Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Apenarend »

hoho, chaco chachalaca's, das toch alweer minstens 10 jaar geleden binnen de KMDA.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Zoozot »

Er is een partner gevonden voor witwanggibbonvrouwtje Paquita: het 7-jarige mannetje Nakai uit Lyon.

Planckendael stelt voor: Nakai, nieuw vriendje voor witwanggibbon Paquita
Mechelen - In de Orang-oetan Kingdom van Zoo Planckendael woont sinds deze week een nieuwe bewoner: witwanggibbon Nakai (7). Hij komt uit een dierentuin in Lyon en is het nieuwe gezelschapsdier voor Paquita (24). Zij leefde jarenlang samen met partner Paultje, tot die in 2022 overleed.

Volledig artikel: https://www.gva.be/cnt/dmf20240222_95321811


Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2489
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door zoofan »

Ik dacht eens gelezen te hebben dat de Somalische ezels drie merries waren. Maar vandaag is er eentje tochtig en dan was het heel duidelijk dat er toch een hengst is. Die nog wel wat moet oefenen ;) . Op mijnzoo.be heb ik bevestiging gevonden van de tijdelijke komst van een hengst.

Daar staat trouwens ook dat er twee Dorcas gazellen geboren zijn, twee nieuwe vrouwelijke capibara's aangekomen zijn na de dood van de vorige vrouw en er een nieuwe hengst is bij de vicuna's.

Bij de giraffen staan twee jonge Dorcas gazellen.

Er zijn nu drie soorten flamingo's: Chileense, Cubaanse en dwerg flamingo's.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 753
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Renegade »

Ik ben vandaag in Planckendael geweest. Enkele zaken die ik gezien heb:
- De oude ingang is weer in gebruik, maar anders dan vroeger. De kassa's bevinden zich nu in het kasteeltje, waar normaal het restaurant is. Ook de tijdelijke souvenirwinkel bevindt zich in die ruimte. Het restaurant is voorlopig gereduceerd tot een takeaway venstertje. Het oude kassa -en winkelgebouw is aan de buitenkant wat opgeknapt maar wordt niet opnieuw gebruikt. Voor het verhuur van bolderkarren en rolstoelen is er een tent opgezet. Van de oude kiosk van de ledenservice zijn alleen het metalen dak en de steunpilaren daarvan nog aanwezig.
- Het ingangsgebouw werd volop afgebroken, het gebouw met de kassa's en de ledenservice en een deel van de overkapping waren al weggehaald.
- De kleine parking was afgesloten door de werken aan de inkom, alleen de grote parking was in gebruik. De gierenvolière was wel bereikbaar, maar ligt nu aan een tijdelijk doodlopend pad.
- De hele kroon en een groot deel van de stam van een van de bomen naast de pelikanenvijver zijn afgebroken en liggen in de vijver. Ik zag verschillende pelikanen tussen of op de takken zitten, ze lijken het wel oké te vinden (misschien een nestelplaats binnenkort?).
- Ik zag een koppel manenganzen en twee woerden kastanjetaling in de volière bij de sneeuwluipaarden. Er stond daar geen bordje en hun bordje was bij de Australische volière nog aanwezig, dus ik denk dat het eerder iets tijdelijks is, maar een reden is me onduidelijk. De manenganzen waren vrij agressief tegen de slobeenden die de normale bewoners van de volière bij de sneeuwluipaarden.
- In het (vroegere?) verblijf van de Visayawrattenzwijnen lag een grote berg aarde, er werd gegraven en misschien ook gesloopt. Het verblijf is verdwenen van de plattegrond. Ik hoop dat de volière met de zwartsnavelooievaars wel niet permanent grotendeels onzichtbaar blijft, hopelijk is het lusje dat nog op de plattegrond staat daar toch een indicatie voor.
- In de duivenvolière in de orang-oetan serre zag ik de Vietnamfazant, zonder bordje. Blijkbaar is die (tijdelijk?) verhuisd uit de volière met de jufferkraanvogels.
- De nieuwe mannetjesgibbon en Paquita zaten in het grootste binnenverblijf met de jongste en kleinste orang-oetan.
- Het terrarium van de gevlekte python in het Australische terrariumgebouw staat tijdelijk leeg.
- Bij de maki's was er iemand gedrachtsobservaties aan het doen.
- Ik zag een staartmees bij het bizon/wapitiverblijf.
- Er zitten nu ook soldatenara's in de volière bij de wilde kalkoenen (eerste van de oude volières in het Amerikaans gedeelte), deze soort zit ook nog steeds in de vierde en laatste volière in dat rijtje.
- Bij de ingang van het Zuid-Amerikaanse apeneiland wordt iets gebouwd, op basis van de metalen glijbaan die er ligt lijkt het een klein speeltuintje te zullen worden. Er werden daar ook enkele picknickbanken gezet.

Een paar foto's van de meest belangrijke veranderingen zullen in de galerij op ZooChat geplaatst worden.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door ZooMan »

Renegade schreef:
04 mar 2024, 17:00
- Bij de ingang van het Zuid-Amerikaanse apeneiland wordt iets gebouwd, op basis van de metalen glijbaan die er ligt lijkt het een klein speeltuintje te zullen worden. Er werden daar ook enkele picknickbanken gezet.
Daar hadden ze er nog niet genoeg van ;)

In dat gedeelte van het park is er niet echt een échte speeltuin, enkel wat avontuurlijkere paden en klimtouwen naar dat ene uitkijkpunt bij de bizons en een kleine 'uitkijktoren' bij de boshondjes. Tot enkele jaren terug was daar ietsjes verder een grotere speeltuin aan de Barebeek, maar die lijkt vreemd genoeg te zijn afgebroken. Deze speeltuin lag ook wat meer verstopt, dus het zorgde niet voor extra drukte of het was ook geen extra bewijsstuk voor dat Planckendael eigenlijk één grote speeltuin is :p . Ik heb altijd gehoopt en ik hoop nog steeds dat op die plek een nieuw dierenverblijf zou komen, maar dat is er tot nog toe nog niet van gekomen.

Ik betwijfel dus of deze kleine speeltuin écht zo veel nut heeft, en het zal Planckendael zijn bijnaam 'speeltuin' alle eer aan doen.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 753
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Renegade »

Vandaag nog eens in Planckendael geweest, bij deze enkele updates.
- Het lijkt er volgens mij op dat de vale gieren weer een nest hebben en op een ei zitten.
- In het verblijf van de konijnen zijn nieuwe grasmatten gelegd. Ook in het vroegere dassenverblijf was men bezig met het leggen van grasmatten. Geen idee wat hier gaat komen, maar omdat het bordje van de das niet is verwijderd hoop ik toch nog op nieuwe dassen.
- In de orangoetanserre zitten opnieuw vlinders (Morpho peleides, Heliconius doris, Heliconius sara en Dryas iulia). Vorig jaar verliep dit experiment toch niet echt optimaal, dus ik vind het toch wel jammer dat men dit opnieuw wilt probleem. Ik zie niet meteen dat er iets zou veranderd zijn.
- Bij de gevlekte hyena's is er enkele weken geleden weer een welpje geboren, met wat geluk kan je het al spotten in het grote hol of zelf reeds rondlopend or rondgedragen worden in het verblijf.
- In de wevervogelvolière zitten opnieuw twee groene boomhoppen. Het bordje voor deze soort ontbrak nog. Wel zouden daar volgens de bordjes nu ook Fischers toerakos zitten, maar die heb ik niet gezien.
- Bij het gebouw van de goudkopleeuwaapjes en de witgezichtsaki's is een nieuw afdakje geplaatst bij het kijkraam. Ook zijn er nieuwe gaten gemaakt in de muur aan de bezoekerskant om de dieren langs de voorkant naar buiten te kunnen laten. Er zijn ook vier nieuwe voederplaatsen uit corthenstaal op het eiland geplaatst.
- Wat betreft wilde dieren: winterkoning en grote gele kwikstaart gezien, verder veel koolmezen en verschillende roodborstjes. Bij de pelikanen zag ik enkele waterhoentjes vechten.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 753
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Renegade »

Iets wat ik nog graag aan mijn vorige post had toegevoegd, maar niet meer kan toevoegen is dit: ik vernam vandaag via ZooChat en Zootierliste dat de laatste duingazelle in Europa op 24 februari 2024 overleden is.

tomplanckendael
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 nov 2022, 17:44
Favoriete dierentuin: planckendael

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door tomplanckendael »

ik heb een jong kameeltje gespot vandaag het staat nog op stal bij de moeder

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Zoozot »

Er is een gevlekte hyena geboren.

Fantastisch fel! Zo ziet onze pasgeboren hyenapup eruit, dankzij een mond vol tandjes. Mama Luena beviel onlangs op haar favoriete plek in ZOO Planckendael van haar tweede worp. Jullie horen het goed: Xena en Xavannah hebben er een broertje of een zusje bij! Heerlijk nieuws natuurlijk, want samen met vader Bongo zijn er nu dus vijf gevlekte hyena's in onze dierentuin. Daar zijn we fier op, want ZOO Planckendael neemt deel aan het Europees kweekprogramma voor deze diersoort.

Die tandjes leveren niet alleen deze fantastische foto's op, ze zijn ook heel nuttig. Voorlopig drinkt de pup nog gretig moedermelk, maar op termijn knabbelt hij (of zij) in ZOO Planckendael mee aan rundsvlees, konijn, en af en toe een geiten- of schapenkarkas. Hyena’s eten alles op, letterlijk met huid en haar, en hoorn en hoef. Hun sterke tanden en kaken verbrijzelen alles en hun maag verteert de resterende stukjes bot.

Bron: Facebook ZOO Planckendael


Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Laafsekikker »

HYENACLAN BREIDT UIT MET FELLE PUP IN ZOO PLANCKENDAEL
Onlangs beviel hyenamoeder Luena op haar lievelingsplek in ZOO Planckendael van haar tweede worp. Hij bleek één sterke, felle pup te tellen. Kleine hyena’s zijn zwart van kleur en worden kant en klaar geboren met geopende ogen en een volledig gebit. Ze zijn heel nieuwsgierig en bijten al stevig van zich af. Het ondernemend kleintje gaat al snel op verkenning in het buitenverblijf in continent Afrika van ZOO Planckendael. Gevlekte hyena’s zijn de grootste en luidste hyenasoort van allemaal.

“Hyena Luena kwam niet opdagen bij het dagelijks ontbijt, dus ging ik kijken op haar favoriete schuilplek in de buurt van de vijver. En daar zag ik twee extra glinsterende oogjes in het donkere werphol!”, vertelt roofdierenverzorger Lies al glunderend.

Survival of the fittest
Geboortes van drie- tot vierlingen komen voor bij hyena’s, maar moeders hebben twee tepels om hun jongen te voeden. Dus vanaf hun geboorte vechten ze al om dominantie en om melk. Enkel de sterksten overleven met twee of alleen.

“De draagtijd van de gevlekte hyena bedraagt vier maanden en zowel de bevruchting als de geboorte zijn kleine mirakels want het geboortekanaal bij hyena’s is ongewoon lang en met de nodige obstakels”, vertelt curator Sarah.

Vrouwen aan de macht
Bij hyena’s zijn vrouwen aan de macht en ze zijn groter dan mannetjes. Ze gelijken zelfs op hen, want hun geslacht lijkt op een penis en ze hebben veel testosteron, mannelijke hormonen, in hun lijf. In ZOO Planckendael leeft vader Bongo aan de rand van de clan. Zusjes Xena en Xavannah van 1,5 jaar liggen vaak samen met hun moeder in het hol. Met het kweekkoppel Bongo en Luena neemt ZOO Planckendael deel aan het Europese kweekprogramma van de gevlekte hyena.

“Xavannah is al een keertje met het jong op trot geweest en daar was haar moeder niet zo blij mee. Ze kwam al brommend haar pup halen en bracht het kleintje in haar muil terug naar het nest”, getuigt verzorger Frederik. “Een pasgeboren pup is heel vertederend in tegenstelling tot hun brutere volwassen versie met indrukwekkende gestalte en sprekende snoet.”

Geboren met mond vol tanden
De pels van de jonge dieren is nog heel donker. De typische, camouflerende vlekken verschijnen p as na vier maanden. Hyena’s zijn jagers en aaseters, maar voorlopig drinkt de pup nog gretig moedermelk hoewel hij geboren werd met een vol gebit. Op termijn knabbelt hij (of zij) in ZOO Planckendael mee aan rundsvlees, konijn, en af en toe een geiten- of schapenkarkas. Hyena’s eten alles op, letterlijk met huid en haar, en hoorn en hoef. Hun sterke tanden en kaken verbrijzelen alles en hun maag verteert de resterende stukjes bot. Dat ze beenderen vol calcium eten, kan je zien aan hun witte uitwerpselen.

Z, Z of Z?
Het geslacht van de pup is voorlopig onbekend. Alle borelingen van 2024 krijgen in ZOO Planckendael een naam beginnend met de letter Z. De verzorgers maken hun favoriete top drie en iedereen mag daarna meestemmen via de social media van ZOO Planckendael.


Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Dbelgian »

Er stond vandaag een kameeltje van ça. 1week

Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Dbelgian »

Renegade schreef:
20 mar 2024, 14:20
Vandaag nog eens in Planckendael geweest, bij deze enkele updates.
- Het lijkt er volgens mij op dat de vale gieren weer een nest hebben en op een ei zitten.
- In het verblijf van de konijnen zijn nieuwe grasmatten gelegd. Ook in het vroegere dassenverblijf was men bezig met het leggen van grasmatten. Geen idee wat hier gaat komen, maar omdat het bordje van de das niet is verwijderd hoop ik toch nog op nieuwe dassen.
- In de orangoetanserre zitten opnieuw vlinders (Morpho peleides, Heliconius doris, Heliconius sara en Dryas iulia). Vorig jaar verliep dit experiment toch niet echt optimaal, dus ik vind het toch wel jammer dat men dit opnieuw wilt probleem. Ik zie niet meteen dat er iets zou veranderd zijn.
- Bij de gevlekte hyena's is er enkele weken geleden weer een welpje geboren, met wat geluk kan je het al spotten in het grote hol of zelf reeds rondlopend or rondgedragen worden in het verblijf.
- In de wevervogelvolière zitten opnieuw twee groene boomhoppen. Het bordje voor deze soort ontbrak nog. Wel zouden daar volgens de bordjes nu ook Fischers toerakos zitten, maar die heb ik niet gezien.
- Bij het gebouw van de goudkopleeuwaapjes en de witgezichtsaki's is een nieuw afdakje geplaatst bij het kijkraam. Ook zijn er nieuwe gaten gemaakt in de muur aan de bezoekerskant om de dieren langs de voorkant naar buiten te kunnen laten. Er zijn ook vier nieuwe voederplaatsen uit corthenstaal op het eiland geplaatst.
- Wat betreft wilde dieren: winterkoning en grote gele kwikstaart gezien, verder veel koolmezen en verschillende roodborstjes. Bij de pelikanen zag ik enkele waterhoentjes vechten.
Cavia's, niet de wilde variant maar de huisdiervariant

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Apenarend »

Volgens ZTL zitten in PL nu ook de Fischers toerako voor de schermen, wellicht dan bij de dorpswevers?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Zoozot »

Apenarend schreef:
02 apr 2024, 14:34
Volgens ZTL zitten in PL nu ook de Fischers toerako voor de schermen, wellicht dan bij de dorpswevers?
Dat klopt inderdaad. Ik heb ze nog niet gezien, maar het bordje hangt er sinds enkele weken. In dezelfde volière zijn trouwens ook weer groene boomhoppen te zien.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
02 apr 2024, 14:46
Apenarend schreef:
02 apr 2024, 14:34
Volgens ZTL zitten in PL nu ook de Fischers toerako voor de schermen, wellicht dan bij de dorpswevers?
Dat klopt inderdaad. Ik heb ze nog niet gezien, maar het bordje hangt er sinds enkele weken. In dezelfde volière zijn trouwens ook weer groene boomhoppen te zien.
Beetje jammer, want ik vind die volière noch groot genoeg, noch voldoende dicht beplant voor een toerako (tenzij er sinds enkele jaren iets aan veranderd is).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Laafsekikker »

TWEE NIEUWE BULTJES IN ZOO PLANCKENDAEL: KAMEEL ZANNA GEBOREN
Warm nieuws uit ZOO Planckendael: er zijn twee nieuwe bultjes te zien in het Mechelse dierenpark. Na dertien maanden draagtijd beviel kameel Neela er van een gezonde dochter, Zanna.

“De bevalling zelf was heel spannend”, vertelt verzorger Jeroen. “Het regende die dag heel fel, waardoor we Neela en haar jong snel naar binnen hebben gebracht. Daar hebben we kleine Zanna warm gewreven en al de eerste biest gegeven. En oef, ze doet het goed. Dankzij het ganse team van verzorgers en dierenartsen huppelt ze al enthousiast rond!”

Samen met vader Vincent en grootmoeder Badia zullen moeder en kind de bezoekers begroeten vooraleer ze continent Azië binnenwandelen of richting restaurant Toepaja trekken.


Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Dbelgian »

Laafsekikker schreef:
05 apr 2024, 19:47

TWEE NIEUWE BULTJES IN ZOO PLANCKENDAEL: KAMEEL ZANNA GEBOREN
Warm nieuws uit ZOO Planckendael: er zijn twee nieuwe bultjes te zien in het Mechelse dierenpark. Na dertien maanden draagtijd beviel kameel Neela er van een gezonde dochter, Zanna.

“De bevalling zelf was heel spannend”, vertelt verzorger Jeroen. “Het regende die dag heel fel, waardoor we Neela en haar jong snel naar binnen hebben gebracht. Daar hebben we kleine Zanna warm gewreven en al de eerste biest gegeven. En oef, ze doet het goed. Dankzij het ganse team van verzorgers en dierenartsen huppelt ze al enthousiast rond!”

Samen met vader Vincent en grootmoeder Badia zullen moeder en kind de bezoekers begroeten vooraleer ze continent Azië binnenwandelen of richting restaurant Toepaja trekken.

Afbeelding
kameel - Camelus bactrianus - Camel by Tom Van Deuren, on Flickr
foto van Zaterdag 30/03/2024
Laatst gewijzigd door Dbelgian op 06 apr 2024, 20:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Zoozot »

Voor het vierde jaar op rij is er een vrouwelijke moormaki geboren:

Opnieuw vreugdevol nieuws uit Planckendael: zoo verwelkomt voor vierde jaar op rij een baby moormaki

MUIZEN - Voor het vierde jaar op rij is het feest bij de moormaki’s in de zoo van Planckendael. Mama Kimmie en papa Oreo verwelkomen ook dit jaar weer een baby moormaki. Het jong is lichtbruin van vacht met witte oorpluimpjes en laat voorlopig zijn mama niet los. Bezoekers kunnen al wel een glimp van hem opvangen in het moormakiverblijf.

De bevalling vond ’s nachts plaats en is zonder problemen verlopen, deelt de dierentuin nog mee. Het lijkt er op dat ze voor de vierde keer op rij een meisje hebben mogen verwelkomen, al zal dat pas volledig duidelijk worden binnen vier tot acht weken. “Op dit moment is het jong lichtbruin van vacht met witte oorpluimpjes, waardoor wij bijna zeker zijn dat het een meisje is. Jongens hebben zwarte oorpluimpjes en daar kan je het verschil zien”, weet verzorger Jany te vertellen.

Volledig artikel: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202404 ... WvXKV8Eogs


Gebruikersavatar
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Berichten: 3842
Lid geworden op: 11 nov 2010, 22:22
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Locatie: Het forum
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Laafsekikker »

VIER OP EEN RIJ: PASGEBOREN MOORMAKI LAAT ZICH ZIEN IN ZOO PLANCKENDAEL
In ZOO Planckendael is opnieuw vreugdevol nieuws te melden, want voor het vierde jaar op rij verwelkomt mama Kimmie samen met papa Oreo een kleine moormaki. Het jong is lichtbruin van vacht met witte oorpluimpjes en klampt zich goed vast aan de mama, maar is wel al zichtbaar voor de bezoekers. “Het is hartverwarmend om moeder en jong bezig te zien”, vertelt verzorger Jany. Met deze geboorte draagt ZOO Planckendael bij aan het behoud van de bedreigde diersoort.

De bevalling vond 's nachts plaats en is goed verlopen. Kimmie toont zich als een zorgzame mama terwijl ze rustig door het doorloopverblijf wandelt met het jong stevig aan haar buik vastgeklemd. Na ongeveer een maand zal de kleine moormaki op haar rug klimmen, ook nu zijn moeder met jong al goed te zien.

Moormaki’s hebben een grijs-zwarte vacht als ze worden geboren. De vrouwtjes krijgen na een paar weken hun bruine kleur. Na vier tot acht weken wordt het geslacht duidelijk, maar op basis van de huidige kenmerken lijkt het er sterk op dat dit het vierde opeenvolgende meisje zal zijn. "Op dit moment is het jong lichtbruin van vacht met witte oorpluimpjes, waardoor wij bijna zeker zijn dat het een meisje is. Jongens hebben zwarte oorpluimpjes en daar kan je het verschil zien", weet verzorger Jany te vertellen. “Dagelijks om 14u30 vertellen we bij de verzorgersbabbel in het doorloopverblijf meer over onze lievelingen.”

"We wachten nog even op het geslacht om een naam te kiezen, maar we hebben wel al een lijstje met mogelijke kanshebbers”, zegt verzorger Jany. Wat wel al zeker is, is dat de naam van het jong zal beginnen met de letter Z, zoals alle andere dieren die in 2024 in ZOO Planckendael geboren worden.

Bedreigde apensoort

Het is de vierde geboorte op rij in het doorloopverblijf van de maki’s. De allereerste geboorte was in 2021 met de kleine Wifi, gevolgd door haar zusje Xhuna een jaar later en in 2023 door Yuna, allemaal meisjes dus. Dit is goed nieuws voor de bedreigde diersoort, waarvoor ZOO Planckendael deelneemt aan het kweekprogramma. De moormaki, ook bekend als lemuur, wordt bedreigd door habitatverlies, illegale handel in huisdieren en jacht omwille van vlees en vacht.


Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Het 4-jarige koala vrouwtje Inala is onlangs vanuit Edinburgh Zoo naar Zoo Planckendael verhuisd. Hier zal zij een koppel gaan vormen met het al aanwezige mannetje Bouddi.

Bron: Facebook Edinburgh Zoo

Plaats reactie