Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Plaats vanaf 2024 hier in dit topic al het nieuws uit Zoo Planckendael, voor velen dé speeltuin uit de KMDA, maar ook de plaats waar de groep kan uitpakken met grootse verblijven. Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief (enkel toegankelijk voor leden). Op naar een jaar vol beestige nieuwtjes en weetjes! :Nick:
Steeds weer onderweg enzo(o)!

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door seborga »

Gorilla Gust schreef:
31 dec 2023, 11:46
Zoo Planckendael, voor velen dé speeltuin uit de KMDA
In afwachting van berichten met nieuwswaarde vind ik het interessant om dit beeld met jullie eens te bekijken. No offence aan de boodschapper trouwens GG, want Planckendael en speelgelegenheden worden inderdaad wel vaker in één adem genoemd.

Is dit terecht? Is Planckendael één grote speeltuin? En hoe ervaren wij dit als volwassen dieren (-tuin-) liefhebbers die doorgaans geen kinderen meenemen?

Het is een objectieve vaststelling dat Planckendael zichzelf (deels) profileert zich als een gezinsvriendelijk park. Ze noemen zichzelf op hun website "[...]een stoer en avontuurlijk dierenpark [...] met fantastische dieren en coole speelplekken.". Marketinggewijs niet onlogisch en zowel binnen als buiten de dierentuinsector zet elke speler zich in de markt om zich te onderscheiden van concullega's en in de verf te zetten bij een bepaalde doelgroep. Maar voelen we dat ook zo aan als we door het park wandelen?

Starten doe ik met concrete cijfers. Hoeveel vierkante meters spendeert de dierentuin aan speeltuinen? Planckendael is volgens het Geoportaal van de overheid exact 428 302,20 vierkante meter groot, afgerond 42,8 hectare. Hierop heeft het aan de vier permanente horecapunten een vaste speeltuin. Op datzelfde portaal heb ik de oppervlakte van deze speelzones berekent en lichtjes naar boven afgerond om makkelijker te rekenen.
  • 'Algemeen' restaurant Toepaja in Azië heeft tussen de ingang en de evenementenhal enkele klimtoestellen op een oppervlakte van 750 vierkante meter. Op de kaart in het geel
  • De Ooievaar in Europa heeft de klimtoren achter het kasteel, deze zone neemt zo'n 1100 vierkante meter in beslag. Op de kaart in het roze
  • Afhaalrestaurant De Bonobo in Afrika heeft haar fameuze waterspeeltuin met de boot, in combinatie met de aanpalende schommels komt dit op 950 vierkante meter. Terug te vinden op de kaart in het lichtblauw
  • Rond de snackbar Wapiti in Amerika bevinden zich enkele toestellen: inclusief die aan de hyena's nemen ze ongeveer 1300 vierkante meter in beslag. Je vindt dit op de kaart in het paars
Daarnaast is er ook het bekende 'Wandelen door de bomen'. Dit is destijds geopend als wandelpad met een educatieve invulling. Die laatste is helaas (deels) weggevallen en onder het pad zijn later ook klimconstructies toegevoegd. Het is ondertussen iets meer dan een uitkijkpunt dus neem ik het voor de eerlijkheid op in de cijfers. Inclusief de tunnel en de hangbrug is dit 1900 vierkante meter. Ik heb dit in het bruin gearceerd.

In totaal komt dit op 6000 vierkante meter speelzone waarvan het bomenparcours bijna 1/3 inneemt. Dus 0.6 van de 42.8 hectare totale oppervlakte van het domein, omgerekend minder dan anderhalve procent is voorzien voor speelruimte.

Afbeelding

Zijn de eerder genoemde zones de enige speelse elementen in Planckendael? Zeker niet! Het moet gezegd zijn dat er naast de 'wandelroute voor volwassenen' hier en daar ook alternatieve, avontuurlijke paadjes zijn voor de jongste bezoekers, Omdat ze amper ruimte innemen, parallel lopen met de hoofdweg maar toch visueel uit het zicht zijn onttrokken heb ik ze uit mijn berekening gehouden. Idem voor uitkijkpunten waar er naast een klassieke trap ook al wel eens een 'jonger alternatief' is maar wat mij betreft geen afbreuk doet aan het plaatje.

Tot zover de droge cijfers.

Hoe ik zelf Planckendael ervaar? Het is mijn thuistuin, dat zegt al iets :p Ik kom als volwassen bezoeker met een focus op de dieren ruim voldoende aan mijn trekken. Het is geen pakweg Harry Malter of Mont Mossan waar je jezelf haast schaamt als je zonder kind binnenwandelt. De meeste speelzones liggen in een uithoek van de dierentuin en die aan de Ooievaar en Toepaja vallen amper tot niet op. Het 'originele' bomenparcours doe ik zelfs regelmatig! De enige speelplek die echt 'aanwezig' is, is wat mij betreft die aan bonobo's. Waarschijnlijk omdat het zo centraal ligt en je er meer dan één keer langsloopt. De kleinere, speelse elementen zoals het vlot aan de bonobo's vind ik ook genoeg weggewerkt.

Benieuwd naar jullie mening :)

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Apenarend »

Goeie analyse alvast, thx voor het werk. De totale opp valt idd goed mee, had ik zelf toch wat hoger ingeschat. Die avontuurlijke paadjes zou ik zelfs niet als speelelement geschouwen, eerder een beetje educatief en wat spannender voor de jongste bezoekers.

In verslagen zit ik wel eens af te geven op kinderen in dierentuinen, vaak overigens alleen maar als voorspelbaar rustpunt of bruggetje in een tekst, en ik kan mij in realiteit wel ergeren aan de hoeveelheid lawaai die grote groepen kinderen produceren, maar ik begrijp zeker de noodzaak voor dierentuinen om voldoende aandacht aan die leeftijdscategorieën te besteden.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Het valt uiteraard mee... maar het vormt wel mee het imago van het park naar mijn gevoel. Zeker bij Jan Modaal hoor je dit toch als een surplus wanneer ze een abonnement willen nemen.

En het gevoel van een speeltuin wordt natuurlijk versterkt door het loopfietsjes-festival dat het park soms op drukke dagen lijkt te zijn.;) In opvallend sterke mate tegenover andere parken, een fenomeen dat stilaan is gegroeid, maar voorlopig niet echt een grens lijkt te bereiken.
Steeds weer onderweg enzo(o)!

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door seborga »

Apenarend schreef:
05 jan 2024, 18:27
In verslagen zit ik wel eens af te geven op kinderen in dierentuinen, vaak overigens alleen maar als voorspelbaar rustpunt of bruggetje in een tekst, en ik kan mij in realiteit wel ergeren aan de hoeveelheid lawaai die grote groepen kinderen produceren, maar ik begrijp zeker de noodzaak voor dierentuinen om voldoende aandacht aan die leeftijdscategorieën te besteden.
Ik snap je wel. Ik ga ook vaak naar de dierentuin om op mijn gemakje dieren te bekijken of tot rust te komen. En op sommige piekperiodes van de schooluitjes is dat iets meer een uitdaging ;) Maar langs de andere kant vind ik het ook een taak van dierentuinen om de jeugd warm te maken voor de natuur. En je kan het ook zo bekijken: het zijn al die groepen die onze hobby betalen :cool
Gorilla Gust schreef:
05 jan 2024, 18:31
Het valt uiteraard mee... maar het vormt wel mee het imago van het park naar mijn gevoel. Zeker bij Jan Modaal hoor je dit toch als een surplus wanneer ze een abonnement willen nemen.
Ze adverteren er ook mee! En we moeten het er ook niet flauw over doen dan het gewoon een extra troef is.
Gorilla Gust schreef:
05 jan 2024, 18:31
En het gevoel van een speeltuin wordt natuurlijk versterkt door het loopfietsjes-festival dat het park soms op drukke dagen lijkt te zijn.;) In opvallend sterke mate tegenover andere parken, een fenomeen dat stilaan is gegroeid, maar voorlopig niet echt een grens lijkt te bereiken.
Goed dat je dit benoemt want ik ervaar dit ook zo!

Wellicht nemen mensen die dingen vaker mee omdat Planckendael, in tegenstelling tot stadsdierentuinen, traditioneel nog vaker met de wagen wordt bezocht en dan sleur je makkelijker die fietsjes mee? En je hebt in Muizen ook minder mensen die, al dan niet impulsief, snel voor een uurtje de dierentuin binnenspringen. Planckendael is vaker voor een langer, gepland bezoek, wat zeker een invloed heeft om dat mee te nemen.

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

In de buurt/ marge:

Door de overvloedige regen van de afgelopen dagen trad de Barebeek uit zijn oevers. Om het waterpeil terug onder controle te krijgen, installeerde De Civiele Bescherming pompen op de vaartdijk ter hoogte van Den Duikelaak, vlak voor de barebeek Zoo Planckendael binnenstroomt.

Naar een bericht op de facebookpagina van de gemeente Zemst

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Gebruikersavatar
okapi_els
Laafsekikker dikkopje (LC)
Laafsekikker dikkopje (LC)
Berichten: 194
Lid geworden op: 13 nov 2010, 15:32
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué
Locatie: Mechelen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door okapi_els »

seborga schreef:
05 jan 2024, 19:59
Apenarend schreef:
05 jan 2024, 18:27
In verslagen zit ik wel eens af te geven op kinderen in dierentuinen, vaak overigens alleen maar als voorspelbaar rustpunt of bruggetje in een tekst, en ik kan mij in realiteit wel ergeren aan de hoeveelheid lawaai die grote groepen kinderen produceren, maar ik begrijp zeker de noodzaak voor dierentuinen om voldoende aandacht aan die leeftijdscategorieën te besteden.
Ik snap je wel. Ik ga ook vaak naar de dierentuin om op mijn gemakje dieren te bekijken of tot rust te komen. En op sommige piekperiodes van de schooluitjes is dat iets meer een uitdaging ;) Maar langs de andere kant vind ik het ook een taak van dierentuinen om de jeugd warm te maken voor de natuur. En je kan het ook zo bekijken: het zijn al die groepen die onze hobby betalen :cool
Gorilla Gust schreef:
05 jan 2024, 18:31
Het valt uiteraard mee... maar het vormt wel mee het imago van het park naar mijn gevoel. Zeker bij Jan Modaal hoor je dit toch als een surplus wanneer ze een abonnement willen nemen.
Ze adverteren er ook mee! En we moeten het er ook niet flauw over doen dan het gewoon een extra troef is.
Gorilla Gust schreef:
05 jan 2024, 18:31
En het gevoel van een speeltuin wordt natuurlijk versterkt door het loopfietsjes-festival dat het park soms op drukke dagen lijkt te zijn.;) In opvallend sterke mate tegenover andere parken, een fenomeen dat stilaan is gegroeid, maar voorlopig niet echt een grens lijkt te bereiken.
Goed dat je dit benoemt want ik ervaar dit ook zo!

Wellicht nemen mensen die dingen vaker mee omdat Planckendael, in tegenstelling tot stadsdierentuinen, traditioneel nog vaker met de wagen wordt bezocht en dan sleur je makkelijker die fietsjes mee? En je hebt in Muizen ook minder mensen die, al dan niet impulsief, snel voor een uurtje de dierentuin binnenspringen. Planckendael is vaker voor een langer, gepland bezoek, wat zeker een invloed heeft om dat mee te nemen.
Hier zitten heel wat interessante dingen bij qua argumenten!

Qua oppervlakt valt alles inderdaad nog heel goed mee, maar als je alles beter begint te bekijken concentreren zich de opstoppingen en grotere druktes zich grotendeels rond de speelplaatsen alsook bij de grote publiekstrekkers (Olifanten en Bonobo's binnen bv). Ikzelf krijg bij de vele bezoekjes toch echt het idee dat het spelen en ontspannen van de kinderen (veel) hoger op het verlanglijstje staat dan naar de dieren kijken. Om nog maar te zwijgen van de ouders die vrienden meesleuren om 'bij te kletsen' en de kinderen maar wat laten doen.[ouderlijk toezicht; wat is dat?] Dat zijn inderdaad de mensen die zorgen voor de omzet met hun abonnement, maar ik krijg vaak het idee dat deze "yuppies" heel weinig geven om de dieren die er te zien zijn. Het enige wat je hoort zijn woorden als lief, schattig, cute en aaauw. Als ik het niveau, zowel interesse en algemene kennis, van de Belgen vergelijk met die in andere landen in Europa dan scoren wij in een dierentuin heel slecht! Een goed voorbeeld daarvan was de kwaliteit van ons zoomagazine in de laatste jaren.

En die fietsjes? Kijk eens naar Leipzig. Daar mag je er nog net mee in de dierentuin en na de draaipoortjes verzoeken ze je meteen om ze te stockeren in een container waarna je ze na het bezoek mag ophalen, ook steps. Bandje met nummertje erond en klaar. Geen drama's bij de ouders of kinderen.... Probeer dat hier eens, ik denk niet dat mensen het gaan pikken. Terwijl het enkele jaren geleden nochtans in het reglement stond dat het verboden was. Leipzig is qua opervlakte vergelijkbaar met Planckendael niettegenstaande dat het een stadsdierentuin is, dus dat de oppervlakte (te) groot is voor al wandelend te overbruggen lijkt me in dit geval een Belgisch excuus.
Doe maar normaal, want dan doe je al gek genoeg...

Gebruikersavatar
zoofan
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2485
Lid geworden op: 11 nov 2010, 14:55

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door zoofan »

Loopfietsjes, bolderkarren, .... Kinderen mogen precies niet meer zelf wandelen van hun ouders. Als prinsjes worden ze rond gereden met massa's snoep rond hun in de kar. Ik kwam er wel eens met de kinderen van mijn zus. Die wandelden gewoon en als we niet alle dieren hadden gezien en ze moe waren, gingen we naar huis. Kleine kinderen zien een paar dieren en willen dan toch vooral spelen.

Wat mij betreft mogen al zeker die fietsjes verboden worden zoals het tot voor kort was. Maar ik ben dan ook een oude knar/kar :s

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

zoofan schreef:
06 jan 2024, 10:20
Loopfietsjes, bolderkarren, .... Kinderen mogen precies niet meer zelf wandelen van hun ouders. Als prinsjes worden ze rond gereden met massa's snoep rond hun in de kar. Ik kwam er wel eens met de kinderen van mijn zus. Die wandelden gewoon en als we niet alle dieren hadden gezien en ze moe waren, gingen we naar huis. Kleine kinderen zien een paar dieren en willen dan toch vooral spelen.

Wat mij betreft mogen al zeker die fietsjes verboden worden zoals het tot voor kort was. Maar ik ben dan ook een oude knar/kar :s
Nee, ik geef u 200% gelijk. Mijne loopt al van zijn 3 jaar, de bolderkar was voor de rugzakken zodat pa niet 2 dagen met rugpijn rond liep.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door seborga »

Dieren in Antwerpse Zoo en Planckendael genieten met volle teugen van hun laat kerstcadeau
Antwerpen/Mechelen - De feestdagen liggen officieel achter ons en dat betekent dat ook de kerstbomen stilaan uit huis verdwijnen. Normaal gaat dat gepaard met een rituele verbranding (of een ritje naar het recyclagepark), maar in de zoo van Antwerpen en Planckendael krijgen de dieren de niet-verkochte bomen om mee te spelen.

Wat gebeurt er met kerstbomen die niet verkocht zijn? Simpel: de dieren in ZOO Antwerpen en Planckendael mogen er al hun driften en lusten op botvieren. En dat zorgt voor deze prachtige beelden van even prachtige dieren.

De exemplaren zijn getest op giftige stoffen. Wie zijn kerstboom naar de dierentuin wil brengen, is eraan voor de moeiten. De dierentuinen aanvaarden geen afgedankte bomen van particulieren.

Bron: GVA https://www.gva.be/cnt/dmf20240105_94585667


seborga
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2048
Lid geworden op: 30 jun 2011, 15:42
Favoriete dierentuin: Planckendael
Locatie: België

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door seborga »

Ik denk dat we allemaal willen dat ouders voldoende toezicht houden op hun kroost. Maar langs de andere kant, laat kinderen toch ook nog af en toe kind zijn. Ze zitten door de week al op de schoolbanken, als ze in het weekend in een speelse omgeving zich wat kunnen uitleven en tussendoor iets kunnen opsteken over de natuur lijkt me dat een goede situatie. Beter een uitje naar Planckendael dan naar de binnenspeeltuin, toch? Ik kom al in PLD toen ik nog aan de hand van mijn (groot-) ouders liep en heb meer dan een broek versleten op de speeltuinen in het park en kijk: met mij is het ook nog goedgekomen :cool
okapi_els schreef:
05 jan 2024, 22:16
Qua oppervlakt valt alles inderdaad nog heel goed mee, maar als je alles beter begint te bekijken concentreren zich de opstoppingen en grotere druktes zich grotendeels rond de speelplaatsen alsook bij de grote publiekstrekkers (Olifanten en Bonobo's binnen bv).

Goh, de speelzones zijn ook telkens gekoppeld aan een horecapunt en dat versterkt het gevoel natuurlijk. Deze combinatie is ergens wel logisch en zien we in de meeste tuinen terug. Zowel Antwerpen, Pairi Daiza als Pakawi en velen in NL hebben op z'n minst aan hun hoofdrestaurant een grote speeltuin die impact heeft op de omliggende verblijven.

De speeltuinen aan Toepaja en de Ooievaar bevinden zich ten opzichte van de wandelroute áchter het restaurant waardoor je er als bezoeker zonder kinderen geen last van hebt. De positie van de speelzone rond Wapiti/kinderboerderij is anders maar door de beperkte openingsuren van deze tent en de ligging in een uithoek van het park is het hier zelden écht druk.

Ik volg jullie wel wat de waterspeeltuin aan De Bonobo betreft. Deze is zeer aanwezig en op mooie dagen druk; ik mis hier een alternatief pad om deze wat te kunnen ontwijken. Een simpel wegje langs de Barebeek, met langs de speeltuin een rij struiken is voor mij al voldoende. Het is echter een publiek geheim dat de zone van de ingang tot de kinderboerderij de komende jaren heraangelegd zal worden. Commercieel is dit wel een interessante plek natuurlijk voor een speelzone: door die centrale ligging loop je hier vaker voorbij en met die speeltuin hou je bezoekers hier wat langer vast waardoor ze in het horecapunt al sneller iets bestellen. Ook hierin is PLD geen alleenstaand geval ...

Wat de drukte aan de populaire soorten betreft volg ik je ook. Planckendael heeft nu eenmaal een specifiek karakter met die grotere lussen. Maar daarin bieden die alternatieve routes voor kinderen juist een goede 'bypass' die het voor ons wat ontlasten. En de verschillende uitkijkpunten in de hoogte die de laatste jaren zijn gecreëerd zoals die bij de olifanten, de berberapen en de orangs, heb je wel de mogelijk om de dieren in alle rust te observeren zonder van de passage last te hebben.

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

seborga schreef:
06 jan 2024, 13:49
Ik denk dat we allemaal willen dat ouders voldoende toezicht houden op hun kroost. Maar langs de andere kant, laat kinderen toch ook nog af en toe kind zijn. Ze zitten door de week al op de schoolbanken, als ze in het weekend in een speelse omgeving zich wat kunnen uitleven en tussendoor iets kunnen opsteken over de natuur lijkt me dat een goede situatie. Beter een uitje naar Planckendael dan naar de binnenspeeltuin, toch? Ik kom al in PLD toen ik nog aan de hand van mijn (groot-) ouders liep en heb meer dan een broek versleten op de speeltuinen in het park en kijk: met mij is het ook nog goedgekomen :cool
Ben ik het volledig mee eens, laat een kind een kind zijn. Dat hoort niet in een bolderkar, maar in het rond te lopen.
Op speeltuigen laat je ze doen (binnen grenzen van normaal), maar in de wandelgangen horen ze niet te krijsen, voor fotograferende mensen in te lopen,...

Zo heb ik mijn zoon opgevoed, en als iedereen dat zou doen waren er geen problemen meer. Maar tegenwoordig merk ik in mijn omgeving veel mensen die kinderen hebben om bij de grootouders te zetten voor me-time, die vooral zich niet willen druk maken in de kinderen. Dus gaan we naar een zoo of pretpark en laten de kinderen gewoon los zonder enig toezicht.

Het is misschien vrij negatief geschetst, maar het is spijtig genoeg realiteit.
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Thalassa
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 3
Lid geworden op: 06 okt 2023, 19:25
Favoriete dierentuin: Planckendael

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Thalassa »

De vogels in de Afrikaanse volière zitten momenteel binnen. Door de sneeuw is het net beschadigd geraakt, en het moet hersteld worden en de kabels nagekeken.

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Apenarend »

Thalassa schreef:
22 jan 2024, 18:22
De vogels in de Afrikaanse volière zitten momenteel binnen. Door de sneeuw is het net beschadigd geraakt, en het moet hersteld worden en de kabels nagekeken.
Toch bizar, 5 cm sneeuw, je zou denken dat ze die dingen daar op maken.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 7646
Lid geworden op: 11 nov 2010, 17:12
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode, Burger's
Locatie: Limburg (België)

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Limburg vooruit »

Apenarend schreef:
22 jan 2024, 18:45
Thalassa schreef:
22 jan 2024, 18:22
De vogels in de Afrikaanse volière zitten momenteel binnen. Door de sneeuw is het net beschadigd geraakt, en het moet hersteld worden en de kabels nagekeken.
Toch bizar, 5 cm sneeuw, je zou denken dat ze die dingen daar op maken.
Dat is mijn idee ook, slecht onderhoud?
Waarom zijn er zoveel vragen
Waarom is er zoveel pijn
Waarom zijn er zoveel dingen
Die niet te begrijpen zijn

Apenarend
Laafsekikker (EW)
Laafsekikker (EW)
Berichten: 6542
Lid geworden op: 13 nov 2010, 17:20
Favoriete dierentuin: de BBB's
Locatie: Waregem

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Apenarend »

Limburg vooruit schreef:
22 jan 2024, 18:59
Apenarend schreef:
22 jan 2024, 18:45
Thalassa schreef:
22 jan 2024, 18:22
De vogels in de Afrikaanse volière zitten momenteel binnen. Door de sneeuw is het net beschadigd geraakt, en het moet hersteld worden en de kabels nagekeken.
Toch bizar, 5 cm sneeuw, je zou denken dat ze die dingen daar op maken.
Dat is mijn idee ook, slecht onderhoud?
Ik dacht dat ze onlangs nog vernieuwd was.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

tomplanckendael
Laafsekikkerdril (NE)
Laafsekikkerdril (NE)
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 nov 2022, 17:44
Favoriete dierentuin: planckendael

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door tomplanckendael »

hoe zit het nu eigenlijk met de kweek bij de olifanten en wat is het lot van de canvar want het blijft verdorie zo stil daar

Zoozot
Laafsekikker (EN)
Laafsekikker (EN)
Berichten: 1568
Lid geworden op: 12 okt 2011, 20:52
Favoriete dierentuin: Berlijn, Antwerpen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Zoozot »

tomplanckendael schreef:
24 jan 2024, 15:02
hoe zit het nu eigenlijk met de kweek bij de olifanten en wat is het lot van de canvar want het blijft verdorie zo stil daar
Nog geen nieuws. Volgens de laatste update was het de bedoeling dat hij tot nader order in Planckendael zou blijven om de koeien zwanger te krijgen (er zouden met Kai-Mook wel degelijk paarpogingen zijn geweest), maar het is nog niet bekend of er al iets "gelukt" is.

Gebruikersavatar
Boomkangoeroe
Laafsekikker (CR)
Laafsekikker (CR)
Berichten: 2784
Lid geworden op: 23 okt 2011, 20:34
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Locatie: Vlaanderen

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Boomkangoeroe »

Ze zouden er nu beter de plannen van voorheen bijhalen en bvb enkele dybowskiherten bij plaatsen of een varkensoort dit zou het lege perk een leuke toevoeging opleveren

Gebruikersavatar
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Berichten: 14924
Lid geworden op: 11 nov 2010, 13:23
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Locatie: België
Contacteer:

Re: Nieuwstopic Zoo Planckendael (2024)

Bericht door Gorilla Gust »

Eerste 50 ooievaars al aangekomen in ZOO Planckendael: "Uitzonderlijk dat ze met zoveel al terug zijn"
In ZOO Planckendael in Muizen bij Mechelen zijn de eerste ooievaars al aangekomen. Planckendael verwacht de meeste vogels normaal pas eind februari terug van hun tocht naar het zuiden, maar nu zijn er al 51 vogels gespot. Dat is een vierde van de ooievaarskolonie die in en rond het park leeft. "De vogels zijn dichtbij gebleven, omdat ze voldoende voedsel in de omgeving vonden", zegt Frédéric Verstappen, curator van de vogels in Planckendael.

We lezen er alles over op https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/01/24 ... nckendael/

Steeds weer onderweg enzo(o)!

Plaats reactie