Nieuwstopic Zoo Planckendael (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Nieuwstopic Zoo Planckendael (2019)

Bericht door Gorilla Gust » december 31, 2018, 13:13

Plaats vanaf 2019 hier al het nieuws uit Zoo Planckendael en haar plannen rondom de bonobo beleving 2.0.

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2019)

Bericht door Apenarend » januari 2, 2019, 16:06

Een vraagje ivm het verdwijnen van de pademelons uit het koalahuis : weet er iemand of dit zou te maken hebben met de richtlijnen die San Diego Zoo oplegt, met name dat koala's niet in mixed species enclosures mogen gehouden worden?

Ik wist dit niet maar lees het nu toevallig in een bijdrage op Zoochat. Daarin staat ook dat o.m. Zurich en PD besloten hebben deze richtlijnen niet langer te volgen (geen idee wat de consequenties zijn).

Ik kan me niet herinneren of het wegvallen van de pademelons in Antwerpen en PL overeenkomt met de komst van nieuwe koala's?
Laatst gewijzigd door Apenarend op januari 2, 2019, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Zoozot
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Zoozot » januari 2, 2019, 17:09

De pademelons in Planckendael zijn als ik me het goed herinner ergens in de helft van vorig jaar spoorloos (weet iemand waar ze heen zijn?) verdwenen. Het is een vermoeden, maar met bovenstaande informatie zou het misschien kunnen dat de pademelons het veld moesten ruimen om de jonge koala van begin vorig jaar apart te kunnen zetten. Het enkele dier in Antwerpen is eind vorig jaar immers eveneens vertrokken omdat de jonge koala apart moest worden gezet van zijn moeder.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 10, 2019, 18:36

ZOO Planckendael piekte met de geboorte van de baby-olifantjes, maar kreeg naast de hittegolf moeilijke tijden te verwerken met het overlijden van drie olifanten en de ontsnapte leeuwin. Het aantal dagbezoekers nam lichtjes af, met 5%, maar ZOO Planckendael kon het jaar toch afsluiten met bijna een miljoen bezoekers.

Lees er alles over op viewtopic.php?f=84&t=5066&p=82193#p82193

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door seborga » januari 11, 2019, 12:45

Rampjaar vertaalt zich niet in cijfers: Planckendael trekt bijna miljoen bezoekers

...In 2019 investeert de KMDA vooral in Planckendael. Dat heeft de bezoekers dan ook heel wat nieuws te bieden, vooral apen. Er wordt al volop gebouwd aan een vijf keer groter verblijf voor de bonobo’s. “De groep dieren vergroot en de bezoekers betreden de habitat van deze bijzondere dieren en bezoeken een onderzoekskamp van wetenschappers in de jungle.” Een andere nieuwigheid is de komst van berberapen in een gloednieuw verblijf achter de giraffen. “Het gaat niet alleen om een bedreigde diersoort, het zijn ook actieve dieren en dat is altijd leuk voor de bezoekers”, zegt woordvoerder Ilse Segers. Doelstelling is beide verblijven te openen in de zomer.

Bron & meer https://www.hln.be/regio/mechelen/rampj ... ~a12e2751/

Haast één miljoen bezoekers is sowieso een erg sterk resultaat, dat is een evenaring van de resultaten in 2015 en 2016 en enkel 2017 doet beter in de ruim vijftigjarige geschiedenis van het park. Als we dan de negatieve publiciteit van enkele spijtige gebeurtenissen én de hete zomer in rekening brengen mogen wel van een sterke prestatie spreken. Dat het aantal abonnees blijft stijgen is ook hoopgevend.

Dit artikel geeft ook duidelijkheid over de opening van het bonoboverblijf: zo zouden we dus tegen de zomer de dieren opnieuw kunnen bewonderen. Ik ben benieuwd want er is nog heel wat werk voor de boeg. Maar ik kijk er al naar uit!

Daarnaast krijgen we bevestiging van het gerucht dat er berberapen komen in het bos langs de Barebeek. Ik ben blij met de nieuwe soort maar over de locatie ben ik voorlopig voorzichtig tot ik plannen heb gezien. Ik ben immers liefhebber van dat mooi stukje bos en zou dat niet graag verloren zien gaan.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 11, 2019, 12:54

Mooie cijfers.

Maar berberapen, wie zit daar nu op te wachten.
Extinction is forever!

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door seborga » januari 11, 2019, 13:02

Apenarend schreef:Maar berberapen, wie zit daar nu op te wachten.
Dat zal bij de liefhebbers inderdaad niet bovenaan het verlanglijstje hebben gestaan maar voor het brede publiek is dit wel een aantrekkelijke soort. De meeste bezoekers zitten niet op Zootierliste hé ;) Apen scoren haast altijd en zeker grotere, expressieve dieren als deze. Als Planckendael ze in een aantrekkelijk doorloopverblijf kan presenteren zoals bijvoorbeeld in Apenheul hebben ze er een publiekstrekker bij.

Ik heb ook mijn scepsis over hoe ze dat verblijf in het landschap gaan inpassen maar als ze het uitzicht van het bos kunnen bewaren en het een doorloopverblijf wordt komen ze me daarin al tegemoet.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 11, 2019, 13:08

seborga schreef:
Dat zal bij de liefhebbers inderdaad niet bovenaan het verlanglijstje hebben gestaan maar voor het brede publiek is dit wel een aantrekkelijke soort. De meeste bezoekers zitten niet op Zootierliste hé ;) Apen scoren haast altijd en zeker grotere, expressieve dieren als deze. Als Planckendael ze in een aantrekkelijk doorloopverblijf kan presenteren zoals bijvoorbeeld in Apenheul hebben ze er een publiekstrekker bij.

Ik heb ook mijn scepsis over hoe ze dat verblijf in het landschap gaan inpassen maar als ze het uitzicht van het bos kunnen bewaren en het een doorloopverblijf wordt komen ze me daarin al tegemoet.
Je hebt gelijk hoor maar ik word er moedeloos van dat een groot instituut blijft geld verspillen aan soorten die perfect passen in een wildpark, terwijl er zoveel soorten meerkatten, langoeren en mangabeys dringend nieuwe holders en initiatieven nodig hebben.
Extinction is forever!

seborga
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door seborga » januari 11, 2019, 13:21

Apenarend schreef:
seborga schreef:

Je hebt gelijk hoor maar ik word er moedeloos van dat een groot instituut blijft geld verspillen aan soorten die perfect passen in een wildpark, terwijl er zoveel soorten meerkatten, langoeren en mangabeys dringend nieuwe holders en initiatieven nodig hebben.
Ik kan je daarin wel volgen. Idealiter gaan ze voor een combinatie van attractieve publiekstrekkers, soorten die belangrijk zijn in kweekprogramma's of educatieve troeven hebben.

Los van het feit dat sommige soorten in meerdere van deze hokjes passen heb ik wel de indruk dat Planckendael (en bij uitbreiding de KMDA) wel de moeite doet om ook 'onaantrekkelijke' doch nuttige of interessante soorten te houden (van nevelratten tot purperreigers). En anderzijds van populaire soorten zich schikt naar het kweekprogramma door niet te kweken of surplusdieren te houden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan cheeta's, gevlekte hyeana's, przewalskipaarden, ...

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 11, 2019, 15:24

seborga schreef:
Apenarend schreef:
seborga schreef:

Ik kan je daarin wel volgen. Idealiter gaan ze voor een combinatie van attractieve publiekstrekkers, soorten die belangrijk zijn in kweekprogramma's of educatieve troeven hebben.
Goh, nieuw bonoboverblijf, miljoeneninvestering, en dan worden daar ... wat roodstaartpapegaaien bijgestoken... Olifantentempel, prachtig maar verder niets behalve enkele kippen. Mediocriteit ipv totaalvisie.
seborga schreef:Los van het feit dat sommige soorten in meerdere van deze hokjes passen heb ik wel de indruk dat Planckendael (en bij uitbreiding de KMDA) wel de moeite doet om ook 'onaantrekkelijke' doch nuttige of interessante soorten te houden (van nevelratten tot purperreigers). En anderzijds van populaire soorten zich schikt naar het kweekprogramma door niet te kweken of surplusdieren te houden. Ik denk dan bijvoorbeeld aan cheeta's, gevlekte hyeana's, przewalskipaarden, ...
En dat is goed. Maar evengoed verdwijnen deze soorten weer plotseling (bv. pademelons).
Extinction is forever!

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 11, 2019, 20:44

Ik vind het vooral jammer dat er rondom de olifantentempel (achterzijde dan) niets qua dieren te vinden is... maar de plannen rondom de bonobo's stellen voorlopig nog niet teleur. Maar extra's hadden sowieso wel leuk geweest, al vermoed ik dat het daar minder 'doods' zal overkomen dan achter de olifantentempel.

De berberapen... op zich kan dat wel mooi worden. GaiaZOO liet zien dat met deze doodeenvoudige soort toch iets attractief (in mijn ogen) kan worden neergezet, zelfs zonder een doorloopverblijf. Het is inderdaad 'maar' een eenvoudige en meer alledaagse dierensoort, maar er verdwijnen hier alvast geen anderen dieren voor uit de collectie. Laat dus maar komen, ik ben benieuwd. :cool

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 17, 2019, 09:35

In DS van het weekend staat een interview met Dries Herpoelaert waarin hij o.m. zegt dat een groot investeringsplan voor PL in de steigers staat. Tenzij verkeerd weergegeven begrijp ik uit die omschrijving dat het niet gaat over het nieuwe bonoboverblijf (wegens al goedgekeurd en in uitvoering).

En ik hoop dat hij daarmee niet doelt op een spectaculair berberapenverblijf.

Rest de vraag wat dan wel.
Extinction is forever!

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » januari 17, 2019, 10:52

Apenarend schreef:In DS van het weekend staat een interview met Dries Herpoelaert waarin hij o.m. zegt dat een groot investeringsplan voor PL in de steigers staat. Tenzij verkeerd weergegeven begrijp ik uit die omschrijving dat het niet gaat over het nieuwe bonoboverblijf (wegens al goedgekeurd en in uitvoering).

En ik hoop dat hij daarmee niet doelt op een spectaculair berberapenverblijf.

Rest de vraag wat dan wel.
De berberapen zullen er waarschijnlijk wel in opgenomen zijn.
Bij de voorstelling van het masterplan van de KMDA werd indertijd ook gesproken van wolven en europese elanden in het Europese continent in Planckendael.

Hoe dan ook, dat investeringsplan zal waarschijnlijk pas in werking treden na de grote werken in Antwerpen.

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » januari 17, 2019, 17:45

ZOO Planckendael creëert extra leefgebied voor olifant in India
Olifantencorridor lost conflict met bewoners op

Samen met de eerste verjaardag van Tun Kai, dochter van de intussen erg beroemde Aziatische olifant Kai-Mook, op 13 januari viert ZOO Planckendael een geslaagde reddingsoperatie voor olifanten in India. Planckendael voorziet er extra leefgebied voor de dieren, door landbouwers vanuit een conflictzone te verhuizen zodat de kolossen vrije doorgang krijgen. Zo raken de dieren niet geïsoleerd in kleine stukjes bos en vinden ze voldoende voedsel. Bovendien wordt hun genetische diversiteit gewaarborgd en kan inteelt voorkomen worden. In de natuur zijn de dieren met uitsterven bedreigd door ivoorjacht, maar ook heel erg door de versnippering van hun leefgebied en de concurrentie met de lokale bevolking. Er lopen naar schatting nog slechts 44.000 olifanten rond in Zuidoost-Azië.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dbs0t_0LoOo[/youtube]

Al jarenlang werpen ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael zich in de strijd voor het voortbestaan van de Aziatische olifant, de diersoort waarvan Kai-Mook in 2009 als eerste Belgische babyolifant de trotse ambassadrice is. Met het ambitieuze spaarplan bij de geboorte van Kai-Mook – het K-groeiplan – zamelden beide dierentuinen zo’n 300.000 euro in. Een deel daarvan ging naar de bouw van het olifantenverblijf in ZOO Planckendael. Intussen heeft het familieverblijf zijn vruchten afgeworpen met sinds 2017 de geboorte van twee gezonde Aziatische olifantjes, waaronder een dochter van Kai-Mook. Tun Kai vierde op zondag 13 januari 2019 haar eerste levensjaar.

Met een ander deel van het K-groeiplan steunt ZOO Planckendael de Asian Nature Conservation Foundation (ANCF). Samen met de ngo kocht ZOO Planckendael een belangrijk stuk land in het zuiden van India. De grond in Brahmagiri-Thirunelli ligt tussen de staten Kerala en Karnataka, is 5 km lang, 2 km breed en situeert zich tussen twee heuvels. Vanuit de grotere wouden rond de twee heuvels komen olifanten er eten van het sappige gras of drinken van de waterbronnen. Vaak zijn ze op doortocht door de smalle passage of corridor tussen het regen- en het droogseizoen om voedzaam eten te vinden. Want tussen de seizoenen door verandert hun eetgedrag. Ze hebben dus vrije doorgang nodig, ook doorheen de vruchtbare strook in Brahmagiri-Thirunell waar landbouwers zich hadden gevestigd. “Mens en olifant concurreerden er voor dezelfde grond”, legt Linda Van Elsacker uit, zoölogisch directeur van ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael die onlangs op bezoek ging ter plaatse. “Het was natuurlijk gevaarlijk voor beiden om elkaar op diezelfde plaats tegen te komen. Wij losten dit conflict op door die mensen een stuk alternatieve landbouwgrond aan te bieden.”

Succesvol herstel
De meeste mensen wilden meteen hun land verkopen en verhuizen. “Een corridor is een soort van trechter voor olifanten. De risico’s op conflicten tussen mens en dier zijn erg hoog. Het bleek erg moeilijk om er hun brood te verdienen”, legt Raman Sukumar van de ANCF uit. Sukumar is een Indiase olifantenbioloog die de non-profit organisatie oprichtte. “De steun van ZOO Planckendael was van onschatbare waarde voor ons bij de onderhandelingen en bij de aankoop van hun land. Ook later in de besprekingen met de overheid om een wettelijk kader te vinden om het land aan de overheid over te dragen, onder de voorwaarde dat het gebied beschermd werd verklaard. Zo kan deze braakliggende corridor niet meer gebruikt worden voor iets anders.”

Van Elsacker: “Het is fantastisch om te zien hoe die omgeving zich aan het herstellen is doordat mensen er niet meer aan landbouw doen. We zien de olifant opnieuw bezitnemen van heel de regio. Door de fragmentatie om te keren, voorkomen we dat olifanten te erg geïsoleerd geraken in kleine stukjes bos. Zo verzekeren we dat ze genoeg voedsel vinden en stellen we ook hun verspreidingsgebied veilig. Op die manier wordt hun genetische diversiteit gewaarborgd en blijft de populatie genetisch gezond.”

101 corridors

Over heel India heeft de ANCF intussen 101 kritieke corridors geïdentificeerd. Overal probeert de organisatie het landgebruik te veranderen. “We proberen ook alle olifantencorridors in de toekomst tot ecologisch gevoelige zones uit te roepen”, besluit Sukumar. “Dat zal ongewenste ontwikkeling voorkomen.” ZOO Planckendael blijft de ANCF jaarlijks financieel ondersteunen bij toekomstige projecten.

Lees het hele verhaal op https://www.zooscience.be/nl/verhalen/c ... in-kerala/

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » januari 17, 2019, 18:12

2x5 km, dat is een mooi resultaat.
Extinction is forever!

Secretarisvogel
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door Secretarisvogel » januari 18, 2019, 10:36

Hey allemaal,

Even een vraagje weet er iemand hoeveel bonobo’s Planckendael heeft voor de moment? Waar ze tijdelijk gehuisvest zijn en welke individuen? Mijn laatste nota’s dateren van even geleden en bevatten Lina, Louisoko, Lucuma, Lingoye, Djanoa, Habari, Nayoki, Vifijo...

Renegade
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Contacteer:

Bericht door Renegade » januari 18, 2019, 20:06

Volgens iemand op ZooChat zou de groep momenteel bestata uit 7 mannen en 7 vrouwen, dit zijn de namen:

Vifijo Zamba Louisoko Lucuma Habari Kikongo Rubani, Hortense Lina Djanoa Busira Nayoki Sanza Sakana

https://www.zoochat.com/community/threa ... 727/page-6

Waar de bonobo's momenteel gehuisvest heb weet ik niet, men heeft daarover ook nooit enige mededeling gedaan. Ik was in november met een rondleiding nog een stukje achter de schermen en ook toen heb ik er niks van gezien of is er niks over gezegd.

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » januari 18, 2019, 21:19

Hortense met haar zonen Zamba en Kikongo zijn er bijgekomen. Verder nog de jongen van de laatste jaren van Lina, Djanoa en Busira. Die heten Rubani, Sanza en Sakana. Ze zitten sinds het begin van de werken aan hun verblijf helaas al veel te lang in wat vroeger de shop aan het Europees deel was.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 19, 2019, 16:24

Het park liet mij weten dat ze een 'goed' plekje kregen elders in het park, zonder enige details verder. Dus ik vermoed dat ze niet zo heel ver weg van de huidige werfzone zullen zitten momenteel.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » januari 19, 2019, 18:55

Tegen mij is ook al eens gezegd dat ze 'dichterbij dan je zou verwachten' zaten toen ik bij de maki's stond.

Plaats reactie