Alle tijden zijn UTC + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 363 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende
  Afdrukweergave

Re: Nieuwstopic Olmense Zoo
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 Nov 2017 19:29 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Ik heb niets gezegt over een oud lidmaatschap. Enkel dat ze er nu meebezig willen
Mag ik vragen waarom je de keuze om aansluiting bij EAZA betreurd?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2017 12:01 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Limburg vooruit schreef:
Waar halen jullie in gods naam vandaan dat Olmen uit de eaza is gegooid.

Ze zijn nooit of te nimmer lid geweest omdat Charel die bemoeienis niet wou. En dat ze nu wel die intensie hebben betreur ik enorm. Maar dat is dan weer dankzij een minister in Brussel. Als je niet weet waarover je spreekt moet je gewoon zwijgen.

Heb me bewust 2 weken stil gehouden maar aan dit gedoe hier moet een einde komen. Van de 61 punten waarop inbreuk was gemaakt maken alle parken in België op minstens de helft dezelfde fout, maar alleen Olmen wordt steeds scheef bekeken!

Wat ik hier de laatste weken gelezen heb heeft mijn besluit om ermee te stoppen na meer dan 10 jaar alleen maar versterkt. Maar er zijn grenzen aan zwartmaken!!

Ben jij dan in het bezit van de exacte lijst met inbreuken?
En dan bedoel ik de exacte lijst en niet via een mondelinge overdracht door een werknemer van de Olmense ZOO.

Zelfs al heb je gelijk en zouden alle dierenparken in België zich aan de helft van deze inbreuken schuldig maken (wat me lichtjes overdreven lijkt) dan zeg je zelf dat Olmen dubbel zoveel fouten maakt en dus (in theorie) op vlak van dierenwelzijn dubbel zo slecht is als alle andere tuinen in België.

Waarom betreur je de aansluiting tot EAZA? Dit lijkt me juist een goede zaak, zo is er eindelijk wat controle op de kweek in Olmen.
De tijd dat een dierentuin puur voor vermaak zorgt en enkel dient om dieren tentoon te stellen, is voorbij. Vandaag de dag heeft een dierentuin een educatieve rol en moet deze bijdragen tot het behoud en de bescherming van soorten.

Overigens vind ik het wel jammer dat je wil stoppen met dit forum. Meningen moeten verschillen, anders zou het hier maar zeer saai zijn.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 03 Nov 2017 19:25 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Over EAZA hebben we hier al een apart topic en discussies op het forum gehad... maar ze doen meer goed dan kwaad in mijn ogen. Dus het streven naar zo een groter platform heeft zeker wel zijn meerwaarde in mijn ogen.

Het platform zelf kan altijd beter, maar het is momenteel alvast beter dan wanneer het er niet zou zijn. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2017 03:18 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Omdat EAZA te veel de regels bepaald en Olmen altijd hun eigen koers wilde varen en ik hoop dat in de toekomst nog steeds te kunnen ervaren. Al is het zo dat je makkelijker aan bepaalde dieren kan geraken maar er zijn ook niet EAZA tuinen die aan zeldzame dieren kunnen geraken.

En op vlak van educatie staat Olmen voor op de KMDA want daar staat op de bordjes alleen de namen in een paar talen en een wereldkaart terwijl op de bordjes in Olmen heel veel info staat. Dat is pas educatie voor de bezoeker!

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2017 09:48 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Dier schreef:
En op vlak van educatie staat Olmen voor op de KMDA want daar staat op de bordjes alleen de namen in een paar talen en een wereldkaart terwijl op de bordjes in Olmen heel veel info staat. Dat is pas educatie voor de bezoeker!

Ik denk dat er gewoon sprake is van een andere educatieve visie tussen de twee partijen, en voor beide valt wel wat te zeggen. Olmen heeft veel info op de soortnaambordjes, maar dat is het ook zo'n beetje qua educatie. In de KMDA zetten ze op de bordjes enkel de strikt noodzakelijke info, maar daar buiten hebben ze nog redelijk wat andere educatieve opstellingen (in het vogelgebouw bv.).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2017 10:52 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Informatiebordjes worden steeds minder gelezen. Zeker als er veel tekst opstaat, de doorsnee bezoeker heeft geen zin om tijdens een gezellig dagje uit veel tijd te besteden om de informatie te lezen. Ze willen weten dat ze een tijger zien, maar of het een Siberische, Sumatraanse of een hybride is doet er (vaak) niet toe. Dat ze in Azië wonen, vlees eten en bedreigd zijn is ook nog wel een beetje interesant maar verder? De draag-/ zoogtijd, aantal jongen, welke leeftijd geslachtsrijp enzo doet er voor het grote publiek niet toe...
Je merkt ook dat steeds meer parken met andere middelen gaan werken zoals interactieve schermen, apps, informatiebordjes met wat picto's waarbij je voor meer info wordt verwezen naar informatieboekjes.
Dus om te zeggen dat Olmen voor staat qua educatie vanwege uitgebreide informatiebordjes lijkt me een beetje voorbarig. De educatie gaat namelijk veel verder dan alleen informatiebordjes. Educatoren (betaald of vrijwilliger) spelen een evengrote en misschien wel een grotere rol in de educatie dan de bordjes bij een verblijf

Profiel  

BerichtGeplaatst: 04 Nov 2017 15:59 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Daarnaast heb je ook voedermomenten, audio-tours, gidsen, informatiegidsen, etc.... Enkel de bordjes vergelijken kan, maar educatie stopt niet bij een bordje. Daar kan je heel wat verder ingaan. Maar zover ik weet waren er op dat vlak alvast geen klachten toch?

Ik snap dat men graag vergelijkingen maakt, zeker omtrent de diverse overtredingen. Maar het eventueel ondermaats presteren van een andere dierentuin... maakt de fouten op eigen terrein nog steeds niet goed. Het geeft enkel aan dat er strenger doorheen de hele sector zou kunnen gecontroleerd worden, maar daarmee heb je dan ook alles gezegd qua vergelijking. En blijf je met de fouten voor je eigen voordeur zitten. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2017 01:03 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

In de Olmense Zoo heb je ook voedermomenten en praatjes zoals het wolvenpraatje op zaterdag bvb en de girafpraatjes tijdens de zomer en met werelddierendag. En gidsen hebben ze natuurlijk ook. Of dachten jullie dat ze dit in Olmen niet hebben dan?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 05 Nov 2017 07:42 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Waarom denk er enkel maar slechte zaken over Olmen worden gezegd? Er werd net vermeld dat de eduactie daar geen probleem vormde.

Het is mooi dat je een warm hart hebt voor de Zoo, maar dit is geen plek voor continue stroom aan emotionele betogen en tegenbetogen. Een discussieforum gaat dieper op het verhaal in dan dergelijke betogen... zelfs voor menig krant is dit niet meer geschikt. En dergelijke betogen zorgen voor een ongeloofwaardigheid op lange duur. Op die manier wordt het verhaal rondom deze Zoo alleen maar negatiever.

Ik begrijp dat het niet leuk is dat de Zoo overtredingen beging, maar zelf geven ze dit ook toe. Als zij dat kunnen aanvaarden, en trachten er beter van te worden... dat moet een forumlid dat ook kunnen. Laten we dat ook maar eens als een algemene waarschuwing bekijken hier op het forum. Hier en in andere topics die flirten met dit thema.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2017 12:22 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Ben Weyts heeft de Olmense zoo zijn vergunning terug toegeëigend.....
https://m.hln.be/nieuws/binnenland/olme ... ~ac81deb6/

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2017 15:05 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

Ik ben echt tevreden dat Olmen terug opent. Mijn voorkeurstuinen zijn weliswaar van de KMDA, maar wij proberen toch jaarlijks Olmen te bezoeken. Wij merkten ook wel dat er verschillende mankementen waren, maar hadden toch grote bewondering voor de gedaanteverwisseling de laatste tien jaar en dit ondanks gebrek aan subsidies. Ik wens ze veel succes en hoop dat ze de nieuw ingeslagen weg kunnen aanhouden.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2017 15:43 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Opvallend... pas volgend weekend gaat ze daadwerkelijk open. Maar hier is hun eigen aankondiging, met ook een dankwoord aan het ministerie van Dierenwelzijn. Toch een schril contrast met wat vader Verheyen eerder deze week nog poste op zijn persoonlijke pagina.

Vader Verheyen afgelopen week:
Spoiler: geef het geheim prijs!

Wat is er mis met mijn zoo!!!!!!!! (woest) Mijn dieren zien er gezond en gelukkig uit en toch moesten we sluiten met onmiddellijke ingang door een paar belachelijke inbreuken. (Kraanvogel alleen, Molukken kaketoe al 35 jaar alleen, een stroomdraadje dat tikt bij vochtig weer,...) Je ontneemt jaarlijks 200.000 bezoekers hun plezier; 35 gezinnen hun zekerheid,...om dan nog niet te spreken over het lot van de 1000 dieren.
Nog eens een bevestiging dat er meer achter steekt!

Op 22 jaar 7 awards verdiend. Van mooiste zoo tot leukste geboorte. Door dag en nacht je 100% te geven voor mens en dier in het park.
https://www.facebook.com/charel.verheye ... nref=story

De Olmense Zoo vandaag: (kinderen Verheyen)

Net vernamen wij dat de aanvraag voor het verkrijgen van de erkenning voor het uitbaten van onze zoo is goedgekeurd!

De komende week zal nog hard gewerkt worden om de opening voor te bereiden; wij voorzien deze op zaterdag 18 november.

Pa Verheyen, onder wiens leiding de zoo tijdens de voorbije decennia is gegroeid tot wat ze nu is, laat de teugels in handen van een nieuwe generatie, de kinderen Wim en Els.

Onze mensen werkten keihard aan de vele opmerkingen uit de PV’s en na een nieuwe inspectie, konden we de aanvraag voor een nieuwe erkenning doen bij minister Weyts. Dit is echter de eerste stap. Tijdens de komende maanden en jaren herbekijken we grondig onze dierencollectie. We mikken op een gezond evenwicht tussen de beschikbare infrastructuur en een aantrekkelijk aanbod van dieren.

Er komt een adviesraad die ons zal ondersteunen voor diverse disciplines waaronder dierenzorg en dierenwelzijn. We verkennen de strenge voorwaarden voor lidmaatschap bij EAZA, de overkoepelende verenigingen die het beleid van Europese dierentuinen helpt uitstippelen.

‘Of we blij zijn?’ En of! De voorbije maand bracht voor alle 40 medewerkers, vrijwilligers en de talloze sympathisanten van onze dierentuin veel emotie en keiharde inspanningen om dit allemaal rond te krijgen.

Wij willen iedereen danken voor het mooie resultaat dat we behaalden met het verkrijgen van deze nieuwe vergunning. We zien dit als een belangrijk teken van vertrouwen in onze nieuwe aanpak.

Ook een woord van dank aan de medewerkers van het ministerie voor Dierenwelzijn en Minister Weyts zelf voor de opbouwende samenwerking en het herstelde vertrouwen die hebben geleid tot deze herstart.

Ook de steun van onze burgemeester en de duizenden enthousiaste omwonenden en vrienden was gedurende die moeilijke weken een ontzettend hart onder de riem.

En niet te vergeten onze eigen familie en vrienden die ons 100% bleven steunen in deze moeilijke tijd!

Wim en Els
https://www.facebook.com/olmensezoo/pho ... =3&theater

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2017 15:58 
Laafse pijlgifkikker
Laafse pijlgifkikker
Gebruikers-avatar

Dat vind ik wel correct geformuleerd, met de juiste toon.

Ook dit zinnetje klinkt geloofwaardig:
Citaat:
We verkennen de strenge voorwaarden voor lidmaatschap bij EAZA,

EAZA is geen praatbarak waar je zomaar binnenstapt. Er zullen nog vele fasen moeten doorlopen worden vooraleer ze volwaardig lid zijn.

Maar al bij al een goede afloop van deze woelige periode.
Als ze slagen in hun opzet, is dit veruit de beste oplossing voor de dieren, de werknemers en...de bezoekers.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2017 16:40 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Eindelijk!!! Hell yeah!!! Of eerder heaven want daar zit ik nu precies in. :party:
Ik ben zoo blij nu. :)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2017 17:01 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Dan kunnen we alleen maar hopen dat dit zeer nauw opgevolgd wordt en er de komende tijd veel verhuizingen op de agenda staan.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2017 18:58 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

De aanbevelingen en aanwijzingen vanuit het ministerie zullen allicht beter opgevolgd worden nu, men heeft een niet te missen signaal uitgestuurd hieromtrent. ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2017 19:31 
Laafs Dikkopje
Laafs Dikkopje
Gebruikers-avatar

Gorilla Gust schreef:
De aanbevelingen en aanwijzingen vanuit het ministerie zullen allicht beter opgevolgd worden nu, men heeft een niet te missen signaal uitgestuurd hieromtrent. ;)

En wellicht zal de dierentuin met de nieuwe directie ook wel een andere koers varen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 10 Nov 2017 21:46 
Laafsekikker-dril
Laafsekikker-dril
Gebruikers-avatar

toch blijf ik het appart vinden dat ze in die paar weken alles op hebben kunnen lossen. in deze korte tijd kan er op wat kleine aanapassingen weinig verricht zijn qua bouwwerken. ik heb het vermoeden dat dus de ruimtes er wel waren maar dat het een kwestie is geweest van doorgang open of dicht want zo snel kun je dat anders niet aanpassen. het is dus in mijn ogen gewoon pure laksheid van de oude directie geweest die zo eigenwijs was en zich geen regels liet opleggen door de regering.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 11 Nov 2017 08:55 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Zonder afbreuk te doen aan haar verleden... geeft het nieuwe bestuur van de Olmense Zoo aan dat ze inderdaad beter konden, en dat ze dat ook gaan laten zien met hun hernieuwde vergunning. We kijken mee met RTV. http://www.rtv.be/artikels/olmense-zoo- ... aan-a46355

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 Nov 2017 17:31 
Laafsekikkers Admin
Laafsekikkers Admin
Gebruikers-avatar

Vanaf 18 november volgt er in de Olmense Zoo een uitzonderlijke winteropening en zullen ze ook tijdens de weekdagen verder open blijven. Dit tot en met 3 december 2017. (dagelijks open van 10u - 17u)

Vanaf 4 december zijn ze enkel open tijdens weekends.

https://www.facebook.com/olmensezoo/pho ... 49/?type=3

Profiel  

Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 363 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19  Volgende

Alle tijden zijn UTC + 1 uur