Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 232 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2018)
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 Apr 2018 17:34 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:
.
. op een nieuw educatief paneel in de Kaapse buffelvolières valt af te lezen dat we hier binnenkort ook Kroonparelhoenen mogen verwachten

Lijkt me toch wat overkill aan het worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 Apr 2018 22:18 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

er zit nu ook een koppel smidplevieren

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2018 11:07 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Volgens Zootierliste zijn er kantjils vanuit Antwerpen naar Avifauna gegaan, wellicht de kweek van vorig jaar?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2018 14:49 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Citaat:
wellicht de kweek van vorig jaar?

Ze kweken al een hele tijd alleen met Balabac kantjils en die heb ik vanmorgen (gelukkig) nog alle drie gezien (kweekkoppel + jong).
Wellicht gaat het over hun Javaanse kantjils die wat verderop zitten, maar daarvan dacht ik dat ze maar één exemplaar over hadden...

Ook van vandaag:
. in het vogelgebouw is een jong uitgevlogen bij de blauwnekmuisvogels; het zit ergens op een tak en wordt nog door beide ouders gevoederd; mooi!
. in de Afrikaanse biotoopvolière aan het vogelgebouw zijn twee Kroonparelhoenders geïntroduceerd; die waren aangekondigd voor de Kaapse buffelvolière, dus het verbaasde me ze hier te vinden; het zijn denk ik nog jonge vogels, maar het is een heel knappe soort (de frankolijnen zitten er ook nog, voor wie zich dat afvraagt).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2018 15:30 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:
Citaat:
wellicht de kweek van vorig jaar?

Ze kweken al een hele tijd alleen met Balabac kantjils en die heb ik vanmorgen (gelukkig) nog alle drie gezien (kweekkoppel + jong).
Wellicht gaat het over hun Javaanse kantjils die wat verderop zitten, maar daarvan dacht ik dat ze maar één exemplaar over hadden...

Ook van vandaag:
. in het vogelgebouw is een jong uitgevlogen bij de blauwnekmuisvogels; het zit ergens op een tak en wordt nog door beide ouders gevoederd; mooi!
. in de Afrikaanse biotoopvolière aan het vogelgebouw zijn twee Kroonparelhoenders geïntroduceerd; die waren aangekondigd voor de Kaapse buffelvolière, dus het verbaasde me ze hier te vinden; het zijn denk ik nog jonge vogels, maar het is een heel knappe soort (de frankolijnen zitten er ook nog, voor wie zich dat afvraagt).

Op ZTL staan beide soorten kantjils als mee gekweekt in 2017.

Ik ben blij dat de kroonparelhoenders niet naar de Buffelvolière gaan want daar zouden ze geen meerwaarde hebben aangezien er al 30+ helmparelhoenders zitten (tenzij deze verdwenen zouden zijn?).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2018 15:44 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Voor zover ik weet hebben ze nog steeds een koppel kantjils van beide soorten. Beide soorten hebben overigens inderdaad gekweekt vorig jaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2018 15:58 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Citaat:
Voor zover ik weet hebben ze nog steeds een koppel kantjils van beide soorten. Beide soorten hebben overigens inderdaad gekweekt vorig jaar.

Vandaag gezien en dus zeker nog aanwezig: kweekkoppel Balabac kantjils + fors gegroeid jong
Vandaag niet gezien: Javaanse kantjils.
Als er dan gemeld wordt dat er dieren naar Avifauna zijn, dan is het niet onlogisch om te concluderen dat het de laatste soort is, toch?
Zou het kunnen dat het jong van de gewone kantjils het niet gehaald heeft vorig jaar? Heb precies toch zoiets zien voorbijkomen, zal eens nakijken wat en waar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Apr 2018 16:15 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Juist vernomen, er is een van de rode panda's vertrokken naar Boedapest en de tweede muntjak (vrouwtje) die ik al een hele tijd miste is ook al maanden geleden vertrokken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2018 15:26 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Pip schreef:
Juist vernomen, er is een van de rode panda's vertrokken naar Boedapest en de tweede muntjak (vrouwtje) die ik al een hele tijd miste is ook al maanden geleden vertrokken.

Aangezien de twee rode panda's mannetjes waren, betekent dit hopelijk dat er een vrouwtje op komst is en er terug gekweekt kan worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Apr 2018 20:08 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Mij lijkt het waarschijnlijker dat de man is vertrokken om daar een koppel te vormen en dat er een nieuwe man naar Antwerpen komt, zeker als we kijken naar het perk lijkt me dit och niet het ideale kweekperk (te open).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2018 16:00 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

De kea's...uh, ze zien elkaar graag. Of niet, dat was niet 100% duidelijk. Maar ik houd het op ruige en luide sex, en dat zeker 5 minuten lang. Cheeky! Ik heb dat nog niet eerder gezien bij vogels, bij de meeste is het er op en er af. Ik hoop op succes voor deze bijzondere soort!
Afbeelding
Verder is het stukje achter het varkensgebouw open voor het publiek. Er is niet veel te zien, de meeste volieres zijn dichtgetimmerd en de glazen voliere die nog zichtbaar is is zo vuil en ondoorzichtig dat ik niet kon zien of er nog dieren in zitten.
Maar iemand heeft de moeite genomen om een mooi veldje viooltjes aan te planten rond het wilde zwijn. Ik moet zeggen dat ik dit soort aandacht voor detail erg waardeer.
Afbeelding
De reden voor de heropening van dit stukje zoo kan hem zitten in de nieuwe uitgang naar de Ploegstraat. Zouden er bezoekers zijn die hier behoefte aan hebben, of is dit meer iets voor de werknemers? Het is in ieder geval smaakvol gedaan.
Afbeelding
Er is een trap achter het hek dus er is blijkbaar een niveauverschil te overbruggen.
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2018 23:09 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Wel jammer dat men de volieres heeft dichtgetimmerd ik zou ze dan eerder zo laten zoals ze waren dan geef je de bezoekers toch iets dan nu een duister stuk.... vooral jammer voor deze zomer met het 175 jarig bestaan was mooi geweest mocht dit stu ook zijn aangepast maar wat niet is kan nog komen al zullen ze dan wel een versnelling hoger moeten schakelen :lala

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2018 00:49 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Dat deel is toch al vrij lang open? Sinds 10 Februari ben ik al 3x naar de Zoo geweest, en alledrie de keren was het open, met inderdaad dichtgetimmerde volieres en de kleine tropenkas die enorm smerig is. Die uitgang is wel nieuw, inderdaad.

Ik vind de beslissing om de (onopmerkelijke, maar voor zover ik weet wel propere en bruikbare) volieres af te timmeren en dan juist de zeer lelijk ogende glazen kas niet te verbergen wel een vreemde... Dit oogt niet echt mooi, zeker niet in de paasvakantie van het 175ste jaar, waar zo hard naar uitgekeken werd!

Die uitgang is wel een positieve en mooi ingewerkte evolutie, en ook de planten rond het standbeeld zijn zeer esthetisch uitgewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2018 08:19 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Dat ze daar niet al teveel moeite gedaan hebben doet misschien vermoeden dat ze daar redelijk snel zullen aan beginnen? Al krijgen ze dat toch niet meer afgewerkt in het jubileumjaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2018 10:55 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

De verbouwing van dit stuk is sowieso niet voor dit jaar (geen werven in 2018 heeft Herpoelaert gezegd, voor het gemak eventjes de roofvogelvolières vergetend ;) ). Het zal naar alle waarschijnlijkheid in één grote beweging aangepakt worden samen met het rundergebouw/neushoornperk.

Dat de volières er nog zijn blijven staan tot in dit late stadium en dus nog niet gesloopt zijn, zal wel te maken hebben gehad met het management van de vogelcollectie afgelopen jaar. Door de verbouwingen zowel in Planckendael als in Antwerpen was er af en aan nood aan 'buffer'ruimte om met individuen en groepen te kunnen 'schuiven'; Het was pas na de definitieve oplevering van de kweekvolières in Planckendael dat deze kooien definitief leeg kwamen te staan.

Dat ze deze doorgang nu openstellen voor publiek vind ik een beetje onverwacht, tenzij er bij bezoekers echt een nood bestaat om de tuin te verlaten langs de Ploegstraat. Ik heb zelf nog nooit die urgentie gevoeld in elk geval :) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2018 15:24 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Ik vraag mij af of werknemers deze uitgang in beide richtingen kunnen gebruiken. Ik vermoed van wel. Aan de andere kant van de ploegstraat heeft de Zoo een faciliteit met kassen en volieres, dus een gemakkelijke doorgang is voor het personeel is nodig.
Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat veel gewone bezoekers de zoo in gaan aan het Astridplein, en verlaten aan de Ploegstraat. Het lijkt niet erg logisch. Misschien eist de brandweer dit als nooduitgang?
Heeft hier iemand trouwens meer informatie en beelden van dit achter de schermen gebied aan de Ploegstraat? Ik heb dit altijd fascinerend gevonden!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2018 18:36 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Elwing schreef:
Ik vraag mij af of werknemers deze uitgang in beide richtingen kunnen gebruiken. Ik vermoed van wel. Aan de andere kant van de ploegstraat heeft de Zoo een faciliteit met kassen en volieres, dus een gemakkelijke doorgang is voor het personeel is nodig.
Maar ik kan me moeilijk voorstellen dat veel gewone bezoekers de zoo in gaan aan het Astridplein, en verlaten aan de Ploegstraat. Het lijkt niet erg logisch. Misschien eist de brandweer dit als nooduitgang?
Heeft hier iemand trouwens meer informatie en beelden van dit achter de schermen gebied aan de Ploegstraat? Ik heb dit altijd fascinerend gevonden!

Is er voor het personeel geen diensttoegang/poort tussen de buffel- en lamastallen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Apr 2018 18:49 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Elwing schreef:

Gewoon een handige 'binnendoor' voor mensen met een abonnement... via de Tuin snel even naar de andere kant van de Zoo, en zo op naar huis. Zoals ook vroeger kon. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2018 11:16 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Eergisteren zag ik in de ZOO een rode duiker bij de okapi's. Er zaten ook minstens twee schilderkikkers in hun verblijf. De monniksgieren hebben een ei.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2018 14:52 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Hoe zit het met het ei bij de kapgieren?

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 232 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 12  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur