(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2019 hier al jullie nieuwe toekomstdromen voor de KMDA. In het oude topic werd maar liefst 8 jaar stevig door gedroomd door jullie, dan kunnen jullie vanaf nu terug vinden in het Dierentuinnieuws Archief.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Apenarend »

Ik heb een 2050 droomontwerp voor Antwerpen maar dat is in het Engels en ik vermoed dat dit tegen de forumregels is?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door rick04 »

Waarom zou dat tegen de forum regels zijn? Ik ben wel benieuwd hoor!
You can find me in the zoo :)

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14913
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Gorilla Gust »

Apenarend schreef:
27 jan 2021, 16:00
Ik heb een 2050 droomontwerp voor Antwerpen maar dat is in het Engels en ik vermoed dat dit tegen de forumregels is?
We vermijden het liever, maar het is pas echt een regel als we er van kunnen afwijken in bepaalde gevallen toch? ;) Wat mij betreft mag dit wel geplaatst worden.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Boomkangoeroe »

Apenarend schreef:
27 jan 2021, 16:00
Ik heb een 2050 droomontwerp voor Antwerpen maar dat is in het Engels en ik vermoed dat dit tegen de forumregels is?
ik ben alvast benieuwd :D laat maar komen :anders:

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Apenarend »

Beschikt er iemand soms over een plan van het jubileumcomplex? alles wat beschikbaar is en de bekende plattegrondjes uit de zoogids overstijgt is welkom. Ik vind er voorlopig heel weinig over terug en ben o.m. op zoek naar de afmetingen en het aantal niveau's binnenin.

Misschien dat er ooit eens iets gepubliceerd is geweest in een (oud) zoomagazine?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Papegaai »

Ik heb een (fictief) masterplan voor de komende jaren gemaakt voor Planckendael.
Ik hoor graag jullie opmerkingen en meningen!

Europa:
  • - Pelikanen weg, verblijf voor gewone zeehonden
    - Neushoorns → Azië
    Op oud neushoornper komt een kweekgroep wisenten eventueel in combi met edelherten, damherten of everzwijnen
    - Personeelsplaats verhuist, op oud plek komt een verblijf voor grijze wolven
    - Authentieke kinderboerderij met levend erfgoed rassen op grasveld tegenover oude neushoornperk
Afrika:
- Antilopenstal renovatie
+ Woestijn 1: Somalische wilde ezel en noordelijke struisvogel
+ Woestijn 2: Dromedaris (mannengroep), Arabische oryx (kweekgroep) en laatste duingazelle
+ Regenwoud 1: Bongo en penseelzwijn
+ Regenwoud 2: Koesimanse

Azië
- Wisenten & Kamelen weg → nieuw perk voor Indische neushoorns

Oceanië
- Brilpelikanen op vijver

Amerika
- Volières voor roofvogels en papegaaien verdwijnen → nieuwe doorloopvolière:
Mexicaanse soldaten ara, roodwang ara of blauwkop ara, nandayaparkiet, zwarte gier of kalkoengier en diverse eenden en ganzen
- Patagonische rotsparkieten toevoegen in Chili Volière
- Bizons en wapiti's weg → nieuw verblijf voor Amerikaanse zwarte beren of poema's
- Kinderboerderij weg (meer backstage ruimte)

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Boomkangoeroe »

Dat klinkt wel tof ik ben zeker te vinden voor die brilpelikanen in oceanië
De verhuis van de neushoorns naar de wisents en kamelen.
De bizons zou ik eerder laten maar ipv de kinderboerderij zou ik ook wel openstaan voor een verblijf voor zwarte beren en mss in combi met een vossensoort. Aan de rand van het bizonverblijf nog een kleine doorloopvoliere met enkele Noord Amerikaanse vogelsoorten.

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Zoozot »

Papegaai schreef:
09 feb 2022, 18:55
Ik heb een (fictief) masterplan voor de komende jaren gemaakt voor Planckendael.
Ik hoor graag jullie opmerkingen en meningen!
Er zitten goeie ideeën tussen. Sommigen zijn volgens mij ook al in het echt overwogen geweest.
- Neushoorns op plek van kamelen/wisenten is een goed idee, misschien ook wel met de toevoeging van nijlgaus, axisherten e.d.
- Wisenten met een hertensoort (eland?) als invulling voor het neushoornperk lijken me een goed idee.
- Wolven zouden al op de planning staan voor het ongebruikte bosgebied ten noorden van het huidige Europadeel.
- Ik zou de pelikanenvijver in het Europadeel houden zoals hij is, maar een toevoeging op de vijver in Australië zie ik wel zitten.
- Bizons en wapiti's zou ik houden, maar ik ben wel voor de toevoeging van een roofdierensoort in het Amerikadeel, en dan liefst een berensoort. In mijn droomplan zou ik op de plek van het oude guanacoverblijf en het achterliggende bosgebiedje een nieuw verblijf maken voor de brilberen van Antwerpen, en het berenverblijf in Antwerpen kan dan gebruikt worden voor Maleise beren.

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Papegaai »

Bedoel je op het huidige guanacoperk dan brilberen?
Mij lijkt het juist leuk om daar een soort Pampa te maken met laaglandtapirs, guanco's, capibara's en apen. Wat daarop dan weer wel leuk zou zijn is dat er brilberen op de plek van de oude kinderboerderij komen en de apen via touwen boven het pad van de Pampa naar de beren kunnen. Denk dan bv aan een mannengroep doodshoofdaapjes.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Apenarend »

Papegaai schreef:
10 feb 2022, 08:59
Bedoel je op het huidige guanacoperk dan brilberen?
Mij lijkt het juist leuk om daar een soort Pampa te maken met laaglandtapirs, guanco's, capibara's en apen. Wat daarop dan weer wel leuk zou zijn is dat er brilberen op de plek van de oude kinderboerderij komen en de apen via touwen boven het pad van de Pampa naar de beren kunnen. Denk dan bv aan een mannengroep doodshoofdaapjes.
Er leven geen guanaco's noch capibara's of apen op de pampas. Als je vertrekt van een ecosysteem moet je het grote publiek m.i. wel de juiste dieren geven. Misschien moet het allemaal niet zo nauw worden benoemd.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Zoozot »

Papegaai schreef:
10 feb 2022, 08:59
Bedoel je op het huidige guanacoperk dan brilberen?
Dat bedoel ik ja. Het is de enige plek op de route van het Amerikadeel waar je volgens mij nog iets groots nieuws kan realiseren zonder te gaan kannabaliseren op bestaande verblijven.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Apenarend »

Papegaai schreef:
09 feb 2022, 18:55
Ik heb een (fictief) masterplan voor de komende jaren gemaakt voor Planckendael.
Ik hoor graag jullie opmerkingen en meningen!

Europa:
  • - Pelikanen weg, verblijf voor gewone zeehonden
    - Neushoorns → Azië
    Op oud neushoornper komt een kweekgroep wisenten eventueel in combi met edelherten, damherten of everzwijnen
    - Personeelsplaats verhuist, op oud plek komt een verblijf voor grijze wolven
    - Authentieke kinderboerderij met levend erfgoed rassen op grasveld tegenover oude neushoornperk
Afrika:
- Antilopenstal renovatie
+ Woestijn 1: Somalische wilde ezel en noordelijke struisvogel
+ Woestijn 2: Dromedaris (mannengroep), Arabische oryx (kweekgroep) en laatste duingazelle
+ Regenwoud 1: Bongo en penseelzwijn
+ Regenwoud 2: Koesimanse

Azië
- Wisenten & Kamelen weg → nieuw perk voor Indische neushoorns

Oceanië
- Brilpelikanen op vijver

Amerika
- Volières voor roofvogels en papegaaien verdwijnen → nieuwe doorloopvolière:
Mexicaanse soldaten ara, roodwang ara of blauwkop ara, nandayaparkiet, zwarte gier of kalkoengier en diverse eenden en ganzen
- Patagonische rotsparkieten toevoegen in Chili Volière
- Bizons en wapiti's weg → nieuw verblijf voor Amerikaanse zwarte beren of poema's
- Kinderboerderij weg (meer backstage ruimte)

Europa: ik zou geen zeehonden in die vijver steken, dat vergt veel meer aanpassingen dan bij de pelikanen het geval is. Wel zou ik in Europa de wolven en wisenten steken, daar lijkt mij plaats genoeg voor. Ook enkele volières voor zangvogels, boommarters, hamsters en slaapmuizen lijken mij leuk. De dassen en de huidige waldrappvolière zou ik behouden.

Afrika: ik zou de indische neushoorns naar Antwerpen brengen en op de huidige plaats in PL twee perken voor zwarte neushoorns. Dat matcht dan beter bij de continentale indeling die op die plaats eerder Afrikaans dan Aziatisch zou moeten zijn. Een van de perken zou ik aanvullen met cheetah. De watoetsi's verdwijben. Op de plaats van de jachtluipaarden komen servals of hyena's. Voor de savanne heb ik een apart idee waarop ik nog terug kom. Voor én woestijndieren én oerwoudantilopen lijkt mij te weinig plaats.

Amerika: deze zone verdient zeker een roofdier maar ik zou voor een kat opteren: er is een ruim aanbod aan soorten, klein en groot. De brilberen zitten in Antwerpen wel wat klein maar toch wel relatief goed. De Noordamerikaanse soorten zijn dan weer niet bedreigd.
Wel akkoord dat PL een berensoort verdiend, maar dan eerder in het Aziatische deel. Ik zou geen bijkomende doorwandelvolières maken, wel een rij grotere en attractievere volières. Boshond, doorloop klauwaapjes en gemengd perk bizon-wapiti vind ik prima. Hier zou misschien nog een kleiner zoogdieren bijpassen (aan de uitkijkpunten), type wasbeer of rode lynx. Kinderboerderij zou ik op termijn vervangen door een tropische serre

Azië zou van mij een tropische berensoort krijgen, bij voorkeur Maleise. Er lijkt mij net plaats genoeg achter en naast het grote olifantenuitkijkpunt. Verder een aanbouw aan de Olifantentempel , tussen beide toegangen. Die aanbouw krijgt een langgerekt aquarium voor reuzensalamanders (te bekijken vanuit de tempel) en een verblijf voor langoeren of hoelmannen. Die krijgen een buitenvolière langsheen het wandelpad. De Barenbeek loopt daar maar technisch is dat doenbaar. De mooie volières in het Aziatisch deel zou ik zeker behouden. De huidige plannen voor de serre zijn wat ze zijn, maar ik zou alvast opnieuw een tropisch woud met vogels voorzien, en met nachtdieren. Drie eilanden voor de orangs; kuifbavianen en gibbons en een buitenvolière voor wat vogels; Het Indisch dorp krijgt wat bewoners: roestkatten en een civetkat.

Oceanie krijgt een upgrade in die zin dat er twee gebouwtjes komen, op de plaats van de huidige wombat/mierenegel en het reptielenhuisje. Beiden met volières en buitenperken voor attractieve/speelse soorten zoals buidelmarters, geelvoetrotskangoeroes, palm kaketoe, raafkaketoe, suikereekhoorn, ratkangoeroe, etc.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Papegaai »

Papegaai schreef:
09 feb 2022, 18:55
Ik heb een (fictief) masterplan voor de komende jaren gemaakt voor Planckendael.
Ik hoor graag jullie opmerkingen en meningen!

Europa:
  • - Pelikanen weg, verblijf voor gewone zeehonden
    - Neushoorns → Azië
    Op oud neushoornper komt een kweekgroep wisenten eventueel in combi met edelherten, damherten of everzwijnen
    - Personeelsplaats verhuist, op oud plek komt een verblijf voor grijze wolven
    - Authentieke kinderboerderij met levend erfgoed rassen op grasveld tegenover oude neushoornperk
Afrika:
- Antilopenstal renovatie
+ Woestijn 1: Somalische wilde ezel en noordelijke struisvogel
+ Woestijn 2: Dromedaris (mannengroep), Arabische oryx (kweekgroep) en laatste duingazelle
+ Regenwoud 1: Bongo en penseelzwijn
+ Regenwoud 2: Koesimanse

Azië
- Wisenten & Kamelen weg → nieuw perk voor Indische neushoorns

Oceanië
- Brilpelikanen op vijver

Amerika
- Volières voor roofvogels en papegaaien verdwijnen → nieuwe doorloopvolière:
Mexicaanse soldaten ara, roodwang ara of blauwkop ara, nandayaparkiet, zwarte gier of kalkoengier en diverse eenden en ganzen
- Patagonische rotsparkieten toevoegen in Chili Volière
- Bizons en wapiti's weg → nieuw verblijf voor Amerikaanse zwarte beren of poema's
- Kinderboerderij weg (meer backstage ruimte)
Aanvulling op het eerdere idee:


Azië
- Oud kippenhok tegenover de olifanten => nieuw verblijf voor Maleise bonte marters of binturongs
- Naast dit bovengenoemde verblijf hebben we nu een 'bamboewand' met veel ongebruikte ruimte tussen het pad en de vaart => Nieuw verblijf voor Aziatische rode honden

Amerika
- De pinguïns lijken in grote aantallen te sterven door malaria, een ziekte die we in onze contreien wel vaker terugvinden :( => Aanpassen van het verblijf voor Patagonische zeeleeuwen of Zuid-Amerikaanse zeeberen

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Papegaai »

Apenarend schreef:
10 feb 2022, 12:52
Europa: ik zou geen zeehonden in die vijver steken, dat vergt veel meer aanpassingen dan bij de pelikanen het geval is. Wel zou ik in Europa de wolven en wisenten steken, daar lijkt mij plaats genoeg voor. Ook enkele volières voor zangvogels, boommarters, hamsters en slaapmuizen lijken mij leuk. De dassen en de huidige waldrappvolière zou ik behouden.

Afrika: ik zou de indische neushoorns naar Antwerpen brengen en op de huidige plaats in PL twee perken voor zwarte neushoorns. Dat matcht dan beter bij de continentale indeling die op die plaats eerder Afrikaans dan Aziatisch zou moeten zijn. Een van de perken zou ik aanvullen met cheetah. De watoetsi's verdwijben. Op de plaats van de jachtluipaarden komen servals of hyena's. Voor de savanne heb ik een apart idee waarop ik nog terug kom. Voor én woestijndieren én oerwoudantilopen lijkt mij te weinig plaats.

Amerika: deze zone verdient zeker een roofdier maar ik zou voor een kat opteren: er is een ruim aanbod aan soorten, klein en groot. De brilberen zitten in Antwerpen wel wat klein maar toch wel relatief goed. De Noordamerikaanse soorten zijn dan weer niet bedreigd.
Wel akkoord dat PL een berensoort verdiend, maar dan eerder in het Aziatische deel. Ik zou geen bijkomende doorwandelvolières maken, wel een rij grotere en attractievere volières. Boshond, doorloop klauwaapjes en gemengd perk bizon-wapiti vind ik prima. Hier zou misschien nog een kleiner zoogdieren bijpassen (aan de uitkijkpunten), type wasbeer of rode lynx. Kinderboerderij zou ik op termijn vervangen door een tropische serre

Azië zou van mij een tropische berensoort krijgen, bij voorkeur Maleise. Er lijkt mij net plaats genoeg achter en naast het grote olifantenuitkijkpunt. Verder een aanbouw aan de Olifantentempel , tussen beide toegangen. Die aanbouw krijgt een langgerekt aquarium voor reuzensalamanders (te bekijken vanuit de tempel) en een verblijf voor langoeren of hoelmannen. Die krijgen een buitenvolière langsheen het wandelpad. De Barenbeek loopt daar maar technisch is dat doenbaar. De mooie volières in het Aziatisch deel zou ik zeker behouden. De huidige plannen voor de serre zijn wat ze zijn, maar ik zou alvast opnieuw een tropisch woud met vogels voorzien, en met nachtdieren. Drie eilanden voor de orangs; kuifbavianen en gibbons en een buitenvolière voor wat vogels; Het Indisch dorp krijgt wat bewoners: roestkatten en een civetkat.

Oceanie krijgt een upgrade in die zin dat er twee gebouwtjes komen, op de plaats van de huidige wombat/mierenegel en het reptielenhuisje. Beiden met volières en buitenperken voor attractieve/speelse soorten zoals buidelmarters, geelvoetrotskangoeroes, palm kaketoe, raafkaketoe, suikereekhoorn, ratkangoeroe, etc.
Leuke ideeën, toch zit ik met een paar meer praktische vragen.

Europa
Als je het huidige neushoornperk zou behouden (maar met puntlipneushoorns in combinatie met cheeta), lijkt me er nog maar weinig plaats over voor twee grote Europese bewoners (wolven & wisenten). Verder vind ik het idee voor zangvogels en kleine zoogdieren wel leuk, enkel weet ik niet goed waar je die zou bouwen als je ook nog de Europa doorloopvolière en het huidige dassenverblijf wilt behouden.

Afrika
Wat zou je op het huidig watusiverblijf houden als deze verdwijnen?
Je spreekt ervan om op het huidige jachtluipaardenverblijf hyena's of servals te houden. Zou je dan voor twee hyenagroepen gaan? Of wat ben je van plan met het huidige hyenaverblijf? Zijn servals niet wat klein om op zo'n ruim perk te houden?

Amerika
Aan welke katachtige denk je dan? Poema, jaguar, ocelot, margay, jaguarundi, ...?
Welke dieren zou je zoal in de tropenkas willen terugvinden?

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Papegaai »

Ben ik de enige die heeft opgemerkt dat de humboldtpinguïnkolonie in Planckendael inkrimpt/sterft?
Op de oude stickers op de glazen schuifdeuren staat te lezen dat hier zowat de grootste humboldtpinguïnkolonie van Europa te zien is. Dit feit zal wellicht ooit juist geweest zijn, tegenwoordig met een dertigtal dieren betwijfel ik dit ten zeerste en vind ik het een triest beeld in vergelijking met de grootte van het verblijf.

Zelf zou ik hier graag een vinpotige (Californische - of Patagonische zeeleeuw of Zuid-Amerikaanse zeebeer) zien in dit verblijf hoewel ik me vragen stel bij de veiligheid van de vogels dan. Ook een combinatieverblijf voor kleinere Zuid-Amerikaanse dieren vind ik best een leuk idee zoals viscasia's, (wilde) cavia's, Chileense poedoes, beverratten, kuifhoenderkoet, ...

Welke nieuwe invulling zien jullie hier graag in de plaats van pinguïns?

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Apenarend »

Papegaai schreef:
05 jul 2022, 14:45
Apenarend schreef:
10 feb 2022, 12:52
Europa: ik zou geen zeehonden in die vijver steken, dat vergt veel meer aanpassingen dan bij de pelikanen het geval is. Wel zou ik in Europa de wolven en wisenten steken, daar lijkt mij plaats genoeg voor. Ook enkele volières voor zangvogels, boommarters, hamsters en slaapmuizen lijken mij leuk. De dassen en de huidige waldrappvolière zou ik behouden.

Afrika: ik zou de indische neushoorns naar Antwerpen brengen en op de huidige plaats in PL twee perken voor zwarte neushoorns. Dat matcht dan beter bij de continentale indeling die op die plaats eerder Afrikaans dan Aziatisch zou moeten zijn. Een van de perken zou ik aanvullen met cheetah. De watoetsi's verdwijben. Op de plaats van de jachtluipaarden komen servals of hyena's. Voor de savanne heb ik een apart idee waarop ik nog terug kom. Voor én woestijndieren én oerwoudantilopen lijkt mij te weinig plaats.

Amerika: deze zone verdient zeker een roofdier maar ik zou voor een kat opteren: er is een ruim aanbod aan soorten, klein en groot. De brilberen zitten in Antwerpen wel wat klein maar toch wel relatief goed. De Noordamerikaanse soorten zijn dan weer niet bedreigd.
Wel akkoord dat PL een berensoort verdiend, maar dan eerder in het Aziatische deel. Ik zou geen bijkomende doorwandelvolières maken, wel een rij grotere en attractievere volières. Boshond, doorloop klauwaapjes en gemengd perk bizon-wapiti vind ik prima. Hier zou misschien nog een kleiner zoogdieren bijpassen (aan de uitkijkpunten), type wasbeer of rode lynx. Kinderboerderij zou ik op termijn vervangen door een tropische serre

Azië zou van mij een tropische berensoort krijgen, bij voorkeur Maleise. Er lijkt mij net plaats genoeg achter en naast het grote olifantenuitkijkpunt. Verder een aanbouw aan de Olifantentempel , tussen beide toegangen. Die aanbouw krijgt een langgerekt aquarium voor reuzensalamanders (te bekijken vanuit de tempel) en een verblijf voor langoeren of hoelmannen. Die krijgen een buitenvolière langsheen het wandelpad. De Barenbeek loopt daar maar technisch is dat doenbaar. De mooie volières in het Aziatisch deel zou ik zeker behouden. De huidige plannen voor de serre zijn wat ze zijn, maar ik zou alvast opnieuw een tropisch woud met vogels voorzien, en met nachtdieren. Drie eilanden voor de orangs; kuifbavianen en gibbons en een buitenvolière voor wat vogels; Het Indisch dorp krijgt wat bewoners: roestkatten en een civetkat.

Oceanie krijgt een upgrade in die zin dat er twee gebouwtjes komen, op de plaats van de huidige wombat/mierenegel en het reptielenhuisje. Beiden met volières en buitenperken voor attractieve/speelse soorten zoals buidelmarters, geelvoetrotskangoeroes, palm kaketoe, raafkaketoe, suikereekhoorn, ratkangoeroe, etc.
Leuke ideeën, toch zit ik met een paar meer praktische vragen.

Europa
Als je het huidige neushoornperk zou behouden (maar met puntlipneushoorns in combinatie met cheeta), lijkt me er nog maar weinig plaats over voor twee grote Europese bewoners (wolven & wisenten). Verder vind ik het idee voor zangvogels en kleine zoogdieren wel leuk, enkel weet ik niet goed waar je die zou bouwen als je ook nog de Europa doorloopvolière en het huidige dassenverblijf wilt behouden.

Afrika
Wat zou je op het huidig watusiverblijf houden als deze verdwijnen?
Je spreekt ervan om op het huidige jachtluipaardenverblijf hyena's of servals te houden. Zou je dan voor twee hyenagroepen gaan? Of wat ben je van plan met het huidige hyenaverblijf? Zijn servals niet wat klein om op zo'n ruim perk te houden?

Amerika
Aan welke katachtige denk je dan? Poema, jaguar, ocelot, margay, jaguarundi, ...?
Welke dieren zou je zoal in de tropenkas willen terugvinden?
Europa hou ik op zijn originele plaats, naast het kasteel. Dat werd een beetje naar voren getrokken toen ze nieuwe ingang hebben gemaakt en er een centrale laan moest komen waarop alle continenten zouden aansluiten. De wisenten en wolven steek ik dan in het beboste gedeelte naast het kasteel. Enkele volières voor zangvogels en/of kleine roofdieren kunnen daar ook nog geplaatst worden.

Afrika: het watutsiverblijf wordt mee opgenomen in de perken voor zwarte neushoorn en cheetah.

Amerika: maakt mij op zich niet zoveel uit, ocelot bv. lijkt me wel leuk. De serre zou dan vnl. moeten focussen op kleinere dieren. Na wat ik in Karlsruhe gezien heb kan je op een relatief kleine oppervlakte iets heel moois maken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Zoozot »

Papegaai schreef:
07 nov 2022, 17:31
Ben ik de enige die heeft opgemerkt dat de humboldtpinguïnkolonie in Planckendael inkrimpt/sterft?
Op de oude stickers op de glazen schuifdeuren staat te lezen dat hier zowat de grootste humboldtpinguïnkolonie van Europa te zien is. Dit feit zal wellicht ooit juist geweest zijn, tegenwoordig met een dertigtal dieren betwijfel ik dit ten zeerste en vind ik het een triest beeld in vergelijking met de grootte van het verblijf.

Zelf zou ik hier graag een vinpotige (Californische - of Patagonische zeeleeuw of Zuid-Amerikaanse zeebeer) zien in dit verblijf hoewel ik me vragen stel bij de veiligheid van de vogels dan. Ook een combinatieverblijf voor kleinere Zuid-Amerikaanse dieren vind ik best een leuk idee zoals viscasia's, (wilde) cavia's, Chileense poedoes, beverratten, kuifhoenderkoet, ...

Welke nieuwe invulling zien jullie hier graag in de plaats van pinguïns?
Nee, het gaat inderdaad al een tijdje minder goed met de pinguïns in Planckendael. De kolonie heeft te kampen gehad met een bepaalde ziekte en de kweek verloopt daardoor ook niet meer zo goed. Volgens geruchten zou men achter de schermen ook al hebben zitten nadenken over mogelijke toekomstscenario's van het verblijf (robben zijn al eens gevallen).

Persoonlijk zou ik eigenlijk gewoon het liefst zien dat de pinguïnkolonie het in de toekomst beter kan stellen en dat de volière gewoon kan blijven zoals ze bedoeld is. Het pinguïnverblijf is -zonde van de dieren zelf- best geslaagd en de combi met flamingo's, incasternen en andere vogels werkt best goed.

Als ik één diersoort zou toevoegen, zouden poedoes me wel een fijne optie lijken. De soort past geografisch in het thema van de volière, in het 'flamingogedeelte' kan er makkelijk een klein stukje grond vrijgemaakt voor worden, en het zou op zich fijn zijn dat Planckendael zich toch weer aan de soort waagt nadat de combi met de vicunja's mislukt is.

Papegaai
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 95
Lid geworden op: 18 jun 2018, 14:04

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Papegaai »

Apenarend schreef:
07 nov 2022, 18:21
Apenarend schreef:
10 feb 2022, 12:52

Leuke ideeën, toch zit ik met een paar meer praktische vragen.

Europa
Als je het huidige neushoornperk zou behouden (maar met puntlipneushoorns in combinatie met cheeta), lijkt me er nog maar weinig plaats over voor twee grote Europese bewoners (wolven & wisenten). Verder vind ik het idee voor zangvogels en kleine zoogdieren wel leuk, enkel weet ik niet goed waar je die zou bouwen als je ook nog de Europa doorloopvolière en het huidige dassenverblijf wilt behouden.

Afrika
Wat zou je op het huidig watusiverblijf houden als deze verdwijnen?
Je spreekt ervan om op het huidige jachtluipaardenverblijf hyena's of servals te houden. Zou je dan voor twee hyenagroepen gaan? Of wat ben je van plan met het huidige hyenaverblijf? Zijn servals niet wat klein om op zo'n ruim perk te houden?

Amerika
Aan welke katachtige denk je dan? Poema, jaguar, ocelot, margay, jaguarundi, ...?
Welke dieren zou je zoal in de tropenkas willen terugvinden?
Europa hou ik op zijn originele plaats, naast het kasteel. Dat werd een beetje naar voren getrokken toen ze nieuwe ingang hebben gemaakt en er een centrale laan moest komen waarop alle continenten zouden aansluiten. De wisenten en wolven steek ik dan in het beboste gedeelte naast het kasteel. Enkele volières voor zangvogels en/of kleine roofdieren kunnen daar ook nog geplaatst worden.

Afrika: het watutsiverblijf wordt mee opgenomen in de perken voor zwarte neushoorn en cheetah.

Amerika: maakt mij op zich niet zoveel uit, ocelot bv. lijkt me wel leuk. De serre zou dan vnl. moeten focussen op kleinere dieren. Na wat ik in Karlsruhe gezien heb kan je op een relatief kleine oppervlakte iets heel moois maken.
Ik zou het Europa thema zeker niet verplaatsen, wel de personeelsfaciliteiten wat al daadwerkelijke plannen en zo het Europa thema uitbreiden. Ik vrees dat het bebost gebied naast het kasteel vrij krap wordt moest je hier zowel wolven als bizons willen zetten. Beide soorten hebben voldoende ruime verblijven nodig en dat zie ik niet gebeuren in dat kleine bosje. En zeker niet als je er dan ook nog wat kleinere inheemse dieren wilt (ik neem aan dat je deze dan op de plek van de huidige dassen- en wasbeerverblijven wilt?)

Verder zijn het leuke ideeën.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6502
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor de KMDA

Bericht door Apenarend »

Papegaai schreef:
08 nov 2022, 13:32
Apenarend schreef:
07 nov 2022, 18:21
Apenarend schreef:
10 feb 2022, 12:52

Leuke ideeën, toch zit ik met een paar meer praktische vragen.

Europa
Als je het huidige neushoornperk zou behouden (maar met puntlipneushoorns in combinatie met cheeta), lijkt me er nog maar weinig plaats over voor twee grote Europese bewoners (wolven & wisenten). Verder vind ik het idee voor zangvogels en kleine zoogdieren wel leuk, enkel weet ik niet goed waar je die zou bouwen als je ook nog de Europa doorloopvolière en het huidige dassenverblijf wilt behouden.

Afrika
Wat zou je op het huidig watusiverblijf houden als deze verdwijnen?
Je spreekt ervan om op het huidige jachtluipaardenverblijf hyena's of servals te houden. Zou je dan voor twee hyenagroepen gaan? Of wat ben je van plan met het huidige hyenaverblijf? Zijn servals niet wat klein om op zo'n ruim perk te houden?

Amerika
Aan welke katachtige denk je dan? Poema, jaguar, ocelot, margay, jaguarundi, ...?
Welke dieren zou je zoal in de tropenkas willen terugvinden?
Europa hou ik op zijn originele plaats, naast het kasteel. Dat werd een beetje naar voren getrokken toen ze nieuwe ingang hebben gemaakt en er een centrale laan moest komen waarop alle continenten zouden aansluiten. De wisenten en wolven steek ik dan in het beboste gedeelte naast het kasteel. Enkele volières voor zangvogels en/of kleine roofdieren kunnen daar ook nog geplaatst worden.

Afrika: het watutsiverblijf wordt mee opgenomen in de perken voor zwarte neushoorn en cheetah.

Amerika: maakt mij op zich niet zoveel uit, ocelot bv. lijkt me wel leuk. De serre zou dan vnl. moeten focussen op kleinere dieren. Na wat ik in Karlsruhe gezien heb kan je op een relatief kleine oppervlakte iets heel moois maken.
Ik zou het Europa thema zeker niet verplaatsen, wel de personeelsfaciliteiten wat al daadwerkelijke plannen en zo het Europa thema uitbreiden. Ik vrees dat het bebost gebied naast het kasteel vrij krap wordt moest je hier zowel wolven als bizons willen zetten. Beide soorten hebben voldoende ruime verblijven nodig en dat zie ik niet gebeuren in dat kleine bosje. En zeker niet als je er dan ook nog wat kleinere inheemse dieren wilt (ik neem aan dat je deze dan op de plek van de huidige dassen- en wasbeerverblijven wilt?)

Verder zijn het leuke ideeën.
Dat bosje is op geopunt toch ongeveer 10.000m². Wel vind ik het niet ideaal gelegen omwille van de drukke steenweg. Deze laatste verschuift in mijn dromentopic evenwel naar het uiteinde van de grote parking en loopt dan in een boog rond de parking heen.

Uitbreiding van Europa hoeft voor mij zeker niet, daarvoor zijn er voldoende wildparken die aan de slag kunnen gaan. Eigenlijk hoeven de wolven ook niet voor mij, een nat bos met elanden of wisenten volstaat wat mij betreft. En de doorwandelvolière voor de walrappen + enkele kleine volières voor zoogdieren en vogels, en een dassenperk. Meer zou ik er niet van maken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie