(Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door Boomkangoeroe »

teunvdvlugt schreef:De mijne:
Honigdas
Serval
Grootoorvos
Bruine hyena
Steppe slurfhondje
Okapi
Lelkraanvogel
Fossa
Aardvarken
Jaguar
Tayra
Veelvraat
ijsbeer
Aziatische rode hond
Lumholtzboomkangoeroe

De rode soorten zie ik nog mogelijks komen van de groene soorten zou ik zeggen dat ze er wss nog aankomen in de komende jaren...

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door Boomkangoeroe »

Met de wijzigingen die nu plaats hebben denk ik dat ze in de oasis een soort van "woestijn/ land van de droogte) willen creëren, de verplaatsingen van de mangoesten, stokstaatjes en ws ook wel de Aldabra reuzenschildpadden lijken hierop te wijzen.

Ook zie je dat hun zuidamerikaanse collectie steeds groter wordt.

Ik sta vooral open voor het idee om een Zuid Amerikaanse jungle te creëren in een nieuw deel bij het park een soort land van de droogte annex woestijn op de plaats van de oasis serre, dichtbij de Andalusische tuin. En een klein tropen gedeelte bij de Tropicalia serre. Mocht het park dan open gaan in de winterperiode heb je zeker ook voldoende aan te bieden in dit seizoen met La terre du froid kan je dag dan ook zeker niet meer stuk en met regen zit je ook binnen. Wie weet wat er nog gebeurt voor 2020.... En ook dit zou nieuwe mogelijkheden openen voor nieuwe verblijfslokaties...hutjes middenin een regenwoud met al die vrijvliegende vogels en kleine zoogdieren zoals in Burgers Bush... of mss wel beter ;)

De aanleg hebben ze nu zeker wel wat ook leuk zou zijn zijn ondergrondse tunnels die hieraan verbinding geven zo kunnen ze ook nog wat terraria/ aquaria of nachtverblijven voor nachtdieren erin verwerken. Zo wordt de collectie toch wel echt werelds....
Ook nu heb je al een enorme variatie aan dieren denk maar ondermeer aan de talloze reptielen... de zoetwatervissen vallen wel nog mee maar mochten ze enkele soorten uit het aquarium halen valt zeker ook een mooie collectie uit te bouwen en dan komt ook in het aquarium weer plaats vrij voor mss op termijn enkel zeevissen en ongewervelden.

En ook de collectie van echte tropische oerwoud dieren groeit nog steeds aan:
Tapirs
Capybara's
Reuzen miereneters
slingerapen
Agoutis
Kolibries
Chinchilla's
Luiaard (mss ooit wel nog jaguars, er was ook al sprake van poema's voor la terre du froid maar die plannen zouden niet doorgaan in het nieuwe concept)
Sakis
Keizer tamarins
Gouden leeuwaapjes
# vleermuissoorten
# reptielensoorten
En al die mooie vogelsoorten (mooie ara collectie)
Maar ook met enkele mooie Zuid Amerikaanse roofvogelsoorten zoals de prachtige Koningsgier (toch wel mijn favoriet)

Ik zou ze eens uitdagen wie zou bvb eens niet graag een amazonedolfijn terugzien zoals in duisburg...

En ook voor la terre du froid staat ons nog heel wat te wachten, 1 project werd ons al voorgesteld maar er volgen nog grote projecten ze willen immers het Noorden van de Rocky mountains, Lapland, Siberië, Canada, Alaska en de Poolcirkel aan u voorstellen en op de plannen die we nu zien is enkel nog maar een deeltje van dit totaal concept te zien dit beloofd dus nog heel wat uitgebreider te worden... :bravo:

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1556
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door Zoozot »

Moest PD in de toekomst zo'n grote Zuid-Amerikaanse kas zetten zoals Burgers' Bush, lijkt het me wel tof en niet eens zo ondenkbaar moesten ze daar zeekoeien in verwerken. Dat in combinatie met de apen en vogels die ze nu al hebben kan een prachtig project opleveren.

Dinodaan

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door Dinodaan »

Je hebt het over een uitdaging.
Wat dacht je van de Tibetaanse blauwe beer? :--

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door Boomkangoeroe »

Erg zeldzaam das zeker maar of ik er nu een inspanning voor zou doen das te betwijfelen voor mij beetje kleurvariant als ik de afbeeldingen zie, ik had zelfs nog nooit van de soort gehoord...

Gerben

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door Gerben »

Boomkangoeroe Mike schreef:Erg zeldzaam das zeker maar of ik er nu een inspanning voor zou doen das te betwijfelen voor mij beetje kleurvariant als ik de afbeeldingen zie, ik had zelfs nog nooit van de soort gehoord...
Tja, Pairi Daiza heeft wel vaker verrassende dingen gedaan. Maar dit zie ik inderdaad ook niet heel snel gebeuren.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2778
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door Boomkangoeroe »

Hmmm even polsen jullie dromen collectie voor het komende sanctuary (tropische hal en woestijngedeelte)...

Gebruikersavatar
rick04
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2428
Lid geworden op: 06 apr 2020, 11:32
Favoriete dierentuin: The Living Coast
Locatie: Hoeksche Waard

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door rick04 »

Woestijn a la Burgers Zoo met meer reptielen, en de tropische hal als een stromende ronde rivier met zeekoeien, arampaima's, vissen ect. met enorm veel rondvliegende vogels..
You can find me in the zoo :)

teunvdvlugt
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jan 2017, 14:42
Favoriete dierentuin: Zie-ZOO

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door teunvdvlugt »

edit: ik ben er hier vanuit gegaan dat de oasis tot woestijngedeelte wordt omgebouwd en niet het woestijngedeelte in de nieuwe tropsiche kas

ik ben eigenlijk benieuwd of de oasis een complete makeover zou krijgen of dat ze alleen dat tropische planten eruit halen en wat verblijven verbouwen. Verder denk ik wel dat ze niet echt op 1 woestijn specifiek gaan kijken maar meer een collectie van woestijndieren bij elkaar. Ook ben ik wel benieuwd waar de dieren heen zullen gaan die niet uit Zuid-Amerika komen (de vele jaarvogels, kaketoes, beerkoeskoezen, nevelratten etc.).

qua collectie denk ik dat er een aantal dieren blijven zitten:
-aldabra reuzenschildpadden
-stokstaartjes
-dwergmangoesten
- misschien ook de gordeldieren

dieren die ik zie verschijnen zijn:
-fennek vossen
-nijlkrokodillen
-rode lynxen/caracals
-klipdassen
-woestijnbuizerd
-vogelsoorten die vrij rondvliegen
-komodovaranen

verder zou het tof zijn om de volgende soorten te zien:
-spix'ara
-lear's ara
-sifaka
-goendi
-dikhoornschapen/steenbokken
-reptielen uit de mersus emergo (om daar meer plek te maken)

Gebruikersavatar
aardvarkentje15
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1323
Lid geworden op: 27 jan 2015, 18:46
Favoriete dierentuin: Dierenpark ziezoo
Locatie: Nootdorp

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door aardvarkentje15 »

Dinodaan schreef:
23 feb 2018, 16:13
Je hebt het over een uitdaging.
Wat dacht je van de Tibetaanse blauwe beer? :--
beetje late reactie,maar ach:

Wat uitdagende soorten betreft, lijkt het mij leuk om de sumatraanse neushoorn, hoatzin of de quetzal te zien :) (om ff te fantaseren, ik weet dat die soorten niet realistisch zijn...)

Verder hoop ik vurig op harpijarenden in de nieuwe kas. Ook buidelmarters zouden leuke soorten zijn voor het australische gedeelte.
"It's a moral question about wether we have the right to exterminate species" - Sir David Attenborough

Boots
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 237
Lid geworden op: 10 feb 2022, 18:52
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door Boots »

Met de aankomende verschuivingen in het dierenbestand is de kans groot dat Pairi Daiza weer enkele nieuwe diersoorten toevoegt aan de collectie. Zoals we afgelopen winter de corsacvosjes al hun intrek zag nemen in het oude wasbeerhondenverblijf.
Wij dierentuinfanaten mogen dan natuurlijk weer dromen dat het Pairi Daiza wederom lukt een hele bijzondere soort binnen te halen.

Nu vraag ik mij af: hoe groot is de kans dat...

- Er vanuit Hamerton op termijn bruine hyena's richting PD komen (Bijv. een deel van het Afrikaanse olifanten verblijf voor de hyena's en een deel voor uitbreiding savanne)

- Beermaken haalt om de huidige plek van de Japanse makaken op te vullen

- Of misschien nog wel onwaarschijnlijker. Dat PD gouden stomneusapen weet te importeren vanuit Azië (voor op de plek van de Japanse makaken)

- En dan een soort die niet echt in dit rijtje past, maar wat ik wel een hele mooie toevoeging zou vinden: de Aziatische rode hond. Hoe groot is de kans dat Pairi Daiza deze toevoegt aan de collectie? En zou deze dan eerder een verblijf krijgen in het Chinese thema gedeelte of op de toekomstige (Mongoolse) steppe, waar deze dieren ook voorkomen?

Ik ben benieuwd naar jullie gedachtes over deze punten of welke soorten jullie graag zouden zien komen.

Gebruikersavatar
daniel1109
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 132
Lid geworden op: 02 jan 2023, 16:53
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door daniel1109 »

Boots schreef:
25 feb 2024, 10:52
Met de aankomende verschuivingen in het dierenbestand is de kans groot dat Pairi Daiza weer enkele nieuwe diersoorten toevoegt aan de collectie. Zoals we afgelopen winter de corsacvosjes al hun intrek zag nemen in het oude wasbeerhondenverblijf.
Wij dierentuinfanaten mogen dan natuurlijk weer dromen dat het Pairi Daiza wederom lukt een hele bijzondere soort binnen te halen.

Nu vraag ik mij af: hoe groot is de kans dat...

- Er vanuit Hamerton op termijn bruine hyena's richting PD komen (Bijv. een deel van het Afrikaanse olifanten verblijf voor de hyena's en een deel voor uitbreiding savanne)

- Beermaken haalt om de huidige plek van de Japanse makaken op te vullen

- Of misschien nog wel onwaarschijnlijker. Dat PD gouden stomneusapen weet te importeren vanuit Azië (voor op de plek van de Japanse makaken)

- En dan een soort die niet echt in dit rijtje past, maar wat ik wel een hele mooie toevoeging zou vinden: de Aziatische rode hond. Hoe groot is de kans dat Pairi Daiza deze toevoegt aan de collectie? En zou deze dan eerder een verblijf krijgen in het Chinese thema gedeelte of op de toekomstige (Mongoolse) steppe, waar deze dieren ook voorkomen?

Ik ben benieuwd naar jullie gedachtes over deze punten of welke soorten jullie graag zouden zien komen.
- Met name de Aziatische rode hond zat ik zelf ook al aan te denken dat wel leuk zou zijn. Bijvoorbeeld in het dadelijk vrijgekomen verblijf van Tian Bao.

- In het verblijf waar nu de japanse makaken zitten het euraziatische wilde zwijn, of de stekelvarkens hierheen verplaatsen zou kunnen. Al zou jou idee met de stompneusapen ook wel heel gaaf zijn.

- Neushoorns en wrattenzwijnen naar het afrikaanse olifanten verblijf (met voorkeur in 1 grote savanne) en hun huidige verblijf veranderen in een bongo verblijf.

Bruine hyena's zie ik niet snel gebeuren als ze daar tegenover ook al de gevlekte hyena's hebben zitten.

Gebruikersavatar
Mr. Gharial
Laafsekikkertje (VU)
Laafsekikkertje (VU)
Berichten: 567
Lid geworden op: 25 jan 2022, 11:26
Favoriete dierentuin: Wildlands, Burgers' Zoo

Re: (Dromentopic) 'onze' toekomstdromen voor Pairi daiza

Bericht door Mr. Gharial »

Hallo Dromentopic-bewoners!

De laatste paar maanden ben ik bezig geweest met het uitkammen van Zootierliste om een lijst te maken van alle dieren in Europese dierentuinen die realistisch verkrijgbaar zouden zijn in een dromentopic-dierentuin. Zo zou het hopelijk makkelijker zijn om een soortenlijst te vormen voor een dierentuinproject.

Voor iedereen die geïnteresseerd is: ik ben momenteel bezig met het uploaden van de soortlijsten naar een ZooChat-thread, en ik heb de lijsten voor de Noordzee en Noord-Amerika nu geüpload, en er komen nog heel wat aan.

Iedereen veel geluk met dierentuinontwerp!
Monsieur gavial! (Dun, dun dun duuun) J'n'veux pas mourir!

Plaats reactie