Nieuwstopic Zoo Planckendael (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2019)

Bericht door Apenarend » februari 15, 2019, 09:55

Jammer dus.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Limburg vooruit » februari 15, 2019, 10:41

Wel straf, Olmen moet stoppen met hun circus met huisdieren maar Planckendael mag wel shows blijven geven met roofvogels?

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » februari 15, 2019, 11:00

Limburg vooruit schreef:Wel straf, Olmen moet stoppen met hun circus met huisdieren maar Planckendael mag wel shows blijven geven met roofvogels?
Je hebt gelijk hoor. Ik ben sws tegen shows in ernstige zoos.
Zo'n roofvogeldemonstratie: in een roofvogelpark, met inheemse soorten, tot daar aan toe.

Maar met exoten, van tijd tot tijd vliegt er zo eentje weg.

Ondertussen zou PL een mooie toevoeging kunnen doen in zijn Afrikaanse deel, want die witnekraven zijn echt mooie opvallende vogels.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » februari 15, 2019, 12:25

Gezien de recente tribune en het wandelpad/ vlonder erheen (op het grasveld voor het oude kasteel), zal die show ook niet snel verdwijnen vermoed ik. ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door seborga » februari 16, 2019, 18:54

De werken aan het berberapenverblijf schakelen een versnelling hoger: de funderingen voor het (vermoedelijke) binnenverblijf zijn gelegd. Het komt aan de kant van de spoorweg, ter hoogte van de bongo's en dik diks.

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade » februari 17, 2019, 13:28

Enkele dingen die mij afgelopen zaterdag, 16 februari 2019, opgevallen zijn in Planckendael.
- De bouw van het nieuwe uitkijkpunt bij het bullenperk van de olifanten vordert goed. Het wordt een heel pak groter dat ik oorspronkelijk dacht. Ik had eigenlijk liever een nieuw dierenverblijf gezien, maar hier kan ik ook wel mee leven.
- In de Aziatische serre waren sinds mijn vorige bezoek op 20 januari enkele bordjes van de vrijlevende vogels weggehaald. Blijkbaar zijn er geen fazantduiven, Palawan-pauwfazanten of prelaatfazanten meer.
- Ook in de Aziatische serre is het lori-gedeelte al enige tijd gesloten blijkbaar. Er hing een bordje dat de dieren rust krijgen en dat er nieuwe dieren in de groep worden geïntroduceerd. Daarnaast was ook de avonturenroute die loopt van de neushoornvogels naar de lori's afgesloten.
- Het huisje van de wombat heeft nieuw houtwerk gekregen aan de buitenkant, wat echt wel nodig was, het oude was vrij rot. In het buitenverblijf staat nu ook, enigszins vreemd, een zitbank uit een boomstam gesneden. Ik denk niet dat wombats een bank gebruiken?
- Er zijn op korte termijn blijkbaar veel ooievaars teruggekeerd, echt tientallen. De ooievaars zijn ook al volop begonnen met het bouwen van hun nesten en hun geklepper is weer volop te horen. Planckendael postte gisteren trouwens nog een bericht op Facebook dat er nog bijkomende nestplatformen werden geplaatst.
- De volière naast het toiletgebouw aan de Afrikaspeeltuin wordt afgebroken. Mogelijk komt hier de toegangsweg naar het nieuwe bonobogebouw?
- Wat het nieuwe bonobogebouw betreft trouwens: er wordt momenteel een nieuw dak gelegd op het eerder bestaande bonobogebouw dat volledig werd gestript tijdens de werken. Voor het overige lijkt er op bijna vier weken aan de buitenkant niet gek veel veranderd te zijn, maar ik veronderstel dat de werken wel degelijk vorderen.
- De werken aan het berberapenverblijf zijn op enkele weken tijd ineens best hard gegaan. Er is een stuk van het bos gekapt om plaats te maken voor het vermoedelijke binnenverblijf, er is ook een tijdelijke werftoegang naar de Leuvensesteenweg gemaakt met rijplaten. Ik vraag me nog wel af hoe ze het buitenverblijf voor de berberapen gaan maken/afsluiten in dat bos, maar dat gaan we zien.
- De uitkijk -en klimhut bij de savanne is ook verwijderd.
- De kleine koala Tin-Tookie is nu ook buiten de buidel te zien.
- Er is inderdaad een kleine verbindingssluis gemaakt tussen het tweede miereneterverblijf en het vicuna/nandoe/pudu verblijf, maar ze stond nog niet open. Hopelijk komt dat snel genoeg.

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Contacteer:

Bericht door Choco115 » februari 17, 2019, 16:42

Renegade schreef: - De volière naast het toiletgebouw aan de Afrikaspeeltuin wordt afgebroken. Mogelijk komt hier de toegangsweg naar het nieuwe bonobogebouw?
Welke vogels zaten hier voorheen, of was deze volière leeg?
De natuur is het mooiste wat er is

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » februari 17, 2019, 16:45

Daar zaten tot voor kort paradijskraanvogels, purperreigers en gierparelhoenders.

Purperreigers zijn nog te zien in de Afrikaanse waterkantvolière, de andere soorten zijn we wellicht kwijt.

Rafiaan
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Bericht door Rafiaan » februari 17, 2019, 17:01

Renegade schreef:Daar zaten tot voor kort paradijskraanvogels, purperreigers en gierparelhoenders.

Purperreigers zijn nog te zien in de Afrikaanse waterkantvolière, de andere soorten zijn we wellicht kwijt.
Bij de wevers zijn er ook nog gierparelhoenders.

Choco115
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp
Contacteer:

Bericht door Choco115 » februari 17, 2019, 17:06

Hartstikke bedankt voor jullie reacties!
De natuur is het mooiste wat er is

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » februari 18, 2019, 18:22

ZOO Planckendael verwelkomt zijn eerste ooievaars van 2019

De ooievaars zijn terug in het land. Na 6 maanden overwinteren in warmere oorden is de grootste ooievaarskolonie van België terug thuis in ZOO Planckendael. En het moeten niet altijd baby’s zijn, dit jaar brachten de ooievaars de lente mee! Wat zijn we blij dat we hen opnieuw in groten getale mogen verwelkomen.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=oT7uESMxAFo[/youtube]

De terugkeer van onze belangrijke gasten werd grondig voorbereid. ZOO Planckendael telt 67 ooievaarsnesten voor zo’n 130 dieren. Onze technische dienst maakte dit jaar gloednieuwe nestplatformen, de tuinmannen zochten de beste plekjes uit om de nesten te plaatsen zodat onze gevederde vrienden zich helemaal thuis voelen. Een ooievaar is namelijk eerst nesttrouw en pas daarna partnertrouw. Je vindt het heuse ooievaarshotel tegenover de neushoorn in het park.

Hopelijk werpen de inspanningen hun vruchten af en mogen we dit jaar niet alleen opnieuw een recordaantal ooievaars ontvangen maar, samen met hen, een fantastische lente.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » februari 27, 2019, 19:21

Vandaag mocht de miereneter via de openstaande sluis op het vicunaperk. De vicuna's zaten daarom in hun stallen. De miereneter liep wel buiten maar in het eigen perk.

De hyena's lagen weer samen.

Ik miste giraffe kweekman Saleye.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » februari 27, 2019, 19:32

Er was recent een giraffe overleden (op de operatietafel volgens mij), waarschijnlijk zal dit Saleye dan zijn.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » maart 8, 2019, 19:16

Vandaag kreeg ik een mail om mijn abonnement te verlengen en dit stond er in:

Gloednieuw is de familie berberapen. Ze krijgen vanaf deze zomer een vaste stek in ZOO Planckendael en ook zij mogen voor kleintjes zorgen want deze bedreigde soort komt maar zelden in Europese dierentuinen voor.

Dat is toch om te lachen hoop ik? Deze soort komt maar zelden voor!? Je struikelt er zowat over in Europese dierentuinen!!

Joost
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: The Bronx Zoo, Wildlands

Bericht door Joost » maart 8, 2019, 19:48

zoofan schreef:
maart 8, 2019, 19:16
Vandaag kreeg ik een mail om mijn abonnement te verlengen en dit stond er in:

Gloednieuw is de familie berberapen. Ze krijgen vanaf deze zomer een vaste stek in ZOO Planckendael en ook zij mogen voor kleintjes zorgen want deze bedreigde soort komt maar zelden in Europese dierentuinen voor.

Dat is toch om te lachen hoop ik? Deze soort komt maar zelden voor!? Je struikelt er zowat over in Europese dierentuinen!!
Behoorlijk lachwekkend inderdaad, dat je soms iets aandikt zodat het marketingtechnisch beter uit komt kan ik nog wel begrijpen, maar dit... :lala Als ik Zootierliste mag geloven zijn er "maar" 104 andere parken die berberapen houden: https://www.zootierliste.de/en/?klasse= ... altungen=1

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » maart 8, 2019, 21:27

Lachwekkend? Ik vind dat om te janken!

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » maart 8, 2019, 23:04

Zelfs als je natuurlijk alle wildparken en niet-EAZA parken zoals de zonnegloed niet zou meetellen, en dan bovendien flink wat overdrijft dan zou je de berberaap nog niet als echt zeldzaam kunnen beschouwen. Zeker niet in vergelijking met de meeste andere apensoorten, of je moet al een pinché aapje ofzo als standaard nemen.

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Contacteer:

Bericht door Renegade » maart 9, 2019, 01:42

Ik ben het er absoluut mee eens dat het lachwekkend belachelijke communicatie is en ik vind het bovendien zeer ongelukkig en weinig professioneel dat ze zulke foute informatie verkopen, terwijl dat toch vrij eenvoudig te checken is.

Dat gezegd zijnde, ik heb op zich nog steeds geen probleem met de komst van berberapen naar Planckendael. Ja ze zijn niet zeldzaam in dierentuinen maar ze zijn wel bedreigd en het is in mijn ogen toch een aantrekkelijke diersoorten en een van mijn favoriete primaten.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » maart 9, 2019, 04:11

Op zich vind ik het ook wel een leuke soort en de enige Europese apensoort.

Het nieuws is niet lachwekkend, de hele PR- en ledendienst wel.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 9, 2019, 06:58

Binnen België zijn ze vrij onbekend in de dierentuin (enkel Bouillon heeft er enkele van Stichting Aap), dus wellicht kijkt men even bewust niet buiten de landsgrenzen voor deze tekst... ;)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie