Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Bericht door Gibbon2000 » oktober 17, 2019, 14:59

Nachtaap, mandril, okapi, koala, goodfellow boomkangoeroe, rode duiker, Maleisie tapir, oostelijke laaglandgorilla, hartmanns bergzebra, kaapse buffel, steppeslurfhondje, uilenkopmeerkat, mishmi takin (voorlopig nog steeds twee dieren), na de verbouwingen sneeuwluipaarden, terug brilberen en rode panda's, binnen pakweg twee jaar babiroessa's

Het ligt er natuurlijk aan wat je een ABC-keuze noemt...

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing » oktober 17, 2019, 19:22

Ik ben vandaag nog eens gaan kijken, helaas, mijn geliefde caracaras zijn niet meer. Ik ben nu 7 jaar lid, en ik heb alle bouwwerkzaamheden in die jaren enthousiast ondersteund. Dit is anders, en ik ging met een zwaar hart weg. Hele categoriën dieren verdwijnen, voorgoed, en wat er voor terug komt is tragisch. De zeeleeuwen houden is een slechte beslissing, en twee soorten grote katten, leuk, maar het maakt het niet goed. Het was zo veel beter geweest om te investeren in kleinere bedreigde soorten. Niemand wil de oude situatie terug met 10 kattensoorten in piepkleine kooitjes, maar waarom niet kweken een minder bekende bedreigde kleine kattensoort in een state-of-the-art verblijf, zoals een manoel of zandkat of zwartvoetkat of iets dergelijks. Alle roofvogels weg is voor mij niet te vergeven omdat ik erg geïnteresseerd ben in vogels. We hebben allemaal onze voorkeuren, natuurlijk.

Ik heb ook steeds meer morele problemen met de hele sitatie. Zeezoogdieren in kleine basins, ik heb daar moeite mee. Het aanblik van het piepkleine badje waarin de zeeleeuwen de komende jaren moeten verblijven vervult mij met claustrofobie. En de mensapen, het blijft behelpen.

En verder moet ik als lid al het nieuws uit de krant vernemen. Er is geen band meer met de zoo, het is een bedrijf, en wij zijn klanten en er bestaat een enorme afstand tussen zoo en lid.

Het is voor mij genoeg geweest. Mijn abonnement verloopt in december en wordt niet meer verlengd.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » oktober 18, 2019, 10:11

Bij elke verbouwing sneuvelen er meer soorten dan er komen.
Bij elke verbouwing word er gekeken naar commerce, dat is belangrijk maar mag niet overdreven worden. En daar zijn ze wel mee bezig.
Na deze plannen hou ik mijn hart vast voor het kleine apengebouw.

Wat je zegt van speciale soorten. Uilkopmeerkatten interesseert de directie niet, er is nog 1 oostelijke gorilla dus ook eindig, nachtapen verdwijnen. Ze maken de laatste 10 jaar continu keuzes die mijn haar doen rechtkomen.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » oktober 18, 2019, 11:05

Limburg vooruit schreef:
oktober 18, 2019, 10:11
Bij elke verbouwing sneuvelen er meer soorten dan er komen.
Bij elke verbouwing word er gekeken naar commerce, dat is belangrijk maar mag niet overdreven worden. En daar zijn ze wel mee bezig.
Na deze plannen hou ik mijn hart vast voor het kleine apengebouw.

Wat je zegt van speciale soorten. Uilkopmeerkatten interesseert de directie niet, er is nog 1 oostelijke gorilla dus ook eindig, nachtapen verdwijnen. Ze maken de laatste 10 jaar continu keuzes die mijn haar doen rechtkomen.
Omtrent de uilekoppen heb je zeker gelijk, zeker omdat er enkele jaren geleden een dringend verzoek is geweest vanuit de stamboekhouder (Leipzig). Dat is dus een gemiste kans.

Die oostelijke laaglandgorilla, tja daar kan je toch niets meer mee aanvangen? Wildvang is niet meer toegestaan en zelfs indien wel, dan heb je toch een substantieel aantal zoos nodig die mee in willen stappen in een nieuw kweekprogramma. Ik denk niet dat daar interesse voor is. Wat wel jammer is want het kweekprogramma voor de westelijke laaglandgorilla is een van enige die wereldwijd over voldoende holders beschikt en een ontdubbeling zou kunnen gebruiken. Maar soit, ik beschouw de oostelijke laaglandgorilla als een unicum waarvan we hopelijk nog zolang als mogelijk kunnen van genieten maar ik begrijp dat er daar geen toekomst meer rond is.

Nachtapen is ook jammer, maar toch dit: Antwerpen houdt een ondersoort waarvan de aantallen zodanig beperkt zijn dat er nooit een kweekprogramma kan uit voortvloeien. Gekoppeld aan het verdwijnen van het nocturama is het dus wel logisch dat men daarmee niet verder gaat. Ik zou ze dus liever in een van de andere soorten nachtaap willen zien participeren . Bovendien gaat het niet om een raszuiver ondersoortexemplaar maar om een hybride dier.
Overigens, ZTL vermeldt dat de nachtaap momenteel te zien is in het Kleineapengebouw, je kan hem dus nog zien
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » oktober 18, 2019, 11:20

Gibbon2000 schreef:
oktober 17, 2019, 14:59
Nachtaap, mandril, okapi, koala, goodfellow boomkangoeroe, rode duiker, Maleisie tapir, oostelijke laaglandgorilla, hartmanns bergzebra, kaapse buffel, steppeslurfhondje, uilenkopmeerkat, mishmi takin (voorlopig nog steeds twee dieren), na de verbouwingen sneeuwluipaarden, terug brilberen en rode panda's, binnen pakweg twee jaar babiroessa's

Het ligt er natuurlijk aan wat je een ABC-keuze noemt...
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in. :)

Al zullen 6 van deze soorten op termijn wel verdwijnen, het blijft een mooi lijstje en de terugkomst van de babiroessa's zal voor mij een feest zijn.

Ik vermoed dat ik ergens altijd meer moeite heb met het verdwijnen van een soort dan oog voor wat er nog is.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » oktober 18, 2019, 20:18

Die babiroessas zouden ze beter samen met anoas in de buurt van de kuifmakaken zetten in Planckendael. Daar is ruimte.

Als je meer met combi's zou werken kunnen ze veel meer aan. Maar zonder al die grote soorten weliswaar.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » oktober 18, 2019, 21:55

De tamandua is naar het verblijf van de langoeren in het kleinapengebouw verhuisd.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » oktober 19, 2019, 10:36

Luiaard Quadraat en haar jong doken afgelopen week op in AquaZoo trouwens, en een aardvarken in Plzen. Dus het is even rijden voor wie ze nog wilt opvolgen. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

1doodshoofdaapje
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door 1doodshoofdaapje » oktober 19, 2019, 10:46

Gorilla Gust schreef:
oktober 19, 2019, 10:36
Luiaard Quadraat en haar jong doken afgelopen week op in AquaZoo trouwens
Betekent dit dat Antwerpen deze soort nu niet meer in haar collectie heeft, of waren er meer individuen? En het kogelgordeldier dat nu in Wildlands zit, is het al duidelijk of dat ook het kogelgordeldier uit Antwerpen is?

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » oktober 19, 2019, 14:20

Was er ook niet nog een mannelijke luiaard?

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » oktober 19, 2019, 15:54

Zeker want er was een jong van enkele weken oud.

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » oktober 19, 2019, 17:29

Mogelijk heeft men de keuze gemaakt om van de luiaards voorlopig nog maar één dier te houden. In het kleine apengebouw moet daar zeker nog wel ergens plaats voor te maken zijn.

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing » oktober 25, 2019, 15:20

Ik ben vandaag nog even gaan kijken. De zeeleeuwen zijn verhuisd naar het basin van de zeehonden. De roofvogelgalerij is afgesloten voor het publiek, maar daar zit nog wel een kea te krijsen. Ik hoop stilletjes dat deze bijzondere soort behouden blijft en een plaatsje krijgt in de nieuwe volière bij de andere papegaaien als die af is...
En verder is de opbouw van het China Light festival in volle gang.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » oktober 26, 2019, 14:03

Op facebook valt te lezen dat Ming-Jung eerstdaags vertrekt naar Whipsnade, UK.
Per retour komt de jonge bul Sam (5 jaar) mee terug naar Antwerpen.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » oktober 28, 2019, 10:07

Kleine koningspinguïn groeit als kool
ZOO Antwerpen pakte een maand geleden uit met fantastisch nieuws. Na drie jaar kregen de verzorgers van de koningspinguïns er een nieuwe kleine spruit bij, Urban. Intussen is die spruit al niet meer zo klein en kunnen we al spreken van een stevig, uit de kluiten gewassen, bolletje dons.

Tijdens een bezoekje aan Vriesland is Urban erg goed te zien. Want die stevige ‘donsbol’ is intussen al 30 cm groot. Van een groeispurt gesproken. Maar hij blijft wel erg vertederend, zeker als je hem luid hoort piepen. Dat is de manier waarop hij communiceert met z’n ouders en soortgenoten in de tienkoppige kolonie koningspinguïns.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » oktober 29, 2019, 16:41

Gorilla Gust schreef:
oktober 9, 2019, 12:24
Vermoedelijk Zoo Ostrava in Tsjechië volgens geruchten op facebook. Maar dat is nog niet bevestigd.
Idd Ostrava, bevestigd via Zoopresseschau en een persmededeling van de zoo.
Extinction is forever!

De gele ster
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Antwerpen

Bericht door De gele ster » oktober 29, 2019, 19:54

Ik moet zeggen dat de zoo de afgelopen jaren al verscheidene grote bouwprojecten, die een heel deel van de zoo in beslag namen, tot een bevredigend einde heeft gebracht. De dierentuin is er telkens met een sprong op vooruit gegaan, en uiteraard heeft dat tijdelijk hinder tot gevolg, en verdwijnen er (tijdelijk) wat soorten.

Maar nu gaan ze er toch echt wel met de botte bijl door. Voor de verbouwingen verdwijnen er zowat 35 diersoorten. Dat voor het creëren van 3 nieuwe verblijven? Wie zit er bovendien te wachten op zulke grote verblijven in een stadstuin? Dat hoort helemaal niet thuis in een stad. Voor de dieren zelf is het prima, maar houdt dan zoveel grote soorten in de Beekse Bergen of eender welk ander park dat de ruimte heeft.

Bovendien zijn er genoeg dieren die niet al te veel ruimte nodig hebben. Naar mijn mening is het perk van de leeuwen, hoewel zeer knap gedaan en een grote verbetering tegenover het huisdierperk van weleer, ruimteverspilling. Een leeuw heeft voor niets zoveel oppervlakte nodig.
Zeeleeuwen of gieren (ik heb geen probleem met roofvogels die 80% van de dag op een paal zitten, maar een gier zweeft heel de dag door de lucht en dat kan die in de verste verte niet) daarentegen vind ik niet meer in een hedendaagse dierentuin passen en zouden wat mij betreft niet gehouden moeten worden.

Ik ben erg benieuwd, maar vrees toch vooral teloorgang.

zoeff
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door zoeff » oktober 30, 2019, 17:07

In de rundergallerij zijn werklieden bezig met werkzaamheden. Ik zie o.a betonijzer buiten liggen en extern bedrijf met hekwerk op een kar geparkeerd staan. Iemand enig idee waar de tuin mee bezig is?

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » oktober 30, 2019, 18:23

het bouwen van een nieuw verblijf voor de neushoorns die in verbinding zal staan met het giraffenperk ondergronds ;)

zoeff
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door zoeff » oktober 31, 2019, 06:53

Ja, zijn ze daar inmiddels mee gestart?

Plaats reactie