Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7680
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

zoofan schreef:
24 apr 2024, 21:55
Pas nu het afgebroken wordt, merk ik hoe ingenieus die verschillende delen (nacht verblijven roofdieren, nachtdieren deel, ...,) rond en boven elkaar zaten.
Klopt, heb het "geluk" gehad stage en vakantiewerk te doen in de zoo en ben dus op vele plaatsen geweest die je als bezoeker niet te zien krijgt. Het jubeleumcomplex was een prachtig staaltje van hoe krijg je 3x meer uit een m².
Alleen daarom is het al spijtig dat het verdwijnt, de zoo zal het zo blijven noemen, maar het is het niet meer, tenzij de bouw (zonder buitenverblijven) exact word herbouwd, maar dat lijkt me niet te gaan gebeuren.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6572
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
25 apr 2024, 07:59
zoofan schreef:
24 apr 2024, 21:55
Pas nu het afgebroken wordt, merk ik hoe ingenieus die verschillende delen (nacht verblijven roofdieren, nachtdieren deel, ...,) rond en boven elkaar zaten.
Klopt, heb het "geluk" gehad stage en vakantiewerk te doen in de zoo en ben dus op vele plaatsen geweest die je als bezoeker niet te zien krijgt. Het jubeleumcomplex was een prachtig staaltje van hoe krijg je 3x meer uit een m².
Alleen daarom is het al spijtig dat het verdwijnt, de zoo zal het zo blijven noemen, maar het is het niet meer, tenzij de bouw (zonder buitenverblijven) exact word herbouwd, maar dat lijkt me niet te gaan gebeuren.
Dat laatste zullen we nu gauw te weten komen: indien de bestaande funderingen verder worden gebruikt, zal het alleszins min of meer een herbouw worden. Maar ik vermoed, wederom omdat ik mij herinner uit de bouwvergunning dat er kelderverdiepingen werden voorzien, dat alles zal verwijderd worden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7680
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
25 apr 2024, 08:22
Limburg vooruit schreef:
25 apr 2024, 07:59
zoofan schreef:
24 apr 2024, 21:55
Pas nu het afgebroken wordt, merk ik hoe ingenieus die verschillende delen (nacht verblijven roofdieren, nachtdieren deel, ...,) rond en boven elkaar zaten.
Klopt, heb het "geluk" gehad stage en vakantiewerk te doen in de zoo en ben dus op vele plaatsen geweest die je als bezoeker niet te zien krijgt. Het jubeleumcomplex was een prachtig staaltje van hoe krijg je 3x meer uit een m².
Alleen daarom is het al spijtig dat het verdwijnt, de zoo zal het zo blijven noemen, maar het is het niet meer, tenzij de bouw (zonder buitenverblijven) exact word herbouwd, maar dat lijkt me niet te gaan gebeuren.
Dat laatste zullen we nu gauw te weten komen: indien de bestaande funderingen verder worden gebruikt, zal het alleszins min of meer een herbouw worden. Maar ik vermoed, wederom omdat ik mij herinner uit de bouwvergunning dat er kelderverdiepingen werden voorzien, dat alles zal verwijderd worden.
Hier ben ik nooit geweest, maar ik dacht me in te beelden dat er een kelder onder (minstens een deel) van het complex is.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 456
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Er is tenminste één klein kluutje uit het ei gekropen. Aww! :love:

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6572
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Rafiaan schreef:
28 mar 2024, 18:34
Parelkwartel was de naam die de ZOO zelf gebruikte, inderdaad een soort uit Madagascar.
Het laatste dier is blijkbaar midden december gestorven (bron: ZTL).
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1581
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Er is weer een boomstekelvarkentje geboren, inmiddels al het 16e jong van het Antwerpse koppel:

Onze boomstekelvarkens, Indy en Humphrey, hebben opnieuw een stekelig lid aan hun familie toegevoegd! Dat begint te tellen, want het is al hun 16de jong samen. De naam is gekozen door onze verzorgers, in lijn met de trend om alle nieuwgeborenen in 2024 een naam te geven die begint met de letter Z.

Wist je dat boomstekelvarkens met een zachte vacht en open oogjes ter wereld komen? Oef! Binnen enkele uren worden hun stekels hard. Het kleintje is al goed te zien, vooral wanneer de zon goed schijnt, want daar geniet ze van. Kom snel een kijkje nemen!

Bron: Facebook ZOO Antwerpen


Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 456
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Mag ik de naam Zuko suggeren voor het kleine boomstekelvarkentje?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1581
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Elwing schreef:
26 apr 2024, 19:33
Mag ik de naam Zuko suggeren voor het kleine boomstekelvarkentje?
Het heeft blijkbaar al een naam: Zoey. Het is een vrouwtje dus. :)

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=7IUrtwb5axI

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 96
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Papegaai »

Er zijn biggen bij de knobbelzwijnen gezien, het gaat om minstens 2 diertjes.

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 799
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

Elwing schreef:
25 apr 2024, 15:37
Er is tenminste één klein kluutje uit het ei gekropen. Aww! :love:
Gisteren zag ik minstens vijf donsjongen. De volière is heel levendig tegenwoordig.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 456
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Ja, de kemphanen zijn volop op het oorlogspad. Toch heb ik in die volière alleen maar broedsucces gezien van de kluten in de afgelopen jaren. Weet iemand of er ooit broedsucces is geweest met de kemphanen, de tureluurs en de hoppen?

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7680
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Elwing schreef:
01 mei 2024, 08:12
Ja, de kemphanen zijn volop op het oorlogspad. Toch heb ik in die volière alleen maar broedsucces gezien van de kluten in de afgelopen jaren. Weet iemand of er ooit broedsucces is geweest met de kemphanen, de tureluurs en de hoppen?
Kemphanen vroeger in de oude waadvoliere zeker.
Tureluurs durf ik niet zeggen, maar ik dacht het wel in de oude waadvoliere.
Hoppen weet ik niet, maar ik meen daar ook ooit iets van gelezen te hebben sinds de nieuwe voliere.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6572
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

ZTL meldt voor de tureluurs een kweek in 2017. Idem voor de hoppen, maar was dat niet in de Europavolière van het vogelgebouw?

De kemphanen blijkbaar niet.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1581
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Bij de kemphanen vindt er recent normaal gezien weer wel wat kweek plaats. Ik weet niet of het in vorige jaren misschien wat minder is geweest.

Kweek bij de tureluurs is alweer even geleden. De soort is in de afgelopen jaren op een bepaald punt even niet meer te zien geweest en momenteel zitten er maar een paar in de volière.

In welke volière de kwekende hoppen zaten, weet ik ook niet meer.

Gebruikersavatar
Renegade
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 755
Lid geworden op: 22 jan 2011, 20:06
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Vlaanderen
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Renegade »

Vandaag nog eens in Antwerpen geweest.

Het voormalige verblijf van de uilenkopmeerkatten in het kleine apengebouw is leeggehaald, benieuwd was ze hiermee gaan doen.

Er is vandaag nog minstens één extra kuiken uitgekomen bij de kluten, ik zag een heel vers uitgekomen kuiken in het nest.

In de savannevolière hebben de Afrikaanse nimmerzaten en de Afrikaanse lepelaars nesten.

De knobbelzwijnen lijken, misschien door de biggen, weer apart te zitten van de giraffen.

In het reptielengebouw ondergaan de verblijven van de neushoornleguanen en de stralenschildpadden groot onderhoud, de dieren zijn voorlopig niet te zien en al de bodembedekking werd uit de verblijven gehaald. Uit het verblijf van de Komodovaraan werd al het zand aan de kant van de bezoekers weggehaald, maar de Komodovaraan zat wel in het verblijf. In de 'slangengang' nabij de Komodovaraan zijn er twee wijzigingen: het terrarium dat voorheen de Great Lakes bosadder huisvestte, is heringericht voor keizerschorpioenen en rouwgekko's, en het voormalig terrarium van de neushoornadder werd heringericht voor de jonge Cubaanse rotsleguanen en kolenbranderschildpadden.

De Australische volière van het vogelgebouw ondergaat een groot onderhoud, alle vogels, takken en nesten zijn al weggehaald en ook de bodembedekking wordt nu verwijderd.

In de Mediterrane volière bij het vogelgebouw was er iemand met onderzoek bezig, er stond materiaal in de volière en er was iemand op het dak observaties aan het doen. Ik zag overigens voor het eerst sinds heel lang de Europese griel nog eens.

De werken aan het nijlpaardengebouw gaan door, het blijft wel onduidelijk wat het uiteindelijke doel nu precies is en of het uitkijkpunt nog terugkomt.

De afbraak van het jubileumcomplex lijkt vrij snel te gaan en is vrij indrukwekkend. Het hele stuk met de beren en het vroegere dolfinarium is al bijna helemaal een grote berg puin, van het stuk met de katten en het Nocturama is de hele voorkant aan de zijde van de dierentuin er al bijna af.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6572
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

Verdorie, ik had gehoopt die bosadder dit jaar te kunnen zien.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 799
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

Inmiddels zijn de neushoornleguaan, stralenschildpad, Madagascarhondskopboa en daggekko weer voor de schermen, maar ze zijn gewisseld van verblijf. De neushoornleguaan zit nu dus tegenover het Komodovaranenverblijf, dat nog steeds in onderhoud was.

Sinds deze week voederen ze de leeuwen op een andere manier. Vroeger werden de leeuwen indvidueel gevoerd in het binnenverblijf, nu voederen ze de groep om de zoveel dagen een grote hoeveelheid vlees in het buitenverblijf.

In de Wintertuin van de Griekse Tempel zitten nu (minstens drie) muskaatvinken.

Plaats reactie