Nieuwstopic Pakawi Park

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Er zijn nu nog 2 beren over, maar als je als tuin aangeeft dat je beren zoekt staan er bij wijze van spreken smiddags 5 vrachtwagens op de parking.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Jarne »

De bosbizons hebben het park een 3-tal weken geleden verlaten wist een vrijwilliger mij vandaag te vertellen. Hun perk is nu bij de savanne gevoegd.

De witoorpenseelapen mochten vandaag niet vrij rondlopen in de tropenhal.

De waterbokken en impala’s wisselen blijkbaar dag-om-dag af met de gnoe’s voor het buitenperk.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door ZooMan »

Jarne schreef:
03 sep 2023, 18:55
De bosbizons hebben het park een 3-tal weken geleden verlaten wist een vrijwilliger mij vandaag te vertellen. Hun perk is nu bij de savanne gevoegd.
Best een vreemde beslissing. Het was toch een zeer ruim en geschikt voor bizons, ik hoopte juist dat men de groep zou uitbreidden juist omdat er nog zo veel ruimte voor extra dieren was. Het paste ook perfect bij het aangrenzende gebied voor de wolven en beren.
Zou men plannen hebben voor dit gebied of is dit weer gewoon één van de rare en nutteloze beslissingen die het park de laatste tijd maakt :( , dat toevalligerwijze begon sinds het moment waarop het Pakawi Park als naam draagt :s ...

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door jackdw »

ZooMan schreef:
03 sep 2023, 19:08
Jarne schreef:
03 sep 2023, 18:55
De bosbizons hebben het park een 3-tal weken geleden verlaten wist een vrijwilliger mij vandaag te vertellen. Hun perk is nu bij de savanne gevoegd.
Best een vreemde beslissing. Het was toch een zeer ruim en geschikt voor bizons, ik hoopte juist dat men de groep zou uitbreidden juist omdat er nog zo veel ruimte voor extra dieren was. Het paste ook perfect bij het aangrenzende gebied voor de wolven en beren.
Zou men plannen hebben voor dit gebied of is dit weer gewoon één van de rare en nutteloze beslissingen die het park de laatste tijd maakt :( , dat toevalligerwijze begon sinds het moment waarop het Pakawi Park als naam draagt :s ...

Misschien dat de nieuwe wind die door het park waait een onfris geurtje heeft? :grr

Zou het toeval zijn dat dit en sommige andere beslissingen het aantal dieren decimeert enZOO de kosten naar beneden haalt? :s

Minder personeelskost?
Meer winst en minder uitgaven? ... :party:

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Het park spreekt mij sinds de overname totaal niet meer aan, deze beslissing begrijp ik helemaal niet. Deze soort heeft geen verwarming nodig, had een perfect verblijf en was nog een soort die je zelden ziet.

Ik hou het voor bekeken met dit park, Monde Sauvage is 10x leuker en even ver voor mij.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Apenarend »

misschien uitbreiding savanne?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Jarne »

Apenarend schreef:
03 sep 2023, 20:49
misschien uitbreiding savanne?
Wat ik best vreemd zou vinden. Er stonden 3-4 gnoes op die hele kant, ruimte zat dus. Moesten ze het als secundair perk gebruiken zodat alle savannedieren elke dag buiten kunnen zou ik het begrijpen maar het hekwerk tussen de 2 perken is gewoon weggehaald.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Apenarend »

Jarne schreef:
04 sep 2023, 09:15
Apenarend schreef:
03 sep 2023, 20:49
misschien uitbreiding savanne?
Wat ik best vreemd zou vinden. Er stonden 3-4 gnoes op die hele kant, ruimte zat dus. Moesten ze het als secundair perk gebruiken zodat alle savannedieren elke dag buiten kunnen zou ik het begrijpen maar het hekwerk tussen de 2 perken is gewoon weggehaald.
Mja, het is al een tijdje geleden dat ik in Olmen geweest ben, ik kan mij de feitelijke situatie moeilijk voor de geest halen.

Maar misschien willen ze hun savanne uitbreiden: ik denk dat ze wel aan olifanten zullen willen vasthouden. De rest van de huidige savanne is te klein om toe te laten het voornaamste probleem qua dieren op te lossen: groepjes van zebra's en antilopen. Indien dat hun bedoeling zou zijn, kan ik deze beslissing begrijpen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14926
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Gorilla Gust »

Maar het stuk van de bizons was toch zeer bosrijk? Is dat zonder veel aanpassingen zomaar toegevoegd?

Aparte keuze dan... klinkt een beetje als de situatie met sommige antilopen in Bouillon qua setting. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Jarne
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1454
Lid geworden op: 16 nov 2016, 21:00
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Locatie: Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Jarne »

Gorilla Gust schreef:
05 sep 2023, 20:51
Maar het stuk van de bizons was toch zeer bosrijk? Is dat zonder veel aanpassingen zomaar toegevoegd?

Aparte keuze dan... klinkt een beetje als de situatie met sommige antilopen in Bouillon qua setting. ;)
Toegevoegd is een groot woord natuurlijk, het hekwerk tussen de 2 is gewoon weggehaald. Inderdaad zonder enige duidelijke aanpassing. Aangezien het zeer bosrijk is en flink overgroeid door ruderalen heb ik ook mijn twijfels of alle antilopen het zo hard gaan appreciëren. Voor bongo’s zou het wel een fantastisch verblijf zijn.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Zoozot »

Pakawi Park geeft tekst en uitleg bij het verdwijnen van de bosbizons:

Waar zijn onze bizons gebleven?

De bizons zijn helaas moeten vertrekken uit ons park, maar met een goede reden. Meer ruimte voor de savannedieren drong zich op..
Soms kies je beter om een diersoort te laten gaan ten voordele van het welzijn van anderen. Recent zijn enkele groepen van savannedieren herschikt en nieuwe individuen brengen ook altijd nieuwe relaties met zich mee. De gnoe kreeg 2 vrouwtjes erbij, waardoor hij nu dé man is. De waterbok, vanuit het natuurhulpcentrum, kwam ook bij 2 vrouwen terecht en denkt ook dat hij dé man is. De impala kwam hier ook bij 2 vrouwen terecht en trekt er zich niks van aan dat hij de kleinste is. Ondanks het feit dat ze gelukkig geen interesse hebben in elkaars vrouwen moeten ze blijkbaar toch de macho uithangen door elkaar wat te bekampen. Dat is niet zo’n groot probleem als er ruimte genoeg is en de dieren ook wat uit elkaars weg kunnen gaan. En de echte mannen, onze drie bachelor algazellen, vinden dat natuurlijk ook wel ok. En dan heb je nog de zebra’s die alle nieuwkomers komen lastigvallen omdat ze hen niet kennen.

Lees hier verder: https://www.pakawipark.be/pk2/dierennie ... ye-bizons/


Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

Een spijtige maar begrijpelijke reden om dan de bizons weg te doen.
Maar ik had de wolven naar de beren geschoven en de bizons naar de wolven.
Maar dat ben ik, niet Olmen natuurlijk.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6559
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Apenarend »

Zoozot schreef:
25 sep 2023, 12:39
Pakawi Park geeft tekst en uitleg bij het verdwijnen van de bosbizons:

Waar zijn onze bizons gebleven?

De bizons zijn helaas moeten vertrekken uit ons park, maar met een goede reden. Meer ruimte voor de savannedieren drong zich op..
Soms kies je beter om een diersoort te laten gaan ten voordele van het welzijn van anderen. Recent zijn enkele groepen van savannedieren herschikt en nieuwe individuen brengen ook altijd nieuwe relaties met zich mee. De gnoe kreeg 2 vrouwtjes erbij, waardoor hij nu dé man is. De waterbok, vanuit het natuurhulpcentrum, kwam ook bij 2 vrouwen terecht en denkt ook dat hij dé man is. De impala kwam hier ook bij 2 vrouwen terecht en trekt er zich niks van aan dat hij de kleinste is. Ondanks het feit dat ze gelukkig geen interesse hebben in elkaars vrouwen moeten ze blijkbaar toch de macho uithangen door elkaar wat te bekampen. Dat is niet zo’n groot probleem als er ruimte genoeg is en de dieren ook wat uit elkaars weg kunnen gaan. En de echte mannen, onze drie bachelor algazellen, vinden dat natuurlijk ook wel ok. En dan heb je nog de zebra’s die alle nieuwkomers komen lastigvallen omdat ze hen niet kennen.

Lees hier verder: https://www.pakawipark.be/pk2/dierennie ... ye-bizons/

Goede beslissing m.i., wetende dat 3 soorten nu kans krijgen op voortplanting.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

jackdw
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 378
Lid geworden op: 02 jun 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door jackdw »

Vond de bosbizons veel interessanter dan de caramelle-antilopen die met veel te veel op dat stukje "savanne-vieze-slijkboel" rondstruikelen, ongeacht of er het stuk van de bizons bijkomt of niet ... pfffff :cathater: :cathater: :cathater:

En de wolven bij de beren plaatsen loopt niet overal even goed. Ook in Rhenen bijvoorbeeld zijn er al hap-maar-op toestanden geweest ... :eten:

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door ZooMan »

Limburg vooruit schreef:
25 sep 2023, 12:50
Een spijtige maar begrijpelijke reden om dan de bizons weg te doen.
Maar ik had de wolven naar de beren geschoven en de bizons naar de wolven.
Maar dat ben ik, niet Olmen natuurlijk.
Had natuurlijk de ideale oplossing geweest mochten de wolven daar voor een reden niet (meer) zitten. In het verleden zaten de wolven namelijk bij de beren, ze hebben deze dan ook niet zonder reden verhuist. Er waren namelijk te veel incidenten tussen de 2 soorten...

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Zoozot »

ZooMan schreef:
29 sep 2023, 21:01
Had natuurlijk de ideale oplossing geweest mochten de wolven daar voor een reden niet (meer) zitten. In het verleden zaten de wolven namelijk bij de beren, ze hebben deze dan ook niet zonder reden verhuisd. Er waren namelijk te veel incidenten tussen de 2 soorten...
Dat klopt niet helemaal. In het verleden zaten er inderdaad wolven bij de beren, maar die zijn nooit vanwege incidenten verhuisd. De laatste wolven die bij de beren zaten zijn in 2016-17 gewoon een natuurlijke dood gestorven. Het huidige wolvenverblijf was echter al in 2015 in gebruik genomen door een andere, destijds nieuwe groep wolven.

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door ZooMan »

Zoozot schreef:
30 sep 2023, 00:36
ZooMan schreef:
29 sep 2023, 21:01
Had natuurlijk de ideale oplossing geweest mochten de wolven daar voor een reden niet (meer) zitten. In het verleden zaten de wolven namelijk bij de beren, ze hebben deze dan ook niet zonder reden verhuisd. Er waren namelijk te veel incidenten tussen de 2 soorten...
Dat klopt niet helemaal. In het verleden zaten er inderdaad wolven bij de beren, maar die zijn nooit vanwege incidenten verhuisd. De laatste wolven die bij de beren zaten zijn in 2016-17 gewoon een natuurlijke dood gestorven. Het huidige wolvenverblijf was echter al in 2015 in gebruik genomen door een andere, destijds nieuwe groep wolven.
:doh: , dat wist ik niet. Ik herinner me dat er nogal veel 'incidenten' (meer aanvaringen, ze waren in ieder geval onderling geen goeie vrienden) waren tussen de 2 soorten. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat dat de reden was waarom ze verhuisden... het geheugen maakt soms rare kronkels :p .
Dat er ooit 2 verschillende groepen waren wist ik wederom totaal niet, maar ik kwam dan ook in die periode niet zo vaak in het park. Bij deze is mijn kennis dus (gelukkig) verrijkt...

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7656
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Limburg vooruit »

De 3 wolven die laatste bij de beren zaten (koppel + 1 zoon) konden het niet zo vinden met 1 van de beren. Ik weet niet meer juist welke, maar ik dacht het mannetje dat uit Frankrijk is gekomen.
Deze is intussen ook hemellen, de wolven kunnen mekaar zien en ruiken door de draad. Knip die er maar uit en voeg de 2 perken samen.
Ik weet wel niet hoe groot de wolvenroedel momenteel is voor nog maar 2 beren.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Gebruikersavatar
ZooMan
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 293
Lid geworden op: 17 jul 2021, 19:19
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door ZooMan »

Onlangs bracht ik weer eens een bezoek aan Pakawi Park. Er was toch wel het één en het ander op te merken;

- Voor het buitenverblijf van de chimpansees stonden bouwhekken met een zwart doek voor, op de middelste na, zodat bezoeker en dier elkaar toch nog (beperkt) konden zien. De reden hiervoor lijkt me door de hoge spanningen binnen de groep. De chimpansees roepten en tierden, en zaten elkaar vol agressie achterna. Pakawi Park’s chimpansees staan er echter voor bekend om met van alles en nog wat te gooien bij spanningen in de groep, en dit was wederom het geval.

- In het (voormalige) verblijf van de neusberen zat een koppel raven, een nieuwe soort voor het park. De neusberen zaten op hun beurt op het eiland waar tot vorig jaar de goudwanggibbon leefde. De neusberen leven daar samen met de kleinklauwotters.

- In de volière waar eerder de Maleise bosuilen gehuisvest waren zaten nu hamerkoppen.

- Ik weet niet of dit al ergens vermeld is maar in de oorspronkelijke gierenvolière (de langwerpige volière met rotswand achterin tussen de Kraanvogelpromenade en het kapucijnapeneiland) huisvest naast hoornraven en hadada-ibissen nu ook heilige ibissen. De heremietibissen heb ik hier niet gezien.

- De 2 vijvertjes binnenin het restaurant, aan weerszijden van de trap naar feestzaal ‘Karibu’ stonden een tijdje leeg maar één van de twee is nu weer gevuld met vissen. Het andere maakte plaats voor een plantenbak.

- Het voormalige rechtse tijgerverblijf wordt nog steeds bewoond door geiten. De geiten zijn er echter, en ik heb het met mijn eigen ogen kunnen aanschouwen, in geslaagd om uit te breken (tralies zijn niet genoeg om geiten tegen te houden :p ). Daarom hangt hier nu een bordje dat het kan zijn dat je een ontsnapte geit tegenkomt, maar aangezien dit een tijdelijk verblijf is (en dit Pakawi Park is ;) …) is dit volgens het infobord niet erg.

- De beren, cheeta’s, kapucijnapen en enkele andere dieren kregen nieuwe klimstructuren- en platformen.

- De gracht van het eiland met de 2 nijlpaardenstandbeelden, dat vorige zomer nog voor de capibaras toegankelijk werd gemaakt, stond droog. Ook het brugje dat hierover lag was niet meer verbonden met het andere capibara(separatie)verblijf.

- De kinderboerderij, die al langere periode leeg stond, is nu volledig met de grond gelijk gemaakt. Enkel de box (in feite een verplaatsbare stal) en enkele kuilen (geiten houden er van om deze te graven) herinneren nog aan de vroegere geitenweide van de kinderboerderij. Dit is nu een eventweide.
Ook de brug die vroeger van de geitenweide naar het kinderboerderijgebouw liep en die al enkele jaren gedeeltelijk gesloopt was is nu ook volledig verwijderd.

- De (ooit Australische) doorwandelvolière, tussen de voormalige kinderboerderij en circus, is nu volledig afgesloten voor het publiek. Het is enkel nog zichtbaar vanaf de locatie waar vroeger de kinderboerderij stond.

- Tussen de chalet (voormalige directeurswoning) en de Roofvogelarena wordt gewerkt aan ‘Tara’s Kingdom’, dat normaal gezien volgend jaar zou openen. Hieronder een foto dat ik vanaf het Savannegebouw heb kunnen nemen;
Afbeelding
Het hekwerk doet alvast een groot roofdier vermoeden. Wat zijn jullie vermoedens en gedachtes hierover?

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1578
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Pakawi Park (2023)

Bericht door Zoozot »

ZooMan schreef:
05 okt 2023, 20:52

- Tussen de chalet (voormalige directeurswoning) en de Roofvogelarena wordt gewerkt aan ‘Tara’s Kingdom’, dat normaal gezien volgend jaar zou openen. Hieronder een foto dat ik vanaf het Savannegebouw heb kunnen nemen;
Afbeelding
Het hekwerk doet alvast een groot roofdier vermoeden. Wat zijn jullie vermoedens en gedachtes hierover?
Was dat niet dat ding waarover het woord "tijgerdemo" was gevallen?

Plaats reactie