Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door ZooMan »

snoopy11 schreef:
06 feb 2024, 07:35
ZooMan schreef:
05 feb 2024, 20:26
Verklaart ook ineens de sloop van het deel van de rozentuin. Het idee van de raspaarden en het perk dat in rotatie zal gebruikt worden voor de verschillende diersoorten is zeker geen slecht idee, maar of het nu echt de sloop van een behoorlijk groot gedeelte van zulk mooi tuingedeelte waard is, dat betwijfel ik toch. Het is niet de meest bijzondere diersoort en het neemt toch het karakter, sfeer en charme van dit origineel tuingedeelte weg, iets wat de laatste jaren steeds minder in het park te herkennen is.
Ik hoop dat dit tijdelijk is, totdat de restauratie begint van de toren. Had ook gehoopt op een mooi botanische aanplanting rond de toren en terug toegang tot aan de graven vd graven.
In het persbericht op de vorige pagina staat toch letterlijk: "De eerste betreft de herinrichting van verschillende groene zones rond de Toren de Cambron. De impressionistische tuin , een deel van de rozentuin en de tuinen langs het amfitheater maken nu plaats voor het territorium van nieuwe bewoners: prachtige Pura Raza Española (Puurraspaarden). Deze elegante paarden met een isabelkleurige vacht en een imposante nek zijn een van de oudste paardenrassen in Europa."

Dit ontkracht dus jouw verwachtingen en hoop dat het tijdelijk is, want men zegt eigenlijk letterlijk dat dat deel van de rozentuin definitief zal verdwijnen voor een nieuw perk, samen met de botanische aanplanting rond de toren.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

ZooMan schreef:
07 feb 2024, 20:51
snoopy11 schreef:
06 feb 2024, 07:35
ZooMan schreef:
05 feb 2024, 20:26
Verklaart ook ineens de sloop van het deel van de rozentuin. Het idee van de raspaarden en het perk dat in rotatie zal gebruikt worden voor de verschillende diersoorten is zeker geen slecht idee, maar of het nu echt de sloop van een behoorlijk groot gedeelte van zulk mooi tuingedeelte waard is, dat betwijfel ik toch. Het is niet de meest bijzondere diersoort en het neemt toch het karakter, sfeer en charme van dit origineel tuingedeelte weg, iets wat de laatste jaren steeds minder in het park te herkennen is.
Ik hoop dat dit tijdelijk is, totdat de restauratie begint van de toren. Had ook gehoopt op een mooi botanische aanplanting rond de toren en terug toegang tot aan de graven vd graven.
In het persbericht op de vorige pagina staat toch letterlijk: "De eerste betreft de herinrichting van verschillende groene zones rond de Toren de Cambron. De impressionistische tuin , een deel van de rozentuin en de tuinen langs het amfitheater maken nu plaats voor het territorium van nieuwe bewoners: prachtige Pura Raza Española (Puurraspaarden). Deze elegante paarden met een isabelkleurige vacht en een imposante nek zijn een van de oudste paardenrassen in Europa."

Dit ontkracht dus jouw verwachtingen en hoop dat het tijdelijk is, want men zegt eigenlijk letterlijk dat dat deel van de rozentuin definitief zal verdwijnen voor een nieuw perk, samen met de botanische aanplanting rond de toren.
Dat vind ik ronduit een schande. De tuinen zijn en horen bij Pairi Daiza.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

snoopy11
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 127
Lid geworden op: 27 dec 2016, 13:02
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door snoopy11 »

Limburg vooruit schreef:
07 feb 2024, 21:11
ZooMan schreef:
07 feb 2024, 20:51
snoopy11 schreef:
06 feb 2024, 07:35
ZooMan schreef:
05 feb 2024, 20:26
Verklaart ook ineens de sloop van het deel van de rozentuin. Het idee van de raspaarden en het perk dat in rotatie zal gebruikt worden voor de verschillende diersoorten is zeker geen slecht idee, maar of het nu echt de sloop van een behoorlijk groot gedeelte van zulk mooi tuingedeelte waard is, dat betwijfel ik toch. Het is niet de meest bijzondere diersoort en het neemt toch het karakter, sfeer en charme van dit origineel tuingedeelte weg, iets wat de laatste jaren steeds minder in het park te herkennen is.
Ik hoop dat dit tijdelijk is, totdat de restauratie begint van de toren. Had ook gehoopt op een mooi botanische aanplanting rond de toren en terug toegang tot aan de graven vd graven.
In het persbericht op de vorige pagina staat toch letterlijk: "De eerste betreft de herinrichting van verschillende groene zones rond de Toren de Cambron. De impressionistische tuin , een deel van de rozentuin en de tuinen langs het amfitheater maken nu plaats voor het territorium van nieuwe bewoners: prachtige Pura Raza Española (Puurraspaarden). Deze elegante paarden met een isabelkleurige vacht en een imposante nek zijn een van de oudste paardenrassen in Europa."

Dit ontkracht dus jouw verwachtingen en hoop dat het tijdelijk is, want men zegt eigenlijk letterlijk dat dat deel van de rozentuin definitief zal verdwijnen voor een nieuw perk, samen met de botanische aanplanting rond de toren.
Dat vind ik ronduit een schande. De tuinen zijn en horen bij Pairi Daiza.
Is ook mijn mening. Dit deel moest eigenlijk dier vrij blijven en aandacht schenken aan de historische kant vh park. Mss is dit idd maar tijdelijk. Het lijkt mij nt ideaal om een toren te restaureren met paarden errond en onder.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Op de nieuwe plattegrond staan niet allleen de nieuwe paarden aangegeven rondom de toren.
Ook valt op dat de touwbruggen door de middle kingdom niet meer staan ingetekend.
En de afrikaanse olifanten staan niet meer afgebeeld...
De Japanse wereld staat nog niet ingetekend. Ik was er eigenlijk stiekem vanuit gegaan dat de Japanse wereld bii de seizoens opening klaar zou zien. Dat lijkt dus nog niet het geval.

Tec7
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 147
Lid geworden op: 12 okt 2017, 17:02
Favoriete dierentuin: PD

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Tec7 »

:doh:
de rozentuin was ook een van mijn favoriete plaatsen, samen met die loopbruggen waarop je een mooi uitzicht had op de rest van het park.

Ik zie op die plannen trouwens ook paarden aan de andere kant van de toren staan, nog meer vernieling van het "oude" pairi daiza. :(

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2795
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Pairi daiza heeft voor zijn dertigste verjaardag aangekondigd dat er dertig nieuwigheden in het park zouden komen in de loop van het seizoen deze staan alvast in deze lijst opgelijst... :sssst:

https://www.facebook.com/JardinDesMonde ... embed_post
Laatst gewijzigd door Boomkangoeroe op 08 feb 2024, 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2795
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Boots schreef:
08 feb 2024, 07:51
Op de nieuwe plattegrond staan niet allleen de nieuwe paarden aangegeven rondom de toren.
Ook valt op dat de touwbruggen door de middle kingdom niet meer staan ingetekend.
En de afrikaanse olifanten staan niet meer afgebeeld...
De Japanse wereld staat nog niet ingetekend. Ik was er eigenlijk stiekem vanuit gegaan dat de Japanse wereld bii de seizoens opening klaar zou zien. Dat lijkt dus nog niet het geval.
Ik denk dat ze mss nog zullen wachten tot wanneer de krokusvakantie start in Wallonie (binnen een dikke twee weken) of met de paasvakantie.

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Boomkangoeroe schreef:
08 feb 2024, 15:57
Pairi daiza heeft voor zijn dertigste verjaardag aangekondigd dat er dertig nieuwigheden in het park zouden komen in de loop van het seizoen deze staan alvast in deze lijst opgelijst... :sssst:

https://www.facebook.com/JardinDesMonde ... embed_post
Ik ben inderdaad erg benieuwd wat ze meetellen als vernieuwing. Als de nieuwe vloer in de Izba bij wijze van spreke ook meegerekend wordt, zitten ze er zo aan

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Boots schreef:
08 feb 2024, 17:17
Boomkangoeroe schreef:
08 feb 2024, 15:57
Pairi daiza heeft voor zijn dertigste verjaardag aangekondigd dat er dertig nieuwigheden in het park zouden komen in de loop van het seizoen deze staan alvast in deze lijst opgelijst... :sssst:

https://www.facebook.com/JardinDesMonde ... embed_post
Ik ben inderdaad erg benieuwd wat ze meetellen als vernieuwing. Als de nieuwe vloer in de Izba bij wijze van spreke ook meegerekend wordt, zitten ze er zo aan
Of elk verblijf/diersoort in de Japanse wereld en op de boerderij. Dan gaat het ook hard.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Apenarend »

daniel1109 schreef:
08 feb 2024, 17:31
Boots schreef:
08 feb 2024, 17:17
Boomkangoeroe schreef:
08 feb 2024, 15:57
Pairi daiza heeft voor zijn dertigste verjaardag aangekondigd dat er dertig nieuwigheden in het park zouden komen in de loop van het seizoen deze staan alvast in deze lijst opgelijst... :sssst:

https://www.facebook.com/JardinDesMonde ... embed_post
Ik ben inderdaad erg benieuwd wat ze meetellen als vernieuwing. Als de nieuwe vloer in de Izba bij wijze van spreke ook meegerekend wordt, zitten ze er zo aan
Of elk verblijf/diersoort in de Japanse wereld en op de boerderij. Dan gaat het ook hard.
Of gewoon 30 nieuwe items in hun shops, want meer kan ik uit die link niet afleiden. Tenzij ik iets mis?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14927
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
08 feb 2024, 19:00

Of gewoon 30 nieuwe items in hun shops, want meer kan ik uit die link niet afleiden. Tenzij ik iets mis?

Daarop inspelend... hun aanbod in de souvenirshop is wel best fors. En best ook met veel items met hun naam op, van kleding tot magneten.
Waarbij je in andere tuinen in de brede omgeving een duidelijk verarming in het aanbod ziet. Toch ook opvallend... even terzijde. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Apenarend »

Gorilla Gust schreef:
08 feb 2024, 19:14
Apenarend schreef:
08 feb 2024, 19:00

Of gewoon 30 nieuwe items in hun shops, want meer kan ik uit die link niet afleiden. Tenzij ik iets mis?

Daarop inspelend... hun aanbod in de souvenirshop is wel best fors. En best ook met veel items met hun naam op, van kleding tot magneten.
Waarbij je in andere tuinen in de brede omgeving een duidelijk verarming in het aanbod ziet. Toch ook opvallend... even terzijde. ;)
Ergens logisch met zulke bezoekersaantallen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Gorilla Gust schreef:
08 feb 2024, 19:14
Apenarend schreef:
08 feb 2024, 19:00

Of gewoon 30 nieuwe items in hun shops, want meer kan ik uit die link niet afleiden. Tenzij ik iets mis?

Daarop inspelend... hun aanbod in de souvenirshop is wel best fors. En best ook met veel items met hun naam op, van kleding tot magneten.
Waarbij je in andere tuinen in de brede omgeving een duidelijk verarming in het aanbod ziet. Toch ook opvallend... even terzijde. ;)
Zeker waar. Ik heb afgelopen zomer zeker een half uur in de souvenirshop bij de ingang rondgelopen om alles te bekijken. Echt een mooie uitgebreide collectie. Ik vind daarbij de souvenirshop in de the land of the cold ook een heerlijke plek om te bezoeken. Met op de tweede verdieping uiteraard de kerstcollectie, wat niet veel mensen lijken te weten...

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2795
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Net hierop doelt Pairi Daiza denk ik :vriendjes: , een plaats om aangenaam te vertoeven een eyecatcher waar je gewoon binnen gelokt wordt. Wandel je het kleine souvenier shopje door in bvb pld in de westernzone dan ben je na 5 stappen terug buiten, als je zo lang dan weer in een grote shop moet stappen kom je wel altijd iets interessants tegen :opa: :oma: , ook grote ketens passen deze techniek toe, zo ga je bvb naar Ikea voor een kast maar aan het einde van de rit heb je toch weer je kar vol met prullaria :doh: die je eigenlijk nooit had willen kopen :D

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2795
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Op facebook is ook terug te lezen dat de gorillaverblijven terug een opknapbeurt kregen, hopelijk is ook de buis achteraan de vulkaan verdwenen van de mistmachine want dit laat meteen de natuurlijke aanblik van die majistieuze vulkaan meteen teniet gaan...

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 151
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door daniel1109 »

Boots schreef:
08 feb 2024, 07:51
Op de nieuwe plattegrond staan niet allleen de nieuwe paarden aangegeven rondom de toren.
Ook valt op dat de touwbruggen door de middle kingdom niet meer staan ingetekend.
En de afrikaanse olifanten staan niet meer afgebeeld...
De Japanse wereld staat nog niet ingetekend. Ik was er eigenlijk stiekem vanuit gegaan dat de Japanse wereld bii de seizoens opening klaar zou zien. Dat lijkt dus nog niet het geval.
Ik lees net op de facebookpagina van Pairi Daiza dat de Afrikaanse olifanten (Suzy en Gitana) binnenkort gaan verhuizen naar het West Midland Safari Park in Engeland. Ze zullen daar met een mannetje en een ander vrouwtje gaan samenleven.

Volgens mij heeft Pairi Daiza dan alleen nog de Afrikaanse olifant over die langs het treinspoor staat achter de grote vlakte

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Zoozot »

Boots schreef:
08 feb 2024, 07:51
En de afrikaanse olifanten staan niet meer afgebeeld...
Het is ook duidelijk waarom: de twee Afrikaanse olifanten Suzy en Gitana gaan Pairi Daiza verlaten en vertrekken naar het West Midland Safari Park in het Verenigd Koninkrijk, waar ze het gezelschap zullen hebben van andere olifanten. Het gebrek aan dat laatste in Pairi Daiza is tevens de reden die men aangeeft voor hun vertrek.

Beste vrienden,
De tijd is gekomen om het aanstaande vertrek aan te kondigen (er is nog geen datum bekend) van twee van onze beschermelingen. Suzy en Gitana, de twee Afrikaanse olifanten, zullen binnenkort vertrekken naar het West Midland Safari Park in Engeland. Ze zullen er worden opgevangen in nieuwe faciliteiten door attente verzorgers. Beide dames krijgen de kans om soortgenoten te ontmoeten! Onze Engelse collega's beschermen er al een vrouwelijke en een mannelijke Afrikaanse olifant.
Dit vertrek geeft ons een dubbel gevoel, dat is ongetwijfeld voor jullie ook het geval.

Er is verdriet om het vertrek van onze twee veteranen (Suzy wordt vandaag 40, Gitana wordt naar schatting 44) die in 2010 en 2013 in het Park aankwamen. Het was een ongelofelijke eer en vreugde om hen te mogen opvangen. Beide dieren waren namelijk al op jonge leeftijd uit hun natuurlijke omgeving weggehaald om in een circus op te treden. We hebben hen al onze liefde en het grootst mogelijke welzijn aangeboden in een vredige en verrijkende omgeving. Het is onmogelijk om dit lange avontuur af te sluiten zonder een enorm gevoel van verdriet.

We voelen echter ook opluchting en vreugde. Want we weten dat Suzy en Gitana door onze collega's als prinsessen verwelkomd zullen worden. In faciliteiten die perfect passen bij hun situatie, hun karakter en hun leeftijd. En dat ze kunnen genieten van het gezelschap dat ze hier niet hebben. Het is om deze redenen, en met deze garanties, dat we niet lang hebben geaarzeld om hun vertrek voor te bereiden. Het welzijn van onze beschermelingen, groot en klein, blijft altijd onze prioriteit. De nieuwe familiegroep die ze zullen vormen zal ervoor zorgen dat ze van een mooie, oude dag kunnen genieten, is de aanwezigheid van andere olifanten onze prioriteit.

We houden jullie natuurlijk op de hoogte van de datum van hun vertrek zodra die bekend is. In de tussentijd willen we graag wat beelden met jullie delen van de verjaardagstaart die Suzy vandaag kreeg van haar verzorgers. Zowel Suzy als Gitana zijn nog te zien voor bezoekers.


Bron: Facebook Pairi Daiza

Edit: daniel1109 was me net voor ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Suzy en Gitana zijn de enige 2 Afrikaanse olifanten nog aanwezig.
Wel zeer triest, Suzy is toen aan PD toevertrouwd op voorwaarde dat ze haar oude dag hier mocht slijten, anders was ze naar Olmen gegaan en was de eerste olifant in dat park niet moeten vertrekken.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1333
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door aardvarkentje15 »

Limburg vooruit schreef:
10 feb 2024, 14:47
Suzy en Gitana zijn de enige 2 Afrikaanse olifanten nog aanwezig.
Wel zeer triest, Suzy is toen aan PD toevertrouwd op voorwaarde dat ze haar oude dag hier mocht slijten, anders was ze naar Olmen gegaan en was de eerste olifant in dat park niet moeten vertrekken.
Het derde exemplaar bij de aziaten is er niet meer?
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Boots
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 266
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2024)

Bericht door Boots »

Interessante ontwikkeling. Ik verwacht zelf niet dat Pairi Daiza opnieuw Afrikaanse olifanten neemt. Ik ben benieuwd hoe anderen hierover denken.
Als er geen andere individuen voor terugkomen betekent dat een flink stuk grond voor vernieuwing in the land of the origins.

Plaats reactie