Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic KMDA
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016 22:15 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Voor of achter de schermen, wel of niet op de bordjes, de aantallen in het jaarverslag behelzen de totale collectie. Ongewervelden, voor ons onbegonnen werk, voor de zoo een makkie.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016 22:47 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

32 is de stand van zaken op dit moment (begin maart 2016). Dat geeft meteen ook aan waarom er een vast getal op plakken zo moeilijk is: sommige soorten verdwijnen, anderen komen er (weer) bij. In het zogenaamde "vlinderboek" in de wintertuin, werd / wordt melding gemaakt van 46 soorten vlinders, niet ondenkbaar dat er over een heel vlinderseizoen dus ook zoveel soorten aanwezig geweest zijn.

Mijn eigen 32 ongewervelden omvat op dit moment: 6 soorten in het reptielengebouw en 26 in het aquarium.

Ik weet niet in welke mate het jaarverslag de aantallen over een heel jaar of op het eind van het jaar weergeeft. Zeker bij minder lang levende soorten die bovendien ook nog eens niet in aanzienlijke aantallen aanwezig zijn, kan dat voor een enorm vertekend beeld zorgen natuurlijk.

Wat betreft de vissen: alle aquaria zijn open, dat klopt, maar er zijn er 7 die 2 of 3 "ruiten" groot zijn en die dus meer ruimte bieden aan een kleiner aantal soorten. Ook het "tropisch zaaltje" en de diverse aquaria in het middengedeelte van de zaal van vroeger vertegenwoordigde een enorm diverse hoeveelheid soorten. In mijn lijst van juli 2012 tel ik er zo maar even meer dan 100 soorten beestjes. In het huidige rifaquarium zijn dat er voor zover we officieel weten 40.

Voor bv. de zoogdieren is de vergelijking veel makkelijker.
Waren er in januari 2015 en nu niet meer: De Bruijnpademelon, Dybowskihert, kirks dikdik, kuifmakaak, lepelhond (achter de schermen?), Siberische tijger, Visayawrattenzwijn (achter de schermen?), witoorpenseelaapje en wrattenzwijn
Maar ten opzichte van dan zijn dan intussen volgende dieren (weer) "nieuw": Goodfellow's boomkangoeroe, Parmawallaby, Queenslandkoala, Ringstaartmaki en de rode vari.

Een aantal van die soorten lijkt niet "nieuw", maar dat heeft alles te maken met soorten die al dan niet tijdelijk even uit de collectie verdwijnen. Wie een lijst zou opmaken van alle soorten die zich in de loop van een jaar in de tuin bevonden hebben, die zou bv. - als er wel degelijk in 2016 al opnieuw tijgers komen - foutief kunnen veronderstellen dat er onafgebroken tijgers in Antwerpen gezeten hebben.

Om een lang verhaal kort te maken: de cijfertjes zeggen ook niet altijd alles :)

Ik hoop stiekem dat de origineel geplande schermen (de aansluitingen zijn er alleszins nog steeds) in het aquarium er ooit nog eens komen. Mits aangesloten op een onderhoudsvriendelijke IT backend (dat was niet het geval in het "oude" aquarium) kan je dan altijd de correcte stand van zaken weergeven zonder dat het je hopen tijd en werk kost :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2016 00:35 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Visayawrattenzwijn (achter de schermen?) weet ik zeker ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2016 15:45 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Dus zonder het aquarium (heeft olmen niet), heeft Antwerpen maar krap wat soorten meer dan Olmen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 07 Mrt 2016 16:02 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Het is ook de manier waarop je soorten houdt, en welke soorten, die een dierentuin interessant maken (of niet). Anders was Wildlands ook reeds op voorhand gefaald. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Mrt 2016 16:59 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Ik heb een mail gestuurd naar de zoo en ze zijn nu volop aan het registreren met een nieuw systeem. Ze konden voor de vissen nog geen definitief cijfer geven. Maar men kon bevestigen dat er meer dan 230 soorten in het aquarium zitten. Dat was het aantal dat ik had opgegeven van voor de verbouwing. Ik ga er van uit dat dit de vissen betreft, omdat men er na stelt dat men nog volop werkt aan het registratiesysteem van de vissen en dat nog niet alle soorten zijn geregistreerd.
Dan vertelt men me dat men de ongewervelden (voorlopig) nog niet registreert, maar dat men wel start tijdens de paasvakantie met 30 soorten vlinders en dan kan men nog soorten toevoegen.

Het jaarverslag en de registratie afwachten dus...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2016 13:08 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Zoals elders al werd aangehaald, komt er weldra een rookverbod (met specifieke rookzones waar het wel mag) in de KMDA parken. Zie: viewtopic.php?p=67365#p67365

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Mrt 2016 15:12 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Gorilla Gust schreef:
Zoals elders al werd aangehaald, komt er weldra een rookverbod (met specifieke rookzones waar het wel mag) in de KMDA parken. Zie: viewtopic.php?p=67365#p67365

Zoals elders al gezegd vind ik dit te ver gaande, zijn ze hun bezoekers beu ofzo. Binnen enige tijd weer janken dat ze weer bijna failliet zijn, ze kunnen nu PD al niet meer volgen, dit gaat hen bezoekers kosten. En ik vrees dat het hen veel bezoekers gaat kosten.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2016 05:01 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Ik vind het een meer dan normale stap voor een dierentuin, om eerlijk te zijn. Sowieso is vervuilde stadslucht (In het geval van antwerpen) al niet ideaal, maar daar bovenop ook nog eens sigarettenrook..

Dat, en als er specifieke zones zijn waar het wel kan is het toch niet zo'n extreem ongemak voor diegenen die niet zonder kunnen om daar even naartoe te lopen? Er zijn groenzones zonder dieren genoeg waar ik me die 'rookzones' kan inbeelden in beide parken.

Ik vind het uberhaupt eerder raar dat het ervoor wel kon, maar dat is een geheel andere discussie.

De overgang van het iets milieuvriendelijker omgaan naar het potentiële faillissement is wel een beetje heel drastisch. Overigens zijn er redenen waarom KMDA zo goed gesubsidiëerd wordt ten opzichte van PD, 'janken dat ze bijna failliet zijn' vind ik toch lichtelijk overdreven...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2016 06:57 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Vision schreef:
De overgang van het iets milieuvriendelijker omgaan naar het potentiële faillissement is wel een beetje heel drastisch. Overigens zijn er redenen waarom KMDA zo goed gesubsidiëerd wordt ten opzichte van PD, 'janken dat ze bijna failliet zijn' vind ik toch lichtelijk overdreven...

Laat ons even duidelijk zijn, ik probeer zo groen als het gras te zijn en doe er alles aan om zo gezond en natuurvriendelijk mogelijk te leven. Zo weinig mogelijk producten met palmolie (is moeilijk maar kan), zoveel mogelijk seizoensproducten en producten van hier (geen spaanse tomaten of aardbeien bv.), zoveel mogelijk bio, 3 keer per week geen vlees, hier komen geen spuitproducten in huis tenzij ecologisch verantwoord en deze in uiterste noodzaak (de natuur heeft bijna voor alles zelf een oplossing, je moet er enkel achter willen zoeken), .....

Zoals ik zei ben ik een ex-roker en fervent tegenstander van roken. Ik weet zelf wat die vuiligheid met uw lichaam doet en kan getuigen hoe ik me nu voel tegen toen ik rookte (was kettingroker). Maar de vervolging die tegenwoordig tegen rokers geldt vind ik vergaand. Een roker vergiftigd zichzelf (passief roken buiten kan bijna niet vind ik), mensen met kinderen moeten maar het verstand hebben buiten te roken, en als de partner niet rookt moet die maar ingrijpen want deze is volwassen.
Nu voor mij doen ze maar bij de KMDA, ik zal er geen last van hebben, heb 11 jaar geleden het verstand gehad deze vuiligheid buiten te gooien.

Ze zouden beter eens zo'n vervolging inzetten met alcohol en hoge snelheid i.p.v. sigaretten. Dit is veel schadelijker en hiermee breng je veeeeel meer mensen in gevaar dan enkel uw eigen persoon. Kijk maar naar de continuïteit van ongevallen als gevolg van alcohol of hoge snelheid.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Mrt 2016 08:50 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Alcohol is ook gevaarlijk, maar niet met mate. Roken wel, vandaar het grote draagvlak tegen het roken.

Het jammere is dat ze ons belastingssysteem in stand houden dankzij de vele taksen. Of in hun geval gelukkig... anders had het vast al overal verboden geweest. Ook de koop en verkoop. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2016 11:27 
Fictieve account
Fictieve account
Gebruikers-avatar

ZOO Antwerpen en Planckendael voeren een no kill-beleid in met betrekking tot zogenaamde surplusdieren. Dat hebben de dierentuinen beslist na gezamenlijk overleg met GAIA en minister van Dierenwelzijn, Ben Weyts.

Decennia lang al zetten wetenschappers van ZOO Antwerpen en Planckendael zich in voor het voortbestaan van bedreigde diersoorten. De afgelopen jaren vond er regelmatig een maatschappelijk debat plaats over surplusdieren. Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts greep de discussie aan om het bestaande beleid grondig te evalueren. Samen met ZOO Antwerpen en Planckendael toetste hij een en ander af bij dierenrechtenorganisatie GAIA en werd er nagedacht over dit moeilijke vraagstuk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2016 11:36 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Een groot contrast met bijvoorbeeld Diergaarde Blijdorp... Opmerkelijk die verschillen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2016 16:00 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

Vraag me erg af wat ze dan met die dieren gaan doen, ze bij de groep houden met de gevolgen van dien? Of ze naar andere parken verhuizen om ze vervolgens daar te euthaniseren?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2016 16:09 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Het zijn toch gewoon gezonde dieren? Super manier om ervaring op te doen met een nieuwe soort... En bijvoorbeeld ringstaartmaki's kunnen zelfs in een vrijgezellengroep bij particulier... Die vergunningen kan je regelen... Er bestaan ook vrijgezellengroepen in dierentuinen, zoals giraffes in Amersfoort...

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2016 17:21 
Laafs kikkertje
Laafs kikkertje
Gebruikers-avatar

hillegina schreef:
Het zijn toch gewoon gezonde dieren? Super manier om ervaring op te doen met een nieuwe soort... En bijvoorbeeld ringstaartmaki's kunnen zelfs in een vrijgezellengroep bij particulier... Die vergunningen kan je regelen... Er bestaan ook vrijgezellengroepen in dierentuinen, zoals giraffes in Amersfoort...

Ja dat weet ik ook wel, ze gingen meestal pas voor euthanasie als die mogelijkheden er niet meer waren of als ze helemaal niets meer voor het fokprogramma betekenden, dus vandaar mijn vraag..

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 Apr 2016 19:02 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Dat verklaard wel de komst van al die bizons uit Planckendael in Pairi Daiza... ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2016 18:33 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Het beheer van dierenpopulaties in ZOO Antwerpen en Planckendael
Afdrukken

11/04/2016

De Vlaamse dierentuinen spelen een belangrijke rol in het voortbestaan van bedreigde diersoorten. Via kweekprogramma’s onder wetenschappelijke begeleiding wordt gestreefd naar een gezonde en leefbare populatie. Dit is voor de dierentuinen vaak een moeilijke evenwichtsoefening, waarbij soms surplusdieren ontstaan. Dit zijn dieren die niet passen of een probleem vormen binnen het kweekprogramma. De afgelopen jaren vond er regelmatig een maatschappelijk debat plaats over de legitimiteit van het doden van deze surplusdieren. GAIA uitte een jaar geleden bijvoorbeeld hevige kritiek op het doden van een algazelle en twee bizons in Planckendael.

We hebben ons beleid nu verduidelijkt en aangescherpt in een aangepast charter. Dat gebeurde na overleg met Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts en dierenrechtenorganisatie GAIA.

De aangescherpte policy maakt onderscheid tussen twee soorten surplusdieren. Een eerste categorie bestaat uit die diersoorten waarvoor dierentuinen zich hebben georganiseerd in internationale kweekprogramma’s. De kweek is bij deze dieren in de eerste plaats gericht op bescherming, omdat anders het risico op uitsterven zeer reëel wordt. Het gaat bijvoorbeeld om de addax, waarvan er nog minder dan driehonderd dieren in de natuur leven en andere sterk bedreigde antilopensoorten van de Sahara. Met dit soort bedreigde soorten zullen ZOO Antwerpen en Planckendael blijven kweken, maar met grote terughoudendheid en met de bedoeling om een no kill-beleid vorm te geven. ZOO Antwerpen en Planckendael verbinden er zich in de nieuwe policy toe om bij het kweken van dieren het aantal surplusdieren tot het absolute minimum te beperken en voortdurend actief naar methodes te zoeken om deze ondergrens verder naar beneden te halen. Hoe dan ook geldt het no kill-beleid ook voor deze dieren. In 2019 wordt de situatie geëvalueerd.

Een tweede categorie dieren bestaat uit diersoorten die vooral een educatieve waarde hebben, zoals bijvoorbeeld de Amerikaanse bizon. Deze dieren mogen kweken voor hun persoonlijk welzijn en het natuurlijk gedrag van de dieren in de kudde, maar met een absoluut no kill-beleid. ZOO Antwerpen en Planckendael zullen doding of euthanasie dus niet meer actief toepassen om deze dierengroepen te beheren.

Het charter dat we met GAIA overeenkwamen omvat ook een aantal opties om te vermijden dat surplusdieren nog zouden gedood worden, als er zich toch nog een probleemsituatie zou voordoen. Die opties zijn: 1. Plaatsing in een andere EAZA-dierentuin, waar de huisvesting voldoet aan de noden van het dier, 2. Huisvesting in ZOO Antwerpen of Planckendael in een verblijf dat voldoet aan de behoeften van het betrokken dier, 3. Herintroductie in de natuur of 4. Opvang in een opvangcentrum dat een degelijke huisvesting garandeert.

Het charter verzoent de kweekprogramma’s met de maatschappelijke bezorgdheid over dierenwelzijn. Een gezonde dierenpopulatie vraagt om continue verjonging door kweek, zodat de genetische variatie en de groepsgrootte op peil blijven en de groep een evenwichtige samenstelling van leeftijd en geslacht heeft. Bovendien riskeren dieren die te lang niet kweken onvruchtbaarheid en draagt het ouderschap bij tot de mentale gezondheid en het welzijn van zowel het individuele ouderdier als de groep. Toch moeten kweekprogramma’s goed gecontroleerd worden. Het is immers ethisch moeilijk te verantwoorden dat dierentuinen toestaan dat een gezond dier geboren wordt, alleen om het dan niet veel later te doden en dit enkel omdat het geen plaats heeft in het kweekprogramma.

Elke drie jaar zullen we samen met GAIA en het Vlaams ministerie van Dierenwelzijn deze policy evalueren.

Lees de volledige policy online

De betrokken partijen reageren tevreden op het bereikte resultaat:

“ZOO Antwerpen en Planckendael doen grote inspanningen voor de dieren onder hun beheer en GAIA speelt de rol van kritische maatschappelijke katalysator. Samen zijn we bondgenoten in de strijd voor meer dierenwelzijn”, zegt Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts. “Dit charter is een cruciale schakel in een doordacht beleid voor meer dierenwelzijn. Ik ben trots dat we in Vlaanderen een voortrekkersrol kunnen spelen.”

“We vinden het positief dat ZOO Antwerpen en Planckendael hun beleid hebben verduidelijkt en aangescherpt tot een no kill-policy”, zegt GAIA-voorzitter Michel Vandenbosch. “We hebben samen rond de tafel gezeten om hun kweekprogramma's te evalueren en zo het aantal surplusdieren tot het uiterste minimum te beperken. Het gaat weliswaar om uitzonderingen. Maar dat neemt niet weg dat ook dergelijke dieren recht hebben op de best mogelijke levenskwaliteit. We hopen dat andere dierentuinen hun voorbeeld zullen volgen.”

“Het kweken met door uitsterven bedreigde soorten en daarmee het opbouwen van een reservepopulatie in dierentuinen is één van de kernwaarden en verantwoordelijkheden van onze dierentuinen. We hebben nu een belangrijke beleidsbeslissing genomen die ons toelaat verder deel te nemen aan deze kweekprogramma’s en dit op een ethisch verantwoorde wijze. Ook zo nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid op", zegt Dries Herpoelaert, algemeen directeur ZOO Antwerpen & Planckendael.

“Dit is een delicate oefening waarin we zoeken naar evenwichten tussen noden van diersoorten met een kweekprogramma en welzijnsaspecten van individuele dieren”, vertelt Linda Van Elsacker, directeur Onderzoek & Ontwikkeling van ZOO Antwerpen en Planckendael.

Bron: http://www.planckendael.be/nl/nieuws/he ... anckendael

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Apr 2016 18:39 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Ook nog dit:

Maar verder vind ik het maar een vreemd verhaal. Ze maken een onderverdeling in twee soorten dieren. Maar beiden soorten krijgen een no-kill beleid? Bij de zogenaamde educatieve dieren lijkt me dit op lange termijn echter nog steeds moeilijk haalbaar... Alsook puur economisch gezien gewoon zonde.

Al heb ik de indruk dat ze met de uitspraak van het 'niet meer actief toepassen van euthanasie' de deur wel op een kier laten? En het op één of ander manier onder de noemer 'passief' alsnog kunnen indien nodig? Of is het dan aan het park dat de dieren in kwestie eventueel weet te ontvangen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 12 Apr 2016 15:25 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Nog even mijn mening vanuit een ander topic ;) :

Citaat:
Toen ze de aankondiging vrijdag deden heb ik serieus de wenkbrauwen gefronst, maar bewust niet impulsief gereageerd. Nu ik de volledig tekst heb kunnen lezen, kan ik me er echter wel in vinden.
De toekomst zal moeten uitwijzen of het haalbaar is op lange termijn:
. wat als de 4 opties om de dieren te plaatsen, ondanks alle zorgvuldigheid, toch geen oplossing bieden?
. wat als andere EAZA tuinen deze politiek niet volgen en lustig de surpluslijsten blijven volduwen?

Het woord 'hypocriet' is van toepassing op alle ondertekenende partijen (dus ook op Gaia en Weyts) maar met het ouder worden heb ik geleerd dat het aanvaardbare synoniem hiervoor het woord 'pragmatisch' is.

Het grote voordeel van deze tekst is dat de KMDA klaar en duidelijk uitlegt waarom populaties in dierentuinen worden gehouden en hoe ze worden beheerd. Dat mocht wel eens gebeuren. De uitleg is eenvoudig, voor iedereen te begrijpen en positief gesteld.

Verder is dit charter inderdaad een delicate evenwichtsoefening tussen werken aan een gezonde populatie versus een gezond individu. Het eeuwige dilemma.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur