Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door ZooMan »

Ik ben toch ook niet zo wild van deze plannen eerlijk gezegd. Het verdwijnen van het Nocturama en de vermoedelijk complete verdwijning van het Aquaforum vind ik toch wel spijtige zaken. Ook dat men weer totaal geen ruimte heeft uitgetrokken voor bv. vogels vind ik toch maar jammer, deze hebben door de renovaties de laatste 10 jaar steeds plaats moeten maken voor de publiekstrekkende zoogdieren.

Ik snap nog altijd niet waarom men eigenlijk sneeuwluipaarden wil gaan houden, vooral omdat deze al in Planckendael te zien zijn, tenzij men de sneeuwluipaarden van Planckendael naar de Zoo laat overkomen zodat hier in Planckendael iets nieuws voor in de plaats kan komen, maar dat betwijfel ik toch eerlijk gezegd.

Als men dan toch zo graag een tweede grote kat wil houden had men naar mijn idee beter gekozen voor een zeldzamere soort (in België). Dat er inderdaad geen grote katten uit warme streken in het project voorkomen is toch ook wel een gemis. Oké, ik begrijp het nog als men van heel dit deel van het gebouw een soort canyon of rotsformatie wil maken, maar dan had men toch nog steeds kunnen kiezen voor amoerluipaarden. Ik veronderstel dat men gewoon weer voor de 'mooiste' soort heeft gekozen die het meeste publiek lokt, want daar hebben ze de laatste jaren zo te zien veel nood aan.

Ook opmerkelijk vind ik dat de rode panda's, die toch lang een boegbeeld van de dierentuin zijn geweest, niet zullen terugkeren. Hun verblijf is toch ook nog vrij recent.

Is men eigenlijk nog steeds van plan om die lelijke wandelbrug die boven het tijgerverblijf ging lopen te bouwen?

Ik hoop eigenlijk vooral dat het charme van dit toch wel indrukwekkende en nostalgische complex niet verdwijnt.
Ik hoop echt ten zeerste dat men mij/ons aangenaam kan verrassen, maar op dit moment ben ik daar spijtig genoeg toch nog niet zo van overtuigd.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1577
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Zoozot »

Het bericht over het Jubileumcomplex is inmiddels ook verschenen in de Gazet van Antwerpen, inclusief de concept arts.

Antwerpse Zoo herstart renovatie Jubileumcomplex: “De toekomst ziet er weer rooskleurig uit”

Antwerpen - In de Antwerpse Zoo is het startsein gegeven voor de renovatie van het Jubileumcomplex. Dat zijn de gebouwen aan de kant van het Centraal Station die er gezet zijn in 1968 naar aanleiding van de 125ste verjaardag van de Zoo. De eerste aanzet tot renovatie werd in 2019 al gegeven, toen werden alle dieren er verhuisd, maar daarna stak corona stokken in de wielen.

Bij de voorstelling van de plannen werd 2023 als einddatum naar voor geschoven, tegen eind 2019 werden alle dieren er geëvacueerd. Sommige verhuisden naar andere dierentuinen, andere kregen een nieuwe stek in de Antwerpse Zoo en ook in Planckendael verwelkomde enkele Antwerpse logés, zoals de brilberen. En toen kwam corona, de dierentuin moest verplicht sluiten en zag zijn spaarcenten smelten als sneeuw voor de zon. Dat gebrek aan inkomsten noopte de Zoo in 2020 tot voorzichtigheid, waardoor de werkzaamheden tijdelijk in de koelkast verdwenen. De hele ruimte werd tijdelijk ingericht als speelruimte voor kinderen.

Tot nu dus. “De toekomst ziet er, na corona, weer rooskleurig uit. Het ontwerpplan is bijgestuurd en geoptimaliseerd en we investeren fors in dit nieuwe landschap”, zegt Zoo-woordvoerder Ilse Segers. Het vooropgestelde budget van 15 miljoen euro is bijna verdubbeld door de stijgende bouwprijzen. “We bouwen aan een bezoekersbeleving van zeshonderd meter lang en dat op drie niveaus.”


Volledig artikel: https://www.gva.be/cnt/dmf20240320_9384 ... ofz6jwSvkw


lintworm
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 22 apr 2023, 21:09
Favoriete dierentuin: Schönbrunn

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door lintworm »

ZooMan schreef:
20 mar 2024, 20:57
Ik ben toch ook niet zo wild van deze plannen eerlijk gezegd. Het verdwijnen van het Nocturama en de vermoedelijk complete verdwijning van het Aquaforum vind ik toch wel spijtige zaken. Ook dat men weer totaal geen ruimte heeft uitgetrokken voor bv. vogels vind ik toch maar jammer, deze hebben door de renovaties de laatste 10 jaar steeds plaats moeten maken voor de publiekstrekkende zoogdieren.
Met de buffelvoliere en de gerenoveerde papegaaienvolieres is er toch ook echt aandacht voor vogels en in combinatie met vogelhuis heeft Antwerpen nog steeds een voor zijn oppervlakte grote collectie, daar komen andere kleine stadstuinen als Artis, Londen, Frankfurt, Dresden, Basel, Kopenhagen, Parijs en Wenen niet aan. Ook lijkt men vogels gezien de ontwikkelingen nog steeds erg serieus te nemen. Ik zie meer kans in Antwerpen voor kleine, maar populaire, zoogdieren ipv alleen maar grote dieren. Waarom geen panda's en otters bijv....

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

lintworm schreef:
21 mar 2024, 15:55
ZooMan schreef:
20 mar 2024, 20:57
Ik ben toch ook niet zo wild van deze plannen eerlijk gezegd. Het verdwijnen van het Nocturama en de vermoedelijk complete verdwijning van het Aquaforum vind ik toch wel spijtige zaken. Ook dat men weer totaal geen ruimte heeft uitgetrokken voor bv. vogels vind ik toch maar jammer, deze hebben door de renovaties de laatste 10 jaar steeds plaats moeten maken voor de publiekstrekkende zoogdieren.
Met de buffelvoliere en de gerenoveerde papegaaienvolieres is er toch ook echt aandacht voor vogels en in combinatie met vogelhuis heeft Antwerpen nog steeds een voor zijn oppervlakte grote collectie, daar komen andere kleine stadstuinen als Artis, Londen, Frankfurt, Dresden, Basel, Kopenhagen, Parijs en Wenen niet aan. Ook lijkt men vogels gezien de ontwikkelingen nog steeds erg serieus te nemen. Ik zie meer kans in Antwerpen voor kleine, maar populaire, zoogdieren ipv alleen maar grote dieren. Waarom geen panda's en otters bijv....
De vogelverzamelingen in Frankfurt en Baze zijn nochtans ook niet min, maar Antwerpen heeft wel de grootste (en misschien mooiste) zangvogelverzameling.

Panda's en otters, liever niet, die zitten in PL goed. Jaguar en margay had bv. wel perfect geweest en nauwelijks minder aantrekkelijk dan de huidige invulling. De toevoeging van de slingerapen en kleinklauwaapjes bevalt mij dan weer wel.

Het water middengedeelte kan wel iets worden, al had ik natuurlijk liever het nocturama zien gehouden gebleven.

Er is precies niets meer vermeld over het Illuminarium.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 594
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Mr. Gharial »

Zoo Antwerpen verwacht in 2027 klaar te zijn met verbouwing dierencomplex
Afbeelding

Zoo Antwerpen kan eindelijk beginnen met de renovatie van het zogeheten Jubileumcomplex. Het gaat om de gebouwen aan de kant van het Centraal Station, die er sinds 1968 staan. In 2019 werd een ingrijpende verbouwing aangekondigd, maar door corona belandde het project in de ijskast.

In de tussentijd is het plan geoptimaliseerd, bevestigt een woordvoerster van het Belgische dierenpark aan Looopings. Bezoekers wandelen straks langs grote katten, via een onderwaterbeleving naar kleine apen en beren.

Zoo Antwerpen belooft een 600 meter lange beleving, op drie verdiepingen. Het is de bedoeling om onder meer sneeuwluipaarden, amoertijgers, brilberen en bruinkopslingerapen te huisvesten.

Speelruimte
De oorspronkelijke dieren in het complex verdwenen al in 2019. Bij gebrek aan werkzaamheden zette de dierentuin het bouwwerk tijdelijk in als speelruimte. Eigenlijk had 2023 het openingsjaar moeten zijn. Nu gaat men uit van een oplevering in 2027.

Afbeelding

Bron: Looopings

Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2487
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door zoofan »

Op veel plaatsen in de zoo zijn ze aan het werken. Bij de gorilla's buiten worden veel klimstructuren gebouwd. De vijver waar de zeehonden zwommen is leeg en er wordt een houten platform gebouwd. De volière bij de nijlpaarden is opgesplitst en alle vogels zitten op een afgescheiden deel tegen de bongostal. De buffel volière is niet toegankelijk, geen idee waarom.

De giraffen staan niet op het grote perk want daar mogen de wrattenzwijn en nu op.

De olifanten staan gescheiden van elkaar.

Gebruikersavatar
Rafiaan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 797
Lid geworden op: 24 jul 2013, 14:35
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Rafiaan »

Aan het Roofvogelgebouw zijn weer bruinoorarassari's te zien. Het bordje vermeldt echter nog steeds de reuzentoerako. Geen idee of de toerako's nog aanwezig zijn.

Bij de zonparkieten is er een bordje bijgekomen dat bevestigt dat er inderdaad ultramarijnbisschoppen bij zitten.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

zoofan schreef:
25 mar 2024, 12:45
Op veel plaatsen in de zoo zijn ze aan het werken. Bij de gorilla's buiten worden veel klimstructuren gebouwd. De vijver waar de zeehonden zwommen is leeg en er wordt een houten platform gebouwd. De volière bij de nijlpaarden is opgesplitst en alle vogels zitten op een afgescheiden deel tegen de bongostal. De buffel volière is niet toegankelijk, geen idee waarom.

De giraffen staan niet op het grote perk want daar mogen de wrattenzwijn en nu op.

De olifanten staan gescheiden van elkaar.
De reden zal wel de paasvakantie zijn die in aantocht is.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2487
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door zoofan »

Al drie keer gaan kijken maar de mannelijke uilenkopmeerkat niet gezien.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6556
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Apenarend »

zoofan schreef:
25 mar 2024, 14:23
Al drie keer gaan kijken maar de mannelijke uilenkopmeerkat niet gezien.
Verhuisd naar gorilla's?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2487
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door zoofan »

Daar heb ik ook geen meerkat gezien.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Heeft iemand enig idee of Tuan en Astrid (De Borneose orangs) nog kn leven zijn?

Ik vind hier niets van terug op het net.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
26 mar 2024, 06:28
Heeft iemand enig idee of Tuan en Astrid (De Borneose orangs) nog kn leven zijn?

Ik vind hier niets van terug op het net.
Beide zijn nog in leven. Tuan zit in Chester Zoo en Astrid zit in Zoo Osnabrück.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

MennoPebesma schreef:
26 mar 2024, 08:19
Limburg vooruit schreef:
26 mar 2024, 06:28
Heeft iemand enig idee of Tuan en Astrid (De Borneose orangs) nog kn leven zijn?

Ik vind hier niets van terug op het net.
Beide zijn nog in leven. Tuan zit in Chester Zoo en Astrid zit in Zoo Osnabrück.
Oke, bedankt voor de reactie.

Astrid is misschien nog haalbaar om ooit te zien, maar Tuan word moeilijker in G.B.

Heb ook geen idee van hun leeftijd, ze waren al niet meer jong toen ze in 2007 vertrokken.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
MennoPebesma
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 3527
Lid geworden op: 11 jul 2018, 10:20
Favoriete dierentuin: Meerdere
Locatie: Fryslân, Nederland

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door MennoPebesma »

Limburg vooruit schreef:
26 mar 2024, 12:39
MennoPebesma schreef:
26 mar 2024, 08:19
Limburg vooruit schreef:
26 mar 2024, 06:28
Heeft iemand enig idee of Tuan en Astrid (De Borneose orangs) nog kn leven zijn?

Ik vind hier niets van terug op het net.
Beide zijn nog in leven. Tuan zit in Chester Zoo en Astrid zit in Zoo Osnabrück.
Oke, bedankt voor de reactie.

Astrid is misschien nog haalbaar om ooit te zien, maar Tuan word moeilijker in G.B.

Heb ook geen idee van hun leeftijd, ze waren al niet meer jong toen ze in 2007 vertrokken.
Astrid is 41 jaar en Tuan is 45 jaar oud.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

De beuk er in! Over groot materieël gesproken.

Afbeelding

Afbeelding

Maar wat hier al gezegd is, ik word niet wild van deze plannen. Het verlies van de roofvogels en het nocturama doet nog steeds pijn bij mij. Ik zie liever de kleinere soorten met interessant gedrag die wat minder ruimte nodig hebben dan één of twee soorten grote katten die de hele dag slapen.

Maar niemand vraagt mij wat.

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Imiddels het artikel in de GVA gelezen....Ik snap het niet.

Ik vermoed dat een zoo een aantal van de grote, klassieke dierentuinsoorten in huis moet hebben om commerciëel relevant te blijven? Zoals de giraffen, olifanten, neushoorns, zebra's, leeuwen. Die zijn er al, en kunnen hopelijk blijven. Maar waarom daar tijgers én luipaarden aan toevoegen, soorten die veel ruimte verdienen in een zoo die die ruimte niet heeft.
Amoertijgers mogen zeldzaam zijn in het wild maar er is bijna geen zoo te vinden die ze niet heeft. Kweekprogamma is belangrijk, maar misschien is het beter om dat over te laten aan collega zoo's die er de ruimte voor hebben.

Waarom niet de kleinere katachtigen. Waarom geen zwartvoetkatten of manoels of vissende katten of ocelots...

Ik zou investeren in kleinere, meer ongebruikelijke soorten maar wat weet ik daar van.

“Op de verborgen verdieping in de buik van het geheel ga je met al je zintuigen ondergedompeld worden in de boeiende onderwaterwereld”, reageert Ilse Segers. “Laat je verrassen.” Dat is lekker vaag. Gaan ze nog door met de zeeleeuwenshow? Dat is ook iets dat met het jaar controversiëler wordt.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Tja dat trekt geen volk hé, en de huidige directeur is en blijft in mijn ogen incapabel en de grootste ramp voor de zooliefhebbers.
Maar die zullen niet genoeg binnen brengen zeker.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2793
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Bedankt voor de mooie update Elwing, t werd tijd dat ze er eens de beuk inzetten :D

Elwing
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 455
Lid geworden op: 16 aug 2014, 18:28
Favoriete dierentuin: Avifauna

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2024)

Bericht door Elwing »

Limburg vooruit schreef:
26 mar 2024, 18:31
Tja dat trekt geen volk hé

Nu, dat weet ik niet. Ik ben dat volk dat ieder jaar opnieuw moet beslissen of ik mijn abbo verleng of niet, en die beslissing wordt ieder jaar moeilijker. Want ik vind dat veel verloren heb. De soorten waar ik iedere keer opnieuw naar kijk en waar ik voor kom zijn vaak de kleinere soorten- en ik houd oprecht van vogels. De steppeslurfhondjes. De zwartvoetpinguins. De volière met de kluten, kemphanen, hoppen, wevers- daar gebeurt altijd wat. De zonnerallen, de stokstaartjes, de vosmangoesten, de trompetvogels. De soorten die interessant gedrag vertonen, en veel verandering door het jaar heen. Daar vorm je een band mee, en die band is belangrijk om abonnees te houden.

Soorten die ik altijd opzocht maar er niet meer zijn waren de lori's, de vissende ratten, de luiaards, de kea's, de tamandua's, de caracara's, de sneeuwuilen...

Waar je voor komt is voor iedereen anders, wie weet wat volk trekt, of niet? Waarschijnlijk iets van een balans tussen de klassieke publiekstrekkers, en de minder bekende soorten voor nerds als ik, maar voor mij is die balans verstoord geraakt.

Plaats reactie