Nieuwstopic Zoo Planckendael (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Secretarisvogel
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2019)

Bericht door Secretarisvogel » januari 19, 2019, 23:25

Hartelijk bedankt voor de info!!!

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » januari 26, 2019, 17:45

Vandaag heb ik de volgende dingen opgemerkt in Planckendael:

Ik denk dat er een nieuwe man is bij de bongo's. Er zijn twee vrouwtjes en normaal nog een mannetje van anderhalf jaar (Runako) maar het mannetje dat ik vandaag zag leek er op basis van zijn horens veel ouder uit dan anderhalf.

Bij de giraffen telde ik maar zeven dieren. ik heb van allemaal een foto genomen en thuis vergeleken met mijn bestanden en ik miste Panambi.

In het bos tussen de giraffen en de bongo's wordt al wat grondhout gekapt ter voorbereiding van de berberapen denk ik.

De paradijskraanvogels en purperreigers achter de toiletten van de speeltuin zijn niet meer in de voliere. De deur stond open dus ik ben er zeker van.

In de buurt van die dikke kippen naast de olifanten is een uitkijkhut gebouwd. Zo lijkt het toch. De weg is afgesloten dus beter kon ik het niet beoordelen.

Bij de Tasmaanse duivels staan er naambordjes van de jongens maar Miene staat er niet bij.

De koala die in juni geboren is is een jongen en heeft de naam Tin-Tookie gekregen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 26, 2019, 20:25

Ik ben vooral benieuwd naar de berberapen.... Hopelijk kan het stukje zijn bosrijke karakter min of meer houden. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » januari 30, 2019, 12:42

Sneeuw in Planckendael

Ook in de winter is het heerlijk vertoeven in ZOO Planckendael. Trek je sneeuwlaarzen aan, neem de slee mee en trek op pad. Er is altijd wat leuks te beleven, zoals bij de pinguïns. De verzorgers bezorgden ons deze leuke beelden:

Uiteraard verzorgen we onze dieren extra goed nu het zo koud is. Welke voorzorgsmaatregelen ZOO Planckendael neemt voor de koude? We geven je graag enkele voorbeelden in onderstaande filmpjes:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=whFU7B1E5Ng[/youtube]

Aangepaste dierenverblijven
De verblijven van onze dieren worden aangepast naar de weersomstandigheden. Warmtestenen, ecologische flappen, ijsvrije drinkbakken...

Ontdek welke voorzorgsmaatregelen onze technische dienst treft

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=GiPcD_4KVSQ[/youtube]

Extra huidverzorging voor neushoorns en olifanten
Onze neushoorns worden goed ingesmeerd. Verzorgster Jolien vertelt je er graag meer over:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=mQBlZ1OAJuw[/youtube]

Aangepast wintermenu.
Heel wat dieren krijgen deze winter aangepaste voeding. Ontdek er meer over in dit filmpje:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=9sCYDLj2Rd8[/youtube]

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » februari 1, 2019, 13:06

Ook maar 7 giraffen gezien. De hyena's zaten weer apart.

Eventjes hoopte ik nog op een extra verblijf aan de kant van de olifanten maar het zal wellicht een uitkijkpunt worden. Lijkt me wel een steile toegang te worden.

Misschien is het vorig jaar reeds vermeld, maar ik zag een kroonduif in de serre. Zit die daar al lang?
Ik heb eindelijk nog eens de halsbandbergpatrijzen en de middelste beo kunnen vinden, zo'n koud weekdagje zonder bezoekers (er stonden 6 wagens op de parking) heeft zo zijn voordelen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Jarne » februari 1, 2019, 13:18

De kroonduif zit er al zeker van Juli, dat is wanneer ik hem/haar voor het eerst zag. Staat er intussen al een bordje van?

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » februari 1, 2019, 14:14

Jarne schreef:De kroonduif zit er al zeker van Juli, dat is wanneer ik hem/haar voor het eerst zag. Staat er intussen al een bordje van?
Nope, niet op het bord.

Hij of zij was juist aan het roepen, wat een prachtig diep geluid!
Extinction is forever!

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » februari 1, 2019, 15:31

Eventjes hoopte ik nog op een extra verblijf aan de kant van de olifanten maar het zal wellicht een uitkijkpunt worden. Lijkt me wel een steile toegang te worden.
Ik vind het ook een vreemde plaats. Het enige wat je van daaruit goed kan zien lijkt me het stierenperk te zijn. En dan nog want daar staan bomen voor. Of zouden ze die gekapt hebben?

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » februari 1, 2019, 15:40

zoofan schreef:
Ik vind het ook een vreemde plaats. Het enige wat je van daaruit goed kan zien lijkt me het stierenperk te zijn. En dan nog want daar staan bomen voor. Of zouden ze die gekapt hebben?
Ik heb er niet echt op gelet, er lag veel werkmateriaal en ik was vooral in beslag genomen door de steile toegangstrappen.
Extinction is forever!

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » februari 5, 2019, 12:09

Er is een verbinding gemaakt tussen het rechtse miereneterverblijf en het verblijf van de nandoe's, vicuña's en poedoes.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » februari 5, 2019, 19:43

Dat zou wel geweldig zijn daar een miereneter tussen zien lopen.

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door seborga » februari 8, 2019, 15:12

In de tropische serre hangt er een bordje dat de neushoornvogels werken aan een nest! Dat op zich zou geweldig nieuws zijn! De laatste Belgische geboorte dateert alweer uit 2008 ...

Beide dieren zijn wel nog buiten te zien en het metselwerk is nog niet begonnen.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » februari 8, 2019, 17:58

seborga schreef:In de tropische serre hangt er een bordje dat de neushoornvogels werken aan een nest! Dat op zich zou geweldig nieuws zijn! De laatste Belgische geboorte dateert alweer uit 2008 ...

Beide dieren zijn wel nog buiten te zien en het metselwerk is nog niet begonnen.
Is dat echt al zo lang? Damned, ik had het vijf jaar geschat. Zijn het nog altijd dezelfde dieren?
Extinction is forever!

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door seborga » februari 8, 2019, 19:10

Apenarend schreef:
seborga schreef:In de tropische serre hangt er een bordje dat de neushoornvogels werken aan een nest! Dat op zich zou geweldig nieuws zijn! De laatste Belgische geboorte dateert alweer uit 2008 ...

Is dat echt al zo lang? Damned, ik had het vijf jaar geschat. Zijn het nog altijd dezelfde dieren?
Het verblijf opende in 2006 en de eerste succesvolle broed was al meteen één jaar later in 2007. https://www.gva.be/cnt/aid593987/uitzon ... anckendael

Het jaar nadien was het alweer prijs:
https://www.hln.be/reizen/drie-neushoor ... ~a32d2854/

Nadien viel het echter elf jaar stil ... Ik heb geen weet van een eventuele nieuwe samenstelling.

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door seborga » februari 8, 2019, 19:15

Apenarend schreef:
zoofan schreef:
Ik heb er niet echt op gelet, er lag veel werkmateriaal en ik was vooral in beslag genomen door de steile toegangstrappen.
Ik heb niet de indruk dat er bomen zijn verdwenen. De constructie zelf was op de trap na al af en ik heb de indruk dat we van op dit uitkijkpunt niet alleen de stier gaan kunnen zien (wat op zich al een verbetering is!) maar dat het bouwwerk ook hoog genoeg is om over de muur tussen beide perken te kijken. Dat lijkt me dan wel een goede ingreep! Het lijken ook twee 'gewone' trappen te worden waardoor het uitkijkpunt toegankelijk wordt voor alle mobiele bezoekers en dus niet alleen een veredelde speeltoren voor kinderen zou blijken ...

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » februari 13, 2019, 18:08

Valentijn in ZOO Planckendael: liefdesbaby bij koala's nu zichtbaar

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4P4diVsX9Jo[/youtube]

Net als in het TV programma Blind Getrouwd bracht de wetenschap koala’s Alinga en Maka samen. De perfecte match zo blijkt! Koalamama Alinga en koalapapa Maka kregen er een joey bij!

De babykoala is op 6 juni geboren maar vertoefde 6 maanden lang in de knusse buidel van mama Alinga. Nu is hij klaar om zijn schattige snoetje te laten zien aan onze bezoekers! De verzorgers konden al duidelijk zien dat de babykoala een mannetje is. Hij kreeg de naam Tin-Tookie. Met Tin-Tookie is het aantal mannelijke en vrouwelijke dieren weer in evenwicht in het koalaverblijf. Koala Tin-Tookie heeft nog een zusje van een jaar en 5 maanden, Sassafras.

Koala’s zijn solitaire dieren en leven het liefst op hun ééntje, behalve dan wanneer het tijd is om te paren. Toch kunnen deze twee niet uit elkaars buurt blijven. Alinga en Maka vormen een bijzonder, ijzersterk liefdeskoppel en doen er dan ook absoluut alles aan om dicht bij elkaar te kunnen kruipen, ook al betekent dat dat ze uit hun boom moeten springen, met alle gevolgen van dien. Daar is kleine Tin-Tookie het resultaat van.Net als in het TV programma Blind Getrouwd bracht de wetenschap koala’s Alinga en Maka samen. De perfecte match zo blijkt! Koalamama Alinga en koalapapa Maka kregen er een joey bij!

De babykoala is op 6 juni geboren maar vertoefde 6 maanden lang in de knusse buidel van mama Alinga. Nu is hij klaar om zijn schattige snoetje te laten zien aan onze bezoekers! De verzorgers konden al duidelijk zien dat de babykoala een mannetje is. Hij kreeg de naam Tin-Tookie. Met Tin-Tookie is het aantal mannelijke en vrouwelijke dieren weer in evenwicht in het koalaverblijf. Koala Tin-Tookie heeft nog een zusje van een jaar en 5 maanden, Sassafras.

Koala’s zijn solitaire dieren en leven het liefst op hun ééntje, behalve dan wanneer het tijd is om te paren. Toch kunnen deze twee niet uit elkaars buurt blijven. Alinga en Maka vormen een bijzonder, ijzersterk liefdeskoppel en doen er dan ook absoluut alles aan om dicht bij elkaar te kunnen kruipen, ook al betekent dat dat ze uit hun boom moeten springen, met alle gevolgen van dien. Daar is kleine Tin-Tookie het resultaat van.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » februari 14, 2019, 16:23

Kim Van Kuyk, schrijfster van een olifantenboek, en olifantenverzorger Ben Van Dyck van Zoo Planckendael zijn een koppel en geven samen lezingen onder the Next Generation. Uiteraard over olifanten... we lezen er onder meer bij Gazet van Antwerpen+ meer over.

https://www.gva.be/cnt/dmf20190213_0417 ... bij-elkaar
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » februari 14, 2019, 20:37

Ik lees op ZTL dat PL sinds vorig jaar achter de schermen witnekraven heeft. Weet er toevallig iemand of ze met deze mooie soort iets van plan zijn?
Extinction is forever!

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door seborga » februari 14, 2019, 20:45

Apenarend schreef:Ik lees op ZTL dat PL sinds vorig jaar achter de schermen witnekraven heeft. Weet er toevallig iemand of ze met deze mooie soort iets van plan zijn?
Dat moet dan in het kweekcentrum zijn ...

Wie weet komen ook volières in of rond het nieuwe bonoboverblijf?

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » februari 14, 2019, 23:55

Die witnekraven zijn voor de roofvogelshow. Ze zitten/zaten in de Zuid-Amerika volières die waren afgezet.

Plaats reactie