Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Bericht door Zoozot » januari 18, 2019, 10:20

Max schreef: Weet je toevallig naar welke dierentuinen de potto's en de galago's gegaan zijn?
De potto is al zeker 5 jaar weg, was op het einde nog 1 dier. De galago's zijn ook alweer een tweetal jaar geleden geruisloos verdwenen.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » januari 18, 2019, 10:30

Secretarisvogel schreef:Vandaag tussen het blokken nog eens binnengesprongen en zag het volgende:
- de rotsen aan de bezoekerszijde van Vriesland worden gerestaureerd
- 3 verblijven staan er ondertussen leeg in het kleinapengebouw
- Er zat nog maar 1 brilkaaiman in het reptielengebouw... iemand een idee wat de plannen zijn voor de toekomst?
- Er staat ook een transportkist bij de olifanten (misschien al langer ik weet het niet) maar wie verhuist er en naar waar?
De transportkist staat er ondertussen al een dikke maand. Ze is voor Ming Jung, maar voorlopig hebben ze nog geen bestemming gekregen van de stamboekhouder, de kist staat er enkel ter gewenning.

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max » januari 18, 2019, 21:35

Zoozot schreef:
Max schreef: Weet je toevallig naar welke dierentuinen de potto's en de galago's gegaan zijn?
De potto is al zeker 5 jaar weg, was op het einde nog 1 dier. De galago's zijn ook alweer een tweetal jaar geleden geruisloos verdwenen.

Aah oké, toch bedankt! De potto is helaas steeds minder te zien in gevangenschap, Londen is nu het dichtstbij...
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Zoozot » januari 24, 2019, 12:45

In het aquarium hebben ze kunnen kweken met de epaulethaaien.
Bron: Facebook

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » januari 24, 2019, 18:25

Succesvolle kweek opgestart voor wandelende haaiensoort
Eerste epaulethaaitjes geboren in ZOO Antwerpen

Voor het eerst in de geschiedenis zijn er epaulethaaitjes geboren in ZOO Antwerpen. In januari zwommen er drie kleintjes uit hun ei. De geboortes zijn prachtig nieuws omdat het de kweekinspanningen in het Aquarium van ZOO Antwerpen beloont. De epaulethaai is geen bedreigde vissoort, maar het succesvol kweken met tropische zeevissen is een uitdaging. Een uitdaging die de ZOO meer wil aangaan. Een epaulethaai is een heel speciale haaiensoort. Het is één van de enige vissen die over de bodem kan lopen op zijn vinnen. De vis kan zelfs kleine stukjes land overbruggen om zich van de ene getijdenpoel naar de andere te verplaatsen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=2uS1eLPIHCY[/youtube]

Met trots stelt ZOO Antwerpen dus de drie nieuwe aanwinsten in het Aquarium voor. De drie kleine epaulethaaitjes zagen onlangs het levenslicht achter de schermen. In het verleden legden de epaulethaaien hun eieren in het zeewateraquarium zichtbaar voor het publiek. Dat was buiten de kogelvissen gerekend. “Die aten de eieren op. Daarom zijn we gestart met het apart zetten van één man en twee vrouwtjes in een eigen aquarium”, legt Wilfried uit, verzorger in het Aquarium. “Daar kunnen ze ongehinderd kweken en eieren afzetten. Die eieren worden op hun beurt nog een viertal maanden apart geplaatst in een reserve-aquarium. Met succes: voor het eerst in de geschiedenis van de ZOO zijn er drie eitjes uitgekomen. De kleintjes zijn ongeveer tien centimeter groot en kruipen nog even rond in het aparte bassin, tot ze groot genoeg zijn om de andere vissen in één van de zeewateraquaria te vergezellen in de grote zaal van het Aquarium.”

Wandelende haaiensoort
En ja! Ze kruipen echt rond. Want de epaulethaai is één van de zeldzame haaiensoorten die op zijn vinnen kan wandelen. De haai komt hoofdzakelijk voor in de ondiepe, tropische wateren rond Australië en Papoea-Nieuw-Guinea. De vis scharrelt er graag rond in getijdepoeltjes op zoek naar voedsel, zoals krabbetjes en kleine vis. Als het oceaanwater zich bij eb terugtrekt, raken de poeltjes geïsoleerd of vallen ze droog.

Voor de epaulethaai is dat geen probleem. Als zo’n poeltje droogvalt, schakelt de vis z’n vitale organen uit om zuurstof te sparen en neemt als het ware de vliegtuigmodus van een mobiele telefoon aan. Zo kan het dier tot wel een uur lang probleemloos op het droge overleven. Als het écht nodig is, kruipt de haai over de stenen en het koraalrif naar een diepere poel. Het dier gebruikt daarbij z’n borstvinnen als poten. Wie lang genoeg blijft kijken, ziet de volwassen epaulethaaien dat ook wel eens doen op de bodem van het zeewateraquarium van ZOO Antwerpen.

Oogvlek
De wandelende haaiensoort heeft ook een ietwat speciale naam. Epauletten zijn de gekende schoudervullingen in jassen. De epaulethaai heeft achter de borstvinnen een grote wit omzoomde zwarte vlek die wat doet denken aan zo’n epaulet op een militair uniform. De vlek, ook wel eens een oogvlek genoemd, zit er om roofvissen te misleiden.

Succesvolle kweek opgestart
De epaulethaai kan tot een meter lang worden en zullen de zeewateraquaria in ZOO Antwerpen mooi sieren. De ZOO heeft al langer epaulethaaien, maar de groep was nooit groot genoeg om een degelijke kweek mee op te starten. Voorlopig zit er één volwassen haai in het aquarium dat voor het publiek zichtbaar is, maar die leeft nogal verborgen. “Als we er meer hebben van eigen kweek, kunnen we ze ook mooi in het showaquarium tonen.” Niet alleen daarom zijn de drie geboortes prachtig nieuws. “Ze staan onder druk door visserij en het verdwijnen van koraalriffen.

Voor de epaulethaai bestaat er nog geen gecoördineerd kweekprogramma, maar er is wel meer en meer samenwerking tussen Europese aquaria om dergelijke programma’s voor andere vissoorten op te zetten.

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Zoozot » februari 1, 2019, 13:40

Op 26 januari is er een okapi geboren.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » februari 1, 2019, 15:31

Geweldig nieuws!! Weet je wie de moeder is?

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Zoozot » februari 1, 2019, 16:03

zoofan schreef:Geweldig nieuws!! Weet je wie de moeder is?
Geen idee wie de moeder is. Er is zo'n standaard geboortebordje bij het verblijf geplaatst, maar door het koude weer stonden alle okapi's binnen en ik heb verder niemand gevonden aan wie ik het kon vragen. De showstal bij het mensapengebouw is overigens gesloten voor werkzaamheden: er worden een paar bomen geplaatst. :s
Ze waren ook bezig met het verwijderen van de houten planken bij de nijlpaarden. Daar denk ik dus niet dat we dit jaar nog een jong mogen verwachten.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » februari 1, 2019, 17:52

Bij de nijlpaarden was het blijkbaar een schijnzwangerschap.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » februari 5, 2019, 15:58

In de marge... ;)

Huub uit Hove werkte jaren in de Zoo van Antwerpen. Hij heeft dus al langer een passie voor dieren, maar ook voor hun uitwerpselen. Zo begon hij lang geleden met zijn eigen kakotheek. Een verzameling uitwerpselen van verschillende diersoorten. We kijken mee met ATV.

https://atv.be/programmas/in-de-buurt-i ... huub-72956
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » februari 10, 2019, 16:00

1 van de takins die in Antwerpen geboren is werd naar een dierentuin in Indië gebracht.

https://www.tierpark-berlin.de/de/aktue ... nderen-art

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » februari 11, 2019, 18:42

Vandaag nog even de Zoo binnen gesprongen:

- Bij de goendi's staat er een vangkooi in het verblijf
- de toegang tot de okapi-serre is afgesloten, waarschijnlijk voor de rust van het jong
- in vriesland was het pikdonker in het verblijf van de pinguïns en was er een paarse gloed te zien aan het plafond, de dieren zaten nog wel in het verblijf.
- voor de binnenvolière van de soldatenara's stonden grote zakken aarde en paletten met zand alsook een grote container. Ik hoopte even dat ze misschien een nieuwe buitenvolière zouden bouwen, maar waarschijnlijk is dit gewoon als stockage/'hoofdkwartier' voor de tuinmannen, aangezien er bovenaan het panoramaperk, voor het reptielengebouw, ook enkele van die zakken stonden.
- volgens mij was er ook een jong bij de parmawallabies

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » februari 11, 2019, 18:56

Het okapijong staat volgens mij in de Moorse tempel. in de okapiserre waren ze wel relatief recent aan het werken, waarschijnlijk is het daarom nog afgesloten.

Pip
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Zoo

Bericht door Pip » februari 12, 2019, 10:55

Het Okapi-jong is een mannetje, en het wachten op het persbericht laat wel heel lang op zich wachten , zodat we kunnen verwachten dat het er gewoonweg niet komt door de lek en de snelle plaatsing van het geboorte bericht op FB, daar is de pers uiteraard niet blij mee. :(

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Zoozot » februari 12, 2019, 12:14

Mogelijk wachten ze gewoon met een persbericht tot het jong effectief te zien is? Misschien is het voor de zoo interessanter om dan pas groots met nieuws uit te pakken.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » februari 12, 2019, 15:55

door de lek en de snelle plaatsing van het geboorte bericht op FB,
Ik snap niet dat dat hen zou tegenhouden. Niet iedereen heeft dat gelezen, toch?
Elke dierentuin die een Okapi-jong heeft is daar fier op en toetert het uit langs alle kanalen.
De Zoo die stamboekhouder is, zwijgt in alle talen.
Begrijpe wie kan?

Wat ik ook niet begrijp: ze bouwen voor veel geld een 'showstal' waar breed mee uitgepakt wordt, om ons in staat te stellen de dieren in de winter ook te zien. De winter, dat is NU, toch? Net nu wordt er gewerkt in die stal.

We zouden zo ook de kans krijgen om okapijongen snel na de geboorten (die vaak in de winter vallen) te kunnen zien. Maar desondanks heeft men ervoor gekozen om het jong te laten komen in de Moorse tempel....

De wegen van de kmda zijn ondoorgrondelijk...

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » februari 12, 2019, 16:13

zoofreak schreef:
door de lek en de snelle plaatsing van het geboorte bericht op FB,
Ik snap niet dat dat hen zou tegenhouden. Niet iedereen heeft dat gelezen, toch?
Elke dierentuin die een Okapi-jong heeft is daar fier op en toetert het uit langs alle kanalen.
De Zoo die stamboekhouder is, zwijgt in alle talen.
Begrijpe wie kan?

Wat ik ook niet begrijp: ze bouwen voor veel geld een 'showstal' waar breed mee uitgepakt wordt, om ons in staat te stellen de dieren in de winter ook te zien. De winter, dat is NU, toch? Net nu wordt er gewerkt in die stal.

We zouden zo ook de kans krijgen om okapijongen snel na de geboorten (die vaak in de winter vallen) te kunnen zien. Maar desondanks heeft men ervoor gekozen om het jong te laten komen in de Moorse tempel....

De wegen van de kmda zijn ondoorgrondelijk...
Dat zeker. Dat er geen enkele congopauw meer te zien is... even onbegrijpelijk.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » februari 12, 2019, 17:39

Pip schreef:Het Okapi-jong is een mannetje, en het wachten op het persbericht laat wel heel lang op zich wachten , zodat we kunnen verwachten dat het er gewoonweg niet komt door de lek en de snelle plaatsing van het geboorte bericht op FB, daar is de pers uiteraard niet blij mee. :(
Er hing in de Zoo zelf een bordje welke de geboorte aankondigde... dan kan je wel verwachten dat het zich snel verspreid natuurlijk. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » februari 13, 2019, 13:08

Enkele dingen die ik gisteren opmerkte:

- In het kleinapengebouw zit de keizertamarin momenteel bij de tamandoea en leek het koppel goudkopleeuwapen enkel het kleinere verblijf ernaast ter beschikking te hebben. Het voormalige verblijf van de keizertamarin alsook het kleine verblijf hiernaast is volledig leeggehaald.

- Aan de waadvolière stond een bordje van de europese griel (dit stond er twee dagen geleden nog niet). De vogel(s) zelf heb ik echter niet gezien. De twee dieren in de Europese volière aan het vogelgebouw zitten hier nog steeds. (die heb ik beiden gezien)

- In de savannevolière leken de kapgieren afwezig. Na een tijdje zoeken, zag ik één exemplaar op een nest zitten. Ik weet niet of het een eigen nest was of een oud nest van de abdims.

- In het reptielengebouw waren er in de nursery enkele blauwe stekelleguaantjes te zien. Ook in het verblijf van de klemmersdaggekko kon ik twee jongen spotten (deze zaten echter in het verblijf zelf en dus niet apart)

- Eerder werd gebericht dat de planken in het nijlpaardengebouw waren weggehaald, maar deze hangen er nog steeds. Enkel die aan de poort naar het middelste verblijf zijn verwijderd, de andere planken leken een beetje verhangen, waardoor ze beter aansluiten. (misschien toch nog hoop?)

- Ik zag Sydney niet meer in haar verblijf, twee dagen geleden was ze er nog wel

Verder vroeg ik mij af of de wasberen en stinkdieren nog aanwezig zijn, want de laatste maand heb ik daar geen dieren meer gezien.
Ook de nachtaap heb ik al lang niet meer gezien en bij mijn laatste drie bezoeken zag ik ook slechts één briluil.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » februari 13, 2019, 13:41

Wie is Sydney?

Plaats reactie