Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Bericht door Apenarend » september 27, 2019, 11:34

Thx. Op zich jammer dat deze soort is verdwenen maar voor de beide resterende individuen zou het wel beter zijn indien ze in een grotere groep geïntegreerd kunnen worden.

Misschien komen de mandrills binnen zichtbaar; of krijgen de slingerapen en colobussen beide de grootste verblijven.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door JvG » september 27, 2019, 12:26

Weet iemand eigenlijk waarom de groep Javaanse langoeren de laatste jaren zo klein is geworden?
Wel jammer dat net zo'n zeldzame soort verdwijnt waar leuke verhalen over te vertellen zijn

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Limburg vooruit » september 27, 2019, 15:02

Zeldzaam wil niet zeggen publiek trekkend. En dat laatste primeert bij de KMDA op alles de laatste 10 jaar.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » september 27, 2019, 17:28

Limburg vooruit schreef:
september 27, 2019, 15:02
Zeldzaam wil niet zeggen publiek trekkend. En dat laatste primeert bij de KMDA op alles de laatste 10 jaar.
Die discussie is al tientallen keren gevoerd.

Daarnaast is deze opmerking hier irrelevant.
Het kan de doorsnee bezoeker niets schelen of ze een slingeraap, langoer of colobus te zien krijgen. Een langoer trekt niet meer of minder publiek dan een colobus of andere kleine apensoort.

Je moet niet altijd negatief zijn om maar negatief te zijn.
Zoals ik al eerder zei: wanneer je zulke post niet kan onderbouwen, schrijf je hem gewoon om te irriteren en te provoceren.

En daar wil ik nog aan toevoegen dat wanneer je iets te zeggen hebt, je dit wat mij betreft hier, openbaar doet. In plaats van kwade prive-berichten te sturen, waar dan niemand op kan en mag antwoorden.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » september 27, 2019, 21:33

Wat heb ik nu weer verkeerd gezegd?

Klopt het wat ik zei, ja want ik zeg gewoon hetzelfde met minder woorden.

Ik ben dat gezeik wel beu aan het worden!

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » september 27, 2019, 21:45

Ongeacht of het om een zeldzame of publiekstrekkende soort gaat was het al langer duidelijk dat de KMDA de langoeren niet op lange termijn zou willen behouden; vandaar dat men de groep de laatste jaren zo afgebouwd had.

Zoals de situatie in het kleinapengebouw er nu uitziet ziet het er wat mij betreft naar uit dat men op lange termijn nog enkel van plan is om met Afrikaanse (colobus, uilenkopmeerkat en evt. mandril) en Zuid-Amerikaanse (klauw- en slingerapen) apensoorten verder te gaan binnen eventuele toekomstplannen. Met die speculatie in het achterhoofd zouden de langoeren sowieso lastig daarin te integreren zijn.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » september 27, 2019, 23:15

Zoozot schreef:
september 27, 2019, 21:45
Ongeacht of het om een zeldzame of publiekstrekkende soort gaat was het al langer duidelijk dat de KMDA de langoeren niet op lange termijn zou willen behouden; vandaar dat men de groep de laatste jaren zo afgebouwd had.

Zoals de situatie in het kleinapengebouw er nu uitziet ziet het er wat mij betreft naar uit dat men op lange termijn nog enkel van plan is om met Afrikaanse (colobus, uilenkopmeerkat en evt. mandril) en Zuid-Amerikaanse (klauw- en slingerapen) apensoorten verder te gaan binnen eventuele toekomstplannen. Met die speculatie in het achterhoofd zouden de langoeren sowieso lastig daarin te integreren zijn.
Je zal wel gelijk hebben wat de toekomstige invulling van het Kleineapengebouw betreft, al blijf ik het doodzonde vinden voor de colobussen en mandrils. De uilekoppen acht ik geen toekomst meer, al kunnen die relatief makkelijk vervangen worden door diana/debrazza/mona.

Ik vind het wel opvallend dat heel veel collectiebeslissingen de Afrikaanse toer op gaan.
Extinction is forever!

Babiroessa
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Geen

Bericht door Babiroessa » september 28, 2019, 12:31

Er zijn de laatste jaren een aantal mooie soorten verdwenen, maar men heeft ook een aantal zeldzame soorten binnengehaald. De Hartmanns bergzebra, de boomkangeroe, de rode duiker, de Balabackantjil of het slurfhondje in Antwerpen bijvoorbeeld. In Planckendael is er nu de Mendesantilope, de moormaki, de witsnuitneusbeer, de Tasmaanse buidelduivels, maar ik ben vooral blij met de Chacopekari. Het verdwijnen van de takins is spijtig en ik mis in Planckendael wel een aantal kraanvogelsoorten. Maar ook in de vogelafdeling zijn er de laatste jaren enkele zeldzame soorten bijgekomen. Soms kiest de kmda echt wel om in een kweekprogramma te stappen. Het beeld is dus een beetje genuanceerd. Het verbouwen van het jubileumcomplex zorgt natuurlijk voor het verdwijnen van een heel aantal soorten, net als de toekomstplannen voor het kleinapengebouw. Ik heb er zelf ook wel gemengde gevoelens bij.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » september 28, 2019, 14:02

Ik ben het gewoon beu dat elke keer ik iets zeg het negatief opgenomen wordt.

Natuurlijk heeft de zoo nog mooie soorten, maar ik heb gewoon problemen met het beleid van de laatste jaren.

De tuinen zijn ook prachtig, met het tuintaem heb ik altijd hoog opgelopen. De verzorgers kunnen niets aan de keuzes doen die boven hun hoofd genomen worden.

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » oktober 1, 2019, 00:13

Blijkbaar wordt de chimpanseegroep nog meer uitgebreid. Na het vrouwtje uit Wuppertal zullen nu ook de laatste twee chimpanseewijfjes van Nordhorn naar Antwerpen verhuizen.
Bron: Facebook

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max » oktober 1, 2019, 00:28

Werkelijk? Ik ben niet op de hoogte wat voor groep in Antwerpen zit, maar de twee vrouwtjes uit Nordhorn zijn toch hoogbejaard. Ik weet niet of introductie in een nieuwe groep dan een goed idee is.
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » oktober 1, 2019, 12:23

ZOO Antwerpen verwelkomt chimpansee Kitoto
Chimpansee Kitoto zorgt voor extra ‘girlpower’ in het mensapenverblijf van ZOO Antwerpen. Binnen enkele weken zouden de chimpanseevrouwtjes Lomela en Nancy dan aansluiten. Ook zij komen uit Duitsland naar Antwerpen. Een kweekrol zullen ze niet op zich nemen. Daar zijn ze te oud voor. Ze zullen voor extra animo zorgen en voor een beter evenwicht tussen de mannetjes en de vrouwtjes in de chimpanseegroep in Antwerpen.

Extra leven in de vallei! In de Mensapenvallei. En Kitoto (36) bijt de spits af. Zij arriveerde als eerste nieuweling in het mensapenverblijf, waar ze vanaf vandaag te bewonderen is. Eerst blijft ze nog even gescheiden van de rest van de groep. Zo kan ze wennen aan haar nieuwe omgeving. “Dat gebeurt vooral door te ruiken en te kijken naar de anderen”, zegt curator zoogdieren, Mathias Papies. “De komende dagen zal ze eerst visueel contact maken met de twee vrouwtjes in de huidige groep. Het is belangrijk dat alles gebeurt op het ritme van het dier zelf.”

Kitoto leefde jarenlang samen met een ouder mannetje in de Duitse dierentuin Wuppertal. Om te vermijden dat ze na zijn dood alleen zou zitten, neemt ZOO Antwerpen haar op in de huidige zevenkoppige chimpanseegroep. “Kitoto is een slimme meid”, vindt coördinator dierenzorg Sarah Lafaut. “Kitoto zal bij ons ook mooie herinneringen kunnen ophalen, want hoogstwaarschijnlijk wordt ze na meer dan 20 jaar herenigd met haar jongere zus Lomela (30). “Ze groeiden samen op in het Duitse Münster. Het is mooi dat ze elkaar bij ons na al die tijd zullen terugzien.”

Grappige grimas
Op de planning staat namelijk dat Lomela samen met Nancy (39) uit het Duitse dierenpark Nordhorn naar ZOO Antwerpen zal komen. Het gaat uiteraard om levende dieren, dus externe factoren kunnen hun komst altijd beïnvloeden. Maar in principe verwachten we het duo in de loop van oktober”, legt Papies uit.

ZOO Antwerpen bracht de dames eerder al een bezoekje. “Lomela is uitermate vriendelijk, erg sociaal en een beetje een dikkerdje. Nancy is eveneens erg sociaal en staat gekend om haar grappige grimas. “Ze kan haar lip omhoogtrekken en dan lijkt het alsof ze knipoogt. Ze zoekt ook altijd naar een lekker warme ondergrond met veel stro om comfortabel op te zitten. Ze houdt wel van aandacht en wil bij iedereen geliefd zijn.” De twee dames zijn erg aan elkaar gehecht. Ze zitten vaak erg dicht bij elkaar en vlooien elkaar.

Natuurlijker evenwicht

De drie nieuwe vrouwtjes zullen het oestrogeen-gehalte in de chimpanseegroep van ZOO Antwerpen alleszins omhoogtrekken. Ze zorgen vooral voor een beter natuurlijk evenwicht in de groep. De komst van de drie dames is een verrijking voor àlle dieren. Er zijn meer verschillende onderlinge ontmoetingen mogelijk. De drie nieuwkomers kunnen zich veel beter uitleven in onze mensapenvallei dan in de verblijven waar ze eerder woonden.” De dierentuinen Wuppertal en Nordhorn kiezen ervoor om geen chimpansees meer te houden omdat ze te kleine groepen hebben én omdat de verblijven niet meer helemaal strookten met wat chimpansees nodig hebben. Kitoto houdt er bijvoorbeeld heel erg van om nesten te bouwen met oude kleren en om verstoppertje te spelen onder jutten zakken. Ze klimt graag de hoogte in om een goed overzicht te hebben. Ze kan zich zeker uitleven in de Mensapenvallei van ZOO Antwerpen.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » oktober 1, 2019, 18:33

Het is 'ne va et vient' in Antwerpen.

- Allereerst zijn er twee(!) nieuwe koala's, twee vrouwtjes. Eentje is Sassafras, welke problemen zou hebben met het klimmen en soms haar grip verliest. Vandaar dat men op de vloer een laag kokosvezel heeft gelegd voor het geval ze niet meer terug in de boom geraakt. Door de komst van deze twee dames zijn er nu 3 vrouwtjes en 1 man in Antwerpen.

- Ik kan bevestigen dat er inderdaad een jong is bij de luiaards.

- Er zit terug een koppel vuurkopbaardvogels bij de von der decken tokken

- Er hangen nu bordjes waarop staat dat de oplevering van het jubileumcomplex in 2023 zal zijn. Hierop wordt ook de komst van Siberische tijgers en sneeuwluipaarden bevestigd.

- Aan bijna alle roofvogelkooien hangt een bordje dat de roofvogels zullen vertrekken omwille van de verbouwingen.
Ik neem aan dat de Kea's, briluilen, kalkoengieren en Falklandcaracara's dus zullen vertrekken. Ik hoop toch op zijn minst de kea's terug te zien in Planckendael. Er staat enkel vermeld dat de dieren naar andere tuinen gaan, niet naar waar.
Bij de hoornraven hangt geen bordje, dus hopelijk blijven deze in de collectie. De Bateleurs zijn jammergenoeg al vertrokken.

- Zora en Jarolim vertrekken op 8 oktober naar Planckendael, naar een verblijf achter de schermen dat speciaal voor hen gebouwd werd.

- Tinka en Zamora vertrekken in de loop van oktober ook naar Planckendael, ook naar een speciaal gebouwd verblijf achter de schermen.

- De neusberen vertrekken op 4/10 naar Planckendael.

- De wasberen vertrekken in de loop van oktober naar een andere tuin.

- De Muntjak en kleine panda zijn reeds naar Planckendael vertrokken, ze zitten daar achter de schermen.

- Bij het voormalige zeehondenverblijf hangt nu een naam bordje voor de zeeleeuwen en de mededeling dat ze hen voorbereiden op de verhuis, welke ook binnenkort zal plaatsvinden.

Men lijkt dus spoedig te gaan starten met de werken.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » oktober 1, 2019, 19:55

Is het dan echt zoveel gevraagd om achter de namen ook de diersoort te plaatsen. Niet iedereen kent alle dieren bij naam.

Verder mooi en minder mooi nieuws waarvoor dank.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » oktober 1, 2019, 20:19

Limburg vooruit schreef:
oktober 1, 2019, 19:55
Is het dan echt zoveel gevraagd om achter de namen ook de diersoort te plaatsen. Niet iedereen kent alle dieren bij naam.

Verder mooi en minder mooi nieuws waarvoor dank.
Sorry, gewoonte

Zora is de laatste jaguar
Jarolim het laatste amoerluipaard
Tinka en Zamora zijn de brilberen

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » oktober 1, 2019, 20:31

Merci, nu ben ik mee

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » oktober 1, 2019, 22:19

Ik ben wel blij met de koala's.
Zitten de drie vrouwen bij mekaar? Lijkt me nipt.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » oktober 1, 2019, 22:22

En ik duim dat de kea's terugkeren als die papegaaienvolieres eindelijk opgeleverd worden.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » oktober 1, 2019, 22:29

zoofreak schreef:
oktober 1, 2019, 22:19
Ik ben wel blij met de koala's.
Zitten de drie vrouwen bij mekaar? Lijkt me nipt.
Ja ze zitten alle drie bij elkaar, is best goed te doen. Er is best wel wat ruimte en vandaag zaten ze zelfs alle drie in dezelfde boom, dus ze verdragen elkaars gezelschap goed.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » oktober 1, 2019, 22:32

zoofreak schreef:
oktober 1, 2019, 22:22
En ik duim dat de kea's terugkeren als die papegaaienvolieres eindelijk opgeleverd worden.
Zou kunnen gegeven het aantal soorten dat daar moet komen.

Maar zelf zie ik ze liever in een ruime volière in het oceanisch gebied van PL want dat gebied kan tussen al die slapende suffe bewoners wel wat actieve luidruchtige vogels gebruiken.
Extinction is forever!

Plaats reactie