Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 349 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Bouwtopic Zoo Antwerpen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2018 16:16 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Toch wel, er is wel degelijk begonnen met de heropbouw van de roofvogelvolières, maar ze zijn nog in het stadium van de funderingen waarvoor momenteel de bewapening wordt aangelegd (en met dit weer zal dat wel wat vertraging oplopen...).

Het tropisch vogelhuis was vandaag nog dicht.
Er zijn nu ook meerdere van de 'kleine' buitenvolières heringericht met nieuw substraat, boompjes, takken en rotsen.
Ik vermoed dat het gewoon om een grondige herinrichting gaat (niet stapsgewijs maar alles ineens) waarbij van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om de collectie hier en daar wat te herschikken, misschien met het oog op die papegaaienverhuizingen, die toch wat ademruimte creëert hier en daar.
Als het gerucht klopt dat de beo's en roodstuitlijstergaaien naar Planckendael zijn gegaan, dan kunnen de blauwwanghoningeters opnieuw naar binnen bvb. De vuurkopbaardvogels mogen van mij ook in een ruime vitrine. Het zijn soorten die je anders voor meer dan de helft van het jaar niet te zien krijgt.
Door de voordeur is te zien dat de vitrines momenteel zijn beplakt met de gekende roodwitte linten. De reïntroducties zijn dus aan de gang, het zal nu wel binnenkort openen.

De verbouwing van de papegaaienkant (soldaten- en hyacynthara's) is natuurlijk aan de orde, maar nu nog te vroeg: dat is voor na de verhuis.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 02 Mrt 2018 16:35 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Ok thx, zal dus tegen paasvakantie wel terug open zijn. Ik neem dit jaar nog eens een abonnement om de vernieuwingen te aanschouwen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2018 11:40 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

De roofvogelvolière mag langzaam gaan opschieten. Het is intussen begin maart en buiten wat grondwerken en het aansleuren van stellingen is er nog bijna niets ter plaatse gebeurd.

Als ze dan toch zo grondig aan het vogelhuis werken, hoop ik dat ze eindelijk die afschuwelijke "donkere" gang daar slopen. Het is een verspilling van plaats in dat gebouw, het zijn ontzettend kleine verblijfjes en het enige wat het zou moeten doen (de vogels met het donker als een natuurlijke barrière op hun plek houden) doet het niet eens. Die beestjes vliegen verdorie door heel het gebouw.

Weg ermee dus. :cathater:

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2018 12:24 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Onafhankelijk zijn de verblijven inderdaad erg klein, maar allemaal tesamen (want dit is ook gewoon hoe ze gebruikt worden door de vogels) valt dit echt heel prima mee, en zou ik zelfs stellen dat het voor de vogels beter is dan wanneer alle verblijven samengegooid zouden worden. Op deze manier heeft elke vogel steeds de keuze in welk verblijf het wil zijn, en met welke andere vogels het wil omgaan...

Het is, naar mijn mening, ook een van de meest iconische verblijven van de Zoo, en ik zou het heel jammer vinden moest het gesloopt worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Mrt 2018 13:58 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Zelf zou ik het beter vinden dat ze die verblijven iets vergroten (meer naar voren toe) en een aantal ervan samenvoegen zoals er al bij 2 is gedaan, maar het donkere concept behouden. Want zoals Vision aangeeft hebben ze wel veel vliegruimte maar tegelijk kunnen ze zich ook afzonderen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2018 14:09 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Vogelhuis is nog steeds gesloten. De grote ara's zitten vrolijk krijsend in hun onveranderde verblijf, dus daar is niets mee gaande. Er lijkt toch wel meer aan de hand te zijn dan alleen nieuwe plantjes. [speculatie]Misschien komt er een einde aan de vrijheid blijheid in de donkere gang?[/speculatie]

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2018 14:36 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Citaat:
Onafhankelijk zijn de verblijven inderdaad erg klein, maar allemaal tesamen (want dit is ook gewoon hoe ze gebruikt worden door de vogels) valt dit echt heel prima mee, en zou ik zelfs stellen dat het voor de vogels beter is dan wanneer alle verblijven samengegooid zouden worden. Op deze manier heeft elke vogel steeds de keuze in welk verblijf het wil zijn, en met welke andere vogels het wil omgaan...

Ik kan me hier wel in vinden. Ik heb er onlangs een aangenaam kwartiertje gespendeerd en het is fascinerend en grappig om te zien hoe de vogels gebruik maken van die ruimte. Met een ferme 'middelvinger omhoog'attitude hebben ze lak aan het concept dat mensen voor hen hebben bedacht en doen ze gewoon wat ze zelf best vinden (en geen blinkend naamkaartje dat hen daar kan bij tegenhouden). Een soort gevederde revolutie ;) .

Los daarvan is de donkere gang voor de doorsnee bezoeker natuurlijk wel wat passé. Ik zou hem erg missen moest hij verdwijnen, maar zou de beslissing wel kunnen begrijpen mochten ze iets moois verzinnen op die plek. (Mijn wens bij uitstek: Kolibries!)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2018 14:57 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Ik zou heel graag de mooie collectie zangvogels behouden zien, maar wel in geüpdate verblijven: geen donkere gang meer, grotere verblijven (dieper, hoger, breder).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2018 20:10 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

De donkere gang is iconisch, en een van de dingen die ik onthoud als een kind uit Holland op bezoek in de jaren '70. Voor zo ver ik me kan herinneren, bleven de vogeltjes netjes in hun verblijf, toen. Daar is nu geen sprake meer van. Het was altijd iets wat mij blij maakte. Deze kleine vogeltjes evolueerden compleet nieuw gedrag door de generaties (hoeveel vogeltjes leefden hier in al de jaren)heen. Ze kunnen nu gaan waar ze willen zijn!
Een nachtmerrie voor de beheerders, zonder twijfel. Dus als de zoo hier iets tegen doet, dan begrijp ik dat wel. Maar ik zou de donkere gang missen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2018 20:33 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

De donkere gang is ook altijd één van de verblijven geweest waar de zoo altijd trots op was in publicaties, het zou sterk zijn moesten ze dat nu plots helemaal laten verdwijnen. Persoonlijk zie ik wel iets in het idee om de verschillende verblijven samen te voegen tot één grote volière met voldoende vliegruimte voor de mooie collectie zangvogels. Het probleem met de ontsnappende vogels is daarmee waarschijnlijk verleden tijd immers. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2018 20:59 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

De donkere gang is een leuk bedacht concept maar architecturaal van weinig waarde. Ik zie eigenlijk geen reden om het te behouden tenzij men zou ophouden om er dieren te houden. Maar wat stelt het dan nog voor?

Ik heb trouwens lang gedacht dat Antwerpen de enige was maar ik las onlangs (ben vergeten waar) iets gelijkaardigs in een Amerikaanse zoo.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2018 14:52 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Citaat:
De donkere gang is ook altijd één van de verblijven geweest waar de zoo altijd trots op was in publicaties

Walter Van den Bergh, toenmalig zoo directeur heeft het systeem gedeponeerd als 'Antwerp cage system' (hoewel sommigen insinueren dat hij de uitvinding onterecht als eerste claimde).

Citaat:
Ik heb trouwens lang gedacht dat Antwerpen de enige was maar ik las onlangs (ben vergeten waar) iets gelijkaardigs in een Amerikaanse zoo.

De Philadelphia Zoo was indertijd de eerste die het systeem toepastte op amerikaans grondgebied, in navolging van Antwerpen.

Citaat:
Een nachtmerrie voor de beheerders, zonder twijfel.

Bwaa, dat valt nogal mee, denk ik. Ik vermoed dat ze het wel interessant en vindingrijk vinden van de vogels. De enige structurele aanpassing is geweest dat men bij de in- en uitgang zware plastieken flappen heeft aangebracht ter vervanging van de antieken houten deuren, zodat de vogels hun territoria niet nog verder uitbreiden ;) .

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2018 20:53 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

ja de oplossing lijkt me eerder echt eenvoudig door gewoon plastieken lamellen in het begin van de gang en aan het einde van de gang te hangen zullen er ws bijna geen ontsnappingen meer mogelijk zijn net zoals men toepast in de buffelvoliere en het reptielenhuis, vogels zouden er enkel nog door kunnen vliegen wanneer bezoekers ze open houden en dan plots ook nog een vogel zicht tussen de bezoekers een weg naar buiten zou banen...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2018 21:52 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Boomkangoeroe Mike schreef:
ja de oplossing lijkt me eerder echt eenvoudig door gewoon plastieken lamellen in het begin van de gang en aan het einde van de gang te hangen zullen er ws bijna geen ontsnappingen meer mogelijk zijn net zoals men toepast in de buffelvoliere en het reptielenhuis, vogels zouden er enkel nog door kunnen vliegen wanneer bezoekers ze open houden en dan plots ook nog een vogel zicht tussen de bezoekers een weg naar buiten zou banen...

Wat we helaas van sommige bezoekers mogen verwachten vrees ik. Is/Was er in het reptielenhuis geen exta sas met deuren?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2018 12:11 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Citaat:
ja de oplossing lijkt me eerder echt eenvoudig door gewoon plastieken lamellen in het begin van de gang en aan het einde van de gang te hangen

Euh, voor alle duidelijkheid: dat is inmiddels al een paar maanden gerealiseerd, hé.
En dat lijkt goed te werken.
(vandaar dat ik zei dat men er eerder pragmatisch mee omgaat)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2018 16:16 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Ja, die flappen hangen er al een tijdje. Ze zijn ondoorschijnend, wat de gang een stuk donkerder maakt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2018 19:13 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

heel afrika krijgt een nieuwe grondloog kennelijk. Zowel bij de buffel als bij de savanne zijn kleine graafmachines an het werk, en het stuk van de zebra's is compleet beklinkerd. Toegegeven, modder ziet er niet uit voor de bezoekers, maar het is ook geen speelplaats van een lager school denk ik dan.

Roofvogelvolière is nog niet veel verschil, maar zolang men op/in de grond werkt is er van tussen de okapi's en de boomstekelvarkens bijna niets te zien.

Overigens, nog niet vermeld maar altijd de moeite vind ik, wordt er weer zeer veel moeite in de prachtige tuinaanleg gestopt. We zullen weer verwend worden zodra de paasvakantie aanbreekt!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2018 13:20 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Gisteren was ik in de ZOO. Doorheen de tuin waren er werken aan de gang, bv. op het kangoeroeperk, het zebraperk en het giraffenperk. Men was ook al begonnen met het aanpakken van de volière met o.a. de helmhokko's, maar die werken waren nog niet voltooid. Over een deel van de netten van de buffelvolière werd een vals 'bladerdak' geplaatst. De buffels waren niet te zien en de vogels hadden geen toegang tot de grote volière. Vriesland en het Vogelpaleis waren nog steeds gesloten. Met de tuinaanleg was men inderdaad ook bezig. De ZOO belooft er mooi bij te gaan liggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 Mrt 2018 19:51 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

vandaag hebben ze beton gestort achter de Moorse tempel.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 Mrt 2018 09:03 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Goed. Ik zag maandag al dat het wapeningsstaal er in lag. Als de fundering er eenmaal ligt zal het snel voorruit gaan.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 349 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur