Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 387 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende
  Afdrukweergave

Bouwtopic Zoo Antwerpen
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 Dec 2016 15:21 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Plaats vanaf 2017 hier al het bouwnieuws uit Zoo Antwerpen.

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.

Profiel  

Re: Bouwtopic Zoo Antwerpen (2017)
BerichtGeplaatst: 05 Jan 2017 20:02 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Vandaag gezien:
- Het verblijf van de Gambia hamsterrat wordt waarschijnlijk aangepakt: de bodembedekking was verwijderd.
- Bij het Rundergebouw is het contrast tussen het reeds gerenoveerde deel en het deel dat ze nog moeten aanpakken zeer duidelijk.
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2017 08:23 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

ik neem aan dat het linkergedeelte gerenoveerd is?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2017 08:54 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Wat werd ook al weer de toekomstige bestemming van de oude Runderstallen. Was het horeca of zo?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2017 10:19 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Volgens de laatste plannen zou het een soort van museum worden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2017 14:40 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Zoozot schreef:
Volgens de laatste plannen zou het een soort van museum worden.

Ik dacht dat er op deze plek ook neushoorns kwamen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2017 16:04 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

De stal zou toch ondergronds gerealiseerd worden? Of was dat ergens anders :s
Lijkt me wel een flinke uitdaging, maar wel ruimtebesparend.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2017 16:56 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

De neushoorns zouden op de buitenperken komen met een ondergrondse stal, terwijl er een museum zou komen in het rundergebouw, maar echt concreet is daar nog niets van bekendgemaakt bij mijn weten. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Jan 2017 17:02 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Laten we maar hopen van niet (ondergrondse stal). Dat zou onvermijdelijk betekenen dat ze nog wat bomen gaan moeten kappen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Jan 2017 17:12 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

De oplevering van het project Rundergebouw zal vermoedelijk opgespaard worden voor 2018.
Vermits dit een jubileumjaar is (175 jarig bestaan) zullen ze wel willen knallen met iets bijzonders, en binnen dat plaatje passen neushoorns wel, natuurlijk. Maar expliciete communicatie hieromtrent zou ik nog niet direct verwachten.

(Oorspronkelijk stond een opgeknapt jubileumcomplex gepland voor 2018 maar dat lijkt me virtueel onmogelijk. In 2017 leveren ze de hele zone Z op - afwerking savannegebied en mensapenzone; als het rundergebouw dan 2018 wordt, kan vervolgens de werf logisch kantelen naar het jubileumcomplex, zodat alles nog netjes binnen het Masterplan 2020 afgewerkt is. Ik zou het een paar jaar geleden allemaal niet geloofd hebben, maar vandaag denk ik dat het haalbaar is.)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Jan 2017 15:28 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Van gisteren:
. ik had niet verwacht veel beweging te zien tijdens de winterstop maar zowel aan het mensapenproject als aan het giraffenperk werd gewerkt met graafmachines en betonstorters; ook aan het interieur van het mensapengebouw wordt verder gewerkt oa metselwerk in snelbouwblokken; het apenproject wordt duidelijk weer een complexe constructie met veel niveauverschillen zowel onder als boven de rooilijn; zonder plan is er kop noch staart aan te krijgen...
. de aannemer van de schilderwerken aan de Egyptische tempel is klaar en we kunnen het resultaat zowel binnen als buiten bewonderen; het is indrukwekkend om opnieuw middenin de tempel te staan en de herstelde en opgefriste muren, pilaren en plafonds te zien; de binnenstallen van de zebra's zijn klaar (wandbekleding, plafonds, luchtafzuiging, separatiewanden,...). Alleen de grote glazen panelen die de giraffen scheiden van het publiek zijn nog niet vervangen. Dat wordt ongetwijfeld bewaard voor het moment van de heropening van hun nieuwe veld.
. rundergebouw ligt volledig stil (niet abnormaal voor dakwerken in de winter...)
. voorlangs de buitenvolière van de Soldatenara's is met kleine stokjes een halfcirkelvormig gebied afgebakend; zijn dat de contouren van een nieuwe, vergrote volière die we binnenkort mogen verwachten?
. tot slot: waarom duurt het zolang vooraleer men start met de opfrissing van de kooien in het kleineapengebouw die nu al maanden leegstaan? (voormalige verblijven van de slingerapen)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2017 17:42 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Nog twee foto's van vandaag. Fundering ligt er al voor een deel bij de nieuwe apenbiotoop.
Afbeelding

Afbeelding

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2017 19:49 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Op de tweede foto zitten we normaal in de okapiserre, denk ik?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 17 Jan 2017 21:25 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:
1. Voorlangs de buitenvolière van de Soldatenara's is met kleine stokjes een halfcirkelvormig gebied afgebakend; zijn dat de contouren van een nieuwe, vergrote volière die we binnenkort mogen verwachten?

2. Waarom duurt het zolang vooraleer men start met de opfrissing van de kooien in het kleineapengebouw die nu al maanden leegstaan? (voormalige verblijven van de slingerapen)

1: Ja dat klopt er was inderdaad een vergroting van die volière gepland, wss komt ook hier een vernieuwde doorwandelgang van het vogelgebouw, het blijft wel de vraag of de donkere gang bewaard zal blijven. Aan de ene kant vrees ik ervoor omdat dit toch echt een historisch en uniek puntje is in de zoo maar andere kant vind ik het een beetje een verloren stukje waarmee zoveel meers kan gedaan worden.

2: Ik DENK dat men binnen een bepaalde periode eens het ganse gebouw een update zou willen geven en hopelijk ook ruimtes vergroten zo staat er bvb al een ruime tijd aan de buitenzijde een gebouw leeg thv het apengebouw mss wil men zo uitbereiden naar achteren toe en zo ook de zoo terug iets ruimer maken met meer ruimte voor de dieren, dit zou bvb een erg leuke plaats zijn voor een grotere doorwandelverblijf voor de zuidamerikaanse kleinere apensoorten (goudkopleeuwaapjes, de tamarins, pinchéaapjes en de oeistiti's,...) waarvan men een hele collectie heeft maar volgens mij te weinig benut er zijn dan ook zoveel meer mogelijkheden bvb klein regenwoud met combi van deze soorten....

Profiel  

BerichtGeplaatst: 18 Jan 2017 10:41 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

De échte grondige verbouwing van het Kleine apengebouw met eventuele uitbreiding richting Carnotstraat (speculatief, want nog nooit ergens bevestigd) is niet voor morgen en staat zelfs niet in het Masterplan 2020.
Ik kan me niet voorstellen dat ze zullen wachten om de kleinere verbouwingen die nu dringend zijn, uit te voeren. Je ziet dat in alle gebouwen: eerst zoveel mogelijk verbeteren binnen de gegeven limieten en dan (als er budget is) de grote middelen inzetten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2017 17:05 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:
De échte grondige verbouwing van het Kleine apengebouw met eventuele uitbreiding richting Carnotstraat (speculatief, want nog nooit ergens bevestigd) is niet voor morgen en staat zelfs niet in het Masterplan 2020.
Ik kan me niet voorstellen dat ze zullen wachten om de kleinere verbouwingen die nu dringend zijn, uit te voeren. Je ziet dat in alle gebouwen: eerst zoveel mogelijk verbeteren binnen de gegeven limieten en dan (als er budget is) de grote middelen inzetten.

Het Masterplan 2020 is biedt garantie meer, dit is al talloze keren aangepast.
Ik neem aan dat er wel ergens een renovatie gepland staat, anders zouden ze de voormalige verblijven van de bruinkopslingerapen niet zomaar leeg laten staan. Ik denk (en hoop) dat er in de nabije toekomst met deze soorten geschoven zal worden in verband met het mensenapenproject en de okapiserre (zijn er ondertussen al afmetingen van die serre bekend, want indien deze groot genoeg is, kan deze misschien wel mogelijkheden bieden.)
Een uitbreiding zou mooi zijn, maar ik denk dat de kans eerder klein is, als dat gebouw echt al lang leeg staat, zou de KMDA hier al wel eerder opgesprongen zijn, ze hebben immers niet zoveel mogelijkheden/kansen om de ZOO uit te breiden, waardoor ze elke kans moeten benutten.

Dit zijn natuurlijk speculaties, niets staat vast.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2017 21:22 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Tja, verschuivingen naar de okapiserre, dat kunnen dan maar enkel de mandrills, uilekoppen of guerzza zijn. Voor de mandrillen zijn er wel heel ingrijpende werken nodig, de uilekoppen lijken me te delicaat, de guerzza misschien, het zou wel mooi zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2017 22:19 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

De stokjes die men eerder heeft genoemd bij de soldatenara's lijken lijken mij eerder om ongelukken te vermijden. Voordien konden mensen gewoon hun vinger in de volière stoppen en er hangt geen bordje van gevaarlijk dier dus bij ongevallen krijgen ze weer de beschuldiging van slechte informatie en voor je het weet is er een rechtszaak.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 20 Jan 2017 22:53 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Apenarend schreef:
Tja, verschuivingen naar de okapiserre, dat kunnen dan maar enkel de mandrills, uilekoppen of guerzza zijn. Voor de mandrillen zijn er wel heel ingrijpende werken nodig, de uilekoppen lijken me te delicaat, de guerzza misschien, het zou wel mooi zijn.

De guereza' s (franjeapen) lijken mij op termijn mogelijks bij de gorilla's te komen.

Jarne schreef:
De stokjes die men eerder heeft genoemd bij de soldatenara's lijken lijken mij eerder om ongelukken te vermijden. Voordien konden mensen gewoon hun vinger in de volière stoppen en er hangt geen bordje van gevaarlijk dier dus bij ongevallen krijgen ze weer de beschuldiging van slechte informatie en voor je het weet is er een rechtszaak.

Wees gerust ik weet zeker dat deze volière uitgebouwd zal worden ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 21 Jan 2017 15:59 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Apenarend schreef:

De Franjeapen had ik ook in gedachten, qua grootte en benodigde ruimte kunnen zij hier misschien wel passen.

Ik blijf bij mijn standpunt wat betreft de Uilenkoppen bij de Gorilla's, mits genoeg vluchtmogelijkheden is dit volgens mij echt wel haalbaar. Ik denk overigens dat Amahoro in haar eentje weinig kans maakt om er een te pakken te krijgen, als de overige dieren (inclusief het nieuwe, toekomstige vrouwtje) hier ook niet in meegaan, zal ze het "jaaggedrag" wel afleren.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 387 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 20  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur