Bouwtopic Zoo Antwerpen

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
iceskate
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: PD & PLD & Zoo Antwerpen

Re: Bouwtopic Zoo Antwerpen (2017)

Bericht door iceskate » maart 31, 2017, 09:07

Apenarend schreef:
Mabeke schreef:Zijn die bouwtekeningen ooit gepubliceerd geweest? Ik heb die hier nog niet eerder voorbij zien komen. Normaal is KMDA niet zo van het delen ;-)
Ik heb ze toch maar meteen voor alle zekerheid gekopieeerd ;)

Ik denk dat ze niet gepubliceerd zijn geweest door de zoo, maar ja ik heb ze ontvangen :)
Dit waren nog maar enkele plannen van bijna heel de z zone heb ik plannen van het gebouw voor en na de afwerking. Zoals lamagebouw, rundergebouw, egyptische temple, buffel+neushoorn gebouw, restaurant, dan het savane gebied, en buffelvoiliere gebied, dat zijn met plannen :)

De plannen zijn idd van 2014-2015 dus sowieso zijn er dingen verandert maar tot nu toe merk ik just dat het rundergebouw het enige is dat nog een vraagteken blijft al de rest klopt volgens mij wel met de realiteit.

jurgen
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door jurgen » april 1, 2017, 20:49

Het was gisteren druk in de tuin. Ik kruiste het pad van jonge gezinnen, een oud dametje met een rollator dat zich wel heel erg traag een weg door het park baande maar vooral veel middelbare scholieren.

Onder hen heel wat typisch Antwerpse klasgroepen. Klassen die heel de wereld leken te vertegenwoordigen, op West-Europa na, dat op zijn beurt geheel en al door de begeleidende leerkrachten voor hun rekening werd genomen.

Voor het eerst ook terug redelijk wat gidsen gezien, die tevens hun best deden zo boeiend mogelijk -dat mag ik dan toch hopen- de aanwezige jeugd wat kennis en interesse bij te spijkeren. Onder meer aan de pinguïns (helaas nog steeds met netten) naast de waadvogelvolière (die weer helemaal gezien mag worden). Ook het nieuwe okapiperk begint langzaam groen te kleuren. Hier heeft men voor graszaad gekozen in plaats van grasmatten.

Ook andere gebieden van schoolgaand Vlaanderen lieten op deze zoveelste opvallend warme maartdag van zich horen. Een groepje 13-jarige meisjes was uit het verre West-Vlaanderen voor een, duidelijk verplicht, tripje naar de zoo afgezakt. De dieren konden de meesten van hen klaarblijkelijk niet erg interesseren en enkele roergangers deden dan maar hun uiterste best om elkaar in hun onverstaanbaar keuterboerentaaltje de loef af te steken.*

#grapje hé lezers, politiek incorrecte modus uit# ;)

Overigens nog opvallend en de enige werkzaamheid aan het mensapenperk: De grote stalen pilaren die, zoals eerder werd opgemerkt, bruinachtig beige van kleur waren en perfect aansluiten bij de kleur van de huidige verblijven werden gisteren grijs geverfd.

*twee scheepvaartgerelateerde woorden/zegswijzen in één en dezelfde zin overigens :vriendjes:

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » april 1, 2017, 22:47

jurgen schreef: Ook andere gebieden van schoolgaand Vlaanderen lieten op deze zoveelste opvallend warme maartdag van zich horen. Een groepje 13-jarige meisjes was uit het verre West-Vlaanderen voor een, duidelijk verplicht, tripje naar de zoo afgezakt. De dieren konden de meesten van hen klaarblijkelijk niet erg interesseren en enkele roergangers deden dan maar hun uiterste best om elkaar in hun onverstaanbaar keuterboerentaaltje de loef af te steken.*
Ge mög gie blie zn da ter nog westvlamingn wiln komn noar euje tun ;)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » april 2, 2017, 19:59

Anders zoei wel ne kjer boel kunnen ein met ikke

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing » april 4, 2017, 20:40

Netten gaan omhoog...
Afbeelding

Hier kun je mooi zien hoe de perken voor de gorilla's, de homo sapiens en de chimps liggen ten opzichte van elkaar.
Afbeelding

En nog een blik op het ver gevorderde giraffenperk.

Afbeelding

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » april 7, 2017, 14:07

Er is beplanting verschenen tussen het terras van het restaurant en de apenkuil.
Afbeelding

En er wordt nog steeds gewerkt aan de netten.

Afbeelding

Rafiaan
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln

Bericht door Rafiaan » april 11, 2017, 13:49

- Vlak aan de inkom is het pad rechts dat je meteen naar het Rotondegebouw voert geblokkeerd met enkele plantenbakken en aarde. Waarschijnlijk om de bezoekersroute beter aan te tonen. Er is wel nog een smal stukje pad over voor wie dat wil.
- De netten werden verder geïnstalleerd.
- Voor de volières van de soldaten- en hyacinthara's is nu beplant en er liggen rotsen, waardoor je niet meer tot bij de volière van de hyacinthara's kan komen. Ook de paaltjes die een mogelijke uitbreiding van de soldatenaravolière aangaven zijn weg. Hopelijk zijn de plannen niet opgeborgen. Op termijn zou ik deze uitgebreide volière de ideale locatie vinden om de kongopauwen in de spotlights te zetten, in combinatie met een soort toerako.

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » april 11, 2017, 21:12

Aan de zijde van het Giraffenpleintje is een nieuwe muur gemetseld ter continuatie van de achterzijde van het lamagebouw. Er moet nog worden gevoegd, maar het ziet er al goed uit.
Afbeelding

Luipaard
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Rotterdam

Bericht door Luipaard » april 15, 2017, 10:09

Enkele nieuwtjes n.a.v de algemene vergadering van de K.M.D.A.:
- het knopen van de netten voor de mensapen zal in totaal 2 maanden duren, aangezien het een zeer delicaat werkje is. Met de chimpansees zal ook in de toekomst niet gekweekt worden, bij de gorilla's zal dit wel gebeuren nadat er een extra vrouwtje is toegekomen.
- het einde van de werken aan het perk voor de giraffen en zebra's is voorzien voor einde mei.
- in de loop van juni zal de aannemer alles ontruimd hebben, zodat er, tijdelijk, geen werken zichtbaar zijn.
- Tegen 21/07/2018 (175 jaar zoo) zullen 2 white lip neushoorns het rundergebouw bevolken. Er is 10 tot 15% kans dat dit niet lukt (Erfgoed Vlaanderen!).
- Het bonoboproject in Planckendael (aanzienlijke uitbreiding van het gebouw) start in het najaar 2017 en zou in de zomer van 2019 moeten gerealiseerd zijn.
- Er is nog steeds sprake van 2 katachtigen (plus leeuwen) in de zoo. Dit is m.i. zeker mogelijk, aangezien het hier toch over 2 verbijven gaat over een gezamelijke lengte van ruim 100 meter op een breedte van 15 tot 30 meter en er ook in de hoogte kan gewerkt worden.
- In de toekomst zouden er nog grote werken voorzien zijn aan het jubileumcomplex, dat nog steeds kampt met een ernstige vorm van betonrot.

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » april 15, 2017, 11:04

Luipaard schreef:Enkele nieuwtjes n.a.v de algemene vergadering van de K.M.D.A.:
- het knopen van de netten voor de mensapen zal in totaal 2 maanden duren, aangezien het een zeer delicaat werkje is. Met de chimpansees zal ook in de toekomst niet gekweekt worden, bij de gorilla's zal dit wel gebeuren nadat er een extra vrouwtje is toegekomen.
Gaan ze nu effectief een uitdoofbeleid hanteren bij de Chimps?
Is dit omwille van plaatstekort of omwille van de onzuivere groep (dan zouden ze na dit beleid terug gaan kweken)?
Luipaard schreef: - het einde van de werken aan het perk voor de giraffen en zebra's is voorzien voor einde mei.
Gaan hier nu ook de Struisvogels uit Planckendael lopen?
Luipaard schreef: - Tegen 21/07/2018 (175 jaar zoo) zullen 2 white lip neushoorns het rundergebouw bevolken. Er is 10 tot 15% kans dat dit niet lukt (Erfgoed Vlaanderen!).
In de zin van: de ondergrondse nachtverblijven belemmeren het historisch erfgoed, want hier zie ik persoonlijk niet echt een probleem.
Luipaard schreef: - Er is nog steeds sprake van 2 katachtigen (plus leeuwen) in de zoo. Dit is m.i. zeker mogelijk, aangezien het hier toch over 2 verbijven gaat over een gezamelijke lengte van ruim 100 meter op een breedte van 15 tot 30 meter en er ook in de hoogte kan gewerkt worden.
2 katachtigen als in Tijgers en Amoerluipaarden, want in dat geval: You made my day!!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » april 15, 2017, 12:54

Bij solitaire kattensoorten moet je sowieso twee verblijven ontwikkelen, anders blijf je prutsen met alternerend uitlaten. Voor 2 grote soorten blijft dat toch een aanzienlijke ruimte die moet worden ingenomen, ookal lijkt het stuk dat beschikbaar is best groot. Enkele jaren geleden verscheen er hier kortstondig prachtige plannen die dit mogelijk lijken te maken, al zal het wellicht zeer krap zijn en misschien een te grote aanslag op de rest van de tuin.
Ik hoop daarom dat men opteert voor 1 grote en 1 kleine kattensoort: tijger of luipaard, en vervolgens een uit het rijtje Aziatische goudkat-nevelpanter of kleiner (vissende kat, roestkat, bengaalse tijgerkat, ocelot). Het liefst zie ik 1 bomenbewonende soort omdat ik denk dat de locatie zich daartoe wel kan lenen: een klimmer die via een grote boomstam tot boven geraakt zou wel spectaculair zijn. Technisch moeilijk maar niet onoverkomelijk. Enkel bijzonder aantrekkelijk voor katten die graag hoog zitten.
Ik heb geen persoonlijke voorkeur tussen tijger of luipaard. Instinctief zou ik telkens opteren voor de kleinste soort, type sumatraanse tijger of Java luipaard, maar ik vermoed dat de minimale oppervlakte-eisen op soortniveau zijn gedefinieerd, los dus van hoe groot de ondersoort is.En indien men zich beperkt tot 1 grote kattensoort, vormt ruimte geen probleem.
Aanvullend met een kleinere kattensoort waarbij de KMDA kan instappen in een bestaand kweekprogramma, zou zeker mijn voorkeur genieten.

Wat het uitdoofscenario van de chimps betreft: is dit ergens bevestigd door de KMDA. Het lijkt me wel dat het nieuw te bouwen verblijf (later) ook geschikt zal zijn voor heel wat andere soorten, gaande van primaten (gibbon, mandrills, diverse meerkatten), over roofdieren (nevelpanters) tot een zuidamerikaanse leefgemeenschap.
Extinction is forever!

Luipaard
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door Luipaard » april 15, 2017, 13:28

De neushoorns zijn voorzien in het rundergebouw.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » april 15, 2017, 14:01

Enkele nieuwtjes n.a.v de algemene vergadering van de K.M.D.A.:
- het einde van de werken aan het perk voor de giraffen en zebra's is voorzien voor einde mei.
- in de loop van juni zal de aannemer alles ontruimd hebben, zodat er, tijdelijk, geen werken zichtbaar zijn.
- Tegen 21/07/2018 (175 jaar zoo) zullen 2 white lip neushoorns het rundergebouw bevolken. Er is 10 tot 15% kans dat dit niet lukt (Erfgoed Vlaanderen!).
- Het bonoboproject in Planckendael (aanzienlijke uitbreiding van het gebouw) start in het najaar 2017 en zou in de zomer van 2019 moeten gerealiseerd zijn.
- Er is nog steeds sprake van 2 katachtigen (plus leeuwen) in de zoo. Dit is m.i. zeker mogelijk, aangezien het hier toch over 2 verbijven gaat over een gezamelijke lengte van ruim 100 meter op een breedte van 15 tot 30 meter en er ook in de hoogte kan gewerkt worden.
- In de toekomst zouden er nog grote werken voorzien zijn aan het jubileumcomplex, dat nog steeds kampt met een ernstige vorm van betonrot.
Bedankt voor de interessante informatie!

Is er in de marge van het giraffenperk ook iets gezegd over de oplevering van het Varkensgebouw?

Is er in de marge van het mensapenproject ook iets gezegd over de oplevering van de Okapiserre?

Luipaard
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door Luipaard » april 15, 2017, 16:17

Geen info gekregen over de andere perken.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » april 15, 2017, 19:13

Wat het uitdoofscenario van de chimps betreft: is dit ergens bevestigd door de KMDA.
Dit is wat ze al jaar en dag aan het doorvoeren zijn, en nu dus gewoon consequent voortzetten.

Wat mij betreft een goede beslissing. Eén mensapensoort in Antwerpen is - gezien de 'draagkracht' van het park - voldoende. Het chimpverblijf op lange termijn invullen met een andere soort is een optie, maar wie weet welke ontwikkelingen en eisen in de toekomst worden gesteld aan een gorillaverblijf met familiegroep? Het is niet denkbeeldig dat heel het mensapengebouw, met alle gecombineerde buitenperken worden toegewezen aan die ene soort. Misschien wordt een holder in de toekomst verplicht om een mannengroepje te huisvesten? Dat is dan alvast geen probleem.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » april 15, 2017, 20:20

zoofreak schreef:
Wat het uitdoofscenario van de chimps betreft: is dit ergens bevestigd door de KMDA.
Dit is wat ze al jaar en dag aan het doorvoeren zijn, en nu dus gewoon consequent voortzetten.

Wat mij betreft een goede beslissing. Eén mensapensoort in Antwerpen is - gezien de 'draagkracht' van het park - voldoende. Het chimpverblijf op lange termijn invullen met een andere soort is een optie, maar wie weet welke ontwikkelingen en eisen in de toekomst worden gesteld aan een gorillaverblijf met familiegroep? Het is niet denkbeeldig dat heel het mensapengebouw, met alle gecombineerde buitenperken worden toegewezen aan die ene soort. Misschien wordt een holder in de toekomst verplicht om een mannengroepje te huisvesten? Dat is dan alvast geen probleem.
Idd niet gedacht aan een mannengroep voor dat tweede verblijf. Een groot verblijf kan niet gezien het publiekspad tussenin. Maar 1 mensapensoort versus 3 grote kattensoorten botst ook een beetje met elkaar op het vlak van draagkracht.

Wat is de leeftijdstructuur van de chimps? Is dat iets voor halflange termijn?
Extinction is forever!

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » april 19, 2017, 10:16

Hier zien jullie alvast een plan van hoe de zone Z er zal komen uit te zien.

Afbeelding

En voor de aandachtige kijkers zie je nu ook dat wat al ergens achter de coulissen gezegd werd ergens ook zeer waarschijnlijk werkelijkheid zal worden en dat is dat er een tunnel zal worden aan gelegd tussen het nieuwe giraffenperk en het waarschijnlijk toekomstige neushoornperk aan het rundergebouw.
Zou zouden bvb de kleinere hoefdieren die het perk bewonen dan kunnen foerageren tussen de twee perken met enerzijds de neushoorns of anderzijds de giraffen
Het zou volgens de media dan ook de bedoeling zijn van de zoo om terug twee witte neushoorns te houden in het voormalige rundergebouw al had ik er persoonlijk liever de zwarte neushoorns gezien, deze vind ik meer charme hebben (persoonlijk dan) maar het zijn ook iets kleinere dieren die zo ook beter zouden passen in het rundergebouw.

Wat ook opvalt is dat ik zoals in voormalige plannen geen extra perken zie voor bvb de stekelvarkens of wrattenzwijnen. Wel worden de bestaande volieres waarschijnlijk ook mooier uitgewerkt zoals dit nu ook het geval is rond het vogelgebouw. Er is ook nog mogelijkheid voor een perk voor de grootoorvossen.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » april 19, 2017, 10:26

Jij hebt staan spioneren ;) .

Interessant plan, maar het voegt niet veel info toe over bvb het varkensgebouw.
Het toont de details van het giraffen/zebraperk, maar de vraagtekens over het varkensgebouw blijven bestaan.
De onderbroken streepjeslijn toont de contouren van het actieterrein van dit plan, en daar valt het varkensgebouw (en uiteraard rundergebouw) buiten.

Hoedanook: elk brokje info is welkom.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » april 19, 2017, 10:32

Wat me opvalt dat ook hier (zoals bij het mensapengebouw) het perk niet tot tegen het varkensgebouw loopt. Zou dit verboden zijn door Monumentenzorg of zou er een andere reden bestaan?
Extinction is forever!

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » april 19, 2017, 10:51

Uit vorige simulaties viel af te leiden dat vooraan het varkensgebouw (waar vroeger de perken waren) een publieksruimte gecreëerd wordt, wat ik een prima idee vind. Je betreedt dan het gebouw langs de zijde waar nu de volières staan, loopt er dwars doorheen en komt dan aan de andere kant op een kijkplatform, waar de historische hekjes in verwerkt zijn. Ik neem aan dat dat idee behouden blijft. Het verklaart dus ook waarom het perk niet tot vlak tegen het gebouw aansluit.

Plaats reactie