Nieuwstopic Zoo Planckendael (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2019)

Bericht door Laafsekikker » juni 6, 2019, 20:13

ZOO PLANCKENDAEL VERWELKOMT FAMILIE GEREDDE BERBERAPEN

In ZOO Planckendael heerst een blije stemming. Het dierenpark bij Mechelen verwelkomt een nieuwe diersoort. Een familie berberapen neemt er zijn intrek in een prachtig nieuw verblijf in Marokkaanse sferen. Zeven geelbruine aapjes leven er samen. Ze zijn bedreigd en hebben onze aandacht broodnodig. Deze apen werden in 2017 in Polen gered uit een illegaal kweekcentrum. Zo kwamen ze bij Stichting AAP en daarna bij het Natuurhulpcentrum in Opglabbeek terecht. Zij zochten een goede opvang voor dieren in nood. En die hebben ze nu gevonden, hun nieuwe thuis is in ZOO Planckendael!

Help!
Berberapen leven in het Atlasgebergte in Noord-Afrika (Marokko en Algerije) tot op 2 000 meter hoogte. Er zijn nog maar een 10 000 dieren over. De laatste 30 jaar is hun aantal met 65% afgenomen. Hun leefgebied wordt door de mens ingepalmd. Dieren worden illegaal verhandeld om als huisdier dienst te doen. Ook hier in Europa! Als de eigenaar ze niet meer wil, komen ze vaak in opvangcentra terecht. Ze worden ook gebruikt in het toerisme. Op toeristische plaatsen kun je op de foto met zo’n aapje. Schattig of niet, ga op reis niet op de foto met een aap!

Berbernamen
De groep bestaat uit 3 mannen en 4 vrouwen. Alle dieren in ZOO Planckendael hebben een berbernaam. Zo heb je kweekman Aku, wat maan betekent. Hij is 20 jaar oud. Dan komt mama Taziri (± 12j) of maanlicht en haar zoon Tuareg (± 2j) of een berberstam en mama Ayana (± 12j) of bloesem met haar zoon Dayo (± 2j) of genoegen. De twee laatsten zijn meisje Musa (2j) of zoon en vrouwtje Kayla (± 10j) of mijn lieverd. De vrouwtjes dragen hun kleintjes eerst op de buik en dan verhuizen ze naar de rug, zelfs mannetjes dragen baby’s. ZOO Planckendael neemt deel aan het EEP (EAZA Ex situ Programme), het Europese kweekprogramma.

Marokko in ZOO Planckendael
Hun nieuwe buitenverblijf is zo’n 2 500 m² groot en heeft verschillende klimbomen. Centraal staat een wintergroene Atlasceder van zeven meter hoog. In de waterpartij kunnen ze spelen, dat vinden ze heerlijk. De binnenverblijven hebben grote ramen zodat de bezoekers de dieren ook daar bezig kunnen zien. Het gebouw is opgebouwd als een Marokkaans huis van leem. De bezoekers vertoeven op de binnenplaats. Hier vind je citrusvruchten, vijgenbomen en terracotta amforen gevuld met geurige kruiden. Zo ruik je Marokko. Wist je dat de verzorgers de kruiden ook gebruiken als verrijking voor de dieren?

Vlooien
Berberapen hebben geen insecten in hun pels, maar toch vlooien ze elkaar. Zo communiceren ze: ze bevestigen de rangorde, geven blijk van respect of onderdanigheid. Het vriest ’s winters in het Atlasgebergte maar met een warme ondervacht hebben ze hun eigen winterjas.

Smulpapen
Als het etenstijd is, proppen ze hun eten in hun wangzakken, voor later. Ze lusten grassen, vruchten, schors, bladeren en af en toe een insect zoals rupsen. In ZOO Planckendael krijgen ze meerdere keren per dag veel groenten, apenbrokken en een beetje fruit. Matthias, curator zoogdieren: “Ik ben enorm blij met deze nieuwe apensoort in ZOO Planckendael. Het zijn boeiende groepsdieren en deze geredde groep heeft een belangrijke boodschap te brengen. Poseer op reis nooit met berberapen!”

WEETJES:
BIJGELOOF: Op Gibraltar leven een 200-tal dieren. Volgens een legende blijft Gibraltar in handen van de Britten zolang er berberapen op de rots leven. Dus die doen er alles aan om de groep in stand te houden. Wist je dat dit de enige aap is die in Europa voorkomt?
Wist je dat zelfs de bijhorende toiletgroep tegels en lampen in berberstijl en authentieke Marokkaanse deuren heeft? De wasbekken staan op verschillende hoogtes: klein en groot, broederlijk naast elkaar. En helemaal nieuw is het ruimere familietoilet met een grote wc, een kleine wc en een verzorgingskussen.

TIP:

Tegen de zomer wordt de weg naar dit verblijf nog avontuurlijker met een boomhut met glijbaan en kruiptunnels, goed voor een boeiende ontmoeting met de berberapen.

PriMAAT
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen / ZOO Planckendael

Bericht door PriMAAT » juni 6, 2019, 20:19

Laten ze de leeuwen misschien 's nachts ook niet buiten? Doen ze dat in Antwerpen ook niet? Of vergis ik me?

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » juni 6, 2019, 21:51

Ik meen eens gehoord te hebben dat dat bij de roofdieren niet mag. Moest er 's nachts een ontsnapping zijn of een storm die een boom doet omwaaien is dat niet veilig.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Jarne » juni 7, 2019, 00:30

In Antwerpen zitten de roofdieren 100% zeker binnen 's nachts, in Planckendael volgens mij echter ook. Dit is inderdaad omwille van het risico op ontsnapping.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » juni 7, 2019, 04:51

Olmen haalt de roofdieren 100% zeker binnen, ik dacht dat dit verplicht is, en gezien het feit dat de Nederlandse tuinen dit ook doen is het misschien Europees.

JvG
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » juni 7, 2019, 10:10

Niet alle Nederlandse tuinen doen dit. Dus verplicht zal het niet zijn ;)

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » juni 7, 2019, 11:50

Ook roofdieren in een open verblijf blijven buiten? Dat lijkt mij sterk, welke tuinen laten hun roofdieren buiten s'nachts?

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » juni 7, 2019, 15:22

Ik weet dat in het oude Dierenpark Emmen de roofdieren met een open verblijf 's avonds naar binnen werden gehaald vanwege de veiligheid, maar dat ze dat bij de tijgers en de panters die allebei in een kooi zaten dit niet perse deden.

Het klopt volgens mij wel dat niet alle Nederlandse dierentuinen hun roofdieren 's avonds naar binnen halen, al was het maar omdat de leeuwen en jachtluipaarden in Burgers'Zoo naar mijn weten geeneens een binnenverblijf hebben. Die hebben achter de schermen een aantal rennen waar de dieren gesepareerd kunnen worden of kunnen bevallen van hun jongen etc. Volgens mij zijn deze rennen op een zelfde manier omheind als het grote buitenverblijf, dus dan lijkt het mij ook niet perse nodig om de dieren dan 's avonds daar in te zetten.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » juni 7, 2019, 16:15

Normaal gezien hebben de dieren heel de dag open schuif. Indien het weer het toelaat staat de schuif ook 's nachts open.
Aangezien het ook vandaag en morgen weer noodweer gaat zijn, worden ze uit voorzorg binnengehaald.

Aangezien de roofdieren in de Zoo ook snachts open schuif hebben, neem ik aan dat dit in Planckendael ook zo is.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juni 7, 2019, 19:23

Apenarend schreef:
juni 6, 2019, 11:55
Verblijf ziet er zeer zeer mooi uit. maar ik blijf het een doodzonde vinden dat men in PL niets heeft gedaan om de colobussen uit Antwerpen te huisvesten.
Verrassend mooi qua terras, en dat bedoel ik dan ook echt positief. Ik had eerder een sobere (GaiaZOO) uitvoering verwacht, welke ik ook wel toepasselijk had gevonden voor het park. Ik ben aangenaam verrast door dit 'tussendoor' projectje. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juni 20, 2019, 18:01

WERELDPRIMEUR: voor het eerst adopteert een ervaren koppel monniksgieren twee jongen tegelijk in ZOO Planckendael . Op twee kuikens zitten, bleek geen sinecure, maar het experiment is geslaagd en is een beloning voor ZOO Planckendael & ZOO Antwerpen als stamboekhouder en Europees coördinator van het kweekprogramma voor de bedreigde gieren.

Facebook

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » juni 25, 2019, 13:19

Er is een zebra geboren. Deze keer is Nele de moeder.

Afbeelding

Verder zijn er twee jongen bij de strohalsibissen, 2 jongen bij de zwartmaskeribissen en minstens 1 bij de zwarte ibissen. Bij de geelvleugelara's zag ik deze keer twee jongere dieren. Bij de flamingo's liggen wel enkele eieren maar geen enkele vogel broedt er op. De Incasterns hebben enkele jongen en voor de eerste keer zag ik er ook enkele van uit hun hol.

Afbeelding

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » juni 25, 2019, 13:43

Mooie geboortes

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juni 25, 2019, 15:42

Morgen komt van het Franse Espace Zoologique de Saint Martin la Pleine het sneeuwluipaardvrouwtje (wellicht Anna, het meisje van de twee jaar oude tweeling) aan in het park. :)

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » juli 3, 2019, 19:12

Vandaag voor het eerst sinds een tijdje weer in Planckendael geweest. Een paar punten:
- De loopbrug bij de neushoornvogels in de serre is afgesloten omdat deze laatsten volgens een bordje een nest aan het bouwen zouden zijn.
- Het terrarium van de tijgerpythons wordt van beplantingen voorzien, het lijkt erop dat er een nieuwe soort komt (misschien enkele slanke lori's uit Antwerpen?)
- De baardagame is weg en het terrarium is leeggehaald.
- Men was de schuttingen achterin het zebraperk aan het verwijderen waardoor het verblijf weer zijn oorspronkelijke grootte krijgt.
- Is er iemand die weet hoeveel Arabische oryxen er nog in het park zijn? Ik zag vandaag nog maar één dier.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » juli 3, 2019, 19:55

Ik zie al vele maanden slechts 1 oryx.

PriMAAT
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen / ZOO Planckendael

Bericht door PriMAAT » juli 3, 2019, 21:10

Hoe zag het bonobo verblijf eruit? Normaal zou dit een van de dagen toch wel klaar moeten zijn...

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Bericht door Zoozot » juli 3, 2019, 23:22

PriMAAT schreef:
juli 3, 2019, 21:10
Hoe zag het bonobo verblijf eruit? Normaal zou dit een van de dagen toch wel klaar moeten zijn...
Het ziet er nog niet echt direct klaar voor opening uit. Het gebouw zelf lijkt van buiten bekeken redelijk op punt, maar buiten is de gracht rond het eiland nog steeds leeg en het gebied van de speeltuin ervoor is nog verre van af.

mrpee
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Burgers

Bericht door mrpee » juli 4, 2019, 09:08

Ik heb in Antwerpen op straat al ettelijke affiches zien hangen die reclame maken voor het nieuwe Bonoboverblijf, dus ik denk niet dat het nog lang zou mogen duren.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » juli 4, 2019, 16:16

Op Zoochat staan al heel wat foto's van het nieuwe bonoboverblijf.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie