Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Bericht door Choco115 » februari 26, 2019, 20:37

Gorilla Gust schreef:Volgens het Zoomagazine gaan de Takins weg in Antwerpen, ten gunste van Manenschapen. Wellicht is dit dan ook het einde van de Thars?
Dat zou heel jammer zijn, na het nocturama ook al de Takins en Thars weg. Deze dieren zie ik toch liever dan manenschapen.
De natuur is het mooiste wat er is

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » februari 26, 2019, 21:38

Gorilla Gust schreef:Volgens het Zoomagazine gaan de Takins weg in Antwerpen, ten gunste van Manenschapen. Wellicht is dit dan ook het einde van de Thars?
Ja man. Ik zal er maar niets op zeggen zekers.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Renegade » februari 26, 2019, 22:46

Ik vind het jammer dat men een soort uit Azië/de Himalaya wegdoet net nu er blijkbaar wordt gedacht aan sneeuwluipaarden in de Zoo. Het zou toch best leuk zijn op korte afstand zowel een roofdier als een hoefdier uit dit gebied te kunnen zien?

Verder vind ik het opnieuw een verlies voor de collectie als jammerlijk toonbeeld voor de richting van het huidige beleid. Maar daar ga ik het voor nu maar verder bij laten.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » februari 27, 2019, 12:24

Heeft het mogelijk te maken met de kweek en de zuiverheid van de takins? Ergens moet er toch een verklaring zijn voor de optie van de manenschapen, een echte publiekstrekker tegenover de bijzondere takins zijn het immers niet echt.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Zoozot » februari 27, 2019, 12:29

Ik zou er ook van uitgaan dat deze beslissing eerder bij het stamboek ligt dan bij de zoo. Ik zie anders geen reden dat men de toch goed fokkende takins zou inruilen voor een minder bijzondere geitachtige. Voor het grote publiek is dat immers toch één pot nat.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » februari 27, 2019, 12:53

Er zijn 33 houders van deze takin soort, niet overdreven veel dus. Sommigen mogen (nog) niet kweken. Antwerpen kweekt er regelmatig mee. Je zou als stamboekhouder dus goed gek moeten zijn om een bewezen kweker de wacht aan te zeggen want zoveel kweekresultaten zijn er niet.
Mocht het de stamboekhouder zijn, dan zou het toch logischer zijn om de jongen uit 2016 te herplaatsen.
Extinction is forever!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » februari 28, 2019, 16:36

Babygorilla Thandie geniet van de buitenlucht: wonderlijk beeld!

Genieten kan ze. Zoveel is zeker! De zon op haar snoetje, een hemelsbrede glimlach. De wind in haar – wel erg - weelderige haardos. Babygorilla Thandie komt voor het eerst buiten in de Mensapenvallei en proeft als een kleine prinses van de eerste heerlijke zonnestralen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y3zz4rkLUks[/youtube]

Nog steeds is ze aan haar mama Mayani gekluisterd, maar Thandie trekt grote ogen naar de wonderlijke wereld rondom haar. Een paar seconden zette ze haar eigen kleine voetjes, en piepkleine tien teentjes, in het Antwerpse gras van ZOO Antwerpen. Maar haar favoriete plek is toch nog steeds de rug van mama. Of de arm, of het been…zolang ze maar kan hangen. En genieten!

Thandie drinkt nog heerlijke moedermelk maar de komst van een eerste tandje is al wel in zicht. Binnenkort kan ze meesmullen met de rest van de gorillagroep. Wie Thandie komt bekijken, kan dezer dagen ook praktijktesten van een wetenschappelijk onderzoek bij de gorilla’s zien. Want voedzaam wintergroen vinden voor onze exotische dieren, is niet evident. Daarom onderzoeken we of bij het zogenaamde ‘inkuilen’ van wilgenblaadjes meer voedingstoffen worden behouden dan bij pakweg ingevroren alternatieven. Ontdek meer over de zoektocht naar goede wintervoeding op www.zooscience.be

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » februari 28, 2019, 18:38

Het laatste nieuws:

De onderhoudswerken in de buitenvolières van het vogelgebouw zijn nog niet volledig af, maar de nieuwe inrichting ziet er alvast geslaagd uit. Opvallend is dat men drie keer twee verblijven heeft samengevoegd (dus van 6 verblijven 3 grotere gemaakt): Het verblijf van de blauwwanghoningeter met dat van de blauwkopara en de dominikanerkardinaal, dat van de ecuadoramazones en de japanse nachtegaal met dat van de rode kardinalen en dat van de uilnachtzwaluw met dat van de zwaluwpapegaai en de californische kuifkwartels.

In het Zoo magazine las ik dat er een uilnachtzwaluw was gestorven. De ecuadoramazones, blauwkopara's en zwaluwpapegaaien zullen wellicht verhuizen naar de nieuwe volières achter de okapi's. Met dit in het achterhoofd zullen er waarschijnlijk wel enkele soorten schuiven/bijkomen aan het vogelgebouw.

Bij de goendi's leek de val eindelijk zijn werk gedaan te hebben. Vandaag hing er op de ruit "geen dieren te zien, er worden dringende werkzwaamheden uitgevoerd". Ik vraag me af of ze daar goendi's zullen blijven houden, aangezien ze maar één exemplaar hadden.

In het vogelgebouw is er een (al fors) jong bij de groenvleugelduiven.

Bij de Hadada ibissen zijn er nog maar drie dieren in de volière, er zit een nieuw toegekomen dier in quarantaine om een tweede koppel te vormen.

Bij de rüppelsgieren zijn er grootse veranderingen aan de gang. De KMDA gaat een kweekprogramma op poten zetten (ik weet niet of hier al een kweekprogramma voor is of dat men als tuin actief gaat meewerken) met als doel de jongen uit te zetten in het wild (zoals men nu al doet met de monniksgier).
Woensdag werd er een gier weggevangen uit de buffelvolière en ik zag ook dat er nog maar één exemplaar in de moerasvolière zat. Beide dieren zitten nu in de oude kooi van de kapgieren, aan de ingang van het aquaforum (waarschijnlijk in afwachting van hun verhuis, gezien de toekomstige werken)
Ik hoorde dat er voor het dier in de savannevolière al een vrouwtje op komst is, ik verwacht dit dus ook voor het dier in de moerasvolière.

Er is één laplanduil vertrokken, dit werd bevestigd in het ZOO magazine.

Tot slot nog wat 'jubileumcomplex-nieuws': Ik hoorde deze week van een verzorger dat de zeeleeuwen inderdaad naar het zeehondenverblijf zullen gaan en de zeehonden op hun beurt naar dat van de pelikanen.

Ik hoorde eveneens dat de slanke lori's (of toch enkelen, want ze hebben momenteel 10! dieren), de luiaards en de nachtaap waarschijnlijk naar het kleinapengebouw zullen verhuizen en dus in de collectie zullen blijven. (HOERA!)
Enkele dagen geleden zei ik dat de twee kleinere verblijven in het kleinapengebouw heringericht werden. Ik vermoed dat hier de lori's zullen komen. In het oude slurfhondjesverblijf stond een ladder, dit zal dus waarschijnlijk ook worden ingericht voor de dieren uit het nocturama.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 10, 2019, 14:53

Er raast stormweer over België. Onder meer Zoo Antwerpen werd hierdoor ontruimd aldus het Nieuwsblad. We lezen meer over het stormweer op https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190310_04243445

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 10, 2019, 18:56

Gorilla Gust schreef:
maart 10, 2019, 14:53
Er raast stormweer over België. Onder meer Zoo Antwerpen werd hierdoor ontruimd aldus het Nieuwsblad. We lezen meer over het stormweer op https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190310_04243445
Sissies dus, die Antwerpenaren. Hier in de Westvlaanders zijn de paarderennen gewoon door gegaan. ;)
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » maart 10, 2019, 20:27

Ik moest vandaag seingeven voor de wielerwedstrijd, die is stilgelegd wegens onverantwoord.
Ik kan nog steeds niet begrijpen dat ze überhaupt vertrokken zijn.

Enkele beelden: https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190310_042 ... l-zepperen

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » maart 11, 2019, 16:00

De herinrichting en herbevolking van de buitenvolières aan de zijkant van het vogelgebouw is zo goed als klaar.
Meermaals werden enkelvoudige units versmolten tot grotere eenheden van dubbele oppervlakte.
De inrichting is erg geslaagd; heel naturalistische biotoopjes, ware miniatuurtjes, soms.
Of ze voor de verzorgers altijd even makkelijk te onderhouden zullen zijn, valt nog af te wachten.

Als we wandelen van de kant 'Bongo' naar de kant 'Brilbeer', ontmoeten we achtereenvolgens:
. de Blauwwanghoningeters
. een dubbele unit, voorlopig de enige die nog leegstaat (vroegere plek van de roodbekwevers, maar aan de inrichting te zien, niet langer bedoeld voor deze soort); voorlopig geen naamplaatjes
. een dubbele unit voor de Edward's fazant en de Pagodespreeuw
. nog een dubbele voor de Ménégaux lijstergaai en de Japanse nachtegaal
. nog een dubbele voor de Amethystglansspreeuw en de Witkruinlawaaimaker
. een enkele voor de Omeitimalia
. de hoekvolière waar de Von der Deckentoks het gezelschap kregen van de Vuurkopbaardvogels
Allemaal dus netjes zoögeografisch bij mekaar passend.
Zijn verdwenen:
. de Blauwkopara's, Ecuadoramazones en Zwaluwparkieten die allemaal naar de papegaaienafdeling verhuizen
. de groep roodbekwevers (maar we hebben nog vier andere weversoorten in Antwerpen...)
. de rode kardinalen (maar die zitten nog in de Z-Amerikavolière) en de roodkopkardinalen (straks misschien binnen in het gebouw?)
. de Australische uilnachtzwaluw (de enige die ik betreur, maar er stierf vorig jaar een exemplaar, dus ik vreesde er al voor).

Momenteel is het gebouw afgesloten omdat nu de binnenvitrines aan de beurt zijn voor een grondige make-over.
Benieuwd wat we daar gaan ontdekken.

Ik ben blij met het resultaat.
Op naar een broedseizoen dat even succesvol mag zijn als dat van vorig jaar!

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » maart 11, 2019, 18:29

Hoe lang is het eigenlijk geleden sinds de laatste make-over en herinrichting van de binnenvolières in het Vogelgebouw? Mij lijkt dat helemaal nog niet zo heel lang geleden.

Ligt het nu aan mij of moeten ze in en rond het Vogelgebouw precies wel erg vaak "herinrichten" en "make-overs" doen?

Willen ze de dingen zo fris en modern mogelijk proberen te houden of werden er zaken gewoon goedkoop, snel en niet bestendig uitgevoerd?

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 11, 2019, 19:34

zoofreak schreef:
maart 11, 2019, 16:00
De herinrichting en herbevolking van de buitenvolières aan de zijkant van het vogelgebouw is zo goed als klaar.
Meermaals werden enkelvoudige units versmolten tot grotere eenheden van dubbele oppervlakte.
De inrichting is erg geslaagd; heel naturalistische biotoopjes, ware miniatuurtjes, soms.
Of ze voor de verzorgers altijd even makkelijk te onderhouden zullen zijn, valt nog af te wachten.

Als we wandelen van de kant 'Bongo' naar de kant 'Brilbeer', ontmoeten we achtereenvolgens:
. de Blauwwanghoningeters
. een dubbele unit, voorlopig de enige die nog leegstaat (vroegere plek van de roodbekwevers, maar aan de inrichting te zien, niet langer bedoeld voor deze soort); voorlopig geen naamplaatjes
. een dubbele unit voor de Edward's fazant en de Pagodespreeuw
. nog een dubbele voor de Ménégaux lijstergaai en de Japanse nachtegaal
. nog een dubbele voor de Amethystglansspreeuw en de Witkruinlawaaimaker
. een enkele voor de Omeitimalia
. de hoekvolière waar de Von der Deckentoks het gezelschap kregen van de Vuurkopbaardvogels
Allemaal dus netjes zoögeografisch bij mekaar passend.
Zijn verdwenen:
. de Blauwkopara's, Ecuadoramazones en Zwaluwparkieten die allemaal naar de papegaaienafdeling verhuizen
. de groep roodbekwevers (maar we hebben nog vier andere weversoorten in Antwerpen...)
. de rode kardinalen (maar die zitten nog in de Z-Amerikavolière) en de roodkopkardinalen (straks misschien binnen in het gebouw?)
. de Australische uilnachtzwaluw (de enige die ik betreur, maar er stierf vorig jaar een exemplaar, dus ik vreesde er al voor).

Momenteel is het gebouw afgesloten omdat nu de binnenvitrines aan de beurt zijn voor een grondige make-over.
Benieuwd wat we daar gaan ontdekken.

Ik ben blij met het resultaat.
Op naar een broedseizoen dat even succesvol mag zijn als dat van vorig jaar!
Goed nieuws dus. Zitten die roodbekwevers ook niet in PL? Of mss kunnen ze naar de bonobo's.
Extinction is forever!

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » maart 11, 2019, 19:43

In Planckendael zitten geen roodbekwevers, wel textorwevers.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 20, 2019, 08:13

In Zoo Antwerpen werd gisteren Julie Vanassche, verzorgster van de mensapen, uitgewuifd. Ze ruilt na elf jaar de dierentuin in voor het Libassa Wildlife Sanctuary in het Afrikaanse Liberia. Daar gaat ze het algemeen dierenopvangcentrum runnen.

We lezen er meer over bij GVA+
https://www.gva.be/cnt/dmf20190319_0426 ... in-liberia

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » maart 20, 2019, 09:54

Op luchthaven gestrand vistransport in strijd met dierenwelzijn
ZOO Antwerpen redt 132 kwastvinsnoeken

ZOO Antwerpen heeft 132 kwastvinsnoeken gered van de dood. De roofvissen waren met een legaal transport onderweg van Afrika naar Azië. De dieren strandden op de luchthaven van Zaventem. De inspecteur-dierenarts oordeelde dat er zo snel mogelijk een oplossing moest komen voor de vissen. In overleg met de diensten Dierenwelzijn van de Vlaamse overheid besliste ZOO Antwerpen de vissen op te vangen.

ZOO Antwerpen draagt dierenwelzijn hoog in het vaandel. Daarom besliste de ZOO vorige week 132 kwastvinsnoeken op te vangen in het quarantaine-gedeelte van het Aquarium. Van de roofvissen, tussen 20 en 30 centimeter groot, was op de luchthaven van Zaventem afstand gedaan door de eigenaar. Door een administratief probleem strandde het transport in Brussel in plaats van via de luchthaven van Frankfurt door te vliegen. De vertraging zorgde ervoor dat het water waarin de vissen vervoerd werden zo vervuild raakte dat de dieren het niet zouden overleven.

Zuurstoftekort
De vissen kwamen uit Kameroen en waren onderweg naar Azië. “De verpakking was initieel volgens de normen”, zegt Philippe Jouk, marinebioloog bij ZOO Antwerpen. “Omdat de dieren al zo lang onderweg waren, was het water erg vervuild en bevatte het bijna geen zuurstof meer.” De inspecteur-dierenarts op de luchthaven nam het probleem op met de dienst Dierenwelzijn van de Vlaamse overheid. “In onderling overleg werd beslist de dieren in ons Aquarium op te vangen”, gaat Jouk verder. “Wij proberen de overheid altijd te helpen met onze expertise en ervaring. Het ging hier om een legale handel van niet-bedreigde vissen. Er is snel gehandeld in functie van het welzijn voor de vissen.”

Goed onderzoeken
“Vissen uit Afrika worden eerst in quarantaine gehouden”, legt Jouk uit. “Dat is de normale procedure. De kans bestaat dat ze parasieten hebben.” Twaalf dieren overleefden het op de luchthaven al niet. “De 132 vissen die hier arriveerden, zijn allemaal in leven en worden goed verzorgd. Sommigen beginnen al te eten.” Ze worden onderzocht door onze dierenarts en zodra de vissen gezond blijken, worden ze aan andere aquaria in Europa aangeboden. Daarvoor worden al de eerste contacten gelegd. “We hebben de soort zelf niet en houden er een tiental in onze collectie. Het spreekt voor zich dat we er geen 132 kunnen houden.”

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » maart 20, 2019, 15:06

Springtamarin geboren op 20/3.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » maart 22, 2019, 19:13

- Het voormalig slurfhondjesverblijf in het kleinapengebouw huisvest opnieuw een slurfhondje, het jong uit het mensapengebouw.
- Bij de okapi's, de kangoeroes en in de Savanne volière is men bezig met het leggen van grasmatten.
- Het verblijf van de San Francisco kousenbandslangen was volledig leeggehaald
- De wandelpaden worden stuk voor stuk weer gelijk getrokken en er wordt weer nieuwe grind gelegd
- In de Europese volière zijn de bijen weer terug, maar nog geen bijeneters om ze in toom te houden
- In de savanne volière staat nu een voederbak/platform voor de gieren, vandaag lag er een karkas, waardoor de indrukwekkende ruppelsgier vlak bij het wandelpad zat

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » maart 25, 2019, 15:54

De bewoners van de laatste lege volière aan de achterkant van het Vogelgebouw zijn gekend en het zijn niet de minste:
de Sumatraanse Zwartwitte lijstergaai (Garrulax bicolor) één van de flagshipspecies van de 'silent forest'-actie.
Ik zag alvast één (zeer vocaal) exemplaar, maar er zouden er twee zijn.

De werken aan de binnenzaal zijn nog volop bezig.

Plaats reactie