Nieuwstopic Zoo Planckendael (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2019)

Bericht door Jarne » mei 26, 2019, 16:42

Mooi dat er eindelijk een man is aangekomen voor de zwartsnavelooievaar. Nu maar hopen dat het klikt.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » mei 26, 2019, 22:43

wat zou er aan de hand zijn met de giraffen-kweekgroep?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » mei 27, 2019, 06:15

Nieuwe wetgeving qua oppervlakte misschien?

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » mei 27, 2019, 07:30

Op zich is er niet echt iets aan de hand hoor maar het is wel een groot verschil. De jonge mannetjes moesten weg want hun moeders zitten in de groep, de jonge vrouwtjes moesten weg want hun vader zat in de groep. Nu is de kweekman gestorven dus enkel de oudste vrouwtjes die daar niet aan verwant waren (en het jongste jong) blijven over.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » mei 27, 2019, 10:09

Ok thx voor de verduidelijking. Op termijn zal zich dat dus wel herstellen.
Extinction is forever!

loekje
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: o.a. Dierenpark Emmen
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door loekje » mei 27, 2019, 20:24

Ik las net in het magazine het trieste nieuws over het overlijden van bonobo Sakana. Zij werd buiten geboren op 2 augustus 2017, terwijl wij er ook waren.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » mei 30, 2019, 11:28

OPNIEUW RINGT ZOO PLANCKENDAEL ZIJN OOIEVAARSKUIKENS
Opnieuw ringt Planckendael zijn jonge ooievaarskuikens. Drie ringrondes heeft Planckendael nodig om alle kuikens van 2019 van hun paspoort te voorzien. Ooievaars leggen drie tot vijf eieren, die ze 33 dagen warmhouden en om beurten bebroeden. Gemiddeld worden er 2 tot 3 jongen groot per nest.

Ringen
Zoals elk jaar ringt Planckendael alle kuikens. Met behulp van een hoogtewerker gaat hun verzorger twaalf meter de hoogte in op bezoek bij elk nest om de jongen te identificeren. Die nesten hebben een diameter van zo’n 1,5 meter en liggen hoog in de boomkruinen en op nestplatformen, verspreid over het hele park. Elk kuiken wordt geringd en we plukken veertjes die we bewaren voor later onderzoek.

Planckendael ligt op een natuurlijke trekroute

Overwinteren doen de ooievaars tussen Spanje en West-Afrika. Sommigen vliegen meer dan 4 000 kilometer met een gemiddelde van 300 kilometer per dag. De ooievaarstrek naar het zuiden heeft niets met hun zoektocht naar warmere oorden te maken, zoals weleens wordt gedacht. Ze vliegen naar het zuiden omdat daar in de winterperiode meer voedsel te vinden is. Een gevaarlijke tocht, want hoogspanningskabels zijn een grote vijand van ooievaars.

Ooievaars zonder grenzen
Planckendael hielp in de jaren ’90 de bijna verdwenen ooievaars overleven in West-Europa door enkele koppels ooievaars te laten broeden in het park. Hun nakomelingen volgden de natuurlijke trekroutes naar het zuiden en komen jaarlijks terug naar Planckendael om er te broeden.

De oorspronkelijke Planckendaelgroep van zes dieren breidde daardoor uit tot een kolonie van meer dan 128 ooievaars in 2017. Samen met de Vlaamse Gemeenschap, het Zwin en Natuurpunt startte Planckendael in 1999 het project ‘Ooievaars zonder grenzen’. Binnen dat project werd extra onderzoek gedaan naar de trekroutes van ooievaars. Met satellietzenders ontdekten de wetenschappers van het CRC (Centre for Research and Conservation), het wetenschappelijk instituut van ZOO Antwerpen en Planckendael, dat jonge dieren nog steeds naar Afrika trekken, maar dat veel oudere ooievaars al lang niet meer de oversteek maken. Ze overwinteren in Spanje en Frankrijk, omdat ze daar op o.a. vuilnisbelten voldoende voedsel vinden.

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » mei 31, 2019, 14:22

Vandaag voor het eerst in enkele maanden nog eens naar Planckendael geweest.

Het was héél erg druk in het park en in sommige stukken van het park was het nog maar nauwelijks doenbaar.

Gelukkig eten wij zelden of nooit in Planckendael, want dat moet bij zo'n drukte echt gewoon de hel zijn.

Een aantal dingen die ik heb opgemerkt met betrekking tot dieren en verblijven:

- Er zijn nieuwe gethematiseerde vuilnisbakken geplaatst.
- Heel wat ooievaarsnesten met jongen. Het zou wel eens een redelijk goed jaar kunnen worden.
- De drie jonge pelikanen (twee roze, één kroeskop) zitten niet meer op het nest maar zijn nog duidelijk herkenbaar.
- Voor het eerst sinds tijden nog eens één van de mierenegels en beide Zuid-Afrikaanse stekelvarkens wakker en actief gezien.
- In het "Aussie's Outback" huisje zit een nieuwe baardagame, een aanzienlijk jonger en kleiner dier dan degene die er vroeger zat.
- Koalaman Maka is zoals geweten verhuisd, de twee koalaverblijven zijn met elkaar verbonden.
- De toiletcontainers die het afgebroken toiletgebouw bij de Afrikaspeeltuin vervingen waren jammer genoeg erg vuil en stonken (ik heb dat ook aan Planckendael al gemeld).
- De bouw van het nieuwe bonobogebouw lijkt de finale fase in te gaan. De buitenkant van het gebouw is/wordt nu afgewerkt met verschillende materialen (leemachtig bezetsel, hout, donkere baksteen, rode rotsen) afgewerkt aan verschillende kanten.

Aan de noordwestelijke zijde van het eiland, nabij het afgebroken toiletgebouw en aan de rand van het bosje, wordt met hout een nieuwe verhoogde wandelweg gebouwd (naar het gebouw of een nieuw uitkijkpunt?).

De gracht rond het eiland stond grotendeels droog (om te reinigen misschien?) en op het eiland zelf vinden blijkbaar wat grondwerken plaats.
- Het nieuwe berberapenverblijf lijkt ook al bijna af te zijn. Aan de giraffenkant doet het wat denken aan het verblijf in GaiaZoo, met hekwerk in cortenstaal en houtwerk, aan de kant van de bongo's wordt er blijkbaar een soort Marokkaans/Noord-Afrikaanse bouwsel gebouwd.
- Bij de klauwaapjes kon je alleen langs de kant van de boshondjes binnen, niet langs de kant van de capybara's.
- Er leken heel wat meer zwartmaskeribissen in de Zuid-Amerikaanse volière te zitten dan enkele maanden geleden. Ik zag er nu zeker zes.
- Er hing bij de ingang van de volière een bordje dat de Humboldtpinguïns blijkbaar met aspergillose kampen, waardoor de voederwandelingen momenteel geschrapt zijn en er dit jaar helaas niet gekweekt zal kunnen worden.
- Aan de flamingokant van de Zuid-Amerikaanse volière was een stuk afgezonderd met een laag hekje. Ik zag in dit stukje alleen de steltkluten, maar aangezien die volgens mij gewoon kunnen vliegen lijkt het mij niet logisch dat het voor hen was.
- Het nieuwe uitkijkpunt bij de olifanten geeft een welkom nieuw uitzicht, maar ik heb zo mijn twijfels bij de duurzaamheid en de draagkracht van de bamboe (?) vloer naar gewicht toe.
- De zwarte ibissen in de volière bij de Visaya-wrattenzwijnen hebben jongen.
- Het terrarium van de tijgerpythons in de donkere tunnel in de Aziatische serre was volledig leeggemaakt en wordt wellicht verbouwd/heringericht.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » juni 1, 2019, 10:05

Het was dit Hemelvaartsweekend overal druk. Gisteren om 11u kon je aan de verkeersinformatie horen dat je niet in Planckenael, Pairi Daiza of Plopsaland moest zijn (file tussen Zemst en de Leuvensesteenweg, bij Bergen nabij Ath, en bij Adinkerke). ;)

Trouwens, op facebook was er licht commotie rondom het afschieten van het (wilde) konijnenoverschot in het park afgelopen woensdag. https://www.facebook.com/PolitieMechele ... 3033913071
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » juni 2, 2019, 22:20

Blijkbaar zijn de berberapen aangekomen. Ik zag vandaag of Facebook de eerste foto's passeren van het verblijf en de inwoners die welliswaar nog binnen zaten. Het ziet er zeer mooi uit op het eerste zicht. Enkel een mooie randsoort/volière mist nog. Ik hoop wel dat ze de rest van die hoek dan ook gaan aanpakken want op deze manier steekt het enorm af tegenover de oude antilopenstallen.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » juni 2, 2019, 23:25

Jarne schreef:
juni 2, 2019, 22:20
Blijkbaar zijn de berberapen aangekomen. Ik zag vandaag of Facebook de eerste foto's passeren van het verblijf en de inwoners die welliswaar nog binnen zaten. Het ziet er zeer mooi uit op het eerste zicht. Enkel een mooie randsoort/volière mist nog. Ik hoop wel dat ze de rest van die hoek dan ook gaan aanpakken want op deze manier steekt het enorm af tegenover de oude antilopenstallen.
Jarne waar kunnen we deze foto's eens zien, kan je de link ook eens delen alsjeblieft?

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » juni 2, 2019, 23:50

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... ater&ifg=1

Het is op de groep 'De Dieren van de Zoo en Planckendael', ik weet niet of je daar lid van bent?

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » juni 4, 2019, 21:37

Op facebook las ik net dat er weer een giraffe gestorven is, het gaat om Barbie. Er zijn er nu dus nog maar drie over. De oudste zebra die in Planckendael was, Fanny, is ook gestorven.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » juni 5, 2019, 04:46

Hoe oud was barbie? Het gaat niet goed daar, snel een nieuwe Kweekman halen.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » juni 5, 2019, 07:52

Barbie begint met een "b" en we zijn in het jaar van de "u" dus ongeveer twintig jaar oud. Het probleem met de giraffen is dat er heel veel verwantschap is binnen de populatie. Bijvoorbeeld een van de giraffen die in de zoo geboren is in 1994 nl. Valeer is de kweekman geworden in Parijs. Zijn stamboom is erg indrukwekkend. Ook de kweekman van Doué die onlangs gestorven is heeft erg veel nakomelingen. Het zal zaak zijn de minst verwante man te vinden voor Megara en Diamant.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » juni 5, 2019, 11:49

Dat is het probleem bij kleine populaties, maar met zoveel mannen moet er toch een zijn met minstens 2 generaties tussen.

PriMAAT
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen, Planckendael, Blijdorp

Bericht door PriMAAT » juni 6, 2019, 10:04

https://youtu.be/vCJRFMKFmJQ

Leuk filmpje over het nieuwe berberapenverblijf, met wat uitleg over waar de dieren vandaan komen en het nieuwe verblijf! Ziet er mooi uit

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » juni 6, 2019, 11:55

Verblijf ziet er zeer zeer mooi uit. maar ik blijf het een doodzonde vinden dat men in PL niets heeft gedaan om de colobussen uit Antwerpen te huisvesten.
Extinction is forever!

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » juni 6, 2019, 12:45

ja inderdaad ik ging net ook het filmpje posten, hopelijk slaagt planckendael er ook in om na een tijdje hier een gebied te ontwikkelen waar zowel de berberapen in passen als bvb ook de Algazellen, duingazellen en oryx dit zou meer aansluiten op een algeheel thema rond dit verblijf en misschien ook nog een kleinere voliere met enkele NoordAfrikaanse vogelsoorten zouden hier niet bij misstaan enkel de bongo's vallen hier wel wat uit de toom aangezien zij echte bosdieren zijn, ik zou dan opteren om hen te verplaatsen en meer te plaatsen in een nieuw biotoop nabij de bonobo's.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » juni 6, 2019, 16:48

In het filmpje wordt gezegd dat ze uit Opglabbeek komen, aan het verblijf staat dat ze van Stichting Aap komen. Dat laatste zou wel betekenen dat er niet mee gekweekt mag worden. Ik had ook liever een andere soort gezien maar ik ben al blij dat weer geen doorloopverblijf is.

Bij de dwerglori's brandt het licht terug en ik zag een koppel met een jong.

Wat me verder ook opviel (en tegenviel eigenlijk) is dat de olifanten en de leeuwen om drie uur al binnen zaten. Dat betekent dat ze vijf uur buiten zijn geweest en negentien uur binnen zitten.

Plaats reactie