Nieuwstopic KMDA

Al het nieuws over de Belgische dierentuinen.
Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Favoriete dierentuin: Bioparc Doué-la-Fontaine
Abonnement dierentuin: Meerdere
Contacteer:

Re: Nieuwstopic KMDA

Bericht door Gorilla Gust » januari 11, 2019, 20:57

Anja Stas, de commercieel directeur bij de KMDA (van onder meer Zoo Antwerpen & Planckendael) en onder meer bekend van het boek 'olifantenmarketing en de baby K hype uit 2009' wordt eveneens bestuurslid van de Internationale Associatie Congressen en Conventies (ICCAWorld).

De coo van Flanders Meeting & Convention Center Antwerp (Flanders Meeting & Convention Center Antwerp), gelegen in ZOO Antwerpen, is daarmee het eerste vrouwelijke Belgisch bestuurslid.

http://www.madeinantwerpen.be/nieuws/an ... aRUBZlvY0c
Steeds weer onderweg enzo(o)!

Laafsekikker
Fictieve account
Fictieve account
Favoriete dierentuin: Elke dierentuin
Contacteer:

Bericht door Laafsekikker » april 30, 2019, 12:19

ZOO Antwerpen krijgt nieuwe voorzitter

Na 12 jaar krijgt de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA) een nieuwe voorzitter. In de raad van bestuur van het moederbedrijf van onder meer ZOO Antwerpen en ZOO Planckendael maakt econoom Rudy Broeckaert plaats voor bioloog Herwig Leirs, zelf sinds 2008 lid van de raad van bestuur. Broeckaert blikt fier terug. “Fier op wat gerealiseerd is aan projecten van het masterplan.” Leirs wil het huidige beleid verderzetten en nog meer inzetten op de missie van de KMDA. “Het is een uitdaging om onze bezoekers te blijven verbazen met de verbondenheid tussen mens en dier.”

De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen (KMDA) is een vzw die winst maken niet als hoofddoelstelling heeft. Wel moet er voldoende cashflow gegenereerd worden om de nodige investeringen te realiseren en financieel onafhankelijk te blijven. Alle leden van de raad van bestuur kijken daar onbezoldigd op toe. De voorbije 12 jaar zat econoom Rudy Broeckaert op de voorzittersstoel. Hij legt zijn mandaat neer op 25 april 2019. Met het jubileumjaar 2018 als afsluiter.

“Graag zien, veel passie en de kracht van magie … daar draaide onze musical ZOO of Life om. En daar draait het uiteindelijk om bij de KMDA. Dat ervaar ik al zeventien jaar als lid van de raad van bestuur. Twaalf jaar daarvan als voorzitter.” Zijn plaats in de raad van bestuur wordt ingenomen door Luc Gijsens, ex gedelegeerd bestuurder bij KBC. “Ik kan niet anders dan fier terugblikken. Fier op wat gerealiseerd is aan projecten. Maar vooral op het feit dat de organisatie van een intern gerichte naar een meer klantgerichte organisatie geëvolueerd is. Ik ben erg tevreden met het sterke engagement en de kwaliteit van àlle medewerkers die samen de KMDA zijn.”

Het huishoudelijke reglement van de raad van bestuur stelt dat een bestuurder maximaal drie mandaten van zes jaar mag opnemen, waarvan maximaal twee mandaten van zes jaar als voorzitter. Daarom neemt Prof. Dr. Herwig Leirs het roer over. Leirs zetelt al sinds 2008 in de raad van bestuur. Hij is hoogleraar binnen het departement Biologie aan de Universiteit Antwerpen en momenteel ook voorzitter van de raad van bestuur van de Universiteit Antwerpen.

Intussen is hij klaar voor deze nieuwe uitdaging. “Zoals heel veel biologen spendeerde ik in mijn jonge jaren veel tijd in de ZOO. Ik herinner me dat ik in het tweede middelbaar zelfs een interview deed met toenmalig directeur Walter Van den bergh voor het schoolkrantje. Mijn interesse ging zo ver dat ik in de jaren negentig af en toe vrijwillig gids was. Ook mijn echtgenote werkte toen in de ZOO”, lacht hij. Leirs toonde ook al aan de universiteit interesse in beleidszaken en toen hij in 2008 gecontacteerd werd met de vraag om te zetelen in de raad van bestuur ging hij daar graag op in. “De Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen is een instituut waar je als Antwerpenaar naar opkijkt. Ik zetelde als enige bioloog in de raad en vond het interessant om als dierkundige inzicht te krijgen in het beleid àchter een dierentuin. De vergaderingen van de raad van bestuur zijn overigens erg constructief. Iedereen reflecteert vanuit zijn eigen expertise en er wordt altijd unaniem beslist.”

In de geschiedenis van de KMDA is het de eerste keer dat een bioloog voorzitter van de raad van bestuur wordt. Herwig Leirs wil het huidige beleid verderzetten, maar zijn rol als bioloog gebruiken om nog meer in te zetten op een belangrijk onderdeel van de missie van de KMDA: het streven naar natuurbehoud en de instandhouding van de biodiversiteit ondersteund door wetenschappelijk onderzoek.

“Ik zie het als onze uitdaging om onze bezoekers te blijven verbazen met de verbondenheid tussen mens en dier. Dat is geen stijlbreuk. Dat gebeurt nu ook al. Ik wil graag die kostbare troef verder uitspelen. Het is er het perfecte moment voor, dus dat sluit mooi aan.” Leirs wil mensen meer aanbieden dan alleen entertainment. “Bezoekers moeten onze parken verlaten met het gevoel dat ze iets bijgeleerd hebben, ook al kwamen ze daar eigenlijk niet voor. Ik wil mensen naar dieren laten kijken, dieren laten ervaren en tegelijk aan kennisoverdracht en attitudevorming doen. Dat is wat onze parken onderscheidt van een pretpark, samen met ons wetenschappelijk onderzoek. We willen op die terreinen internationaal toonaangevend zijn, met groot respect voor dierenwelzijn en cultureel erfgoed. Maar nogmaals, dit is geen breuk met de geschiedenis.”

Afscheidnemend voorzitter Broeckaert staat erop de leden van de raad van bestuur te bedanken voor hun tomeloze inzet. “Hier past ook lof voor de twee directeurs, Rudy Van Eysendeyk en Dries Herpoelaert, en hun directieleden waarmee ik de afgelopen decennia constructief mocht samenwerken. Ook een dankwoordje voor Mark Andries, vertegenwoordiger van de Vlaamse regering in de raad van bestuur, aan de provincie Antwerpen en de steden Blankenberge, Antwerpen en Mechelen voor het vertrouwen en de steun in de afgelopen jaren. Ik kijk met een gerust hart naar de toekomst. De juiste mensen staan aan het roer.”

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » augustus 1, 2019, 16:52

De Vlaamse wetgeving rond dierenwelzijn in dierentuinen verstrengt vanaf vandaag. ZOO Antwerpen & ZOO Planckendael werkten hier eveneens aan mee, en hebben sinds 1 jaar ook een eigen dierenwelzijnswetenschapper in dienst.

https://www.zooscience.be/nl/verhalen/d ... dY-pHve4_E

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: Pairi Daiza, Walsrode
Abonnement dierentuin: Ja

Bericht door Limburg vooruit » augustus 1, 2019, 17:08

Sorry voor de volgende uitdrukking maar als je geld genoeg hebt!

Een dierenwelzijnswetenschapper, laat me niet lachen!

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)
Favoriete dierentuin: Planckendael

Bericht door Gibbon2000 » augustus 1, 2019, 23:23

Limburg vooruit schreef:
augustus 1, 2019, 17:08
Sorry voor de volgende uitdrukking maar als je geld genoeg hebt!

Een dierenwelzijnswetenschapper, laat me niet lachen!
De zoveelste belachelijke opmerking, we kennen je mening over de KMDA intussen al wel.
Het blijven plaatsen van zulke berichten draagt wat mij betreft niets bij tot dit forum.

PriMAAT
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen, Planckendael, Blijdorp

Bericht door PriMAAT » augustus 2, 2019, 00:19

Ik wilde ook al verontwaardigd reageren... Lijkt me juist een erg logische zet van een dierentuin om een dierenwelzijnswetenschapper aan te stellen, zeker voor een organisatie zoals de KMDA

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » augustus 2, 2019, 07:30

Dit is complete zever in pakskes, gebakken lucht. Een poging om bij een deel van de bevolking in een beter daglicht te staan.

Ik ben ook zo'n wetenschapper, alles terug naar de natuur en die beestjes voelen zich terug kiplekker!!!

Houden jullie uw oogkleppen maar op, bij paarden worden die trouwens al minder gebruikt, zonder welzijnswetenschapper.

De zoveelste functie binnen een organisatie die blijkbaar niet meer weet wat met hun geld te doen. Na 10 coördinators en curators nog maar een extra functie in de hoop dat dit verplicht wordt voor alle tuinen terwijl de kleinere niet geldrovende parken dit niet kunnen betalen.

Wie denkt dat dit weer een verwijzing naar Olmen is heeft het fout, er zijn nog kleinere parken die zo'n gebakken lucht niet kunnen betalen.

Als die wetenschapper echt haar werk deed, en ze luisderde naar haar zoals ze in het artikel maar graag laten uitschijnen, waren de olifanten al lang weg en kwamen er zeker geen neushoorns en Siberische tijgers!

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » augustus 2, 2019, 09:11

PriMAAT schreef:
augustus 2, 2019, 00:19
Ik wilde ook al verontwaardigd reageren... Lijkt me juist een erg logische zet van een dierentuin om een dierenwelzijnswetenschapper aan te stellen, zeker voor een organisatie zoals de KMDA
Lijkt me toch een hoog emo-gehalte te hebben hoor, zo'n dierenwelzijnswetenschapper. Typisch iets van deze emo-tijd waar werkelijk alles moet genormeerd worden.

Wat is er mis met goed opgeleide opppassers/verzorgers? Die weten m.i. wel wat en hoe er nodig is voor dierenwelzijn. Verplicht dus het houden van gekwalificeerde verzorgers, voor zover dat nog niet het geval zou zijn, en dan is zo'n functie inderdaad overbodig.

Ik deel dus de mening van Limburg, al zou ik het niet zo scherp verwoorden :)
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

PriMAAT
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Zoo Antwerpen, Planckendael, Blijdorp

Bericht door PriMAAT » augustus 2, 2019, 11:32

Limburg vooruit schreef:
augustus 2, 2019, 07:30
Dit is complete zever in pakskes, gebakken lucht. Een poging om bij een deel van de bevolking in een beter daglicht te staan.

Ik ben ook zo'n wetenschapper, alles terug naar de natuur en die beestjes voelen zich terug kiplekker!!!
In de natuur zijn dieren ook gestresseerd en niet per se voortdurend gelukkig - de natuur is niet zoals een Disney film, maar dat is geen discussie voor in dit topic lijkt me.
Apenarend schreef:
augustus 2, 2019, 09:11
Lijkt me toch een hoog emo-gehalte te hebben hoor, zo'n dierenwelzijnswetenschapper. Typisch iets van deze emo-tijd waar werkelijk alles moet genormeerd worden.

Wat is er mis met goed opgeleide opppassers/verzorgers? Die weten m.i. wel wat en hoe er nodig is voor dierenwelzijn. Verplicht dus het houden van gekwalificeerde verzorgers, voor zover dat nog niet het geval zou zijn, en dan is zo'n functie inderdaad overbodig.

Ik deel dus de mening van Limburg, al zou ik het niet zo scherp verwoorden :)
We spreken nog steeds over een wetenschapster. Zij doet specifiek onderzoek naar hoe we het welzijn van dieren in gevangenschap kunnen verbeteren. Verzorgers kunnen hier mee een grote rol in spelen (zij weten zeker wat goed is voor "hun" dieren, dat ontken ik niet), maar voeren zelf geen fundamenteel en/of toegepast onderzoek uit naar dergelijke zaken, dit behoort niet tot hun takenpakket. Hiervoor zijn wetenschappers nodig, die experimenten opzetten, data analyseren, conclusies trekken, enzovoort. En om terug te grijpen naar de uitspraak van Limburg Vooruit "Een poging om bij een deel van de bevolking in een beter daglicht te staan": als ze echt zo graag zouden willen uitpakken met het hebben van de wetenschapper zouden ze dat al wel eerder verkondigd hebben. Volgens mij is zij daar al meer dan jaar aan het werk, en nu pas komt ze "prominent" in de aandacht.

Ik vind niet dat elke dierentuin een dergelijke expert moet hebben, maar voor de KMDA is het een logische zet. Hun onderzoeksorgaan, het CRC, is een prominente speler in België qua zoölogisch onderzoek. Het zou vreemd zijn moesten ze enkel focussen op onderzoek naar natuurbehoud (genetica e.d.), en dierenwelzijn verwaarlozen. Het onderzoek dat dat in deze instelling gebeurt kan dan gebruikt worden als leidraad door andere dierentuinen, zij hoeven dus zelf geen wetenschappers in dienst te hebben. Samenwerkingen kunnen tot grootse dingen leiden ;)

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » augustus 2, 2019, 13:25

Limburg vooruit schreef:
Het grootste deel van de bevolking is niet geïnteresseerd in dergelijke verregaande maatregelen op vlak van dierenwelzijn. Voor de meeste mensen is het al voldoende als de dieren niet meer op een betonnen vloer in een kooi van drie op drie moeten zitten.
De Gaia-aanhangers langs de andere kant zullen zich dan weer niet laten overhalen door een dierenwelzijnswetenschapper. (die overigens al langer dan vandaag bij de KMDA aan het werk is)
Limburg vooruit schreef:
Vreemde, beetje kinderachtige opmerking.
Limburg vooruit schreef:
Houden jullie uw oogkleppen maar op, bij paarden worden die trouwens al minder gebruikt, zonder welzijnswetenschapper.

De zoveelste functie binnen een organisatie die blijkbaar niet meer weet wat met hun geld te doen. Na 10 coördinators en curators nog maar een extra functie in de hoop dat dit verplicht wordt voor alle tuinen terwijl de kleinere niet geldrovende parken dit niet kunnen betalen.

Wie denkt dat dit weer een verwijzing naar Olmen is heeft het fout, er zijn nog kleinere parken die zo'n gebakken lucht niet kunnen betalen.
Als ik naar de verbouwingen van de afgelopen jaren (en degene die de komende jaren gepland staan) kijk, denk ik dat ze bij de KMDA heel goed weten wat ze met hun geld moeten doen.
Verder getuigt de indeling van coördinators en curators dat ze daar heel goed weten waar ze mee bezig zijn en dat de beslissingen daar niet afhangen van slechts één persoon.

Zoals PriMAAT al zei hebben doen wetenschappers specifiek onderzoek, ze observeren, overleggen met buitenlandse contacten etc. Hier heeft de gewone verzorger geen tijd voor.

Momenteel heeft de KMDA ook maar één (zeer) grote concurrent, Pairi Daiza. De kleine tuinen doen er voor hen niet toe. Jij spreekt van 'kleinere niet geldrovende parken'. Om te beginnen mogen enkele van deze tuinen wat mij betreft al sluiten op vlak van dierenwelzijn. Verder vind ik het ook wat kort door de bocht om ze 'niet geldrovend' te noemen. Er zijn daar enkele parken bij die toch al een flinke duit durven vragen in vergelijking met wat ze aanbieden.
Limburg vooruit schreef:
Als die wetenschapper echt haar werk deed, en ze luisderde naar haar zoals ze in het artikel maar graag laten uitschijnen, waren de olifanten al lang weg en kwamen er zeker geen neushoorns en Siberische tijgers!
Dit zijn weer drie voorbeelden die getuigen van onwetendheid en een gebrek aan kennis van zaken. (en dat gebrek is er zeker en vast als ik kijk naar hoe vaak jij uit de lucht komt gevallen wanneer het gaat over aanwezig soorten of de huidige situatie op vlak van verblijven in Antwerpen)

De olifanten zitten nog steeds in Antwerpen omwille van de beperkte voorwaarden die men stelt voor het huisvesten van jonge mannetjes, dit omdat er een gigantisch te kort aan holders is voor jonge, puberende olifanten. De afmetingen van dit verblijf zijn in orde, maar kunnen uiteraard beter, alhoewel ze niet problematisch zijn voor de huidige situatie.

Wat neushoorns betreft is het gewoon een feitenkwestie dat er plaats is voor één à twee dieren, hier kan je niet omheen.
Als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld Pairi Daiza, waar binnenkort vijf neushoorns rondlopen, lijkt die situatie mij er veel minder ideaal uit te zien

Over de tijgers, tot slot, kan je volgens mij nog niet correct oordelen aangezien we het ontwerp van het verblijf niet volledig kennen. Dan is het makkelijk om kritiek te spuien.

Voorts gaat dierenwelzijn ook niet enkel om de grote van het verblijf.

Jij spreekt over oogkleppen, misschien moet je die eens eerst bij jezelf zoeken.

Babiroessa
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Geen

Bericht door Babiroessa » augustus 2, 2019, 17:57

Ik denk dat dit het probleem een beetje is van het internet. Iedereen kan hier zijn mening kwijt, zonder dat deze mening gefundeerd hoeft te worden met argumenten. Maar is een mening wel een mening als er geen rationele argumenten worden gebruikt?
Alle wetenschappers verbonden aan de kmda publiceren wetenschappelijke artikels die de door de hele dierentuinwereld kunnen worden geraadpleegd. Andere dierentuinen hoeven dus niet in hetzelfde onderzoek te investeren om te kunnen profiteren van deze resultaten. De KMDA voert ook een pak in situ onderzoek uit dat ook voor dierentuinen soms nuttig is (maar dat is niet de eerste prioriteit van dit soort onderzoek). De opbouw van het nieuwe bonobogebouw in Planckendael is daar een voorbeeld van. Het onderzoek van de KMDA in Congo heeft tot een nieuwe visie geleid over het samenleven van deze diersoort. Vandaar een gebouw met vele 'kamers', zodat de dieren elkaar uit de weg kunnen gaan als ze willen. Ook voor de andere mensapen lijkt dit tot meer dierenwelzijn te leiden. Alle dierentuinen met bonobo's en mensapen profiteren dus van dit onderzoek. Maar eigenlijk geldt dit voor al het onderzoek van de KMDA.
In Europa zijn maar twee andere dierentuinen die - voor zo ver ik weet - een echte wetenschappelijke instelling hebben: Frankfurt en Londen. Ik denk dat het een goede zaak is dat sommige dierentuinen dit ter harte nemen, om zo de hele dierentuinwereld vooruit te helpen.
Op zooscience.be kan je onder ons team kijken wat al die curatoren, wetenschappers en coördinatoren precies doen. Misschien kan iemand me nu vertellen, na het lezen van hun taken, welke van deze wetenschappers nutteloos of overbodig werk verrichten. Geef ook de argumenten die je mening staven aub.

Apenarend
Laafsekikker
Laafsekikker
Favoriete dierentuin: de BBB's

Bericht door Apenarend » augustus 2, 2019, 21:52

Babiroessa schreef:
augustus 2, 2019, 17:57
Ik denk dat dit het probleem een beetje is van het internet. Iedereen kan hier zijn mening kwijt, zonder dat deze mening gefundeerd hoeft te worden met argumenten. Maar is een mening wel een mening als er geen rationele argumenten worden gebruikt?
Ja hoor. Het is alleen niet netjes.
Alle wetenschappers verbonden aan de kmda publiceren wetenschappelijke artikels die de door de hele dierentuinwereld kunnen worden geraadpleegd. Andere dierentuinen hoeven dus niet in hetzelfde onderzoek te investeren om te kunnen profiteren van deze resultaten. De KMDA voert ook een pak in situ onderzoek uit dat ook voor dierentuinen soms nuttig is (maar dat is niet de eerste prioriteit van dit soort onderzoek). De opbouw van het nieuwe bonobogebouw in Planckendael is daar een voorbeeld van. Het onderzoek van de KMDA in Congo heeft tot een nieuwe visie geleid over het samenleven van deze diersoort. Vandaar een gebouw met vele 'kamers', zodat de dieren elkaar uit de weg kunnen gaan als ze willen. Ook voor de andere mensapen lijkt dit tot meer dierenwelzijn te leiden. Alle dierentuinen met bonobo's en mensapen profiteren dus van dit onderzoek. Maar eigenlijk geldt dit voor al het onderzoek van de KMDA.
In Europa zijn maar twee andere dierentuinen die - voor zo ver ik weet - een echte wetenschappelijke instelling hebben: Frankfurt en Londen. Ik denk dat het een goede zaak is dat sommige dierentuinen dit ter harte nemen, om zo de hele dierentuinwereld vooruit te helpen.
Goede kwaliteitsvolle post maar die toont meteen een beetje de zwakke ivm de verdediging van deze nieuwe functie: het is natuurlijk een voortschrijdend inzicht die zoos brengt tot excellente verblijven. Ik betwijfel of een verzorger of curator van bonobos dit ook niet had kunnen vertellen (en ik weet al helemaal niet of het nieuwe bonobogebouw qua indeling al te wijten is aan een dierenwelzijnswetenschapper, ik dacht dat die er toen nog niet wat).
Op zooscience.be kan je onder ons team kijken wat al die curatoren, wetenschappers en coördinatoren precies doen. Misschien kan iemand me nu vertellen, na het lezen van hun taken, welke van deze wetenschappers nutteloos of overbodig werk verrichten. Geef ook de argumenten die je mening staven aub.
We hadden het over dierenwelzijn'wetenschapper', niet over de rest. Geen sterk argument imo.

Verder ga ik er mij niet meer mee moeien want zoals ik hogerop al zei, we leven in een emo-tijd en ik ben nu eenmaal een (soms te gortdroge) feitenmens. Straks beweert er bv. nog iemand dat ik tegen dierenwelzijn zou zijn omdat ik niet meteen wil meelopen in de nieuwste hype. In elk geval zijn er alweer mensen kwaad omdat iemand een vraag stelt bij het nut van....

Veel mensen geloven dat een functie nuttig is, omdat ze bestaat. Wie in een groot bedrijf werkt, weet meestal al beter :)
Ook doet de combi van iets wat gevoelsmatig ok lijkt (welzijn) met iets wat degelijkheid uitstraalt (wetenschapper) bij de meeste mensen de overtuiging ontstaan dat het noodzakelijk is. Bedrijven doen dat overigens ook constant met de benamingen die ze aan producten of diensten geven.

Schijnt niet verplicht te zijn. Ok, prima. Maar das onzeker voor de toekomst natuurlijk, er zijn zoveel zaken die niet verplicht begonnen zijn en intussen gemeen goed. Wie weet krijg ik binnen 20 jaar niet het bezoek van de dierenwelzijnswetenschapper-assistente voor de jaarlijkse welzijnsinspectie van mijn aquarium. Hopelijk krijg ik dan de gepensioneerdenkorting.

Voor het geheel hierboven mag overigens de ironieknop aan.
Extinction is forever!
Saving threatened rainforest forever: http://www.rainforesttrust.org/

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » augustus 2, 2019, 22:00

Apenvarend, de nagel op de kop!

okapi_els
Laafsekikker(dik)kopje
Laafsekikker(dik)kopje

Bericht door okapi_els » augustus 2, 2019, 22:54

Babiroessa schreef:
De KMDA voert ook een pak in situ onderzoek uit dat ook voor dierentuinen soms nuttig is (maar dat is niet de eerste prioriteit van dit soort onderzoek). De opbouw van het nieuwe bonobogebouw in Planckendael is daar een voorbeeld van. Het onderzoek van de KMDA in Congo heeft tot een nieuwe visie geleid over het samenleven van deze diersoort. Vandaar een gebouw met vele 'kamers', zodat de dieren elkaar uit de weg kunnen gaan als ze willen. Ook voor de andere mensapen lijkt dit tot meer dierenwelzijn te leiden. Alle dierentuinen met bonobo's en mensapen profiteren dus van dit onderzoek. Maar eigenlijk geldt dit voor al het onderzoek van de KMDA.
Hoe komt het dan dat ze in tuinen zoals in Stuttgart/ Frankfurt/ Twycross & Vallee des singes al (veel) langer werken met dit fission–fusion systeem dan wij hier in Planckendael? Simpelweg omdat daar de verzorgers al opmerkten dat bepaalde individu's niet met elkaar konden opschieten. Je hebt heus niet altijd wetenschappers nodig om dat op te merken, een opmerkzame verzorger met een hoog inschattingsvermogen en kennis van zaken (zijn dieren) is zijn gewicht in goud waard.
Doe maar normaal, want dan doe je al gek genoeg...

Gibbon2000
Laafsekikker(tje)
Laafsekikker(tje)

Bericht door Gibbon2000 » augustus 2, 2019, 23:08

Iedereen denkt misschien het zijne van de dierenwelzijnswetenschappers.
Het enige wat ik echter de voorbije 24 uur uit dit topic heb geleerd, is enerzijds wie hier zijn mening grondig en deugdelijk kan onderbouwen en zo een nuttige bijdrage vormt. En anderzijds wie hier niet capabel in is en niet in staat is om feiten weer te geven, met de ene drogredenering na de andere als resultaat, welke daarbovenop ook niet zelden enkele leemtes bevatten.

Of we het nu hebben over de KMDA, Pairi Daiza of het door sommigen zo teer beminde Olmen, in elk topic is het hetzelfde liedje. Ik sta voor alles open, iedereen mag zijn mening geven over eender welk onderwerp, maar doe alstublieft de moeite om deze iets of wat deftig te onderbouwen. Ik heb altijd geleerd om enkel je mond open te doen als je weet waarover je het hebt. Dat zouden sommigen misschien ook beter doen.

Ik erger me steeds aan exact dezelfde individuen.
Ik heb al eens een keer gedurende een jaar afstand van dit forum genomen, om exact dezelfde reden.
De laatste tijd ben ik steeds meer geneigd om dit terug te doen.

Limburg vooruit
Laafsekikker
Laafsekikker

Bericht door Limburg vooruit » augustus 3, 2019, 06:33

Fijn dat okapi Els en Apenarend mijn mening iets beter verwoord krijgen dan ikzelf.

Het is niet omdat iemand minder tekst schrijft dat deze moet worden afgeschilderd als iemand die niet weet wat hij zegt.

Ik zal hier in de toekomst rekening mee houden en de topics over de KMDA niet meer lezen. Een andere mening over deze parken wordt hier niet aanvaard. Dit is al van in het begin zo maar het loopt de laatste tijd de spuigaten uit. Ook valt het op dat mijn positieve reacties over deze parken blijkbaar niet gelezen worden door enkele.

Niemand hoeft hier te vertrekken, maar een andere mening zul je altijd tegen komen. Tenzij deze personen zwijgen voor de vrede.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » augustus 3, 2019, 09:32

Op zich zijn sommige standpunten inderdaad eerder klassiek te noemen, maar dat neemt niet weg dat mensen deze (overtuigd) hebben. Al bij al is het nog vrij beschaafd in het gesprek hier, het is af en toe misschien wat magertjes gefundeerd, maar erger dan dat is het ook niet... Als we kijken naar de populaire sociale media, en hoe men daar soms durft te posten, dan kan je dit wel in perspectief plaatsen. ;)

Jullie beseffen ook (al brengt het de goede leesbaarheid in gedrang) dat je op het profiel van iemand kan klikken, en deze als 'vijand' toevoegen? Op die manier zie je hem of haar berichten niet meer automatisch, en dan moet je ze niet meer lezen. Let wel, je krijgt wel de melding dat ze gepost hebben. Wanneer je doorklikt kan je alsnog de post in kwestie lezen. Ikzelf ben geen fan van deze functie, maar bij sommige strubbelingen kan dat onderling ook wel tijdelijk helpen.

okapi_els schreef:
augustus 2, 2019, 22:54
Babiroessa schreef:
De KMDA voert ook een pak in situ onderzoek uit dat ook voor dierentuinen soms nuttig is (maar dat is niet de eerste prioriteit van dit soort onderzoek). De opbouw van het nieuwe bonobogebouw in Planckendael is daar een voorbeeld van. Het onderzoek van de KMDA in Congo heeft tot een nieuwe visie geleid over het samenleven van deze diersoort. Vandaar een gebouw met vele 'kamers', zodat de dieren elkaar uit de weg kunnen gaan als ze willen. Ook voor de andere mensapen lijkt dit tot meer dierenwelzijn te leiden. Alle dierentuinen met bonobo's en mensapen profiteren dus van dit onderzoek. Maar eigenlijk geldt dit voor al het onderzoek van de KMDA.
Hoe komt het dan dat ze in tuinen zoals in Stuttgart/ Frankfurt/ Twycross & Vallee des singes al (veel) langer werken met dit fission–fusion systeem dan wij hier in Planckendael? Simpelweg omdat daar de verzorgers al opmerkten dat bepaalde individu's niet met elkaar konden opschieten. Je hebt heus niet altijd wetenschappers nodig om dat op te merken, een opmerkzame verzorger met een hoog inschattingsvermogen en kennis van zaken (zijn dieren) is zijn gewicht in goud waard.
Verder ga ik mee in het antwoord van Els omtrent het bonobo verhaal, de bouw en de planning van dit project al langer bekend dan dat deze specifieke functie is ontstaan. Uiteraard is er wel een deel voorgaand wetenschapswerk aan verbonden, maar dat lijkt me ook niet direct exclusief aan de KMDA of de welzijnsmedewerker toe te schrijven. Zonder afbreuk te willen doen aan het wetenschapsverhaal, komt dat dus eigenlijk maar in de zijlijn van deze discussie terecht lijkt me.

Persoonlijk lijkt het me dat veel taken van de welzijnsmedewerker eigenlijk bij de normale dierenverzorgers viel voorheen, maar dat de conclusies vaak ook daar bleven hangen in grotere dierentuinen/ structuren. Op de tv-beelden van VTM zag ik dat men nu 4x per dag een half uur (meen ik?) de leeuwen moet monitoren als roofdierenverzorger, waarbij de verzorger via een tablet kan rapporteren over de gedragingen. Op zich is dat best positief... ik meende immers dat de verzorgers minder en minder tijd kregen om hun dieren echt te monitoren qua gedrag in deze moderne tijden/ besparingsdrang.

Babiroessa
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Geen

Bericht door Babiroessa » augustus 3, 2019, 15:27

Het gedragsonderzoek naar bonobos in Planckendael loopt al meer dan 25 jaar. Het in situ onderzoek in Congo al sinds 2000. En natuurlijk is er veel samenwerking met andere onderzoeksinstellingen, dierentuinen en universiteiten. Dat geldt voor al het wetenschappelijk onderzoek. Gedrag in gevangenschap is nooit hetzelfde als gedrag in de vrije natuur. Men moet in situ onderzoek uitvoeren om de omstandigheden in de zoo aan te passen aan de natuurlijke behoeften. Zijn verzorgers belangrijk? Zeer zeker, maar ook wetenschappelijk onderzoek, en dat ook in situ. En dit wetenschappelijk onderzoek gaat natuurlijk verder dan gedragsonderzoek (onder meer diergeneeskunde, genetica, voedingsgewoonten,...). Is een dierenwelzijnswetenschapper een nutteloze investering? Dat zal van de wetenschappelijke resultaten afhangen. Maar dat op voorhand afdoen als weggesmeten geld, lijkt me voorbarig. De toekomst zal uitwijzen hoe nuttig deze functie is. Bovendien zijn wetenschappelijke resultaten openbaar en kunnen alle dierentuinen ten goede komen, ook al kunnen zij zich geen wetenschappelijke staf veroorloven. En sinds dierentuinen op een wetenschappelijke manier zijn gaan werken zijn de levensomstandigheden, de levensduur en de kweekresultaten van de dieren in dierentuinen sterk verbeterd. Ik wilde in mijn post wetenschappelijk onderzoek in het algemeen verdedigen, niet specifiek dat met betrekking tot dierenwelzijn. En dat dit wetenschappelijk onderzoek wel degelijk resultaten oplevert. Investeringen in wetenschappers zijn in mijn ogen dan ook nuttig. Trouwens, vroeger deed men ook onderzoek naar dierenwelzijn, alleen werd dit niet onder deze specifieke noemer geplaatst. Nu lijkt het enkel een aparte discipline te zijn geworden.

De KMDA had trouwens 10-15 jaar geleden al het bonoboverblijf moeten aanpassen. De plannen bestaan al lang, maar pas nu hebben ze geïnvesteerd.

Luipaard
Laafsekikkerdril
Laafsekikkerdril
Favoriete dierentuin: Rotterdam

Bericht door Luipaard » augustus 4, 2019, 11:27

Ik ga 100% mee in het verhaal van Babiroessa.
Iedereen mag inderdaad zijn eigen mening hebben, maar het valt toch op dat sommigen automatisch in de tegenaanval gaan als het over de KMDA gaat, waardoor het meer lijkt op een persoonlijke vendetta tegen deze maatschappij, waarvoor soms openlijk wordt uitgekomen.

Gorilla Gust
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Contacteer:

Bericht door Gorilla Gust » augustus 5, 2019, 12:29

Babiroessa schreef:
augustus 3, 2019, 15:27
Het gedragsonderzoek naar bonobos in Planckendael loopt al meer dan 25 jaar. Het in situ onderzoek in Congo al sinds 2000. En natuurlijk is er veel samenwerking met andere onderzoeksinstellingen, dierentuinen en universiteiten. Dat geldt voor al het wetenschappelijk onderzoek. Gedrag in gevangenschap is nooit hetzelfde als gedrag in de vrije natuur. Men moet in situ onderzoek uitvoeren om de omstandigheden in de zoo aan te passen aan de natuurlijke behoeften. Zijn verzorgers belangrijk? Zeer zeker, maar ook wetenschappelijk onderzoek, en dat ook in situ. En dit wetenschappelijk onderzoek gaat natuurlijk verder dan gedragsonderzoek (onder meer diergeneeskunde, genetica, voedingsgewoonten,...).
Niemand zal het nut (of de noodzaak zelfs) van wetenschappelijk onderzoek bekritiseren vermoed ik, maar ik zie wel een misverstand ontstaan. :google:

Ik zie namelijk een kritische houding (als een modeverschijnsel van deze tijd zullen we samenvatten) tegenover de nieuwe functie als specifieke 'welzijnswetenschapper' in de berichten hierboven, maar niet op het niet op het algemene wetenschapswerk. Beiden zaken hangen uiteraard wel (groten)deels samen, maar in deze discussie worden ze door veel mensen als apart beoordeeld.

Het is mooi en interessant om te lezen hoe het algemene wetenschapswerk wordt verdedigd, maar het nut ervan werd niet in twijfel getrokken hoor. Toch? :)

Plaats reactie