Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Bericht door Gibbon2000 » januari 13, 2019, 09:44

Om even terug te komen op het kleinapengebouw.
Het klopt wat zoofreak zegt, de Zoo zal nog een klein beetje uitbreiden langs de Carnotstraat.
Momenteel zijn zelfs al een heel aantal panden in het bezit van de KMDA.
We mogen deze uitbreiding echter ten vroegste verwachten binnen 5 à 6 jaar.
Naar wat ik heb gehoord gaat het kleinapengebouw tegen de vlakte, al weet ik niet of we dit letterlijk moeten nemen. Ik weet niks van de beschermde status van dit gebouw. Het is van 1978 en staat los van het zalencomplex en de wintertuin, dus het zou best kunnen dat het niet beschermd is.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » januari 13, 2019, 10:28

De zoo zou zoveel moois kunnen maken moesten ze de neushoorns laten en de olifanten doen vertrekken.
Ook in het huidige jubileumcomplex en klein apengebouw is zoveel meer mogelijk dan wat ze van plan zijn.
Maar voor de huidige directeur zijn de dieren bijzaak, en dan zit je in een dierentuin niet op uw plaats.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » januari 13, 2019, 10:58

Limburg vooruit schreef:De zoo zou zoveel moois kunnen maken moesten ze de neushoorns laten en de olifanten doen vertrekken.
Ook in het huidige jubileumcomplex en klein apengebouw is zoveel meer mogelijk dan wat ze van plan zijn.
Maar voor de huidige directeur zijn de dieren bijzaak, en dan zit je in een dierentuin niet op uw plaats.
De olifanten zullen inderdaad moeten vertrekken, daar geef ik je volledig gelijk in. De neushoorns lijken mij echt nog wel mogelijk, maar dat ter zijde.

Over het klein apengebouw zijn er bij mijn weten nog geen concrete plannen bekend gemaakt, maar in het jubileumcomplex maken ze inderdaad één gigantische blunder en dat komt inderdaad doordat de huidige directeur meer wil inzetten op kinderen, iets wat we aan het savannecomplex ook al zien.
Aan het voormalige hertenperk had perfect een kleinere Afrikaanse soort kunnen gehouden worden, maar dit richtte men liever in als speeltuin.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » januari 13, 2019, 11:56

Gibbon2000 schreef:Om even terug te komen op het kleinapengebouw.
Het klopt wat zoofreak zegt, de Zoo zal nog een klein beetje uitbreiden langs de Carnotstraat.
Momenteel zijn zelfs al een heel aantal panden in het bezit van de KMDA.
We mogen deze uitbreiding echter ten vroegste verwachten binnen 5 à 6 jaar.
Naar wat ik heb gehoord gaat het kleinapengebouw tegen de vlakte, al weet ik niet of we dit letterlijk moeten nemen. Ik weet niks van de beschermde status van dit gebouw. Het is van 1978 en staat los van het zalencomplex en de wintertuin, dus het zou best kunnen dat het niet beschermd is.
2700m² maximaal (obv zimmo) maar dat maakt idd wel nog iets mogelijk. Zal toch wel indoor moeten zijn gezien de ligging.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

dehaas
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: San Diego Zoo

Bericht door dehaas » januari 13, 2019, 12:53

Ik ben niet helemaal bij met de laatste plannen van het jubileumcomplex. Welke blunder lijkt er te ontstaan? Ik vond tijgers en uitbreiding zeeleeuwen opzich niet heel slecht klinken.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » januari 13, 2019, 13:47

Wat de meesten vervelend/zonde vinden is dat een grote soort zoals tijgers, de grootste ondersoort die goed vertegenwoordigd is in Europese dierentuinen, zo veel plek krijgt in zo een kleine tuin, terwijl op diezelfde plek 2-3 andere kleinere en zeldzamere soorten zouden kunnen worden gehouden die op vlak van conservatie veel belangrijk zijn.

Overigens hoeft de uitbreiding van het apengebouw niet echt alleen binnenverblijven te zijn. Ze zouden met uitschuifbare glazen daken kunnen werken zodat in de zomer de binnenverblijven een buitenverblijf worden (als ik het goed heb hebben de huidige verblijven ook zoiets).

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 13, 2019, 17:31

Gibbon2000 schreef:
Over het klein apengebouw zijn er bij mijn weten nog geen concrete plannen bekend gemaakt, maar in het jubileumcomplex maken ze inderdaad één gigantische blunder en dat komt inderdaad doordat de huidige directeur meer wil inzetten op kinderen.
Zijn er dan ook al concretere plannen met welke inrichting het jubileumcomplex zal worden uitgerust?

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 13, 2019, 17:34

Jarne schreef:Wat de meesten vervelend/zonde vinden is dat een grote soort zoals tijgers, de grootste ondersoort die goed vertegenwoordigd is in Europese dierentuinen, zo veel plek krijgt in zo een kleine tuin, terwijl op diezelfde plek 2-3 andere kleinere en zeldzamere soorten zouden kunnen worden gehouden die op vlak van conservatie veel belangrijk zijn.

Overigens hoeft de uitbreiding van het apengebouw niet echt alleen binnenverblijven te zijn. Ze zouden met uitschuifbare glazen daken kunnen werken zodat in de zomer de binnenverblijven een buitenverblijf worden (als ik het goed heb hebben de huidige verblijven ook zoiets).
Dat snap ik ook niet waarom er niet veel meer aan etagebouw gedaan wordt en waarom een deel van het nocturarium nu bvb niet werd voorzien in het ondergrondse deel van het savannecomplex, dit kon gerust in enkele kalmere stukken bij het speelgedeelte gevoegd worden.

Rafiaan
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Bericht door Rafiaan » januari 13, 2019, 17:48

Wat ik bij mijn twee laatste bezoeken opmerkte: er zijn terug olijfduiven voor de schermen. Zowel in december als deze maand zag ik er twee. Er was nog geen bordje voor de soort gehangen aan de Afrikavolière bij het Vogelpaleis.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » januari 13, 2019, 19:17

Boomkangoeroe Mike schreef:
Jarne schreef:Wat de meesten vervelend/zonde vinden is dat een grote soort zoals tijgers, de grootste ondersoort die goed vertegenwoordigd is in Europese dierentuinen, zo veel plek krijgt in zo een kleine tuin, terwijl op diezelfde plek 2-3 andere kleinere en zeldzamere soorten zouden kunnen worden gehouden die op vlak van conservatie veel belangrijk zijn.

Dat snap ik ook niet waarom er niet veel meer aan etagebouw gedaan wordt en waarom een deel van het nocturarium nu bvb niet werd voorzien in het ondergrondse deel van het savannecomplex, dit kon gerust in enkele kalmere stukken bij het speelgedeelte gevoegd worden.
Dat is iets waar ik het volledig mee eens ben. Ze hadden gemakkelijk de aardvarkens, springhazen en nijlroezetten kunnen plaatsen waar nu die 'archeologische site' en de vleermuizengrot is.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » januari 13, 2019, 19:28

Boomkangoeroe Mike schreef:
Gibbon2000 schreef:
Over het klein apengebouw zijn er bij mijn weten nog geen concrete plannen bekend gemaakt, maar in het jubileumcomplex maken ze inderdaad één gigantische blunder en dat komt inderdaad doordat de huidige directeur meer wil inzetten op kinderen.
Zijn er dan ook al concretere plannen met welke inrichting het jubileumcomplex zal worden uitgerust?
Die zijn er, maar die zijn nog niet voor het grote publiek bekend gemaakt, dus ik wijd er liever niet te veel over uit. Ik kan wel zeggen dat...

- De werken in september zouden moeten starten en tegen dan alle dieren (over de zeeleeuwen weet ik niets) naar andere oorden zullen verhuizen.
- De brilberen zullen als soort blijven (men weet nog niet of Tinka of Zamora zullen terugkeren of dat men andere dieren krijgt)
- Ze gaan drie kattenperken maken, twee voor tijgers (nog niet 100% zeker, maar waarschijnlijk siberische) en 1 voor een andere katachtige (welke inside al bekend is, maar nog niet voor het publiek)
- de roofvogels gaan weg, althans sowieso de volières boven de kattenperken
- de zeeleeuwen krijgen een buitenbassin, meer specifiek op de plek van de huidige verblijven achter de schermen

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 13, 2019, 20:10

Die tweede kat laat dus nog enige verrassing toe. Met twee tijgersverblijven kan het bijna niet anders dan een kleine katachtige worden, iets wat de KMDA totaal ontbeert en wat ik zou toejuichen.
Tenzij er nog een andere verrassing komt, maar die zal dan eerder onaangenaam zijn.

Ik veronderstel dat de huidige roofvogelkooien (de grote dan) op een of andere manier toch een invulling zullen moeten bljiven krijgen?

Wat de zeeleeuwen betreft, de huidige separatieverbljiven verdwijnen (of worden openlucht), in elk geval dus niets onherroepelijks met het oog op het moment dat deze directeur verdwijnt.

Geen nieuws over het nocturama?
Extinction is forever!

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » januari 13, 2019, 20:55

Apenarend schreef:Die tweede kat laat dus nog enige verrassing toe. Met twee tijgersverblijven kan het bijna niet anders dan een kleine katachtige worden, iets wat de KMDA totaal ontbeert en wat ik zou toejuichen.
Tenzij er nog een andere verrassing komt, maar die zal dan eerder onaangenaam zijn.

Ik veronderstel dat de huidige roofvogelkooien (de grote dan) op een of andere manier toch een invulling zullen moeten bljiven krijgen?

Wat de zeeleeuwen betreft, de huidige separatieverbljiven verdwijnen (of worden openlucht), in elk geval dus niets onherroepelijks met het oog op het moment dat deze directeur verdwijnt.

Geen nieuws over het nocturama?
Wie A zegt moet ook B zeggen zeker... ik zal maar meteen het hele plaatje schetsen, al verwacht ik dat er misschien een lichte storm zal ontstaan:

Zoals gezegd komt er dus een derde perk, het perk zou doorlopen tot de roofvogels bovenaan (ik kan me het visueel nogal moeilijk voorstellen) en zal ... sneeuwluipaarden huisvesten.
Nu is deze soort wel een relatief kleine soort luipaard, maar het is wel geen kleine kattensoort à la nevelpanter, ocelot of caracal. Desalniettemin was ik toch aangenaam verrast door deze onverwachte soort. Indien het verblijf werkelijk tot boven zou doorlopen, met de nodige klimmogelijkheden, lijkt het mij wel mogelijk om deze soort een geschikt en mooi perk te geven. Laten we misschien eerst afwachten tot de plannen van alle drie de verblijven worden vrijgegeven alvorens we dit afkraken.

Dit is waarschijnlijk al genoeg om enkele serieuze rukwinden te doen opzetten, maar de echte storm moet nog komen:

Het nocturama verdwijnt en de ruimte wordt gebruikt als... (hou je vast)...indoor speelplein! :doh:
Dit heeft wel een kleine nuancering nodig:
Zoals gezegd zal het kleine apengebouw (ten vroegste binnen een jaar of zes) gesloopt/verbouwt (nog geen concrete plannen volgens mij) worden en worden een aantal panden aan de Carnotstraat erbij getrokken. Dit nieuwe gebouw zal dan kleine zoogdieren gaan huisvesten. Onder andere de kleine apen, maar ook de nachtdieren.
Voor de duidelijkheid, ik weet niet of in dit gebouw dan een gloednieuw nocturama zal komen, welke soorten er exact zullen gehouden worden etc. Dit kan dus nog alle kanten uit.

Aanvankelijk vond ik dit zeer jammer, maar achteraf gezien kan dat nieuwe gebouw misschien wel veelbelovend worden. Maar één ding is zeker, dat speelplein is verloren ruimte.

Ik deel dit nu met jullie (blijkbaar wist niemand dit dan?), beoordeel het dan a.u.b. ook met de nodige voorzichtigheid. We hebben nog geen plannen of schetsen gezien en ze zijn nog niet aan de bouw begonnen, dus breek de boel niet af alvorens je hebt gezien hoe het eruit ziet.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » januari 13, 2019, 21:07

Als dit voor 50% klopt was mijn bezoek van deze zomer ook meteen het allerlaatste ooit!
En zal ik tevens voor die partijen gaan kiezen die de subsidiekraan willen dicht draaien.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » januari 13, 2019, 22:59

Opzich is zo een speeltuin rap genoeg (deels) omgebouwd naar een klein-zoogdierenhuis moest er ooit een verstandigere directeur komen. En die sneeuwluipaarden klinken ook niet slecht. Ik ben zeer benieuwd naar hoe de perken gaan zijn.

Ik ben wel zeer benieuwd hoe ze dat speelplein gaan aanpakken, zo een lange maar lage ruimte.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » januari 14, 2019, 07:51

Laten we misschien eerst afwachten tot de plannen van alle drie de verblijven worden vrijgegeven alvorens we dit afkraken.
Zo denk ik er ook over.
Het nocturama verdwijnt en de ruimte wordt gebruikt als... (hou je vast)...indoor speelplein!
Het verdwijnen van het nocturama zou ik zelf ook niet leuk vinden. Helemaal niet zelfs. Maar dat had ik bijv. bij het verdwijnen van de runderen ook. Een dierentuin moet evolueren en als we eerlijk zijn weten we dat het nooit druk was in het nocturama. De meeste mensen lieten het links liggen. En voor kleine kinderen is er echt niets om bij slecht weer toch te kunnen spelen. Als ik als directeur zou moeten kiezen tussen het verliezen van 10 super kritische fanatici (zoals ik mezelf ook noem, het is niet negatief bedoeld) met een abonnement of het winnen van 100 gezinnen met kinderen, ik zou het ook wel weten. Een dierentuin is, of je dat nu wil of niet, een commerciële instelling. Weliswaar met een grote en noodzakelijke zorg voor educatie en natuurbehoud maar in eerste instantie moet er geld binnenkomen.
Als dit voor 50% klopt was mijn bezoek van deze zomer ook meteen het allerlaatste ooit!
Zoals ik hierboven al aanhaalde: dat gaan ze daar helemaal niet erg vinden.
Laatst gewijzigd door zoofan op januari 14, 2019, 07:59, 1 keer totaal gewijzigd.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » januari 14, 2019, 07:59

Jawadde, wat een informatiestroom.
Ik heb er eerst een nachtje over geslapen :-\ .

De plannen voor de roofdieren kunnen mij wel bekoren: het rijtje brilberen, tijgers, sneeuwluipaarden is interessant. Drie winterharde soorten waardoor ik vermoed dat we toch geen inkijk krijgen in de binnenverblijven?
De lay-out van de zeeleeuwen verbaast me: een buitenperk aan de kant van de reservebassins kan nooit erg groot zijn en doet de vraag rijzen waarom de roofvogelvolieres dan moeten sneuvelen? Ofwel moeten we dat lezen als 'worden vervangen door andere, eigentijdsere volieres'? Een doorloop met uilen kan er toch nog wel bij zeker?
Grootste blow is natuurlijk het verdwijnen van het nocturama. Ik probeer er langs alle invalhoeken naar te kijken maar kan alleen concluderen: slecht idee! Hier sneuvelt een historisch project dat (dacht ik) onlosmakelijk met de Zoo verbonden is. Het is flauw om te stellen dat 'het publiek niet geïnteresseerd zou zijn'. Dan moet je gewoon beter je best doen om het boeiend te maken. Voor regelmatige bezoekers en meerwaardezoekers gaat hier heel veel verloren.
Bovendien, een indoorspeeltuin? Slecht idee. Dat levert een hoop kabaal en gedoe op in een betonnen constructie die weergalmt als een ton. Dat zal de kweek van de roofdieren geen goed doen. Ik zie nog een ander doembeeld aan de horizon: zo vlak bij de zeeleeuwen en een speeltuin willen ouders hun kids vrijlaten, ergo: behoefte aan een horecapunt. Moeten de roofvogels daar voor wijken?

Ik wil niet vooruitlopen op plannen. Ik ben ook bereid om zeer redelijk te zijn. De concrete ontwerpen maken mij meestal dolenthousiast. Maar ik hoop dat ze verdomd veel moeite doen om ten minste de meest waardevolle nachtdieren elders een plaats te geven: de slanke loris, de tamanduas en de aardvarkens (en dan bedoel ik NIET in Planckendael, en NIET binnen 5 jaar, hé).

Spannende tijden weer. Dat weer wel ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » januari 14, 2019, 08:47

Hoog tijd voor een nieuwe directeur, één die niet vergeten is dat hij een dierentuin bestuurd en geen speeltuin.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 14, 2019, 09:48

Verdwijnen nocturama zou een absolute miskleun zijn. Een van de laatste in Europa en een van de laatste verblijven waarvoor men vanuit het buitenland nog naar Antwerpen komt.

Eenmaal verdwenen komt het nooit meer terug.

Ik begin te begrijpen waarom KMDA niet communiceert op voorhand over zijn projecten. En geen echte vriendenkring ala Blijdorp wil.

En sneeuwluipaarden.... tja, we zullen maar blij zijn zekers. Maar die zie ik al in PL.

Ik vermoed dat deze evoluties ook veel zoopersoneel pijn doen.
Extinction is forever!

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door seborga » januari 14, 2019, 12:28

Ik wil geen afbreuk doen aan de informatie van Gibbon2000 maar vier dagen geleden konden we dit nog lezen in de krant:

Grote katten

"Ook het verouderde Jubileumcomplex van de grote katten ondergaat een verjongingskuur. De dieren zullen volgens de Zoo eind dit jaar tijdelijk verhuizen naar een andere dierentuin. Mogelijk is dat dierenpark Planckendael. In 2022 zouden de luipaarden en jaguars naar hun gloednieuw en veel ruimer verblijf kunnen terugkeren."

Bron: https://www.hln.be/regio/antwerpen/1-15 ... ~ae2d324f/

Plaats reactie