Nieuwstopic Pairi Daiza (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2019)

Bericht door Gibbon2000 » april 7, 2019, 18:11

Ik geef je volledig gelijk zoofan.
De volwassen dieren zijn misschien goed getraind, maar een moeder met jong blijft onvoorspelbaar.
Daarnaast is er een gigantisch verschil tussen het wandelen tussen een drukke menigte bezoekers en het afnemen van bloed in hun rustige binnenverblijven, omringt door enkel vertrouwde gezichten.

snoopy11
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: pairi daiza
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door snoopy11 » april 7, 2019, 21:41

Telkens ik er kom met mijn abo, stel ik mij hier ook vragen over. Het is een prachtig park, maar het wandelen met de olifanten tussen de bezoekers blijf ik een vreemd gegeven vinden. Stel dat het inderdaad ooit misloopt en zeg nooit nooit (zie Blijdorp enkele jaren geleden met Bokito), wat dan? Dierentuin komen steeds meer en meer onder vuur, en we moeten deze groeperingen nog niet meer redenen gaan geven om tegen dierentuinen te gaan betogen. Morgen mijn eerst bezoek, benieuwd wat we mogen verwachten.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » april 7, 2019, 22:07

Het hoeft maar 1x fout te lopen. De keren dat ik PD bezoek, ben ik werkelijk nooit in de buurt van dat soort zaken. Call me a coward.
Maar MC houdt wel van wat risico, we kunnen binnenkort een gokje wagen: wordt Marc eerst overlopen door een olifant of krijgt hij op zijn bakkes van enkele sporting fans.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » april 8, 2019, 00:08

Hoeveel ongelukken gebeuren er jaarlijks met olifanten in full contact (neem er de circussen bij).
Hoeveel ongelukken gebeuren er met roofdieren in protect contact (zonder de circussen dus)?
Apenarend schreef:
april 7, 2019, 22:07

Maar MC houdt wel van wat risico, we kunnen binnenkort een gokje wagen: wordt Marc eerst overlopen door een olifant of krijgt hij op zijn bakkes van enkele sporting fans.
:D :gerald:
Geweldig!!

ScaraMcDuck
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Bericht door ScaraMcDuck » april 8, 2019, 19:57

Ik twijfel niet aan de goede training van de dieren of de expertise van de verzorgers. Ik twijfel vooral aan de goede "training" van de parkbezoekers en daar zit wat mij betreft het echte risico. Dieren gaan van zichzelf zelden of nooit agressief gedrag vertonen zonder enige reden (we mogen als mens toch nog in iets uniek zijn, nietwaar? :p ), al helemaal niet ten opzichte van de verzorgers die er dagelijks mee omgaan. Maar een "omhelzing" van een leeuw, een "schouderklopje" van een gorilla of een "duwtje" van een olifant is niet iets dat het gemiddeld menselijk lichaam goed bevalt ;-) Ik hoop voor hen dat het nooit misgaat, want het park zelf en bijgevolg de dieren zijn er in de eerste plaats het slachtoffer van en daar is niemand voorstander van zou ik denken? Het hoeft in de realiteit en praktijk misschien ook niet allemaal zo extreem zwart wit te zijn als protected contact vs. full contact?

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » april 8, 2019, 20:27

Een olifantje van een maand (en binnenkort van enkele maanden) trainen om niet tussen het volk te gaan lopen, ik weet het niet hoor.

Tec7
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: PD

Bericht door Tec7 » april 8, 2019, 20:32

Mijn ervaring is dat er toch wel zorgvuldig wordt mee omgegaan, en dat bezoekers wordt aangemaand om te blijven staan als de olifanten passeren.
Ook heeft men nu een afzonderlijk afgeschermd "olifantenpad" om de olifanten tot de vijver te brengen, niet tot de zandbak maar daar is het pad breed genoeg.

De kans is er natuurlijk altijd dat er iets misloopt, maar dat heb je met gewone bezoekers ook ;)

snoopy11
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door snoopy11 » april 9, 2019, 14:41

Wat mij gisteren is opgevallen bij mijn eerste bezoek. De voliëres in de oasis zijn prachtig geworden, zeker een verbetering. Ze waren nog niet allemaal bewoond, dus nog iets om naar uit te kijken. De oude papegaaienlaan tussen de Oasis en de grote voliëre, was volledig afgebroken, ook het pad was onderbroken door een schutting, om deze te camoufleren zijn er cipressen aangeplant. Alles was er opengebroken, wat hier gaat komen geen iddee. In de australië voliëre, heeft de natuurlijke waterpoel, plaats moeten maken voor een nieuwe waterpartij, die er vrij onnatuurlijk uitzag (beetje zwembadgevoel), mss voor de dwergpinguïns? Het steile wandelpad naar de Aziatische tempel is nu ingesloten in een brede waterloop, wat een mooi effect gaf. Het blote voetenpad is zeker ook een mooie aanwinst, zeker met de beekloop ernaast geeft dit toch weer een extra dimensie aan dit geheel. En dan het nieuwe gebied, zoals hier al eerder is vermeld, dit is nog één bouwput. Bij The last frontier, moet echt nog heel veel gebeuren, of zo leek het toch, om dit open te krijgen tegen het hoogseizoen. Dan nog nieuwtjes van de panda, deze waren niet toegankelijk om ze alle rust te geven om voor gezinsuitbreiding te zorgen. Benieuwd naar de evolutie tijdens ons volgend bezoekje volgende maand.

Tec7
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: PD

Bericht door Tec7 » april 9, 2019, 17:34

en de put waar de ijsberen moeten komen? (naast het olifantenpad) is daar al meer beweging in?

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » april 9, 2019, 23:03

snoopy11 schreef:
april 9, 2019, 14:41
Wat mij gisteren is opgevallen bij mijn eerste bezoek. De voliëres in de oasis zijn prachtig geworden, zeker een verbetering. Ze waren nog niet allemaal bewoond, dus nog iets om naar uit te kijken. De oude papegaaienlaan tussen de Oasis en de grote voliëre, was volledig afgebroken, ook het pad was onderbroken door een schutting, om deze te camoufleren zijn er cipressen aangeplant.
Hier komt een voortplantingscentrum voor bedreigde vogelsoorten hoofdzakelijk ook voor de papegaaien soorten zoals de spix ara's maar ook voor andere zeldzame vogelsoorten zoals de mooie collectie jaarvogels maar ook voor andere zeldzame vogelsoorten in het kader van de Pairi Daiza foundation. De spix ara's willen ze hier dan kweken en in samenwerking met het ACTP wil men dan ook deze uitgestorven soort opnieuw integreren in het wild. Ook nu wordt er al een centrum voor deze vogels gebouwd in Brazilië zelf en worden er ook nieuwe bomen aangeplant in hun natuurlijke habitat.

Een preview kun je ook al een beetje bekijken op het parkplan zelf.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » april 9, 2019, 23:07

snoopy11 schreef:
In de australië voliëre, heeft de natuurlijke waterpoel, plaats moeten maken voor een nieuwe waterpartij, die er vrij onnatuurlijk uitzag (beetje zwembadgevoel), mss voor de dwergpinguïns?
Wel daar hebben we ZEKER dezelfde mening over ik vind dit absoluut een echte minwaarde hopelijk wordt dit project later nog bijgestuurd het haal heel wat van de prachtige sfeer van de vliegvolière weg en vlakbij heb je al een mooi pinguinresort aan het strand samen met de zeehonden hopelijk is dit maar tijdelijk...

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » april 10, 2019, 05:52

Tec7 schreef:
april 8, 2019, 20:32
Mijn ervaring is dat er toch wel zorgvuldig wordt mee omgegaan, en dat bezoekers wordt aangemaand om te blijven staan als de olifanten passeren.
Ook heeft men nu een afzonderlijk afgeschermd "olifantenpad" om de olifanten tot de vijver te brengen, niet tot de zandbak maar daar is het pad breed genoeg.

De kans is er natuurlijk altijd dat er iets misloopt, maar dat heb je met gewone bezoekers ook ;)
Klopt, zover ik weet is het pad na enkele jaren toch op zijn minst grotendeels afgesloten/ gescheiden van de bezoekers. En de plaats waar gevoederd werd is ook afgezet met hekken meen ik, dus ik vraag me eigenlijk af op welk stukje het jonge olifantje echt tussen de bezoekers zou kunnen lopen? Welk stukje zie ik over het hoofd? :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofan
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofan » april 10, 2019, 06:48

Er is een afgesloten pad naar de vijver maar niet van de olifantentempel naar de voederplaats. De olifanten moeten dus over het pad voor de tempel en dan naast het verblijf van de luipaard naar beneden en daar dan naar links. Ze moeten dus ook de weg die tussen de orangeilanden passeert en naar de zebra's en zo loopt oversteken.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » april 10, 2019, 22:41

De kuifseriema die vroeger bij de blauw gele ara's gehuisvest waren vliegen of eerder gezegd lopen nu ook in de grote vliegvolière rond, een mooie aanwinst. Hopelijk komen deze later nog in een Zuid Amerikaans doorloopverblijf.

snoopy11
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door snoopy11 » april 11, 2019, 19:23

Tec7 schreef:
april 9, 2019, 17:34
en de put waar de ijsberen moeten komen? (naast het olifantenpad) is daar al meer beweging in?
Dit is nog steeds een grote bouwwerf. Er is wel een gebouw verschenen, heel veel betonnen muren, maar hoe het er allemaal gaat uitzien kan je er nog niet echt uit opmaken. Ik denk dat we hier nog wel een seizoen geduld gaan moeten uitoefenen.

snoopy11
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door snoopy11 » april 11, 2019, 19:28

Boomkangoeroe Mike schreef:
april 9, 2019, 23:07
snoopy11 schreef:
In de australië voliëre, heeft de natuurlijke waterpoel, plaats moeten maken voor een nieuwe waterpartij, die er vrij onnatuurlijk uitzag (beetje zwembadgevoel), mss voor de dwergpinguïns?
Wel daar hebben we ZEKER dezelfde mening over ik vind dit absoluut een echte minwaarde hopelijk wordt dit project later nog bijgestuurd het haal heel wat van de prachtige sfeer van de vliegvolière weg en vlakbij heb je al een mooi pinguinresort aan het strand samen met de zeehonden hopelijk is dit maar tijdelijk...

Het zag er toch niet echt tijdelijk uit. Hoop natuurlijk ook dat hier nog aanpassingen gebeuren, want dit is echt verschrikkelijk. Een beetje zoals het oude verblijf voor de nevelpanter in Afrika. Was ook niet het meest geslaagde ontwerp. Maar wie weet verrassen ze ons nog. Had eigenlijk liever de wombats naar Australië zien verhuizen. Hoop telkens na de wintersluiting dat daar ook eens werk van wordt gemaakt, of weet iemand dat er plannen zijn hiervoor.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » april 11, 2019, 22:25

Nieuwe parking voor Pairi Daiza

Het park heeft een vergunning aangevraagd die ook voorziet in het kappen van de oude bomen van de Drève du Grand Chemin. Nieuwe bomen zullen worden herplant en een veld van fotovoltaïsche panelen, de grootste in Wallonië, zal worden geboren in het kielzog om de energiebehoeften van het dierpark te dekken

Het park Pairi Daiza heeft zojuist een nieuwe aanvraag voor bouwvergunning ingediend bij de gemeente Brugelette. Dit betekent zowel de creatie van een nieuw parkeerterrein met 12.500 parkeerplaatsen voor de steeds groter wordende bezoekersaantallen, maar ook voor het kappen van de opmerkelijke, maar ernstig zieke bomen die een reëel gevaar vormen voor de openbare veiligheid. Dit zijn heel oude Hollandse lindebomen langs de Grand Chemin, tegenover de hoofdingang van het park Cambron-Casteau.

Meermaals gedurende 17 jaar heeft het park een gunstig advies gekregen van het Waalse Gewest (Afdeling Natuur en Bos) en van de provincie Henegouwen om ze neer te leggen, maar hebben ambtenaren er niettemin alles aan gedaan om ze zo lang mogelijk te houden. Door ze regelmatig te snoeien.

Het feit dat de staat van degeneratie van deze bomen niet wordt vermeld op de aankondiging van openbaar onderzoek, die tot 24 april aan de gang was, heeft ertoe bijgedragen om op sociale netwerken te geloven dat ze uit het landschap moesten worden verwijderd voor ontwikkel de toekomstige parking. Vandaar de verontwaardiging die zich heeft gemanifesteerd op Facebook maar ook via e-mails die sinds het begin van het openbaar onderzoek naar het gemeentebestuur van Brugelette zijn gestuurd.

Dat de verdedigers van de natuur zichzelf geruststellen, is de richting van het park van plan om nieuwe bomen te herplanten op de route van de toekomstige bypass van Gages (fase 1). Merk ook op dat Pairi Daiza in de buurt van dit parkeerterrein het grootste veld van fotovoltaïsche panelen in Wallonië zal installeren. Tijdens periodes van zonneschijn, zal het de capaciteit hebben om bijna alle energiebehoeften van het park te behandelen.

Bron: https://www.dhnet.be/regions/tournai-at ... pQh-Ro11Ag (vertaald artikel uit La Dernière heure)

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » april 11, 2019, 22:28

Ik moet wel zeggen dat ik het zonde vind van deze bomen maar de bomen op de hoofdweg zouden wel behouden blijven enkel de bomen in de straat rechttegenover de hoofdingang zouden verdwijnen.
Hopelijk kunnen ze deze bomen nog ergens anders een tweede leven geven zoals ze al eens zo deden met de platanen in het park wat ook een schitterend project is geweest.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » april 12, 2019, 10:56

Ik heb goed nieuws van bij onze zwartwitte vrienden, nu maar hopen dat alles goed gaat :)

https://www.rtbf.be/info/societe/detail ... XDcSj8Xlsg

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » april 13, 2019, 12:38

Er is een kleine luiaard geboren in de tropicalia serre <3

Plaats reactie