Bouwtopic Zoo Antwerpen

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Bouwtopic Zoo Antwerpen (2017)

Bericht door Boomkangoeroe Mike » maart 4, 2017, 22:58

Apenarend schreef:
Boomkangoeroe Mike schreef:Zo denk ik het inderdaad ook, ws nog tegen deze zomer wordt dit gehele stuk als 1 geheel geopend enfin dat hoop ik toch persoonlijk...
Bedoel je de zone rond en achter de Moorse tempel? Is er dan al een begin gemaakt van de voorbereiding voor het terugplaatsen van de oude roofvogelvolières? Want die zouden toch gebruikt worden voor de papegaaien?
Ja die zone bedoel ik inderdaad want daar zou deze terug komen te staan vlak tegen de ommuring met de straatzijde.
Ik denk dan ook dat deze er ook meteen komt omdat men in de zoo echt in fases wil werken en men na de verbouwingen in dit deel van de tuin meteen zou willen starten met het gedeelte ter hoogte van de katachtigen om zo tegen haar 175 jarige bestaan toch een mooie update gegeven te hebben aan de tuin.

Persoonlijk denk ik dat er daarom in planckendael zo weinig nieuws te rapen valt en men nu zich volledig wil focussen op de zoo.
Eenmaal de grootste verbouwingen dan in de zoo voorbij zijn DENK ik dan oo dat men in planckendael ook wel ergens een nieuwe eyecatcher wil maken om zo nog voor het volk voor een nieuwigheid te zorgen en de tuin ook zeker niet gewoon te laten zoals ze is want ook hier heeft men nog heel wat plannen (Grotere Europese zone, Enkele zones in het Afrika gedeelte vernieuwen, Alsook de ingang waar nu nog de Wisenten zitten van Azië vernieuwen, de kooien in het Amerikaanse beginstuk eens updaten bij de vogels,....)

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » maart 5, 2017, 11:06

Boomkangoeroe Mike schreef:
Apenarend schreef:
Boomkangoeroe Mike schreef:Zo denk ik het inderdaad ook, ws nog tegen deze zomer wordt dit gehele stuk als 1 geheel geopend enfin dat hoop ik toch persoonlijk...
Bedoel je de zone rond en achter de Moorse tempel? Is er dan al een begin gemaakt van de voorbereiding voor het terugplaatsen van de oude roofvogelvolières? Want die zouden toch gebruikt worden voor de papegaaien?
Ja die zone bedoel ik inderdaad want daar zou deze terug komen te staan vlak tegen de ommuring met de straatzijde.
Ik denk dan ook dat deze er ook meteen komt omdat men in de zoo echt in fases wil werken en men na de verbouwingen in dit deel van de tuin meteen zou willen starten met het gedeelte ter hoogte van de katachtigen om zo tegen haar 175 jarige bestaan toch een mooie update gegeven te hebben aan de tuin.

Persoonlijk denk ik dat er daarom in planckendael zo weinig nieuws te rapen valt en men nu zich volledig wil focussen op de zoo.
Eenmaal de grootste verbouwingen dan in de zoo voorbij zijn DENK ik dan oo dat men in planckendael ook wel ergens een nieuwe eyecatcher wil maken om zo nog voor het volk voor een nieuwigheid te zorgen en de tuin ook zeker niet gewoon te laten zoals ze is want ook hier heeft men nog heel wat plannen (Grotere Europese zone, Enkele zones in het Afrika gedeelte vernieuwen, Alsook de ingang waar nu nog de Wisenten zitten van Azië vernieuwen, de kooien in het Amerikaanse beginstuk eens updaten bij de vogels,....)
175 jaar zoo is in 2018. Indien ze nog aan die kattenverblijven gaan beginnen en klaar willen krijgen tegen de zomer van dat jaar, zal dat zeker niet de spectaculaire plannen zijn die hier enkele jaren geleden circuleerden. Indien de zgn. Z zone helemaal af zal zijn tegen de zomer van 2018 is er genoeg om mee uit te pakken. Laat die kattenverblijven dan maar ter gelegenheid van het 180ste verjaardagsjaar zijn.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » maart 5, 2017, 11:18

Bedankt voor de foto-update, foto's zeggen soms meer dan woorden. :)
Steeds weer onderweg enzo(o)!

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » maart 6, 2017, 11:50

Dank voor de foto's Jurgen, we zien elke keer toch weer wat vooruitgang.

jurgen
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door jurgen » maart 6, 2017, 21:23

Speciaal voor jullie vandaag een degelijk fototoestel meegenomen. Dat is toch een stuk aangenamer om te bekijken.
Tussen de regenbuien door (op dat vlak viel dat weer even mee) snel even de zoo binnengewipt vanmiddag.

Rond het hele feestpaviljoen/inganggebouw (of hoe het officieel ook heet) zijn alle stellingen inmiddels weg. Er worden nog wel wat kleine werken uitgevoerd maar dat zal nu wel snel afgelopen zijn.

Afbeelding

De buitenverblijven van de mandrils en een nog nader te bepalen apensoort zijn ook eens opgekuist en van nieuwe takken en ondergrond voorzien.

Afbeelding

Geen idee of deze struikjes nieuw aangeplant zijn of dat alles wat aangeharkt is, maar het zag er toch fris en nieuw uit op één of andere manier. Of ik zoek te veel naar tekenen van lente. Desalniettemin beginnen sommige struiken langzaam te botten en verschijnen hier en daar krokussen.

Afbeelding

Het inkomplein met het prachtige stationsgebouw. Ik ben benieuwd hoe dit er zal uitzien eens de bomen in blad staan. Het verdwijnen van zoveel grote bomen op zo'n korte tijd is toch één van de ergste verliezen voor het impressionante oude stadsdierentuin-karakter van de zoo vind ik. Helaas kan dit natuurlijk niet anders met deze werken en de gekende problemen met kastanjebomen.

Afbeelding

Bij de okapi's zijn de grasmatten afgewerkt en is vooraan een haagje aangeplant. Tevens lijkt me vooraan een stuk muur verlaagd te zijn?

Afbeelding

Afbeelding

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » maart 6, 2017, 21:32

Bedankt alvast Jurgen voor het uitstekende verslag !

Ps het verblijf naast dat van de mandrillen behoort nu toe aan de slingerapen.

jurgen
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door jurgen » maart 6, 2017, 21:36

Nog wat detailfoto's van het extra okapiperk.

Afbeelding

Afbeelding

De weg tussen naar het restaurant is al even afgesloten vanwege het benodigde materieel van groot kaliber dat hier een tijdelijke basis gevonden heeft.

Afbeelding

Links over de volledige hoogte van het glas was een gele plastic doek aangebracht. Hier werd de betonconstructie die het perk afbakent opgehoogd tot de rand van het gebouw.

Afbeelding

Ondertussen is dit gebied/verblijf bijna geheel ommuurd met de onderste platen. Mogelijk worden deze ook nog verhoogd als de aanzet tegen het glas een indicatie is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 6, 2017, 21:40

Mooie foto's Jurgen. Men sprak altijd van een okapiserre, maar dat lijkt toch gewoon een gebouw te zijn, of niet?
Extinction is forever!

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » maart 7, 2017, 16:32

De buitenverblijven van de mandrils en een nog nader te bepalen apensoort zijn ook eens opgekuist en van nieuwe takken en ondergrond voorzien
Heb je ook een foto van het tweede buitenperk? Het is namelijk juist dat perk dat zou moeten aangepakt worden omdat het een harde, betonnen ondergrond heeft en volgens mij moet voorzien worden van een biobodem...
Geen idee of deze struikjes nieuw aangeplant zijn of dat alles wat aangeharkt is
Ja hoor, dat plantsoen is nieuw beplant. Wel netjes, zo!
Bij de okapi's zijn de grasmatten afgewerkt en is vooraan een haagje aangeplant. Tevens lijkt me vooraan een stuk muur verlaagd te zijn?
Het is net andersom: de rest van de muur is recent verhoogd, en dat stuk (nog) niet.
Ondertussen is dit gebied/verblijf bijna geheel ommuurd met de onderste platen. Mogelijk worden deze ook nog verhoogd als de aanzet tegen het glas een indicatie is.
Dan worden die muren wel héél erg hoog! Benieuwd hoe dat visueel gaat overkomen. Niet te claustrofobisch, hoop ik.

Tot slot: (ik wil geen gegeven foto's in de bek kijken hoor :-)) heb je ook beelden van de giraffensavanne?

jurgen
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door jurgen » maart 8, 2017, 00:30

Mooie foto's Jurgen. Men sprak altijd van een okapiserre, maar dat lijkt toch gewoon een gebouw te zijn, of niet?
Dank je. Ik moet zeggen dat ik de discussies of plannen daarover niet echt gevolgd heb. Maar tenzij dit bijgebouw een glazen dak krijgt heeft dit met een serre -in de ruime betekenis van het woord- niet veel te maken volgens mij. Is dit ooit letterlijk zo naar buiten gebracht misschien?

Dan worden die muren wel héél erg hoog! Benieuwd hoe dat visueel gaat overkomen. Niet te claustrofobisch, hoop ik.

Tot slot: (ik wil geen gegeven foto's in de bek kijken hoor :-)) heb je ook beelden van de giraffensavanne?
Ik ben ook best benieuwd hoe dit gaat worden eigenlijk. De tijd zal het leren.

Van de savanne heb ik geen foto's. Ik bezoek de zoo tijdens mijn middagpauze en ik had in dit geval geen tijd om daar nog langs te lopen. Ik zal later deze week nog wel eens even langs gaan.

Vision
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje
Favoriete dierentuin: Singapore Zoo

Bericht door Vision » maart 8, 2017, 01:06

In dit artikel (http://www.zooantwerpen.be/nl/nieuws/be ... -regenwoud) wordt er expliciet een okapi-serre vermeld, en ik dacht dat er ergens gezegd werd dat deze naast het mensapengebouw zou komen; exact waar er nu een nieuw buitenverblijf gebouwd werd dus. (laatste foto van de eerste post van Jurgen op 06/03)

Die nieuwe aanbouw naast het mensapengebouw lijken mij gewoon extra stallen voor okapi's, zeker niet groot genoeg voor een gehele serre... Ik vraag me af of het serre-idee weggegooid is, of gewoon vertraagd?

Sowieso vind ik het extra okapi-perk, als dat zelfs is waar het voor zal dienen, een positieve evolutie is! Vult zeer mooi de ruimte tussen de Moorse tempel en het Mensapengebouw.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 8, 2017, 18:09

Ik vermoed dat die muren minder hoog gaan lijken voor de bezoekers. Van wat ik kan afleiden uit de foto's liggen de apenverblijven in de diepte en zal je dus van bovenaf kijken in de verblijven (bv vanuit het restaurant en van aan de voorkant). Indien het concept goed is uitgedacht zal je vanuit de lagere kijkzones (bv. de grot) niet meteen die hoge muren kunnen zien.

Ik zie wel nog steeds nergens plaatsen waar ze die netten gaan aan vastmaken? In Duitse tuinen hangen die mensapennetten toch vast aan grote pylonen die stevig verankerd zijn. Die netten zijn overigens ook niet te zien op het grondplan noch op de maquette die hierover kortstondig is verschenen (terwijl de netten van het buffelverblijf er wel op staan).
Extinction is forever!

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Boomkangoeroe Mike » maart 8, 2017, 20:52

Apenarend schreef:Ik vermoed dat die muren minder hoog gaan lijken voor de bezoekers.

Ik zie wel nog steeds nergens plaatsen waar ze die netten gaan aan vastmaken? In Duitse tuinen hangen die mensapennetten toch vast aan grote pylonen die stevig verankerd zijn. Die netten zijn overigens ook niet te zien op het grondplan noch op de maquette die hierover kortstondig is verschenen (terwijl de netten van het buffelverblijf er wel op staan).
Afbeelding
Ik vrees ervoor dat die netten juist wel zichtbaar zullen blijven

Dit kom je uit de maquette af te leiden maar ook uit de tekeningen vanuit de zichtpunten

Afbeelding
Afbeelding

Bij de chimps is er ook één van de steunpilaren zichtbaar vanuit het zichtpunt zelf op de tekening, de andere netten worden dan ws bevestigd aan de betonwand waar nog ws pilonen aan komen te staan.
Hopelijk worden de betonnen wanden ook verder afgewerkt met een natuurlijkgesteente en wordt de netten structuur ook nog doorgetrokken boven het bezoekerspad, hier kunnen dan ook nog enkele vogelsoorten in losgelaten worden wat de beleving enkel nog zou doen verbeteren voor de bezoekers

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » maart 8, 2017, 22:30

Je hebt helemaal gelijk Mike, maar ik kon het niet zien op de kopies die ik had opgeslagen.Ik ben blij met die netten hoor en hoop ooit dit te zien in Antwerpen :https://www.google.be/url?sa=i&rct=j&q= ... 4987366447
Extinction is forever!

jurgen
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door jurgen » maart 11, 2017, 09:29

Nog wat foto's van donderdag.

De groen/tuindienst is er stevig ingevlogen en vele planten voorzien de tuinen van de zoon an nieuw groen (en weldra met bloemen in allerlei kleuren).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op vraag van zoofreak ook nog even wat foto's gemaakt van de werken achter de Egyptische tempel. Er is echter geen andere hoek van waaruit je zicht hebt op wat er gebeurt (of het moest vanop het uitkijkplatform zijn eventueel).

Afbeelding

Afbeelding

Het rechtse gebouw voor de watussi's/bizons. Ook aan het rechterdeel van het dak van het rundergebouw wordt nu volop gewerkt/gesloopt.

Afbeelding

Afbeelding

Straks heb ik nog een paar fotootjes van de mensapen (het wordt duidelijk niet verhoogd want de stalen bevestiging"haken" om een net o.i.d. aan te bevestigen zijn inmiddels aanwezig.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » maart 12, 2017, 22:01

Dankje voor de foto's Jurgen.
Je had er nog een paar van de mensapen? ;)

jurgen
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril

Bericht door jurgen » maart 13, 2017, 23:46

Klopt, wegens drukte zowaar nog geen tijd gehad.
Ik post er even twee.

Is het trouwens bekend wanneer de maatregelen voor die vermeende vogelgriep worden opgeheven? Dat zou toch al een (kleine) verbetering zijn voor de zoobezoeker.

Afbeelding

Afbeelding

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » maart 14, 2017, 13:24

Dankje Jurgen.

Ik was er gisteren en dat schiet erg goed op.

Je ziet nu de volledige contouren van het gorillaperk en je kan de volgende vaststellingen doen:
. de gorilla's zullen inderdaad het buitenperk betreden via een ondergronds(e) gang(etje); de wandelweg voor het publiek loopt er overheen, tussen de vorige buitenverblijven en het nieuwe perk in (zoals zichtbaar op de eerste foto van Jurgen);
. de wandelweg voor het publiek loopt volledig om het perk heen, met op diverse plaatsen (minstens 3) grote uitsparingen in de muur waar glazen panelen voor een optimale doorkijk moeten zorgen; de wandelweg buigt af en daalt naar de ingang van de ondergrondse gang onder het restaurant die dit jaar al opgeleverd was;
. het gorillaperk is (dat zal wel niemand verbazen) op Antwerpse wijze niet overdreven groot; het moet het vooral hebben van niveauverschillen en kruisende zichtlijnen, zodat het publiek (en de dieren) nooit een volledig overzicht van het terrein zullen hebben; de architect heeft voor maximale variatie gezorgd binnen de (beperkte) beschikbare ruimte;
. ik kijk wel uit naar de lay-out van het chimpanseeperk; dat kan niet anders dan een langgerekte, eerder smalle strook worden tussen de gorilla's en de okapi's, een soort van hellende wand waar je tegenaan kijkt die loop van het bestaande mensapengebouw tot aan de uitloper van het nieuwe horecagebouw; hoe dat binnenin het gebouw geregeld is (en wat de functie van de nieuw bijgebouwde zijvleugel is op de tweede foto van Jurgen, kan op dit moment niet direct afgeleid worden).

Volgens mij zullen we snel de eerste pylonen de grond zien ingaan, voor de ophanging van het gaas.

Luipaard
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Rotterdam

Bericht door Luipaard » maart 14, 2017, 15:53

Dat er geen sprake is van een "vermeende" vogelgriep wordt aangetoond door de dierentuin in Wenen, waar men enkele dagen geleden alle pelikanen heeft moeten laten inslapen wegens vastgestelde vogelgriep.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode

Bericht door Limburg vooruit » maart 14, 2017, 17:40

Iemand enig idee wat er met de runderstal en de hutten gaat gebeuren? Want er is nu al zoveel gezegd dat ik het niet meer weet.

Een dikke pluim voor de groendienst daar, de tuin ziet er weer prachtig uit!

Plaats reactie