Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic Planckendael (2018)
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 20:44 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Gorilla Gust schreef:
Renegade schreef:
Als jij op je werk een ernstige fout maakt die gevolgen heeft voor het bedrijf of de organisatie, zul je wellicht ook op staande voet ontslagen worden. Ik denk dat de gebeurtenissen van vandaag méér dan genoeg grond geven om er zéér ernstig aan te twijfelen dat ze bij Planckendael competent genoeg zijn.

*** Post aangepast, overige deel werd verwijderd***

Voor een menselijke fout? Een fout met grote gevolgen... tot zover kan ik meegaan in het verhaal.

Maar wel om een menselijke fout. Een fout die je nu nog niet kent trouwens. Je beseft dat fouten in een heel klein hoekje kunnen zitten? En dat mensen zulke fouten zelf ook proberen te voorkomen? Ik hoop dat jij geen baas krijgt die je op een gelijkaardige manier zou afstraffen als er iets buiten jouw wil om gebeurd. Want ook dit, ongeacht wat het was, is buiten de wil om van de desbetreffende werknemer gebeurd.

Zonder gevolgen moet dit zeker niet blijven, allesbehalve. Maar op alles zijn er gepaste maatregelen. En die kan je pas nemen als je alles weet, wanneer je alles in alle rust en kalmte kan bekijken. In het hitst van de strijd bepalen emoties teveel het beoordelingsvermogen. Ik ga er na dit pleidooi ook van uit dat dit bij jouw het geval was...

Ik geef toe dat ik misschien wat te ver gegaan ben in mijn reactie en dat ik in de hitte van het moment overdreven gereageerd heb, maar ik vind nog steeds niet dat het betrokken personeelslid in Planckendael zou mogen blijven werken of ooit nog elders met gevaarlijke dieren, of eigenlijk met welke dieren dan ook, zou mogen werken. Ontslag is hoe dan ook een gepaste maatregel voor een persoon die een gevaarlijk dier laat ontsnappen met de gevolgen die we vandaag hebben gezien. Deze persoon kun je nooit of te nimmer nog vertrouwen met dieren.

Ik vind ook nog steeds dat de betrokken medewerker zich voor de rechter zou moeten verantwoorden voor zijn verkeerde handelen en gestraft dient te worden. Een gevangenisstraf is er misschien over, maar een zéér zware boete, het betalen van alle kosten en een levenslang verbod om nog met dieren te werken of dieren te houden lijken mij gepast en noodzakelijk.

Er is nog wel een verschil tussen fouten die gevolgen hebben voor een organisatie of voor het werk van mensen, en een fout die mensen in ernstig gevaar brengt en de dood van een bedreigd dier tot gevolg heeft. Voor de fout die vandaag in Planckendael is gemaakt moet er zeer zwaar opgetreden worden tegen de verantwoordelijken en daar blijf ik hoe dan ook bij.

Ik deel je mening dat deze zaak grondig onderzocht moet worden, maar daar is wel haast bij. En ik blijf ook bij mijn standpunt dat tot de tijd dat er duidelijkheid is over de gebeurtenissen van vandaag, het totaal onverantwoord is dat Planckendael open is. Op dit moment is er minstens een schijn van incompetentie en het idee dat de veiligheid van mens en dier niet gegarandeerd is. Ik zou op dit ogenblik niet gerust in Planckendael kunnen rondlopen als bezoeker hoor. Jullie wel?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 20:49 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Limburg vooruit schreef:
Choco115 schreef:
Wat kunnen sommige mensen in deze wereld toch zeuren joh! Inderdaad Limburg vooruit je wordt er gewoon depressief van!

Dit was het mooiste en fijnste Dierentuinforum van allemaal, tot zo'n dik jaar geleden.
Er zijn hier al zeer veel leden weg gebleven door het gedrag van sommige en er gaan er nog volgen.

Ik heb al 2 forums weten stoppen, volledig in deze sfeer. Ik wens jullie allemaal het beste maar ooit is de emmer vol. En dat was hij vorig jaar in Oktober al, heb het toch nog maar eens geprobeerd tegen beter weten in, en heb er dik spijt van.

Elke gebeurtenis opnieuw bergen ondoordachte kritiek, je krijgt er grijs haar van. Ik vraag mij af wat sommige leden hier komen doen, ze zouden beter een forum voor Gaia oprichten en daar gaan janken.

Ik hoop niet dat dit betekend dat je stopt met laafse kikkers... :-( , de mensen die hier lopen te zeuren zijn mensen die ik zelden op dit forum tref, en jij bent toch wel een van de meest actieve leden al sinds ik dit forum als gast bekeek. Dus ik ga je natuurlijk niet dwingen om te blijven maar ik wil alleen zeggen dat ik het jammer zou vinden als je weg ging. :(

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 21:15 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Renegade schreef:
Ik zou op dit ogenblik niet gerust in Planckendael kunnen rondlopen als bezoeker hoor. Jullie wel?

Als ik ze hoe ze dit hebben aangepakt? Zeker wel...

Het is nu niet dat dit jaarlijks gebeurd. Het is geleden van de jachtluipaarden op hun oude perk dat er mee roofkatten (maar deze liepen zelf terug naar het verblijf) iets was in Planckendael. Dat zal al vlug een jaar of tien terug zijn?

Een ontsnapping van een dier kan overal in elke tuin gebeuren. Van een Bokito in Rotterdam tot een sneeuwluipaard in Monde Sauvage. Dat is nu eenmaal eigen aan wilde en deels onvoorspelbare dieren.

Het zit hem voor mij vooral ook in de aanpak van de dierentuin op zulke voorvallen. En hoe ze zich organiseren.

Maar als ik alles zo kon volgen vanaf de zijlijn? Dan ging alles (buiten de initiële ontsnapping dan) goed hoor. Ik zou zelf meer schrik hebben van mijn oren op een van de wachtende schoolbussen, dan van een wandeling in het park. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 21:18 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Het protocol lijkt inderdaad goed gevolgd te zijn, enige waar ik me nog vraagtekens bij stel is die wagon en de plaats van ontsnapping, en dan vooral over welke beslissingen er zijn genomen i.v.m. evacuatie en safe-places. Wachten op het officieel rapport dus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 21:26 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Renegade schreef:
Gorilla Gust schreef:
Renegade schreef:
Als jij op je werk een ernstige fout maakt die gevolgen heeft voor het bedrijf of de organisatie, zul je wellicht ook op staande voet ontslagen worden. Ik denk dat de gebeurtenissen van vandaag méér dan genoeg grond geven om er zéér ernstig aan te twijfelen dat ze bij Planckendael competent genoeg zijn.

*** Post aangepast, overige deel werd verwijderd***

Voor een menselijke fout? Een fout met grote gevolgen... tot zover kan ik meegaan in het verhaal.

Maar wel om een menselijke fout. Een fout die je nu nog niet kent trouwens. Je beseft dat fouten in een heel klein hoekje kunnen zitten? En dat mensen zulke fouten zelf ook proberen te voorkomen? Ik hoop dat jij geen baas krijgt die je op een gelijkaardige manier zou afstraffen als er iets buiten jouw wil om gebeurd. Want ook dit, ongeacht wat het was, is buiten de wil om van de desbetreffende werknemer gebeurd.

Zonder gevolgen moet dit zeker niet blijven, allesbehalve. Maar op alles zijn er gepaste maatregelen. En die kan je pas nemen als je alles weet, wanneer je alles in alle rust en kalmte kan bekijken. In het hitst van de strijd bepalen emoties teveel het beoordelingsvermogen. Ik ga er na dit pleidooi ook van uit dat dit bij jouw het geval was...

Ik geef toe dat ik misschien wat te ver gegaan ben in mijn reactie en dat ik in de hitte van het moment overdreven gereageerd heb, maar ik vind nog steeds niet dat het betrokken personeelslid in Planckendael zou mogen blijven werken of ooit nog elders met gevaarlijke dieren, of eigenlijk met welke dieren dan ook, zou mogen werken. Ontslag is hoe dan ook een gepaste maatregel voor een persoon die een gevaarlijk dier laat ontsnappen met de gevolgen die we vandaag hebben gezien. Deze persoon kun je nooit of te nimmer nog vertrouwen met dieren.

Ik vind ook nog steeds dat de betrokken medewerker zich voor de rechter zou moeten verantwoorden voor zijn verkeerde handelen en gestraft dient te worden. Een gevangenisstraf is er misschien over, maar een zéér zware boete, het betalen van alle kosten en een levenslang verbod om nog met dieren te werken of dieren te houden lijken mij gepast en noodzakelijk.

Er is nog wel een verschil tussen fouten die gevolgen hebben voor een organisatie of voor het werk van mensen, en een fout die mensen in ernstig gevaar brengt en de dood van een bedreigd dier tot gevolg heeft. Voor de fout die vandaag in Planckendael is gemaakt moet er zeer zwaar opgetreden worden tegen de verantwoordelijken en daar blijf ik hoe dan ook bij.

Ik deel je mening dat deze zaak grondig onderzocht moet worden, maar daar is wel haast bij. En ik blijf ook bij mijn standpunt dat tot de tijd dat er duidelijkheid is over de gebeurtenissen van vandaag, het totaal onverantwoord is dat Planckendael open is. Op dit moment is er minstens een schijn van incompetentie en het idee dat de veiligheid van mens en dier niet gegarandeerd is. Ik zou op dit ogenblik niet gerust in Planckendael kunnen rondlopen als bezoeker hoor. Jullie wel?

Ik wel.

Het spijt me, maar ik lees hier een aantal zeer degoutante posts van jou die elke juridische en vooral menselijke grondslag missen. Dit hoort thuis op een van die ranzige fora waarvan er genoeg bestaan. Ontslag roepen voor het personeelslid dat die fout heeft gemaakt, wel... Ik vind eigenlijk dat er voorlopig maar 1 iemand ontslag zou moeten nemen, of toch minstens een afkoelingsperiode.

Fouten gebeuren, in het verkeer, op het werk, tijdens het uitoefenen van een hobby, zelfs in een veilige vertrouwde thuisomgeving, en soms met een zeer spijtige afloop.

Er bestaat een - m.i. kwadelijke - neiging bij een aantal mensen om werkelijk elk risico te willen uitsluiten in onze maatschappij. Dat is volgens mij gewoonweg onmogelijk én het zou het leven voor iedereen zeer onaangenaam maken.

Een evenzeer kwadelijke tendens zijn de hysterische reacties op om het even welke emotionele gebeurtenis, reacties die het plezier van velen verknallen.

Ik vraag mij oprecht af wat u met uzelf gaat doen indien u ooit, beroepshalve of niet, een grote fout gaat maken. Dat overkomt ons allemaal wel eens; mij in elk geval wel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 21:29 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Limburg vooruit schreef:
Choco115 schreef:
Wat kunnen sommige mensen in deze wereld toch zeuren joh! Inderdaad Limburg vooruit je wordt er gewoon depressief van!

Dit was het mooiste en fijnste Dierentuinforum van allemaal, tot zo'n dik jaar geleden.
Er zijn hier al zeer veel leden weg gebleven door het gedrag van sommige en er gaan er nog volgen.

Ik heb al 2 forums weten stoppen, volledig in deze sfeer. Ik wens jullie allemaal het beste maar ooit is de emmer vol. En dat was hij vorig jaar in Oktober al, heb het toch nog maar eens geprobeerd tegen beter weten in, en heb er dik spijt van.

Elke gebeurtenis opnieuw bergen ondoordachte kritiek, je krijgt er grijs haar van. Ik vraag mij af wat sommige leden hier komen doen, ze zouden beter een forum voor Gaia oprichten en daar gaan janken.

Gaat maar om 1 forumlid hoor, naast nog iemand die zich snelsnel heeft lid gemaakt. Ik denk dat vrijwel alle anderen hier een gelijkaardige genuanceerde kijk hebben op deze jammere gebeurtenis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jun 2018 21:59 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/nation ... ailsignout

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018 07:55 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Wow, de hysterische reacties hier soms. Ik hoop dat Planckendael een gedegen onderzoek voert en haar procedures aanpast, en maatregelen neemt tegen degenen die een fout hebben gemaakt (Mocht dat zo zijn. Want wat weten we eigenlijk?)
En verder ben ik blij dat er niemand gewond is geraakt. Dit is dus wel een leeuw en geen schootpoesje, zoals sommigen lijken te denken. Hoe tragisch dit ook is, de veiligheid van de bezoekers gaat altijd voor.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018 12:46 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Inmiddels zijn er enkele artikelen verschenen waarin de ooggetuigen die in de trein schuilden en een verzorgster van Planckendael hun verhaal vertellen, en ook ingaan op de vele verwijten, woedende reacties, kritiek en hatelijke en lelijke dingen die er gezegd zijn naar aanleiding van het gebeuren van gisteren in Planckendael.

Ik ben blij dat deze zijn verschenen en ik hoop echt dat deze zaken helpen om dingen in perspectief te plaatsen.

Voor mij hebben de artikelen alleszins geholpen om een andere kijk te krijgen op de gebeurtenissen van gisteren en om mijn fout in te zien.

Helaas heb ik hier en elders ongemeen fel, hard en grof uitgehaald naar Planckendael en naar de verzorger die een menselijke fout heeft gemaakt met de gekende zware gevolgen. Daar heb ik nu ontzettend spijt van, maar de schade is wel aangericht.

Ik weet dat mijn reacties ontzettend hard waren en mensen pijn hebben gedaan. Ik weet ook dat ik veel beter had moeten nadenken vooraleer ik deze zaken in de emoties van het moment plaatste.

Maar het is nu te laat. Ik weet dat excuses te laat en onvoldoende zijn om de dingen goed te maken die ik op enkele plaatsen heb gezegd, maar toch bied ik graag mijn excuses aan. Ik weet dat wat ik gedaan heb onvergeeflijk en onherroepelijk is, maar toch wens ik mijn excuses aan te bieden en mijn medeleven te betuigen aan Planckendael in deze helaas alweer zeer moeilijke tijden.

Daarnaast geef ik ook de mensen gelijk die mij een sfeerverzieker en een ongewenst element hebben genoemd en trek ik daaruit de gepaste conclusies.

Sowieso zullen mijn uitspraken van gisteren voor mij zelf zeer zware en blijvende gevolgen hebben. Ik heb aan de beheerders van deze site gevraagd mijn account te verwijderen en mij definitief te verbannen. Na vandaag zal ik ook verplicht alle dierentuin-gerelateerde en sociale media definitief verlaten. Daarnaast leg ik mezelf een levenslang toegangsverbod op voor Zoo Antwerpen en Zoo Planckendael. Ik denk er zelfs zeer ernstig aan om volledig te stoppen met dierentuinen bezoeken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018 15:08 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Het is een dom iemand die nooit zijn fouten toegeeft. Dus niet te hard zijn voor jezelf, er is weinig dat echt onvergeeflijk is en gewoon dierentuinen blijven bezoeken als dat je passie is. Eventueel een rustpauze inlassen maar jezelf ook weer niet te fel straffen. "Te" is nooit goed, niet in te fel een mening ventileren maar ook niet in te fanatiek jezelf kwellen, alleen in tevreden. Wees dus tevreden met je inzicht en probeer andere tevreden te stellen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018 15:43 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Zij die vrij zijn van zonde werpen de eerste steen! Je zal er dus voor 99,99% geen naar uw hoofd krijgen.

Eerlijk had ik nooit verwacht dat je zou inzien dat het er (in mijn ogen althans) zwaar over was.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018 16:19 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Renegade, van mij hief je nergens mee te stoppen hoor! Ik vind het hartstikke knap van je dat je je excuses aanbied maar nooit meer dierentuinen bezoeken? Daar doe je denk ik niemand een plezier mee en vooral jezelf niet.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018 18:01 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Renegate, dat is wel van het ene uiterste naar het andere hoor!

De verzorgster ontslaan zou ik trouwens niet OK vinden.

De laatste jaren hebben ze ook ingeboet aan ervaring en heel veel jonge mensen aangenomen recht van de schoolbanken, geen ervaring, vaak geen feeling met dieren maar recht van de schoolbank met een diploma. Dat diploma en een korte stage zonder inwerkperiode is tegenwoordig meer als genoeg. Zonder ervaring maak je makkelijker fouten.

Al bij al heel erg jammer voor de verzorgster zelf ook.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018 18:02 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Eerst nog even een reactie van het park tussendoor, waarin ook de aard van de 'fout' wordt beschreven:

Lieve mensen, wat een verdrietige dag was het gisteren. Net als jullie zijn we heel erg ontdaan door de gebeurtenissen met onze leeuwin Rani. We begrijpen jullie verontwaardiging heel erg goed. Het laatste wat je wil is dat een dier gedood moet worden. We voelen ons net als jullie machteloos, boos en verdrietig. Met man en macht hebben we gisteren het beste van onszelf gegeven om de leeuwin te verdoven. Dat het na drie uur zo dramatisch af moet lopen, is echt ontzettend verdrietig. We kunnen ons voorstellen dat je je afvraagt hoe we nu verdergaan. Het leven in Planckendael neemt langzaam zijn gewone gang, maar achter de schermen hebben we vandaag al doorgedreven geëvalueerd. Hoe is dit kunnen gebeuren en hoe kunnen we voorkomen dat dit nog eens gebeurt? Alle onderdelen die tot dit drama hebben geleid, zijn onder de loep genomen. Zaken zoals het verblijf, het verdovingsgeweer en het noodplan blijken in orde. Wat is er dan wel misgegaan? Er is een veiligheidssas open blijven staan. Een menselijke fout dus, waardoor Rani op wandel kon gaan. We gaan nu, versneld, een vernieuwend slotensysteem installeren dat we al in ZOO Antwerpen hebben getest en dat zo’n menselijke fout in de toekomst moet reduceren. Dit mag nooit meer gebeuren. Waarom kon de politie Rani wel doodschieten en konden wij haar niet verdoven? Schieten met een verdovingsgeweer op luchtdruk is iets totaal anders dan schieten met een geweer. De hoogte van de dosis, de plaats waar het dier wordt geraakt en de adrenaline bij het dier zijn allemaal belangrijk. Ook hoe het verdovingsschot wordt gelost is cruciaal. Onze dokter Francis mocht van de politie niet dichter dan 21 meter van Rani komen. Dat bleek te ver om haar te kunnen verdoven. Bij de tweede poging stond hij zelfs op 32 meter afstand. Rani werd steeds onrustiger en ze liep naar de Aziatische wagon. Daarin zaten mensen verscholen. Je mag erop vertrouwen dat we er alles aan hebben gedaan om dit verdoven te doen slagen. Het is ontzettend frustrerend en verdrietig dat het ons niet is gelukt om Rani te redden, maar we moesten voor de veiligheid van de mensen kiezen. Een hartverscheurende beslissing. We hopen van harte dat we kunnen blijven rekenen op je steun en je begrip. We hebben het nu harder nodig dan ooit.

https://www.facebook.com/zooplanckendae ... 5119531381

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018 18:38 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

zoofan schreef:
Het is een dom iemand die nooit zijn fouten toegeeft. Dus niet te hard zijn voor jezelf, er is weinig dat echt onvergeeflijk is en gewoon dierentuinen blijven bezoeken als dat je passie is. Eventueel een rustpauze inlassen maar jezelf ook weer niet te fel straffen. "Te" is nooit goed, niet in te fel een mening ventileren maar ook niet in te fanatiek jezelf kwellen, alleen in tevreden. Wees dus tevreden met je inzicht en probeer andere tevreden te stellen.

Normaal bespreken we dit niet openlijk, maar we hebben bijna met gelijke woorden gereageerd vanuit het beheer. Jullie zullen zien dat de berichten die in het "heetst van de strijd"' werden gepost werden aangepast/ verwijderd. Dit was in samenspraak met het lid in kwestie.

Een ban heeft het lid niet gekregen, desondanks het verzoek. Maar de nodige stappen zijn achter de schermen gezet om posts zoals deze te voorkomen. :Nick:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018 18:52 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Renegade, dat is echt niet nodig. Je mag een opinie hebben en die wijzigen en excuus aanbieden is als het wat te ver ging is gewoon genoeg. Ik vind het sterk dat je je mening kan aanpassen, en ik respecteer je daar voor. Ik hoop dat ik niet alleen voor mezelf spreek, als ik zeg dat je hier van harte welkom bent.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018 18:53 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

ZOO Planckendael onderneemt onmiddellijk actie na recente ontsnapping leeuwin
Dierentuin doet doorgedreven interne veiligheidsevaluatie

Na de pijnlijke gebeurtenissen van gisteren in ZOO Planckendael waarbij een jonge leeuwin kon ontsnappen en de dood vond, startte de dierentuin onmiddellijk een grondig intern onderzoek. Ze wil de precieze omstandigheden van de ontsnapping begrijpen en alle feiten kennen. Dat onderzoek is volop bezig. Los van de conclusies van dat onderzoek –het gaat om een menselijke fout - gaat Planckendael toch al versnelde investeringen doen om het veiligheidssysteem naar een nog hoger niveau te tillen.

Veiligheidsprotocol
De infrastructuur van het leeuwengebouw en het buitenverblijf zijn in perfecte staat en werden recent nog door de European Association of Zoos and Aquaria (EAZA) gekeurd en bestempeld als een prima leeuwenverblijf. Er zijn veiligheidssassen aanwezig in dit verblijf. Eén van deze sassen blijkt open te hebben gestaan voorafgaand aan de ontsnapping. Uiteraard is dit een serieuze schending van het veiligheidsprotocol. Er is hier een menselijke fout begaan.

Als één van de weinige dierentuinen in Europa heeft ZOO Antwerpen vorig jaar het Lock Out Tag Out-systeem geïntroduceerd als extra beveiliging. Dit systeem maakt het onmogelijk om in een verblijf een deur te openen wanneer een andere deur nog openstaat. Op deze manier wordt de menselijke factor tot een minimum gereduceerd. Dit vernieuwende LOTO-systeem zal nu versneld ook in Planckendael geïnstalleerd worden bij alle gevaarlijke diersoorten zoals olifanten, mensapen en roofdieren. Planckendael maakt hiervoor onmiddellijk de nodige middelen vrij.

Verdoving
Ook de verdovingsprocedure werd grondig onder de loep genomen. Al het verdovingsmateriaal bleek in prima staat en het protocol van de politie werd nauwkeurig gevolgd. Een leeuwin verdoven is echter zeer complex. Het gebeurt vooreerst niet met een gewoon geweer maar met een luchtdrukgeweer. Hiervoor is een heel specifieke kennis vereist. Deze kennis was aanwezig en up-to-date. Verder zijn ook de hoogte van de dosis, de plaats waar het dier wordt geraakt en de aanwezige adrenaline bij het dier van belang.

Ook de omstandigheden waarin het verdovingsschot wordt gelost, zijn cruciaal. Het protocol met betrekking tot de vuurlinies van de politie schreef een ruimte voor waarbinnen de dierenarts zich mocht bewegen. Hierdoor kon de dierenarts het dier niet dichter naderen dan 21 meter en dan nog onder een ongunstige hoek. Dat bleek te ver verwijderd van de leeuwin om haar te kunnen verdoven. De tweede poging kon zelfs maar vanaf 32 meter worden ondernomen. Na bijna drie uur werd het dier erg onrustig en kwam ze gevaarlijk dicht bij bezoekers. Op dat moment werd er door de crisiscel beslist om geen enkel risico te nemen met betrekking tot de veiligheid van de mensen en is het dier doodgeschoten. Alle medewerkers van Planckendael proberen de draad weer op te pakken en het voorval een plaats te geven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018 19:05 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Gert (60) en Monique (57) zaten gisteren drie uur lang in de treinwagon van ZOO Planckendael tot dat de ontsnapte leeuwin helaas te dichtbij kwam... Waarop een speciaal team van de politie dit hoofdstuk afsloot. We lezen hun ervaringen bij het AD.

https://www.ad.nl/buitenland/is-het-onz ... ~a148f24c/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Jun 2018 20:39 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Wat betreft de meest recente aankondingen van Planckendael wens ik kort te zijn: ik ben blij dat er zo spoedig gereageerd wordt, dat er wordt uitgezocht was er is fout gelopen en dat er maatregelen worden genomen. Ik hoop dat ze alles meenemen in hun onderzoek, inclusief de jammerlijke zaken die door Buidelwolf werden aangehaald.

Gorilla Gust schreef:
zoofan schreef:

Normaal bespreken we dit niet openlijk, maar we hebben bijna met gelijke woorden gereageerd vanuit het beheer. Jullie zullen zien dat de berichten die in het "heetst van de strijd"' werden gepost werden aangepast/ verwijderd. Dit was in samenspraak met het lid in kwestie.

Een ban heeft het lid niet gekregen, desondanks het verzoek. Maar de nodige stappen zijn achter de schermen gezet om posts zoals deze te voorkomen. :Nick:

Graag had ik zelf ook nog een paar woorden gezegd om dit relletje af te sluiten.

Om te beginnen wil ik mij nogmaals excuseren. Daarnaast beloof ik om voortaan beter na te denken over de inhoud van berichten, als die er nog komen.

De door de beheerders genomen maatregelen zullen hier, zonder er verder op in te gaan, volgens mij zeker bij helpen.

Op dit moment weet ik echter nog niet of ik ooit nog opnieuw zal posten. Ik weet op dit moment zelfs nog niet of ik na vandaag dit forum überhaupt ooit nog zal bezoeken.

In ieder geval ga ik in eerste instantie een rustpauze inlassen.

In de Zoo van Antwerpen en in Planckendael durf ik mij voorlopig ook nog niet opnieuw vertonen. Normaal was ik van plan om zondag mijn nieuwe camera te gaan testen in Antwerpen, maar dat plannetje gaat helaas in ieder geval niet door.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Jun 2018 09:31 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Gorilla Gust schreef:
Gert (60) en Monique (57) zaten gisteren drie uur lang in de treinwagon van ZOO Planckendael tot dat de ontsnapte leeuwin helaas te dichtbij kwam... Waarop een speciaal team van de politie dit hoofdstuk afsloot. We lezen hun ervaringen bij het AD.

https://www.ad.nl/buitenland/is-het-onz ... ~a148f24c/

Blijft ook een raar verhaal, dat het voor hen niet hoefde en shot er toch kwam. Ik denk dat we veel nog niet weten!

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 279 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur