Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Bericht door Zoozot » februari 13, 2019, 13:52

Limburg vooruit schreef:Wie is Sydney?
De jonge koala.
Gibbon2000 schreef: de nachtaap heb ik al lang niet meer gezien.
Begin deze maand zat hij er in ieder geval nog.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » februari 13, 2019, 13:52

Is Sydney die vriendelijke dame aan het onthaal waar ik steevast de sleutel van een locker kom ophalen?

Het Jubileumcomplex zal verder leeglopen vermoed ik, aangezien ze dit jaar aan de renovatie beginnen. Er was slechts 1 nachtaap meer over.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Pip
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Zoo

Bericht door Pip » februari 14, 2019, 15:58

Gibbon2000 schreef:Enkele dingen die ik gisteren opmerkte:
- In de savannevolière leken de kapgieren afwezig. Na een tijdje zoeken, zag ik één exemplaar op een nest zitten. Ik weet niet of het een eigen nest was of een oud nest van de abdims.
De Kapgieren bouwen elk hun eigen nest, een bovenop het Hamerkopnest van verleden jaar en een aan de uitkijktoren :D dus afwachten wie er baas is in huis (nest) ;)

Pip
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door Pip » februari 16, 2019, 14:44

De kleine Okapi, eerste maal buiten op 15/02/2019

Afbeelding

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » februari 16, 2019, 17:11

Fraaie foto, bedankt om het hier te delen! :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » februari 17, 2019, 06:36

Zijn alle mantelbavianen overleden/verhuisd?

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » februari 17, 2019, 08:09

Het Okapi-jong is een mannetje, en het wachten op het persbericht laat wel heel lang op zich wachten
Ik vind het ook vreemd. Vrijdag kwam het voor het eerst buiten, er was pers, ik heb ze zelf gezien maar ik vind er ook nergens iets van terug.

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » februari 17, 2019, 09:20

Limburg vooruit schreef:Zijn alle mantelbavianen overleden/verhuisd?
Die zijn toch al een 2-3 jaartjes weg. Als ik me niet vergis waren ze verhuisd naar Georgië.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » februari 17, 2019, 09:46

Zoozot schreef:
Limburg vooruit schreef:Zijn alle mantelbavianen overleden/verhuisd?
Die zijn toch al een 2-3 jaartjes weg. Als ik me niet vergis waren ze verhuisd naar Georgië.
Ow, dat heb ik dan ergens gemist blijkbaar. Of het vergeten, kan ook.

Pip
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door Pip » februari 18, 2019, 16:00

zoofan schreef:
Het Okapi-jong is een mannetje, en het wachten op het persbericht laat wel heel lang op zich wachten
Ik vind het ook vreemd. Vrijdag kwam het voor het eerst buiten, er was pers, ik heb ze zelf gezien maar ik vind er ook nergens iets van terug.
Het waren Zoo fotografen ;)

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » februari 18, 2019, 18:23

De nieuwtjes van de voorbije dagen:

- in mijn vorige bericht zei ik dat de goudkopleeuwaapjes enkel nog het kleine verblijf ter beschikking hadden, maar dit was niet correct. Ze kunnen ook nog steeds in het verblijf van Chico, ook de keizertamarin kan in beide verblijven.

- Sydney is er nog steeds, maar er staat wel een stransportkist in haar verblijf, ze zal dus weldra naar Dresden verhuizen.

- Ook bij de zeeleeuwen staat er een transportkist, het gaat om een metalen kist op wielen met rondom rond tot op zo'n halve meter hoogte houten planken. Deze kist zou het vermoeden kunnen bevestigen dat de dieren inderdaad in de tuin blijven, de kist lijkt mij enkel geschikt om ze over een korte afstand te verplaatsen en niet om een groot transport uit te voeren.

- Vorige week waren ze het verblijf van de uilnachtzwaluw aan het leegmaken en uitgraven.

- Vrijdag mocht, zoals reeds gezegd, het okapi-jong voor het eerst buiten, maar ook Thandie mocht voor het eerst de buitenlucht proeven.

- Vandaag heb ik eindelijk nog eens de tweede briluil gezien

- Gedurende een drietal bezoeken kon ik de bengaalse oehoes niet spotten en vandaag werd mijn vermoeden jammer genoeg bevestigd... ook deze vogels zijn vertrokken, vandaag hing er een bordje 'geen dieren te zien, dringende werken'

Voor de liefhebbers een lijstje van de daar nog aanwezige soorten:
- Falklandcaracara
- Kuifcaracara
- Briluil
- Laplanduil
- Kalkoengier
- Bateleur/goochelarend
- Kea

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » februari 20, 2019, 18:52

Na een vergadering in ijltempo de zoo doorlopen. Weinig nieuws vermoed ik.

Elke keer denk ik dat het de laatste keer is dat ik het jubileumcomplex in zijn huidige vorm kan aanschouwen.

Alle volières aan de kant van de beren stonden leeg en het gaas was verwijderd. Wellicht voor onderhoud want ze lagen er netjes naast.

In nocturama wordt het akelig leeg, zo'n ongeveer van elke soort nog 1 ex (balabacs en lori uitgezonderd).

In het Vogelhuis was er opnieuw maar 1 roodbuikzandhoen te zien. Einde van de rit wellicht.
In het Mensapenhuis staat er een val bij de goendi's en ik zag ook maar 1 ex meer.

In de buffelvoliere zag ik ook een kroonkraanvogel. Is wellicht nog niet zolang?
Extinction is forever!

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » februari 20, 2019, 20:53

Die kroonkraanvogel zit daar nog maar enkele maanden. Is 1 van de 2 die voordien in Planckendael zaten. 1 van de 2 is een zuivere zwarte kroonkraanvogel en zit in de moerasvolière. De andere zou blijkbaar een hybride zijn tussen grijze en zwarte en zit in de buffelsavanne. Het koppel dat voordien in de moerasvolière zat (het koppel dat ook heeft gekweekt) is dan in ruil naar Planckendael gegaan.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » februari 20, 2019, 21:02

Jarne schreef:Die kroonkraanvogel zit daar nog maar enkele maanden. Is 1 van de 2 die voordien in Planckendael zaten. 1 van de 2 is een zuivere zwarte kroonkraanvogel en zit in de moerasvolière. De andere zou blijkbaar een hybride zijn tussen grijze en zwarte en zit in de buffelsavanne. Het koppel dat voordien in de moerasvolière zat (het koppel dat ook heeft gekweekt) is dan in ruil naar Planckendael gegaan.

Ah ok, thx Jarne. Ik moet die dan een van de vorige keren ookal gezien hebben maar verder vergeten hebben.
Extinction is forever!

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » februari 20, 2019, 21:48

Waarom mogen ze hier wel enkelingen houden? 2x 1 dier op aparte plaatsen?

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » februari 20, 2019, 23:24

Dat hangt af van wat de plannen zijn. Het exemplaar in de moersvolière zou volgens mij nog een partner moeten krijgen, dat zou dus tijdelijk zijn en als dusdanig toegelaten onder de wetgeving. Wat ze van plan zijn met die in de buffelsavanne weet ik niet. Als ze die permanent alleen willen laten zijn ze in theorie in overtreding.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » februari 21, 2019, 02:04

Jarne schreef:Dat hangt af van wat de plannen zijn. Het exemplaar in de moersvolière zou volgens mij nog een partner moeten krijgen, dat zou dus tijdelijk zijn en als dusdanig toegelaten onder de wetgeving. Wat ze van plan zijn met die in de buffelsavanne weet ik niet. Als ze die permanent alleen willen laten zijn ze in theorie in overtreding.
Ik ga hier niet op reageren want dan heb ik het halve forum weer over mij.

Maar dit is weer een mooi voorbeeld van met 2 maten en gewichten werken :grr

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » februari 21, 2019, 09:30

Limburg vooruit schreef:
Jarne schreef:Dat hangt af van wat de plannen zijn. Het exemplaar in de moersvolière zou volgens mij nog een partner moeten krijgen, dat zou dus tijdelijk zijn en als dusdanig toegelaten onder de wetgeving. Wat ze van plan zijn met die in de buffelsavanne weet ik niet. Als ze die permanent alleen willen laten zijn ze in theorie in overtreding.
Ik ga hier niet op reageren want dan heb ik het halve forum weer over mij.

Maar dit is weer een mooi voorbeeld van met 2 maten en gewichten werken :grr
Het gaat blijkbaar om een hybride exemplaar. waarmee niet mee gekweekt zal worden Ik denk niet dat de wetgever daarmee rekening heeft gehouden.
Extinction is forever!

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » februari 21, 2019, 18:20

Vandaag werd een geraamte voor de volières achter de okapi's geplaatst, eerder deze week werden er ook al bomen in geplaatst. Ik verwacht de oplevering binnen een maand, waarschijnlijk mikken ze op de paasvakantie om deze te openen.

Wat de zwarte kroonkraanvogel in de buffelsavanne betreft, hier zouden normaal nog dieren bij komen, dit is voorlopig nog maar een proefproject.

In het nocturama zitten nog twee balabac kantjils, een stuk of vijf slanke lori's, één aardvarken, twee springhazen, één zuidelijke tamandoea, twee tweevingerigeluiaards, een nachtaap en één of meerdere nijlroezetten (en misschien nog een kogelgordeldier, maar die is sowieso moeilijk te spotten)

Enkele nieuwtjes in verband met de verbouwing van het jubileumcomplex:

- zoals ik eerder al zei, zullen de zeeleeuwen op de plek van hun huidige binnenstallen een openluchtbassin krijgen. Gisteren heeft men bekend gemaakt dat ook een deel van het aquaforum openlucht zal worden.

- de brilberen zullen zoals gezegd terugkeren, zij zullen terug het gezelschap krijgen van de neusberen en van een nog onbekende apensoort (waarschijnlijk niet de doodshoofdaapjes, aangezien ze hier veel problemen mee hebben gehad)

- Ik zal waarschijnlijk één iemand in het bijzonder tegen krijgen, maar gisteren hoorde ik dat men toch vier verblijven zou willen maken (eerder sprak men van drie), wat zou betekenen dat er toch met de sneeuwluipaarden gekweekt kan worden (voorlopig houdt men het nog steeds op sneeuwluipaarden)

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » februari 21, 2019, 21:05

Gibbon2000 schreef:Vandaag werd een geraamte voor de volières achter de okapi's geplaatst, eerder deze week werden er ook al bomen in geplaatst. Ik verwacht de oplevering binnen een maand, waarschijnlijk mikken ze op de paasvakantie om deze te openen.

Wat de zwarte kroonkraanvogel in de buffelsavanne betreft, hier zouden normaal nog dieren bij komen, dit is voorlopig nog maar een proefproject.

In het nocturama zitten nog twee balabac kantjils, een stuk of vijf slanke lori's, één aardvarken, twee springhazen, één zuidelijke tamandoea, twee tweevingerigeluiaards, een nachtaap en één of meerdere nijlroezetten (en misschien nog een kogelgordeldier, maar die is sowieso moeilijk te spotten)

Enkele nieuwtjes in verband met de verbouwing van het jubileumcomplex:

- zoals ik eerder al zei, zullen de zeeleeuwen op de plek van hun huidige binnenstallen een openluchtbassin krijgen. Gisteren heeft men bekend gemaakt dat ook een deel van het aquaforum openlucht zal worden.

- de brilberen zullen zoals gezegd terugkeren, zij zullen terug het gezelschap krijgen van de neusberen en van een nog onbekende apensoort (waarschijnlijk niet de doodshoofdaapjes, aangezien ze hier veel problemen mee hebben gehad)

- Ik zal waarschijnlijk één iemand in het bijzonder tegen krijgen, maar gisteren hoorde ik dat men toch vier verblijven zou willen maken (eerder sprak men van drie), wat zou betekenen dat er toch met de sneeuwluipaarden gekweekt kan worden (voorlopig houdt men het nog steeds op sneeuwluipaarden)
Thx voor de info Gibbon2000. Heb je geen verder nieuws over het nocturama gevonden?

In het Zuidamerikaverblijf was er alvast geen aankondiging meer van nachtapen, enkel nog gordeldier en nijlrozet.
Extinction is forever!

Plaats reactie