Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 387 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Bouwtopic Zoo Antwerpen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 Apr 2018 14:40 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

De doorgang vanaf de Vlaamse tuin naar de achteringang van de Okapishowstal, dus voorlangs de werf van de papegaaienvolières in opbouw, werd vrijdag opengesteld voor het publiek.
Zo kunnen we prima de vorderingen volgen, natuurlijk ;) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2018 06:50 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Afbeelding[Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2018 12:07 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Zou er gewerkt worden tijdens de Paasvakantie?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2018 13:18 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Ik vraag me nog altijd af waar en hoe ze de nacht/winterverblijven voor de papegaaien gaan plaatsen. Die volières hadden dat niet, tenminste indien ik mij dat goed herinner.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2018 15:12 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

De roofvogels beschikten over open nissen, gemetselde 'kamers' als het ware aan de achterzijde van hun kooi, die met een open boogvormige poort aansloten op de buitenkooi. Je ziet op de onderste foto de betonplaat die de bodem van de 'kamer' vormt van de kopvolière aan de linkerkant.
Het is allemaal niet groot, maar met voldoende isolatie, een systeem om de ruimte 's winters af te sluiten en wat extra warmtelampen, kom je al een heel eind.
Ik ben zelf ook benieuwd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2018 15:23 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:
De roofvogels beschikten over open nissen, gemetselde 'kamers' als het ware aan de achterzijde van hun kooi, die met een open boogvormige poort aansloten op de buitenkooi. Je ziet op de onderste foto de betonplaat die de bodem van de 'kamer' vormt van de kopvolière aan de linkerkant.
Het is allemaal niet groot, maar met voldoende isolatie, een systeem om de ruimte 's winters af te sluiten en wat extra warmtelampen, kom je al een heel eind.
Ik ben zelf ook benieuwd.

Herinner mij die nissen ook maar ik kan me niet voorstellen dat dat voldoende zou zijn voor tropische papegaaien. Als ik kijk naar de recente verblijven die o.m. in Walsrode gebouwd zijn en in Wuppertal aan het bouwen zijn, zitten daar toch telkens winterkwartieren bij.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Apr 2018 15:52 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Ja, snap ik.
Anderzijds, als ik kijk naar de volières in Planckendael, dan hebben de rode ara's en soldatenara's ook geen enorme binnenruimten...
We zullen het moeten afwachten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2018 15:35 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Ah, d'r zijn al foto's. Erg veel binnenruimte voor de verzorgers achter de schermen lijkt er niet te zijn, laat staan voor de vogels zelf. Maar mijn ervaring is dat zo'n fundering meestal veel kleiner oogt dan hij werkelijk is. Er is in ieder geval een wateraanvoer en afvoer voorzien.
Verder valt op dat er netjes om de openingen naar de Ommegankstraat heen wordt gemetseld. Wellicht komen er ramen in om wat daglicht achter de schermen te voorzien?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2018 15:45 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Apr 2018 20:32 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Waar ik nu ook wel benieuwd naar ben is ofdat ze de volières qua indeling zullen laten zoals vroeger, ofdat ze een aantal tussenschotten gaan verwijderen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2018 08:25 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Ik mag echt hopen dat deze kleine hokjes twee boven elkaar niet terugkomen. Met die deurtjes doet het denken aan The Green Mile...
Afbeelding
Er is ook een deurtje te zien naar een personeelsruimte achter de schermen. Ik vraag me af hoe dat er oorspronkelijk uit heeft gezien. Nogal krap, als de maat van de deur een indicatie is.
Op de historische tekening zie ik dit stukje niet terug. Is dit de achterzijde van de boog aan de rechterkant?
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2018 11:40 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Citaat:
Is dit de achterzijde van de boog aan de rechterkant?

Ja, daar bevonden ze zich, inderdaad.
Geen nood, die zullen zeker niet terugkeren als dierenverblijf.
Ze waren al een hele tijd voor de sloop omgebouwd tot één verblijf (middels een aangebouwde volière) waar bijvoorbeeld lang een koppel sperweruiltjes heeft geleefd.

Ook de tussenschotten tussen de middelgrote volières kunnen probleemloos weg.
Ik schat dat er naast de drie grote kopvolières, nog maximum vier verblijven komen in de tussenliggende kooien, misschien zelfs maar twee.
Dat biedt best wel wat aanvaardbare mogelijkheden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2018 18:16 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Wat me opvalt is dat er in de Paasvakantie niet lijkt te worden doorgewerkt.
Kennelijk meent de aannemer ruim voldoende tijd te hebben om voor de zomervakantie alles op te leveren. Dan moet het daar toch aan een verdomd snel tempo gaan binnenkort.

Overigens stond ik vandaag weer te kijken van hoe klein die ruimte is voor die volière. Ik begrijp echt niet hoe men die daar in wil passen. Lengte is één ding (al heb ik ook daar nog twijfels) maar qua diepte kan dat toch echt nooit?

Wat meer algemeen: het was over de koppen lopen vandaag in de zoo. Zo veel volk heb ik in zeer lange tijd niet meer gezien, los van het feit dat het net een lange winter geweest is.
Het stukje met volières tussen de voormalige varkens- en buffelgebouwen is sinds een week of twee trouwens terug opengesteld. Leek hier nog niet echt vermeld te zijn geweest.
Ziet er allemaal wat bizar uit, volières zijn compleet met hout afgeslagen en het glazen verblijf is smerig en helemaal leeg.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Apr 2018 19:26 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Kwestie van het formaat even in te schatten... kijken we even terug naar deze foto. :)

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2018 16:12 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

jurgen schreef:
Wat me opvalt is dat er in de Paasvakantie niet lijkt te worden doorgewerkt.
Kennelijk meent de aannemer ruim voldoende tijd te hebben om voor de zomervakantie alles op te leveren. Dan moet het daar toch aan een verdomd snel tempo gaan binnenkort.

Er is niet veel activiteit, maar er wordt gewerkt, door twee sympathieke metselaars die de achtermuur inmiddels tot de volle hoogte hebben opgetrokken. En ja, het lijkt erg krap allemaal. Maar kijk nog even hier naar.
Afbeelding

Ik denk dat het gebouw op de achtergrond komt te staan op de fundering die we nu zien, en dat de achterkant van de kooi hier op steunt. De eigenlijke volière zelf komt veel verder naar voren. Heeft geen betonnen bodem, gewoon de aarde met planten net zoals de buitenvolières bij het vogelhuis. En aan de voorkant komt nog een betonnen rand waar de voorkant van de kooi op komt te staan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 Apr 2018 16:31 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

De ruwbouwstenenmuur is inderdaad tot bovenaan opgetrokken lijkt het.
Nu stond er vrijdag op het linkse stuk het begin van een nieuwe constructie. Het nut daarvan is me niet bepaald duidelijk.

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2018 11:12 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Interessant om weten is dat de reconstructie van de roofvogelvolières aan de achterzijde licht zal afwijken van het originele grondplan. Er komt dus nog een stukje achter de deur die op de oude foto een paar posts eerder te zien is. De reden daarvoor is simpel: de ara's hebben ook een binnenverblijf nodig en uiteraard is er tot die binnenverblijven ook een toegang nodig. In tegenstelling tot wat vaak gedacht werd, gaf de eerder vermelde deur niet uit op een dienstgang die doorliep tot aan de andere zijde van het gebouw, maar was het slechts een opslagruimte (voor de panelen die voor de triestige kleine kooitjes geplaatst werden)

Ter illustratie het originele ontwerp / bouwplan van Servais:

Afbeelding(klikken op de kleine versie voor een veel grotere)

Voor zover ik de moderne plannen kan interpreteren worden al die kleine kooitjes samengevoegd tot (een deel van) het binnenverblijf van de ara's en staan die op hun beurt (in beide vleugels van de kooien) dan weer in verbinding met alle resterende "zichtbare" kooien, dus zowel die in de ronding als die op beide koppen.

Om om het event te illustreren aan de hand van de nummers op mijn visualisatie van de indeling in 1936:

AfbeeldingAntwerp Zoo Bird of Prey Aviary by Hans De Bisschop, on Flickr

Verblijf 1 = A + 11 tot en met 17
Verblijf 2 = 18 tot en met 28
Verblijf 3 = ? / 29 tot en met 35 + B

Waarbij A en B de respectievelijke blokken met de kleine kooitjes waren

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2018 11:30 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Thx ScaraMcDuck, dat verduidelijkt al een en ander. 3 volières dus, ik had gegokt op 5. Benieuwd welke soorten er zullen komen en of ze gemengde samenstellingen gaan houden.

Ik hoop nu maar 1 ding met name dat ze die volières niet volgens 19E voorbeeld gaan inrichten...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2018 11:36 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Blijft uiteraard allemaal onder voorbehoud, maar het lijkt me geen onaannemlijke indeling. De kleine kooitjes zouden trouwens een glazen "wand" krijgen en geen tralies meer, niet abnormaal gezien het feit dat het moet dienst doen als binnenverblijf. Op de plannen zijn bovendien nog wel tal van tussenschotjes te zien (logisch als men de visuele identiteit wil bewaren) dus afhankelijk van hoe dat in het binnenverblijf doorloopt is er nog onderverdeling mogelijk denk ik, al zal dat eerder om praktische redenen zijn denk ik dan in plaats van voor verschillende soorten.

Over de invulling qua soorten heb ik geen (recente en dus zinvolle) informatie, ik kan enkel hopen dat het om soorten zal gaan die passen in het congo-biotoop in die hoek van de tuin :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 Apr 2018 14:18 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

ScaraMcDuck schreef:

Over de invulling qua soorten heb ik geen (recente en dus zinvolle) informatie, ik kan enkel hopen dat het om soorten zal gaan die passen in het congo-biotoop in die hoek van de tuin :)

Ik zie weinig mogelijkheden tot een Congo-invulling indien het klopt dat deze volières terugkeren als verblijf voor papegaaien + eraan gekoppeld dat de grijze roodstaarten blijkbaar een nieuw verblijf krijgen rond het Bonobogebouw in PL.

Iemand had eerder de idee geopperd dat, zodra de ara's uit het Vogelhuis zijn vertrokken, die grote volière een Congoinvulling zou kunnen krijgen met bv. 1.1 congopauw en 1.1 reuzentoerako.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 387 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur