Bouwtopic Zoo Antwerpen

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Rafiaan
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp, Zoologischer Garten Köln
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Bouwtopic Zoo Antwerpen (2017)

Bericht door Rafiaan » januari 22, 2017, 19:58

Een paar updates uit ZOO Antwerpen:
- Aan de Egyptische Tempel werkt men aan het perk waar de afgelopen maanden de giraffen stonden.
Afbeelding
- Verspreid over de ZOO zie je dat het China Light Festival afgebroken wordt. Achter de Moorse Tempel staat een heuse verzameling.
Afbeelding
- Bij de werken tussen het Mensapengebouw en de Moorse Tempel wordt er nu ook gewerkt aan de voorste perken van de Moorse Tempel.
Afbeelding
Afbeelding
- In het Vogelpaleis staan vier verblijven leeg: aan de linkerkant van o.m. de middelbeo's tot en met o.m. de roodoorbuulbuuls.
Afbeelding
Afbeelding

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Avifauna

Bericht door Elwing » februari 1, 2017, 20:55

Update!
Uitbreiding Apenhuis...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Er wordt nog steeds gebouwd achter de tempel. Er is een fundering gelegd en er is nu bekisting te zien. Niet zeker wat ze hier aan het bouwen zijn.
Afbeelding

En de restauratie van het zebra en buffelgebouw schuift op naar rechts.
Afbeelding

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » februari 1, 2017, 21:02

Het lijkt er op dat de apen ondergronds gaan.

Vergis ik mij of worden de lamastallen achter een muur gestoken?
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » februari 1, 2017, 21:06

oh ja, nog een kleine fotoreportage van de prachtig gerestaureerde Tempel.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
img]https://c1.staticflickr.com/1/315/32273 ... a542_b.jpg[/img]

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » februari 1, 2017, 21:07

ik denk dat de muur het einde van het giraffenperk aangeeft.

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » februari 1, 2017, 21:14

Afbeelding

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » februari 1, 2017, 21:45

Prachtige fotoreeks van een prachtig gebouw Elwing.

Het muurtje zou inderdaad reeds bij de uitgang van de buffelvolière kunnen zijn, ik kan het niet goed zien.
Extinction is forever!

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » februari 1, 2017, 22:04

Vergis ik mij of worden de lamastallen achter een muur gestoken?
Neen hoor, dat is slechts een klein stuk muur dat helemaal aan het uiterste deel, ongeveer waar de ingang van de buffelvolière zich bevindt, is aangebracht. In feite wordt de gevel van het lamagebouw juist helemaal opgeknapt om als achtergrond decor voor het giraffenveld te dienen, als je kijkt vanuit de richting van het varkensgebouw.
De werken met bekisting en betonstort dienen vooral voor de aanleg van waterbekkens en grachten die de contouren van het perk zullen vormen.
Het lijkt er op dat de apen ondergronds gaan.
In feite worden beide perken aangelegd als een complex geheel waar maximaal gespeeld wordt met niveauverschillen, zowel de bewoonbare ruimte voor de dieren als de wandelwegen en uitkijkpunten voor het publiek. Op een bepaald punt zullen bijvoorbeeld de gorilla's zich inderdaad kunnen begeven in een zone die langzaam afglooit naar niveau -1, waar we vanuit de ondergrondse wandelweg door glazen kijkramen oog in oog met de apen zullen staan. Door de kijklijnen op verschillende plaatsen te onderbreken, zal je nergens een volledig ononderbroken overzicht krijgen over het hele terrein, wat verrijkend werkt voor de dieren en de 'kijkers'.
Prachtige fotoreeks van een prachtig gebouw
Ja, de tempel is heel mooi geworden. Alleen de glazen panelen voor de giraffenstal zijn nog niet vervangen en nog vuil en versleten. Ik vermoed dat ze die finishing touch aanbrengen bij de officiele openstelling van het giraffen/zebraperk.

Nog een opmerking bij het Rundergebouw: men is ook de poorten naar de voormalige runderstallen mooi aan het restaureren. Die zijn echter veel te smal om een neushoorn door te laten, dus ALS ze die soort daar ooit willen houden, dan zullen ze het gebouw via een andere weg moeten betreden en verlaten...

Dankje voor de mooie foto's, Elwing.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » februari 1, 2017, 22:10

Met 'de mensapen lijken ondergronds te gaan' bedoelde ik eigenlijk dat op een van de foto's van Elwing er precies een ondergronds gebouw is gemaakt met toegangen die uitgeven in het perk (het witte gebouw onder het maaiveld). Misschien dat het gaat om een ondergrondse verbinding met de binnenverblijven?
Extinction is forever!

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » februari 1, 2017, 22:23

Ik kan mij vergissen, maar het ding dat je beschrijft is in werkelijkheid erg ondiep en was in een handomdraai geconstrueerd. Veel ruimte van belang zie ik er niet in ontstaan. Het zou een technische ruimte kunnen zijn...
De gorilla's zullen denk ik de nieuwe buitenruimte gewoon kunnen betreden langs gelijkvloerse weg, door gewoon een paar grote glazen panelen in hun huidig 'veranda' weg te halen en zo een doorgang te creëren.
Wat nog steeds niet is opgehelderd is de vraag: hoe gaan de chimps van hun huidige binnenverblijven naar hun buitenperk geloodsd worden? Er zit een publieksgang tussen de twee...
Eén mogelijkheid is dat ze een nieuw binnenverblijf voor de chimps bouwen dat rechtstreeks aansluit bij hun buitenperk (wat je de 'achterkant' van het mensapengebouw zou kunnen noemen). Op de eerste foto van Elwing zie je dat er inderdaad een nieuwe constructie is gebouwd, de muur in zwarte snelbouwblokken op de foto. Het ziet er in realiteit niet enorm uit, maar het is niet onmogelijk.
Speculatie uiteraard, want de okapiserre moet er aan die kant tegenaan gebouwd worden, dus misschien heeft het een heel andere bestemming.

Het blijft vervelend dat we geen enkel deftig plan of maquette van deze zone te zien krijgen...
Misschien binnenkort, als ze met de nieuwe abonneewerving beginnen en de nieuwe projecten voor 2017 moeten gepresenteerd worden?

Cacatua
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Cacatua » februari 2, 2017, 13:48

zoofreak schreef:De gorilla's zullen denk ik de nieuwe buitenruimte gewoon kunnen betreden langs gelijkvloerse weg, door gewoon een paar grote glazen panelen in hun huidig 'veranda' weg te halen en zo een doorgang te creëren.
Het buitenverblijf van de gorilla's zal volgens de plannen die nu voorliggen niet grenzen aan het huidige 'buitenverblijf'. Het laten 'aangrenzen' was, naar wat ik begrepen heb, vooral een probleem voor Monumenten en Landschappen. De gorilla's zullen dus via een ondergrondse toegang naar hun nieuwe buitenperk moeten.

Vooraleer er gevraagd wordt waarop ik mij baseer: op de huidige plannen. Kan ik deze hier tonen? Helaas niet.

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » februari 2, 2017, 14:27

Vooraleer er gevraagd wordt waarop ik mij baseer: op de huidige plannen. Kan ik deze hier tonen? Helaas niet.
Nou, als je ze niet mag tonen, maar wel beschrijven, laat je dan eens goed gaan: wat kan je ons nog allemaal vertellen???

ScaraMcDuck
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Bericht door ScaraMcDuck » februari 2, 2017, 19:42

Afbeelding

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » februari 2, 2017, 20:32

Kijk, dat noem ik dus de daad bij het woord voegen :) .
Thx, ScaraMcDuck.
Meer van dat!

ScaraMcDuck
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: ZOO Antwerpen

Bericht door ScaraMcDuck » februari 2, 2017, 21:31

't Is helaas de enige afbeelding die ik heb ... en mocht ik nu nog weten van waar ik ze had. Mogelijk heb ik het bij één van de betrokken firma's ooit eens op Facebook of een ander dergelijk sociaal mediakanaal zien passeren, geen idee meer van.

Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2

Bericht door Boomkangoeroe Mike » februari 2, 2017, 23:31

ScaraMcDuck schreef:'t Is helaas de enige afbeelding die ik heb ... en mocht ik nu nog weten van waar ik ze had. Mogelijk heb ik het bij één van de betrokken firma's ooit eens op Facebook of een ander dergelijk sociaal mediakanaal zien passeren, geen idee meer van.
ja wat je al niet op fb vind hé

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Apenarend » februari 3, 2017, 09:35

Op de foto van ScaraMcDuck is te zien dat er eigenlijk nog een groot stuk grond tussen mensapen en voormalige hertenperken niet benut wordt ter hoogte van het huidige 'buiten'verblijf van de gorilla's. Dit is jammer maar wellicht ingegeven door het feit dat de gorilla's 's winters zichtbaar moeten blijven in het overdekte verblijf.
Extinction is forever!

zoofreak
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door zoofreak » februari 3, 2017, 10:21

ja wat je al niet op fb vind hé
Als je nog materiaal tegenkomt, hou je vooral niet in om het hier te plaatsen he Mike ;) .

Black Rhino
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Diergaarde Blijdorp

Bericht door Black Rhino » februari 6, 2017, 19:19

Egyptische tempel ziet er indrukwekkend uit, heb alleen één puntje! Vind het contrast tussen de vale vloer en de felle muren iets te groot. Wordt deze ook nog aangepast of blijft zo?

Elwing
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Elwing » februari 7, 2017, 20:16

de monumentale mozaiekvloer is in perfecte staat, maar hij wordt intens gebruikt! En daarom is hij vuil! De felle muren zullen in het gebruik minder fel worden, maar een ding staat vast- die vloer gaat altijd hard worden gebruikt. Ik moet zeggen, als een van de vrijwilligers die wekelijks de vloer van de Roma dweilen- er zit veel schoonheid in een gebruiksvoorwerp als een vakkundig gemaakte vloer. En de vloer van de Tempel, die doet mij echt wat. Juist omdat hij niet klinisch net is!

Plaats reactie