Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 324 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic Planckendael (2018)
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 11 Apr 2018 10:22 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

In Planckendael is - opnieuw - een olifantje geboren: de derde olifantenbaby al in amper vier maanden. Het is een jongen. “Het kleintje is ongelofelijk vertederend”, klinkt het. Je kan de baby vandaag al gaan bewonderen.

“De Aziatische olifant Phyo Phyo, mama van Kai-Mook, is in de nacht van dinsdag op woensdag om 3.23 uur opnieuw mama geworden”, laat het park weten. “Het baby’tje werd net als zijn nichtjes Suki en Tun Kai in de zandstal geboren, te midden van de olifantenfamilie. De familie telt nu tien olifanten waarvan vier kleintjes. Schattigheid troef dus.”

https://www.hln.be/wetenschap-planeet/dieren/babyboom-in-planckendael-al-derde-olifantenbaby-in-amper-vier-maanden~afdacdab/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2018 15:24 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

Derde olifantenbaby voor Planckendael!
Drie geslaagde geboortes in een half jaar in olifantenfamilie

Aziatische olifant Phyo Phyo, mama van Kai-Mook, is in de nacht van dinsdag op woensdag om 3u23 opnieuw mama geworden! Dit derde baby’tje van de familie werd net als nichtjes Suki en Tun Kai in de zandstal van Planckendael geboren te midden van de olifantenfamilie. Ook dit kleintje is ongelofelijk vertederend om te zien. De olifantenfamilie telt nu tien olifanten waarvan vier kleintjes. Schattigheid troef dus in Planckendael.

Afbeelding
© Daniël Rys / Planckendael

De bevalling verliep voorspoedig en vlot, zonder complicaties. Phyo Phyo deed het goed en bleef kalm. Haar ervaring speelde daarbij een belangrijke rol. Ook de ervaring die de groep de afgelopen tijd heeft opgedaan met de bevalling van May Tagu –vandaag jarig trouwens- en Kai-Mook kwam goed van pas. Phyo Phyo was 641 dagen zwanger. Ze is een zorgzame moeder. Alle leden van de familie kwamen het kleintje gedag zeggen en besnuffelen. Een mooi en vertederend ritueel.

Dit derde kleintje is een jongen en stond binnen het kwartier al op zijn pootjes. De andere baby’s zijn bijzonder nieuwsgierig en onderzoekend met hun slurfje naar hun nieuwe speelkameraadje.

Iedereen wordt van harte uitgenodigd om dit nieuw leven te komen bewonderen. Dat kan al meteen vanaf vandaag.

Coördinator Ben: “We hebben twee dagen gewaakt en net op de verjaardag van May Tagu, krijgen we dit fantastische cadeau. Drie op een rij, veel gelukkiger kan een mens niet worden.”

Olifantenkribbe in Planckendael
De papa van al deze jongen is stier Chang. Hij verhuisde inmiddels naar Kopenhagen om daar voor nageslacht te zorgen. In Planckendael liet hij alvast vier mooie souvenirs achter want hij is niet alleen papa van deze nieuwe baby, maar ook van Tun Kai, het kleintje van Kai-Mook, het kerstolifantje Suki en van de jonge Qiyo. Het is dus een heerlijke olifantenkribbe in Planckendael met drie baby’tjes en één jonkie.

Babynaam met een T
In 2018 krijgen alle baby’s een naam met een T, dus ook dit wondertje. De Aziatische olifanten krijgen uiteraard een Aziatische naam. Zo heet de jongste olifant Tun Kai en refereert naar de zaterdag waarop ze geboren is en naar Kai-Mook haar moeder. Kai-Mook betekent parel en Suki geliefde.

Kweekgroep in Planckendael
Planckendael speelt een actieve rol in het internationale kweekprogramma voor deze bedreigde Aziatische olifant. De olifantentempel huisvest een vrouwenfamilie met baby’s en een kweekstier. Kanvar kwam onlangs uit ZOO Antwerpen naar Planckendael en is tegenwoordig de kweekstier van dienst. Hij is de toekomstige papa voor de volgende generaties.

Bedreigde olifanten, hier en in India
Sinds de geboorte van Kai-Mook in 2009 steunt KMDA het corridorproject van Asian Nature Conservation Foundation (ANCF) in India. In de Thirunelli-vallei in Zuid-India strijden mens en olifant om dezelfde grond: de mensen willen er wonen en gewassen verbouwen, de olifanten willen er ongestoord door trekken en in contact komen met soortgenoten. In Zuid-India legt het ANCF corridors (wandelstroken) aan enkel en alleen voor de olifanten. Ze treden er op tegen stropers, proberen olifanten weg te houden uit dorpen en bieden de bevolking elders een alternatief stuk grond aan om te bewerken. Zo wordt de harmonie tussen mens en dier daar hersteld.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2018 15:54 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Vandaag voor het eerst sinds januari weer naar Planckendael geweest, een paar punten:

- De olifanten waren al gelijk buiten te zien vandaag. Ondanks de paasvakantie viel de drukte nogal mee, zeker vergeleken met de opkomst bij de vorige twee jongen.

- De rotonde aan de antilopen is blijkbaar weer open en grof gezien is er weinig veranderd. De algazellen zitten nu waar vroeger de gnoes zaten en op hun oude plek zitten nu de struisvogels.

- Bij de Zuid-Amerikaanse volières zijn er een aantal vreemde verschuivingen gebeurt, die nog niet aangegeven waren op de bordjes: de geelvleugelara's zitten achter de schermen in het kweekcentrum, in hun volière zitten nu de trompetvogels. De bruine hokko zit bij de soldatenara's en de mesbekhokko die daar zat, zit nu bij de zonparkieten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2018 16:46 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Zijn de duingazellen nog steeds aanwezig?
En van de mesbekhokko's enkel een vrouwtje?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2018 17:00 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Apenarend schreef:

Ik heb de duingazellen toevallig niet gezien vandaag, maar het bordje hangt er nog steeds en verder niets gezien wat erop zou wijzen dat ze weg zijn.

Van de mesbekhokko's is er nog één dier ja.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2018 17:31 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Is er enig idee wanneer de bonobo's weer te zien zullen zijn?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2018 18:58 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Ik denk dat dat nog maanden gaat duren. Vandaag waren ze met bulldozers op het eiland bezig.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2018 07:22 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Apenarend schreef:

Planckendael heeft er juist weer duingazelles bijgekregen, in Landau waren alle mannen overleden, dus de 2 vrouwtjes zijn nu terug in Planckendael.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2018 10:57 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Citaat:
Planckendael heeft er juist weer duingazelles bijgekregen,

Bedankt, ben ik heel blij om.
Is een erg waardevol project.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2018 10:59 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

zoofan schreef:
Ik denk dat dat nog maanden gaat duren. Vandaag waren ze met bulldozers op het eiland bezig.

Bedankt. Dan ga ik daar niet op wachten, maar gewoon binnenkort nog een keer. Dat ze nu allemaal achter de schermen zitten, best apart dat er niets over geschreven is op Facebook of de website.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2018 11:02 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:
Citaat:
Planckendael heeft er juist weer duingazelles bijgekregen,

Bedankt, ben ik heel blij om.
Is een erg waardevol project.

Mja, ik ben daar eigenlijk niet blij om want dat betekent dat het doel om meer tuinen bij deze soort te betrekken en de populatie te vergroten, mislukt is. Opnieuw een soort met weinig toekomst dus.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2018 12:33 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

In Europa althans, in de VS daarentegen wordt die dacht ik wel vaker gehouden. Het lijkt mij beter voor het kweekprogramma dat de duingazelle in de VS zou blijven en dat bijvoorbeeld de dorcasgazelle ter vervanging zou komen in Planckendael.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2018 14:40 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Wellicht heb je gelijk. Maar ik vind ze niet in veel tuinen nog terug: Bronx (opende vrij recent nog een nieuw verblijf) en White Oaks kweekt ermee.
Verder nog met zekerheid in Living Desert, Montgomery en Naples Zoo, maar bv. bij Cleveland en Cincinatti zoo , 2 (voormalige?) holders, vind ik ze niet meer terug.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2018 15:27 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

In 2014 zouden er naar het schijnt nog een 200-tal in gevangenschap moesten zijn geweest, dus ik vermoed dat er nog wel een redelijke populatie is momenteel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2018 16:14 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Jarne schreef:
In 2014 zouden er naar het schijnt nog een 200-tal in gevangenschap moesten zijn geweest, dus ik vermoed dat er nog wel een redelijke populatie is momenteel.

Mogelijk zijn daar ook de dieren in oosterse dierentuinen of zelfs wildparken bij gerekend?

Op zich zegt het aantal dieren niet zoveel, ze kweken immers vrij goed. Planckendael heeft jarenlang verschillende jongen per seizoen voortgebracht. De genetische diversiteit is meer zorgwekkend. Ik vind de afwijking aan de horens die de meeste jonge dieren hebben bijvoorbeeld al opvallend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2018 17:22 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

was er al gemeld dat er een addaxje geboren is (stond vandaag naast de moeder) en het cavia verbijf is afgebroken

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2018 19:03 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Er waren volgens mij zelf twee addaxen geboren, wat het bestand op 8 dieren brengt als het goed zit.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2018 19:05 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Vanmiddag lagen er 2 kleine addaxen in de groep ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Apr 2018 20:00 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

ik heb er maar eentje gezien :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2018 15:43 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

De wandelroute in het Aziatisch continent die van de olifantenstal, om de stal heen naar de Vennecourt loopt lijkt nu echt afgesloten. De poort ter hoogte van het voormalig otterkijkpunt is dicht en tegenover de visayzwijnen is er een afsluiting van houten paaltjes en touw geplaatst. Ik vind dit wel zonde en begrijp de ingreep niet echt.

De gracht rond het bonobo-eiland staat terug vol. Aan de sleuf te zien vermoed ik dat er hiervoor water uit de Barebeek is gepompt.

De zebramangoesten zijn niet meer te zien. Logisch, met al het lawaai en stof dat vrij komt bij de afbraakwerken.

De doorsteek tussen Europa en Afrika is tijdens de volledige duur van de werken afgesloten voor bezoekers. Op zich logisch met al het werfverkeer dat passeert. Het is echter wel jammer voor de bezoekers.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 324 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur