Nieuwstopic KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Boomkangoeroe Mike
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza op de nr 1 en Burgerszoo op nr 2
Abonnement dierentuin: Ja

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Boomkangoeroe Mike » augustus 6, 2019, 00:08

Al dit wetenschapelijke onderzoekswerk wordt voor mij persoonlijk teveel intern gehouden achter gesloten deuren, enfin mijn mening hierover ;)

Babiroessa
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Geen

Bericht door Babiroessa » augustus 6, 2019, 13:32

Op de nieuwe site zooscience.be vind je toch wat populair wetenschappelijk materiaal terug. En vele wetenschappelijke artikels (sommige zijn echter enkel toegankelijk met een abonnement of inlogcode, wat ik begrijp) vind je terug op scholar.google.be. Maar een wetenschappelijke bibliotheek van een faculteit biologie zal je ook al een hele weg vooruit helpen. Soms kost het gewoon wat moeite. Maar verborgen is het zeker niet.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » september 9, 2019, 10:21

Gorilla Gust schreef:
augustus 1, 2019, 16:52
De Vlaamse wetgeving rond dierenwelzijn in dierentuinen verstrengt vanaf vandaag.
Ik heb intussen dit MB eens bekeken (van 18 maart 2019 en gepubliceerd op 1 april 2019 voor wie het eens wil lezen). Naast een aantal eerder cosmetische aanpassingen (nieuwe benamingen, schrappingen in de lijsten, etc.) staan er ook nieuwe minimumnormen in: zo kunnen bv. galago's en potto's nog steeds zonder buitenverblijf gehouden worden, maar alle andere primaten moeten uiterlijk op 1 januari 2029 over een buitenverblijf beschikken. Toegepast op het Kleineapengebouw betekent dit dat er nog wat tijd is, maar ook dat de volledige collectie zoals ze nu wordt gehouden moet worden omgeschakeld: langoeren, meerkatten, lemuren, slingerapen en alle kleinklauwapen hebben momenteel geen buitenverblijf.

Ik heb de beschikbare oppervlakte van het kleineapengebouw en de gebouwen erachter zo goed als mogelijk in kaart gebracht en kom op 4.230 m². Zelf zou ik daar nooit buitenverblijven willen bouwen gelet op de zeer drukke Carnotstraat, maar het zal wellicht niet anders kunnen. Een groot gebouw met regenwoudfunctie, gekoppeld aan de wintertuin, dat focust op primaten en andere kleine zoogdieren, zal wellicht onmogelijk worden, tenzij men daar een zeer groot budget op zet, te starten bij de architect die dit huzarenstukje moet uittekenen (misschien een canyon-achtig gebouw met terrassen zoals het Jubileumgebouw).

In dat MB staat nog een andere cruciale zin: "De binnen- en buitenverblijven zijn zodanig ingericht dat de dieren over een lengte die ten minste gelijk is aan een kwart van de omtrek van het verblijf niet benaderd kunnen worden door het publiek." Persoonlijk juich ik dit zeer toe, en zoals het nu omschreven staat laat het nog veel interpretatie toe (een langgerekt smal verblijf zou bv. in orde zijn maar gaat uiteraard voorbij aan het doel van deze zin, met name om rust te verschaffen) maar dit kan makkelijk verstrengd worden: er zijn enkele Amerikaanse staten waar de regel geldt dat een verblijf vanuit gelijk welk bezoekerspunt minstens een diepte moet hebben die gelijk is aan een kwart van de omtrek. Hopelijk gaat het nooit die richting uit.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Gibbon2000 » september 9, 2019, 15:20

Apenarend schreef:
september 9, 2019, 10:21
Gorilla Gust schreef:
augustus 1, 2019, 16:52
De Vlaamse wetgeving rond dierenwelzijn in dierentuinen verstrengt vanaf vandaag.
Ik heb intussen dit MB eens bekeken (van 18 maart 2019 en gepubliceerd op 1 april 2019 voor wie het eens wil lezen). Naast een aantal eerder cosmetische aanpassingen (nieuwe benamingen, schrappingen in de lijsten, etc.) staan er ook nieuwe minimumnormen in: zo kunnen bv. galago's en potto's nog steeds zonder buitenverblijf gehouden worden, maar alle andere primaten moeten uiterlijk op 1 januari 2029 over een buitenverblijf beschikken. Toegepast op het Kleineapengebouw betekent dit dat er nog wat tijd is, maar ook dat de volledige collectie zoals ze nu wordt gehouden moet worden omgeschakeld: langoeren, meerkatten, lemuren, slingerapen en alle kleinklauwapen hebben momenteel geen buitenverblijf.

Ik heb de beschikbare oppervlakte van het kleineapengebouw en de gebouwen erachter zo goed als mogelijk in kaart gebracht en kom op 4.230 m². Zelf zou ik daar nooit buitenverblijven willen bouwen gelet op de zeer drukke Carnotstraat, maar het zal wellicht niet anders kunnen. Een groot gebouw met regenwoudfunctie, gekoppeld aan de wintertuin, dat focust op primaten en andere kleine zoogdieren, zal wellicht onmogelijk worden, tenzij men daar een zeer groot budget op zet, te starten bij de architect die dit huzarenstukje moet uittekenen (misschien een canyon-achtig gebouw met terrassen zoals het Jubileumgebouw).

In dat MB staat nog een andere cruciale zin: "De binnen- en buitenverblijven zijn zodanig ingericht dat de dieren over een lengte die ten minste gelijk is aan een kwart van de omtrek van het verblijf niet benaderd kunnen worden door het publiek." Persoonlijk juich ik dit zeer toe, en zoals het nu omschreven staat laat het nog veel interpretatie toe (een langgerekt smal verblijf zou bv. in orde zijn maar gaat uiteraard voorbij aan het doel van deze zin, met name om rust te verschaffen) maar dit kan makkelijk verstrengd worden: er zijn enkele Amerikaanse staten waar de regel geldt dat een verblijf vanuit gelijk welk bezoekerspunt minstens een diepte moet hebben die gelijk is aan een kwart van de omtrek. Hopelijk gaat het nooit die richting uit.
'Een groot gebouw dat focust op primaten en kleine zoogdieren' stond op de planning na de werken aan het jubileumcomplex. Hier zouden onder andere de kleine apen en enkele nachtdieren gehuisvest worden. De KMDA heeft al bewezen dat ze bouwtechnisch straffe dingen kunnen neerzetten voor een stadsdierentuin met beperkingen als beperkte plaats en beschermde status, maar dit lijkt me een heel huzarenstukje te worden.

Wat primaten in Antwerpen betreft, zal er altijd wel een mooie collectie blijven, lijkt mij.
Ik neem aan dat wanneer de chimps binnen een jaar of 10-15 weg zijn, er sowieso een soort naar het mensapengebouw verhuist. Ofwel als aparte soort, ofwel in combinatie met gorilla's. vb.: de colobussen of mandrils.
Als de plannen doorgaan, zal er na de verbouwingen van het jubileumcomplex ook een apensoort bij de bril-en neusberen worden gehouden. Ik denk dan aan bijvoorbeeld saki's of brulapen. De doodshoofdaapjes zullen verdwijnen wegens te grote problemen binnen de mannengroep.

Op de plek van het kleineapengebouw is volgens mij wel plaats voor 2 à drie grotere soorten als meerkatten of langoeren. De kleinklauwapen zijn ook nog wel makkelijk te houden.

Als we kijken naar het beleid dat nu gevoerd wordt, zullen de ringstaartmaki's (2 dieren) wel verdwijnen. Jerry zal het ook geen 10 jaar meer trekken en de moormaki's zijn ondertussen al verhuisd.
De colobussen, slingerapen en uilenkoppen lijken mij te blijven, gezien de bezetting en de kweek. Ook met de springtamarins, goudkopleeuwapen en keizertamarins lijkt men nog plannen te hebben.
De toekomst van javaanse langoeren en mandrils is wat onduidelijk, maar gezien de bezetting, lijkt het mij sterk dat ze dezelfde groep zullen behouden. (al hoop ik dat ze eerder met deze twee soorten doorgaan dan met slingerapen of colobussen)

Wat ik me wel afvraag bij dat MB is wat men dan doet met serre's. Mijn inziens is het voor bv.: ringstaartmaki's beter om een verblijf te hebben waar men min of meer vrij kan rondlopen zoals in Wildlands, dan een meer begrensd buitenverblijf. Maar in principe is een serre een binnenverblijf, dus zou men hierin ook geen primaten mogen houden.

PriMAAT
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen, Planckendael, Blijdorp

Bericht door PriMAAT » september 9, 2019, 18:29

Wauw, dat zal inderdaad heel wat werk vergen, maar ik denk ook wel dat ze dat gaan kunnen!

Ja, ik vroeg me ook meteen af hoe het dan met grote kassen/serres zou zitten. Ik ben nog nooit in Wildlands geweest, maar zoals ik het begrijp kunnen de maki's daar vrij in een kas rondlopen? Zoiets staat toch praktisch gelijk aan een buitenverblijf denk ik dan :p

JvG
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: -
Abonnement dierentuin: Meerdere

Bericht door JvG » september 9, 2019, 21:01

In Wildlands hebben ze een gedeelte van de Rimbulakas ingekleed voor de maki's. De afscheiding is o.a. water en een brug met stroom.

Opzich heb je al 2 redelijke buitenverblijven bij het kleinapengebouw. Als je deze opknapt en bijvoorbeeld overnet dan kunnen ze nog prima jaren mee. Enkel zou ik binnen dan wel volledig verbouwen. Dat je ze ook binnen kan zien. Dat is nu in mijn ogen een groot gemis namelijk ;)

De franjeapen en meerkatten kan je prima combineren met gorilla's. Bij mandrillen zie ik dat minder snel gebeuren. Mogelijk kunnen ze in de brilbeerverblijven een mogelijkheid maken voor de slingerapen door middel van bomen of stammen met touwen. Niet het meest ideale qua vormgeving maar dan behouden ze wel een attractieve soort voor als de beren weer eens slapen ;)

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » september 10, 2019, 13:06

JvG schreef:
september 9, 2019, 21:01

Opzich heb je al 2 redelijke buitenverblijven bij het kleinapengebouw. Als je deze opknapt en bijvoorbeeld overnet dan kunnen ze nog prima jaren mee. Enkel zou ik binnen dan wel volledig verbouwen. Dat je ze ook binnen kan zien. Dat is nu in mijn ogen een groot gemis namelijk ;)

De franjeapen en meerkatten kan je prima combineren met gorilla's. Bij mandrillen zie ik dat minder snel gebeuren. Mogelijk kunnen ze in de brilbeerverblijven een mogelijkheid maken voor de slingerapen door middel van bomen of stammen met touwen. Niet het meest ideale qua vormgeving maar dan behouden ze wel een attractieve soort voor als de beren weer eens slapen ;)
Aan overnetten van de twee bestaande buitenverblijven van het Kleineapengebouw heb ik ook al gedacht. Ik ben alleen niet zeker of beide verblijven wel groot genoeg zijn + of overnetten mag van Monumentenzorg.

De kwestie van hoe een serre moet geïnterpreteerd worden in functie van wat er in dat MB staat, is vatbaar voor discussie. Ik vermoed dat de meesten onder ons wel te vinden zijn voor een brede interpretatie in de zin dat een voldoende grote serre/binnencomplex op hetzelfde niveau zou moeten komen te staan als een buitenverblijf, tenminste voor tropische soorten. Maar ik vrees dat het MB op dat vlak net weinig interpretatie toelaat, omdat het een buitenverblijf letterlijk omschrijft als : " een ruimte in open lucht waarvan de bovenkant
open is of ten hoogste afgesloten door een traliewerk, gaasdak of een
ander gepast materiaal waar regen en zon doorkunnen;"

Dat maakt de opties toch een stuk beperkter. Ik probeer momenteel daar iets op die ruimte te tekenen, met zoveel mogelijk vloeroppervlakte en een zo groot mogelijke collectie maar rekening houdende met de normen.

In mijn voorkeur variant (een Amazonehuis) is dat een hoge serre die de wintertuin connecteert aan de Melkerij, en met behoud van de twee huidige buitenperken (onder net). Die serre komt op de plaats van het apengebouw en de gebouwen op de hoek Carnot/Ommeganckstraat, maar met de huidige verplichtingen voor buitenperken, wordt het zeer moeilijk om daar een interessante invulling aan te geven.

Een alternatieve variant zou zijn om achter het huidge kleineapengebouw een nieuwe contructie te plaatsen die de dienstgang van de Elizabethzaal met de Melkerij verbindt. Mits terrassen (naar analogie met het Jubileumcomplex) kan je de interne vloeroppervlakte sterk vergroten en toch meerdere buitenvolières voorzien (voor bv. kleinklauwapen, hokko's, kleinere zoogdieren) en gelijk de beide huidige buitenverblijven behouden (voor bv. grote apen). Met die terrasbouw zou je een soort van canyon effect kunnen verkrijgen, hetgeen nog steeds het uitgangspunt is van alle geplande bouwconstructies op de perceelsgrenzen.

Tenslotte kan men ook het huidge kleineapengebouw renoveren en de gebouwen op de hoek Carnot/Ommeganck afbreken en daar buitenverblijven maken. Kostengewijs de minst dure optie maar ik ben er zelf geen voorstander van wegens teveel lawaai van buitenaf. Wellicht wel de beste optie om met min of meer de huidige collectie aan de slag te gaan en aan de normen te voldoen. En ik geloof dat een forumlid al eerder wees op de (beschermde?) mooie gevel van het café op die hoek.

Over het gebruik van de huidige apencollectie voor de nieuwe constructie maak ik mij weinig begoochelingen (de kleinklauwapen uitgezonderd). De verhuis van de slingerapen naar de berenverblijven (of de komst aldaar van brulapen) vind ik een zeer goed voorstel. Maar de colobussen of mandrils laten wachten tot de chimps allemaal zijn gestorven lijkt me niet haalbaar.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Plaats reactie