Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Jarne »

aardvarkentje15 schreef:
10 feb 2024, 14:50
Limburg vooruit schreef:
10 feb 2024, 14:47
Suzy en Gitana zijn de enige 2 Afrikaanse olifanten nog aanwezig.
Wel zeer triest, Suzy is toen aan PD toevertrouwd op voorwaarde dat ze haar oude dag hier mocht slijten, anders was ze naar Olmen gegaan en was de eerste olifant in dat park niet moeten vertrekken.
Het derde exemplaar bij de aziaten is er niet meer?
Die is jaren geleden reeds verhuisd naar een ander park, samen met de Aziaat die erbij zat dacht ik.

Joost
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2853
Lid geworden op: 03 dec 2013, 17:15
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Joost »

Jarne schreef:
10 feb 2024, 14:56
aardvarkentje15 schreef:
10 feb 2024, 14:50
Limburg vooruit schreef:
10 feb 2024, 14:47
Suzy en Gitana zijn de enige 2 Afrikaanse olifanten nog aanwezig.
Wel zeer triest, Suzy is toen aan PD toevertrouwd op voorwaarde dat ze haar oude dag hier mocht slijten, anders was ze naar Olmen gegaan en was de eerste olifant in dat park niet moeten vertrekken.
Het derde exemplaar bij de aziaten is er niet meer?
Die is jaren geleden reeds verhuisd naar een ander park, samen met de Aziaat die erbij zat dacht ik.
Klopt, sinds 2018 wonen ze samen in Skopje :)

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

Boots schreef:
10 feb 2024, 14:54
Interessante ontwikkeling. Ik verwacht zelf niet dat Pairi Daiza opnieuw Afrikaanse olifanten neemt. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Ik vind het voor Pairi Daiza een vrij onverwachte zet, maar eigenlijk is het geen onlogische beslissing. Het voordeel van oudere en/of ex-circusolifanten is dat ze qua huisvesting makkelijker te houden zijn dan kweek- of bullengroepen, maar het nadeel is dat er niet oneindig veel van zulke dieren meer beschikbaar zijn. Moest Suzy of Gitana overlijden, is er geen garantie dat er op korte termijn weer een tweede Afrikaanse olifant gevonden kan worden, dus is het beter dat ze in een iets grotere groep terechtkomen om zeker te zijn dat er geen olifant alleen achter moet blijven. En ik vermoed dat het verblijf van de Afrikaanse olifanten in Pairi Daiza zelf niet de capaciteit heeft om meer olifanten te houden.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Boots schreef:
10 feb 2024, 14:54
Interessante ontwikkeling. Ik verwacht zelf niet dat Pairi Daiza opnieuw Afrikaanse olifanten neemt. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Als er geen andere individuen voor terugkomen betekent dat een flink stuk grond voor vernieuwing in the land of the origins.
Misschien een grotere savanne? Dat is natuurlijk het makkelijkste te realiseren. Eventueel met extra soorten erbij.

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

daniel1109 schreef:
10 feb 2024, 15:31
Boots schreef:
10 feb 2024, 14:54
Interessante ontwikkeling. Ik verwacht zelf niet dat Pairi Daiza opnieuw Afrikaanse olifanten neemt. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Als er geen andere individuen voor terugkomen betekent dat een flink stuk grond voor vernieuwing in the land of the origins.
Misschien een grotere savanne? Dat is natuurlijk het makkelijkste te realiseren. Eventueel met extra soorten erbij.
Een mooie moerasvolière of ruimte voor de roofvogels uit het Roofvogeldorp uit dit continent. Wat meer vogels in dit deel van het park zou meer dan welkom zijn.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

snoopy11 schreef:
10 feb 2024, 16:10
daniel1109 schreef:
10 feb 2024, 15:31
Boots schreef:
10 feb 2024, 14:54
Interessante ontwikkeling. Ik verwacht zelf niet dat Pairi Daiza opnieuw Afrikaanse olifanten neemt. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Als er geen andere individuen voor terugkomen betekent dat een flink stuk grond voor vernieuwing in the land of the origins.
Misschien een grotere savanne? Dat is natuurlijk het makkelijkste te realiseren. Eventueel met extra soorten erbij.
Een mooie moerasvolière of ruimte voor de roofvogels uit het Roofvogeldorp uit dit continent. Wat meer vogels in dit deel van het park zou meer dan welkom zijn.
Ook dat zou mooi zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

aardvarkentje15 schreef:
10 feb 2024, 14:50
Limburg vooruit schreef:
10 feb 2024, 14:47
Suzy en Gitana zijn de enige 2 Afrikaanse olifanten nog aanwezig.
Wel zeer triest, Suzy is toen aan PD toevertrouwd op voorwaarde dat ze haar oude dag hier mocht slijten, anders was ze naar Olmen gegaan en was de eerste olifant in dat park niet moeten vertrekken.
Het derde exemplaar bij de aziaten is er niet meer?
Nee, die is samen met de Aziatische olifant waarmee ze in het circus leefde verhuisd. Al kan ik u zo niet uit het hoofd zeggen naar waar.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door zoofan »

In dit artikel staat dat de heuvelige structuur van het terrein hen parten begint te spelen. Ik geloof dat graag? Gitana, zag ik nog wel eens tot boven wandelen, maar Suzy zag ik altijd op het relatief kleine vlakke stuk.

https://zooflits.nl/pairi-daiza-stopt-m ... 473pYRyWxE

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Toevallig vandaag de olifant met de afgevroren staart helemaal bovenaan in het perk zien liggen op haar zij... dat is Gitana toch?

Verder is de kinderboerderijzone nog niet open, en blijken de paarden zoals op de plattegrond blijkt inderdaad 3/4 van het gebied rondom de toren te hebben gekregen. Niet de gehele zone is continu voor hen toegankelijk, maar het hekwerk laat die onderverdeling wel toe. Ik neem aan dat in het achterste stuk waar er nog flinke beplanting is, vooral de kleinere dieren mogen lopen.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door zoofan »

Dat is inderdaad Gitana.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

Ondertussen heeft Pairi Daiza ook weer een nieuwe diersoort in de collectie: de elandantilope. Het park kreeg recent een exemplaar toevertrouwd van de SPW Dierenwelzijn. Wie weet hebben we dus al een nieuwe invulling voor de ruimte die de Afrikaanse olifanten achterlaten?

Welkom iedereen, welkom in het bijzonder aan Usiku!
Deze vrouwelijke Kaapse eland [sic], 4 jaar en half oud, werd recent aan Pairi Daiza toevertrouwd nadat ze in beslag was genomen door de SPW Dierenwelzijn.

Deze dieren leven op de open en licht beboste savannes van het zuiden van Afrika tot aan Kenia. Ze voeden zich met bladeren, vruchten, zaden, kruiden, grassen, knollen en bollen. Vaak gebruiken ze hun hoeven om knollen uit te graven. Op sommige plaatsen worden dieren getemd en gehouden voor hun vlees en melk. Gezonde, volwassen dieren wegen gemiddeld 400 kg.

Usiku had duidelijk gebrek aan zorg. Gelukkig kan ze nu een rustig leven leiden in het park, verzorgd door haar verzorgers. In de komende dagen zullen we het dier helpen aansterken. Binnenkort kun je haar ontmoeten.


Bron: Facebook Pairi Daiza


Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2795
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Dan volgt nu eens een samenvatting van wat er zoal is gewijzigd in het park...


The Sanctuary
Afbeelding
  • Dit project wordt stilaan groots en krijgt meer en meer vorm, aan de achterkant leggen ze ook nog fundamenten bij hier werd vroeger verteld dat er een expo zou komen over de volkeren die in het oerwoud leefden, of dit ook zo doorgaat weet ik niet... aan de Chinese zijde worden ook al de eerste ramen geplaatst van de zijgevel

Cambron l'Abbaye
  • Het aquarium zit nu ook in een nieuw jasje gehuld al hoop ik dat deze look ook even snel kan verwijderd worden als geplaatst worden want hierdoor verliest het gebouw wel erg veel van zijn charme, op de pamfletten wordt ook wel verwezen naar een vernieuwing later dit jaar...
Afbeelding
  • Oasis serre:
    - De Pinché-aapjes hebben intussen hun intrek genomen op het eiland in de serre waar voorheen de witkopsaki's zaten
    de witkopsaki's zitten zoals voorheen nog steeds bij de agoutis
    - In één van de volieres is nu de renkoekoek te zien en als je het mij vraagt zit ie ginds wel goed, vlakbij het woestijngedeelte van de serre
    - Aan de vijver waar nu ook de pinchéaapjes verblijven op het eiland zaten twee nieuwe eenden iemand enig idee welke soort dit is?
Afbeelding
  • De kinderboerderij is nog in volle opbouw en heeft nog een hele weg te gaan, de gebouwen naar de brasserie toe krijgen ook een facelift en een nieuw dak
Afbeelding

Afbeelding
  • De paddock voor de Pura Raza Española is voor mij persoonlijk een beetje een doorn in het oog mocht dit project zijn uitgewerkt op een andere locatie zou ik dit nog oké hebben gevonden maar de opbouw van de paddock is gewoon totaal op de verkeerde plaats, zonde van de mooie omgeving die zo teniet wordt gedaan :zotteke: zo verliest de tuin een deel van de nostalgische rozentuin en de impressionistische tuin (voor één van de mooiste nieuwste aangelegde tuingedeelten.). Maar zoals ik ook kon ook afleiden uit men gezelschap dan zie ik dat ook anderen dit echt mooi vonden, enkel de zone naast de vroegere roofvogelarena ligt er volgens hen ook een beetje vreemd bij.
Afbeelding
  • Ik hoop toch in de toekomst voor wat meer groen in de vorm van gemengde hagen enzovoort, nu is het eerder in mijn ogen een blote voetenpad maar dan voor paarden...
Afbeelding
  • Het roofvogeldorp was gedeeltelijk afgesloten zo zag ik dat het net werd vervangen aan het verblijf van de Afrikaanse zeearenden, hoog tijd dat dit verloederde dorp een grondige makeover krijgt of alle dieren meer over het park verdeeld worden. De collectie afbreken zou erg zonde zijn aangezien je zoveel soorten bijna in geen enkel andere dierentuin meer kunt vinden.

The last Frontier
  • Hier viel het op dat er s'morgens geen beren en wolven te zien waren in het grote berenverblijf waar de hobbithuisjes op uit kijken, waarschijnlijk zal dit te maken hebben gehad met de erg hoge waterstand van de dender. Ook bijna het hele gebied moet terug bijna onder water hebben gestaan de afgelopen dagen.
  • Wat me ook opviel was het zicht vanaf de bruine beren, op de vroegere parking was men van hieruit de berg mooi aan het effen trekken, hier blijf ik toch hopen op een mooie aansluiting met de kinderboerderij over de vroegere parking
Afbeelding
  • De bevers kon je nu mooi knus bijeen zitten in hun binnenverblijf, het buitenverblijf was toe wegens de hoge waterstanden waarschijnlijk.

The land of the cold
  • Geen speciale vernieuwingen.

Land of origins
  • Hier zullen alle paden geasfalteert worden naar mijn mening, de onderlaag is al aangebracht en ook afvoeren zijn al aangebracht.
    Hopelijk gebruiken ze een zachte asfaltsoort met schokdempende werking, anders zullen rugpatienten dit wel ervaren na een dagje stappen zoals je nu ook al voelt in The last Frontier.
Afbeelding
  • In de nabije korte toekomst zulle Gitana en Suzy de twee Afrikaanse olifanten vertrekken naar een ander park, zoals hierboven al te lezen valt :D
    en komt er opnieuw een grote ruimte vrij waardoor mogelijks de savanne veel groter zal worden. Door het afbouwen van de vele olifanten komt zeker ook terug meer geld vrij maar waarom deze bejaarde dames op hun leeftijd nog moeten vertrekken begrijp ik evenwel niet. De heuvels spelen en enerzijds parten maar ook in andere parken is dit het geval dan denk ik bvb aan burgerszoo.
  • Voor het Afrikaanse perk te vervoegen bij de zebra's algazelle's en gnoes zit er nog een Kaapse eland achter de schermen.

  • Onze Willy, het jonge neushoornkalfje was ook mooi zichtbaar na 16u werd hij even op het grote neushoornperk losgelaten bij de andere neushoorns.

Kingdom of Ganesha
  • Ook hier zullen de paden geasfalteerd worden, maar verder was hier niks nieuws te ontdekken

The Middle Kingdom
  • Een deel van de wandeling onder het overdekte pad van de verbeelding staat nog afgesloten omdat ze hier oa de zitbanken nog aan het vervangen zijn
  • Nieuw verblijf van de corsacvossen of ook wel steppevossen genoemd, vervangt het oude perk van de wasbeerhonden die later een invulling zullen krijgen in de Japanse tuin.
AfbeeldingAfbeelding
  • Tropicalia serre.
    - Waar voorheen de kleine paradijsvogels zate zitten nu groene assaris
    - op het einde van de kas zitten nu de paradijsvogels
    - Ook kan je hier de kroeskopassarie zien die ook voorheen al in het park zat

Austral Cap
Het emoe kreeg een groter perk al is de afwerking toch erg amateuristisch gedaan... zeker voor een park van dergerlijke omvang.

Het verblijf van de wombat kreeg dan wel terug een leuke update
Afbeelding



The World of the Rising Sun (Japan)


Deze wereld is nog in volle opbouw en ik denk dat deze pas zal openen na de paasvakantie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kortom kleine persoonlijke samenvatting..van een park met een dertigste verjaardag had ik toch iets meer verwacht :ziek: zeker in vergelijking met andere jaren gaat men score toch wat achteruit... er zijn geen echte nieuwigheden in het begin van het seizoen en veel lag er nog vuil bij afval weggestopt achter huizen, her en der borden die later terug geafficieerd worden hopelijk terug niet met zulken storende rode affiche zoals vorig jaar, de rode erg zichtbare buizen op de vulkanen, voor mij toch een mindere start van het seizoen maar we geven de twijfel het voordeel...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

De eenden lijken me 2 jonge dieren van de thalassornis leuconotus te zijn.
Nederlandse naam mij niet bekend.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

Limburg vooruit schreef:
10 feb 2024, 22:21
De eenden lijken me 2 jonge dieren van de thalassornis leuconotus te zijn.
Nederlandse naam mij niet bekend.
Ik denk het niet: volgens mij zijn het Australische fluiteenden (Dendrocygna eytoni).
De Nederlandse naam van de Thalassornis leuconotus is trouwens witrugeend. ;)

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2795
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Zoozot schreef:
10 feb 2024, 22:37
Limburg vooruit schreef:
10 feb 2024, 22:21
De eenden lijken me 2 jonge dieren van de thalassornis leuconotus te zijn.
Nederlandse naam mij niet bekend.
Ik denk het niet: volgens mij zijn het Australische fluiteenden (Dendrocygna eytoni).
De Nederlandse naam van de Thalassornis leuconotus is trouwens witrugeend. ;)
dit lijken me inderdaad deze dieren te zijn de tijd brengt raad :D

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Boomkangoeroe schreef:
10 feb 2024, 22:15
Dan volgt nu eens een samenvatting van wat er zoal is gewijzigd in het park...


The Sanctuary
Afbeelding
  • Dit project wordt stilaan groots en krijgt meer en meer vorm, aan de achterkant leggen ze ook nog fundamenten bij hier werd vroeger verteld dat er een expo zou komen over de volkeren die in het oerwoud leefden, of dit ook zo doorgaat weet ik niet... aan de Chinese zijde worden ook al de eerste ramen geplaatst van de zijgevel

Cambron l'Abbaye
  • Het aquarium zit nu ook in een nieuw jasje gehuld al hoop ik dat deze look ook even snel kan verwijderd worden als geplaatst worden want hierdoor verliest het gebouw wel erg veel van zijn charme, op de pamfletten wordt ook wel verwezen naar een vernieuwing later dit jaar...
Afbeelding
  • Oasis serre:
    - De Pinché-aapjes hebben intussen hun intrek genomen op het eiland in de serre waar voorheen de witkopsaki's zaten
    de witkopsaki's zitten zoals voorheen nog steeds bij de agoutis
    - In één van de volieres is nu de renkoekoek te zien en als je het mij vraagt zit ie ginds wel goed, vlakbij het woestijngedeelte van de serre
    - Aan de vijver waar nu ook de pinchéaapjes verblijven op het eiland zaten twee nieuwe eenden iemand enig idee welke soort dit is?
Afbeelding
  • De kinderboerderij is nog in volle opbouw en heeft nog een hele weg te gaan, de gebouwen naar de brasserie toe krijgen ook een facelift en een nieuw dak
Afbeelding

Afbeelding
  • De paddock voor de Pura Raza Española is voor mij persoonlijk een beetje een doorn in het oog mocht dit project zijn uitgewerkt op een andere locatie zou ik dit nog oké hebben gevonden maar de opbouw van de paddock is gewoon totaal op de verkeerde plaats, zonde van de mooie omgeving die zo teniet wordt gedaan :zotteke: zo verliest de tuin een deel van de nostalgische rozentuin en de impressionistische tuin (voor één van de mooiste nieuwste aangelegde tuingedeelten.). Maar zoals ik ook kon ook afleiden uit men gezelschap dan zie ik dat ook anderen dit echt mooi vonden, enkel de zone naast de vroegere roofvogelarena ligt er volgens hen ook een beetje vreemd bij.
Afbeelding
  • Ik hoop toch in de toekomst voor wat meer groen in de vorm van gemengde hagen enzovoort, nu is het eerder in mijn ogen een blote voetenpad maar dan voor paarden...
Afbeelding
  • Het roofvogeldorp was gedeeltelijk afgesloten zo zag ik dat het net werd vervangen aan het verblijf van de Afrikaanse zeearenden, hoog tijd dat dit verloederde dorp een grondige makeover krijgt of alle dieren meer over het park verdeeld worden. De collectie afbreken zou erg zonde zijn aangezien je zoveel soorten bijna in geen enkel andere dierentuin meer kunt vinden.

The last Frontier
  • Hier viel het op dat er s'morgens geen beren en wolven te zien waren in het grote berenverblijf waar de hobbithuisjes op uit kijken, waarschijnlijk zal dit te maken hebben gehad met de erg hoge waterstand van de dender. Ook bijna het hele gebied moet terug bijna onder water hebben gestaan de afgelopen dagen.
  • Wat me ook opviel was het zicht vanaf de bruine beren, op de vroegere parking was men van hieruit de berg mooi aan het effen trekken, hier blijf ik toch hopen op een mooie aansluiting met de kinderboerderij over de vroegere parking
Afbeelding
  • De bevers kon je nu mooi knus bijeen zitten in hun binnenverblijf, het buitenverblijf was toe wegens de hoge waterstanden waarschijnlijk.

The land of the cold
  • Geen speciale vernieuwingen.

Land of origins
  • Hier zullen alle paden geasfalteert worden naar mijn mening, de onderlaag is al aangebracht en ook afvoeren zijn al aangebracht.
    Hopelijk gebruiken ze een zachte asfaltsoort met schokdempende werking, anders zullen rugpatienten dit wel ervaren na een dagje stappen zoals je nu ook al voelt in The last Frontier.
Afbeelding
  • In de nabije korte toekomst zulle Gitana en Suzy de twee Afrikaanse olifanten vertrekken naar een ander park, zoals hierboven al te lezen valt :D
    en komt er opnieuw een grote ruimte vrij waardoor mogelijks de savanne veel groter zal worden. Door het afbouwen van de vele olifanten komt zeker ook terug meer geld vrij maar waarom deze bejaarde dames op hun leeftijd nog moeten vertrekken begrijp ik evenwel niet. De heuvels spelen en enerzijds parten maar ook in andere parken is dit het geval dan denk ik bvb aan burgerszoo.
  • Voor het Afrikaanse perk te vervoegen bij de zebra's algazelle's en gnoes zit er nog een Kaapse eland achter de schermen.

  • Onze Willy, het jonge neushoornkalfje was ook mooi zichtbaar na 16u werd hij even op het grote neushoornperk losgelaten bij de andere neushoorns.

Kingdom of Ganesha
  • Ook hier zullen de paden geasfalteerd worden, maar verder was hier niks nieuws te ontdekken

The Middle Kingdom
  • Een deel van de wandeling onder het overdekte pad van de verbeelding staat nog afgesloten omdat ze hier oa de zitbanken nog aan het vervangen zijn
  • Nieuw verblijf van de corsacvossen of ook wel steppevossen genoemd, vervangt het oude perk van de wasbeerhonden die later een invulling zullen krijgen in de Japanse tuin.
AfbeeldingAfbeelding
  • Tropicalia serre.
    - Waar voorheen de kleine paradijsvogels zate zitten nu groene assaris
    - op het einde van de kas zitten nu de paradijsvogels
    - Ook kan je hier de kroeskopassarie zien die ook voorheen al in het park zat

Austral Cap
Het emoe kreeg een groter perk al is de afwerking toch erg amateuristisch gedaan... zeker voor een park van dergerlijke omvang.

Het verblijf van de wombat kreeg dan wel terug een leuke update
Afbeelding



The World of the Rising Sun (Japan)


Deze wereld is nog in volle opbouw en ik denk dat deze pas zal openen na de paasvakantie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Kortom kleine persoonlijke samenvatting..van een park met een dertigste verjaardag had ik toch iets meer verwacht :ziek: zeker in vergelijking met andere jaren gaat men score toch wat achteruit... er zijn geen echte nieuwigheden in het begin van het seizoen en veel lag er nog vuil bij afval weggestopt achter huizen, her en der borden die later terug geafficieerd worden hopelijk terug niet met zulken storende rode affiche zoals vorig jaar, de rode erg zichtbare buizen op de vulkanen, voor mij toch een mindere start van het seizoen maar we geven de twijfel het voordeel...
Om medische redenen kan ik pas in april gaan om alles zelf gaan te ontdekken. Ik denk idd dat we ze eventjes de twijfel vh voordeel moeten geven. Tijdens de sluiting heeft het weer nt echt meegewerkt voor de bouwsector. Regen, sneeuw alles in de bouw heeft achterstand opgelopen. Hopelijk is Japan af tegen het voorjaar dat de bomen in bloesem staan.

Wat betreft de rode buizen, dit zijn idd ook de zaken waarbij me aan stoor en nt alleen op de vulkaan. Dat is idd een werkpuntje.

Voor wat ik kan afleiden vd Paddock op de foto's vloekt dit toch met het geheel. Hopelijk is dit nt definitief...

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

daniel1109 schreef:
10 feb 2024, 15:31
Boots schreef:
10 feb 2024, 14:54
Interessante ontwikkeling. Ik verwacht zelf niet dat Pairi Daiza opnieuw Afrikaanse olifanten neemt. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Als er geen andere individuen voor terugkomen betekent dat een flink stuk grond voor vernieuwing in the land of the origins.
Misschien een grotere savanne? Dat is natuurlijk het makkelijkste te realiseren. Eventueel met extra soorten erbij.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Ik vind de savanne in PD niet spectaculair en wat dat betref uit toom vallen met andere delen van het park. Ik was afgelopen zomer in Münster waar ik echt heb genoten van de savanne. Zonder dure kunstrotsen of wat dan ook, maar gewoon mooi aangelegd met natuurlijke element en hoogteverschillen. Met een degelijk ontwerp kan PD het savanne verblijf een enorme upgrade geven.
Ze zouden de ruimte ook kunnen gebruiken om een groter deel van het Afrika gebied in een nieuw jasje te steken. Met de vrij gekomen ruimte kunnen ze nieuwe verblijven creëren voor soorten die al in het gebied aanwezig zijn. Op die manier door rouleren met telkens weer de vrijgekomen verblijven. Echt nodig is het niet, maar ik weet zeker dat het ontwerpteam van PD het Afrikaanse gebied naar een hoger niveau kan brengen.
Eén ding wil ik absoluut niet zien gebeuren en dat is dat ze daar verblijfaccommodaties gaan toevoegen. De ruimte die ze hebben uitgetrokken voor the land of the origins is namelijk al wat beperkt als je het mij vraagt.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Boomkangoeroe schreef:
10 feb 2024, 22:15

Kortom kleine persoonlijke samenvatting..van een park met een dertigste verjaardag had ik toch iets meer verwacht :ziek: zeker in vergelijking met andere jaren gaat men score toch wat achteruit... er zijn geen echte nieuwigheden in het begin van het seizoen en veel lag er nog vuil bij afval weggestopt achter huizen, her en der borden die later terug geafficieerd worden hopelijk terug niet met zulken storende rode affiche zoals vorig jaar, de rode erg zichtbare buizen op de vulkanen, voor mij toch een mindere start van het seizoen maar we geven de twijfel het voordeel...
Ik had enorm naar de heropening uitgekeken en ik ben ook teleurgesteld. De reactie van ons en van anderen geeft wel weer aan wat een verwachtingspatroon er rond PD is ontstaan. Tegelijkertijd moet wel gezegd worden dat ze steeds meer aandacht hebben voor onderhoud. Dat was toch een kritiekpunt van velen. Niet spectaculair bij een heropening, maar wel belangrijk om de kwaliteit van de tuin te behouden.
De Japanse wereld is nog niet zover als ik verwacht had, maar de vorderingen zien er veelbelovend uit. De hele restauratie van het gebied rond de kinderboerderij kost logischerwijs ook veel tijd.
De invulling van het ouder wasbeerhondenverblijf met de corsacvosjes is degelijk. En dat het wombat verblijf wederom een upgrade heeft gekregen, laat wel weer zien dat PD continue het park wilt verbeteren.
Alleen de tuinen die hebben moeten wijken voor de paarden is een complete misser. Heel erg zonde. Had daar dan het gebied tussen de oude ingang en de last frontier voor gebruikt (hoewel ik hier nog steeds veel liever bizons en wapiti's zie komen).

Ze maken het wel goed dit seizoen daar heb ik alle vertrouwen in. Ze zijn nu ook op zo bizar veel plekken bezig (the sanctuary, the land of the rising sun, kinderboederij, roofvogeldorp, nieuwe paden,...) dat is echt een megaoperatie.
Wat mij trouwens opviel bij je foto's is dat de touwbruggen er nog hangen. Ik had verwacht dat deze er niet meer waren. Doet mij toch weer hopen dat deze ooit weer in gebruik genomen worden.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

De touwbruggen hangen er inderdaad, maar lijken niet meer onderhouden te zijn. Qua herkwerk en paden kreeg vooral Afrika de aandacht van het onderhoudsteam deze winter.

De paddock voor de paarden... op zich is het niet verkeerd, maar het is een concept dat maar weinig mensen kennen. Het oogt zelfs voor mij vreemd met hellingen en smalle stukken. Paardenexperts zijn echter wel vol lof, en spreken van een mooie browsing-paddock. Educatie daarover zou dus niet verkeerd zijn. Maar Pairi Daiza is ook Pairi Daiza. Het is een park dat op de openingsdag nog nooit klaar is geweest met wat ze voor ogen hadden, ze willen zoals altijd veel. Geef het tijd. :) :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Gorilla Gust schreef:
11 feb 2024, 11:14
De touwbruggen hangen er inderdaad, maar lijken niet meer onderhouden te zijn. Qua herkwerk en paden kreeg vooral Afrika de aandacht van het onderhoudsteam deze winter.

De paddock voor de paarden... op zich is het niet verkeerd, maar het is een concept dat maar weinig mensen kennen. Het oogt zelfs voor mij vreemd met hellingen en smalle stukken. Paardenexperts zijn echter wel vol lof, en spreken van een mooie browsing-paddock. Educatie daarover zou dus niet verkeerd zijn. Maar Pairi Daiza is ook Pairi Daiza. Het is een park dat op de openingsdag nog nooit klaar is geweest met wat ze voor ogen hadden, ze willen zoals altijd veel. Geef het tijd. :) :)
Hmm zonde... ik vond de touwbruggen een heel gaaf element.
Als op zichzelf staand element ben ik heel enthousiast over de paddock voor de paarden. Ik ben alleen niet blij dat er zo'n mooi stuk van de tuin voor heeft moeten wijken.

Plaats reactie