Nieuwstopic Pairi Daiza (2019)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Nieuwstopic Pairi Daiza (2019)

Bericht door Gorilla Gust » december 31, 2018, 13:13

Plaats vanaf 2019 hier al het nieuws uit Pairi Daiza. De komst van de 'Noord-Amerika' en de diverse nieuwe diersoorten, van beren tot wolven... met andere woorden, al het nieuws!

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Bommel
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Emmen
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic Pairi Daiza (2019)

Bericht door Bommel » december 31, 2018, 20:48

Aangezien het 'oude topic' is gesloten er mijn vraag (nog) niet is beantwoord, post ik hem hier nog maar een keer.

Ik heb wat vragen over de olifanten....

In 2014 is de eerste groep olifanten uit hannover in Pairi Daiza aangekomen en in 2018 de tweede groep olifanten uit Hannover. Zijn deze groepen ook weer samengevoegd? En loopt aye chan may ook tussen deze familie groepen?

En de olifanten stier Po chin, loopt die ook gewoon tussen de familie olifanten? Of gaat een vrouwtjes olifant die vruchtbaar is bij hem op bezoek in zijn gebied?

teunvdvlugt
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Blijdorp

Bericht door teunvdvlugt » januari 3, 2019, 14:05

Bommel schreef:Aangezien het 'oude topic' is gesloten er mijn vraag (nog) niet is beantwoord, post ik hem hier nog maar een keer.

Ik heb wat vragen over de olifanten....

In 2014 is de eerste groep olifanten uit hannover in Pairi Daiza aangekomen en in 2018 de tweede groep olifanten uit Hannover. Zijn deze groepen ook weer samengevoegd? En loopt aye chan may ook tussen deze familie groepen?

En de olifanten stier Po chin, loopt die ook gewoon tussen de familie olifanten? Of gaat een vrouwtjes olifant die vruchtbaar is bij hem op bezoek in zijn gebied?
De 2 familie groepen zijn niet samengevoegd. Wel zijn Aye Chan May en Mala toegevoegd aan de groep uit Hannover.

Over Po Chin zou ik het niet weten. Lopen Po Chin en Chamundi eigenlijk samen?

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » januari 9, 2019, 12:35

Pairi Daiza rekruteert 600 talenten voor 2019
(waarvan heel wat Nederlandstaligen)

Vorig seizoen werkten bij Pairi Daiza meer dan 400 mensen (studenten en interim contracten niet meegeteld). Voor het nieuwe seizoen 2019 (waarin we de 25ste verjaardag van ons park vieren) rekruteren we er in totaal maar liefst 600, waarvan 200 nieuwe talenten. Die extra krachten (waarvan honderd seizoenswerkers en honderd interim) zullen voornamelijk ingezet worden in onze restauratiepunten, maar ook in de boetieks, de onderhouds- en controlediensten, het onthaal, de ticketverkoop en natuurlijk ons spiksplinternieuwe hotel alsook de lodges (nu nog in aanbouw).

Kennis van het Nederlands wordt een belangrijk punt in alle vacatures.

Wie er altijd al van droomde om in de beste dierentuin van Europa te werken, krijgt nu meer dan ooit zijn kans want het seizoen 2019 belooft razend druk te worden voor Pairi Daiza. Naast de reguliere opening van 6 april tot en met 11 november, zal het park voor het eerst in haar geschiedenis ook de deuren openen tijdens de kerstperiode. Tussen 14 december 2019 en 5 januari 2020 bieden we onze bezoekers op die manier een magische en feërieke ervaring tussen de dieren en al het mooie dat onze Tuin der Werelden te bieden heeft.

Maar dé grote blikvanger komend seizoen wordt natuurlijk “The Last Frontier”, het nieuwe gebied van ons park. Over acht hectare zullen bezoekers er ondergedompeld worden in de Canadese provincie Brits-Colombia, waar bruine en zwarte beren, wolven, poema’s, Stellerzeeleeuwen en elanden zullen rondwaden temidden van Amerikaans-Indiaanse bossen en rivieren. Het strafste van al: naast een overnachting in ons splinternieuwe hotel zal je er ook een verblijf kunnen boeken in een authentieke familielodge met zicht op de beren en de wolven. Reden genoeg voor ons om 200 nieuwe talenten – bovenop de 400 andere - te recruteren en dus organiseren we een grote jobbeurs op 29, 30 en 31 januari. Geïnteresseerden die graag deelnemen moeten zich vooraf inschrijven via ‘Jobbeurs 2019’ op https://www.pairidaiza.eu/nl/jobs.

Na registratie ontvangen zij een uitnodiging met het tijdstip en de locatie van hun afspraak met ons HR-team.

Opgepast: de gezochte profielen omvatten (nog) geen studentenjobs. Voor hen zal Pairi Daiza binnen enkele weken specifieke jobdagen organiseren.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 9, 2019, 13:49

Kijk vooral ook eens naar dit filmpje waar je ook het nieuwe gebied stilletjesaan ziet groeien
https://www.notele.be/it9-media62438-pa ... BChUzKLPEY

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 9, 2019, 20:01

Er werden nu ook Braziliaanse cavia's in de oasisserre toegevoegd, niet meteen een unieke soort maar wellicht een tijdelijke bewoning of mss komt er hier nog een diersoort bij?

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » januari 10, 2019, 05:44

Pairi Daiza viert tweede ‘Manager van het Jaar’

Met gepaste trots wil het hele team van Pairi Daiza graag JEAN-JACQUES CLOQUET
feliciteren met zijn prijs als “Manager van het Jaar 2018”. Die werd hem woensdag
9 januari uitgereikt door een jury alsook de lezers van Trends-Tendances, de
franstalige tegenhanger van Trends Magazine.

Sinds 7 januari is JEAN-JACQUES CLOQUET als CEO (Chief Executive Officer) aan boord
bij Pairi Daiza om er de operationele en commerciële activiteiten te leiden. Hij doet dit
samen met ERIC DOMB, oprichter en eigenaar van Pairi Daiza en in 2007 zelf ‘Manager
van het Jaar’. Dat betekent dat bij Pairi Daiza twee ‘Managers van het Jaar’ aan het hoofd
staan van één en dezelfde tuin. Een zegen voor Pairi Daiza en haar duizenden bewoners.
Het is uiteraard voornamelijk dankzij zijn parcours aan het hoofd van Brussels South
Charleroi Airport (BSCA) dat Jean-Jacques Cloquet beloond is door Trends-Tendances. In
de tien jaar dat hij er de leiding had – eerst als directeur, vervolgens als CEO – zorgde hij
er voor dat het aantal jaarlijkse passagiers op de luchthaven steeg van 2.4 miljoen tot
meer dan 8 miljoen. Op die manier werd BSCA een economische steunpilaar voor
Henegouwen, Wallonië én ons land.

Maar nog meer dan voor zijn professionele activiteiten, is dit ook een bekroning voor
Jean-Jacques Cloquet als mens. Ieder die met hem kon werken, heeft namelijk zelf kunnen
ervaren hoe groot zijn menselijke kwaliteiten zijn, een eigenschap die van enorm belang
is voor een sterke manager. Hij slaagt er in om op een natuurlijke manier het beste uit
eenieder te halen. Net daarom zijn we bij Pairi Daiza zo blij dat we Jean-Jacques Cloquet
bij ons mogen verwelkomen. We staan te trappelen van ongeduld om samen met hem de
toekomstige uitdagingen in het park aan te gaan. Proficiat, Jean-Jacques!

Eric Domb : «Het doet mij plezier om te zien hoe mijn vriend Jean-Jacques beloond wordt
voor zijn expertise, talent en menselijke kwaliteiten. Op een paar jaar tijd is hij er in geslaagd
om de luchthaven van Charleroi om te toveren tot een van de belangrijkste spelers in de
Belgische en Europese luchtvaartindustrie. Net zoals ik heeft hij vertrouwen getoond in het
potentieel en de aantrekkingskracht van Wallonië en haar toeristische activiteiten. Deze
titel is dan ook meer dan verdiend. Samen met hem en elk ander lid van ons team hebben we
nu alle troeven in handen om ons park verder uit te bouwen.”
[/quote_pers]

kenai
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: pairi daiza

Bericht door kenai » januari 15, 2019, 22:55

Er is een sitatunga geboren in PD.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » januari 19, 2019, 16:40

Het idee om de snelle TGV treinen ook een halte te geven nabij Brugelette leek even politiek begraven te zijn, doch lijkt dit uit recente navraag nog steeds een optie te zijn.

Met een toeristische attractie die jaarlijkse 2.000.000 mensen weet aan te trekken zoals Pairi Daiza, is dat uiteraard ook niet irrelevant. Concrete plannen zijn er momenteel nog niet, daarvoor zijn er eerst diepgaandere studies vereist. We lezen mee met DH.be

https://www.dhnet.be/regions/tournai-at ... eszmvh4W9c
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » januari 19, 2019, 19:01

TGV's dienen daar niet voor.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » januari 19, 2019, 19:19

Apenarend schreef:TGV's dienen daar niet voor.
Waarom niet, Disneyland heeft ook een eindstation. 2'000'000 bezoekers is voor mij genoeg reden om zoveel mogelijk openbaar vervoer te promoten. Liefst nog 1 of 2 binnenlandse treinen die er stoppen.

Het zou voor veel Nederlanders en Fransen een zeer goedkope en snelle manier zijn om het park te bezoeken.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » januari 19, 2019, 21:49

Opzich zou een betere verbinding tussen het station en het park ook geen overbodige luxe zijn naar wat ik had gehoord, of is dat intussen veranderd?

okapi_els
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door okapi_els » januari 20, 2019, 00:00

Jarne schreef:Opzich zou een betere verbinding tussen het station en het park ook geen overbodige luxe zijn naar wat ik had gehoord, of is dat intussen veranderd?
In tegenstelling tot andere parken in binnen en buitenland heeft men niet te klagen! Ongeveer een kilometer wandelen, en overal wegwijzers. Iedereen met een normale conditie geraakt zonder problemen in Pairi Daiza! Niet elke tuin heeft het gemak een station 'vlak naast de deur' te hebben :cathater:
Doe maar normaal, want dan doe je al gek genoeg...

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » januari 20, 2019, 08:31

Heb horen waaien dat ze aan toeristentreintjes denken voor het transport van en naar het station.
Als die TGV komt zal er zeker zoiets komen.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 27, 2019, 14:33

Het debat over de komst van de ijsberen begint nu echt wel veel reacties te krijgen de laatste dagen.

https://www.rtl.be/info/magazine/c-est- ... 95318.aspx

Hier krijgen we wat meer uitleg door dhr Bouts die wat meer info geeft over de verblijven en de dieren zelf. Zelf blijf ik echter bij men mening om ook Pairi daiza een kans te geven om deze dieren te houden.

Aan alle verenigingen die ertegen zijn vraag ik me echter af waarom ze dan niks doen voor de ijsberen in de natuur zelf, deze gaan ook schrikwekkend achteruit door onderandere de opwarming van de aarde. Waarom da geen respectabel park met een erg uitgebreid project dan geen kans geven om deze dieren wat meer in de spotlights te zetten en zeker ook hun probleem over te brengen op andere mensen.

Verder wordt er ook vaak gezegd dat ze niet in dit klimaat thuishoren en dan moet ik hier neen op zeggen en hun gelijk geven. Maar een kanarie, een papegaai of een aquarium tropische vissen thuis horen hier ook niet thuis in ons klimaat. Ergens moet je het gewoon een kans durven geven en mss de criteria iets scherper zetten om deze dieren te mogen houden in een dierentuin dan kijk ik bvb naar la Monde de sauvage en vele andere kleine parken die het ook niet zo nauw nemen op dat vlak naar verlangens en luxe voor de dieren zelf.

Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo

Bericht door Jarne » januari 27, 2019, 15:44

Qua klimaat valt het hier opzich nog wel mee lijkt me, zolang er een koel bassin beschibaar is en voldoende schaduw moet dat wel gaan. In het meditteraan gebied ofzo is dat nog iets anders. Overigens gingen ze toch een gekoelde grot krijgen of zoiets meende ik?

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » januari 27, 2019, 15:46

Ze hebben tot een jaar of 6 geleden ijsberen in Kaapstad gehad.
Zijn overleden aan ouderdom, niet aan warmte of een zonneslag.

JvG
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: -

Bericht door JvG » januari 27, 2019, 16:01

Ook in Singapore worden ijsberen gehouden. Ze hebben zelfs jongen gehad. Een gekoelde waterpartij en gekoelde binnenverblijven blijken te werken als je zowat op de evenaar zit...

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 27, 2019, 18:16

Jarne schreef:Qua klimaat valt het hier opzich nog wel mee lijkt me, zolang er een koel bassin beschibaar is en voldoende schaduw moet dat wel gaan. In het meditteraan gebied ofzo is dat nog iets anders. Overigens gingen ze toch een gekoelde grot krijgen of zoiets meende ik?
Ja dat klopt dij ijsberen krijgen een gekoelde ijsgrot ondergronds, daarnaast wordt ook hun water gekoeld naar max 14°c, het hele verblijf zal zo'n 5000m2 groot zijn en het buitenverblijf zal ook bestaan uit verschillende materiën zoals boomschors, gras, losse kiezels en steenbeddingen.
Er komen ook twee waterpartijen en in het grote verblijf ook een waterval met enkele kleinere stroompjes.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » januari 27, 2019, 22:04

ik zocht nog wat meer op, Pairi daiza zou dus voor de ijsberen volgende dingen voorzien:
- Buitenruimtes met een totaal oppervlakte van 5000m2 (12 keer de huidige Belgische norm)
- Zorgplekken 170m2 (binnenruimtes voor het verzorgen)(6 keer de Belgische norm)
- Waterbekkens: twee afzonderlijke bassins 1 van 450m2 en 1 van 220m2 (8 keer Belgische norm)
Daarnaast komt er ook:
Een Materniteit
Een ijsgrot van 65m2 die vier meter hoog is en 1,5m diep is.
Verrijking met drijvende voorwerpen, ijsblokken, vernevelaars,...
De beren zullen ook een vrije toegang hebben tot alle ruimtes
Verder worden het water en de ondergrondse ruimtes gekoeld.

Dan kun je toch net niet zeggen dat het park niet genoeg doet, bovendien zul je ook zien wanneer je zelf op reis gaat het nu in de Hudsonbaai in de zomer wel tot 25°c kan worden en ook hier leven ijsberen in het wild, daar kunnen ze nu eenmaal zich niet terugtrekken in een ijsgrot of in andere ruimtes dus vind ik zeker dat ze dit park dit moeten gunnen.
Ik las zelfs onlangs in een boek dat de jacht op ijsberen nog steeds deels wordt toegestaan ook voor gewone jagers mochten ze eerst dit eens aanpakken... Bovendien zie ik dierentuinen nog steeds als echte conservators en als vaak ook een laatste redding voor veel soorten zonder hen zou het probleem ook minder in de aandacht komen want ook op bewustwording spelen de tuinen een grote rol naar het publiek toe.

Plaats reactie