Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 357 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic Planckendael (2018)
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 23 Jun 2018 18:07 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Het gaat wellicht, volgens Gazet van Antwerpen toch, volgens een verzorger met een 'paar jaren' ervaring. Maar goed, het systeem gaat sowieso veranderen... Hopelijk komt het alleszins niet meer voor. Dat zou na deze les toch wel moeten. En als er structurele problemen (zouden) zijn met de verzorgers, dan geeft dit hopelijk ook de doorslag om daar eens naar te kijken. :google:

We lezen mee met de GVA:
https://www.gva.be/cnt/dmf20180622_0357 ... gn=seeding

Protest was er ondertussen ook, al zie ik vooral Franstalige spandoeken op de beelden van gisteren. Actievoerders, waaronder een deel uit Wallonië, hielden gisteren een protestactie aan de ingang waarbij bezoekers een roos kregen om bij het verblijf van de leeuwen neer te leggen.

Ze eisten eveneens de sluiting van Planckendael en alle andere dierentuinen. We lezen mee met https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180623_03577416

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 Jun 2018 18:26 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

"Leve de verzorgers", klonk het deze middag uit een honderdtal kelen tijdens een steunmoment voor de medewerkers van Planckendael. Aldus https://m.hln.be/nieuws/binnenland/verz ... ~acc4d202/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2018 12:16 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Net als veel schoolkinderen heb ik gisteren Planckendael bezocht. Er viel heel wat nieuws te rapen.

Serre Azië
De educatie over de zwarte rat in het hoekje is weggehaald. In de ruimte prijkte nu het logo van de EAZA-campagne Silent Forests. Ik neem aan dat er hier meer educatie over komt.
De nevelratten zaten in het verblijf waar de dwerglori zat. De interactieve educatie over de dwerglori, toepaja en Prevosts eekhoorn is weggehaald.
Hogerop in de serre zijn nu kleine vogelkooitjes geplaatst en er lijkt educatie te gaan bijkomen. Ik neem aan dat ook dit over Silent Forests zal gaan.
Ik zag een kroonduif, er is dus een soort bijgekomen. Er liepen 2.0 jonge roelroels. Het bordje van het rode kamhoen is weggehaald en ik heb geen exemplaar gevonden, dus deze soort is waarschijnlijk niet meer te zien voor bezoekers in de serre.

Volières Azië
Er zijn weer wat vogels van volière verhuisd. Hieronder maak ik een overzicht.
Volière jufferkraanvogels:
- Uit: groene pauw, oevermaina.
- In: blauwe pauw.
- Nog steeds aanwezig: jufferkraanvogel, Himalayaglansfazant.
Volière aan de trein:
- Uit: blauwe pauw, Wallichs fazant.
- In: geen soorten.
- Nog steeds aanwezig: lepelaar, kleine zilverreiger, roodsnavelkitta.
Volière aan de Visayawrattenzwijnenverblijven:
- In: geen soorten.
- Uit: geen soorten.
- Nog steeds aanwezig: zwartsnavelooievaar, zwarte ibis, bruine oorfazant, witvleugelboseend.
Volière aan het sneeuwpanterverblijf:
- In: groene pauw, Wallichs fazant.
- Uit: geen soorten.
- Nog steeds aanwezig: zwartkopibis, blauwe oorfazant, Mantsjoerijse kraanvogel.
Langs de achterkant van de twee volières met o.a. de lepelaars en de zwarte ibissen is het pad afgesloten, zoals al vaker delen van paden zijn afgesloten sinds het park werkt met routes per continent.

Werken Afrika
De ruit aan de secretarisvogelvolière is overplakt met educatie over maki's. Ik denk niet dat de secretarisvogels hier nog te zien zijn voor de bezoekers.
Vanaf de doorwandelvolière tot bijna aan de giraffenkijkhut (niet aan de binnenverblijven) was het pad afgesloten. Er werd gewerkt aan het uitkijkpunt aan de binnenverblijven.

Overig nieuws
Er waren twee jonge Visayawrattenzwijnen te zien, waaronder één die op het grootste neushoornperk stond.
Langs het pad in de buurt van de grote 'lodge' bij het olifantenverblijf is een nieuw 'avonturenparcours' geïnstalleerd.
De roofvogeldemonstratie staat deze zomer volledig in het teken van gieren. Op de tribune zijn informatieborden geplaatst, ik neem aan over het kweken en uitzetten van monniksgieren. De line-up van de demonstratie bestond gisteren uit drie kapgieren en een vale gier.
Er is een nieuwe soort in de wevervolière: de koningsglansspreeuw.
Bij de rode ibissen waren er twee kuikens.
Het bordje van de witsnuitneusbeer was weggehaald en ik heb het dier ook niet gevonden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2018 13:07 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

E nog maar eens slecht nieuws, Tarzen is ook overleden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2018 13:08 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Bedoel je dan dat je vanuit de Afrikaanse doorwandelvolière niet meer door kan naar de giraffen? Toch absurd gezien dat routeplan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2018 13:25 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Babyolifantje Tarzen sterft in ZOO Planckendael
Olifantje haalt het niet ondanks alle zorgen en positieve signalen

Waar ZOO Planckendael al die tijd zo bang voor was, is gebeurd. Babyolifantje Tarzen (11 weken) is gisteren gestorven. Hij was bij zijn geboorte op 11 april al bijzonder fragiel door de zwakke gezondheid van zijn moeder Phyo Phyo en is er nooit écht helemaal bovenop gekomen. Dankzij de voortdurende en niet aflatende zorg 24 op 24 van de verzorgers waren er de afgelopen weken positieve signalen in zowel gewicht als gedrag. Planckendael kreeg hoop. Gisteren zakte het olifantje echter vrij plots door zijn pootjes en kwam niet meer recht. De interventies van dierenarts Francis Vercammen mochten niet baten. Tarzen is in slaap gevallen en niet meer wakker geworden. “We hebben alles gedaan wat er in onze macht lag om hem te doen overleven zonder zijn moeder”, zegt de dierenarts.

Papfles
Tarzen kreeg de afgelopen maanden, al voor de dood van zijn moeder, een papfles om sterker te worden. Door o.a. het nierfalen van mama Phyo Phyo kreeg Tarzen niet genoeg voedingsstoffen binnen van haar, zeer waarschijnlijk al voor zijn geboorte. Zowel fysiek als sociaal was overleven een grote uitdaging. Op 11 weken oud woog hij amper 107 kilo. Iedereen kon zien dat hij bijzonder mager was en niet stevig op z’n pootjes stond. De verzorgers van ZOO Planckendael hielden de klok rond, 24u op 24 en dit 7 dagen op 7 de wacht in de tempel om hem elke keer als hij wilde de fles te kunnen geven. De tempel bleef lange tijd dicht om hem alle rust te geven.

Om hem te stimuleren om te drinken, sproeiden de verzorgers lauwwarm water over zijn hoofdje. De verzorgers zetten kleine, hoopgevende stapjes vooruit de afgelopen weken. Tarzen dronk vrij goed en vertoonde zelfs speelgedrag met de andere jongen, Tun Kai en Suki. Daarom was het een donderslag bij heldere hemel gistermiddag toen het olifantje plots door zijn pootjes zakte. De dierenarts heeft hem via een infuus medicatie toegediend om hem erdoor te halen. Tarzen werd rustig en viel in slaap. Hij is niet meer wakker geworden. Gisteravond is hij gestorven.
Een dergelijke opeenvolging van overlijdens bij de olifanten heeft zich in de geschiedenis van Planckendael nog nooit voorgedaan.

“We hebben alles gedaan om hem erdoor te krijgen. We verzonnen van alles om hem goed te doen drinken wat hij dan ook deed, maar het heeft niet mogen zijn”, aldus coördinator Ben. “We zijn hier steeds heel bang voor geweest, maar hebben ons vastgeklampt aan elk sprankeltje hoop. Nu is het voorbij. We zijn sprakeloos van verdriet.”

PS: De olifantenkudde heeft afscheid kunnen nemen van Tarzen en vertoeft gewoon buiten.

Laatst bijgewerkt door Gorilla Gust op 27 Jun 2018 19:18, in totaal 1 keer bewerkt.
Edit Admin: Persbericht van krant vervangen door versie park

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2018 13:37 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Man, man, wat tragisch. Sterkte aan de olifanten en alle verzorgers...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2018 14:11 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Apenarend schreef:
Bedoel je dan dat je vanuit de Afrikaanse doorwandelvolière niet meer door kan naar de giraffen? Toch absurd gezien dat routeplan.

Inderdaad, maar ik neem aan dat dit slechts tijdelijk is. Men was aan het werk op het grote uitkijkpunt bij het giraffenperk. De doorwandelvolière was ook niet toegankelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2018 17:45 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Ik zag vandaag een jonge briluil. De roodsnavelkitta's die samen zitten met de monniksgieren hebben ook minstens 1 jong.

Op het perk waar vroeger de elanden stonden, achter de zebra's, zag ik een takin. Waarschijnlijk een surplusdier uit Antwerpen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2018 18:59 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Koningsglansspreeuw is al van deze winter, witsnuitneusbeer is vorige maand weggegaan naar Overloon.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 27 Jun 2018 19:11 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Zeggen dat Zoo Planckendael niet de leukste weken achter de rug heeft is een behoorlijk understatement. De bezoekers leven dan ook zeer erg mee met de verzorgers van het park. We kijken mee met het Nieuwsblad.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180627_03585719

Profiel  

BerichtGeplaatst: 28 Jun 2018 18:40 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Uiteraard... blijven de kranten nog even hangen bij de ontsnapte leeuw met enkele artikel. Ondermeer ook met een opinie stuk door Eva Meijer. Zij is een dierenrechtenfilosofe en beeldend kunstenaar alsook auteur van 'De soldaat was een dolfijn'. We lezen haar kritische dierentuinblik op http://www.knack.be/nieuws/planet-earth ... 65313.html

Maar ook iets compleet anders. :gerald:

Nu vrijdag, 29-6, is er in Aarschot een solidariteitsactie opgezet ter nagedachtenis voor olifant Qiyo, het olifantje dat in Planckendael overleden is aan herpes. De opbrengst van deze actie komt geheel ten goede aan het wetenschappelijk onderzoek tegen olifantenherpes. Je kan vrijdag onder meer een lezing door hoofdverzorger (Zoo Planckendael) Benny van Dyck volgen, maar er is nog méér. Klik hieronder snel door voor meer informatie. https://www.facebook.com/events/327055997831172/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2018 16:04 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Zoo Planckendael kan alvast niet lachen met een misplaatste grap van Peter Van den Berge. We lezen mee met Het Laatste Nieuws. https://www.hln.be/showbizz/-die-vent-z ... ~a772fdd2/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Jul 2018 17:59 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

ziek, zo'n aandachtzoekertje. En de sociale media, wel ik ben blij dat ik daar niet aan deel neem.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Jul 2018 12:20 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Leeuwin Rani kon ontsnappen door foutje van verstrooide verzorgster

https://www.hln.be/nieuws/binnenland/le ... ~af64d807/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2018 04:55 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Daar had het park al redelijk op ingespeeld in de eerste berichten natuurlijk, op zich geen complete verrassing. Het enige dat me verbaasde is dat we steeds spreken van één verzorger, en niet van twee. Ik ging er ergens van uit dat men in duo's werkte bij roofdieren. Maar goed, dan nog is er altijd wel een marge voor een menselijke fout.

Hopelijk zal het nieuwe systeem dit beter of zelfs geheel kunnen voorkomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Jul 2018 06:23 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Ik weet van een aantal parken dat ze juist van 2 naar 1 verzorgers zijn overgegaan. Als je met 2 mensen bent heb je toch gespreken waarbij je afgeleidt kan worden.
Beide opties hebben voor en nadelen. Het nieuwe slotensysteem lijkt mij daarom zeker een vooruitgang en mogelijk dat het in de toekomst verplicht gaat worden voor grotere roofdieren die gevaarlijk voor mensen kunnen zijn

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Jul 2018 20:52 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Neushoorn Qabid vliegt binnenkort naar Edinburgh
https://www.facebook.com/zooplanckendae ... 059176020/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Jul 2018 13:47 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Citaat:
Op het perk waar vroeger de elanden stonden, achter de zebra's, zag ik een takin. Waarschijnlijk een surplusdier uit Antwerpen.

vandaag heb ik er een betere blik op kunnen werpen en het gaat om twee takins, meer dan waarschijnlijk Rock en Roll uit Antwerpen.

Overigens is er niet 1 maar zijn er twee jonge brillenuilen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 Jul 2018 19:49 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

In de deze winter opgedeelde Zuid-Amerika volières zag ik vandaag minstens 2 raven, 2 witnekraven, 2 vale gieren en 3 kapgieren.

In de serre hangt er nu een bordje van de roodstaartlijstergaai, is dat van de kamhoen verwijdert en ontbreekt dat van de kroonduif nog steeds (Goura sclateri volgens mij). Ook is er educatie aangebracht over de silent forests. Verder zelf voor het eerst in een jaar terug een pauwfazant gezien. Ook lijkt het er op dat de lori's wat zijn uitgedund.

De secretarisvogels zitten nu allemaal achter de schermen. Hun raam is nu beplakt met een educatiepaneel waarop onder meer info staat over de blauwoogmaki die ze beschermen.

Naast de boshonden is een nieuw pad aangelegd, de verbinding tussen dat doodlopend stuk en het padje naast de ara's. De ingang van het klauwapeneiland aan de capybaras is afgesloten.

De briluilen hebben 2 jongenn+ het jong van vorig jaar.

Moeder en dochter visayawrattenzwijn zitten tijdelijk bij de neushoorns totdat de dochter oud genoeg is om weg te gaan.

Op de een of andere manier loopt er nog steeds een witsnuitneusbeer rond. In mei zou er een mannetje naar Overloon zijn verhuist en heb er nog nooit meer dan 1 gezien eigenlijk. Iemand die het antwoord heeft?

Laatst bijgewerkt door Jarne op 25 Jul 2018 20:20, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 357 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur