Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 681 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 35  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic Zoo Antwerpen (2017)
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 09 Sep 2017 11:17 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Gaat goed daar de laatste jaren.

Loopt de kweek in Burgers ook nog zo goed?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2017 18:03 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Rafiaan schreef:
Dat had ik niet meer verwacht. Het verklaart vast waarom hun verblijf gesplitst was (en waarschijnlijk nog is.)

Geboren 22 augustus, en inderdaad waarschijnlijk het allerlaatste dat geboren werd in de Zoo ...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2017 18:31 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

waarom zou er volgend jaar geen jong kunnen zijn? :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 Sep 2017 19:02 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Pip schreef:
Rafiaan schreef:
Dat had ik niet meer verwacht. Het verklaart vast waarom hun verblijf gesplitst was (en waarschijnlijk nog is.)

Geboren 22 augustus, en inderdaad waarschijnlijk het allerlaatste dat geboren werd in de Zoo ...

En waarom??

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2017 08:52 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Limburg vooruit schreef:

Ik dacht dat het daar telkens een doodgeboren jong was of na enkele weken te zwak bleek te zijn.
Toch weet ik dat het onlangs wel eens is gelukt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2017 12:02 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Limburg vooruit schreef:
Pip schreef:
Rafiaan schreef:

En waarom??

Er gaan geruchten dat met de geplande verbouwingen in die zone, deze dieren (al dan niet tijdelijk) verdwijnen uit de Zoo. Maar dat is zeker nog niet bevestigd, er zijn diverse scenario's mogelijk op dit moment.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2017 12:07 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Dat zou wel een reden zijn om de zoo definitief links te laten liggen.
Dan hebben ze niks speciaals meer te bieden voor mij. Gebouwen en verblijven zeggen mij niet echt iets.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2017 12:39 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Dbelgian schreef:
waarom zou er volgend jaar geen jong kunnen zijn? :)

Omdat het aardvarken mannetje sinds April vertrokken is naar Colchester misschien ? ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2017 12:43 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Limburg vooruit schreef:
Dat zou wel een reden zijn om de zoo definitief links te laten liggen.
Dan hebben ze niks speciaals meer te bieden voor mij. Gebouwen en verblijven zeggen mij niet echt iets.

De gebouwen en tuinen zeggen mij persoonlijk heel veel, maar daarnaast is/was de collectie met zijn vele zeldzaamheden/specialiteiten toch ook de hoofdmoot om Antwerpen jaarlijks te bezoeken.

Ik lees op internationale fora toch ook in hoofdzaak teleurstelling over de collectieontwikkelingen in Antwerpen en ik moet me daar bij aansluiten: als je ziet wat er de laatste jaren verdwenen is in Antwerpen, dan compenseert die ene ouwe boomkangoeroe dat bijlange niet. Indien ik de lijsten van ScaraMeduck bekijk mag je spreken van een ravage.

Het hangt er natuurlijk vanaf welke richting men uit wil met het Jubileumcomplex: indien men echt een totale ombouw/renovatie wil, kan het niet anders dat - minstens tijdelijk - de collectie hier verdwijnt. Maar men heeft nog maar enkele jaren geleden het Nocturama zeer grondig gerenoveerd...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2017 12:59 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Er is inderdaad veel verdwenen, maar niet alleen omdat men het niet meer wou natuurlijk. In veel gevallen ging het toch ook echt om populaties die op langere termijn gewoon niet levensvatbaar te houden zijn wegens niet genoeg dieren in collecties voor een gezonde populatie.

Qua aantal verschillende soorten is er eigenlijk niet zo enorm veel veranderd. In Juli 2012 kwam ik zelf uit op 468 soorten. In juli 2017 stond dat op 451. Hoe je die evolutie zelf ervaart hangt vermoedelijk ook enorm af van persoonlijke voorkeuren en een deel buikgevoel. Dat doet me terugdenken aan iemand die hier onlangs postte dat er de afgelopen 2 jaar toch wel erg veel dieren gestorven waren, maar dat zijn er niet disproportioneel veel, wel gewoon een reeks individuele dieren die op leeftijd was én gekend was bij het publiek.

Er is wel een lichte (verre van dramatische) verschuiving te merken wat betreft het soort diersoorten. In 2012 waren dat er nog 123 met een speciale IUCN status, nu zijn dat er 105. Kanttekening die ik daarbij wel moet maken: ik weet uiteraard niet wat er op vlak van amfibieën, reptielen en andere kleine soorten allemaal gebeurt achter de schermen. Bij deze cijfers is ook geen rekening gehouden met verschuivingen binnen de KMDA zelf (naar het serpentarium en Planckendael)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2017 13:26 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Ik wil gerust een lijstje maken hoor.

Natuurlijk is zoiets persoonlijk, maar wat de huidige curatoren en directeur gegeten hebben weet ik niet, maar ze zijn de voeling met wat Antwerpen was volledig kwijt.
En dat zeg ik niet allen, maar intern wordt hier ook reeds langer over geklaagd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Sep 2017 14:57 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

aaronwwf schreef:
Limburg vooruit schreef:

Ik dacht dat het daar telkens een doodgeboren jong was of na enkele weken te zwak bleek te zijn.
Toch weet ik dat het onlangs wel eens is gelukt.

Het heeft idd een aantal jaar stil gelegen maar de afgelopen 2 jaar is het weer goed op gang gekomen ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2017 17:56 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Limburg vooruit schreef:

Natuurlijk is zoiets persoonlijk, maar wat de huidige curatoren en directeur gegeten hebben weet ik niet, maar ze zijn de voeling met wat Antwerpen was volledig kwijt.
En dat zeg ik niet allen, maar intern wordt hier ook reeds langer over geklaagd.

Welke opmerkelijke soorten zijn de voorbije jaren dan zoal verdwenen?
Ik kan me op dit moment niet echt een beeld vormen van welke unieke soorten zijn vertrokken.

Ze hebben nog altijd enkele belangrijke soorten:

Brilbeer, rode panda, balabackantjil, berbongo, himalaya thar, okapi, mishmi takin, bruinkopslingeraap, goudkopleeuwaapje mandril, mutslangoer, slanke lori, uilenkopmeerkat, hartmanns bergzebra, maleise tapir, goodfellowboomkangoeroe, koala, kogelgordeldier...

Om er maar enkele te noemen. Deze zijn stuk voor stuk bedreigde of kwetsbare soorten.

Dan heb je ook nog het Amoerluipaard en de jaguar, waarvan we de exacte bestemming nog niet weten, maar die de komende maanden nog altijd in de collectie zijn.
Verder is er nog de enige Oostelijke laaglandgorilla in gevangenschap en zijn er ook enkele algemene, maar nog steeds bedreigde soorten als de ringstaartmaki, rode vari, chimpansee, westelijke laaglandgorilla en aziatische olifant.

Daarnaast is het ook zeker dat onder andere de babiroesa, witte neushoorns en de tijgers binnen korte termijn terugkeren.

En dan zwijg ik nog over de vele toerako's, komodovaraan, zwartvoetpinguïn, andescondor, monniksgierenproject...

Ik wil maar zeggen dat de zoo nog steeds een mooie collectie heeft en dat afwezigheden omwille van verbouwingen maar tijdelijk zijn. Al heeft iedereen zijn eigen smaak en mening.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Sep 2017 20:02 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Over welke periode wil je het hebben? De laatste 10 jaar of is dit al te lang?

Natuurlijk hebben ze nog wel iets moois zitten, maar niks teveel meer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2017 09:54 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Gibbon2000 schreef:
Limburg vooruit schreef:

Welke opmerkelijke soorten zijn de voorbije jaren dan zoal verdwenen?
Ik kan me op dit moment niet echt een beeld vormen van welke unieke soorten zijn vertrokken.

Ze hebben nog altijd enkele belangrijke soorten:

Brilbeer, rode panda, balabackantjil, berbongo, himalaya thar, okapi, mishmi takin, bruinkopslingeraap, goudkopleeuwaapje mandril, mutslangoer, slanke lori, uilenkopmeerkat, hartmanns bergzebra, maleise tapir, goodfellowboomkangoeroe, koala, kogelgordeldier...

Om er maar enkele te noemen. Deze zijn stuk voor stuk bedreigde of kwetsbare soorten.

Dan heb je ook nog het Amoerluipaard en de jaguar, waarvan we de exacte bestemming nog niet weten, maar die de komende maanden nog altijd in de collectie zijn.
Verder is er nog de enige Oostelijke laaglandgorilla in gevangenschap en zijn er ook enkele algemene, maar nog steeds bedreigde soorten als de ringstaartmaki, rode vari, chimpansee, westelijke laaglandgorilla en aziatische olifant.

Daarnaast is het ook zeker dat onder andere de babiroesa, witte neushoorns en de tijgers binnen korte termijn terugkeren.

En dan zwijg ik nog over de vele toerako's, komodovaraan, zwartvoetpinguïn, andescondor, monniksgierenproject...

Ik wil maar zeggen dat de zoo nog steeds een mooie collectie heeft en dat afwezigheden omwille van verbouwingen maar tijdelijk zijn. Al heeft iedereen zijn eigen smaak en mening.

Laatste 7-8 jaar (begin van de grote werkzaamheden), verder teruggaan zou een beetje oneerlijk zijn vind ik :
zoogdieren, o.m. : anoa, kuifmakaak, mantelbaviaan, Ceylon hoelman, de bruijnpademelon, siamang, senegalgalago, gambia hamsterrat (?), Siberische tijger, witlippekari, wrattenzwijn, visayawrattenzwijn, lepelhond, babiroessa (?), dybowskihert, rode duiker

De Chapmanzebra's zijn vervangen door de Hartman bergzebra's. Steppeslurfhond, Balabac kjantil, Boliviaans doodshoofdaapje en klipdas zijn de nieuwkomers.

Over de vogels en meer bepaald de 'vele' toerako's: enkele jaren geleden waren er nog 8 soorten, de laatste keer dat ik er was (april) heb ik van nog welgeteld 3 soorten een bord zien hangen. Hokkoverzameling: idem. Fazanten: idem. Andere verzamelingen zoals bv. ibissen, zangvogels, zijn dan weer aangegroeid (lijk me).

Dit alles uit het hoofd en zonder te weten wat er effectief achter de schermen zit. Ik zou er mijn lijsten, wiki en ScaraMcduck's plattegronden moeten bijhalen om een definitieve lijst te maken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2017 10:21 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Apenarend schreef:
Laatste 7-8 jaar (begin van de grote werkzaamheden), verder teruggaan zou een beetje oneerlijk zijn vind ik :
zoogdieren, o.m. : anoa, kuifmakaak, mantelbaviaan, Ceylon hoelman, de bruijnpademelon, siamang, senegalgalago, gambia hamsterrat (?), Siberische tijger, witlippekari, wrattenzwijn, visayawrattenzwijn, lepelhond, babiroessa (?), dybowskihert, rode duiker

De Chapmanzebra's zijn vervangen door de Hartman bergzebra's. Steppeslurfhond, Balabac kjantil, Boliviaans doodshoofdaapje en klipdas zijn de nieuwkomers.

Over de vogels en meer bepaald de 'vele' toerako's: enkele jaren geleden waren er nog 8 soorten, de laatste keer dat ik er was (april) heb ik van nog welgeteld 3 soorten een bord zien hangen. Hokkoverzameling: idem. Fazanten: idem. Andere verzamelingen zoals bv. ibissen, zangvogels, zijn dan weer aangegroeid (lijk me).

Dit alles uit het hoofd en zonder te weten wat er effectief achter de schermen zit. Ik zou er mijn lijsten, wiki en ScaraMcduck's plattegronden moeten bijhalen om een definitieve lijst te maken.

Voor de mensen die het interesseert een overzichtje van wat er met de vermeldde verdwenen soorten gebeurd is:
- anoa: was al een overgebleven dier van Planckendael, in 2014 naar Praag verhuisd
- kuifmakaak: familie naar Planckendael verhuisd
- mantelbaviaan: naar Georgië verhuisd
- Ceylon hoelman: laatste dier in 2011 ingeslapen, dit was ten mogelijk de laatste in Europa, logisch dat de soort bijgevolg geen toekomst meer had
- de bruijnpademelon: naar Planckendael verhuisd, regelmatig zit er tussen koala's in nog wel eens een dier in Antwerpen
- siamang: al jaaaaaaaar en dag zaten daar vader Herbie en twee van zijn kinderen. Herbie is gestorven, de kinderen zijn verhuisd, zijn stamboom is erg goed vertegenwoordigd in de huidige populaite
- senegalgalago: zijn die nu echt weg?
- gambia hamsterrat (?): nog zo een twijfelgeval :p
- Siberische tijger: helaas de laatste twee tijgers op korte tijd (en redelijk hoge leeftijd) overleden, enigszins logisch dat de soort niet direct terugkwam gezien de bouwplannen
- witlippekari: naar Planckendael, sinds 2015 gradueel vervangen door Chaco-pekari
- wrattenzwijn: laatste nog niet zo lang geleden gestorven, geen idee of ze nog terugkomen na volledige afronding savannewerken
- visayawrattenzwijn: naar planckendael verhuisd
- lepelhond: was tijdelijke invullig van vrijgekomen leeuwenverblijf en perken in varkensgebouw na overlijden van wrattenzwijn Winston, zijn inmiddels allebei verhuisd naar andere dierentuinen
- babiroessa (?): tijdelijk niet meer in de collectie, er is op dit moment elke intentie om de soort in de (nabije) toekomst zeer te tonen
- dybowskihert: het heeft lang geduurd maar in 2015 zijn ze allemaal naar Frankrijk verhuisd
- rode duiker: veel pech gehad met individuele dieren, maar in de vernieuwde verblijven van de okapi's is plaats voorzien voor twee kleine antilopesoorten zoals duikers en dikdiks, ik verwacht ze dus terug zodra de okapi's volledig aan hun nieuwe verblijf gewend zijn én alle werken in die zone gedaan zijn

Nog nieuw: de goendi's uit Amsterdam, de gestreepte grasmuizen, de springhazen in Nocturama, de queenslandkoala ... en dan zijn er nog een reeks soorten die gekomen en gegaan zijn in de 5 jaar dat ik het nu redelijk gedetailleerd probeer bij te houden. De klipdassen zijn er trouwens nooit gekomen ;-)

Over de andere dierengroepen durf ik niks zinvols zeggen zonder mijn lijsten te raadplegen, dat is al helemaal een kakafonie van komen en gaan :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2017 10:25 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Thx ScaraMcDuck, altijd leuk om de reden te zien waarom iets is verdwenen.
De invulling in o.m. het Mensapengebouw was ik idd vergeten. En die klipdassen zijn daar niet of nog steeds niet aanwezig? Er was toch een nieuw verblijf voor hen voorzien op die plaats, staat dit dan momenteel leeg?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2017 10:41 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Ik ben niet zo uitgesproken negatief over het collectiebeleid als sommige anderen hier.
Ik probeer altijd in mijn achterhoofd te houden dat we in een transitiefase zitten tengevolge van de grondige verbouwingen én de switch van vaak verouderde, uitgedoofde restgroepjes naar nieuw, jonge individuen. Bij de zoogdieren zie ik dat wel goedkomen, afwezigheid is vaak slechts tijdelijk.

Dat de vogelcollectie is uitgedund, valt niet te negeren. Maar we hebben het er al vaak over gehad. Er is gekozen voor een andere manier van dieren tonen en de beperkte ruimte in Antwerpen biedt niet de mogelijkheden van bvb systematische kweek. Wat we verliezen aan soorten, winnen we hopelijk aan interessant gedrag en interactie.

Het aquarium is een afdeling die nooit beter, mooier en vollediger is geweest dan vandaag.

Een afdeling die mij een beetje zorgen baart is die van het Reptielenhuis. Daar voel je een zekere bloedarmoede, zowel in de collectie als in de kweekinspanningen. Er waren ooit andere, dynamische perioden... Hopelijk komt dat weer terug.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2017 12:02 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Collectiereducties ten gevolge van de transitiefase zijn natuurlijk perfect te begrijpen.

Mijn zorg betreft de vogelafdeling. Het feit dat er een aantal grote vrijevluchtvolières met meerdere soorten zijn bijgekomen juich ik zeker toe. Maar persoonlijk vind ik dat een gereputeerde tuin als Antwerpen ook moet blijven mikken op een tonen en kweken van een aantal moeilijker soorten, in aparte volières. Momenteel blijft daarvoor nog slechts 1 zone beschikbaar, nl. de nog niet gerenoveerde kant van het Vogelgebouw maar ik vrees dat die ten prooi kan vallen aan de eventuele uitbreiding van de roofdierperken. Veel hangt af van wat men met het Varkensgebouw gaat aanvangen (maar als de babiroessa's daadwerkelijk niet zijn geschrapt verwacht ik ze daar terug), en hoe de inrichting aan de Moorse tempel er met de oude roofvogelkooien gaat uitzien.
En tenslotte heb je nog het Kangoeroegebouw waarvan ik vermoed dat de huidige Oceanië-invulling zeker niet definitief zal zijn. Maar de vorige poging met vogels aldaar was niet bepaald geslaagd (toch niet qua zichtbaarheid) en persoonlijk verwacht ik op termijn daar eigenlijk eerder een aantal kleinere primaten (type kleinklauwaapjes).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Sep 2017 15:57 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

ZOO Antwerpen stelt voor: Het musicalspektakel ZOO of Life! Een verhaal vol liefde en dieren voor en door fans van de ZOO. Met honderden vrijwilligers en met Jelle Cleymans als gorillaverzorger, Tinne Oltmans als juf Ellen en nog vele anderen (Ivan Pecnik, Janine Bischops, Nele Goossens, Sandrine, Peter Thyssen, Barbara Dex,...) . Je komt toch ook? Laat je betoveren door dit spektakelstuk in de paasvakantie van volgend jaar. Koningin Elisabethzaal Antwerpen, naast de ZOO. Koop je kaarten op http://www.KoninginElisabethzaal.be

https://www.facebook.com/KoninginElisab ... zZZXA_DwAo

Of viewtopic.php?f=84&t=5066&p=77473#p77473

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 681 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 ... 35  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur