Bouwtopic Zoo Antwerpen

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Jarne
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Burgers' Zoo
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Bouwtopic Zoo Antwerpen

Bericht door Jarne » mei 28, 2019, 23:13

Apenarend schreef:
mei 28, 2019, 22:02
Jarne schreef:
mei 28, 2019, 21:24
Ik bedoelde natuurlijk de aangeraden maar niet wettelijke grootte. Zowel Pairi Daiza als Monde Sauvage hebben dacht ik 3 dieren (PD misschien 4) dus dat is 4000-5000 m2, beide hebben perken van 2500 vierkante meter (en bij PD mis ik precies ook een separatieperk voor de man).

Ik blijf erbij dat als ze twee mannen gaan houden in Antwerpen er geen probleem hoeft te zijn. In het geval van een kweekgroep zou het ik extreem teleurgesteld zijn in de stamboekhouder en de KMDA. Gezien dat je al rekening moet houden met een separatieperk voor de man en dan ook nog met een verblijf groot genoeg voor 5 (half)volwassen neushoorns (1 stier, 2 koeien en 2 kalven). Simpelweg een koppel houden in 1 verblijf is allemaal leuk en wel maar met de huidige kweekresultaten in Europa onacceptabel.
de regel is : 1000 m² minimum oppervlakte voor 1 tot maximaal 2 dieren. Per extra dier: +500m². PD zit met 4 dieren op 2500m² dus redelijk boven de minimumoppervlakte van 1000+500+500m². Ze hebben eigenlijk de minimumoppervlakte met 1 dier genomen en dan per extra dier 500m² hetgeen strikt gezien niet hoefde (maar mss willen ze kweken).
Wettelijk gezien zal het natuurlijk allemaal in orde zijn. Maar dat is nog iets anders als wat stamboekhouders aanraden en wat daadwerkelijk handig is om te kweken. De EAZA best practice guidelines heeft een aantal richtlijnen voor kweekgroepen:
- Grotere groepen (minstens 1.3, beter groter)
- Perk van minstens 1 Ha voor 1.3 dieren en 0.4 Ha per bijkomend dier
- Separatiemogelijkheden in het buitenperk
Tenzij dat het wat oude koeien zijn die niet meer kunnen kweken lijkt me de kans klein dat ze überhaupt vrouwtjes krijgen. Bij witte neushoorns en zwarte neushoorns licht het wat minder gevoelig, daar zijn de kweekresultaten goed en kun je hier en daar al eens een surplusdier tegenkomen. Bij de witte is dat voor de vrouwen nog lang niet het geval. Er zijn slechts een handvol goede kwekers in Europa. Voor de mannen is dat iets anders, naar Bachelorgroepen is meer vraag.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » mei 29, 2019, 09:57

Ze hebben van in den beginne duidelijk gemaakt dat het een perk wordt voor dieren die niet deelnemen aan de kweek.
Een tweetal mannen is het meest waarschijnlijke.
Daardoor ontstaat (net zoals bij de olifanten) een win-win situatie. De zoo kan neushoorns houden en tonen en zo aan bewustmaking doen. De stamboekhouder kan dieren plaatsen zodat elders ruimte vrijkomt voor kweekgroepen.
Ik begrijp niet goed wat er zo controversieel is aan dat plan?

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » mei 29, 2019, 10:46

Kweek of geen kweek, je moet ze ruimte geven, en het is allemaal te krap voor mij persoonlijk.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » mei 29, 2019, 12:08

Limburg vooruit schreef:
mei 29, 2019, 10:46
Kweek of geen kweek, je moet ze ruimte geven, en het is allemaal te krap voor mij persoonlijk.
Alles hangt af van de oppervlakte, ik kan er verder niets over zeggen.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » mei 29, 2019, 16:12

Met +-1650 m² volstaat het runderperk wettelijk gezien voor twee mannen.
Met de huidige savanne-vlakte erbij kom je toch zeker op zo'n 3500 à 4000 m².
Als separatieperk voor een man kan er natuurlijk met een hydraulisch buizensysteem in de tunnel worden gewerkt, dan heb je de ene neushoorn op het savanneperk en de andere op het runderperk.
De enige kweekoptie voor Antwerpen is een koppel. Qua oppervlakte kan dit perfect en voor het separatieverblijf is er een oplossing. Voor de kweek is het natuurlijk niet echt ideaal om slechts twee dieren te hebben.

Ik denk dat we ervan kunnen uitgaan dat het om twee mannen zal gaan en hoe je het ook draait of keert, in die situatie is de oppervlakte zeker voldoende.

Babiroessa
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Geen

Bericht door Babiroessa » mei 30, 2019, 13:56

Ik begrijp niet zo goed de afmetingen bij het perk voor het rundergebouw. Er staat 1679m². De huidige perken zijn ca. 2300m²-2400m² (oude cijfers van de zoo zelf). Daar valt wat van af door de nieuwe paden, maar dat lijkt maximum 300m² te zijn (vergelijk dat met het babiroussaperk). Er lijkt een stuk enkel voor de antilopen te zijn (rechts denk ik), wat men er aftrekt (maar is ook niet zo groot). Ook de doorgang trekt men hier van af. Maar het lijkt dat ze ook de helling naar de tunnel er van aftrekken. Met de 2000m² aan de andere kant lijkt het toch om ongeveer 4000m² te gaan (je kan dat meten op google earth).
Het perk in Pairi Daiza voor de neushoorns is nog geen 2400m² (en daar zitten ook varkens bij, dacht ik). Kijk dit maar na op http://geoportail.wallonie.be. En daar wordt toch gekweekt met de witte neushoorn. Ik heb hierop nooit de kritiek gehoord die ik nu hoor. Dat de KMDA hogere standaarden moet aanhouden dan een vooral commerciële instelling als Pairi Daiza begrijp ik echter wel. Maar soms gaat men ook wel eens voorbij aan de feiten. Ik denk nu aan de discussie over de eenzame kroonkraanvogel in de buffelvolière. Ik heb deze al een tijd niet gezien, en deze vogel lijkt hier tijdelijk ondergebracht geweest te zijn (wat in elke zoo gebeurt). Maar direct komt er kritiek op een situatie waarvan we het fijne niet weten.
Maar dat is allemaal totaal onbelangrijk. Het enige wat van belang is dat er terug babiroussa's komen in de zoo. Want laat ons eerlijk zijn, een dierentuin zonder babiroussa's kan je toch geen echte dierentuin noemen!

ScaraMcDuck
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Bericht door ScaraMcDuck » mei 30, 2019, 14:19

Bij deze dan maar een plan van de huidige toestand zodat je even op gelijke voet kan vergelijken: https://1drv.ms/b/s!AjxKTPdkos4XhNU9PFoHLKNTBlmZ7g

Babiroessa
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door Babiroessa » mei 30, 2019, 15:56

Ik begrijp het plan, maar niet hun afmetingen. Als ik op het oude plan kijk en vergelijk met de afmetingen van het rundergebouw, dan lijkt de oppervlakte groter dan 2012m². Nu valt in het nieuwe project een stuk af voor de wandelpaden (spijtig genoeg), maar dat is geen 300m² en de zijperken worden bij het grote perk gevoegd (wel een stuk apart voor de antilopen). Zelf stelde de zoo dat de perken 2300m² waren. Maar het lijkt of ze het deel onder de luifel van het rundergebouw niet meetellen in hun afmetingen op beide plannen (is dan ook een verhard stuk). Dat is algauw 300m². Want als ik het probeer te meten met google earth kom ik op grotere afmetingen.

ScaraMcDuck
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Bericht door ScaraMcDuck » mei 30, 2019, 17:59

Voor zover ik het er op basis vande plannen en zelfs Google Earth kan op narekenen, klopt het toch allemaal zo ongeveer hoor :)

Oude toestand: buitenperk 1 = 2012m² + bizonstallen (toegangelijk voor de dieren) = 148 m² + zijperken achteraan (bijna continue gebruikt als separatieperken) = ong. 170 m² ==> in totaal ongeveer 2330m²

In de nieuwe toestand vallen de zijperken achteraan af, beide stallen, een strook van 2 meter voor de linkerstal en bijna 6 meter voor de rechterstal, waardoor ook de tot op heden bruikbare inham achter de linkerstal niet meer toegankelijk zal zijn voor de dieren en er boven de rechterstal ook wat extra terrein verloren gaat. Concreet verliest het oude buitenperk 1 links ongeveer 108 m², rechts ongeveer 162m², vooraan in het midden ongeveer 60m² ter bescherming van een geklasseerde boom, wat al op een totaal verlies van 330m² komt ... en dan kom ik maar 3m² te kort ten opzichte van de 2012m² van de oude toestand.

Los daarvan snap ik dat de bizonstallen niet meer aan het perk verbonden kunnen / mogen zijn gezien de nieuwe bewoners, maar persoonlijk zou ik er voor gekozen hebben dat te beperken tot verharding rondom de stallen, vooral dat terras rechts vind ik dan een spijtige zaak. Maar dat is mijn persoonlijke mening uiteraard maar.

Babiroessa
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door Babiroessa » juni 1, 2019, 10:26

Bedankt voor het antwoord. Maar ik geef je helemaal gelijk. Er wordt te veel ruimte weggenomen die nuttiger zou kunnen worden gebruikt voor de dieren.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » juni 4, 2019, 12:36

De bedrading van de papegaaienvolières wordt nu echt wel geplaatst. Er wordt begonnen met de onderste stroken. Het gaas lijkt me wel een pak dunner dan de testopstellingen. Hopelijk voldoende papegaaiproof….

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » juli 11, 2019, 11:28

Het verzinkte gaas dat geproduceerd werd voor de papegaaienvolières voldoet niet aan de normen die de kmda had vooropgesteld. De productie moet opnieuw gedaan worden. Dat zorgt (volgens een bordje) voor 'enkele maanden vertraging' maar 'alleen het beste is goed genoeg'...

De zwarte constructie met netten die rondom het zwartvoetpinguinverblijf was aangebracht, is opnieuw verwijderd. We hebben opnieuw vrij zicht op de pinguïns. Het gaat dus wel degelijk om een demonteerbare constructie die oa in tijden van vogelpest kan aangebracht worden.

Plaats reactie