Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Dbelgian
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 4220
Lid geworden op: 27 jul 2012, 15:55
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Dbelgian »

rick04 schreef:
22 jan 2024, 15:52
Weet iemand of de Afrikaanse weekschildpad nog aanwezig is in Antwerpen? Met mijn laatste bezoeken (juli en oktober 2023 + begin deze maand) heb ik deze steeds niet gezien in het aangewezen aquarium met meerdere keren goed zoeken en lang wachten.
die zit er nog altijd, ligt vaak gewoon te soezen, ligt meestal onder het rechtse uiteinde van die namaakboom, als je op je tippen gaat staan, zie je onder de boom het schild.

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Jarne »

Ik dacht zelf eigenlijk dat hij al jaren weg was, maar vandaag toch maar eens goed gezocht en hem uiteindelijk gevonden. Hij zat helemaal rechts, half onder de rechtse namaakboom. Wel enkel het schild gezien, veel beweging zat er ook niet in.

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2436
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door rick04 »

Dank allemaal, ik zal er op letten als ik er weer eens ben!

Met een navraag bij ZIMS kwam ik er ook achter dat Antwerpen 0,0,1 van deze soort heeft.
You can find me in the zoo :)

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Jarne »

Ik heb overigens ook eens gelet op de steuren. Ik kwam uit op minstens 7 exemplaren, waarvan minstens 2 van elke soort. In de vroegere aalscholvervijver heb ik de steur niet meer niet gezien, ik vermoed dat dit de grootste Siberische steur is met een ietwat gekromde rug.

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Papegaai »

Dbelgian schreef:
20 jan 2024, 15:29
de speeltuin "berenvallei" is afgesloten en er is al in gegraven, de start van de werken?
Ik vind het dan wel bijzonder dat er met het berenverblijf wordt gestart, aangezien deze nog relatief nieuw is voor de brilberen. Ik zou verwachten dat hier juist niet zoveel werk zou zijn. Of zouden de brilberen vroegtijdig terugkomen zodat er weer iets te zien is. In afwachting tot de verdere werken van het jubileumcomplex van start gaan, omdat ze met dit project met de handen in het haar zitten?
Laatst gewijzigd door Papegaai op 24 jan 2024, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Papegaai »

rick04 schreef:
24 jan 2024, 11:01
Met een navraag bij ZIMS kwam ik er ook achter dat Antwerpen 0,0,1 van deze soort heeft.
Is dit door particulieren zomaar op te vragen? Te gebruiken? Ik dacht dat dat enkel voor dierentuinpersoneel was voorbehouden?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Papegaai schreef:
24 jan 2024, 12:06
rick04 schreef:
24 jan 2024, 11:01
Met een navraag bij ZIMS kwam ik er ook achter dat Antwerpen 0,0,1 van deze soort heeft.
Is dit door particulieren zomaar op te vragen? Te gebruiken? Ik dacht dat dat enkel voor dierentuinpersoneel was voorbehouden?
Je kan een beperkt aantal aanvragen doen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Papegaai schreef:
24 jan 2024, 12:06
rick04 schreef:
24 jan 2024, 11:01
Met een navraag bij ZIMS kwam ik er ook achter dat Antwerpen 0,0,1 van deze soort heeft.
Is dit door particulieren zomaar op te vragen? Te gebruiken? Ik dacht dat dat enkel voor dierentuinpersoneel was voorbehouden?
Via deze link kun je dit soort dingen opvragen bij Species360/ZIMS.

Het is beperkt tot 1 aanvraag per twee weken, met maximaal 5 taxa per aanvraag.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2488
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door zoofan »

De ruppels gieren hebben een eerste ei gelegd. (mijnzoo.be).

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Papegaai schreef:
24 jan 2024, 12:04
Dbelgian schreef:
20 jan 2024, 15:29
de speeltuin "berenvallei" is afgesloten en er is al in gegraven, de start van de werken?
Ik vind het dan wel bijzonder dat er met het berenverblijf wordt gestart, aangezien deze nog relatief nieuw is voor de brilberen. Ik zou verwachten dat hier juist niet zoveel werk zou zijn. Of zouden de brilberen vroegtijdig terugkomen zodat er weer iets te zien is. In afwachting tot de verdere werken van het jubileumcomplex van start gaan, omdat ze met dit project met de handen in het haar zitten?
Ik zou denken dat werken in het berenverblijf eerder te maken hebben met de verbouwing van het erboven gelegen dolfinariumgebouw dan met het berenverblijf zelf. Het lijkt mij vrijwel onmogelijk om de bovenlaag van het jubileumcomplex ingrijpend te verbouwen zonder de onderlaag te raken, vandaar dat het project wellicht niet gefaseerd kan worden uitgevoerd.

Overigens zou de muntjak die tot voor kort in het naastgelegen rodepandaverblijf zat volgens enkele facebookberichten weer verhuisd zijn naar Planckendael, dus dat lijkt me nog een teken aan de wand dat er wel degelijk iets staat te gebeuren.

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2488
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door zoofan »

De Chinese zaagbekken zitten bij de steuren. Een mannetje en twee vrouwtje.

Sam, de olifant, lijkt in musth. Urine druppelen, vermagerd en destructief ten opzichte van een grote autoband. Hopelijk houdt het binnen verblijf het.

De werken aan het jubileumcomplex lijken inderdaad te starten. Echt activiteit zag ik nog niet maar er waren al verharde toegangswegen aangelegd en een werf ingang aan het vroegere tijger verblijf. Wel spijtig voor de ijsvogel die daar nu waarschijnlijk een hol heeft.

Op het dak van het nijlpaardenverblijf gaan ze zonnepanelen leggen. De houten constructie waar je vanaf boven de nijlpaarden en gieren zag, werd vandaag afgebroken.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2793
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Wat betreft de ijsvogel hoop ik dat ze ook in het nieuwe gebouw eens natuurinclusief bouwen :bengeltje: enkele nestholtes zou ook een mooie zaak zijn net als bijenhotels en gierzwaluwen en vleermuizen shelters in het gebouw te verwerken zijn...

Gebruikersavatar
JvG
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 862
Lid geworden op: 02 jul 2017, 06:31
Favoriete dierentuin: -

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door JvG »

zoofan schreef:
25 jan 2024, 11:34
Op het dak van het nijlpaardenverblijf gaan ze zonnepanelen leggen. De houten constructie waar je vanaf boven de nijlpaarden en gieren zag, werd vandaag afgebroken.
Is de afbraak tijdelijk en komt het later weer terug? De extra inkijk in de voliere vond ik altijd wel een meerwaarde namelijk

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Vandaag

horecapuntje bij de speeltuin is afgebroken en wordt opnieuw opgebouwd.
Afbeelding
Afbeelding

Er wordt gewerkt bij de nijlpaarden en de volière er naast, de loopbrug is dicht en afgebroken, en er is een omleiding, de tapirs zijn te zien, maar verder niets.

Afbeelding

Afbeelding

bij het jubileumcomplex staan wat busjes geparkeerd achter het hek, maar er is niet veel activiteit te zien.
Afbeelding

mrpee
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jan 2014, 12:54
Favoriete dierentuin: Burgers

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door mrpee »

Het ziet ernaar uit dat de werken aan het jubileumcomplex stilaan beginnen. Aan het leeuwen/stokstaartjesverblijf zijn de twee grote leeuwenbeelden ingepakt die gaan dienen als pilaren voor een platform (als ik het me goed herinner toch). Ze zijn volledig ingepakt in hout.

Het uitkijktorentje in de buffelvolière is afgebroken.

Het nieuwe horecapuntje aan de gorilla's nadert voltooiing aan de buitenkant. Er was een bedrijf bezig met het rieten dak en er werd gemetst aan de gevelsteen.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door ZooMan »

mrpee schreef:
20 feb 2024, 18:33

Het uitkijktorentje in de buffelvolière is afgebroken.
Langs de ene kant wel logisch want zoveel meerwaarde als uitkijkpunt had het toch niet en door de vogels die erop broeden was de uitkijkpost toch zowat altijd afgesloten. Maar dat is dan toch ook weer het spijtige hieraan want dit torentje zorgde steeds voor nestgelegenheid voor de grotere vogels (volgens mij bouwden de Abdim's ooievaars hier vaak hun nest geloof ik?) en dan nog eens vlakbij de ramen van het restaurant. Zo had je altijd een mooi zicht op de nesten en uiteindelijk ook de kuikens.
Hopelijk komt hier een nieuw nestplatform dichtbij het raam voor in de plaats.

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 797
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

Vorige week en gisteren mijn eerste twee bezoekjes van dit jaar aan de ZOO gebracht.

Een aantal nieuwtjes van vorige week:
Jarne schreef:
24 jan 2024, 11:59
Ik heb overigens ook eens gelet op de steuren. Ik kwam uit op minstens 7 exemplaren, waarvan minstens 2 van elke soort.
Heb de steuren ook eens geteld en het zijn er acht.

Er is weer heel wat geschoven met vogels. In de volière waar de Balispreeuwen zaten, zit nu een koningsglansspreeuw. De Balispreeuwen zijn een volière opgeschoven en vervangen de Sumatraanse lijstergaai. De lijstergaai is verhuisd naar de zuidelijke 'boogvolière' van het Roofvogelgebouw. De vogels die daar zaten zijn naar het Vogelpaleis gegaan: de ultramarijnbisschoppen en grijsborstparkieten zitten nog steeds samen in een van de kleine volières tegenover de brilberen, de Socorroduiven zitten binnen in het Zuid-Amerikaverblijf en lieten zich daar mooi bekijken.

Nog wat nieuwtjes van gisteren:
- Het Vogelpaleis was gesloten voor opfrissingen.
- In de grote Zuid-Amerikavolière aan het Vogelpaleis zit nu minstens één Ecuadoramazone. Ik vermoed nakweek van vorig jaar aangezien de soort ook nog steeds aanwezig is in de zuidelijke 'kopvolière' van het Roofvogelgebouw.

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door MennoPebesma »

De eerste Harpij van dit jaar zat gisteren alweer in de brievenbus. Hierbij een aantal nieuwtjes uit deze Harpij voor Zoo Antwerpen. Let op: de nieuwtjes in de Harpij zijn altijd van een tijdje geleden, dus deze zijn mogelijk al bekend.

Vogels
- In de savannevolière is een violetschildtoerako uit het ei gekropen.
- In totaal zijn er 19 witwangfluiteenden geboren, hiervan zijn er vijf groot geworden.
- Het koppel hamerkoppen heeft drie jongen grootgebracht. Een 1,0 hamerkop is verhuisd naar Zoo Landau en een andere 1,0 is overleden.
- Van de jonge kroeskopparelhoenders is een deel naar andere dierentuinen verhuisd. 1,1 gingen naar Valencia, 1,1 naar Zoo Koki en 1,5 naar Kaunas. Met die laatste reisde ook de 1,0 violetschildtoerako van vorig jaar mee.
- Van de nakweek driekleurglansspreeuwen verhuisden er 1,1 naar Keulen en 2,1 naar Santillana Zoo.
- Vanuit Bioparc de Doué kwam een 0,1 kapgier om een koppel te vormen met het mannetje in de moerasvolière.

Hoefdieren
- Vanuit Krakau kwam een 1,0 markhoor. Deze is geïntroduceerd bij de 3,0 al aanwezige dieren.
- De 0,1 okapi die tijdelijk in de Beekse Bergen zat is weer terug.
- Een 1,0 dikdik is overleden.

Reptielen
- Er zijn meerdere legsels geweest van de Aziatische wateragamen. De jongen worden grootgebracht in de nursery.
- Bij de chuckwalla’s zijn twee jongen geboren.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Weet er iemand waarom zo weinig kuikens van de witwangfluiteenden overleven: worden die soms geroofd door de ooievaars en neushoornvogels in de volière?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Op het abonneeplatform MijnZoo.be wordt gemeld dat leeuwenman Nestor Antwerpen gaat verlaten om op lange termijn conflicten met zijn zonen te vermijden. Hij blijft op Belgische bodem en verhuist naar Bellewaerde, waar hij met twee andere leeuwinnen uit Tsjechië een nieuwe kweekgroep zal vormen. Alle overige leeuwen (leeuwin Tasa en de jongen Whisker, Xesar, Xabi en Xira) blijven in Antwerpen.

Plaats reactie