Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 268 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Bouwtopic Zoo Antwerpen (2017)
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 18 Mei 2017 16:11 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Fraaie update, waarvoor dank! :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2017 07:52 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Erg blij met de vervanging van de glaspanelen bij de giraffen!
Zo is het straks helemaal 'af', zowel binnen als buiten.
(zou het glas weer helemaal tot aan het plafond reiken, of tot halverwege?)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2017 09:44 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:
Erg blij met de vervanging van de glaspanelen bij de giraffen!
Zo is het straks helemaal 'af', zowel binnen als buiten.
(zou het glas weer helemaal tot aan het plafond reiken, of tot halverwege?)

Heeft er ooit een 'onvolledige' ruit ingestaan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2017 10:35 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Het traliewerk kwam vroeger uiteaard niet helemaal tot boven, maar van de ruit durf ik dat dus zo zeker niet zeggen. Ik vermoed dat dat altijd de hele hoogte geweest is, wel content dat ze de ruiten integraal vervangen, dat was inderdaad nog een blaam in een verder prachtig opgekuist gebouw :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 Mei 2017 18:42 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Het begint inderdaad best af te geraken. Dat vermoed ik tenminste want bij de giraffen kun je nog steeds geen r*k zien. Ook de laatste ontwikkelingen bij de mensapen doen mijn enthousiasme toenemen.

De hele stationskant waar traditioneel alle roofdieren zitten is inderdaad uitermate triestig geworden.
Op het tijgerperk zitten neusberen, bij de leeuwen zitten wasberen (die niet te zien waren), bij de luipaarden was eveneens niets te zien en bij de "beren" zitten vooral kleine aapjes. Nou moe.

Hoeveel okapi's zijn er overigens? 4 stuks? En zijn er ook maar één leeuw en één leeuwin over op het grote perk?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2017 16:20 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Er zijn nu drie okapi's, het oude kweekkoppel dat er al wel even zit en nog een jonger vrouwtje, hier komt later nog een mannetje bij had ik gehoord.

De neusberen gaan binnenkort terug naar de brilberen, die 'kleine aapjes' blijven er ook nog (elks een eigen perk). In de toekomst komt al zeker terug een koppel tijgers waarmee ze ook mogen kweken, de wasberen en stinkdieren gaan naar Pairi daiza. Wat er met het oude amoerluipaard en de Jaguar gebeurt is nog niet helemaal bepaald, waarschijnlijk zullen zij gewoon tot ze sterven mogen blijven. Bij de leeuwen zijn er plannen om terug een derde leeuw te introduceren om dan ook te kweken nu de moeder van de twee huidige is gestorven.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2017 16:35 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Allemaal logische en positieve ontwikkelingen.
Alleen Caitlin kan roet in het eten gooien.
Kan me niet voorstellen dat die een jongere leeuwin zou tolereren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2017 18:18 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Jarne schreef:
Er zijn nu drie okapi's, het oude kweekkoppel dat er al wel even zit en nog een jonger vrouwtje, hier komt later nog een mannetje bij had ik gehoord.

De neusberen gaan binnenkort terug naar de brilberen, die 'kleine aapjes' blijven er ook nog (elks een eigen perk). In de toekomst komt al zeker terug een koppel tijgers waarmee ze ook mogen kweken, de wasberen en stinkdieren gaan naar Pairi daiza. Wat er met het oude amoerluipaard en de Jaguar gebeurt is nog niet helemaal bepaald, waarschijnlijk zullen zij gewoon tot ze sterven mogen blijven. Bij de leeuwen zijn er plannen om terug een derde leeuw te introduceren om dan ook te kweken nu de moeder van de twee huidige is gestorven.

Dank je voor de uitgebreide info. Dat andere okapimannetje zal er dan al wel zijn gok ik want ik zag vorige week 4 okapi's.

Overigens was men vandaag volop bezig met de beplanting op en rond de savanne. Daar werd nog best wel wat aangeplant. Verrassend vond ik dat, gezien vanaf de bufferkant, rechts van het perk alles vol struiken en bomen werd gezet. Ik had verwacht dat daar ook een smaller pad zou lopen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2017 18:49 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:
Allemaal logische en positieve ontwikkelingen.
Alleen Caitlin kan roet in het eten gooien.
Kan me niet voorstellen dat die een jongere leeuwin zou tolereren.

Ze hopen dat Nestor een nieuwe leeuwin tegen Caitlin zou beschermen. Ze hadden dit al vroeger geprobeerd moesten ze geen schrik hebben gehad dat Caitlin en maoli samen zouden spannen tegen een nieuwe leeuwin.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 22 Mei 2017 19:42 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

jurgen schreef:

Dank je voor de uitgebreide info. Dat andere okapimannetje zal er dan al wel zijn gok ik want ik zag vorige week 4 okapi's.

Tenzij ze recent is vertrokken, is de vierde okapi nog steeds Qira, dochter van Bondo en Yenthe.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2017 19:24 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Toen ik vanmiddag vanachter de glazen wand van het restaurantcomplex naar de vorderingen van de mensapenverblijven stond te kijken, viel me op dat er in het midden van de hele draadnetconstructie nog nergens netten hangen, terwijl voor de rest omzeggens alles klaar is. Ook waar het aan het gebouw moet bevestigd worden is nog helemaal open en hier zijn de staaldraden ook langer.

Dit alles deed me afvragen of het misschien wel helemaal niet de bedoeling is om de netten helemaal dicht te maken? Dat lijkt enigszins idioot, maar anderzijds overdekken de netten het geheel van de beide verblijven en het wandelpad daartussen. Als er geen nood is aan netten die de verblijven apart van het wandelpad afscheiden, waarom zou er dat dan wel zijn helemaal vanboven?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 29 Mei 2017 22:35 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Enkele foto's hiervan zouden mooi meegenomen zijn maar mijn idee om vogels hierbij te introduceren lijkt mij dan toch nog niet zo veraf te zijn, de hoge muren rond het verblijf lijken mij al voldoende om de dieren binnenskamers te houden enkel bij de chimps zou ik nog kunnen twijfelen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2017 06:28 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Zou het niet kunnen dat ze dat tijdelijk openhouden om voorbeeld een boomstam of decoratie naar binnen te werken?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2017 11:36 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

De muren langs dat wandelpad zijn bovenaan reeds voorzien van metalen aanhechtingspunten om bedrading aan te bevestigen. Dat lijkt er toch op te wijzen dat er wel degelijk een net zal worden gespannen.
Ik denk dat we gewoon in een tussenfase zitten die een onafgewerkt beeld oplevert.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 30 Mei 2017 14:14 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Boomkangoeroe Mike schreef:
Enkele foto's hiervan zouden mooi meegenomen zijn maar mijn idee om vogels hierbij te introduceren lijkt mij dan toch nog niet zo veraf te zijn, de hoge muren rond het verblijf lijken mij al voldoende om de dieren binnenskamers te houden enkel bij de chimps zou ik nog kunnen twijfelen...

Vogels bij de chimps en zelfs bij de gorilla's lijkt me zelfmoord (gegeven ook de inrichting van beide verblijven zoals ik die zag enkele weken terug). Dat gaat dus niet gebeuren.

Ik vrees ook dat die netten niet te beklimmen zullen zijn voor de apen. Ze lijken me minder robuust en sterk dan deze bv. in Berlijn en Stuttgart. De hoge muren lijken dit te bevestigen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2017 14:00 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Vandaag de bevestiging gezien: er komt wel degelijk bedrading tussen de gorillas en de chimps. Het wandelpad loopt dan tussen twee volledig afgesloten netten door. De eerste 'lappen' werden vandaag aan de kant gorilla's bevestigd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2017 14:34 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Vogels bij gorilla's kan goed hoor. In Ouwehands vliegen een aantal roodkuuftoerako's in Gorilla Adventure. Ik heb ze nog nooit buiten gezien, wellicht kunnen ze niet door de flappen heen ?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2017 14:42 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Ik vermoed dat het volledig inkapselen van het gorillaperk (benevens de voor de hand liggende veiligheidsredenen) toch de mogelijkheid open laat om (misschien/ooit) de introductie van een kleinere apensoorten te proberen. Het is ooit geprobeerd met de uilekopmeerkatten maar het toenmalig verblijf was te krap en bood te weinig ontsnappingsmogelijkheden. Nadeel van het nieuwe perk is dan weer dat de doorgang naar binnen bestaat uit een tunnel, maar misschien valt daar wel wat op te verzinnen.

Anyway: eerste prioriteiten zullen zijn ons gorilladrietal te laten wennen aan de nieuwe omgeving en vervolgens de introductie van een nieuw vrouwtje. Als dat allemaal goed gaat (en de Zoo kennende zijn we dan weer een paar maanden verder) zullen we wel zien in hoeverre ze willen experimenteren met mixed species exhibits.

(maar wél interessant dat we het zullen kunnen volgen vanop de eerste rij)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 31 Mei 2017 21:22 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:
Ik vermoed dat het volledig inkapselen van het gorillaperk (benevens de voor de hand liggende veiligheidsredenen) toch de mogelijkheid open laat om (misschien/ooit) de introductie van een kleinere apensoorten te proberen. Het is ooit geprobeerd met de uilekopmeerkatten maar het toenmalig verblijf was te krap en bood te weinig ontsnappingsmogelijkheden. Nadeel van het nieuwe perk is dan weer dat de doorgang naar binnen bestaat uit een tunnel, maar misschien valt daar wel wat op te verzinnen.

Anyway: eerste prioriteiten zullen zijn ons gorilladrietal te laten wennen aan de nieuwe omgeving en vervolgens de introductie van een nieuw vrouwtje. Als dat allemaal goed gaat (en de Zoo kennende zijn we dan weer een paar maanden verder) zullen we wel zien in hoeverre ze willen experimenteren met mixed species exhibits.

(maar wél interessant dat we het zullen kunnen volgen vanop de eerste rij)

Ik wil het je gerust helpen hopen maar dan zal dat verblijf er toch grondig anders moeten uitzien dan toen ik het drie weken geleden heb gezien. In wezen is het een ronde put met een boom in het midden. De toegang heb je al vermeldt.
Ik mag het heel hard hopen dat de KMDA niet opnieuw een zeer kostbare meerkat of mangabey gaat willen riskeren.
Ikzelf zal al heel tevreden zijn als er daar op termijn een kleine zich voortplantende groep ontwikkelt. Ik ben daar absoluut nog niet zeker van, in de psychologie van mensapen is de ruimte beperkt tot het stuk dat op ooghoogte van ons mensen zit, nl, rond de boom, en afdalend richting bezoekersweg. Pakweg 350-400 m²? Tijdens een rondleiding in Arnhem herinner ik mij nog heel goed dat een gids zei dat mensapen eigenlijk niet graag van bovenaf worden bekeken. Geen idee of dat een verzinsel was of intussen achterhaald door de wetenschap, maar ik heb het altijd geloofd omdat ik het zelf ondraaglijk zou vinden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 01 Jun 2017 06:18 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Ik heb het gisteren ook nog eens bekeken en vind het best aan de kleine kant voor mensapen!

Maar het perk op zich blijft leuk voor (zeldzamere) kleine apensoorten te tonen.

Ik blijf er bij, zet de gorilla's in Planckendael in het stuk tussen de giraffen en de oude antilopenstallingen. Kan je een prachtig en uniek Congo gebied maken met verblijven voor gorilla's, woudbuffels, penseel zwijnen, okapi's, sitatoenga, bongo, een hele reeks vogels enzovoort.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 268 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur