Nieuwstopic Pairi Daiza (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2019)

Bericht door Apenarend » augustus 19, 2019, 11:31

Boomkangoeroe Mike schreef:
augustus 19, 2019, 10:48
Dan moet je mij eens uitleggen waar de verschillen dan zitten...

Sneeuwluipaarden
Planckendael versus Pairi Daiza
In PD veel meer klimmogelijkheden en vaak niet te zien omdat ze schuilte zoeken op de top van de rotspartijen of in de ingang van hun binnenverblijf in Pld immers steeds zichtbaar. Bovendien zitten hier mannetje en vrouwtje gescheiden in Pld om beurten buiten of één binnen en de andere buiten. In de natuur zijn het solitair levende dieren.

Leeuwen heb je gelijk in de zoo topverblijf, maar Pld heeft weinig verschil met PD wel zijn er meer bomen in PLD maar hier werkt men ook met Aziatische leeuwen, In PD houdt men de groep echter beperkt terwijl ze wel over een groot verblijf beschikken wat hier wel klopt is dat ze volledig omcirkeld kunnen worden door bezoekers. Maar het verblijf in PD blijft volgens mij wel ook groter en ik ben ook blij dat het meer natuurlijker wordt gelaten en de begroeiing ook zijn gang mag gaan net zoals een beetje in Zoo antwerpen met de struiken die de leeuwen ook zo een beetje camouflage geven, dit is ook nodig want ook hier worden de leeuwen bijna volledig omcirkeld door mensen.

Witte tijgers hebben denk ik persoonlijk wel een goed verblijf in PD, soms moet je eens verder kijken met je oog, groot zwembad, veel niveauverschil en verblijf dat in twee gesplitst kan worden, wildere beplanting (geen kortgemaaid gazon en boomstammen in het verblijf) en hier en daar wat verijkingsmogelijkheden (vb voedering door katrolsysteem in de lucht).

Het cheeta verblijf vind ik top veel loopruimte en veel schuilmogelijkheden veel corridor tussen mens en verblijf, ook in PLD is dit niet mis doch iewat kleiner maar ook hier hebben de dieren veel loopruimte.

De poema denk ik bijna niet te vergelijken met andere dierentuinen in Belgie, of vergis ik mij dat ze deze nergens anders hebben dan in olmen neem ik aan?

Luipaarden in Antwerpen DRINGEND aan vernieuwing toe, zeg nu zelf...?
En als ik dan kijk naar hoe de verblijven in olmen erbij liggen heb ik er echt een degoe bij, maar dat is mijn persoonlijke mening, hopelijk kan de nieuwe ploeg dit snel bijwerken want hier zie je wel dat er inspanningen gedaan worden.
Als ik je bericht zo lees, dan lijkt er mij in PD toch al veel ten goede aangepast in vergelijking met mijn laatste bezoek (nu 5 jaar geleden). De tijgertempel vond ik toen absoluut niet goed, evenals de luipaardholding. Maar zowel voor de luipaarden en de ondertussen nieuwe sneeuwluipaarden zijn er nieuwe verblijven en ik ben benieuwd naar de inrichting van het tijgerverblijf.

Het houden van grote solitaire katten is op veel plaatsen toch een beetje problematisch: nog al te vaak bouwt men maar 1 buitenverblijf en zijn er teveel (en vaak hogergelegen) zichtpunten voor het publiek.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » augustus 19, 2019, 11:33

Zoozot schreef:
augustus 19, 2019, 10:11
Nope, het gaat om het later gebouwde luipaardenverblijf in Ganesha. De put was inderdaad nog veel erger dan het huidige verblijf voor de renovatie, maar ondanks dat was het zeker voor een recent verblijf erg karig ingericht. Goed dus dat ze dat alsnog verbeteren.
Thx. Die put kan wellicht nog gebruikt worden als separatieverblijf, ziekte- of noodopvang. Daar is altijd wel nood aan op een gegeven moment.
Extinction is forever!

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Jarne » augustus 19, 2019, 11:50

Er zijn genoeg parken die bewijzen dat het met een andere verhouding mens/dier ook kan. Een tijgerverblijf als dat van blijdorp en Burgers lokt ook bezoekers, daarvoor heb je geen (hetzij prachtig aangeklede) tijgerkuil nodig zoals PD. Zelfde me het panterverblijf, en de sneeuwluipaarden, en het apenverblijf in Oasis, .... Er is een grens aan het economisch denken, en daar gaat PD ver over op diverse vlakken. Natuurbehoud en kweekprogramma's mogen geen excuus zijn voor slecht dierenwelzijn, en economie al zeker niet.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » augustus 19, 2019, 12:11

augustus 19, 2019, 10:48
Dan moet je mij eens uitleggen waar de verschillen dan zitten...

Sneeuwluipaarden
Planckendael versus Pairi Daiza
In PD veel meer klimmogelijkheden en vaak niet te zien omdat ze schuilte zoeken op de top van de rotspartijen of in de ingang van hun binnenverblijf in Pld immers steeds zichtbaar. Bovendien zitten hier mannetje en vrouwtje gescheiden in Pld om beurten buiten of één binnen en de andere buiten. In de natuur zijn het solitair levende dieren.

Leeuwen heb je gelijk in de zoo topverblijf, maar Pld heeft weinig verschil met PD wel zijn er meer bomen in PLD maar hier werkt men ook met Aziatische leeuwen, In PD houdt men de groep echter beperkt terwijl ze wel over een groot verblijf beschikken wat hier wel klopt is dat ze volledig omcirkeld kunnen worden door bezoekers. Maar het verblijf in PD blijft volgens mij wel ook groter en ik ben ook blij dat het meer natuurlijker wordt gelaten en de begroeiing ook zijn gang mag gaan net zoals een beetje in Zoo antwerpen met de struiken die de leeuwen ook zo een beetje camouflage geven, dit is ook nodig want ook hier worden de leeuwen bijna volledig omcirkeld door mensen.

Witte tijgers hebben denk ik persoonlijk wel een goed verblijf in PD, soms moet je eens verder kijken met je oog, groot zwembad, veel niveauverschil en verblijf dat in twee gesplitst kan worden, wildere beplanting (geen kortgemaaid gazon en boomstammen in het verblijf) en hier en daar wat verijkingsmogelijkheden (vb voedering door katrolsysteem in de lucht).

Het cheeta verblijf vind ik top veel loopruimte en veel schuilmogelijkheden veel corridor tussen mens en verblijf, ook in PLD is dit niet mis doch iewat kleiner maar ook hier hebben de dieren veel loopruimte.

De poema denk ik bijna niet te vergelijken met andere dierentuinen in Belgie, of vergis ik mij dat ze deze nergens anders hebben dan in olmen neem ik aan?

Luipaarden in Antwerpen DRINGEND aan vernieuwing toe, zeg nu zelf...?
En als ik dan kijk naar hoe de verblijven in olmen erbij liggen heb ik er echt een degoe bij, maar dat is mijn persoonlijke mening, hopelijk kan de nieuwe ploeg dit snel bijwerken want hier zie je wel dat er inspanningen gedaan worden.
Sneeuwluipaarden zitten in PD schandalig klein voor zo'n nieuw verblijf. Qua inrichting voldoet zowel PLD als PD, beide hebben diverse schuilplekken. PLD heeft inderdaad geen 2de verblijf, waardoor ook hun verblijf niet goed is. Vergeleken met nieuwe verblijven zoals dat van Leipzig is dat van PD voor een recent verblijf echt een tegenvaller qua ruimte.

Leeuwen zitten overal wel goed. Jachtluipaarden was ik even vergeten, die zitten in PD ook nog best goed. Ruim verblijf en hoge beplanting. Zijn overigens ook wel geen echte grote katten.

Tijgers zaten bij mijn laatste bezoek (Mei) nog steeds op een open grasveld. Vergeleken met Burgers en Blijdorp veel te kaal. Groot zwembad klopt inderdaad, maar of dit het landverlies waard was is wel de vraag.

Luipaarden zitten in Antwerpen nog beter dan In PD voordien (met de upgrade vergelijkbaar). Beide zijn redelijk klein, en intussen hebben beide redelijk wat klimstructuren. In Antwerpen hebben ze steeds open schuif naar het binnenverblijf om zich terug te trekken, iets wat ik niet herinner van in PD.Verschil is hier natuurlijk een leeftijd van 50+ tegenover minder dan 10 jaar.

Poema verblijf heb ik nog niet gezien, maar is geen grote kat dus had het ook niet meegenomen in de bedenking.

Nevelpanters zitten goed, behalve dat er slechts 1 groot perk is.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » augustus 19, 2019, 12:59

Jarne schreef:
augustus 19, 2019, 12:11

Sneeuwluipaarden zitten in PD schandalig klein voor zo'n nieuw verblijf. Qua inrichting voldoet zowel PLD als PD, beide hebben diverse schuilplekken. PLD heeft inderdaad geen 2de verblijf, waardoor ook hun verblijf niet goed is. Vergeleken met nieuwe verblijven zoals dat van Leipzig is dat van PD voor een recent verblijf echt een tegenvaller qua ruimte.

Leeuwen zitten overal wel goed. Jachtluipaarden was ik even vergeten, die zitten in PD ook nog best goed. Ruim verblijf en hoge beplanting. Zijn overigens ook wel geen echte grote katten.

Tijgers zaten bij mijn laatste bezoek (Mei) nog steeds op een open grasveld. Vergeleken met Burgers en Blijdorp veel te kaal. Groot zwembad klopt inderdaad, maar of dit het landverlies waard was is wel de vraag.

Luipaarden zitten in Antwerpen nog beter dan In PD voordien (met de upgrade vergelijkbaar). Beide zijn redelijk klein, en intussen hebben beide redelijk wat klimstructuren. In Antwerpen hebben ze steeds open schuif naar het binnenverblijf om zich terug te trekken, iets wat ik niet herinner van in PD.Verschil is hier natuurlijk een leeftijd van 50+ tegenover minder dan 10 jaar.

Poema verblijf heb ik nog niet gezien, maar is geen grote kat dus had het ook niet meegenomen in de bedenking.

Nevelpanters zitten goed, behalve dat er slechts 1 groot perk is.
Wat je zegt over te kleine verblijven zijn dit eenmaal keuzes die moeten gemaakt worden niet overal kan je zoveel plaats maken als in de opgenoemde dierentuinen oals Burgers of Blijdorp en ook hier zijn de verblijven niet super neem nu het tijgerverblijf van Blijdorp, de dieren worden overal rond omsingeld door bezoekers, ook dwarsdoormidden en het verblijft ligt wel in een groene jungle, maar ook hier kunnen de dieren weinig gebruik van maken aangezien alles is omheind met schrikdraad, waarom is ook niet zo moeilijk te bedenken anders zouden de dieren het alleen kapot maken en het weer kaal maken dit zie je bvb ook duidelijk bij het nieuwe mooie gorillaverblijf in de zoo. Er zijn overal grenzen en ja daar moet je leren mee omgaan. Sommigen bekijken dit dan ook zo van in de natuur.... maar als je daar kijkt hebben dieren die vegetatie ook daadwerkelijk nodig om aan hun kost te geraken. soms moet je ook verder kijken cheeta's hebben bvb niks aan veel begroeiing ze leven het liefst op een open savanne met middelhoge vegitatie anders zouden ze nooit hun prooi kunnen achtervolgen en grijpen. Ze hebben die achtervolgingen nodig omdat ze geen kaken en tanden hebben om dieren aan te vallen zoals een luipaard dat kan doen vanuit een hinderlaag, ze kunnen ook niet in bomen klimmen. Dus waarom veel begroeing voorzien dit heeft geen nut. Maar in een dierentuin hebben ze een makelijker leven dan in de natuur voedsel krijgen ze op een dienbord maar we mogen ze het ook niet te gemakelijk maken anders worden ze lui en gebruiken ze niet al hun spieren, vandaar dat je ze moet stimuleren bvb met zo'n katrolsysteem. Dierentuinen doen inspanningen maar een ideaal scenario bestaat niet.

Wat betreft de luipaarden vind ik de perken in bellewaarde wel goed afwisselend maar wel wat klein.
De zoo niet goed, vegetatie vind je enkel aan de buitenkant wel veel klimstructuren maar voor mij teveel beton alsook hebben de dieren geen waterbekken.
Pairi Daiza iewat te klein nu wel veel meer klimmogelijkheden maar volgens mij zal hij eerder de tempel zelf blijven gebruiken om zich te camoufleren en veel vegetatie afgewisseld met rotspartijen en gras op een hoogteverschil doen deze dieren als ze bewegen ook wel een stevige workout doen.
Voorheen zaten ze inderdaad in een kleiner verblijf welliswaar kleiner voor de bezoeker je zag immers enkel het bovenste gedeelte, maar onderaan heb je ook een ruimer gedeelte aan de basis daar hielden het luipaard zich vaak schuil. Velen bekijken dit als triestig maar ik persoonlijk niet. Dit zie je dan ook in de natuur luipaarden zie je bijna nooit het zijn roofdieren die zich vaak in een hinderlaag leggen en totaal niet willen opvallen, hun natuurlijke gedrag. Maar mensen willen de dieren altijd zien tijdens hun bezoek dus moeten dierentuinen hier ook op inspelen. In Vlaanderen moeten dierentuinen de dieren steeds toegang geven tot hun binnenverblijf vandaar ook dat ze in Antwerpen steeds open zijn...
Ook de sneeuwluipaarden zaten voorheen nog waar de luipaarden eerst zaten in het separatie verblijf ook dit was minder "groot" dan nu maar dan ook tijdelijk.

Maar wat de sneeuwluipaarden betreft vind ikzelf dat ze erg goed gehuisvest zijn in Pairi Daiza, zeg nu zelf waar hebben ze zulken hoge rotsen en zoveel natuurlijke materialen in een verblijf als hier, bovendien zie je ook de dieren hun jachtgedrag als je ze ziet lonken naar het naastgelegen verblijf van de takins. Ze hebben er een waterpartij maar niet te groot want echte zwemmers zijn het ook niet. En ze kunnen zich ook mooi verschuilen in de vegitatie. In het begin werd de vegetatie kort gehouden voor de mens was dit mooi en overzichtelijk maar nu vind ik het 1000x beter voor de dieren.

De tijgers hebben in Burgers wel een topverblijf. maar dat kan je dan wel enkel ginds vinden. Mochten alle dierentuinen een dergelijk verblijf hebben kunnen ze ook niets meer doen voor de andere dieren en worden het allemaal dezelfde tuinen.
Laatst gewijzigd door Boomkangoeroe Mike op augustus 19, 2019, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » augustus 19, 2019, 13:12

augustus 19, 2019, 12:59
... neem nu het tijgerverblijf van Blijdorp, de dieren worden overal rond omsingeld door bezoekers, ook dwarsdoormidden en het verblijft ligt wel in een groene jungle, maar ook hier kunnen de dieren weinig gebruik van maken aangezien alles is omheind met schrikdraad, waarom is ook niet zo moeilijk te bedenken anders zouden de dieren het alleen kapot maken
Absoluut waar, qua immersie is het dubbele tijgerverblijf een topper, maar de beweegbare ruimte voor de dieren is veel minder groot. Qua oppervlakte meer geschikt voor luipaarden maar wellicht waren er collectieoverwegingen en/of monumentenvoorwaarden waarom het voor tijgers is gebruikt.

De tijgers hebben in Burgers wel een topverblijf. maar dat kan je dan wel enkel ginds vinden. Mochten alle dierentuinen een dergelijk verblijf hebben kunnen ze ook niets meer doen voor de andere dieren en worden het allemaal dezelfde tuinen.
Zeker het beste tijgerverblijf in de lage landen, maar ook daar de bedenking dat ze eigenlijk maar 1 echt buitenverblijf hebben.

Ik vermoed dat de teleurstelling rond de katten in PD bij veel mensen gelegen is in het feit dat PD over veel geld beschikt, op snel tempo verblijven bouwt en de thematisatie/immersie rond (maar niet in) de verblijven absoluut overdonderend is. Dat schept verwachtingspatronen die op het vlak van de verblijven niet altijd worden ingevuld, maar ik lees en hoor toch dat het stilaan verbetert op dat vlak. De recente verblijven in het Chinese gedeelte zien er op foto toch behoorlijk ok uit, evenals de volières voor de zeldzame amazone's, ara's en paradijsvogels.
Extinction is forever!

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » augustus 19, 2019, 13:20

Apenarend schreef:
augustus 19, 2019, 13:12
De recente verblijven in het Chinese gedeelte zien er op foto toch behoorlijk ok uit, evenals de volières voor de zeldzame amazone's, ara's en paradijsvogels.
Men excuses maar de Amazones krijgen in de toekomst nog andere verblijven hier zitten ze maar tijdelijk ;)

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » augustus 19, 2019, 16:52

@Apenarend, omtrent de witte tijgers is de huidige situatie eenvoudigweg hun oude verblijf inclusief dat van de nevelpanters. Inhoudelijk is daar verder niet veel aan veranderd. Dat zou de huidige situatie goed moeten schetsen. :)
augustus 19, 2019, 12:59

Wat betreft de luipaarden vind ik de perken in bellewaarde wel goed afwisselend maar wel wat klein.
Die verblijven (voor de schermen) in Bellewaerde voor de amourluipaarden zijn groter dan je denkt door de beplanting hoor, de dieren kunnen zich daar ook nog terugtrekken in een beschut 'buiten'verblijf/ gang achter de schermen. Dit is normaal niet zichtbaar voor bezoekers, maar dat is wel aanwezig...
Hetzelfde gaat op voor het 'toren' verblijf in Pairi Daiza, waar ze eventueel roofdieren kunnen in separatie plaatsen. Ook hier konden we al eens achter de schermen kijken, en in principe zien we een gelijkwaardige situatie als in alle andere tuinen van België, Nederland of pakweg Frankrijk. De standaard kooiconstructie loopt beneden verder door dan je eerst denkt. Met als voornaamste verschil dat je hier een glimp kan zien wat normaal achter de schermen verstopt blijft.

Ik wil daarmee niets goedpraten van voor de schermen, maar ik wil het toch beter inkaderen. :) :sssst:

Ook ik heb al veel betere verblijven gezien, maar ook (nog meer) slechtere. Zeker omtrent de sneeuwluipaarden lijkt me dit beter mee te vallen dan jullie denken. Het is uiteraard allesbehalve te vergelijken met een vallei zoals in pakweg Karlruhe, maar het voldoet zeker en vast. Voor het Javaanse luipaard of de poema heb ik toch ook de indruk dat dit wel in orde is. Het kan inderdaad altijd ruimer, maar dit park profileert zich in een thema-wereld, een beleving met méér dan dieren alleen. Dan kom je al snel op compromissen qua totaalruimte. In mijn ogen is dat de reden waarom sommige verblijven niet groter zijn... en niet de economische keuze omwille van budgetten.

Maar het neemt wederom niet weg dat het altijd groter kan. Losstaand van de verblijven in Pairi Daiza ben ik het er wel niet zomaar mee eens dat groter zomaar ook altijd beter is. Een middelmatig verblijf dat rijk is aan enrichment lijkt me beter te voldoen dan een gigantische saaie grasvlakte (ik denk even aan de leeuwen in Wuppertal).
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » augustus 19, 2019, 18:08

Ik vind dat Jarne hier gelijk heeft.
Pairi Daiza steekt zeer veel tijd, oppervlakte en geld in thematisatie en schiet op vlak van dierenwelzijn wel vaker te kort.
Je krijgt dan vaak het argument dat het toch wel zeker evengoed is als in bepaalde stadstuinen (Antwerpen, Artis...), maar hier zit net het grote verschil dat de verblijven in deze tuinen vaak al een halve eeuw oud zijn en die van Pairi Daiza gloednieuw. Ze hebben heel wat minder last van beperkende factoren als plaatsgebrek, geldgebrek of beschermde monumenten, iets wat vele andere tuinen wel hebben
Pairi Daiza heeft aanzienlijke uitbreidingsmogelijkheden, maar springt daar in mijn ogen soms spaarzaam mee om.
Ik denk aan het tijgerverblijf, aan de orang-oetans, sneeuwluipaarden...

Een ander fenomeen dat ik bij Pairi Daiza vaak zie is dat ze dieren binnen halen die ze of nog niet deftig kunnen huisvesten, of waarvan ze slechts één dier hebben. Dit komt dan vaak achteraf wel in orde, maar ik ben van mening dat je een dier vanaf het begin goed moet kunnen huisvesten.
In dit geval denk ik bv. aan de gibons, ghorals en komodovaranen.

Voorts vind ik dat ze soms keuzes moeten maken.
Er is nu een (in mijn ogen absoluut geen ideaal) tijgerverblijf met (de foutief als 'zeldzame soort' benoemde) witte tijgers, nu gaan ze binnenkort nog een tijgerverblijf openen. Wat is dan de meerwaarde van het tonen van twee miskweekte dieren (waarvan ze de bezoekers doen denken dat ze normaal zijn) in een ondermaats verblijf?
Waarom twee kleine (+- 177 en 120 vierkante meter) orang verblijven in plaats van één groot?

Daarnaast klopt het ook niet dat een dier geen beplanting, rotsen etc. nodig heeft wanneer het deze in zijn natuurlijke habitat niet zou hebben. Deze elementen zorgen immers voor verrijking en beschutting. Wanneer je een dier op een kaal voetbalveld zet, heeft het misschien wel plaats genoeg, maar is het daarom nog niet goed gehuisvest. Een kaal verblijf met veel inkijk geeft automatisch stress, of je nu spreekt over jachtluipaarden, tijgers of gorilla's.

Begrijp me niet verkeerd, Pairi Daiza is een prachtige tuin, met een van de mooiste (misschien wel de mooiste) collecties van Europa. Maar het is niet omdat je een prachtige collectie hebt en een geweldige themathisatie, dat je ook de 'beste dierentuin van Europa' bent op vlak van huisvesting en dierenwelzijn. Dat laatste durven sommigen wel eens te vergeten.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » augustus 19, 2019, 19:32

Gorilla Gust schreef:
augustus 19, 2019, 16:52
@Apenarend, omtrent de witte tijgers is de huidige situatie eenvoudigweg hun oude verblijf inclusief dat van de nevelpanters. Inhoudelijk is daar verder niet veel aan veranderd. Dat zou de huidige situatie goed moeten schetsen. :)
Ok, dan spreken jullie over een ander (Siberische?)tijgerverblijf dat ik dus nog niet heb gezien. Dat witte tijger verblijf vond ik nu eenmaal afschuwelijk: rondom inkijk, grasperk waar de betere gepensioneerde jaloers op werd, geen verrijking, bezoekers boven de dieren, en dan de factor wit.
Maar het neemt wederom niet weg dat het altijd groter kan. Losstaand van de verblijven in Pairi Daiza ben ik het er wel niet zomaar mee eens dat groter zomaar ook altijd beter is. Een middelmatig verblijf dat rijk is aan enrichment lijkt me beter te voldoen dan een gigantische saaie grasvlakte (ik denk even aan de leeuwen in Wuppertal).
Je was goed bezig tot je laatste zin ;) Dat Wuppertal leeuwenverblijf is toch het meest geweldige waar-zitten-die-leeuwen-op-de-savanne-verblijf dat je gelijk waar kunt bekijken? De BBC kan daar meteen gaan filmen voor de volgende Big Cat Diaries.

Over sneeuwluipaarden gesproken: imo geen zotter verblijf dan dat in Zurich. Dat van PD ziet er alvast op de foto's goed uit en dat van PL vind ik persoonlijk mooi qua design al heeft het zijn mankementen.
Extinction is forever!

okapi_els
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door okapi_els » augustus 19, 2019, 20:45

Gibbon2000 schreef:
augustus 19, 2019, 18:08
Ik vind dat Jarne hier gelijk heeft.
Pairi Daiza steekt zeer veel tijd, oppervlakte en geld in thematisatie en schiet op vlak van dierenwelzijn wel vaker te kort.
Je krijgt dan vaak het argument dat het toch wel zeker evengoed is als in bepaalde stadstuinen (Antwerpen, Artis...), maar hier zit net het grote verschil dat de verblijven in deze tuinen vaak al een halve eeuw oud zijn en die van Pairi Daiza gloednieuw. Ze hebben heel wat minder last van beperkende factoren als plaatsgebrek, geldgebrek of beschermde monumenten, iets wat vele andere tuinen wel hebben
Pairi Daiza heeft aanzienlijke uitbreidingsmogelijkheden, maar springt daar in mijn ogen soms spaarzaam mee om.
Ik denk aan het tijgerverblijf, aan de orang-oetans, sneeuwluipaarden...

Een ander fenomeen dat ik bij Pairi Daiza vaak zie is dat ze dieren binnen halen die ze of nog niet deftig kunnen huisvesten, of waarvan ze slechts één dier hebben. Dit komt dan vaak achteraf wel in orde, maar ik ben van mening dat je een dier vanaf het begin goed moet kunnen huisvesten.
In dit geval denk ik bv. aan de gibons, ghorals en komodovaranen.

Voorts vind ik dat ze soms keuzes moeten maken.
Er is nu een (in mijn ogen absoluut geen ideaal) tijgerverblijf met (de foutief als 'zeldzame soort' benoemde) witte tijgers, nu gaan ze binnenkort nog een tijgerverblijf openen. Wat is dan de meerwaarde van het tonen van twee miskweekte dieren (waarvan ze de bezoekers doen denken dat ze normaal zijn) in een ondermaats verblijf?
Waarom twee kleine (+- 177 en 120 vierkante meter) orang verblijven in plaats van één groot?

Daarnaast klopt het ook niet dat een dier geen beplanting, rotsen etc. nodig heeft wanneer het deze in zijn natuurlijke habitat niet zou hebben. Deze elementen zorgen immers voor verrijking en beschutting. Wanneer je een dier op een kaal voetbalveld zet, heeft het misschien wel plaats genoeg, maar is het daarom nog niet goed gehuisvest. Een kaal verblijf met veel inkijk geeft automatisch stress, of je nu spreekt over jachtluipaarden, tijgers of gorilla's.

Begrijp me niet verkeerd, Pairi Daiza is een prachtige tuin, met een van de mooiste (misschien wel de mooiste) collecties van Europa. Maar het is niet omdat je een prachtige collectie hebt en een geweldige themathisatie, dat je ook de 'beste dierentuin van Europa' bent op vlak van huisvesting en dierenwelzijn. Dat laatste durven sommigen wel eens te vergeten.
[/b]
:bravo: :bravo: Dank je wel!! Ik deel je mening volledig
Doe maar normaal, want dan doe je al gek genoeg...

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » augustus 20, 2019, 12:51

Hallo dag Els ;)

Ja dieren moet je inderdaad meteen goed kunnen huisvesten dat klopt maar vaak zie je in dierentuinen ook het omgekeerde namelijk een teveel dieren soms vind ik dat meer storend. Neem nu de orangoetans hier in PD. Zelf vind ik twee groepen op kleinere eilanden veel beter. Dit principe passen ze bvb ook toe in Apenheul, jehebt er diverse kleinere eilanden wat daar dan weer erg positief is is een centraal verblijf zo kunnen de dieren zelf kiezen waarheen ze gaan. In Pairi Daiza kiezen ze voor twee kweekgroepen, dit wil ook zeggen twee andere bloedlijnen dan bvb 1 grote groep en dus ook beter voor meer bloedlijnen dit vind ik persoonlijk beter dan 1 grote groep met maar 1 bloedlijn. In Apenheul past men dit ook toe, de vrouwtjes dieren mogen hun eiland kiezen maar de mannelijke kweekdieren wordt wel maar 1 deel toegewezen zij beslissen niet.
Velen zeggen ook dat de eilanden in Pairi daiza te klein zijn maar ook daar ben ik het niet mee eens soms moeten mensen eens leren hun ogen open doen en ook eens kijken in de hoogte want dit is bvb één van de enige parken waar de apen ook in de bomen zich verplaatsen en niet enkel op een klimstructuur.

Daarin moet ik je wel gelijk geven maar zoveel andere tuinen doen dit ook (Ouwenhands, Amersfoort,...) De dieren in Pairi daiza zijn hier ook niet geboren als kleintjes en dan ben ik aan de ene kant wel blij dat ze deze dieren opvangen, maar ja het zijn ook wel publiek lokkers.
Ze willen inderdaad komende winter ook nog Siberische tijgers naar het park halen zoals al aangekondigd werd, dit vind ik wel positief aangezien ze dan ook een natuurlijke vorm voorstellen.
Op de website staat onder andere volgende uitleg bij de witte tijgers:
De vacht van de Bengaalse Tijger is normaal gezien oranje met zwarte strepen. Wegens een genetische mutatie (leucisme) hebben sommige exemplaren, die zeer zeldzaam zijn in de natuur, een witte vacht met zwarte of bruine strepen en blauwe ogen... ! De meeste witte tijgers komen dus uit dierentuinen waar deze mutatie in stand gehouden wordt door selectieve reproductie.

Dit klopt dan ook ze winden er ook geen doekjes om dus vind ik dit wel eerlijk.

De meerwaarde waarvan je zelf spreekt vind ik gewoon de diversiteit die er bestaan aan dieren maar zelf ben ik ook niet echt aan de vele mutaties die er bestaan.
Maar mocht men gewoon de Bengaalse tijger en de Siberische tijger naast elkaar zetten zou dit voor veel mensen "gewoon" een tijger zijn. Voor mijzelf zijn dit twee totaal uitlopende soorten maar voor de gewone toerist zijn dit geen verschillende dieren.

Daarnaast klopt het ook niet dat een dier geen beplanting, rotsen etc. nodig heeft wanneer het deze in zijn natuurlijke habitat niet zou hebben. Deze elementen zorgen immers voor verrijking en beschutting.
Ja dat klopt en dierentuinen zouden daar veel meer moeten op inzetten ik zag bvb ook dat in het nieuwe gedeelte diverse dierenverblijven ook werden ingezaaid met wilde bloemenmengsels dit vind ik een goeie zet, zo krijgt het verblijf een natuurlijke indruk maar ook voor onze fauna en flora is dit een meerwaarde dat de mooie gazonnen iewat verdwijnen en bvb insecten een duwtje in de rug geven in deze parken. Daarnaast zie je ook meer natuurlijk gedrag kijk bvb maar eens bij de doodshoofdaapjes die dan meer op jacht gaan in hun open verblijf.

Neen dat klopt maar dat vind ik bvb in Pairi Daiza op sommige vlakken aardig meevallen ook zo zie je in nieuwe gedeelten dat soms nog nieuwe dingen bijkomen in veel andere tuinen blijft dit vaak hetzelfde omdat het nieuw is, maar natuurlijk zijn er nog zoveel andere dingen die beter kunnen. De titel Beste dierentuin van Europa wordt dan ook vooral door online stemmen gekozen door het grote publiek vandaar dan ook deze uitslag zij kijken niet alleen naar de dieren maar vaak ook naar sfeer eten enz... Kortom we moeten nog veel leren over de dieren en neen optimaal bestaat niet ook niet in de natuur zelf ben ik al enkele keren op reis geweest om de dieren in hun natuurlijke habitat te bekijken en daar zie je ook dat dit soms erg hallucinant ligt in de serengeti bvb kun je de mooiste plaatjes maken maar rij je enkele km verder en ga je aan het hek van het wildreservaat voorbij dan zie je ook daar dat de dieren in een kooi zitten want daarbuiten zie je pas echt hoe alles ineen zit... Dan hebben dieren in een dierentuin echt wel een beter leven.

Dit is het verblijf van de Javaanse luipaard die verder werd aangekleed, ook hier is er maar 1 exemplaar van, maar de aantallen van deze dieren zijn dan ook zo uitermate klein dat men eerst een geschikte partner moet vinden.

https://www.facebook.com/media/set/?set ... _tn__=HH-R

okapi_els
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door okapi_els » augustus 20, 2019, 21:28

Dag Mike ;),

Ik weet dat je een (zeer) grote fan bent van Pairi Daiza, maar enkele dingen kan ik in mijn ogen toch niet goed praten.
Het grootste punt zijn het verblijf van de witte tijgers (en de dieren op zich). Als je bekijkt hoeveel ruimte die hele tempel inneemt en hoeveel plaats er uiteindelijk overblijft voor de tijgers dan is dat in mijn ogen zeer teleurstellend. Ja, ze hebben gras onder hun poten. Ja, ze hebben een vijver voor in te zwemmen. Maar ze hebben nergens een plek voor zich terug te trekken, uit het zicht van de mensen. Elke bezoeker wil natuurlijk continu dieren zien maar een schuilmogelijkheid moet altijd voorhanden zijn. Dit is bij veel katachtigen in Pairi Daiza niet het geval. En dan heb ik het over een paar grote rotsen/boomstronken/boompjes/bamboe en geen struikjes van amper 50cm. De nevelpanters (2 of 1?) zitten nu in hun nieuwe stek, maar ook daar kunnen ze zich nergens verstoppen voor de bezoekers! Het verblijf is lang maar helemaal niet diep (en dan spreek ik nog niet over het ontbreken van een buitenperk!). Ook de sneeuwluipaarden zitten bij wijze van spreken op een presenteerblaadje... net als de luipaard. En daar kan die extra verrijking niets aan veranderen want het perk blijft zijn oorspronkelijke oppervlakte behouden.
Maar terug naar de tijgers. Zou jij gelukkig worden als je een hele dag op 4 muren moet zien en enkel de lucht boven jou ziet? Want dat is het tijgerverblijf eigenlijk, een berenkuil van vroeger met 'iets' meer natuurlijke elementen.
Is het niet gek dat geen enkele tuin het woord 'inteelt' durft uitspreken bij de witte tijgers? In mijn ogen is het een schande dat er voor die doorgefokte nakweekdieren steeds ruimte moet worden gezocht (en opgegeven) terwijl de raszuivere dieren soms op een kweekstop worden gezet vanwege plaatsgebrek. Hemeltergend. Het publiek smult er natuurlijk van, witte dieren! Heerlijk. Als tuin moet je ook eens eerlijk durven zijn en in je eigen boezem durven kijken. In Engeland weten ze al lang beter!
Je zal maar een sneeuwluipaard zijn dat geboren is in het Zweedse Nordens Ark of in het Duitse Karlsruhe (Zurich komt ook in de buurt) en dan op bevel van de stamboekhoeder moeten verkassen naar Paiza Daiza.... Een dier zou zich nooit mogen verslechten bij een verhuis!

En dan heb ik het nog niet over die jengelende muziek waar AL de bewoners van Paira Daiza CONTINU moeten op zitten luisteren. Een trend die Planckendael nu ook heeft nageaapt, jammer genoeg!
Doe maar normaal, want dan doe je al gek genoeg...

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » augustus 21, 2019, 23:53

Zelf ben ik ook van die mening dat gewoonweg in bijna alle dierentuinen dieren op een presenteerblaadje zitten en doen ze dit niet gaan bezoekers klagen en wordt hun verblijf ook nog eens aangepast.
Ook in de natuur gebeurt dit volop (en zelf ben ik hier ook wel ergens tegen) er bestaan dan ook bijna geen gebieden meer die niet worden beheerd, want ook al plant je een boom of doe je een bepaalde weg wordt alles naar menselijke maatstaven in beheer gehouden en doet de natuur niet zijn ding. Dat zag ik bvb ook in de serengeti door prikkeldraden en wegen of gewoonweg door het ingrijpen van mensen om een corridor te vrijwaren tussen twee bossen, laat gewoon de natuur zijn ding doen zij vindt ook wel een oplossing, enfin ik wijk af....

Wat je zegt over witte tijgers en inteelt klopt, maar ook dit komt ook in de natuur vaker voor dan je denkt, alleen overleven minder dieren dit wegens hun slechte aanpassing.
In de natuur wordt steeds vaker gefragmenteerd, zo krijgt men ook in de natuur veel inteelt, doordat bloedbanen zich niet meer kunnen mengen want corridorgebieden worden vaak doorkruisd door wegen en steden. En ergens moet dit ook wel bij bepaalde soorten zijn gebeurd anders hadden we ook niet zoveel verschillende soorten dieren, alleen was het hier ook dat enkel de sterksten overleefden en zo beetje bij beetje uitgroeiden tot een nieuwe soort.
Wat mij betreft kunnen witte tijgers ook thuishoren in een dierenpark.

Wat betreft de muziek ben ik het volledig met je eens maar ook dit is hier niet alleen het geval maar in mijn ogen een trend die hier en daar mag maar aub niet op elk plaatsje waar je komt en zoals je zelf ook aangeeft voor de dieren ook niet positief. Bovendien vind ik het net zalig om in de rust te vertoeven en dieren bezig te horen maar jammer genoeg gaat dit geluid vaak verloren aan al die jengelende muziek.

Wat je zegt over de verhuis van dieren ben ik het ook volledig met je eens maar dat zou ook net zozeer het geval zijn als deze dieren moeten verhuizen naar een ander park. Maar het stopzetten zou ook geen oplossing zijn want hun situatie in de wilde natuur wordt steeds ernstiger en mensen hebben het vaak over de te kleine hokken in dierentuinen maar ik zit meer in met de steeds kleiner wordende natuurlijke leefgebieden.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » augustus 22, 2019, 12:31

Omtrent die verhuis van de dieren... is dat een verhaal dat je overal tegenkomt helaas. De standaard die men in de lage landen hanteert is immers vrij hoog. Als je dan van hieruit dieren verhuisd is de kans al snel groot dat het dier er op achteruit gaat.

In die marge kwam ik gisteren een foto tegen van een leeuw uit de Olmense Zoo/ Pakawi Park die verplaatst was naar het Filmtierpark in Duitsland, zie https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater. Afgaande van de foto's ook niet bepaald een verbetering. En zo kunnen we er helaas tientallen terugvinden van (al) onze dierentuinen vrees ik. Van Pairi Daiza tot KMDA- tot NVD- en andere dierentuinen
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » augustus 22, 2019, 23:27

augustus 21, 2019, 23:53

Wat je zegt over witte tijgers en inteelt klopt, maar ook dit komt ook in de natuur vaker voor dan je denkt, alleen overleven minder dieren dit wegens hun slechte aanpassing.
In de natuur wordt steeds vaker gefragmenteerd, zo krijgt men ook in de natuur veel inteelt, doordat bloedbanen zich niet meer kunnen mengen want corridorgebieden worden vaak doorkruisd door wegen en steden. En ergens moet dit ook wel bij bepaalde soorten zijn gebeurd anders hadden we ook niet zoveel verschillende soorten dieren, alleen was het hier ook dat enkel de sterksten overleefden en zo beetje bij beetje uitgroeiden tot een nieuwe soort.
Wat mij betreft kunnen witte tijgers ook thuishoren in een dierenpark.
Dit klopt niet helemaal, je spreekt jezelf tegen.
In de natuur komen witte tijgers inderdaad voor, maar zij overleven echter niet lang. Zoals je zegt, zijn ze slecht aangepast.

Een eerste groot verschil is dat witte tijgers in het wild niet perse inteelt zijn, dit is slechts een mutatie van een gen, geen inteelt. Witte tijgers in gevangenschap zijn echter wel bij negen van de tien gevallen het resultaat van inteelt. Dit doordat men ze puur om hun witte kleur kweekt en aangezien dit sowieso zeldzaam is, houdt men de kan zo groot mogelijk door twee witte tijgers met elkaar te laten paren. Hierdoor bekom je tijgers die allemaal afstammen van een zeer beperkte genenpoel.

Een tweede verschil is dat inteelt bij een eerste generatie niet zo rampzalig is. Wanneer je ze echter gaat door kweken, bekom je meer en meer mutaties en 'mankementen'. Wanneer in het wild inteelt voorkomt is dit slechts zeer zelden tot nooit tweedegeneratie-inteelt of verder.

Wat men er nooit bij vertelt, is dat voor elke normaal uitziende witte tijger er ook minstens 1 mismaakte tijger rondloopt (of -veel vaker- is geeuthanaseerd).

Deze tijgers moeten zeker en vast worden opgevangen, maar het probleem is dat dit altijd maar wordt genormaliseerd en men het volledige verhaal niet verteld of, erger nog, zelf, al meesurfend op de populariteit ervan, bewust witte tijgers kweekt, zoals Olmen jaren lang deed.

Men moet streven naar een quasi nulpopulatie van witte tijgers, maar als men nooit het volledige, correcte verhaal verteld, blijven de dieren populair en bijgevolg blijven er louche tuinen en circussen deze dieren kweken.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » augustus 22, 2019, 23:49

Bedankt alvast voor deze verduidelijking Gibbon2000.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » augustus 23, 2019, 03:19

In het geval van Pairi Daiza kan je wel nogal moeilijk over opvang spreken gezien het park waar ze vandaan kwamen daarna nog nesten heeft gehad met hun witte tijgers. Dat is eerder een kwestie van vraag en aanbod. Pairi Daiza neemt enkele surplus witte tijgers binnen, en daardoor kon Touroparc nog meer kweken. Zo lossen ze de situatie zeker niet op, eerder het tegenovergestelde.

Moest er bij een deftig kweekprogramma bij toeval een witte tijger worden geboren lijkt het me geen probleem dat ze daarmee kweken, zolang er maar niet selectief op de witte vorm wordt gekweekt.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » augustus 24, 2019, 00:56

En wat zou jij dan doen met die surplus dieren... euthanasie? Ik denk ook niet dat dit altijd meteen een goed oplossing zou zijn anders creëer je terug een rel zoals in Planckendael, maar voor mij hebben ze daar niks mis gedaan, surplusdieren euthanaseren moet kunnen als je ze ook nog kunt gebruiken voor het enrichment of voor wetenschappelijk onderzoek.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Jarne » augustus 24, 2019, 01:55

Door die surplus telkens af te nemen van parken die blijven kweken houdt je die kweek gewoon in stand. In dat geval zou ik ze dus gewoon in dat park daar laten, als ze geen afzet vinden hebben ze geen plek meer voor nieuwe nesten. Dan moeten ze ofwel euthanaseren, wat voor dat park een flinke hoop kritiek kan creëren, of die dieren zelf huisvesten. Beide doet zo'n parken alleszins nadenken of het wel verstandig is om verder te kweken. Als PD noodzakelijk witte tijgers wilt, dan moeten ze maar op zoek gaan naar een park dat wilt stoppen met hun kweek of in het algemeen met hun witte tijgers. Er zijn overigens nog genoeg surplus tijgers uit circussen en dergelijke waar echt dringend opvang voor nodig is, daarvoor zou zelfs die kuil nog een paradijs zijn.

Plaats reactie