Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
  Afdrukweergave

Nieuwstopic KMDA
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 31 Dec 2015 22:13 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Plaats vanaf 2016 hier al het nieuws van de KMDA, de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde Antwerpen. De grootste (en enige) dierentuingroep van België, waaronder Zoo Antwerpen, Planckendael en het Serpentarium vallen.

Het oudere dierentuinnieuws van deze dierentuin vinden we terug in het Dierentuinnieuws Archief.

Profiel  

Re: Nieuwstopic KMDA
BerichtGeplaatst: 12 Jan 2016 21:24 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Vlakbij Zoo Antwerpen klonken maandagavond reeds de eerste noten welke het hoornkwartet speelde in de nieuwe Koningin Elisabethzaal...

http://atv.be/nieuws/eerste-hoorngescha ... nter-23145

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2016 09:03 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Ik las even terug ergens in een artikel dat de KMDA meer dan 400 personeelsleden telt. Zijn daar de seizoensarbeiders en vakantiewerkers dan bijgeteld want dat was in het eartikel niet echt duidelijk.

Basel had in 2011 bv. zo'n 180 vaste en 200 tijdelijke personeelsleden. Deze tuin trekt meer bezoekers en heeft meer soorten dan de hele KMDA bij elkaar.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2016 11:03 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Limburg vooruit schreef:
Ik las even terug ergens in een artikel dat de KMDA meer dan 400 personeelsleden telt. Zijn daar de seizoensarbeiders en vakantiewerkers dan bijgeteld want dat was in het eartikel niet echt duidelijk.

Basel had in 2011 bv. zo'n 180 vaste en 200 tijdelijke personeelsleden. Deze tuin trekt meer bezoekers en heeft meer soorten dan de hele KMDA bij elkaar.

Ok, in Belgie heb je in bijna alles veel meer personeel dan in het buitenland.

Maar de KMDA baat natuurlijk ook wel 2 locaties uit (en mss met het Serpentarium ook worden meegerekend) tegenover Bazel slechts 1.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2016 11:12 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Apenarend schreef:
Limburg vooruit schreef:

Maar de KMDA baat natuurlijk ook wel 2 locaties uit (en mss met het Serpentarium ook worden meegerekend) tegenover Bazel slechts 1.

Ja en, het personeel in Basel kan echt niet meer dan het personeel in Antwerpen, Mechelen of Blankenbergen hoor. En een bezoeker is een bezoeker, of je er nu op 2 locatie's 900'000 ontvangt of op 1 locatie 2'000'000.

Dus de KMDA heeft 400 vaste arbeidskrachten??

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2016 11:16 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Limburg vooruit schreef:
Apenarend schreef:
Limburg vooruit schreef:

Ja en, het personeel in Basel kan echt niet meer dan het personeel in Antwerpen, Mechelen of Blankenbergen hoor. En een bezoeker is een bezoeker, of je er nu op 2 locatie's 900'000 ontvangt of op 1 locatie 2'000'000.

Dus de KMDA heeft 400 vaste arbeidskrachten??

Euh, ben ik nu echt foutief dat het uitbaten van twee locaties meer volk behoeft dan alles te centraliseren op 1 plaats. Je kan toch moeilijk uw dierenverzorgers in de namiddag naar Blankenberge laten rijden, je hebt overal kassa en horecapersoneel nodig, etc.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2016 11:29 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Apenarend schreef:
Euh, ben ik nu echt foutief dat het uitbaten van twee locaties meer volk behoeft dan alles te centraliseren op 1 plaats. Je kan toch moeilijk uw dierenverzorgers in de namiddag naar Blankenberge laten rijden, je hebt overal kassa en horecapersoneel nodig, etc.

Klopt, maar je hebt op de 3 locatie's hoogstens 1 kassamedewerker extra nodig omdat je op 3 locatie's zit. Je hebt minder bezoekers per locatie en dus minder kassa's nodig.

Wat je sua verzorgers aanhaald klopt dan weer wel, maar dat zijn er geen 100 hé. Ik dacht dat Antwerpen er zo'n 40 had, Planckendael 25 en Serpentarium weet ik niet. Basel heeft er ook 62 in dienst.

Ik vraag mij soms echt af waarom de Beneluxtuinen altijd zo veel meer personeel nodig hebben dan buitelandse tuinen. Laten we het doortrekken naar de Benelux voordat ik de KMDA weer op de korrel lijk te nemen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2016 15:50 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Centraliseren kost toch echt minder mensen, dus twee tuinen kosten altijd meer dan één. Je hebt een dagelijkse leiding dubbel, dubbele portiers, dubbele winkelmedewerker (of die nu één of twee klanten moet helpen per vijf minuten, ze moet er wel staan) en zo verder. Dan hebben we het nog niet over de mensen in de horeca, of voor de dieren gehad...

Profiel  

had dat jaar
BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2016 20:37 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Omdat je geen conclusies mag trekken zonder objectieve cijfers, citeer ik uit de Jaarrekening van 2014:
de KMDA had dat jaar 332 Voltijds equivalenten in dienst, te weten 259 voltijdsen en 106 deeltijdsen.
De KMDA dat is de som van Planckendael, Zoo Antwerpen, De Zegge, Serpentarium en Elizabethcentrum.
De personeelskosten 2014 zijn gedaald tov 2013.

Wie voelt zich geroepen om daar zinvolle commentaar op te geven, zonder de dossiers te kennen?
Ik in elk geval niet.

Profiel  

Re: had dat jaar
BerichtGeplaatst: 05 Mrt 2016 21:22 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:
Omdat je geen conclusies mag trekken zonder objectieve cijfers, citeer ik uit de Jaarrekening van 2014:
de KMDA had dat jaar 332 Voltijds equivalenten in dienst, te weten 259 voltijdsen en 106 deeltijdsen.
De KMDA dat is de som van Planckendael, Zoo Antwerpen, De Zegge, Serpentarium en Elizabethcentrum.

Wie voelt zich geroepen om daar zinvolle commentaar op te geven, zonder de dossiers te kennen?
Ik in elk geval niet.

Bedankt voor jouw aanvulling! Kan jij het CRC (wetenschappelijke dienst KMDA) hierin plaatsen? Zijn die hier ook in geïntegreerd?

Profiel  

Re: had dat jaar
BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016 00:26 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

zoofreak schreef:

Ik in elk geval niet.

Ik haal maar aan wat ze zelf in een persbericht (dat ik spijtig genoeg niet meer vind) schrijven. Dat ze niet kunnen rekenen is al langer duidelijk, maar dat ze niet weten hoeveel personeel ze hebben zou me verbazen!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016 12:14 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

365 personeelsleden is niet zo ver verwijderd van de 400. In zo'n persberichten rond men vaak af. Trouwens, in 2012 had men nog 389,7 VTE inclusief tijdelijken. Sindsdien heeft men wel het personeelsbestand verminderd. Uit welk jaar stamt het persbericht?
Trouwens, de KMDA is wel een veel grotere organisatie dan 'Der Zolli'. Er zijn 5 locaties (met De Zegge en het Elisabethcenter), er is het CRC (wat bijna uniek is in de dierentuinwereld), en ze hebben wel een pak meer diersoorten (en meer grote soorten in Planckendael, die meer zorg behoeven). Nu het aquarium weer klaar is, zal de zoo 750-800 soorten tellen en Planckendael meer dan 200 (Bazel telt er 628 volgens Wikipedia). Ook de veel grotere totaaloppervlakte behoeft meer onderhoudspersoneel. Als je alles objectief bekijkt en de juiste feiten verzamelt, lijkt dit allemaal niet zo eigenaardig meer.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016 12:53 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Babiroessa schreef:
365 personeelsleden is niet zo ver verwijderd van de 400. In zo'n persberichten rond men vaak af. Trouwens, in 2012 had men nog 389,7 VTE inclusief tijdelijken. Sindsdien heeft men wel het personeelsbestand verminderd. Uit welk jaar stamt het persbericht?
Trouwens, de KMDA is wel een veel grotere organisatie dan 'Der Zolli'. Er zijn 5 locaties (met De Zegge en het Elisabethcenter), er is het CRC (wat bijna uniek is in de dierentuinwereld), en ze hebben wel een pak meer diersoorten (en meer grote soorten in Planckendael, die meer zorg behoeven). Nu het aquarium weer klaar is, zal de zoo 750-800 soorten tellen en Planckendael meer dan 200 (Bazel telt er 628 volgens Wikipedia). Ook de veel grotere totaaloppervlakte behoeft meer onderhoudspersoneel. Als je alles objectief bekijkt en de juiste feiten verzamelt, lijkt dit allemaal niet zo eigenaardig meer.

750-800 soorten lijkt me wel bijzonder ambitieus, dan zou het aquarium al bijna 500 soorten moeten bevatten. Van waar haal je je informatie?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016 13:15 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Rond 2005-2010 telde de zoo zoveel soorten, maar het is misschien nu wel iets minder. Gewervelden zonder vissen zijn een 300-tal soorten (het aantal vogelsoorten is nu moeilijk in te schatten, maar zal wel weer stijgen, zodat dit cijfer wel weer hoger dan 300 zal komen te liggen). Vroeger telde men een kleine 250 soorten vissen. Het vernieuwde aquarium moet een gelijkaardig aantal tellen, veronderstel ik. Cijfers voor ongewervelden heb ik al jaren niet meer gezien, maar er waren vroeger steeds ca. 110 soorten. Ik denk met het rifaquarium (en de vele koralen) en de vlindertuin (enkel wel in de zomer), dat een 200-tal soorten een realistische schatting is. Maar misschien is dit een te positieve schatting?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016 13:21 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

De zoo telt zo'n 465 soorten (zootierliste), hier moeten wel nog de ongewervelde bij en dat zijn er wel wat.
Maar op 700 kom je nooit hoor.

babiroessa, het persbericht heb ik zo'n maand geleden gelezen en was toen nieuw. Maar ik kan het niet meer vinden. Ik vond en vind 365 personeelsleden echt veel. Maar dat zal dan blijkbaar aan mij liggen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016 14:44 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Zootierliste lijkt me nooit volledig op het vlak van het aantal vissoorten (buiten de Duitstalige landen toch). Dit is trouwens moeilijk in te schatten, omdat er voor een pak soorten in het Antwerpse aquarium geen bordjes hangen. De tv-schermen in het aquarium vroeger leken me daarom beter, omdat je dan alle soorten kon vermelden. Met bordjes lukt dat niet wegens plaatsgebrek. Volgens zootierliste heeft Basel 290 soorten vissen en Antwerpen maar 141. Dit lijkt me voor Antwerpen toch wat weinig. In 2014, tijdens de werken aan het aquarium, telde de zoo 130 soorten, maar sindsdien zijn er een pak bijgekomen. In 2010 waren er nog 232 soorten vissen. Dit lijkt me nu zeker weer het geval te zijn na de opening van het rifaquarium (40 vissoorten?) en het verder vullen van de overige aquaria. Daar zijn immers het laatste jaar ook een pak nieuwe soorten toegevoegd. Dus 700 soorten halen ze makkelijk, lijkt me.
Bazel is maar 13 ha, tegenover 56 ha die de KMDA moet onderhouden, heeft een pak minder zoogdier- en vogelsoorten (volgens zootierliste) dan de KMDA (70-tal zoogdiersoorten en 150-tal vogelsoorten minder), die toch een pak meer onderhoud vergen dan vissen. En de zoo heeft nog een pak andere activiteiten die personeel vergen. Heeft de zoo nu veel personeel? Ja, maar mij lijkt dit objectief perfect te verklaren. Ook een instelling als het CRC slorpt een pak financiële (bijna €3 miljoen) en personele middelen op.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016 20:37 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Afgaande op bebording en eigen observaties kom ik zelf aan het volgende qua aantal soorten:
  • 12 amfibieën
  • 32 ongewervelden
  • 48 reptielen
  • 155 vissen
  • 113 vogels
  • 66 zoogdieren

Totaal: 426 soorten

Uiteraard zit er nog hier en daar wel wat achter de schermen en vooral bij de vissen is een continue accurate bebording geen sinecure (al merk ik wel dat het bijzonder goed opgevolgd wordt, quasi bij elk bezoek is er wel wat aangepast) ... maar ik denk nu ook niet dat er meer dan 250 soorten als nobele onbekenden in de zoologie vertoeven :)

Het ligt in ieder geval in lijn met wat ze zelf in de jaarverslagen publiceren.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016 21:15 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

Dit dan enkel voor de zoo van antwerpen neem ik aan hé?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016 21:31 
Laafse boomkikker
Laafse boomkikker
Gebruikers-avatar

In 2014 waren de aantallen als volgt:
Zoo : Z 75 V 130 R 68 A 22 V 130
Planckendael Z 65 V 113 R 6 A 2 V 6
bron: jaarverslag

Op 12 jaar is het aantal zoogdieren in Antwerpen vrij stabiel gebleven, vogels net niet gehalveerd, reptielen iets gezakt, amfibieën iets gestegen (maar wel meer dan gehalveerd in vergelijking pakweg 2009). Het aantal vissen ken ik enkel vanaf 2010 (232).
Ook in Planckendael is het aantal zoogdieren stabiel, vogels wat gestegen, reptielen gehalveerd.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 Mrt 2016 21:49 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Volgens het jaarverslag 2014 telt Antwerpen:
vogels 130
zoogdieren 75
reptielen 68
amfibieën 22
vissen 130
Op dat moment waren er vele aquaria gesloten, en zaten sommige vissen wel achter de schermen. Maar ik heb toch vaak de indruk dat er vele soorten niet vermeld staan op de bordjes van het aquarium. Althans, er zijn een pak vissen die ik niet terugvind. Voor het aantal vissen zullen we het jaarverslag 2015 moeten afwachten. En ongewervelden is al helemaal een probleem. Men had altijd al een aantal insectensoorten achter de schermen, ik dacht dat er een 40-tal vlindersoorten waren (zelf stelden ze een 50-tal), en wat er in het aquarium zit is al helemaal onbegonnen werk. Denk maar aan kreeftachtigen, zeeëgels, zeesterren, anemonen, koralen, zeekomkommers,... 32 soorten ongewervelden lijkt me wel erg weinig.

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 61 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur