Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Bericht door Zoozot » januari 14, 2019, 12:33

Ik denk niet dat dit artikel de waarheid in pacht heeft. Als er al iets officieel bekend was, was het dat noch de amoerpanters, noch de jaguars zouden terugkeren naa de verbouwing, laat staan dat ze tijdelijk naar Mechelen zouden verhuizen. :doh:

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » januari 14, 2019, 12:41

Ik zou dat inderdaad toewijzen aan de 'dichterlijke vrijheid' van de journalist van HLN (kwatongen zouden zeggen 'de verstandelijke beperking', maar ik ben een milde mens).

Wat de sneeuwluipaarden betreft: het zou me niet verbazen als men op termijn in Planckendael een andere keuze maakt en, na wat aanpassingen, de vooropgestelde kwekerij van Amurluipaarden daar situeert.

Maar let op: dit is pure speculaas! ;)

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » januari 14, 2019, 13:11

seborga schreef:Ik wil geen afbreuk doen aan de informatie van Gibbon2000 maar vier dagen geleden konden we dit nog lezen in de krant:

Grote katten

"Ook het verouderde Jubileumcomplex van de grote katten ondergaat een verjongingskuur. De dieren zullen volgens de Zoo eind dit jaar tijdelijk verhuizen naar een andere dierentuin. Mogelijk is dat dierenpark Planckendael. In 2022 zouden de luipaarden en jaguars naar hun gloednieuw en veel ruimer verblijf kunnen terugkeren."

Bron: https://www.hln.be/regio/antwerpen/1-15 ... ~ae2d324f/

Ook ik heb dit gelezen, maar we kunnen er wel enkele bemerkingen bij maken:

- De bron --> HLN?!
- In het artikel staat niet dat Ilse Segers dit zo heeft gezegd, er wordt bovendien ook gespeculeerd over de bestemming van de dieren "mogelijk is dit dierenpark Planckendael"
- Als we even logisch nadenken is het niet zo plausibel dat 1 amoerluipaard en 1 hoogbejaarde jaguar terug zullen keren. Het is bovendien ook niet logisch dat de Zoo terug drie (3!) kattensoorten zal gaan houden in het jubileumcomplex.

Ik heb mijn informatie van personeel binnen de Zoo, dus je mag aannemen dat het min of meer correct is (er kunnen natuurlijk nog altijd kleine dingen wijzigen)
Ik kan jullie zeggen dat Zora zo goed als zeker achter de schermen verdwijnt in Planckendael en aangezien zij al hoogbejaard (20) is, daar waarschijnlijk blijft. Voor Jarolim zoekt men nog een ander onderkomen, hij is nog iets jonger.

Ik deel enkel mee wat ik weet, aan jullie om het al dan niet aan te nemen.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » januari 14, 2019, 14:51

Ik denk dat weinig leden hier HLN boven jouw geloven als bron :-)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » januari 14, 2019, 16:26

En voor kleine kinderen is er echt niets om bij slecht weer toch te kunnen spelen.

Ik ben niet verbaasd over de indoor speeltuin an sich, alleen over de lokatie.
Het is altijd mijn verwachting geweest dat ze de zolder van het rundergebouw daarvoor zouden gebruiken: een grote mooie ruimte die zich daar prima toe leent, niet te ver van een horecapunt.
Het zou ons netto geen enkele diersoort gekost hebben, want die zolder staat nu leeg.

Ontstaat dus de vraag: wat is dan wél het plan met die zolder? Er is sprake geweest van een soort science experience center, waar de conservation en onderzoeksaspecten van de Zoo kunnen belicht worden? Ik zou in elk geval niet beginnen dromen over dierenverblijven op die zolder. Ze gaan niet het nocturama aan de ene kant van de tuin opdoeken, om dat vervolgens herop te bouwen aan de andere kant..

De invulling van die bovenverdieping, samen met het te renoveren Varkensgebouw (dat nooit expliciet genoemd wordt in projectplannen of voorspellingen) zijn de twee resterende 'black spots' in de toekomstplannen.

Rafiaan
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Bericht door Rafiaan » januari 14, 2019, 17:13

Gibbon2000 schreef:Over het klein apengebouw zijn er bij mijn weten nog geen concrete plannen bekend gemaakt, maar in het jubileumcomplex maken ze inderdaad één gigantische blunder en dat komt inderdaad doordat de huidige directeur meer wil inzetten op kinderen, iets wat we aan het savannecomplex ook al zien.
Aan het voormalige hertenperk had perfect een kleinere Afrikaanse soort kunnen gehouden worden, maar dit richtte men liever in als speeltuin.
Hier ben ik het niet eens mee, wat betreft de huidige speeltuin. Veel bezoekers verwachten nu eenmaal dat er in een dierentuin een speeltuin is, en dan lijkt me de huidige locatie niet onlogisch, zo dicht bij het restaurant. Bovendien is het, in vergelijking met wat je in andere tuinen als Planckendael, Pairi Daiza of Blijdorp aantreft, maar een bescheiden speeltuin. Deze andere tuinen beschikken natuurlijk wel over veel meer ruimte dan ZOO Antwerpen, maar toch. Behalve deze speeltuin zijn er weinig andere speelplekken in de ZOO.
Een binnenspeeltuin in het huidige Nocturama hoeft er daarom niet te komen voor mij, het lijkt me trouwens ook een weinig geschikte locatie daarvoor.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 14, 2019, 17:48

Voor kranten is het vermelden van 'luipaard gaat terug' even goed als het introduceren van 'sneeuwluipaarden' in Antwerpen. Dus op zich, bevestigd de krant min of meer de stroom aan informatie die we hier krijgen.

Je hoort wel vaker dat er wel sneeuwluipaarden beschikbaar zijn voor dierentuinen indien ze niet wensen te kweken. Op zich lijkt het me wat vreemd om ze zowel in Planckendael als in de Zoo te presenteren, maar het idee in de voorstelling hierboven klinkt niet echt slecht. Persoonlijk zou ik dan wel ijveren voor een andere soort in Planckendael. Maar dat is een andere discussie. ;)

Omtrent het nocturama... het zat er al wat langer aan te komen. Het is zoals Zoofan ook al aanhaalde een rustig plekje in de dierentuin. Wanneer we zien dat er al snel gekozen wordt voor meer populaire invullingen, dan is het resultaat al snel logisch. Dat maakt het echter niet minder jammer. Het bleef immers één van mijn favoriete plekjes in de dierentuin.

We zullen het dan moeten doen met de 'nacht' van Dierenpark Amersfoort in de directe omgeving. Of zie ik nog een noemenswaardig nocturama over het hoofd in de lage landen?
Steeds weer onderweg enzo(o)!

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » januari 14, 2019, 18:29

Het huidige nocturama is ook niet de meest aantrekkelijke manier voor de doorsnee bezoeker. De meeste bezoekers zullen er zo doorheen lopen terwijl ik mij er altijd wel een tijdje kan vermaken. Een verbouwing naar voorbeeld van bijvoorbeeld de Amersfoortse Nacht kan het voor het grote publiek het al veel interesanter maken. Voor een speeltuin lijkt mij dat de gevel ook aangepast moet gaan worden. Zonder ruiten lijkt het mij een minder aantrekkelijk beeld om er te vertoeven..

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » januari 14, 2019, 18:55

Ik vraag me vooral af wat er met de collectie van het nocturama gaat gebeuren: gaan echt àlle nachtdieren weg of zullen er een paar blijven? Voor soorten als de aardvarkens of de vissende ratten vrees ik het ergste, maar ik kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat het niet zo moeilijk om bv. de luiaarden of de slanke Lori's tijdelijk in het kleinapengebouw te steken. :s

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 14, 2019, 19:00

Gorilla Gust schreef: Omtrent het nocturama... het zat er al wat langer aan te komen. Het is zoals Zoofan ook al aanhaalde een rustig plekje in de dierentuin. Wanneer we zien dat er al snel gekozen wordt voor meer populaire invullingen, dan is het resultaat al snel logisch. Dat maakt het echter niet minder jammer. Het bleef immers één van mijn favoriete plekjes in de dierentuin.
Echt? Waarom dan? De reden waarom er daar niet altijd veel volk loopt, is omdat het voor veel mensen onvindbaar is. Wij weten het allemaal zitten, maar op die iniminikaartjes zie je dat nauwelijks staan. En aangezien de zoo geen gidsen meer verkoopt weet zowat niemand dat het daar zit.

Moeten ze nu ook persé nog een binnenspeeltuin hebben? Een speeltuin in open lucht, dat begrijp ik. Wat moeten ze nog hebben op hun 11 ha? Een kinderboerderij liefst ook. En een filmzaal hebben ze ook nog niet. En mss nog een fancy broodjeszaak en waarom ook geen ijspiste tijdens het eindejaar? En zet dat reuzenrad van het Astridplein ook maar in de zoo. En liefst ergens ook nog wat dino's en wat verkleede animatoren.En idd nog een hyperactieve "wetenschappelijke" speelzolder boven het runderengebouw. Er toch niet iemand die denkt dat ze daar veel gaan prijs geven over hun ex situ activiteiten. De kmda? Info geven? Iemand?

Als ik nog iets vergeten ben, hoor ik het graag ;)

Iemand al eens gelet op hoeveel kids die interactieve tools in Vriesland gebruiken?

Wat een dooie zooi is me dat qua toekomstvisie.

Zodra ze officieel bekend maken dat het nocturama verdwijnt, kunnen ze mijn abo steken waar het pijn doet.
Extinction is forever!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 14, 2019, 19:01

Zoozot schreef:Ik vraag me vooral af wat er met de collectie van het nocturama gaat gebeuren: gaan echt àlle nachtdieren weg of zullen er een paar blijven? Voor soorten als de aardvarkens of de vissende ratten vrees ik het ergste, maar ik kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat het niet zo moeilijk om bv. de luiaarden of de slanke Lori's tijdelijk in het kleinapengebouw te steken. :s
De potto's, galago's, 1 kantjilsoort zijn al weg hoor. Dat doen ze geruisloos want ze gaan er van uit dat iedereen kickt op die olifanten en omwille van de zeeleeuwenshow langskomt.
Extinction is forever!

dehaas
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo

Bericht door dehaas » januari 14, 2019, 19:55

Het lijkt me ontzettend zonde als nocturama zal verdwijnen, is eigenlijk het enige stuk van het complex wat volgens mij niet zwaar verouderd is. Een binnenspeeltuin, hoe noodzakelijk ook in deze tijd lijkt me daar qua ruimte echt niet passen. Tenzij het ze lukt het plafon te verhogen. Of het worden wel erg saaie glijbanen, klimtoestellen enz.

Verder vind ik de plannen zeker vol potentie. Als ze de hoogte en de verschillende etages van het gebouw goed weten in te zetten kan het echt iets heel gaafs worden. Al vraag ik me wel af of er ook voor op de lange termijn genoeg ruimte is om daar fatsoenlijk tijgers te huisvesten. Want net als bij de buffels en zeker bij de olifanten zie je dat na een aantal jaar dit toch al begint af te vragen of dit voldoende (binnen)ruimte biedt. Ook ben ik erg benieuwd hoe het zeeleeuwen deel vorm zal krijgen.

Verder moet ik zeggen ben ik erg blij met de komst van de neushoorns, als verbonden worden met de giraffe en op termijn wellicht ook het olifantenperk kan er echt een mooie mini savanne gaan ontstaan. Ik vind het erg fijn dat ze in Antwerpen nog wel ook de grote soorten vaak redelijk proberen te huisvesten. Is wat ik in Artis als andere echte stadstuin steeds meer voor vrees.

Wat het kleine apen gebouw hoop ik dat het zo snel mogelijk sluit, want het huidige vind ik de zoo niet waardig.

Pip
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Zoo

Bericht door Pip » januari 15, 2019, 13:13

Zodra ze officieel bekend maken dat het nocturama verdwijnt, kunnen ze mijn abo steken waar het pijn doet.
Ze maken juist niets bekend, ze breken af en als het binnen twee jaar af is komt het via een plechtige inhuldiging met veel deftig volk, in de kranten!
En nog drie maand later lezen de abonnees het in de Zoo-magazine

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » januari 15, 2019, 13:46

De naam van kleine gorilla T is bekend...

Thandie, wat geliefd betekent.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 15, 2019, 17:17

Pip schreef:

Ze maken juist niets bekend, ze breken af en als het binnen twee jaar af is komt het via een plechtige inhuldiging met veel deftig volk, in de kranten!
En nog drie maand later lezen de abonnees het in de Zoo-magazine
Qua informatiebedeling hinkt de KMDA in vergelijking met pakweg Blijdorp in Rotterdam inderdaad stevig achterop. Daar weten de abonnees en met name de vriendenvereniging toch heel wat meer omtrent de plannen voor de komende jaren. Het is een beetje een spel van geven en nemen daar in natuurlijk. Maar het blijft zonde dat de Zoo hierin geen betekenis ziet.
Zoozot schreef:Ik vraag me vooral af wat er met de collectie van het nocturama gaat gebeuren: gaan echt àlle nachtdieren weg of zullen er een paar blijven? Voor soorten als de aardvarkens of de vissende ratten vrees ik het ergste, maar ik kan me bijvoorbeeld wel voorstellen dat het niet zo moeilijk om bv. de luiaarden of de slanke Lori's tijdelijk in het kleinapengebouw te steken. :s
Soorten zoals aardvarkens zijn nochtans niet moeilijk, ik heb ze afgelopen zomer in diverse Engelse tuinen gewoon in een buitenperk (overdag) kunnen bekijken. En op enkele plaatsen ook nog aardig actief. Maar op het het eerste zicht wilt men voornamelijk grote blikvangers, en minder aandacht besteden aan de kleinere leukere soorten in de marge lijkt het. Nochtans is dat een rol die perfect voor een stadszoo is weggelegd.

Het idee van een hyperactieve "wetenschappelijke" speelzolder had Apenarend misschien ook beter niet gemaakt. Voor het zelfde geld gaf je hen nu een gouden idee. Het klinkt immers als iets wat wel past in het huidige elan. ;) Desondanks dat je inderdaad ziet dat de meeste interactieve zaken momenteel eigenlijk niet echt gebruikt worden. Al is het niet makkelijk om goede en attractieve educatie te voorzien. Maar ze proberen daarin op zijn minst nog diverse zaken. Er zijn tuinen in Nederland die dat al bijna opgaven (bv Dierenrijk), en waar de educatie op dat vlak toch echt wel verwaarloosbaar werd.

Maar goed... officieel hebben ze nog geen details bekend gemaakt. Hopelijk valt het beter mee dan wat we vrezen. :google:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » januari 15, 2019, 17:18

De gorillababy is ondertussen bijna 2 maanden oud. Hoog tijd dus om het kind een naam te geven!

Wie op kraambezoek kwam bij onze gorillafamilie was getuige van deze vertederende taferelen en kon zijn favoriete naam achterlaten. Het resultaat? Een berg aan suggesties! We kregen ongelooflijk veel prachtige namen toegestopt van onze bezoekers.

Nu wacht de verzorgers en de kersverse peter van de babygorilla, Jelle Cleymans, de moeilijke taak om het kleintje een gepaste Afrikaanse naam te geven beginnend met de letter T.

Benieuwd welke naam zij gekozen hebben? Ontdek het in dit filmpje:

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » januari 15, 2019, 17:33

Soorten zoals aardvarkens zijn nochtans niet moeilijk, ik heb ze afgelopen zomer in diverse Engelse tuinen gewoon in een buitenperk (overdag) kunnen bekijken. En op enkele plaatsen ook nog aardig actief.

Nogmaals, ik leg mijn hoop bij het Varkensgebouw waar dit prima kan gerealiseerd worden qua accommodatie. Aardvarkens passen daar perfect in het verhaal van de Afrikaanse savanne.
Er zijn ooit plannen geweest waar op die plek Stekelvarkens waren ingetekend: weg daarmee! De goede keuze ligt voor de hand!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 15, 2019, 18:25

Gorilla Gust schreef: Het idee van een hyperactieve "wetenschappelijke" speelzolder had Apenarend misschien ook beter niet gemaakt. Voor het zelfde geld gaf je hen nu een gouden idee. Het klinkt immers als iets wat wel past in het huidige elan. ;) Desondanks dat je inderdaad ziet dat de meeste interactieve zaken momenteel eigenlijk niet echt gebruikt worden. Al is het niet makkelijk om goede en attractieve educatie te voorzien. Maar ze proberen daarin op zijn minst nog diverse zaken. Er zijn tuinen in Nederland die dat al bijna opgaven (bv Dierenrijk), en waar de educatie op dat vlak toch echt wel verwaarloosbaar werd.

Maar goed... officieel hebben ze nog geen details bekend gemaakt. Hopelijk valt het beter mee dan wat we vrezen. :google:
Mijn bericht staat vol met suggesties, weinig kans dat ze de beste daar gaan uitpikken. Het woord 'zolder' is immers negatief voor marketeers.
Extinction is forever!

Secretarisvogel
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door Secretarisvogel » januari 17, 2019, 23:17

Vandaag tussen het blokken nog eens binnengesprongen en zag het volgende:
- de rotsen aan de bezoekerszijde van Vriesland worden gerestaureerd
- 3 verblijven staan er ondertussen leeg in het kleinapengebouw
- Er zat nog maar 1 brilkaaiman in het reptielengebouw... iemand een idee wat de plannen zijn voor de toekomst?
- Er staat ook een transportkist bij de olifanten (misschien al langer ik weet het niet) maar wie verhuist er en naar waar?

Max
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Artis, Blijdorp

Bericht door Max » januari 18, 2019, 00:02

Apenarend schreef: De potto's, galago's, 1 kantjilsoort zijn al weg hoor. Dat doen ze geruisloos want ze gaan er van uit dat iedereen kickt op die olifanten en omwille van de zeeleeuwenshow langskomt.
Weet je toevallig naar welke dierentuinen de potto's en de galago's gegaan zijn?
Dieren zijn het mooiste op de planeet!
Laten we ze dan ook beschermen!

Plaats reactie