Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Bericht door Gorilla Gust » december 31, 2018, 13:15

Plaats vanaf 2019 hier al het nieuws uit Zoo Antwerpen en haar voortdurende renovatie. De parel wordt wederom prachtig opgepoetst.

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2019)

Bericht door Gorilla Gust » januari 10, 2019, 18:36

ZOO Antwerpen tekende een prima jaar op en ontving 1.150.000 gasten, een stijging van 4,5% tov het recordjaar van 1,1 miljoen dierenliefhebbers in 2017.

Lees er alles over op viewtopic.php?f=84&t=5066&p=82193#p82193

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Gibbon2000 » januari 10, 2019, 18:49

Gorilla Gust schreef:ZOO Antwerpen tekende een prima jaar op en ontving 1.150.000 gasten, een stijging van 4,5% tov het recordjaar van 1,1 miljoen dierenliefhebbers in 2017.

En met een kleine gorilla en binnenkort een nijlpaardje en een kleine okapi zal 2019 wellicht ook geen slecht jaar worden.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 10, 2019, 18:56

Gibbon2000 schreef:
Gorilla Gust schreef:ZOO Antwerpen tekende een prima jaar op en ontving 1.150.000 gasten, een stijging van 4,5% tov het recordjaar van 1,1 miljoen dierenliefhebbers in 2017.

En met een kleine gorilla en binnenkort een nijlpaardje en een kleine okapi zal 2019 wellicht ook geen slecht jaar worden.
Maar sowieso gaat het maar om hun 'recentste' recordjaar. In 2009 zorgde het befaamde Baby-K effect immer zeer kortstondig ook voor een boost tot 1.335.000 bezoekers. Daar zitten we voorlopig nog niet terug aan... Maar het komt gestaag terug in de buurt. ;)

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 11, 2019, 15:10

Gezocht: witte neushoorn voor de Zoo

De Antwerpse Zoo krijgt er een extra troef bij: in 2020 wil de dierentuin graag een witte neushoorn. Na de olifanten is dat het grootste landdier op aarde.

Het mannetje van de witte neushoorn kan vier meter lang worden en tot 3.600 kilo wegen. “We gaan vanaf eind dit jaar het Rundergebouw (vroeger zaten hier de buffels, red.) aanpassen voor de komst van de witte neushoorn”, zegt woordvoerder Ilse Segers.

Bron en meer Het laatste Nieuws (krant)
https://www.hln.be/de-krant/gezocht-wit ... IN#paywall

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » januari 11, 2019, 15:37

Eindelijk een datum dat ze de neushoorns verwachten =D
Al hoop ik wel dat ze kiezen voor 2 mannetjes ipv een fokgroep op die best beperkte ruimte ;)

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » januari 11, 2019, 16:52

JvG schreef:Eindelijk een datum dat ze de neushoorns verwachten =D
Al hoop ik wel dat ze kiezen voor 2 mannetjes ipv een fokgroep op die best beperkte ruimte ;)
Op zich valt die ruimte daar best mee, een kweekkoppel of eventueel een groep van twee vrouwen en een man is daar misschien wel mogelijk, zeker wanneer ze ook toegang zouden krijgen tot de huidige savanne-vlakte. Als ik de oppervlakte in de tweede situatie vergelijk met die in Pairi Daiza (waar momenteel een man, twee vrouwen en een jong dier rondlopen), lijkt deze zelfs nog iets groter (weliswaar gedeeld met enkele zebra's en giraffen).

Al denk ik dat de kans groot is dat ze voor opvang van mannetjes gaan.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » januari 11, 2019, 17:19

Ook al was het reeds bekend, ik betreur nog steeds dat ze nog een grote soort halen terwijl hun reeds aanwezige grote soorten (olifant, giraf, nijlpaard) allemaal te klein zitten!
Maarja, als de regering de huisvestingseisen aanpast aan de zoo ben je altijd in orde natuurlijk.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » januari 11, 2019, 17:33

Limburg vooruit schreef:Ook al was het reeds bekend, ik betreur nog steeds dat ze nog een grote soort halen terwijl hun reeds aanwezige grote soorten (olifant, giraf, nijlpaard) allemaal te klein zitten!
Maarja, als de regering de huisvestingseisen aanpast aan de zoo ben je altijd in orde natuurlijk.
Nogal vreemde (en weeral negatieve) reactie...

Het Antwerpse nijlpaardenverblijf kan er naar de huidige normen nog makkelijk door, zeker in vergelijking met andere tuinen. De giraffen zitten momenteel niet meer te klein, enkel indoor zou men kunnen verbeteren, maar al bij al valt dit nog wel mee voor drie dieren (waar overigens niet mee gekweekt wordt) De olifanten zitten inderdaad te klein, dit vinden ze in Antwerpen zelf ook. Een optie voor de toekomst is om eventueel het grasperk dat voor het verblijf ligt, er bij te trekken. Momenteel zijn de normen voor olifantenstiertjes soepeler omwille van de grote mannenoverschot, dit is waarom het perk in de Zoo nog door de beugel kan.

Het is onmogelijk om het voormalige runderperk te betrekken bij de olifanten of de nijlpaarden en ook een indoorstal voor de giraffen kan men daar niet zetten omwille van de beschermde status van het rundergebouw.

Verder is het gewoon absurd om te stellen dat de regering de huisvestingseisen aanpast aan de Zoo.

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » januari 11, 2019, 17:39

Gibbon2000 schreef: Stellen dat de regering de huisvestingseisen aanpast aan de Zoo is gewoon absurd.
Al zit er wel iets van waarheid in de reactie; het is eigenlijk zelfs andersom: ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de wetgeving rond minimumnormen in 1999 met medewerking van mensen van de KMDA is opgesteld. Uiteraard wilt dat weliswaar niets zeggen over een eventuele partijdigheid van de wetgeving; ook de zoo zelf voldeed anno 1999 niet aan alle normen.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » januari 11, 2019, 17:45

Zoozot schreef:
Gibbon2000 schreef: Stellen dat de regering de huisvestingseisen aanpast aan de Zoo is gewoon absurd.
Al zit er wel iets van waarheid in de reactie; het is eigenlijk zelfs andersom: ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat de wetgeving rond minimumnormen in 1999 met medewerking van mensen van de KMDA is opgesteld. Uiteraard wilt dat weliswaar niets zeggen over een eventuele partijdigheid van de wetgeving; ook de zoo zelf voldeed anno 1999 niet aan alle normen.
Dit wilt inderdaad nog niets zeggen, je kan hier ook enkele bemerkingen bij maken:
- de Zoo was in 1999 de enige min of meer deftige dierentuin in België
- in 1999 voldeed de Zoo waarschijnlijk nog makkelijk aan al de toenmalige normen
- Er zijn meerdere experten uit de dierentuinwereld aan de KMDA verbonden

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » januari 11, 2019, 18:05

Limburg vooruit schreef:Ook al was het reeds bekend, ik betreur nog steeds dat ze nog een grote soort halen terwijl hun reeds aanwezige grote soorten (olifant, giraf, nijlpaard) allemaal te klein zitten!
Als dat al zou zijn is dat nog altijd beter dan dat de tuin waar jij zo mee dweept dat zou doen. We kennen je standpunt over de KMDA intussen wel hoor.

Bovendien worden de normen tegenwoordig meer en meer opgelegd door de studbookholder. Toch voor de tuinen die lid (willen) zijn van de overkoepelende organisatie.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » januari 11, 2019, 19:12

Gibbon2000 schreef:Het Antwerpse nijlpaardenverblijf kan er naar de huidige normen nog makkelijk door, zeker in vergelijking met andere tuinen. De giraffen zitten momenteel niet meer te klein, enkel indoor zou men kunnen verbeteren, maar al bij al valt dit nog wel mee voor drie dieren (waar overigens niet mee gekweekt wordt) De olifanten zitten inderdaad te klein, dit vinden ze in Antwerpen zelf ook. Een optie voor de toekomst is om eventueel het grasperk dat voor het verblijf ligt, er bij te trekken. Momenteel zijn de normen voor olifantenstiertjes soepeler omwille van de grote mannenoverschot, dit is waarom het perk in de Zoo nog door de beugel kan.

Het is onmogelijk om het voormalige runderperk te betrekken bij de olifanten of de nijlpaarden en ook een indoorstal voor de giraffen kan men daar niet zetten omwille van de beschermde status van het rundergebouw.
Waarom positief zijn over iets wat u in die tuin stoort?
Het nijlpaardenverblijf is binnen niet ruim genoeg voor 3 (mogelijk 4) dieren. Het olifantenverblijf voldoet nergens. Het giraffenverblijf is binnen om te janken.

Doe de olifanten weg of breng ze waar je nu de neushoorns wil zetten zodat de giraffen het olifantengbied erbij krijgen.
Gibbon2000 schreef:Verder is het gewoon absurd om te stellen dat de regering de huisvestingseisen aanpast aan de Zoo.
Dit is verre van absurd, ze geven het zelf toe!!
zoofan schreef:Als dat al zou zijn is dat nog altijd beter dan dat de tuin waar jij zo mee dweept dat zou doen. We kennen je standpunt over de KMDA intussen wel hoor.
Ik dweep met geen enkele tuin binnen België op dit moment. De tuin waar jij op doelt zou zeker geen neushoorns mogen en kunnen huisvesten op dit moment.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » januari 11, 2019, 19:22

Over de binnenverblijven van de giraffen. In pairi daiza is er geen zonlicht dat binnenkomt, in Olmen is het ook maar troosteloos en over monde sauvage zwijg ik zedig. In Amsterdam is dat niet veel beter, in Keulen niet, in Berlijn ook niet, in Bazel zeker niet (daar staat de man in een stal waar in Antwerpen 1 zebra in staat), ... In Rotterdam is het mooi voor de mensen maar of dat nu veel uitmaakt voor de dieren denk ik niet. In Arnhem staan ze met veel bij elkaar, ...

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » januari 11, 2019, 19:38

Ik stel voor dat we deze discussie maar beëindigen, het is jammer, maar met sommige mensen valt gewoon niet te discussiëren. Bovendien heb je voor discussies als deze de juiste dosis inzicht en kennis van zaken nodig en deze is hier bij sommigen duidelijk niet aanwezig.

Van mij mag iedereen zijn mening uiten, maar het valt me op dat het altijd dezelfde is die over werkelijk elk mogelijk onderwerp, op werkelijk elke mogelijke reactie, weer iets negatief te zeggen heeft. Iedereen staat waarschijnlijk anders in het leven, maar hier erger ik mij dood aan en ik ben blijkbaar niet de enige...

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » januari 11, 2019, 20:21

Gibbon2000 schreef:Ik stel voor dat we deze discussie maar beëindigen, het is jammer, maar met sommige mensen valt gewoon niet te discussiëren. Bovendien heb je voor discussies als deze de juiste dosis inzicht en kennis van zaken nodig en deze is hier bij sommigen duidelijk niet aanwezig.

Van mij mag iedereen zijn mening uiten, maar het valt me op dat het altijd dezelfde is die over werkelijk elk mogelijk onderwerp, op werkelijk elke mogelijke reactie, weer iets negatief te zeggen heeft. Iedereen staat waarschijnlijk anders in het leven, maar hier erger ik mij dood aan en ik ben blijkbaar niet de enige...
Met mij valt zeker te discussiëren, maar ik erger mij aan de paardenkleppen die sommige leden hier op hebben staan als het op de KMDA (vooral zoo) aan komt.

Moet ik eens positief zijn, mij goed.

Het nieuwe buitenverblijf van de leeuwen en mensapen is best ok, meer dan ok zelfs. De tuinen in de zoo zijn nergens zo mooi in de hele benelux, enkel Walsrode staat nog een trede hoger vind ik (en dat is Duitsland).
Het reptielenhuis, vogelhuis en aquarium zijn om uren in rond te lopen,...

Maar daar ging het niet over, het ging over dingen die me wel storen en dat is en blijft het feit dat ze kosten wat kost de grote soorten willen behouden terwijl ze hier geen ruimte voor hebben. Sorry dat ik kan vergelijken met een collectie van 30 jaar geleden, kan er ook niet aan doen dat het me toen veel beter aan stond, al waren de verblijven toen helemaal niet ok.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 11, 2019, 20:30

Internet en perceptie is niet altijd evident. Negatieve zaken bespreek je nu eenmaal sneller dan positieve. Het is daarom goed om ook af en toe de goede dingen echt te accentueren, maar er zijn steeds twee kanten. Goede en minder goede zaken.

En deze laatste blijven in de ervaringen langer hangen... daarom lijkt het algemene beeld soms negatief. Maar als we er echt negatief over zouden zijn, dan bespraken we het ook niet. ;)

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » januari 11, 2019, 21:15

Ik heb dit al veel gezegd en ik blijf dit zeggen.

Het houden van neushoorns-olifanten-zebra's-gorilla's-leeuwen-tijgers-buffels-giraffen-nijlpaarden op 12 ha (in feite veel minder wegens de beschermde status) valt gewoonweg niet te verdedigen. Temeer daar dit aantoonbaar ten nadele van een heleboel andere kleinere, minder bekende maar daarom niet minder waardevolle soorten.

Waarom is dit nu in godsnaam nodig? 1 neushoorn. Mannenoverschot? Zet ze samen in een mannengroep. Maar 1 neushoorn in een stadsdierentuin louter en alleen om te kunnen zeggen 'we hebben de big 5'? En intussen zijn we de babiroessa kwijt, de anoa's, de dwergnijlpaarden, de jagoears, de luipaarden, etc.

Dat er dat iemand verdedigt, ik begrijp dat niet.

En is er nu echt 1 iemand die denkt dat die 4-tonner ook op het miniveldje van de giraffen-zebra's gaat komen en dat dat een vredevol samenzijn kan worden?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 11, 2019, 21:41

En dan ook nog eens mijn mening die ik jullie ook graag deel :cool

De zoo in mijn ogen een prachtige dierentuin, maar voor mij persoonlijk mogen ze eerst ook eens de katachtigen en het apengebouw aanpakken voorheen nieuwe dieren hierheen te halen ( de neushoorns).
Hopelijk komen er inderdaad enkele restdieren naar de zoo: 2 mannetjes, jongere opgroeiende dieren of al wat oudere koeien op pensioen of misschien wel onvruchtbare dieren ook voor hen allemaal kan dit een mooie oplossing worden.
Volgens mij zullen de neushoorns langs hun zijde van het verblijf blijven (aan het rundergebouw) en de giraffen aan hun zijde, men werkt dan ook met een tunnel tussen beide perken dus zullen de dieren die erbij zitten zoals de zebra's wellicht kunnen kiezen waar ze heen gaan. In het grote perk mogen er gerust nog of enkele kleinere diersoorten worden aan toegevoegd die dan zowel bij de giraffen als de neushoorns kunnen lopen. Hierbij denk ik vooral aan een gazelle, varkens die de aangedempte grond weer wat loswoelen. En ook een diersoort die muizen zou eten, vb maraboes of grondraven die niet meer kunnen vliegen. Zo los je meteen enkele problemen op.
Waarom de zoo terug kiest voor witte neushoorns blijft bij mij nog steeds vragen oproepen, zwarte neushoorns leven daarentegen solitair en zijn kleiner van gestalte voor het kleinere domein.

Het idee om het olifantendomein te vergroten vind ik zeker niet slecht al vrees ik hier wel voor daar je dan enkele beschermde zichtassen weer zal moeten kruisen en dit moeilijk uit te voeren valt.
Maar dit beseft de zoo ook vandaar dat ze nu echt de keuze hebben gemaakt om jonge dieren op te kweken, eenmaal ze groter woorden wordt dan ook een nieuwe thuis voor hen gezocht dus dit vind ik zeker wel kunnen.
:gerald:

De nijlpaarden binnen hebben wel een kleiner verblijf maar ben er zeker van in andere parken dat er achter de schermen vaak nog minder ruimte is dan hier. Maar vier dieren zou toch wel teveel zijn, hopelijk wordt het vorige kalf dan snel voorzien van een nieuwe thuis.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 11, 2019, 21:44

Apenarend geeft wel een mooi alternatief voor de huidige nijlpaarden, de dwergnijlpaarden zouden inderdaad wel een volwaardig alternatief kunnen vormen.

Ik mis vooral ook de banden met Congo die zo stilaan verdwijnen ze zouden er meer gebruik van moeten maken deze dieren kom je nu eenmaal niet overal tegen en hebben wel een sterke band met de zoo. Zoals de Babiroessa's, dwergnijlpaarden en die schitterende mandrillen die nu wel nog in het apengebouw verblijven. Gelukkig hebben de okapi's al een vaste stek :love:
Laatst gewijzigd door Boomkangoeroe Mike op januari 11, 2019, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie