Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 387 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Bouwtopic Zoo Antwerpen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 16 Apr 2018 15:16 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Citaat:
Iemand had eerder de idee geopperd dat, zodra de ara's uit het Vogelhuis zijn vertrokken, die grote volière een Congoinvulling zou kunnen krijgen met bv. 1.1 congopauw en 1.1 reuzentoerako.

Dat is inderdaad mijn conclusie geweest, na inschatting van de huidige collectie en de feiten die we al kennen.
Ik vermoed dat de soldatenara's en de hyacinthara's zowieso de gedoodverfde kandidaten zijn voor de nieuwe volières.
(overigens zie ik op de plannen van ScaraMcduck - waarvoor dank - nog wel mogelijkheden voor 5 soorten in plaats van 3).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2018 18:00 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Mogelijkheden zijn er zat, da's het voordeel van een dergelijke oude quasi-modulaire constructie. Je kan verdelingen toevoegen en wegnemen zonder dat de algemene look van het geheel veranderd maar je de dieren toch meer ruimte bezorgt. Eigenlijk een beetje een gelijkaardige evolutie zoals we die door de jaren heen ook al zagen bij de kooien van de grote katten. Ooit waren dat 7 (hallucinant) kleine kooien, gradueel werden ze samengevoegd tot de 2 verblijven die nu nog overblijven.

Ik geef hier voor de volledigheid nog even een bovenaanzicht mee van de verwachtte nieuwe toestand van de roofvogelvolières:

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2018 18:38 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Bedankt voor deze plannen ScaraMcduck! Dit is heel verhelderend! En er komt dus een ruimte achter de schermen, veel meer dan in de oude toestand. Het kan ook haast niet anders!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 Apr 2018 13:31 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

. het metselwerk aan de volieres schiet nu goed op; de gebogen zijvleugel links is volop in opbouw en ook de contouren van de linker kopvolière zijn uitgegraven;
. er wordt een nieuw uitkijkpunt bij de olifanten gebouwd; als ik goed gezien heb is het vorige kijkplatform al afgebroken;
. Vriesland blijft gesloten...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 19 Apr 2018 18:47 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

foto's van gisterenmiddag.
De betonnen fundering van de linkerkopvolière werd gegoten. Ook de snelbouwstenen aan de achterkant worden in sneltempo opgetrokken door twee werknemers van "monument" en een 4-tal uit het verre Midden-Oosten of de Balkan.

De openingen naar de binnenverblijven zijn ook reeds te herkennen.

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Apr 2018 14:39 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

werken bij de olifanten.
Afbeelding
Afbeelding
En het flinke formaat, ook in de diepte van de volière wordt zichtbaar.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2018 16:33 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Ze zijn bezig om de netten rond de buitenvolières aan het vogelhuis te vervangen. Vreemd, want dit is allemaal nog vrij nieuw. Ik vraag me nog steeds af waarom het vogelhuis eerder dit jaar zo lang is dichtgeweest, en nu dit.
Ik heb de persoonlijke theorie dat men probeert iets te doen aan het knaagdierenprobleem in het gebouw...Ik heb na de verbouwing geen muizen meer gezien binnen.
Verder kan ik dit niet onderbouwen, maar die plastic plaatjes onder aan de volieres buiten leken eerder een noodoplossing, en begonnen er al snel vies uit te zien. Deze zaten er volgens mij tegen ratten/muizen.
Ze zijn nu weg, dus misschien proberen ze iets anders?
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 23 Apr 2018 17:20 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Ging daar geen metalen net over komen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 25 Apr 2018 10:44 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Citaat:
Ze zijn bezig om de netten rond de buitenvolières aan het vogelhuis te vervangen.

. Ze deden iets gelijkaardigs bij de kustvogelvolière, maar ik zie niet meteen het verschil met ervoor; het is in elk geval hetzelfde netwerk dat netjes opgeplooid werd en daarna opnieuw bevestigd;
. Er wordt nu eindelijk verdergewerkt aan het kleine verblijf in het kleinapengebouw, rechts voor de uitgang; benieuwd wat daar gaat komen; (by the way: waar blijven ze in godsnaam met die uilekopmeerkatten, of is daar iets mis gegaan?);
. vreemd dat ze het uitkijkpunt bij de olifanten volledig gesloopt hebben; de constructie was misschien aan vernieuwing toe, en het lag op den duur wel erg verscholen, maar ze hebben ook de educatieve muur gesloopt, en die vond ik wel ok; hopelijk krijgt educatie in het nieuwe ontwerp voldoende plaats; ik verwacht wel één of ander 'avontuurlijk' pad..
. er is bij de heropbouw van de roofvogelvolières heel weinig ruimte om de rechterkopvolière te construeren; ik zie ook geen betonfundering aan die rechterkant; mogelijk wachten ze daarmee om vrij werfverkeer mogelijk te maken, en krijgen we straks geen gerestaureerd monument dat dit keer aan de rechterkant 'verminkt' is..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2018 17:57 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

ik zal nog eens enkel foto's posten van de werken aan de roofvogelvolière, want daar vordert men elke dag een beetje.
Deze week is men begonnen met de bakstenen voor de grijze snelbouwsteen op te metsen. Vandaag was men met een kraan betonnen dekstenen/dakbalken (of hoe dat ook mag heten) op het binnenverblijf achteraan aan het plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Mei 2018 18:33 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Ja, muurtjes gaan snel omhoog! En er staat een transportkist in het okapiperk er tegenover.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mei 2018 11:09 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Buidelwolf schreef:
Ging daar geen metalen net over komen?

Er is inderdaad een metalen net over gekomen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2018 17:45 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

kennelijk ging er heel wat fout met mijn laatste foto's.
Poging 2:

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mei 2018 18:26 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Dat is al heel wat beter zichtbaar! Bedankt. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2018 17:30 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Het nieuwe uitkijkpunt bij de olifanten wordt blijkbaar een houten brug die de locatie van de oude uitkijktoren en het kijkplatform naast de giraffen met elkaar verbindt. Hoewel de brug nog niet af is, heeft men de rond de rest van het olifantenverblijf overal hoge hagen aangeplant, zodat de dieren op dit moment nauwelijks zichtbaar zijn voor het publiek.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2018 18:27 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Zoozot schreef:
Hoewel de brug nog niet af is, heeft men de rond de rest van het olifantenverblijf overal hoge hagen aangeplant, zodat de dieren op dit moment nauwelijks zichtbaar zijn voor het publiek.

Een typische trend in de KMDA. Verblijven laten dichtgroeien en slechts met enkele inkijkpunten werken. In Planckendael is dit langs de buitenkant van de meeste volières ook gedaan wat het best moeilijk maakt om de vogels te observeren/fotograferen. Ook aan de pecari's, jachtluipaarden enzovoort zien we het. Op drukke dagen is dit echt nefast en vooral kinderen zien nog weinig met het laten dichtgroeien van al die perken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2018 19:03 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Men bouwt ook (op dit moment) slechts één hellende zijde aan dit platform rondom het verblijf heen... Hopelijk worden dat er nog twee, of de olifanten worden toch wel wat moeilijk op te zoeken met een rolstoel of kinderwagen op drukke dagen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Mei 2018 20:19 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Buidelwolf schreef:
Zoozot schreef:
Hoewel de brug nog niet af is, heeft men de rond de rest van het olifantenverblijf overal hoge hagen aangeplant, zodat de dieren op dit moment nauwelijks zichtbaar zijn voor het publiek.

Een typische trend in de KMDA. Verblijven laten dichtgroeien en slechts met enkele inkijkpunten werken. In Planckendael is dit langs de buitenkant van de meeste volières ook gedaan wat het best moeilijk maakt om de vogels te observeren/fotograferen. Ook aan de pecari's, jachtluipaarden enzovoort zien we het. Op drukke dagen is dit echt nefast en vooral kinderen zien nog weinig met het laten dichtgroeien van al die perken.

Ik heb persoonlijk op al mijn bezoeken nog nooit problemen gehad met de jachtluipaarden, volieres en pecari's, vaak zijn dit op drukke dagen juist de rustigste hoeken van het park. Door die planten krijgen de dieren ook veel meer privacy en natuurlijker ogende verblijven...
Zo'n brug die beschreven wordt is toch eigenlijk de ideale oplossing? Veel inkijk over het hele verblijf, en de dieren hebben minder direct contact met de bezoekers. Dit lijkt mij juist een positieve evolutie. Dat die hagen daar nu net iets te vroeg staan is jammer, maar vanaf die brug er staat is dat toch opgelost?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2018 07:41 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Toegankelijk sinds zondag :bravo:

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Mei 2018 14:30 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Netjes dat ze het toch al openen desondanks dat het (schijnbaar) nog niet volledig af is. Je kan wel al volledig het pad afwandelen?

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 387 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur