu ook redelijk nutteloos is) opgeofferd wordt komt hier nog eens 430 m2 bij.
Aangezien deze hele ruimte dan nog eerst grondig verbouwd moet worden is dit waarschijnlijk niet de goedkoopste keuze maar het zou helemaal in het plaatje passen en deze nu leegstaande ruimte weer een nieuwe invulling geven.
Ik denk dat deze ruimte te klein is. Er moet dan nog een binnen verblijf komen, en er van uitgaande dat ze een koppel willen houden zal het in 2 verblijven opgesplitst moeten worden. Dan is er nog ruimteverlies door barrières. Dan heb je per neushoorn misschien maar 700 of 800 m2 aan buitenverblijf.

Ik zou zelf toch gaan voor de voorkant van de tempel. Dat zijn al 2 verblijven. De bul(len) kunnen dan op het stuk naast het spoor staan (direct aan het binnen verblijf gelinkt. Afhankelijk van waar de familiekudde staat kunnen ze dan eventueel op 1 van de 2 grotere vlaktes lopen. 5 verblijven voor de olifanten lijkt mij toch ook wel overdreven
De binnenverblijven hoeven echter niet per se extra ruimte in te palmen. Zowat alle omliggende structuren zijn verhoogd; zo kan men de binnenverblijven plaatsen onder de Balinese hindoetempel, onder het hogere deel van de tribune, onder die ene eet/zitplaats die grenst aan de 'weide' die ik al aanhaalde en eveneens verhoogd is, of onder, wie weet zelfs in, de Bloementempel.
Het zou misschien wat omslachtig zijn maar het zou wel heel mooi binnen het geheel passen.
En daarbij kan men ook kiezen om geen kweekkoppel neushoorns te huisvesten maar bv. oudere koeien of jonge mannetjes, al weet ik niet in hoeverre het EEP hier nood aan heeft.

Als de olifanten permanent naar de grote paddocks achter de abdijmuur zouden verhuizen zouden deze wel veel slechter te zien zijn. Hetzelfde geldt als men de Indische neushoorns op de vlakte van de Indische antilopes zouden huisvesten, wat al bij al de meest logische keuze zou zijn. Ik hoop dat men dit gebied toch eens aanpakt waardoor de dieren hier beter te zien zijn, want dat is nu niet echt optimaal.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2793
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Back on topic met goed nieuws want bij de goudwanggibbons is terug een jong aapje geboren.

https://www.facebook.com/plugins/post.p ... &width=500" width="500" height="761" style="border:none;overflow:hidden" scrolling="no" frameborder="0" allowfullscreen="true" allow="autoplay; clipboard-write; encrypted-media; picture-in-picture; web-share

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door MennoPebesma »

🍼 Familieuitbreiding bij de Pater-Davidsherten🦌

Liu heeft op 19 maart 2024 een schattig kleintje ter wereld gebracht!

Dat betekent niet alleen dat Jing Xi, die op 3 april 2023 in Pairi Daiza werd geboren, grote zus wordt. Het geslacht van het kleintje blijft voorlopig onbekend, omdat de verzorgers de familie graag met rust laten tijdens deze eerste dagen.

De geboorte van dit jonge kalfje is geweldig nieuws voor het behoud van de genetische diversiteit van de soort.
Deze soort was lange tijd geclassificeerd als "uitgestorven in het wild" door de IUCN Rode Lijst. recent werden sommige individuen geherintroduceerd in hun natuurlijke habitat in China. Elke geboorte betekent nog steeds een nieuw hoopvol moment in de geschiedenis van deze diersoort. 🥰

Kom jij op kraambezoek bij deze allerschattigste familie? https://www.pairidaiza.eu/nl/activiteit ... davidshert

Bron: Facebook Pairi Daiza NL


GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jan 2022, 12:26
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door GANESHA »

De nieuwe kinderboerderij loopt tot aan de oude ingang en oude kassa's (opening normaal dit weekend)

De afscheidingsmuur aan de Japanse Wereld vorderd goed en is wel gaaf met die bekleding

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2793
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

GANESHA schreef:
21 mar 2024, 16:06
De nieuwe kinderboerderij loopt tot aan de oude ingang en oude kassa's (opening normaal dit weekend)
Deze was vandaag ook al geopend om de nieuwe gasten te ontvangen in hun kamers, daarom neem ik jullie graag eens mee op deze opening.

Je kunt het gebied betreden via de zijde van het roofvogeldorp en vanaf de oasis.

In eerste instantie werden alle dieren losgelaten in het perk waaronder ook deze nandoe's
Afbeelding

De voormalige shop was nog in de stellingen gehuld en zou omgebouwd worden tot een nieuwe stalling voor de dieren zonde want dit was toch wel een bijzonder plaatsje en was bijzonder mooi geweest als horecagelegenheid om even op adem te komen, bij een lekker regionaal dessertje met een lekkere koffie. het mooie groen is er ook moeten aan geloven want nu lijkt alles wel wat erg bestraat.

Afbeelding

Even verder komen we bij de oude ingang die is omgevormd tot varkenwalhala
Afbeelding

En draaien we ons om dan kijken we op de vernieuwde kinderboerderij uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook is er een mooie eendenvijver ingebracht in het geheel. ook de hogere klimstructuren voor de geiten sprongen mooi in het oog.
Afbeelding

Afbeelding

De stallen die vroeger altijd gesloten waren zijn nu open gemaakt en herbergen onder ander enkele konijnen.
Afbeelding

Afbeelding

En naast alle boerderijdieren was er ook een prachtige albino wallabie te zien, ook de perken wat verder naar het roofvogelperk zullen vergroot worden daar was men nog stevig aan het werken om alles tijdig klaar te krijgen.


En in de oasis serre kon ik alvast nog een nieuwe papegaaiensoort ontdekken namelijk de wijnborstamazone (Amazona vinacea)
Afbeelding

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 124
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Ziet er wel goed gelukt uit moet ik zeggen. Hoe is de doorgang dan geregeld voor de hotelgasten die daar verblijven naar de The last Frontiere en The land of the cold? Dit vergroot natuurlijk wel serieus het te bezoeken gebied na de sluitingsuren voor de verblijfsgasten.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 264
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Het ziet er netjes uit en vooral voor de dieren lijkt het mij een enorme upgrade. Met verschillende ondergronden, terugtrekmogelijkheden, veel ruimte, etc.
Alleen ik vind het toch wel heel erg aan groen ontbreken. Het stuk tussen de oude boederij en de shop is gewoon echt lelijk met alleen maar grijze bestrating.
Hopelijk is het gebied gewoon nog niet af.

GANESHA
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 48
Lid geworden op: 29 jan 2022, 12:26
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door GANESHA »

Boomkangoeroe schreef:
21 mar 2024, 22:47
GANESHA schreef:
21 mar 2024, 16:06
De nieuwe kinderboerderij loopt tot aan de oude ingang en oude kassa's (opening normaal dit weekend)
Deze was vandaag ook al geopend om de nieuwe gasten te ontvangen in hun kamers, daarom neem ik jullie graag eens mee op deze opening.

Je kunt het gebied betreden via de zijde van het roofvogeldorp en vanaf de oasis.

In eerste instantie werden alle dieren losgelaten in het perk waaronder ook deze nandoe's
Afbeelding

De voormalige shop was nog in de stellingen gehuld en zou omgebouwd worden tot een nieuwe stalling voor de dieren zonde want dit was toch wel een bijzonder plaatsje en was bijzonder mooi geweest als horecagelegenheid om even op adem te komen, bij een lekker regionaal dessertje met een lekkere koffie. het mooie groen is er ook moeten aan geloven want nu lijkt alles wel wat erg bestraat.

Afbeelding

Even verder komen we bij de oude ingang die is omgevormd tot varkenwalhala
Afbeelding

En draaien we ons om dan kijken we op de vernieuwde kinderboerderij uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook is er een mooie eendenvijver ingebracht in het geheel. ook de hogere klimstructuren voor de geiten sprongen mooi in het oog.
Afbeelding

Afbeelding

De stallen die vroeger altijd gesloten waren zijn nu open gemaakt en herbergen onder ander enkele konijnen.
Afbeelding

Afbeelding

En naast alle boerderijdieren was er ook een prachtige albino wallabie te zien, ook de perken wat verder naar het roofvogelperk zullen vergroot worden daar was men nog stevig aan het werken om alles tijdig klaar te krijgen.


En in de oasis serre kon ik alvast nog een nieuwe papegaaiensoort ontdekken namelijk de wijnborstamazone (Amazona vinacea)
Afbeelding
Akoord met je, betreffende de oude hoofdshop, mits die groot genoeg is, was het mogelijk om beter te doen, bv stallen + een museum over het leven op het het platteland met enkele oldtime tractors.

Van de tweede oude shop, zo ik inderdaad een horecapunt met ambachtelijke kaas, ijs, enz... gemaakt hebben.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2793
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Boots schreef:
22 mar 2024, 08:49
Het ziet er netjes uit en vooral voor de dieren lijkt het mij een enorme upgrade. Met verschillende ondergronden, terugtrekmogelijkheden, veel ruimte, etc.
Alleen ik vind het toch wel heel erg aan groen ontbreken. Het stuk tussen de oude boederij en de shop is gewoon echt lelijk met alleen maar grijze bestrating.
Hopelijk is het gebied gewoon nog niet af.
Daarin deel ik VOLLEDIG uw mening! Zelfs vroeger vond ik dit veel beter!

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 124
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Boomkangoeroe schreef:
22 mar 2024, 19:59
Boots schreef:
22 mar 2024, 08:49
Het ziet er netjes uit en vooral voor de dieren lijkt het mij een enorme upgrade. Met verschillende ondergronden, terugtrekmogelijkheden, veel ruimte, etc.
Alleen ik vind het toch wel heel erg aan groen ontbreken. Het stuk tussen de oude boederij en de shop is gewoon echt lelijk met alleen maar grijze bestrating.
Hopelijk is het gebied gewoon nog niet af.
Daarin deel ik VOLLEDIG uw mening! Zelfs vroeger vond ik dit veel beter!
Ik hoop dat de kurkeiken aan de oude kassa's nt gesneuveld zijn, dit zou pas echt jammer zijn. Komt de kinderboerderij dan nu tot aan deze kassa's?

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3841
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Laafsekikker »

Eric Domb, oprichter en voorzitter van Pairi Daiza, roept op om "met moedige wetgeving over te gaan tot een geheel rookverbod buiten de privésfeer."

Eric Domb, oprichter en voorzitter van Pairi Daiza, riep eerder deze week op om "met moedige wetgeving over te gaan tot een geheel rookverbod buiten de privésfeer."
Op 21 maart stemde de leden van de Kamer van volksvertegenwoordigers over het wetsontwerp "tot wijziging van de wet van 22 december 2009 houdende reglementering van het rookverbod in sommige lokalen en de bescherming van de bevolking tegen tabaksrook" (Document 3844).

Aan de vooravond van deze stemming wilde Eric Domb, voorzitter en oprichter van Pairi Daiza, een brief sturen naar al onze volksvertegenwoordigers en naar de voorzitters van de partijen die in de Kamer vertegenwoordigd zijn, waarin hij zijn bezorgdheid uit over de doeltreffendheid en billijkheid van een wetsvoorstel waarvan het toepassingsgebied in zijn huidige vorm te beperkt is. In deze brief, die u hieronder kan lezen, roept hij op tot een meer inclusieve en moedige visie, die het rookverbod zou uitbreiden naar alle omgevingen waar onze jongeren komen. Dit is een unieke kans om geschiedenis te schrijven op het gebied van volksgezondheid, door te kiezen voor moedig en medelevend handelen. Als u denkt dat het nuttig zou zijn, staat Eric Domb tot uw beschikking om dit wetsvoorstel, de reikwijdte en de gevolgen ervan in meer detail te bespreken. Net als u gelooft hij dat dit een fundamentele kwestie is voor de volksgezondheid.

Vandaag staat de Belgische samenleving op een beslissend kruispunt. De Kamer van volksvertegenwoordigers buigt zich over een ambitieus wetsvoorstel over een belangrijke kwestie voor onze samenleving: de strijd tegen het roken en de bescherming van de volksgezondheid, in het bijzonder die van onze kinderen. Eric Domb, oprichter van Pairi Daiza, zet zich persoonlijk en ten zeerste in voor de bescherming van onze natuurlijke omgeving en het welzijn van alle bezoekers, vooral van onze jongere generaties. De nieuwe wetgeving, die gericht is op het terugdringen van tabaksgebruik en het beschermen van onze jongeren, heeft zijn volledige steun. We moeten echter nadenken over de huidige reikwijdte van deze wetgeving. Hoewel de bedoelingen van het initiatief lovenswaardig zijn, zal de implementatie ervan, zoals voorzien, waarschijnlijk geen significante invloed hebben op het leven van onze jongeren. Het beperken van het rookverbod tot specifieke gebieden, zonder de vele andere plaatsen die dagelijks door jongeren worden bezocht mee te nemen, roept twijfels op over het vermogen van het project om zijn nobele doelstellingen te bereiken. Deze selectie, die willekeurig lijkt, doet vragen rijzen over effectiviteit en eerlijkheid.

Ik nodig u uit, dames en heren, om een meer inclusieve en moedige visie te overwegen. Laten we samen werken aan een samenleving waarin onze kinderen en jongeren kunnen gedijen in een omgeving die vrij is van tabaksvervuiling - of het nu gaat om educatieve of vrijetijdsgelegenheden, zoals dierentuinen en pretparken, of op alledaagse plaatsen zoals parken, stranden en zelfs drukke stedelijke gebieden.

Om echte vooruitgang te boeken in de strijd tegen roken, moeten we verder gaan dan aankondigingen en snel een gezamenlijke en alomvattende strategie opzetten, ondersteund door gedurfde wetgeving die alle omgevingen aanpakt waar onze jongeren komen.

Ik roep op tot snelle maar weloverwogen wetgeving die onze collectieve toewijding aan de gezondheid van onze kinderen laat zien. Wetgeving die zich niet beperkt tot onze werkplekken, maar zich uitstrekt tot alle plaatsen waar onze jongeren samenkomen om te leren, te spelen en te groeien. Het is tijd om te bewijzen dat onze toewijding aan hun toekomst sterker is dan onze angsten. 

We hebben een unieke kans om geschiedenis te schrijven op het gebied van volksgezondheid, door te kiezen voor moedig en medelevend handelen. Pairi Daiza steunt deze essentiële stap naar een gezondere toekomst voor iedereen.

Laten we van deze wet een echt voorbeeld maken van onze toewijding aan een betere toekomst. Voor het welzijn van onze kinderen en voor de gezondheid van onze samenleving moeten we nu handelen met moed en vastberadenheid.

Roken verbieden in dierentuinen en pretparken is hypocriet volgens Pairi Daiza-baas: “Wees moedig, ban de sigaret op élke publieke plaats”
Vanaf volgend jaar geldt in ons land een rookverbod in open lucht in attractieparken, dierentuinen, kinderboerderijen, speeltuinen en aan sportterreinen. Dat staat in een wetsontwerp van minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke (Vooruit) dat donderdag groen licht heeft gekregen in de Kamer. Roken aan de ingang van scholen of ziekenhuizen mag binnenkort ook niet meer.

Hypocriet en volstrekt inefficiënt: dat is, kort samengevat, de ongezouten mening van Pairi Daiza-stichter en -voorzitter Eric Domb (63) over het rookverbod in openlucht in pretparken, dierentuinen en op speel- en sportterreinen. Hij pleit voor een algemeen rookverbod “op élke plaats waar jongeren samenkomen”. Waarom zijn de nieuwe regels volgens hem niet voldoende? En hoe gaat hij het verbod in zijn park afdwingen?

https://www.hln.be/binnenland/roken-ver ... ~af873566/


Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Moet hij in de politiek gaan hé, kan hij ineens een deftige wetgeving over houden van dieren in Wallonië afdwingen.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2793
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Limburg vooruit schreef:
24 mar 2024, 15:32
Moet hij in de politiek gaan hé, kan hij ineens een deftige wetgeving over houden van dieren in Wallonië afdwingen.
Ik sta alvast voor het algemene rookverbod !

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 124
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Boomkangoeroe schreef:
24 mar 2024, 22:27
Limburg vooruit schreef:
24 mar 2024, 15:32
Moet hij in de politiek gaan hé, kan hij ineens een deftige wetgeving over houden van dieren in Wallonië afdwingen.
Ik sta alvast voor het algemene rookverbod !
Ik ben eerder voorstander zoals in de meeste parken in Nederland, in speciaal ingerichte rookzones, uit het zicht van de niet rokende bezoekers. Ben wel benieuwd als het zover is, of iedereen zich goed aan de regels gaat houden en of er gaat opgetreden worden door de medewerkers. Want een wetgeving is één, maar controleren en afdwingen is twee....

Vraag me dan wel af hoe ze dit gaan doen met de verblijfsgasten, je kan moeilijk van rokers vragen dat ze gedurende hun ganse verblijf niet gaan roken. Hoe gaat men dit dan gaan controleren, je kan moeilijk een ganse nacht personeel laten rondlopen om te controleren......

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2487
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door zoofan »

Volgens het artikel gaat het over roken in de open lucht. Dus in de hotels zou het dus nog mogen. Wie weet ook in de oasis, aquarium, bij de pinguïns, ... :s

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Als ex roker vind ik dat de heksenjacht mag stoppen. Ik ben tot de jaren van verstand gekomen 17 jaar geleden en heb dat vergif gebannen. De beste beslissing ooit. Maar hoewel ik er al lang aan twijfel leven we nog steeds in een democratie waar iedereen vrij staat zijn mening te hebben.

Wil Domb geen rokers in zijn park, is dat zijn wens als eigenaar. Maar oproepen tot een algemeen rookverbod buiten de privésfeer is gewoonweg belachelijk.
Wat is het volgende, een algemeen verbod op suiker, wat een minstens even groot vergif is dan nicotine. Of gaan we eindelijk het vergif bannen dat mijn vader het leven gekost heeft, alcohol?

Ik ben in deze discussie een zeer verbitterd persoon. Verbied sigaretten eindelijk volledig, maar doe alcohol, suiker, rood vlees en verzadigde vetten er dan ineens bij. De eerste politieke die dit voorstelt heeft direct mijn stem.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Limburg vooruit schreef:
25 mar 2024, 11:46
Als ex roker vind ik dat de heksenjacht mag stoppen. Ik ben tot de jaren van verstand gekomen 17 jaar geleden en heb dat vergif gebannen. De beste beslissing ooit. Maar hoewel ik er al lang aan twijfel leven we nog steeds in een democratie waar iedereen vrij staat zijn mening te hebben.

Wil Domb geen rokers in zijn park, is dat zijn wens als eigenaar. Maar oproepen tot een algemeen rookverbod buiten de privésfeer is gewoonweg belachelijk.
Wat is het volgende, een algemeen verbod op suiker, wat een minstens even groot vergif is dan nicotine. Of gaan we eindelijk het vergif bannen dat mijn vader het leven gekost heeft, alcohol?

Ik ben in deze discussie een zeer verbitterd persoon. Verbied sigaretten eindelijk volledig, maar doe alcohol, suiker, rood vlees en verzadigde vetten er dan ineens bij. De eerste politieke die dit voorstelt heeft direct mijn stem.
Ik ben van mening dat men een middenweg moet zoeken. Zowel met roken als met alcohol. Maak aparte rookzones die afgeschermd staan van de rest van de bezoekers, zodat mensen (en vooral kinderen) de rokers niet zien staan. Alcohol alleen verkopen in een afgesloten ruimte (of afgesloten terras) waar men aan de hand van ID moet tonen 18+ te zijn om binnen te komen (al zou ik persoonlijk liever zien dat er in dierentuinen of pretparken helemaal geen alcohol meer wordt geschonken)

Verschil met de andere stoffen die jij noemt is dat deze enkel schadelijk zijn voor je eigen gezondheid, en roken en alcohol ook schade met zich meebrengen voor anderen (meerokers en dronken achter het stuur om voorbeelden te geven)

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Limburg vooruit schreef:
25 mar 2024, 11:46
Verbied sigaretten eindelijk volledig, maar doe alcohol, suiker, rood vlees en verzadigde vetten er dan ineens bij. De eerste politieke die dit voorstelt heeft direct mijn stem.
Als iemand suiker of rood vlees eet trek ik me hier niets van aan, maar als iemand openbaar rookt moet ik daar met een grote boog omheen lopen voordat ik stik. Ik kan echt heel slecht tegen rook en ik vind het juist goed dat dit in dierentuinen en pretparken verboden word
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Plaats reactie